Nieuws van politieke partijen in Haarlem inzichtelijk

10 documenten

21 apr 15:30 - 16:00 onlinePletterijdebat: Voedselbank Haarlem (1), hoe gaat het nu en straks? | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 21-04-2020 00:00

DEBAT 15.30- 16.00 uur, live ‘online’ vanuit de Pletterij

Op 2 dinsdagen (21 en 28 april) verzorgt de Pletterij een online-debat over hoe het de Voedselbank vergaat tijdens de Corona-crisis en hoe de toekomst er voor haar uitziet. Wat doet corona met de Voedselbank, wat is het bedrijfsmodel, welke rol kan informatie-technologie spelen en wat is de rol van de gemeente nu en in de toekomst.

Dinsdag 21 april wordt gesproken met een (ex-)client van de voedselbank, de bedrijfsleider (Anga Veldhuizen) en raadslid Ziggy Klazes (Groen Links). Gespreksleiding: Annemieke Windt.

De voedselbanken hebben in het afgelopen decennium 2 zaken bij elkaar gebracht: A. een overschot aan voedsel bij levensmiddelen bedrijven als producten niet op tijd worden gekocht en bederf dreigt en B. een tekort aan middelen bij mensen die in armoede verkeren. De voedselbanken zijn alle gevestigd op fysieke locaties.

Enkele weken geleden werd duidelijk dat een aantal voedselbanken problemen kregen met de bezetting, de aanlevering van voedsel, de verspreiding ervan en klanten die bang waren voor besmetting. Sommige voedselbanken zijn er toe overgegaan klanten een elektronische bon te verstrekken om voedsel op te halen bij de detailhandel.

De voedselbanken zijn in de afgelopen weken weer sterker in de belangstelling gekomen. Genoeg reden om aandacht te besteden aan de Voedselbank Haarlem.

Aan de hand van interviews en gesprek wordt een helder beeld geschetst van de Voedselbank Haarlem, de klanten, de vrijwilligers, de werkwijze van de voedselbank en de betekenis van het coronavirus voor de Voedselbank.

Ook wordt stil gestaan bij het bedrijfsmodel van de Voedselbank. Is een ander bedrijfsmodel mogelijk (hoe verhoudt IT zich daarmee, impliceert dat een andere rol van grote winkelbedrijven)? En welke rol zou de gemeente in de toekomst kunnen spelen? Wat zijn alternatieven voor de huidige praktijk?

Het meekijken met het debat via de website of YouTube is gratis maar het wordt op prijs gesteld als u een ticket aanschaft. De standaard prijs voor het bijwonen van een Pletterij Debat is € 3,- (het toevoegen van een donatie is mogelijk)

Samen sterk in de raad in onzekere tijden, een vervolgverhaal

PvdA PvdA Haarlem 30-03-2020 17:07

Hoe doe je je raadswerk in tijden van Corona en slimme “lockdown”: lastig en met veel onzekerheid over het al dan niet doorgaan van vergaderingen, fysiek of digitaal. Dit speelt naast de zorgen die elke Haarlemmer heeft. 

Ook wij zijn bezorgd over de gezondheid van onze familie, vrienden en soms ook onszelf. Maar als sociaaldemocraat is het onmogelijk om niets te doen voor mensen met echt grote problemen. Denk hierbij aan de dak- en thuislozen, de ouderen die in zelfisolatie thuis of in zorginstellingen de crisis moeten doorstaan. In deze tijd je inkomen verliezen terwijl je lasten doorlopen is voor vele Haarlemmers een levensechte nachtmerrie. Dit geldt voor ZZP’ers, kleine ondernemers, maar ook voor uitzendkrachten en mensen met andere vormen van flexcontracten. Voor al deze problemen willen wij ons inzetten. 

Een mooie actie van het afdelingsbestuur van onze partij, waar een aantal fractieleden aan hebben deelgenomen, is het bellen van onze oudere leden met de vraag of zij extra hulp nodig hebben. Gelukkig bleek bij de belronde dat bijna iedereen zichzelf redt, maar een telefoontje wel op prijs stelt.

Gelukkig neemt het college stappen om de grootste problemen op te pakken, waar wij van harte achterstaan. Als er een zetje in de goede richting moet worden gegeven, dan doen we suggesties of stellen vragen. Zo vinden wij het van belang dat niet alleen ondernemers en ZZP’ers snel worden geholpen bij de Sociale Dienst, maar ook de flexwerkers. 

