Nieuws van politieke partijen in Gouda inzichtelijk

18 documenten

Distributiecentrum Nieuwe Gouwe

Gouda Vitaal Gouda Vitaal Gouda 22-05-2023 05:33

Wij stemmen tegen de bouw van het distributiecentrum Nieuwe Gouwe. Het toekomstige distributiecentrum is geen sieraad bij de toegangsweg tot Gouda. Trekt veel verkeer aan 200 verkeersbewegingen per dag) en past niet in de duurzaamheidsagenda van Gouda. Daarnaast brengt dit weinig extra werkgelegenheid door de geautomatiseerde processen met zich mee.

Gouda Vitaal

Scootmobieldag Gouda

Gouda Vitaal Gouda Vitaal Gouda 15-04-2023 08:27

Ook Gouda Vitaal is dinsdagmiddag 18 april aanwezig bij de eerste editie van de Scootmobieldag. Doel is om scootmobielrijders met elkaar te verbinden, voorlichting te geven en om de verkeersveiligheid te bevorderen.https://goudsdagblad.nl/Lokaal/nieuwe-editie-scootmobieldag-in-gouda-op-18-april

Gouda Vitaal

Vergroening parkeer­ta­rieven onder de loupe

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren SGP CDA Gouda 31-01-2020 00:00

Via belastingen en tarieven die inwoners aan de stad moeten betalen, kun je een vergroenende werking uit laten gaan op basis van ‘de vervuiler betaalt’. In Gouda gebeurt dat veel te weinig, terwijl wel veel partijen dit in hun verkiezingsprogramma hebben of hadden staan. Dankzij onze motie gaat Gouda nu onderzoeken hoe parkeertarieven de vergroening van de auto’s in onze stad kunnen stimuleren. Jammer genoeg haalde het Collegevoorstel van het parkeerbeleid het die avond niet. Dat zette in op een andere en schone mobiliteit en bij nieuwe woonprojecten zelfs op een ‘nul-norm’ voor parkeren. Maar partijen als het CDA, de CU en de SGP hebben dat laten afzwakken. Zij zijn namelijk bang voor de ‘financiële lasten’ en paaien zo hun kiezers. Wij denken liever in andere lasten waar we Gouwenaar niet mee op willen zadelen: vieze lucht, te weinig ruimte voor groen en auto’s die zowel bij productie als als afval ons milieu waanzinnig belasten. Headerfoto: Stephan Müller from Pexels

Aanpak gevaarlijk kruispunt duurt veel te lang

SP SP Gouda 09-01-2020 22:32

De SP vindt dat de aanpak van het kruispunt Koningin Wilhelmina weg - Goudkade veel te lang op zich laat wachten.

De buurt trok samen met de SP al in 2017 aan de bel bij wethouder Niezen. Met de huidige plannen duurt het tot in 2022 voordat er een definitieve veilige situatie ontstaat. Dat is 5 jaar nadat de buurt om een oplossing heeft gevraagd.

De SP heeft het college gevraagd eerder met een definitieve oplossing te komen voor wat ook wel de gevaarlijkste kruising van Gouda wordt genoemd.

Motie Waterstof en Amandementen Verkeersveiligheid en Minicontainers

PvdA PvdA ChristenUnie VVD CDA Gouda 16-11-2019 11:18

Afgelopen week was een drukke vergaderweek voor de Goudse Gemeenteraad. In twee dagen is de begroting voor 2020 besproken en woensdag is onze nieuwe burgemeester Pieter Verhoeve officieel geïnstalleerd. Tijdens de vergaderingen heeft de PvdA, samen met de VVD, een motie ingediend over waterstof, deze is vrijwel unaniem aangenomen. Tevens hebben we met het CDA een amendement rondom verkeersveiligheid ingediend, deze is unaniem aangenomen. Ook hebben we samen met ChristenUnie een amendement rondom minicontainers ingediend, deze is met brede steun aangenomen. Hieronder hebben we ze kort beschreven en de links naar beide teksten opgenomen.

