Nieuws van politieke partijen in Tilburg inzichtelijk

13 documenten

Eén maal, andermaal, Wilhelminakanaal. – College erkent zorgen van Lokaal Tilburg over de Barge Terminal Tilburg.

Lokaal Tilburg Lokaal Tilburg DENK Tilburg 20-05-2023 12:22

Bewoners van de Reeshof in de nabijheid van het Wilhelminakanaal klagen al jaren over stank- en geluidsoverlast van de Barge Terminal. Maar naar hun idee wordt er met meldingen en klachten niks gedaan. Vandaar dat burgerraadslid Hans van de Ven al in februari 2023 vragen heeft gesteld hierover. Op 21 maart kregen we de antwoorden van het College. Deze zijn hier te lezen.

Alleen al in 2022 waren er  bij de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) 364 klachten binnengekomen over geluidsoverlast van de Barge Terminal en het bijbehorende op- en overslagterrein. En het is bekend wat de oorzaak is van de problemen. Eis is inderdaad een verschil tussen de afgegeven vergunningen en de praktijk. Maar in plaats van te kiezen voor handhaving en de praktijk aan te passen aan de vergunning, wordt ervoor gekozen om de vergunning aan te passen aan de praktijk.

Volgens het College doet zij bovendien voldoende en hebben inwoners ook genoeg mogelijkheden om hun klachten te melden.

Met deze antwoorden waren we niet tevreden en daarom hebben we opnieuw vragen gesteld.

De antwoorden op de tweede set vragen hebben we op vrijdag 19 mei jl. ontvangen en zullen we bij deze integraal plaatsen. We beraden ons nog op vervolgstappen.

We hebben op 31 maart 2023 antwoorden ontvangen op onze vragen op grond van artikel 41 van het Reglement van Orde gemeenteraad Tilburg 2022. De vragen gaan over de aantasting van het woongenot door stank- en geluidsoverlast rondom Wilhelminakanaal. Helaas zijn de antwoorden zodanig, dat ze oproepen tot het stellen van enkele vervolgvragen.

Het College schrijft: “Wijkvereniging Leeuwerik heeft een verzoek tot handhaving ingediend bij de gemeente in verband met het bestemmingsplan. Door uitbreiding van activiteiten past het bedrijf volgens de wijkvereniging namelijk niet meer binnen de geldende milieucategorie uit het bestemmingsplan. Wij hebben deze strijdigheid bevestigd en BTT aangeschreven om de strijdigheid met het bestemmingsplan voor 1 juli 2023 ongedaan te maken. BTT is daarom op dit moment een

aanvraag aan het voorbereiden voor een omgevingsvergunning. Onderdeel van de vergunningaanvraag is een dialoog met omwonenden.”

• In andere woorden: Op deze manier is BTT een illegale activiteit aan het legaliseren. Op welke manier is deze gang van zaken een oplossing van het door de bewoners gemelde probleem?

Wij hebben vastgesteld dat de huidige situatie in strijd is met het bestemmingsplan. Barge Terminal Tilburg (BTT) is namelijk gevestigd op twee percelen met een verschillende milieucategorie; aan de Asteriastraat 37 met milieucategorie 4.2 en aan de Letostraat 20 met milieucategorie 3.2. Door de verwevenheid van de activiteiten van BTT, vallen alle bedrijfsactiviteiten die hier plaatsvinden onder milieucategorie 4.2. Voor wat betreft Letostraat 20 handelt BTT daarmee in strijd met het bestemmingsplan en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) aangezien er geen omgevingsvergunning is verleend om af te wijken van hetgeen in het bestemmingsplan is bepaald.

Om de strijdigheid ongedaan te maken kan BTT twee dingen doen.

Enerzijds kan BTT de bedrijfsvoering zo inrichten dat er sprake is van een fysieke scheiding tussen Letostraat 20 en Asteriastraat 37 én een feitelijke scheiding van werkzaamheden waardoor er op het perceel aan de Letostraat 20 in Tilburg enkel activiteiten plaatsvinden waarop milieucategorie 3.2 van

Anderzijds kan BTT de overtreding beëindigen door een volledige aanvraag voor een omgevingsvergunning in te dienen en deze vergunning te verkrijgen. Hiervoor dient door middel van een goed onderbouwd onderzoek aangetoond te worden welke activiteiten op welke onderdelen van het terrein plaatsvinden, wat de geluidsimpact voor de omgeving is en waarom dat geen strijd oplevert met de goede ruimtelijke ordening. Dit betekent dat BTT aan moet tonen dat de bedrijfsactiviteiten aan de Letostraat 20, naar aard en invloed op de omgeving geacht kunnen worden te behoren tot de maximaal toegestane milieucategorie (in dit geval 3.2) en welke maatregelen daarbij nodig zijn.

De eerste optie draagt niet bij aan het oplossen van de klachten die de bewoners hebben en zorgt dus niet voor een duurzame oplossing voor alle partijen. BTT heeft mede daarom gekozen om een omgevingsvergunning aan te vragen. De voorschriften die daaraan verbonden kunnen worden, dragen bij aan het woon- en leefklimaat van de bewoners en op die manier kan door de gemeente handhavend worden opgetreden als deze voorschriften niet worden nageleefd. Hierin kunnen bijvoorbeeld voorschriften worden opgenomen over zaken als werktijden of stapelhoogte.

Het College schrijft: “Verder dient het bedrijf met een goed onderbouwd onderzoek aan te tonen welke activiteiten op welke plek/bestemming plaatsvinden en wat de geluidsimpact is op de omgeving en waarom dat geen strijd oplevert met een goede ruimtelijke ordening. Daarbij wordt onderzocht welke maatregelen nodig zijn voor een aanvaardbaar woon- en klimaat.”

