De publicatie in de Wereldregio naar aanleiding van de motie VVD Schouwen-Duiveland:
© Wereldregio
Download hier het volledige krantenbericht van de Wereldregio:
Nieuws van VVD inzichtelijk
VVD Schouwen-Duiveland 10-04-2020 01:20
De publicatie in de Wereldregio naar aanleiding van de motie VVD Schouwen-Duiveland:
© Wereldregio
Download hier het volledige krantenbericht van de Wereldregio:
VVD Goeree-Overflakkee 13-03-2020 07:34
Rijkswaterstaat is begonnen aan zijn grootste onderhoudsklus ooit. Tot 2033 worden meer dan 100 bruggen en tunnels gerenoveerd, waaronder ook de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug. De VVD heeft via schriftelijke vragen informatie opgevraagd bij het college over de bereikbaarheid van het eiland in deze periode.
Vraag VVD 1: Gezien alle wegwerkzaamheden die ons te wachten staan en die zeker de bereikbaarheid van ons eiland zullen bemoeilijken vragen wij u ons deelgenoot te maken van de maatregelen die getroffen worden met betrekking tot de bereikbaarheid van ons eiland ten tijde van de renovatie van met name de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel. Hoe wordt voorkomen dat ons eiland slecht tot zeer slecht te bereiken is?
Beantwoording college: Het is nog veel complexer. Werkzaamheden aan de knooppunten Ridderster en Vaanplein, Botlekbrug/-tunnel, Thomassentunnel en Volkerak- en Krammersluizen etc. hebben allemaal impact op de bereikbaarheid van ons eiland. Er kan dan ook niet worden voorkomen dat er een grote impact op bereikbaarheid ontstaat. Wel wordt er alles aan gedaan om de bereikbaarheid zo optimaal mogelijk te houden. Eens in de 4-8 weken (afhankelijk van de planningen) is er overleg bij Rijkswaterstaat (Verkeerscentrale) in Rhoon waaraan alle wegbeheerders deelnemen. Er zijn vertegenwoordigers van RWS, provincie, waterschap, havenbedrijf, gemeenten als Rotterdam, Voorne-putten, Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. De onderhoudspartij voor RWS Rijksweg A15, A-Lanes, is vertegenwoordigd, maar ook Prorail voor de ontwikkelingen van het Theemswegtracé en andere partijen worden aan tafel gehaald om goed inzichtelijk te maken wat, waar speelt en hoe de fine-tuning van de planningen moet zijn om het verkeer zo goed mogelijk te laten doorstromen.
Voorts zijn natuurlijk ook nooddiensten, vervoersondernemingen en veiligheidsregiopartijen die aan dit overleg deelnemen. Alle maatregelen en planningen worden in een programma opgenomen (Melvin) en de werken worden zorgvuldig in volgordelijkheid van uitvoering geplaatst. Op enig moment is er ook een keer zeer groot onderhoud van ‘Kunstwerken’ (bruggen, duikers, viaducten, tunnels etc.) aan de hand die leidend zijn voor de meer reguliere aanpak van de overige zaken als vervangen wegdek etc. Daarom wordt heel gericht gewerkt met tijdsloten waarin wordt bepaald wanneer een werk MOET starten en MOET zijn afgerond omdat sommige grote werken elkaar natuurlijk (extra negatief voor bereikbaarheid) kunnen beïnvloeden.
Het doel is om de veiligheid (externe veiligheid en directe veiligheid voor eenieder) goed te borgen en daarom wordt de veiligheidsregio nadrukkelijk bij de planningen betrokken zodat duidelijkheid bestaat over op welke wijze zij waar kunnen komen. Voorbeeld hiervan is de afsluiting van de N215 door de provincie op nader te bepalen datum tussen Dirksland en Melissant. Nooddiensten, OV-bus en onze gemeente zijn van deze actie al langere tijd op de hoogte en de inwoners worden middels media en verkeersborden (vooraanduiding vanaf week 5) goed geïnformeerd. Voor de communicatie in deze is PZH in de lead, wij sturen mede aan en onze communicatie-afdeling zet passende maatwerkinformatie op de site en in het Eilandennieuws.