Waterstof De motie van PvdA en VVD op initiatief van de PvdA werd deze week vrijwel unaniem aangenomen. De motie roept het college op om te onderzoeken of er een waterstof tankstation op een nader te bepalen (industrie) terrein van Gouda gevestigd zou kunnen worden en vraagt tevens om te onderzoeken of het gemeentelijke wagenpark geheel of gedeeltelijk op waterstof zou kunnen gaan rijden. Wethouder Niezen zegde toe ermee aan de slag te gaan. Klik hier om de motie te openen.

Amendement Verkeersveiligheid Deze week werd het amendement van PvdA en CDA aangaande onveilige verkeersknelpunten unaniem aangenomen. Dit amendement was nodig om de motie van CDA en PvdA die vorige week werd aangenomen te kunnen uitvoeren. Het amendement zorgt ervoor dat het begrotingstechnisch mogelijk wordt verkeersknelpunten snel aan te pakken en niet te hoeven wachten op het in de loop van 2020 vast te stellen verkeerscirculatieplan. We verwachten in de raad voor de Kerstvakantie van wethouder Niezen een lijst van onveilige punten en de daarbij behorende kosten. Klik hier om het amendement te openen.

Amendement minicontainers PvdA CU Op initiatief van de PvdA, en in samenwerking met de ChristenUnie, werd deze week een amendement met brede steun aangenomen om te voorkomen dat restafval containers en gft containers in de toekomst minder zouden worden opgehaald. Wij beschouwen dit als een verminderen van de service aan onze burgers. Een onderzoek naar het eventueel met een lagere frequentie ophalen van de papier containers vinden wij wel acceptabel. Klik hier om het amendement te openen.

The post Motie Waterstof en Amandementen Verkeersveiligheid en Minicontainers appeared first on PvdA Gouda.

Verkeersveiligheid Thorbeckelaan

Gemeentebelangen Gouda Gemeentebelangen Gouda Gouda 06-02-2019 11:04

Op 16 januari 2019 hebben wij artikel 38 vragen gesteld over het onderwerp: verkeersveiligheid

Thorbeckelaan.

Onderstaand de beantwoording van de vragen door het college:

1. In het artikel blijkt uit een rapport van de Verkeers Ongevallen Analyse dat de Thorbeckelaan

na de herinrichting in 2015 niet voldeed aan de breedtenormen. Was uw college daarvan op de

hoogte en waarom is daar niet op geacteerd?

Ja, het college was hiervan op de hoogte. Het lukt zelden om aan alle richtlijnen te voldoen. De weg

leek op deze plek voldoende geschikt te zijn voor alle verkeersdeelnemers.

2. Gaat u naar aanleiding van dit rapport maatregelen nemen om de verkeersveiligheid en die

van fietsers in het bijzonder, te verbeteren?

Ja, wij zijn bezig met een plan om de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid van de Thorbeckelaan

te verbeteren. Hierbij is nadrukkelijk aandacht voor de fietsvoorzieningen. Het college brengt in

samenspraak met omwonenden en Fietsersbond verschillende scenario’s in beeld inclusief de

kostenramingen. Deze scenario’s zullen dit voorjaar aan de raad worden voorgelegd.

3. Geldt dit dan ook voor vergelijkbare inrichtingen in Gouda zoals bij voorbeeld de Graaf

Florisweg, de Sportlaan of de bocht van de Fluwelensingel bij de oversteek Hanepray?

Al deze punten hebben wij in beeld. Samen met het verkeersberaad (bestaande uit de Fietsersbond,

Arriva, Rover, Gouda Onderneemt, hulpdiensten) bedenken wij hier passende maatregelen voor.

Aandachtspunt hierbij is dat het vaak aan ruimte ontbreekt om tot een optimale situatie te komen.

De stad verdient een visie!

VVD VVD Gouda 09-01-2019 11:59

Inmiddels is het 2019. En ik dacht dat het misschien een leuk idee zou zijn om eens een droom voor 2019 op de agenda te zetten. En dan een droom die enerzijds klein is, maar anderzijds veelomvattend en ingrijpend: klimaatadaptatie. Misschien niet direct een onderwerp wat je aan de VVD verbindt, maar ik leg jullie uit dat dit wel het geval is. Het is een kans.

https://gouda.vvd.nl/nieuws/33423/de-stad-verdient-een-visie

Van de fractievoorzitter

Allereerst natuurlijk de allerbeste wensen voor jou en je naasten!