Op welke manier zijn de bewoners hiermee geholpen en wordt de overlast die zij ondervinden, opgelost?

We willen toewerken naar een duurzame oplossing voor zowel de overlast die omwonenden ervaren als een oplossing voor de bedrijfsvoering van BTT. Het verlenen van een vergunning kan daarvoor zorgen. Aan een vergunning kunnen we voorwaarden verbinden. Denk aan werktijden of stapelhoogte. De voorwaarden in een vergunning kunnen ervoor zorgen dat de overlast die bewoners ervaren, verminderd wordt. Wij verwachten niet dat hierdoor nooit meer overlast wordt ervaren. Ook al voldoet een bedrijf aan de geluidnormen van het Activiteitenbesluit en is er sprake van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat dan nog kunnen bewoners overlast ervaren. Een vergunning (als deze verleend kan worden – dit hangt af van de onderzoeken die BTT aanlevert en de toetsing daarvan) zorgt er wel voor dat BTT in zekere zin beperkt wordt, wat bijdraagt aan de kwaliteit van de leefomgeving van de bewoners.

Het college schrijft: “Op de website van de gemeente Tilburg staat onder de link ‘Melding maken’ uitgelegd wanneer en bij welke instantie een melding van overlast gemaakt kan worden. Overlast van geur en geluid van bedrijven kunnen inwoners melden bij de OMWB via de MilieuKlachtenCentrale (MKC). Bij klachten over geuroverlast door een lozing op het Wilhelminakanaal verwijst de OMWB de melders door naar Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat is namelijk verantwoordelijk voor lozingen op het kanaal en de waterkwaliteit daarvan. De OMWB is alleen verantwoordelijk voor toezicht en handhaving met betrekking tot de voorschriften van de milieuvergunning en de algemene regels van het Activiteitenbesluit milieubeheer.”

Op grond van het Algemene wet bestuursrecht (Awb), artikel 2:3 is een gemeente verplicht om berichten die voor ander bestuursorgaan zijn bedoeld, door te zenden naar dat bestuursorgaan, met een mededeling daarvan aan de inwoner van wie het bericht afkomstig is.

• Is het College van deze verplichting op de hoogte?

Ja. deze verplichting geldt bijvoorbeeld voor een verzoek om handhaving of een vergunningaanvraag. De

verplichting geldt niet voor meldingen.

Wij begrijpen dat het voor de organisatie veel extra werk is, om alle berichten door te zenden en dat op de website wordt uitgelegd waar welke melding moet worden gedaan. Desondanks kan het voor inwoners moeilijk te begrijpen zijn met welke klacht ze waar moeten melden.

• Erkent het College dat dit voor (veel) inwoners lastig is om te begrijpen?

Ja, wij begrijpen dat inwoners niet altijd weten waar ze met hun meldingen terecht kunnen. Wanneer wij een melding ontvangen die voor een ander bestuursorgaan bedoeld is, informeren we de inwoner bij welke organisatie ze de melding kunnen doen. Meestal geven we dan ook de contactgegevens van die organisatie door.

Bovendien. In het antwoord schrijft het college dat “De lozing op het kanaal ligt buiten de bevoegdheid van de OMWB. Het is Rijkswaterstaat die hiervoor een vergunning heeft verleend en hierop toeziet. Bij klachten over de lozing op het kanaal verwijst de OMWB de melders daarom naar het meldpunt van Rijkswaterstaat.“

• Is het college het met ons eens, dat een dergelijke stapeling van loketten voor inwoners niet meer te volgen is? Vooral omdat Rijkswaterstaat als ‘loket’ voor klachten over lozingen niet eens genoemd wordt op de website van de gemeente?

Alleen voor de meest voorkomende meldingen hebben we aangegeven bij welke loketten de inwoners terecht kunnen. In andere gevallen verwijzen wij inwoners persoonlijk naar de juiste instantie. Om de website overzichtelijk te houden kunnen we niet alle loketten benoemen op www.tilburg.nl/melden.

Is het college, gezien de doorgeleidingsplicht, het met Lokaal Tilburg eens, dat wanneer inwoners klagen over soortgelijke lozingen, de gemeente deze klacht zal moeten doorgeleiden naar Rijkswaterstaat?

Nee. Er komen op jaarbasis 85.000 meldingen binnen via Fixi. Een klein gedeelte hiervan moet bij een andere instantie zijn. Elk loket heeft een eigen intakeformulier en heeft andere informatie nodig. Om die reden is er geen mogelijkheid om alle verkeerde meldingen door te geleiden naar het juiste loket Wij verwijzen door naar het juiste loket en voegen hierbij ook de contactinformatie toe. Wij vinden dit voldoende service.

Lokaal Tilburg is van mening dat de stapeling van verantwoordelijkheden en doorverwijzingen niet het probleem van onze inwoners zou moeten zijn, maar het probleem van de bestuursorganen en dat zijzelf de verantwoordelijkheid moeten dragen dat elke klacht in de juiste brievenbus terecht komt en op de juiste manier wordt geregistreerd en beantwoord. Op welke wijze gaat het College de behandeling van dit soort klachten/meldingen beter faciliteren voor onze inwoners door deze logischer, werkbaarder en klantvriendelijker te maken?

De huidige werkwijze is klantvriendelijk en dienstverlenend. In bijzondere gevallen denken we met de melder mee en zetten we een stapje extra. In het geval van de klachten over de lozing op het kanaal is er afstemming geweest tussen instanties om de processen zo gemakkelijk mogelijk te houden.