Waarschijnlijk kent inmiddels iedereen mensen die Corona hebben gekregen of in quarantaine zijn omdat een bekende is besmet, of erger, iemand heeft verloren. Dat geldt ook voor de fractie. Mijn ouders van in de negentig bel ik elke dag en in eigen kring zijn al twee mensen ziek geweest. Maar bij veel mensen spookt de zorg voor wat er nog komen gaat altijd op de achtergrond. Toch gaat ook het raadswerk door en voor velen ook het gewone werk.

Ik kan (en moet) thuis werken, anderen moeten nog steeds naar het werk. Petje af voor al die mensen in de zogenoemde ‘Kritieke beroepen”. Zeker in de zorg krijgen die heel veel voor de kiezen. Nu verdienen ze waardering, maar na deze crisis zullen we als samenleving ook moeten laten zien dat dit soort werk onmisbaar is en waardering verdient. Het kan toch niet zo zijn dat zij weer naar het Malieveld moeten om een goed loon te eisen.

Het besturen van de stad hoort ook tot een “kritieke taak”, maar dat kan niet ten koste van de gezondheid van betrokken collegeleden, raadsleden en ambtelijke ondersteuning. Daarom wordt er achter de schermen hard gewerkt om op een verantwoorde manier tot besluitvorming te komen. Als een aantal besluiten niet op korte termijn worden genomen in een raadsvergadering, dan komen bouwplannen stil te liggen, worden vastgoedtransacties niet uitgevoerd en subsidies niet verstrekt. Maar ook benoemingen moeten worden bekrachtigd, zoals die van de tijdelijke griffier of leden van de commissie bezwaarschriften. 

In de eerste weken van maart zijn er raadscommissies geweest, die moeten worden opgevolgd met besluitvorming in de raad. Maandag 30 maart is er daarom een raadsvergadering om een aantal hamerstukken om te zetten in een besluit. Afgesproken is dat maximaal 1 lid van elke fractie aanwezig zal zijn. De vergadering start met een vragenuur, waarin het thema Corona centraal staat. 

De PvdA fractie stelt 30 maart de volgende rondvragen:

Dion: opvang dak en thuislozen

Op 27 maart publiceerde het Rijk een ‘Richtlijn voor opvang dak- en thuisloze tijdens coronacrisis’. 

Voldoen we in Haarlem door de extra maatregelen tenminste aan deze richtlijn?

Dion: steun aan Haarlemse flexkrachten

De extra ondersteuning voor zelfstandige ondernemers moet via een versnelde procedure geïndiceerd worden. Ook een belangrijk deel van Haarlemmers met nuluren-, uitzend- en aflopende flexcontracten ziet hun inkomen ingrijpend dalen. 

Kan de gemeente deze groep via een versnelde procedure in aanmerking laten komen voor bijstand?

Dion: Zorg om uitvallen thuiszorg Niet-noodzakelijke, uitstelbare thuiszorg kan op steeds meer plekken in Nederland niet meer worden geleverd door de coronacrisis. Dat betekent bijvoorbeeld dat op sommige plekken hulp bij douchen en aankleden veel minder wordt. 

Doet deze situatie zich ook al voor in Haarlem? Zijn er alternatieven in voorbereiding?

Maarten: Coronacrisis en bouw

De bouw (woningen, infrastructuur en openbare ruimte) dreigt volledig stil te vallen. Is het college bereid projecten uit het IP die verder in de toekomst gepland stonden naar voren te halen? Dit om werkloosheid en economische krimp op korte termijn zo veel mogelijk te voorkomen.

Ter achtergrond:

– Verscherpte maatregelen coronacrisis: bouwplaats geldt niet als samenkomst. 

Flexibele schil de dupe van Corona: ZZP’ers worden van bouwplaatsen gestuurd. Bas: Problemen lokale media

In de Tweede Kamer is via vragen aan het kabinet aandacht gevraagd voor de problemen die met name lokale media ervaren als gevolg van de door de Corona-crisis sterk achterblijvende advertentie-inkomsten. Dat allemaal in het licht van de belangrijke rol die die media spelen in het kader van de lokale democratie.  In het verlengde daarvan is ook de vraag gesteld welke rol provinciale en gemeentelijke overheden kunnen spelen bij het verzachten van die problemen.

Heeft het College een scherp beeld in hoeverre en bij welke media in Haarlem sprake is van deze problematiek? Is het College het met de PvdA-fractie eens dat het voor de lokale democratie van groot belang is dat de lokale media, zeker in deze roerige tijden, hun rol kunnen blijven vervullen? Is het College bereid om de helpende hand uit te steken, eventueel met gebruikmaking van de middelen uit het Lokale Mediafonds?