Inmiddels is het 2019. En ik dacht dat het misschien een leuk idee zou zijn om eens een droom voor 2019 op de agenda te zetten. En dan een droom die enerzijds klein is, maar anderzijds veelomvattend en ingrijpend: klimaatadaptatie. Misschien niet direct een onderwerp wat je aan de VVD verbindt, maar ik leg jullie uit dat dit wel het geval is. Het is een kans.

Vandaar deze droom.

We gaan in Gouda aan de slag met klimaatadaptatie. Niet met oogkleppen op, maar realistisch en met oog voor neveneffecten. Idealistische, maar ondoordachte proefballonnen, zoals we zagen met afval scheiden loont heeft duidelijk aangetoond dat slecht-doordachte ideeën grote gevolgen kunnen hebben. Dat moet met dit onderwerp zeker anders. Nu kan het nog.

Kort en goed, mijn droom is: de helft van de parkeerplaatsen moet op termijn uit de binnenstad weg. En elke plek die dan vrij komt vervangen we voor groen. Een simpele som zou dan zomaar ruim 4800 m2 aan groen opleveren. Dat klinkt misschien ingrijpend, maar volgens mij is dat prima haalbaar.

Laten we eerlijk zijn. In de binnenstad parkeert al bijna niemand voor de deur. Veel binnenstadbewoners rijden meerdere rondjes om een plek te vinden langs een van de prachtige grachten in de binnenstad. Zonde van het geld, de tijd en het milieu. En het zorgt ook nog voor drukte en overlast. Dat kan anders. En dat levert kansen op.

Hoe mooi zou onze stad zijn als we veel minder auto’s hebben langs de Turfmarkt of de Hoge en Lage Gouwe? Wat een prachtig plaatje zou dat opleveren?  Hoeveel meer bezoekers en Gouwenaars zouden dan weer of meer geld uit geven en genieten van onze binnenstad? Wat zullen ondernemers daar veel baat van hebben! Hoeveel extra waarde zou het geven aan de huizen in de binnenstad en belangrijker dan dat: hoe veel gezonder zou onze binnenstad zijn? Onbetaalbaar.

Maar er moeten dan ook realistische oplossingen en alternatieven komen. De stad moet voor bewoners gewoon bereikbaar blijven. Dat vergt visie. En een breder plan.

Mijn droom is dan ook dat we een meerjarenplan maken waarbij we bij alle hoeken van de binnenstad voldoende parkeergelegenheid realiseren. Soms is het er al en soms moet het er nog komen. Op de lange termijn moeten infrastructurele missies zoals de Nieuwe Markt garage en Passage misschien wel wijken voor het grote plan. Die keuzes moet je durven maken. Hoe mooi zou het zijn als we uiteindelijk ook dat deel mee kunnen nemen in een groene zoom om de gehele binnenstad, terwijl de inwoners nog steeds prima kunnen parkeren.

En natuurlijk ontkom je dan ook niet aan de koppelkansen met het terrein van Koud Asfalt. Natuurlijk moet daar een goede parkeerfaciliteit komen. Enerzijds voor de geweldige activiteiten op het terrein, anderzijds voor de bewoners aan die kant van de binnenstad.

En andere parkeerterreinen moeten worden vergroot of misschien wel een etage verhoogd. Bijvoorbeeld bij het Huis van de Stad, het Erasmusplein, de Vossenburchkade, enz. En dan nog zullen er mensen zijn die soms iets verder moeten lopen of fietsen naar hun auto. Dat is vrijwel niet te voorkomen. Maar we moeten het proberen. En natuurlijk maken we plekken voor laden en lossen en parkeren toeristen in een parkeergarage. En wat er voor terug komt is veel meer waard. Althans, in deze droom.

En natuurlijk vergt dat een flinke inspanning, politiek en financieel. Maar laten we erover nadenken. We moeten ook denken aan de opbrengst op de langere termijn. De stad verdient een visie, niet alleen op dit onderwerp maar op heel veel verschillende vlakken. Laat dit een begin zijn.

Laat dit niet een droom zijn maar een begin van een discussie. Een eerste stap om echte stappen te zetten richting onze toekomstige stad. Dan moet je een goede discussie niet uit de weg gaan.

