Nieuws van politieke partijen in Houten over SGP inzichtelijk

17 documenten

De sociale koers is zoek

PvdA PvdA SGP CDA Houten 11-03-2020 20:30

Op de raadsvergadering van 10 maart jl. werd het programma Sociale Koers 2020-2023 behandeld. Dit programma moet richting geven aan hoe we ons sociaal domein inrichten. Bin het debat kritiseerde vrijwel de gehele raad het gebrek aan duidelijke kaders van het programma. Door een raadsbreed ondersteunde motie is behandeling van het raadsvoorstel uitgesteld. De wethouder kan het programma nu eerst verder verdiepen. Wordt dus vervolgd. Hieronder de inbreng van de PvdA-fractie bij het debat.

Dit programma Sociale Koers is de 3e stap in het proces waarmee de gemeente aan het stuur komt om hulp en ondersteuning dichtbij onze inwoners te brengen. Na afspraken maken met de zorgaanbieders en het inrichten van de lokale organisatie is het nu tijd, dat de aandacht volledig uitgaat naar de inhoudelijke keuzes die daarbij passen. Het college heeft voor dit programma de inwoners opgezocht en vastgesteld, dat we er in Houten goed voorstaan. Dat ademt het nieuwe programma ook uit, wil daarop voortbouwen en schetst vooral brede en optimistische vergezichten. Maar volgens de PvdA-fractie zijn we er daarmee nog niet. Alsof het voldoende is om vanaf nu alleen maar op te letten of de metertjes niet van groen weer naar oranje of rood verkleuren. Voor de PvdA is dat volstrekt onvoldoende. En, om met de Adviesraad Sociaal Domein te spreken: “Houten is (weliswaar) een relatief welvarende gemeente met overwegend welvarende inwoners en toch zijn er nog de nodige Houtenaren, die niet “inclusief” zijn of dreigen te worden.” Dat vraagt nog het nodige maatwerk, goede en tijdige kennis van de zorgen van burgers, inrichting van de sociale ruimte, ondersteuning van het vangnet van mantelzorgers, actieve aansluiting met de arbeidsmarkt…. om maar een aantal initiatieven te noemen…

In het programma staan genoeg intenties en voornemens maar zó algemeen. Je kunt er niet tegen zijn, maar je weet ook niet wat je er als inwoner aan hebt. Of toch wel: keer op keer wordt aangegeven dat we krap bij kas zitten (net als de rest van Nederland). Die ene keer dat deze wethouder heel stellig in het programma is gaat over geld. Ze stelt: “de absolute prioriteit te geven aan het terugdringen van de kosten voor jeugdzorg.” Daarmee geeft dit college de boodschap af: ‘wees zelfredzaam, als je hulp nodig hebt, vraag niet te vaak en te veel, want we hebben geen geld en we doen wat wettelijk verplicht is. ‘ Dat is toch echt een kentering met het beleid waar we als PvdA trots op waren in Houten: We waren een gemeente waar de boodschap was, dat de gemeente je bondgenoot was en die zekerheid biedt als je hulp nodig hebt. Het staat er wel allemaal ergens in, of het wordt nog uitgewerkt in uitvoeringsplannen, maar dit programma ademt vooral tevredenheid, zelfs zelfgenoegzaamheid uit, en wij lezen weinig over de zorgen van inwoners die achterblijven of extra onze hulp verdienen. Terwijl dit programma bij uitstek de plek is om erop in te gaan hoe we zorg ook dichtbij die burgers gaan organiseren. Ben je een zelfredzame inwoner, ja, dan kan deze sociale koers zijn werk wel doen. Maar ben je niet zo zelfredzaam, dan lezen wij niet terug, dat de gemeente er voor je is. Juist diegenen die onze ondersteuning zo hard nodig hebben, lezen in dit programma dat het college de kosten in het sociale domein absolute prioriteit geeft. En geen ander metertje. Gisteren ontvingen we het Jaarverslag van Stichting Leergeld: Met financiële ondersteuning aan 517 kinderen van meer dan 250 gezinnen is het nog lang geen tijd om zelfgenoegzaam te zijn!! Maar dit geldt, los van deze financiële kwetsbaarheid, helaas ook voor een groot aantal andere inwoners van Houten. En vaak hangt het een ook heel direct met het ander samen. Het absoluut stellen van de kostenbeheersing gaat te ver en geeft de verkeerde boodschap aan de inwoners van Houten. Wat overigens niet wegneemt dat kostenbeheersing belangrijk is. (Maar dat is een zorg van de gemeente en mag je niet op de schouders van kwetsbare groepen leggen.). We dienden daarom een amendement in, dat door SGP, maar ook door CU, CDA, ITH en GL werd medeondertekend. Die dit dus ook te ver vinden gaan.