Gelukt! – Kabelgoten voor oplaadkabels: het kan wél

Emissieloze logistiek | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 30-06-2020 00:00

Door GroenLinks gaat de gemeente werk maken van meer schone, elektrische vrachtwagens in Tilburg. Dankzij een motie in de gemeenteraad gaat de wethouder daarmee aan de slag. Een belangrijke stap voor het klimaat en schone lucht. 

De motie werd ingediend door raadslid Bas van Weegberg. Tilburg kent veel logistieke bedrijven. Ook deze logistieke sector moet haar uitstoot verlagen om te voldoen aan de klimaatdoelen. Het goede nieuws is dat elektrische trucks vanaf 2023 concurrerend zijn met ‘fossiele’ trucks, zo is de verwachting. 

Volgens GroenLinks kan Tilburg een koplopersrol vervullen om bedrijven te stimuleren zoveel mogelijk emissieloos vervoer te gebruiken. Bijvoorbeeld door stimuleringsmaatregelen, voorwaarden bij gronduitgifte of proeven en onderzoek samen met bedrijven en kennisinstellingen. 

De verantwoordelijke wethouder nam deze motie over en gaat de komende tijd samen met Tilburgse bedrijven aan de slag voor meer schone logistiek. 

 

Na Amsterdams succes nu ook in Tilburg snorfiets naar rijbaan? | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 08-02-2020 00:00

Eerder vroeg GroenLinks naar het verplaatsen van de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan. Snorfietsen zorgen voor veel onveilige situaties en zijn slecht voor de luchtkwaliteit. Zo waren er de afgelopen jaren in Tilburg gemiddeld 80 ongevallen per jaar met een snorfiets.  

In haar beantwoording op onze vragen gaf het College aan de resultaten van een proef in Amsterdam af te wachten. Inmiddels blijkt die proef een groot succes.  GroenLinks ziet nu graag dat snorfietsen ook in Tilburg zo snel mogelijk naar het fietspad gaan. Zo verbeteren we de verkeersveiligheid en luchtkwaliteit van onze stad.

In toevoeging hierop lijkt een regeling voor het inruilen van je snorfiets ons interessant. Je krijgt dan een tegoed voor bijvoorbeeld een (elektrische) fiets. Rotterdam en Den Haag kennen al zo’n regeling. Daarom stellen wij de volgende vragen aan het college; 1. Wil het College een verkeersbesluit voorbereiden om de snorfiets vanaf 2021 naar de rijbaan te verplaatsen? 2. Zo ja, denkt het College ook aan een inruilregeling voor snorfietsen?

Lees ook het artikel uit Brabants Dagblad (06-02-2020): https://www.bd.nl/tilburg-e-o/groenlinks-in-tilburg-wil-snorfiets-op-de-rijbaan-en-pleit-voor-inruilregeling~a66cbe00/

D66 in gesprek met: Armhoefse Akkers (24 november 2019)

D66 D66 Tilburg 25-11-2019 20:14

Maandelijks gaat D66 Tilburg in gesprek met Tilburgers. We bezoeken hiervoor telkens een andere wijk of dorp van de gemeente. Aan de hand van een actueel thema of vraagstuk gaan we #ingesprekmethttps://tilburg.d66.nl/2019/11/d66-in-gesprek-met-armhoefse-akkers-24-november-2019/💬. De ontvangen antwoorden gebruiken we in ons werk voor de gemeenteraad.

Op de zonnige zondagmorgen van 24 november gingen we in gesprek met de inwoners van de Armhoefse Akkers. Deur aan deur vroegen we bewoners naar het wonen in de wijk. Hoe bevalt dit? Wat zijn nog verbeterpunten?

Veel bewoners reageerden enthousiast op deze open vraag, ze wilden graag hun verhalen kwijt aan (burger)raadsleden Beppie Smit, Sylvia Spinnewijn en Peter de Greef. Overall gaven eigenlijk alle bewoners aan zeer tevreden te zijn over het wonen in Armhoefse Akkers. Wel hadden ze nog een aantal aandachtspunten. Veel gehoord zijn:

‘Ik ben gewoon dik tevreden’ Groen in de wijk, wel binnen proporties: als bomen te groot zijn is er geen kans op zon voor plaatsing zonnepalen. Meer speelruimte voor kinderen in de wijk, er is nu maar eén centrale speeltuin. Tegengaan van onze wijk als sluiproute voor de J.P. Coenstraat, veelal tijdens de spits. Dit komt onder andere doordat de brug bij het spoor te laag is. De containers mogen in de zomer wel vaker worden geleegd Te weinig parkeerplekken in de wijk nu iedereen voortaan twee auto’s per huishouden heeft. Zorgen voor wat extra parkeerplekken aan de rand van de wijk en zorgen voor duidelijke parkeervakken zodat mensen niet asociaal parkeren. Voor elektrische auto’s zijn er weinig laadplekken. Het aanvragen van een laadplek heeft wat voeten in de aarde. De ganzen zorgen voor overlast, zoals poep in de speeltuin. Misschien een ganzenhekje plaatsen. In de herfst zouden er meer bladkorven geplaatst mogen worden.

Volgende maand vindt de volgende #ingesprekmet-actie van D66 Tilburg plaats. We zijn dan te vinden in ’t Zand.