Vraag VVD 2: Graag ook een doorkijk naar de planning van de werkzaamheden aan de N59, N215 en de N57 (wanneer de bouw van de getijdencentrale doorgaat). Worden deze afgestemd op de planning van de renovatie van de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel?
Beantwoording college: Gelet op dat wat nu is beschreven, is duidelijk dat wij geen detailplanningen van alle werken kunnen geven. Simpelweg omdat dit te complex is (mede door geplande reservedata door RWS), want ook in de vraag is maar zeer beperkt weergegeven wat er allemaal speelt. Zo zijn onze onderhoudswerken niet weergegeven, maar ook de aanpak/realisatie van de provinciale rotonde op de N498 (Schaapsweg) staat hier niet in. De werken die impact hebben worden zo snel als mogelijk en zo goed mogelijk gericht op doelgroepen, gedeeld.
Bij de zeer grote acties die ‘op ons af gaan komen’ gaat het er vanuit verkeer en vervoer (mobiliteit), vooral om de reiziger niet alleen gericht een omleidingsroute te gaan volgen (met extra stagnatie tot gevolg), maar vooral ook om het beïnvloeden van die reiziger. Ingezet wordt op gebruikmaking van OV, thuiswerken, aanpassen werktijden en dat soort acties om de negatieve reiseffecten zoveel mogelijk te voorkomen dan wel deze te beperken.
VVD CDA Edam-Volendam 19-10-2019 23:43
Afgelopen juni hebben we u bericht over de nieuwe aanbesteding (concessie) voor de vergrote regio Zaanstreek + Waterland. Dinsdag 15 oktober was de regioraad waar deze concessie werd besproken. In de regioraad wordt Edam-Volendam vertegenwoordigd door Emile Karregat (VVD), Alfred de Jong (CDA) en Dorèthy van Raaij (VVD). Zij hebben zich hard gemaakt om de twee huidige buslijnen (316 en 314) voor ons in het Programma van Eisen (PvE) vast te leggen. Andere gemeentes hadden vele eigen wensen ingebracht. Het was dus een spannende avond, aangezien de bewegingsruimte zeer beperkt was.
Gelukkig hebben we door te focussen op één belangrijke aanpassing en door veel lobbywerk dit punt binnen gehaald, waar andere gemeentes vele extra wensen zagen sneuvelen.
De eerste drie jaar van de nieuwe concessie zijn er twee buslijnen vanaf Edam-Volendam naar Amsterdam Centraal Station gegarandeerd, daarna kan de vervoerder bekijken of de reizigersvraag op deze trajecten de twee buslijnen nog steeds rechtvaardigt.
Upgrade station Amsterdam Noord
Wij gaan er vanuit dat er de komende jaren meer forenzen vanuit Edam-Volendam naar Amsterdam willen. De twee buslijnen naar CS zijn nu en in de toekomst hard nodig. Een gedeelte zal via de Noord-Zuidlijn in Amsterdam Noord zijn reis verder maken. Ondanks dat het een nieuw station is, zijn er weinig faciliteiten en heeft het geen enkele uitstraling voor zo’n groot station. De VVD zal heeft een motie ondersteund die aandacht vraagt om het station een upgrade te geven zodat veel functioneler en levendiger wordt, inclusief openbaar sanitair. Samen met de nieuwe halte bij het Schouw kan de Noord-Zuidlijn dan optimaal gebruikt worden.
Niet goed werkende tunneldosering IJ-tunnel
Na de zomervakantie hebben reizigers vanuit onze regio naar Amsterdam via de IJ-tunnel gemerkt dat ze ineens stil stonden voor de tunnel. Er wordt één baan van de tweebaansweg afgesloten en dit veroorzaakt direct een file. Voorheen was er alleen een file voor de tunnel als er daadwerkelijk iets gebeurd was. Een waarschuwingsbord naast de weg verklaart het probleem; tunneldosering. Filedosering is een wettelijk verplichting om te voorkomen dat er files in het overdekte deel van de tunnel ontstaan.