Maarten: huisvesting culturele sector

Uit een brief van het Rijk blijkt dat er nog geen adequate sectorspecifieke regeling is voor de culturele sector. 

Is het college bereid voor culturele instellingen, die huren bij de gemeente Haarlem, voor de maanden maart, april en mei de huur kwijt te schelden?  Is het college eveneens bereid om culturele instellingen zonder inkomsten die huren bij private partijen in kaart te brengen?

Ienke: aanscherping noodverordening t.o.v. landelijk beleid t.a.v. jonge kinderen

Gezondheid is een groot goed en zeker in deze “Coronatijd”. Omdat alle veiligheidsregio’s de noodverordeningen hebben geschreven binnen de richtlijnen van het Rijk, valt op, dat t.a.v. buiten spelende kinderen en hun begeleiding, in onze regio strengere eisen worden gesteld dan in b.v. Zaanstreek Waterland. Daar worden kinderen tot 12 jaar expliciet uitgezonderd van de 1,5 m eis, maar hun begeleiders niet. In onze regio wordt gemeld dat de afstandsregel ook voor de jongste kinderen geldt en dat zij alleen door een ouder of voogd mogen worden begeleid.

Waarom is er in onze veiligheidsregio voor een strengere richtlijn gekozen, waardoor ook de jongste kinderen niet dichter dan 1,5 m van elkaar mogen spelen? Waarom is er in onze veiligheidsregio gekozen voor begeleiding door uitsluitend ouders of voogden? Dit sluit oplossingen als oudere kinderen of de vaste oppas uit, waardoor ouders mogelijk niet thuis kunnen werken of naar het werk. Niet elk kind jonger dan 5 jaar gaat naar de kinderopvang of school.

Het is onze bedoeling om de komende tijd te laten zien waar wij als fractie mee bezig zijn. Onderstaand de bijdrage voor deze week.

Door mijn rol als fractievoorzitter ben ik de afgelopen weken vooral achter de schermen aan de slag. Het was de bedoeling om deze periode zowel binnen de coalitie, maar ook met de oppositie en de stad in gesprek te gaan, omdat we halverwege onze termijn zijn gekomen. In de huidige situatie niet haalbaar. In plaats daarvan ben ik met de andere leden van het presidium bezig om te komen tot een werkbare vergaderstructuur, zolang de wet niet toestaat dat er digitaal vergaderd wordt. En zelfs als dat wel mogelijk is, hoe kan ons werk dan ook goed worden gedaan. Hoe regel je dat mensen kunnen inspreken en hoe kan een debat worden gevoerd? Als er een tijdelijke oplossing lijkt te zijn, blijken er toch beren op de weg te zijn. Vandaar 26 maart een bijzonder korte raadsvergadering, die vanwege gebrek aan quorum door de voorzitter moet worden geschorst. Netjes afgesproken stap, maar zo kan er niet worden bestuurd. Dus het hele weekend gaan er mailtjes heen en weer. De (beoogde) griffier (hij wordt in de volgende raad pas benoemd) heeft een werkbare oplossing georganiseerd. 

Ook de fractie moet anders dan anders aan de slag. Digitaal vergaderen is wennen, maar het lukt.

De Koepel zou in de raad als enig bespreekpunt op de agenda staan. De mails, apps en belletjes vlogen zoals gewoonlijk voorafgaand aan de raad tussen coalitiewoordvoerders en met de oppositie rond. Er werden moties opgesteld en van commentaar voorzien. Het bestemmingsplan en het stedenbouwkundigplan moeten worden vastgesteld, waarna het college de omgevingsvergunning kan verlenen. Het is de afsluiting van een lang en lastig proces. De Koepel is van de agenda. De meerderheid wil een normale raad voor deze besluitvorming. Het woordvoerderschap van de Koepel heb ik overgenomen van Marceline, die helaas haar raadswerk nog niet heeft kunnen oppakken. Het is een moeilijk dossier dat een pad heeft doorlopen dat wij als PvdA niet het juiste pad vonden. Nu zijn de plannen in een fase dat de gemaakte afspraken netjes zakelijk moeten worden afgehandeld. Nu is het een groot bouwplan, dat net als vele andere bouwplannen die in de pijplijn zitten het gebruikelijke proces moeten doorlopen. Omgevingsvergunningen moeten op tijd worden verstrekt, ook omdat dit type besluiten laten liggen, de bouwsector in de nabije toekomst, in een crisis kan storten. Dat zou nog meer verlies van banen in de komende jaren betekenen.