 

Burgerinitiatief Spoorpark verbindt Tilburg

Burgerinitiatief Tilburg (BIT) Burgerinitiatief Tilburg (BIT) Tilburg 09-10-2019 19:21

Op 20 juni bezochten maar liefst 24.000 mensen de opening van het Spoorpark in Tilburg. Een teken dat Tilburgers trots zijn op een park dat dankzij een burgerinitiatief tot stand kwam. Die aanpak leverde zowel de initiatiefnemers als de gemeente veel op: Een levendig park in hartje stad, minder kosten, een snellere doorlooptij, meer eigenaarschap en meer draagvlak. Er werd zelfs geen enkel bezwaarschrift ingediend.

Bron: Straatbeeld september 2019

Snorfiets naar de rijbaan | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 05-02-2019 00:00

De snorfiets is een populair vervoersmiddel. Helaas is het ook een erg onveilig vervoersmiddel, dat veel overlast veroorzaakt. Voor GroenLinks staat de gezondheid en veiligheid van alle Tilburgse verkeersdeelnemers voorop, en daarom stelde raadslid Bas van Weegberg vragen over of de snorfiets naar de rijbaan kan in Tilburg. 

Verschillende metingen laten zien dat ongeveer driekwart van de snorfietsers sneller rijden dan de maximale snelheid. Dat zorgt voor relatief veel ongelukken. Niet alleen de snorfietsers zelf zijn hiervan de dupe, maar ook een boel fietsers. Fietsers krijgen ook nog eens te maken met de grote hoeveelheid (ultra)fijnstof die snorfietsen uitstoten, wat een bijzonder schadelijk gevolg heeft voor de gezondheid.

Onder andere de GGD en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) raden aan om de snorfiets van het fietspad te halen en naar de rijbaan te verplaatsen (1,2). Het kabinet heeft dit eind 2017 via een wetswijziging mogelijk gemaakt. De gemeentes Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Nijmegen, Eindhoven, Apeldoorn, Haarlem, Den Bosch, Haarlemmermeer en Zwolle geven aan deze maatregel te willen invoeren. De eerdergenoemde instanties roepen ook op tot een helmplicht voor snorfietsers. Vorige week is door de Tweede Kamer een motie aangenomen die leidt tot invoering van zo’n helmplicht (3).

Voor GroenLinks staat de gezondheid en veiligheid van alle Tilburgse verkeersdeelnemers voorop. Daarom stellen wij de volgende vragen aan het college:

1.1 Wat is het huidige beleid rondom snorfietsers in Tilburg? 1.2 Hoeveel ongelukken met snorfietsen waren er de afgelopen jaren in onze gemeente?

2.1 Is het college bereid te onderzoeken welke mogelijkheden er in Tilburg zijn om snorfietsers naar de rijbaan te verplaatsen? 2.2 Zo ja, wanneer brengt het college hierover verslag uit aan de raad? 2.3 Hoe bereid de gemeente Tilburg zich voor op invoering van de helmplicht voor snorfietsers?

 

Bronnen:

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/brom-en-snorfietsershttps://ggdgelderlandzuid.nl/wp-content/uploads/2017/03/170306-Invloed-brommers-en-scooters-op- luchtkwaliteit-fietspaden.pdfhttps://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=4f4a6975-b0fc-4de9-94ec- e5121276546d&title=Motie%20van%20het%20lid%20Von%20Martels%20c.s.%20over%20het%20verplicht%20 dragen%20van%20een%20helm%20door%20snorfietsers.pdf

De uitverkoop van Tilburg?!

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Tilburg 08-11-2018 20:17

https://tilburg.pvda.nl/nieuws/de-uitverkoop-van-tilburg/In deze tijd van het jaar hangen de etalages in de Heuvelstraat vol met kreten als OP=OP, WEG=WEG, TOTALE LEEGVERKOOP of OPRUIMING. Gedurende de crisisjaren zag je deze kreten steeds vaker. Het ging niet goed met de retail. Ook nu is het nog vechten. Een goed voorbeeld is modewinkel Gimbrère die na 180 jaar het Tilburgse centrum gaat verlaten. De grote ketens en de webshops winnen het. Met grote en snel wisselende assortimenten, gratis thuisbezorgen en met de garantie binnen 24 uur het pakketje af te leveren.

https://www.bd.nl/tilburg/tilburg-legt-nieuwe-bedrijven-langs-een-meetlat~adf7434e/

Deze ontwikkeling kun je als ‘perfecte service’ en ‘de nieuwe economie’ zien, maar de schaduwzijde is dat de ‘binnen 24-uur thuisbezorgd’-drift zorgt voor de komst van gigantische logistieke reuzen. Blokkendozen verrijzen op industrieterreinen. Steeds groter en steeds meer. Tilburg is logistieke hotspot. We zijn er trots op en willen ‘in de top drie’ blijven meedoen. Maar waarom eigenlijk? De woordvoerder van XPO Logistics verklaart in het Brabants Dagblad dat ‘de lokale kaartenbakken van arbeidskrachten leeg zijn’. Voor de lokale arbeidsmarkt betekent méér blokkendozen dus niet méér werkgelegenheid of minder mensen in de bijstand. Die logica gaat niet op. Bovendien lijken veel nieuwe banen binnen een aantal jaar vervangen te zullen zijn door robots. Robots kunnen immers steeds meer en worden steeds goedkoper. Het monotone werk in distributiecentra leent zich daarvoor uitstekend.

In de tussentijd wordt het gros van het werk voornamelijk gedaan door arbeidsmigranten. Zij zouden fatsoenlijke huisvesting en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden moeten krijgen. Daar komt echter vaak weinig van terecht, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Bovendien zorgen arbeidsmigranten voor flinke druk op de lokale woningmarkt, tot wel 5.000 wooneenheden in Tilburg, waardoor er minder woningen beschikbaar zijn voor de lokale markt.