Eigenlijk hadden we deze stap het liefst willen overslaan en direct naar de uitvoeringsplannen gaan! In de voorbereiding verwees de wethouder onze vragen over de richting van de sociale koers ook al steeds door naar volgende stappen: Er vindt uitwerking plaats in Uitvoeringsplannen, prestatie-indicatoren worden uitgewerkt etcetera. Als de richting pas aan de orde komt in het vervolg, waar stemmen we dan nu over? We willen dat dan de uitvoeringsplannen voor de raad ter besluitvorming worden geagendeerd. We dienden daarvoor een tweede amendement in.

Tja, en als dan niet in dit programma, maar pas bij de verdere uitwerking duidelijk wordt welke punten met welke urgentie opgepakt zullen worden, dan kan je als raad natuurlijk het college zelf kaders meegeven. We dienden daarvoor twee moties in. Allereerst door een pleidooi van de Adviesraad Sociaal Domein. Die was wat ons betreft midden in de roos als het aankomt op een sterk vangnet voor het opbouwen van bestaanszekerheid. We verzochten het college met een motie om met voorrang in te zetten op maatregelen voor de bereikbaarheid en toegankelijkheid van regelingen en van andere vormen van ondersteuning. En een tweede motie betrof een van de punten waarvoor Stichting Leergeld bij haar jaarverslag aandacht vraagt: Met een tweede motie verzochten we het college nog dit jaar te werken aan een nieuw Armoedebeleid.

De Partij van de Arbeid Houten wil een gerichte sociale koers, waarbij we (1) het goede behouden, (2) de zekerheid van passende hulp bieden en (3) die hulp ook toegankelijker maken voor de burger.

Het bericht De sociale koers is zoek verscheen eerst op PvdA Houten.

Voortaan dezelfde vergoeding voor stagiairs mbo en hbo

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks SGP VVD Houten 01-11-2019 15:19

De gemeente Houten gaat voortaan studenten van middelbare en hogere beroepsopleidingen dezelfde vergoeding betalen. De PvdA heeft samen met D66 daarvoor een voorstel gedaan en kreeg daarvoor een ruime meerderheid van SGP, HA, GroenLinks en CDA. Ook de wethouder omarmde het voorstel. Alleen VVD, ITH en ChristenUnie stemden tegen.

Ook bij de gemeente Houten was het praktijk dat MBO-studenten tijdens hun stage minder stagevergoeding krijgen dan stagiairs van het HBO of de universiteit. Bij de gemeente Houten werken jaarlijks zo’n 15 stagiairs, waarbij gemiddeld 5 studenten van het MBO.

Bij de Jongerenorganisatie Beroepsonderwijs is de frustratie over de ongelijke betaling groot. Studenten vragen zich af waarom er een verschil in hun beloning zit, terwijl zij net zo hard werken en net zoveel uren maken als alle andere stagiairs. Het past zeker ook niet bij de inclusieve arbeidsmarkt die we in Houten willen hebben en dan moet je natuurlijk zelf wel het goede voorbeeld geven. De PvdA hoopt dat het voorbeeld van de gemeente Houten navolging krijgt in het bedrijfsleven.

Het bericht Voortaan dezelfde vergoeding voor stagiairs mbo en hbo verscheen eerst op PvdA Houten.

Eigendom Fort Honswijk geen kerntaak

Inwonerspartij Toekomst Houten Inwonerspartij Toekomst Houten SGP Houten 31-10-2019 08:00

Ten aanzien van het Fort Honswijk heeft ITH complimenten gegeven aan de wijze waarop “De Fortwerkers” een mooi plan hebben geschreven samen met omwonenden, waarin een goede balans is gevonden tussen culturele en ecologische waarden enerzijds en ondernemerschap anderzijds.