Kortom, werk aan de winkel.

Ienke Verhoeff

Fractievoorzitter

 

Het bericht Samen sterk in de raad in onzekere tijden, een vervolgverhaal verscheen eerst op PvdA Haarlem.

Begroting met 3 amendementen aangenomen | Haarlem

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA VVD CDA Haarlem 07-11-2019 00:00

Donderdag 7 november is de begroting 2010-2024 aangenomen met een meerderheid van stemmen van de coalitie (GLH, PvdA, D66, CDA) en ChristenUnie.

In de begroting was voor ongeveer 5 miljoen aan bezuiniging opgenomen. Vanwege een lagere bijdrage vanuit het Rijk. Op onderdelen zijn de bezuinigingen teruggedraaid. Een coalitieamendement “Ontzie de meest kwetsbaren” (46) Schrapte 3 bezuinigingsposten: een verhoging van de bijdrage door economisch dakloze gezinnen; het beëindigen van een subsidie eenmalige activiteiten zelf- en belangenorganisaties; een verlaging van de subsidie breedtesport. De eerlijkheid gebied te zeggen dat  de oppositie ook een aantal amendementen had die deze bezuinigingsposten ongedaan wilden maken en dat de coalitiepartijen erg laat dit amendement indienden.

Amendement 6 "Leges voor de ARK" van de CU zorgde ervoor dat het budget voor de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit op het huidige niveau blijft.

Amendement 10 "Verhuiskostenvergoeding niet verlagen" zorgde daarvoor.

Daarnaast zijn er 8 moties aangenomen 4 van de coalitie en 4 van de Oppositie. De VVD kreeg steun van een meerderheid voor twee van haar moties, een succes voor de afscheidnemende fractievoorzitter Anne Sterenberg.

03-Vuurwerk bij de Jaarwisseling (GLH+PvdA+ CU+AP) 18-Voedselbank ook voor dakloze gezinnen (SP+CU+AP+OPH) 24-Onderzoek naar Haarlem Marketing (CDA+PvdA+ D’66) 26-  Haarlemse lucht stinkt niet (GLH+D66) 28- Alleen steun voor een sociaal & toereikend landelijk klimaatakkoord (PvdA+GLH+D66) 38-Opnemen indicatoren onderhoud (VVD) 43-Parkeergarage Papentorenvest (VVD) 48- Kosten besparen bij de schuldhulpverlening, kies voor het Zweedse model (TROTS)

Haarlem doet toch niet mee aan wietexperiment

PvdA PvdA Haarlem 16-06-2019 14:22

Bij de verkoop van softdrugs verkeren we in Nederland in een schizofrene situatie. We gedogen dat er softdrugs verkocht worden maar coffeeshophouders zijn voor de aanvoer daarvan aangewezen op het illegale circuit. 

Het kabinet Rutte-II is gekomen met voorstellen om in een beperkt aantal gemeenten te gaan experimenteren met legaal geteelde wiet. Op basis van een mede door de PvdA ingediende motie heeft Haarlem zich indertijd aangemeld voor dat experiment. Daarbij was voor de Raad belangrijk dat we dat alleen wilden in nauwe samenwerking en afstemming met de coffeeshophouders. Immers, het Haarlemse coffeeshopbeleid is al jarenlang een voorbeeld voor andere gemeenten, mede vanwege de goede samenwerking tussen gemeente en sector.

Het Rijk heeft er lang over gedaan om te komen met de voorwaarden waaronder die experimenten gehouden zouden mogen worden. In dat proces heeft de burgemeester steeds goed overleg gehad met de coffeeshophouders. Uiteindelijk bleek dat de door het Rijk gestelde voorwaarden voor de coffeeshophouders niet aanvaardbaar waren. Zo zou het verboden zijn om nog hasj te verkopen. Ook voorgedraaide joints moesten uit het assortiment  verdwijnen. Tenslotte zou ook het aantal soorten wiet beperkter zijn dan thans. Daarbij wijzen zij terecht op het risico dat daardoor de illegale straathandel weer een nieuwe impuls zou krijgen.