De logistieke reuzen zijn eveneens slecht voor het milieu. De miljoenen kilometers die het vrachtverkeer aflegt beginnen en eindigen in onze gemeente. De ontwikkeling van een inzetbare elektrische vrachtwagen gaat nog jaren duren en het vervoer over water en per trein is marginaal ten opzichte van de vele bewegingen over de weg. Ondertussen gaat de uitstoot van CO2 en fijnstof gewoon door.

Tot slot vervuilt de komst van de distributiecentra onze landschappen. Nieuwe bedrijventerreinen zoals Wijkevoort en Zwaluwenbunders verrijzen midden in mooie open landschappen. Netjes inpassen in het landschap lijkt een mooi uitgangspunt, maar kán simpelweg niet.

Is de komst dan nergens goed voor? Jawel, de verkoop van gemeentegrond levert het vastgoedbedrijf van de gemeente Tilburg de nodige centen op. Maar is dát het waard? Het is de uitverkoop van de gemeente. Van de uitgiftes die nu gedaan worden, zullen nog generaties Tilburgers last houden. Op het gebied van arbeidsomstandigheden, beschikbare woningen, milieu, verkeer en landschap.

In de coalitie lijkt het CDA voorop te lopen om te komen tot méér distributiecentra. De VVD-fractie is een oprecht enthousiaste mede pleitbezorger. D66 en GroenLinks zouden gezien hun beginselprogramma op het gebied van milieu en duurzaamheid anders moeten willen, maar hebben dit punt blijkbaar in de onderhandelingen geslikt of hebben toch hun argumenten om voor te zijn.

En de PvdA? Wat mij betreft is het tijd om wakker te worden. Voor de gemeentegrond en onze open landschappen geldt echt OP=OP. Maar wat vinden jullie er van?

Stefan Jansen

Lid PvdA Tilburg

Op woensdag 21 november gaan we tijdens de ALV in gesprek met PvdA-gedeputeerde Erik van Merrienboer (Ruimte en Financiën) van de Provincie Noord-Brabant. Hij is gedurende zijn loopbaan en in zijn huidige functie veelvuldig bezig geweest met opgaven op het gebied van logistiek, grondzaken en (regionale) economie. We bevragen hem over zijn functie, standpunten, regionale ontwikkelingen, logistieke reuzen en de arbeidsmigrantenhuisvesting. De mening van de leden op deze onderwerpen is daarbij heel belangrijk. Welke boodschap en richting geven we de fractie mee?

Het bericht De uitverkoop van Tilburg?! verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Oproep PvdA levert lijst aan gevaarlijke plekken voor fietsers op

PvdA PvdA Tilburg 07-11-2018 13:02

Bron: Tilburgs.nl

https://tilburg.pvda.nl/nieuws/oproep-pvda-levert-lijst-aan-gevaarlijke-plekken-voor-fietsers-op/Vele tientallen plekken binnen de gemeente Tilburg zijn gevaarlijk, onduidelijk of hinderlijk voor fietsers en voetgangers. Dat varieert van oversteekplaatsen tot te smalle fietspaden en fietsroutes die ineens in ‘het niets’ verdwijnen en plompverloren ophouden.

Op een oproep van PvdA-burgerraadslid Hans Rube om gevaarlijke plaatsen voor kwetsbare verkeersgebruikers te melden, kwam een lijst met uiteindelijk meer dan honderd punten binnen. De fractie van de PvdA zal tijdens de begrotingsdebatten op 8 november 2018 onmiddellijke actie van het college eisen om in elk geval de als levensgevaarlijk ervaren oversteken bij Theaters Tilburg en Factorium aan te pakken.

In de top 10 in het Zwartboek, dat door inzendingen van fietsers uit de stad is samengesteld, staat een aantal te verwachten plekken. Met grote stip op de eerste plaats: de oversteek van de Schouwburgring bij zowel de Oude Markt als bij de Bisschop Zwijsenstraat, komende van het Factorium. “Elke dag weer een wonder dat je heelhuids de overkant haalt!”

Vervolgens: 2. De Oost-West routes door de stad: Pieter Vreedeplein. 3. De doorsteek naar de Oude Markt via de Kapelhof aan het einde van de Nieuwlandstraat. 4. Diverse oversteken Bredaseweg. 5. Fietspaden rond Heyhoef in Reeshof 6. Rotonde Academielaan en fietspad. Talloze onnodige oversteken. 7. Kruising Cobbenhagenlaan met Conservatoriumlaan. 8. Fietstunnel bij RAW. 9. Gasthuisring. 10. Fietspad bij Elisabeth Ziekenhuis.

https://tilburg.pvda.nl/nieuws/oproep-pvda-levert-lijst-aan-gevaarlijke-plekken-voor-fietsers-op/Reacties op de oproep van de PvdA kwamen van alle kanten. Mensen die zich storen aan de belabberde staat van de tegelfietspaden, te smalle fietspaden waarop rijders elkaar nauwelijks kunnen passeren of het totaal ontbreken van een goede fietsverbinding. Bij het nieuwe AaBe-complex ‘heeft de architect waarschijnlijk nog nooit gehoord van fietsers’, is een van de reacties. “De rotonde bij AH is Kafka-waardig”, zegt een ander. “Er is een aanpassing, maar nu worden fietsers bij de laad-en lossluizen bedreigd.”