Fortwerkers hebben heel goed werk geleverd

Er wordt een stichting opgericht die het beheer en de exploitatie van het Fort voor haar rekening neemt, maar de gemeente blijft wel eigenaar. Is dit wel een verantwoorde keuze en bij wie komen de kosten te liggen, als de stichting failliet raakt of niet meer kan voldoen aan haar financiële verplichtingen?, stelde Sjoerd Kasius als vraag.

Dit risico ligt volgens de wethouder bij de gemeente. Een eigendom van een fort met alle bijbehorende financiële risico’s is geen kerntaak van de gemeente. ITH heeft daarom eerder tegen gestemd.

Ook maakt de Inwonerspartij zich zorgen over de verkeerssituatie daar en diende samen met de SGP een motie in om de wethouder te vragen om in overleg met omwonenden tot een verantwoorde en veilige verkeerssituatie te komen. De motie is aangenomen.

Windpark Goyerbrug

Inwonerspartij Toekomst Houten Inwonerspartij Toekomst Houten ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Houten 03-10-2019 19:17

College kiest niet voor inwonersparticipatie maar voor eigen programma

Op 1 oktober stond de plaatsing van vier enorm grote windmolens (twee keer de hoogte van de Domtoren) bij Goyerbrug op de raadsagenda. De impact hiervan is nog niet te overzien, omdat nergens in Nederland zulke hoge windmolens staan.

Het project omvat nog vele onzekerheden en toch wilde het college in Houten er deze maand over beslissen. Inwonerspartij Toekomst Houten (ITH) heeft een ordevoorstel ingediend om de besluitvorming uit te stellen totdat hierover meer duidelijk bestaat. Een grote meerderheid met uitzondering van ITH, PvdA en SGP vonden dit echter niet nodig.

In het coalitieakkoord heeft de coalitie van CDA, GroenLinks, VVD en ChristenUnie aan de inwoners beloofd dat aantoonbaar draagvlak voor de plaatsing van deze windmolens onder omwonenden erg belangrijk is. Tijdens de raadsvergadering bleek echter dat aantoonbaar draagvlak ineens niet meer zo belangrijk is.

Het college stelt zelf vast dat draagvlak niet kan worden aangetoond. Geen plaatsingen van windmolens zou dat de conclusie moeten zijn, maar het tegendeel bleek waar. In de raadsvergadering van september 2018 stelde de VVD zelfs nog heel hard: geen draagvlak, geen windmolens. Maar de VVD draaide 180 graden.

Er zijn in totaal 14 contracten afgesloten tussen de initiatiefnemer en omwonenden. Deze inwoners hebben eieren voor hun geld gekozen, maar volgens de coalitie is dit draagvlak.

En dan de ruimtelijke inpasbaarheid. Dit is een vereiste voor een vergunningsaanvraag. Er bestaat geen gedegen plan en hiervoor heeft ITH een motie ingediend. Er is een zogenoemde “expert opinion” geweest van een bureau voor landschapsarchitecten.

Er word in het raadsvoorstel weinig meer over gerept en het komt over alsof ze de molen een leuk kleurtje willen geven en een boom er omheen te planten. Even voor de goede orde en voor de beeldvorming, de molens worden 2x zo groot als de Domtoren!

ITH heeft er in ieder geval nog voor gezorgd dat de financiële toezegging van de initiatiefnemer schriftelijk worden vastgelegd.

U raad het al, het raadsvoorstel is aangenomen, uiteraard heeft ITH tegengestemd! Geen windpark op deze plek zonder draagvlak en duidelijke afspraken.

Het vertrouwen in de Houtense politiek heeft weer een deuk opgelopen, maar erger nog is dat over de ruggen van de inwoners van ‘t Goy, dit mooie dorp nu ernstig in haar landschap wordt aangetast. ITH heeft hoop dat de aangehouden motie dit slechte plan ietsje beter kan maken , ook voor de omliggende gemeenten. En wat is het volgende dorp of de volgende wijk? Inwonerspartij Toekomst Houten blijft strijdbaar voor een eerlijke politiek, waarbij de stem van de inwoners er wel toe doet!