Hiermee ligt de vraag voor hoe zinvol het is om mee te doen aan een experiment waarvoor bij de direct betrokkenen geen enkel draagvlak bestaat en waar het risico van een weer opbloeiende straathandel levensgroot is. In de vergadering van de Commissie Bestuur van donderdag 13 juni 2019 was er dan ook unanieme steun voor het afmelden van Haarlem als participant aan dit experiment.

Politiek wordt het een interessante vraag wanneer wij in Nederland het voorbeeld van Uruguay, sommige staten in de VS en Luxemburg gaan volgen.

Bas Sepers

16 juni 2019

Het bericht Haarlem doet toch niet mee aan wietexperiment verscheen eerst op PvdA Haarlem.

De evalueerbaarheid van welzijnssubsidies scoort onvoldoende

VVD VVD Haarlem 23-12-2018 05:32

De Haarlemse VVD fractie stuurt al jaren aan op meer inzicht in de effectiviteit van onze welzijnssubsidies. Terecht, blijkt nu de Rekenkamercommissie (RKC) haar onderzoek ‘Leren waarderen’ naar de evalueerbaarheid van de welzijnssubsidies heeft gepubliceerd.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/33270/de-evalueerbaarheid-van-welzijnssubsidies-scoort-onvoldoende

De VVD is erg blij met het verschijnen van dit onderzoek. Dit geeft ons een goede steun in de rug bij onze roep om meer sturing op resultaat. En dat is ook nodig, aankomend jaar werken we namelijk aan een nieuwe uitvraag voor de sociale basis, het gaat om een uitvraag van ongeveer 16 miljoen euro. Dat is veel geld en dat moeten we zo goed mogelijk besteden. Uit het onderzoek blijkt dat dit beter kan en moet. Het gaat natuurlijk niet om het geld alleen, het gaat uiteindelijk ook om de doelen die we willen bereiken. Wat de VVD betreft vergroten we daarom niet alleen de evalueerbaarheid van onze welzijnssubsidies maar ook de effectiviteit. Al jaren blijkt uit onderzoek dat te weinig Haarlemmers op de hoogte zijn van het aanbod binnen de Haarlemse basisinfrastructuur. Dat is zonde.

Voor de VVD is het altijd duidelijk geweest, wat ons betreft subsidiëren we prestaties in plaats van organisaties.

Wat ook moet verbeteren is de informatievoorziening richting de raad. De RKC stelt dat de raad haar kader stellende en controlerende rol onvoldoende kan vervullen. Ondanks herhaaldelijke roep om informatie is de raad onvoldoende geïnformeerd. Een politieke doodzonde.

Dankzij de RKC weten we nu dat de roep om informatie door de VVD niet onterecht was. De VVD kan en wil dan ook niet anders dan de aanbevelingen van de RKC overnemen en heeft dit op 20 december ook bekrachtigd in de raad. Daar vragen de aanbevelingen om, het is geen mild rapport.  

Een paar punten uit het rapport: De theoretische onderbouwing is onvoldoende, een relatie tussen activiteiten en doelen ontbreekt, het is niet duidelijk of de juiste doelgroep wordt bereikt en er zijn geen cijfers over de uitval. Er is te weinig verantwoordingsinformatie en bij de tevredenheidsonderzoeken is onduidelijk of de uitkomsten daarvan aansluiten bij de doelen.

Kortom, werk aan de winkel bij de nieuwe uitvraag!

‘IEDEREEN HEEFT RECHT OP EEN VOLWAARDIGE PLEK OP DE ARBEIDSMARKT!’

PvdA PvdA Haarlem 12-12-2018 20:07

Een nuttige bijdrage leveren, erkenning krijgen en een volwaardig inkomen verdienen. Eigenlijk willen we dat allemaal. Maar dat gaat niet bij iedereen vanzelf. Sommige mensen hebben een arbeidshandicap en hebben dus een extra steuntje in de rug nodig.’

Hoe gaat dit landelijk en hoe doen wij het in onze regio Zuid-Kennemerland? Wat gaat er goed? Wat kan er beter? Waar loopt men tegen aan?

Tweede Kamerlid Gijs van Dijk was maandag 10 december bij ons te gast om hierover te spreken. Voorafgaand aan de bijeenkomst is een werkbezoek geweest bij Paswerk (sociale werkvoorziening) waarbij hij ook een rondleiding heeft gekregen en kennis heeft gemaakt met de mensen uit onze regio Zuid-Kennemerland die daar werken.

Tijdens de bijeenkomst in het Theehuis zal Gijs van Dijk vertellen wat goed gaat, maar vooral ook wat nog beter kan en wat zijn plannen daarvoor zijn.