Talloze foto’s zijn ingezonden. Van de verdwenen route rond het Leypark of de inderdaad gevaarlijke en tekortschietende situatie bij het Elisabethziekenhuis. Vertrekkende bezoekers moeten daar stelselmatig wegduiken, al dan niet met de fiets aan de hand. Voetgangers lopen over het fietspad, noodgedwongen omdat een fatsoenlijk trottoir ontbreekt.

Tilburg heeft volgens de vele reacties ook een nijpend tekort aan goede en voldoende fietsparkeerplaatsen. Niet alleen in het centrum, maar ook bij parken en uitgaansgelegenheden. “En als je jouw fiets niet goed kunt wegzetten, ga je niet op de fiets”, is een van de reacties.

https://tilburg.pvda.nl/nieuws/oproep-pvda-levert-lijst-aan-gevaarlijke-plekken-voor-fietsers-op/Vaak genoemd: de Spoorzone. “Wel een stallingsverbod voor fietsers, maar genoeg plaatsen voor auto’s bij de uitgaansgelegenheden.” Ook bij het park, zegt weer een ander. Rond een wandelpark als de Oude Warande kiest Tilburg er ook weer voor bezoekers met de auto te lokken. “Er zijn meer parkeerplaatsen voor wagens dan voor fietsers. Slechts een paar mensen kunnen hun vervoermiddel tegen een houten balk zetten.”

“De Zwartvenseweg is verbreed voor auto’s en er is een parkeerplaats aangelegd. Voor fietsers is niets geregeld.” Ouderen voelen zich in Tilburg regelmatig onveilig in het verkeer. Oversteekplaatsen op de drukke punten schieten tekort in aantal, maar als ze er wel zijn is de oversteektijd onvoldoende lang. Fietspaden houden niet altijd rekening met mensen op leeftijd. Een oudere dame reageert: “Persoonlijk vind ik het angstig om op een redelijk smal fietspad te rijden met aan twee kanten hoge stoepranden. Vooral omdat er vaak tegenliggers zijn met soms brede sturen en/of fietstassen. Je kunt niet uitwijken. Ik ben al op leeftijd, heb broze botten en ben dan vaak angstig om te vallen. Volgens mij is zo’n fietspad voor meerdere fietsers risicovol!”

https://tilburg.pvda.nl/nieuws/oproep-pvda-levert-lijst-aan-gevaarlijke-plekken-voor-fietsers-op/Voetgangers, met name ouderen, rolstoelgebruikers en ouders met wandelwagens, klagen over de vele obstakels op de vaak toch al minimale trottoirs in de gemeente. “Op dagen dat de containers buiten staan is er geen doorkomen aan.” “Tilburg heeft er een handje van om midden op de stoep grote reclameborden te plaatsen.” “Verlaagde trottoirbanden zitten vaak op onlogische plaatsen, niet in de looproute.”

De fractie van de PvdA zal het college bij de begrotingsdebatten vragen om de grootste knelpunten onmiddellijk in beeld te brengen en zo snel mogelijk aan te pakken, te beginnen bij de levensgevaarlijke situatie op de Schouwburgring rond Theaters Tilburg, Oude Markt en Factorium. De andere genoemde knelpunten in het Zwartboek zouden in de komende twee jaar onder handen moeten worden genomen.

Verder vaker genoemd door de inzenders uit Tilburg:

De kruising/S-bocht Academiepad – Sportlaan: veel te smal voor de vele fietsende leerlingen, die naar het Theresialyceum gaan of er vertrekken. Ook daar (bijna) frontale fietsersbotsingen elke keer. S-bocht van het Vijverpad, dat fietspad dat loopt vanaf de Taxandriebaan tot aan de fietsbrug van Station Universiteit. Vijverpad is gewoon te smal. Fietsbocht van de Boomstraat. Deze bocht is te smal voor het grote aantal fietsers, dat daar elkaar tegemoet komt. De bizarre Burgemeester Brokxlaan waar je zo ongeveer om de 50 meter moet oversteken om als fietser je weg te vervolgen en waar voetgangers nog steeds over een druk fietspad moeten lopen omdat het trottoir niet doorloopt. Het aantal fietsparkeerplekken is aan die zijde echt veel te laag. De fietsroute van uit het noorden van de stad door de Willem II passage naar het centrum hout gewoon op. Vanaf de Gasstraat, Minckelerstraat, het kruispunt met de Lange Nieuwstraat, de Atelierstraat naar de Burgemeester Brokxlaan moet onmiddellijk worden aangepakt. De mixed zone bij RAW waar fietsers en voetgangers door elkaar moeten is een gedrocht *Oversteek bij Heyhoef waar je aan de ene kant van de weg begint en ineens midden op de weg moet zitten (hoe verzin je het!) bij Genemuidenstraat. De oversteek vanaf Alleenhoudersstraat naar AH XL verdient de Kafkaprijs. Je moet daar als fietser tweemaal oversteken, maar iedereen steekt natuurlijk tegen het verkeer in over. De Kermisrotonde bij de AH is geschikt voor het draaiend huis, maar verder vooral bizar. “Wie verzint het?!” Kruispunt professor Cobbenhagenlaan en Conservatoriumlaan. Fietsers, voetgangers en auto’s krijgen tegelijkertijd groen. Tegels liggen scheef. Zovele keren per uur – elke dag – fietsen telkens fietsers/studenten vanaf het Professor de Moorplein/Professor Verbernelaan – in de verkeerde fietsrichting – onderdoor de Conservatoriumlaan-Statenlaan-spoortunnel. Je moet uitkijken om niet frontaal te botsen op zo’n verkeerde groep fietsers. Ook in de tegenovergestelde, foute fietsrichting. Dus ook aan de overzijde van deze spoortunnel. Het is uitermate irritant en onveilig. https://tilburg.pvda.nl/nieuws/oproep-pvda-levert-lijst-aan-gevaarlijke-plekken-voor-fietsers-op/Het einde van de Van Limburg Stirumlaan/Texaco en het einde van Rooseveltplein hebben beide geen vrijliggende strook voor fietsers om de rij wachtende auto’s rechtszijdig te passeren. Kruispunt burgemeester Rauppstraat en Ringbaan West. Fietsers moeten midden op ringbaan wachten terwijl afslaand autoverkeer er langs moet. Fietsers gebruiken daarom voetgangersoversteekplaats. Kruispunt Generaal Winkelmanstraat – Laarstraat – Afrikaanderstraat – Oude Goirleseweg. Veel ongelukken. Voornamelijk ook door bussen en onlogische aanleg. Kruispunt Generaal Winkelmanstraat – Berkdijksestraat. Passerende fietsers op Generaal Winkelmanstraat hebben voorrang. Fietsers uit Berkdijksestraat kunnen niet veilig wachten. Kruispunt Transvaalplein – Winkler Prinsstraat – Groenstraat. Winkelpand ontneemt zicht aan auto’s en fietsers. Geen veilige oversteek mogelijk. Kruispunt Generaal Smutslaan – Winkler Prinsstraat. Bijna geen kans over te steken door blijvend komend druk verkeer. Kruispunt vanuit Bisschop Soniusstraat met Molenstraat, Veldhovenring en Besterdring. Situatie rondom ETZ Elisabeth en Bloedbank. Hilvarenbeekseweg, Leijweg en tunnel onder ziekenhuis door. Tegels, slecht onderhoud en onlogische inrichting oversteken. Diverse oversteken Bredaseweg. Tegelfietspaden, slecht onderhouden, teveel oversteken, niet overzichtelijk. Cityring, cityring en cityring. Bredaseweg richting Oude Warande: fietspad houdt ineens op en is veel te smal. Vanaf de kruising Langendijk – Heereveldendreef mist een deel van het fietspad langs de Heereveldendreef, dat erlangs ligt vanaf de Heyhoef. Want op de driesprong Heereveldendreef – Gendringenlaan stopt zomaar ter hoogte van de Gendringenlaan het tweerichtingenfietspad. Rondom AaBe-fabriek: ontbreken de fietspaden en zeer gevaarlijk druk voor fietsers. De splitsing van Broekhovenseweg- Jan Truijenlaan: spiegels terughangen voor veilige oversteek. Langs het Wilheminakanaal, vanaf het westelijke einde van Stadsdeel Reeshof gaat het Tilburgse fietspad Kanaaldijk-Zuid door, richting Dongen, 1 kilometer, helemaal tot ter hoogte van de rondwegbrug van buurgemeente Dongen (de Vierbundersweg). Deze grotendeels Tilburgse fietsroute is een soort Bels Lijntje, maar 75% niet verbreed. Plus met vele scheuren overdwars en verzakkingen. Deze fietsroute Kanaaldijk-Zuid fietst grotendeels uitermate onprettig. Uitritten bij scholen. Uitritten bij grote bedrijven. Auto’s blokkeren vaak fietspad. Van Oldenbarneveltstraat – Burgemeester Van de Mortelplein. Het gemeentelijke reclamebord, de drie SPAR-vlaggen en een dikke boom ontnemen het zicht. Het Roerpad altijd druk met fietsers op weg naar of afkomstig van het Bels lijntje. Door auto’s wordt het veelvuldig gebruikt als sluipweg. Rillaersebaan en Maidstone en Droogdokkkeneiland (Tilburgs industrieterrein Tradepark58). Dhttps://tilburg.pvda.nl/nieuws/oproep-pvda-levert-lijst-aan-gevaarlijke-plekken-voor-fietsers-op/oorsteekjes zijn voorzien van hinderlijke paaltjes, dwarsbalken en heggetjes. Terwijl via de Tilburgse Maidstone en Droogdokkeneiland nauwelijks autoverkeer rijdt. Waardoor normaal doorgaande fietsdoorsteekjes daar makkelijk kunnen. Het Bels Lijntje is weliswaar verbreed. Maar tegelijkertijd met die fietspadverbreding werd aan de Zwartvenseweg ook de autoparking heringericht. Terwijl aan die Zwartvenseweg bij de ingang van de Oude Warande geen fietsbeugels zijn geplaatst. Korvelseweg: geen enkele voorziening voor fietsers, smal, er wordt door auto’s vaak veel te hard gereden. Fietspad vanaf De Leyhoeve (Dokter Bloemenlaan/Leijweg) dat aankomt aan de vierbaans Professor Van Buchemlaan zou heringericht moeten worden. Want dit parkeinde is niet geschikt voor de vertrekkende fietsers (samen met alle lopende parkbezoekers). Stuk Leijweg is verdwenen – dat diende als onderdeel van de logische (regionale) fietsroute tussen de Hilvarenbeekseweg/A58 en het Leijpark/Kempenbaan. https://tilburg.pvda.nl/nieuws/oproep-pvda-levert-lijst-aan-gevaarlijke-plekken-voor-fietsers-op/De Groenstraat is wellicht het beste voorbeeld in Tilburg, als het gaat om het sluipenderwijs smaller maken van fietssuggestiestroken, tijdens herinrichtingen binnen gemeente Tilburg. Burgemeester van de Mortelplein: geen enkele fietsvoorziening, smal, veel manoeuvrerend autoverkeer en dubbel parkeren door de aanwezigheid van winkels. Tuinstraat, Stationsstraat, Willem II straat. Geen enkele snelheidsremmende voorziening. Vierwindenlaan: een echte racebaan, gefinancierd uit het geld voor het fietssternet. Industrieterrein Vossenberg II is moeilijk/gevaarlijk te bereiken voor fietsers, want vanaf einde fietspad-Rodenberg (vanaf Reeshof-fietsbrug-Poseidonpad) is aan de Dongenseweg geen officiële fietsoversteek aanwezig richting Vossenberg II – Heraclesstraat. Fietspaden en wandelpaden langs Koningsplein, markt en Kattenrug: gevaarlijk, omdat voetgangers niet in de gaten hebben dat fietsers geen rood licht krijgen.