Helaas blijkt bij navraag bij de gemeente Amsterdam dat het huidige systeem bij de IJ-tunnel niet goed werkt. De VVD vindt het vreemd dat een niet goed werkende tunneldosering, voor een niet bestaand probleem, files veroorzaakt. We hebben hierover vragen gesteld aan de vervoerregio en hopen dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost.
VVD wil meer aandacht voor forenzen uit Edam-Volendam
Helaas werd deze zomer bekend dat voor de variant is gekozen met minimale verbetering bij het Knooppunt A10-N247-S116 (KANS). Een gemiste kans! Een andere lang gekoesterde wens van de VVD is een 2x2 onderdoorgang bij Broek in Waterland. Alleen deze variant is toekomstbestendig. De VVD zal deze punten, samen met omliggende gemeentes, in de regio onder de aandacht brengen. Beide projecten kunnen voor een enorme verbetering van de doorstroming zorgen en de files verminderen.
De Haarlemse bruggen hebben een cruciale functie voor de doorstroming van het verkeer en er zijn helaas vaak problemen. In 2016 waren er problemen met de Schoterbrug. Recent met de Figeebrug en natuurlijk nu nog steeds met de Waarderbrug. Deze laatste kan al tijden niet gebruikt worden vanwege een kapot onderdeel.
Voor filehoofdstad nr. 1, waar de bereikbaarheid al zo kwetsbaar is, is dit een volstrekt ongewenste situatie.
VVD Haarlem heeft dan ook gevraagd om de inspectie van de Schouwbroekerbrug, Langebrug en Melkbrug na voren te halen. De wethouder zegde toe dit te gaan uitzoeken. Bovendien kan, zodra die inspecties zijn uitgevoerd, er een meerjarig onderhoudsplan worden opgesteld, want dat ontbreekt nog steeds in Haarlem. Ook dat onderhoudsplan moet er zo snel komen én niet pas na 2020 zoals nu gepland staat. Onderhoud en bereikbaarheid van onze bruggen is belangrijk. Wij blijven ons er voor inzetten.
VVD Edam-Volendam 18-03-2019 08:32
Veel inwoners maken dagelijks gebruik van de N247 richting Amsterdam en ervaren een steeds langere reisduur. De oplossing voor dit probleem is een 2X2 tunnel onder Broek in Waterland. Er is één partij die zich hier hard voor maakt; de VVD onder aanvoering van Cees Loggen. Dit is de enige variant voor een langdurige oplossing van dit knelpunt. Ik hoop dat woensdag 20 maart iedereen gebruik zal maken van zijn stemrecht.
Doorpakken met beheer bruggen, havens en wegen
In de gemeenteraadsvergadering van maart werd het onderwerp ‘Beheersplannen Bruggen, Havens en Wegen’ behandeld. De VVD is geschrokken van de bedragen om het onderhoud op het gewenste niveau te krijgen, in totaal 6,8 mln. euro. Dit soort verrassingen willen we niet meer! We steunen het college in de keuze om een kostbaar, maar gedegen toekomstbestendig beheersplan op te stellen. Ondanks deze enorme bedragen vinden we een beter onderhoudsniveau van de Bruggen en Havens wenselijk. Ze zijn samen met de huizen beeldbepalend voor de mooie oude kernen. De gemeente is het verplicht aan zijn bewoners om hier het goede voorbeeld te geven. We hebben het college gevraagd om in het definitieve beheersplan keuze mogelijkheden te geven. De raadsleden kunnen dan een (moeilijke) keuze maken tussen financiën, veiligheid en een mooie omgeving.