Marieta Telman (Manager arbeidsbemiddeling van Pasmatch Personeelsdiensten) kan ons vertellen hoe het er in onze regio Zuid-Kennemerland voorstaat, wat nog voor verbetering vatbaar is en waar de knelpunten zitten.

In de interactieve bijeenkomst in het Theehuis Cruquis was er de gelegenheid om Gijs van Dijk en Marieta Telman (Manager arbeidsbemiddeling Pasmatch Personeelsdiensten) vragen te stellen. Gijs van Dijk begon met een korte analyse van de sociale werkvoorziening en de historie. In het verleden is hier niet goed mee omgegaan, het is te complex  en het is nu aan de PvdA om met goede voorstellen te komen. We moeten niet terug naar vroeger, maar het moet zeker anders.

Lees ook het artikel op: https://haarlem.nieuws.nl/algemeen/25808/tweede-kamerlid-op-bezoek-bij-paswerk/

Het bericht ‘IEDEREEN HEEFT RECHT OP EEN VOLWAARDIGE PLEK OP DE ARBEIDSMARKT!’ verscheen eerst op PvdA Haarlem.

Van bijstand naar werk

VVD VVD Haarlem 02-12-2018 00:33

Als het aan de Haarlemse VVD ligt dan is er vanuit de gemeente vaker contact met mensen in de bijstand. We vinden het belangrijk om mensen te helpen van bijstand naar werk.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/32911/van-bijstand-naar-werk

Werk is niet alleen een inkomen, maar het kan bijdragen aan een doel, eigenwaarde en een sociaal netwerk. Van bijstand naar werk is ook goed voor de schatkist. Mensen die werken ontvangen minder uitkering en dragen via de belastingen bij aan de samenleving.

De afgelopen jaren is er nauwelijks contact tussen de gemeente en Haarlemmers in de bijstand. Met 3200 van de 3800 bijstandsgerechtigden is er geen contact. Dat is echt te weinig wat de VVD betreft.

Daarom heeft de VVD tijdens de afgelopen raadsvergadering gevraagd om minimaal vier gesprekken per jaar tussen een bijstandsgerechtigden en de gemeente. Dat getal is niet uit de lucht gegrepen. Onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau heeft in een rapport over effectief arbeidsmarktbeleid (2015) aangetoond dat vier gesprekken optimaal effect hebben op reïntegratie.

De wethouder Werk staat positief tegenover dit streefcijfer van vier contacten per jaar, waarbij per individu maatwerk mogelijk blijft. Hij neemt het mee in de uitwerking van de plannen in februari 2019 bij de eindevaluatie van het project “Ik doe mee”.

Column Wethouder Meijs: De Balans | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 03-11-2018 00:00

De BALANS

 

Als wethouder is mijn werk eigenlijk voortdurend balans zoeken, keuzes maken.

Hoe zorg ik voor een gezonde en prettige stad, om in te leven, te wonen en te werken, voor nu en voor later. Ik maak steeds de balans op.

 

De balans tussen privé en werk

Mijn moeder van 91 is vorige week gevallen in de bus. De buschauffeur had haar niet in de gaten gehouden en was al opgetrokken voordat ze een zitplaats gevonden had. Gevolg: een10 centimeter brede snee op haar voorhoofd, bont en blauw, vreselijk in de war en een nachtje in het ziekenhuis. Gelukkig heeft ze niks gebroken.

Ik balanceer, zoek ruimte met mijn drukke agenda en ga ik toch even naar haar toe om haar te verwennen met een bezoekje. Doordeweekse werkzaamheden laten bijna niet toe om te mantelzorgen. Maar mantelzorg laat zich toch eigenlijk niet storen door de drukke agenda van de gemeente?

 

Balanceren tussen vraag en antwoord

Tijdens de commissie en raadsvergaderingen wil ik iedereen tegemoet komen en naar eer en geweten antwoorden geven. Bij het ene onderwerp kost me dat geen enkele moeite en voel ik me comfortabel. Maar bij een ander onderwerp ben ik nog onvoldoende ingewerkt. Ik beheers soms de materie nog onvoldoende en dan blijf ik in gebreke. Ik word genadeloos onderworpen aan een vragenvuur. Dan blijven sommige antwoorden onbevredigend in de lucht hangen. Ik kan niet meer dan mijn best doen en me de volgende keer nog beter voor bereiden.