Het bericht Oproep PvdA levert lijst aan gevaarlijke plekken voor fietsers op verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Terugblik Tent66 Berkel-Enschot (september)

D66 D66 Tilburg 02-10-2018 15:57

Elke maand staat D66 met Tent66 ergens in een wijk of dorp. Deze keer was Berkel-Enschot aan de beurt. Afgelopen zaterdag hadden we de tent opgezet in winkelcentrum Eikenbosch. Met een groep D66’ers hebben we vele mensen aangesproken en hen de vraag gesteld: Hoe gaat het in Berkel-Enschot?

Wederom blijkt dat het goed wonen is in het dorp. Mensen die hier wonen kiezen bewust voor een mooie en rustige leefomgeving met veel groen, mooie huizen en dichtbij het centrum van Tilburg. Ook de sportclubs worden gewaardeerd in het dorp. Net als de Dorpsquiz die een avond ervoor was georganiseerd. 1200 deelnemers uit een dorp van iets meer dan 10.000 inwoners is dan ook een mega festijn.  Verder kijkt men reikhalzend uit naar het nieuwe winkelcentrum en de vele woningen die worden gebouwd. Het dorp is flink in ontwikkeling. Goed om dit allemaal te horen.

Echter er zijn ook diverse uitdagingen genoemd die extra aandacht vragen. Een groot deel van het dorp is gebouwd in de jaren 70. Veel bomen werden er toen gepland en huizen waren niet geïsoleerd. Ook zijn de wegen destijds aangelegd die het lokale verkeer goed kon verwerken. Omdat het dorp een sterke ontwikkelingen meemaakt vraagt dit nu wel extra aandacht. Er komen grote wijken bij en de wegen worden extra belast door meer verkeer. Bomen die 40 jaar geleden zijn geplant worden nu als te groot ervaren of ondermijnen b.v. fietspaden, voetpaden of pleinen die daardoor onveilig of niet comfortabel worden ervaren.  En toch willen sommige deze bomen niet weg hebben. Dit blijft een discussiepunt. De bereikbaarheid naar het dorp kan ook beter. Met de bus of met de trein. Een station wordt node gemist in het nieuwe centrum van Berkel-Enschot.

De top 3 van deze middag, welke door meerdere mensen is genoemd:

De verkeerscirculatie in het dorp vraagt blijvend om aandacht. Er is meer autoverkeer door uitbereiding van het dorp. Nu is er ook veel vrachtverkeer bijgekomen door de bouw van het nieuwe winkelcentrum.De vrachtwagens worden wel begeleid door verkeerregelaars echter de ervaring is dat men het toch onveilig voelt. Ook de verkeersveiligheid op scholen vraagt om aandacht. Nog veel ouders brengen de kinderen met de auto weg. En een veel gehoorde klacht is het (heel)hard rijden van auto’s binnen de bebouwde kom. Wanneer weer een extra controle? Zorg dat de fietspaden op orde zijn. De trottoirs recht zijn. De aansluiting naar Tilburg goed is en men uitkijkt naar een treinstation in het centrum van Berkel-Enschot Woongenot / ontspanning Komen er wel voldoende huizen die betaalbaar zijn? Jagen we de jeugd en de ouderen niet weg omdat zij geen betaalbare woning kunnen krijgen in het dorp? En komt er nu wel een grote zaal in het dorp voor grote bijeenkomsten?

Wij zullen deze input met fractie verder bespreken en snel passende vragen gaan stellen aan de betrokken wethouders. De volgende editie van Tent66 is op 27 oktober in het centrum.

Verkeersveiligheid rond basisscholen Stokhasselt | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 05-06-2018 00:00

Verkeersveiligheid is een prioriteit binnen het mobiliteitsbeleid van de gemeente Tilburg. Helaas is er zoals blijkt nog veel werk te doen op dit gebied, ondanks de inspanningen die al worden geleverd. De fractie van GroenLinks wil dat ieder kind met een veilig gevoel naar school kan. 

In het Brabants Dagblad van maandag 28 mei was te lezen over de actie die kinderen van Aboe el Chayr en de Regenboog, twee basisscholen in Stokhasselt, hebben gehouden met het oog op de verkeersveiligheid rondom deze scholen. Kinderen, leraren en ouders geven aan dat, ondanks alle maatregelen, het moeite kost om veilig over te steken. Automobilisten zouden niet stoppen voor kinderen en ook de bus rijdt veel te hard, geeft een scholier aan. De interim-directrice van een van de basisscholen geeft aan dat het vaak net niet mis gaat en dat ze logischerwijs niet willen wachten tot er een ongeluk gebeurt.

De fractie van GroenLinks wil dat ieder kind met een veilig gevoel naar school kan en daarom heeft Bas van Weegberg namens de fractie enkele vragen gesteld aan het College. Die vragen kunt u in onderstaande bijlage vinden. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.