Reacties en opmerkingen? Mail ze naar ronald.verkuijl@gouda.nl

Behoud het fietspad op de Raadhuisweg/Zoutmansweg in Reeuwijk!

SP SP Gouda 07-01-2019 21:46

A.s. zaterdag, 12 januari 2019, wordt er door leden van de SP in samenwerking met de burgers van Reeuwijk een ludieke actie georganiseerd op de Raadhuisweg/Zoutmansweg om te voorkomen dat het huidige fietspad komt te verdwijnen en de fietsers, waaronder schoolgaande kinderen, op de rijbaan moeten fietsen. Want fietsstroken op de Raadhuisweg/Zoutmansweg zijn ongeluk-stroken.

Er wordt een fietstocht gehouden en op de Koeienbrug worden er handtekeningen opgehaald om te protesteren tegen de plannen van de gemeente. De aanvang van de actie is om 13.00 uur op de Koeienbrug in Reeuwijk en rond 14.30 uur wordt het afgesloten.

Bewoners van Reeuwijk zijn ook een petitie gestart om het fietspad te behouden.

Antwoord kruising

Gemeentebelangen Gouda Gemeentebelangen Gouda Gouda 03-12-2018 10:57

Antwoord technische vragen kruising Tiendeweg Fluwelensingel.

De gemeente gouda heeft gereageerd op de vragen die GBG heeft gesteld over de gang van zaken bij de kruising Tiendeweg Fluwelensingel. Lees hier de vragen.

Antwoord:

aanvullende technische vragen betreffende:

inrichting kruising Fluwelensingel/Kleiwegbrug

3.

De situatie is voor wat betreft de Verkeer Regel Installatie ( VRI) ingrijpend gewijzigd voor fietsers en voetgangers die willen oversteken vanaf Klein Amerika richting centrum en vv. Maar ook voor de fietsers die vanaf de Fluwelensingel linksaf naar het centrum willen.

Als het driekleurig verkeerslicht voor fietsers groen wordt en de fietsers amper zijn opgestapt om richting Tiendewegbrug te fietsen wordt het verkeerslicht voor automobilisten die richting Blekerssingel willen rijden ook groen. Dit levert een gevaarlijke conflictsituatie op voor de fietsers. Als de fietser eenmaal kans heeft gezien de kruising op te komen, wordt hij / zij geconfronteerd met tegenliggers (auto’s die vanaf de Blekerssingel richting Fluwelensingel rijden). Er dient zich dan een tweede mogelijke gevaarlijke verkeerssituatie aan.

Mede gelet op de zeer onoverzichtelijke en drukke situatie met overstekende voetgangers, uitstappende buspassagiers en wachtende fietsers vindt de fractie van GBG de nieuwe ontstane situatie op bestaand kruisingsvlak voor deze kwetsbare groep weggebruikers (fietsers) onaanvaardbaar.

Het komt ons voor dat deze weggebruikers een “eigen “ groenfase nodig hebben om zo veilig mogelijk vanaf de Fluwelensingel de Tiendewegbrug op te rijden.

Vraag:

Antwoord: Ja. De bedoeling is dat de regeling van de verkeerslichten zodanig wordt aangepast dat de afwikkeling van het (brom) fietsverkeer, dat vanuit de richting Fluwelensingel naar de Tiendewegbrug rijdt, wordt losgekoppeld van het gemotoriseerd verkeer.

Zo niet dan zien wij graag welke argumenten U hanteert om de huidige situatie te handhaven.

4.

Achter de bushalte is zoals eerder aangeven bij onze eerste vragen, is het voetpad verdwenen en is daarvoor in de plaats een rood betegeld fietspad gekomen. Uit de totale inrichting maken wij op dat dit fietspad in het bijzonder is bestemd voor fietsers om hen van de rijbaan te houden en een eigen veilige omgeving te bieden.

Vraag:

Kunt U aangeven als dit fietspad als verplichtend is bedoeld, waarom er dan  niet een bord model G11 is geplaatst (blauw bord met afgebeelde witte fiets) bij de aanvang van dit pad ?

Antwoord: Uw opmerking is correct. De bedoeling is om dit stukje “fietspad” alsnog aan te wijzen als verplicht fiets/bromfietspad door middel van het bord G12a.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.