Kiezen voor Edam-Volendam en haar omgeving
De politiek staat deze weken volop in de schijnwerpers. Als lokaal gemeente raadslid ben ik onderdeel van de politiek, maar soms voel ik geen enkele binding. In de media zien we alleen de grote tegenstellingen en extremen; het is zwart of wit, je bent voor of tegen, keiharde oneliners en wetenschappelijke cijfers voor elke mening. Ik ben er van overtuigd dat er een grote zwijgende meerderheid is die veel genuanceerder is en wel bereid is om samen te werken. Er moeten moeilijke keuzes worden gemaakt om ons land, provincie en gemeente vooruit te brengen. Gelukkig zijn er politici die bereid zijn om deze te keuzes te maken. Minister president Rutte voorop en de coalitie, onder aanvoering van Klaas Dijkhoff van de VVD, in zijn kielzog kwam met een breed gedragen oplossing voor een grote stap vooruit.
2X2 Tunnel onder Broek in Waterland is de enige oplossing
Dat de landelijke politici zoveel aandacht geven aan deze verkiezingen komt doordat de Eerste Kamer leden worden gekozen door de leden van de Provinciale Staten. De werkelijke verkiezingen gaan over de Provinciale Staten en de Waterschappen. Op provinciaal niveau spelen voor Edam-Volendam vooral de thema’s woningbouw en verkeer. Veel inwoners maken dagelijks gebruik van de N247 richting Amsterdam en ervaren een steeds langere reisduur. De oplossing voor dit probleem is een 2X2 tunnel onder Broek in Waterland. Er is één partij die zich hier hard voor maakt; de VVD onder aanvoering van Cees Loggen. Dit is de enige variant voor een langdurige oplossing van dit knelpunt. Ik hoop dat woensdag 20 maart iedereen gebruik zal maken van zijn stemrecht. Het zal u niet verbazen dat mijn stem naar de VVD gaat.
Jan-Jaap SurieVVD Edam-Volendam
De Provincie Overijssel en de Regio Zwolle moeten proberen Europees geld voor de filebestrijding los te krijgen. In Overijssel nemen de files sneller toe dan in de rest van het land, om economisch te blijven groeien, is het belangrijk dat snel stappen worden ondernomen. Daar vragen de Zwolse en Overijsselse VVD-fracties om. Zij stellen vragen aan wethouder en gedeputeerde naar aanleiding van berichtgeving in de Stentor dat de provincie zucht onder fileleed.
Bestuursakkoord Prinses Beatrixlaan voorzichtige eerste stap richting ondertunneling
De Rijswijkse VVD is voorstander van het ondertunneling van de Prinses Beatrixlaan. Niet alleen is dit nodig om Rijswijk bereikbaar te houden, ook sluit dit aan op de ontwikkelingsimpuls die nodig is voor In de Bogaard.
Op 8 januari heeft het College een bestuursakkoord over de Prinses Beatrixlaan gepresenteerd. Met dit akkoord worden een aantal problemen op de korte termijn opgelost. Ook wordt concreter onder welke voorwaarden we een tunnel kunnen realiseren. Toch ontbreekt het vooralsnog aan een concreet besluit over de tunnel zelf en dat vinden wij jammer.
Als Rijswijkse VVD stemmen wij in met het akkoord. Zowel om door te werken aan een mooier In de Bogaard, omdat het autoverkeer nu al onnodig hinder ondervindt en omdat we een stap zetten naar ondertunneling. Dit doen we niet alleen, maar in goede samenwerking vanuit de regio.
Wij zullen er scherp op zijn dat de wethouder zich houdt aan zijn afspraken. De randvoorwaarden voor ondertunneling moeten duidelijker, het financiële plaatje moet degelijker en de bereikbaarheid moet zichtbaar verbeteren.
Een motie van de VVD Rijswijk waarin het College wordt opgeroepen om tezamen met de partners in de regio aan de slag te gaan met een plan voor de ondertunneling van de Beatrixlaan is raadsbreed onderschreven en ondersteund.
Vanzelfsprekend moeten er op korte termijn enkele beperkte oplossingen worden doorgevoerd om de ergste problematiek rondom de Beatrixlaan op te lossen. De langetermijnoplossing is gelegen in een lange tunnel die zorgt voor een goede doorstroming, meer veiligheid, een betere leefomgeving en een mooiere omgeving voor het te ontwikkelen Bogaardgebied.