 

Balanceren tussen lezen en bestuderen

Van nature ben ik een snelle lezer en ook een alleseter. Ik heb een uitpuilende boekenkast, verslind tijdschriften en heb eeuwige honger naar achtergrond materiaal.

Maar als wethouder lukt het me niet om alles te lezen. Soms moet ik genoegen nemen met een samenvatting of de aanwijzingen die me worden aangereikt.

Een gemiddelde vergadering van het College van B & W bevat soms 25 agenda punten. Waar vaak één agendapunt bestaat uit een aanbiedingsbrief, 5 bijlagen die variëren in grootte van 6 tot 100 bladzijden en een uitgebreide mondelinge toelichting van een collega wethouder. Het is onmogelijk om alles te bestuderen of kennis te nemen van alle stukken. Ik denk dat de raadsleden soms worstelen met hetzelfde dilemma als het gaat om de stukken die we ontvangen.

Kortom ik zoek naar de hoofd- en bijzaken en zoek een balans tussen weten en bluf en gezond verstand gebruiken.

 

Balanceren tussen de werkvelden en de agenda

Het secretariaat propt mijn werkdag vanaf 8.30 vol met afspraken, werkbezoeken, stafmeetings, congressen en commissie vergaderingen.

Ternauwernood kan ik mijn e-mails beantwoorden, of nog even een blik werpen op de agenda van de bestuursvergaderingen. De avonden worden gevuld met een werkbezoek met de fractie, openingen, een column schrijven of eindeloos stukken lezen. Mijn cultuur portefeuille zorgt er voor dat ik ook in de weekenden actief ben. En menig keer zit er overlap tussen verschillende afspraken in de agenda, en moeten er mensen teleurgesteld worden omdat ik niet kan komen, eerder weg moet of later verschijn....

 

Balanceren tussen zichtbaar zijn in de stad en hard aan het werk achter de schermen. Balanceren tussen groen en sociaal.

Balanceren tussen compromissen en keuzes maken.

 

En toch, ik kan niet anders zeggen, geniet ik elke dag weer van de stad, mijn collega’s, mijn stadhuis, mijn werkplek, mijn opdracht. Er zouden alleen wat meer dagen in de week moeten zitten......

 

Hartelijke groet

Marie-Thérèse

Gek van de regels – film en gesprek

PvdA PvdA Haarlem 02-03-2018 10:39

Als Haarlemmers hulp nodig hebben van de gemeente zijn er regels. Terecht. Maar soms schieten regels hun doel voorbij en verhinderen ze dat hulp effectief wordt. Daarover gaan we in gesprek, aan de hand van de film ‘I Daniel Blake’. U bent daarbij van harte welkom op zondagochtend 11 maart. Schrijf u daarvoor wel (gratis) in.

De PvdA wil goede hulp voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben. Of dat nou is op het gebied van onderwijs, zorg, inkomen of huisvesting. Belangrijk vinden we dat de gemeente denkt en handelt vanuit de Haarlemmers.

In de afgelopen jaren heeft de PvdA (met steun van andere partijen in de raad) veel kunnen bereiken om de hulp aan Haarlemmers gemakkelijker en laagdrempeliger te maken. Minimaregelingen eenvoudiger, schuldhulp laagdrempeliger, gebruik maken van ervaringsdeskundigen en veel meer ruimte voor de sociaal wijkteams om Haarlemmers in hun buurt te helpen. En toch moet het nog beter. Meer vanuit de mensen gedacht, minder vanuit de regels.

Op zondag 11 maart organiseren we daarover een bijeenkomst in de Filmschuur / Toneelschuur in Haarlem. We draaien de film I Daniel Blake (zie de trailer hieronder) en gaan daarna kort in gesprek over een aantal stellingen.

We doen dat met drie gasten: Floor Roduner (wethouder economische en sociale zaken, werk, zorg en wonen en lijsttrekker PvdA Haarlem), Marith Volp (voormalig Tweede Kamerlid en huisarts, en nu directeur acute en forensische psychiatrie bij GGZ Noord-Holland-Noord) en Marion van der Vegt (initiatiefnemer van Rebup). Ook hebben we een aantal Haarlemmers uitgenodigd die als inwoner ervaring hebben met de gemeente en zijn andere ervaringsdeskundigen en leden van het Ombudsteam van PvdA Haarlem aanwezig.