Een tunnel kost veel geld. Geld wat door het Rijk, de MRDH, Provincie en de gemeenten Den Haag en Rijswijk moet worden opgehoest. Rijswijk geeft, met het aannemen van de motie, daarvoor al het goede voorbeeld: het College zal een bestemmingsreserve gaan creëren ten behoeve van de op termijn te realiseren tunnel. De VVD Rijswijk lost hiermee nogmaals een grote verkiezingsbelofte in. En er zullen er nog meer volgen.
VVD Rijswijk: Gewoon Doen!
Voor de VVD al jaren een doorn in het oog: de Beatrixlaan. Een weg waar veel verkeer Rijswijk inkomt, deels voor Rijswijk zelf, maar vooral ook voor de omliggende gemeenten. Veel opstoppingen, veel overlast op allerlei vlakken, gevaarlijke situaties. Er is kortom een oplossing nodig. Die oplossing is wat betreft de VVD fractie gelegen in een tunnel die van de Admiraal Helfrichsingel tot aan de Generaal Spoorlaan loopt. Een variant die op de langere termijn de enige oplossing is voor het opvangen van automobiliteit terwijl er toch een mooie en goede leefomgeving kan bestaan. Iets wat belangrijk is in het licht van de uitdagingen die er ook zijn om het gebied eromheen, waaronder de Boogaard, aantrekkelijk te laten maken als woon, winkel en leefomgeving. Een tunnel kost ontegenzeggelijk veel geld. En juist om die reden willen partners uit de regio, zoals Rijk, de provincie of buurgemeenten voorlopig niet meewerken aan die variant. Hooguit aan een variant waarbij alle rijbanen tegen elkaar aan worden gelegd zodat de doorstroming makkelijker verloopt. Lees: er ontstaat een racebaan zonder dat dit maar iets oplevert voor Rijswijk.Deze zogeheten maaiveld variant kost 30 miljoen euro en biedt een oplossing tot 2030. Daarna moet er alsnog een tunnel komen. De VVD heeft het College duidelijk gemaakt dat nu 30 miljoen besteden aan deze tijdelijke variant, die dus tot slechts 2030 een oplossingen, weggegooid geld is. De inzet moet wat betreft de VVD zijn: een tunnel of niets. En het is aan het College deze enige variant in te brengen bij de verschillende partners om te komen tot een realistisch plan waarbij er gewerkt kan worden aan een toekomstigbestendige tunnel waar de hele regio profijt van heeft en aan meebetaald. Een standpunt wat door de meeste partijen werd gedeeld en waarvan de wethouder Vervoer heeft toegezegd ermee naar de onderhandelingstafel te gaan. Namens de VVD fractie,Udo Oelen
VVD Nissewaard 24-09-2018 09:15
De onberekenbaarheid van de brugopeningen is menig inwoner van Nissewaard al jaren een doorn in het oog. Een onverwachte brugopening waarbij de duur ook nog eens lastig in te schatten is, maakt dat reistijd van huis naar werk of naar de sportclub zomaar totaal anders kan zijn op verschillende momenten.
De ontwikkeling van een betrouwbare app die openingen voorspelt en daarmee reistijd betrouwbaar maakt, levert enthousiasme op bij de Nissewaardse VVD-fractie. Raadslid Marijke van der Velden: "Als deze app er is kunnen de inwoners voordat ze van huis of werk vertrekken beter checken. Het voordeel is dat er hiervoor accurate data van Rijkswaterstaat gebruikt kunnen worden ." De brugopeningsvoorspeller, oftwel app, gaat leren van eerdere brugopeningen en daardoor steeds betere informatie geven. "Dit project wordt betaald door meerdere overheidsinstanties, waaronder Rijkswaterstaat en het vraagt van de gemeente een kleine financiële bijdrage waardoor we mee kunnen praten over het optimale gebruikersgemak’, vervolgd Van der Velden. De VVD-fractie is blij dat verkeerswethouder Bal voortvarend aan de slag is gegaan met het nemen van een maatregel die op korte termijn voor de inwoners een betere routekeuze mogelijk maakt en een bijdrage levert aan de bereikbaarheid van de regio.