Programma:

10.45 uur: inloop in de Filmschuur / Toneelschuur Haarlem 11.00 uur: start film I Daniel Blake 12.45 uur: nagesprek met Floor Roduner, Marith Volp, Marion van der Vegt en de zaal 13.30 uur: einde

Vanwege het beperkte aantal stoelen is inschrijving noodzakelijk. U kunt zich via deze link inschrijven. U ontvangt uw toegangsbewijs per mail. Er is geen pauze De Toneelschuur / Filmschuur is rolstoeltoegankelijk

Het bericht Gek van de regels – film en gesprek verscheen eerst op PvdA Haarlem.

Papieren bezoekersschijf moet behouden blijven

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Haarlem 16-01-2018 01:03

Het afschaffen van de papierenbezoekersschijf. VVD Haarlem vindt het een slecht idee en vond het een slecht idee. Wij willen de papieren bezoekersschijf behouden. En wij niet alleen. Duizenden Haarlemmers willen de papierenschijf behouden. En waarom? Omdat het makkelijk is. Goed werkt en Het is gastvrij en sociaal. Het maakt wonen in Haarlem aantrekkelijk.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/26604/papieren-bezoekersschijf-moet-behouden-blijven

Maar wat hebben de coalitiepartijen, PvdA, D66, GroenLinks en CDA bedacht. De papierenbezoekersschijf moet weg. Linksom of rechtsom, maar weg moet de schijf.

Ze hebben de wethouder op pad gestuurd met de opdracht om een alternatief te bedenken, dat de klant en gebruiksvriendelijkheid evenaart. Nou daar is de wethouder in ieder geval niet in geslaagd. Dat bleek vorige week tijdens de bespreking hiervan.

Klantonvriendelijk

Allereerst moeten de Haarlemmers zich gaan activeren voor dit systeem. Anders kunnen ze sowieso geen bezoek meer ontvangen.

Daar voorziet de wethouder al zoveel problemen mee, dat ze extra capaciteit gaat inhuren bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Haarlem om alle telefoontjes te kunnen beantwoorden. Maar ze verwacht dat dat niet voldoende zal zijn.

Ze gaat zelfs huisbezoeken inplannen om mensen te helpen met het activeren. U kan zich voorstellen hoe blij de Haarlemmers met deze poespas zullen zijn.

Maar goed als dat allemaal is doorlopen komt het gebruik van het systeem.

Geschat wordt dat de Haarlemmers per jaar zich 2,1 miljoen keer zich digitaal gaan aan en afmelden met een code en kenteken. Ben je niet handig met de digitale wereld, dan mag je bellen.

De gemeente Haarlem gaat een heel Voice Response Systeem optuigen, waar de Haarlemmer heen mag bellen om zijn bezoek af en aan te melden bij een spreekcomputer.

Gezellig en makkelijk als je bezoek binnenkomt. Ik ga eerst even bellen hoor. Eerst even het menu doorlopen. Dan mijn code doorgeven. 8 tekens. Het liefst met gebruik van het NAVO spellingsalfabet.

Ja u leest het goed. Het liefst gebruik maken van het NAVO spellingsalfabet. Haarlem is een nieuwe militaire vesting geworden voor uw bezoek.

Eenzaamheid

Het wordt er niet makkelijker op om in Haarlem je bezoek te ontvangen. Sterker nog deze regeling maakt het ingewikkelder om bezoek te ontvangen. Veel maatschappelijke organisaties hebben al aangegeven in de problemen te komen.

En zo werk je inderdaad eenzaamheid in de hand. Weg gastvrije stad met een mooie bezoekersregeling.

Dankzij de coalitiepartijen krijgen we nu een Haarlem als militaire vesting met een NAVO spellingsalfabet. Registratie van uw bezoek en uren op, dan maar helemaal geen bezoek meer.

Duurder

Dan nog even kort over de kosten van de papierenbezoekersschijf.

Het versturen en drukken van de schijven kost jaarlijks € 20.000,- Daar tegenover krijgen we nu een nieuw facturatiesysteem dat € 130.000,-  per jaar gaat kosten met nog de kosten voor het Voice Respons Systeem en andere structurele kosten van een € 100.000,- per jaar.

We kunnen niet anders concluderen dat dit systeem ook nog een duurder is. En dat is goed te begrijpen als je 2,1 miljoen aan en afmeldingen moet gaan verwerken en factureren. Het wordt een administratief gedroogd.

Kortom we krijgen een systeem dat klantonvriendelijker is, minder gastvrij is, een administratief gedroogd en duurder. Wij roepen de coalitiepartijen op een pas op de plaats te maken en de papieren bezoekersschijf te behouden voor wie dat wil.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.