Raad geeft Verklaring van Geen Bedenkingen voor Windpark Goyerbrug | Houten

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP D66 Houten 02-10-2019 00:00

Op 1 oktober 2019 heeft de raad opnieuw vergaderd over Windpark Goyerbrug.  Waar het in juni ging om een voorlopige verklaring, ging het in deze vergadering over de zienswijzen die waren ingediend op deze voorlopige verklaring en moest besloten worden over de definitieve verklaring.

De vergadering was grotendeels een herhaling van vorige keer, omdat toen ook alle belangrijke kwesties al aan de orde kwamen. Desalniettemin zijn in de afgelopen tijd diverse zaken verbeterd en duidelijker geworden: het gaat dan met name om de compenstie-regeling voor omwonenden.

Het debat in de raad was een stevig en ook emotioneel debat tussen politieke partijen die voor- en tegenstander zijn van de windmolens. De raad moest immers een afweging maken tussen de belangen van direct omwonenden en het ruimere algemeen belang.  Ook de partijen die vóór de verklaring van geen bedenkingen stemden, lieten allemaal duidelijk weten dat dit een moeilijke afweging is geweest. Want iedereen beseft dat de komst van de molens het landschap flink zal veranderen.

Ook onze wethouder Hilde de Groot benoemde dat nogmaals. Daarom heeft zij zich in het afgelopen jaar ingezet om het overleg- en inspraakproces in goede banen te leiden. Zij sprak daarbij zelf met vele omwonenden en ontmoette tegenstanders, voorstanders, mensen die neutraal zijn, en mensen die opzien tegen de komst van de windmolens maar ook vinden dat de noodzaak van schone energie zwaarder weegt dan ervaren overlast.

Na het debat stemde de raad in met het voorstel. Voor stemden 20 raadsleden (5 CDA, 5 GL, 4 VVD, 3 D66, 2 CU,  1 PvdA), tegen stemden 8 raadsleden (5 ITH, 2 SGP, 1 PvdA). De raad stemt dus in met de verklaring van geen bedenkingen en zet zo een belangrijke stap op weg naar Houten Klimaatneutraal 2040. De initiatiefnemer kan nu verder met de subsidie-aanvraag en de planning van de bouw. Er kan nog beroep bij de rechter worden aangetekend, maar we hopen toch op afzienbare termijn de molens te kunnen zien draaien.

Raad biedt luisterend oor voor praktijkervaringen bij de minimaregelingen

PvdA PvdA CDA GroenLinks SGP D66 ChristenUnie Houten 23-07-2019 09:16

Mensen met een laag inkomen verdienen extra ondersteuning. Houten kent daarvoor verschillende regelingen. Evaluatie hiervan stond op de agenda van de raadsvergadering van 18 juli jl. De evaluatie, die ruim twee jaar op zich had laten wachten, bleek mager te zijn. Met deze evaluatie is er eindelijk een compleet overzicht van de verschillende regelingen, maar meer is het nog niet. Voor hen, die in 2017 al aangaven het hoofd net boven water te houden en voorbeelden noemden van wat in hun situatie niet en wel hielp om daarmee te dealen, is dat een schamele opbrengst. Je zal maar in hun schoenen staan! Het college kondigde een vervolgevaluatie aan. Laten we hopen, dat deze vervolgevaluatie wel meer licht gaat bieden. We hebben het college opdracht gegeven praktijkervaringen mee te nemen bij de vervolgevaluatie. Deze ervaringen kregen we aangereikt door Richard Makkinga, zelf actief in de bewindvoering. Hij signaleerde dat maatregelen bedoeld om mensen die het nodig hebben te ondersteunen, hen niet bereiken. Hij baseerde die ervaring bij zijn eigen activiteiten bij o.a. Budgethulp Houten, Schuldmaatje en het Infospreekuur. Zo merkte hij zelf, dat hij de Individuele Inkomenstoeslag al enkele jaren niet meer had aangevraagd in de veronderstelling dat deze niet meer bestond. Hij constateerde, dat nogal wat inwoners niet in staat zijn zelfstandig gebruik te maken van deze regelingen en daarbij hulp nodig hebben. Ook ontdekte hij, dat inkomen- en/of vermogenstoetsen voor sommige mensen betekenden, dat zij net buiten een regeling vallen. Het gaat dan om mensen die langdurig van een laag inkomen (WAJONG, WAO e.d.) moeten leven. Vaak zag hij ook tegengestelde eisen, die verschillende instanties hanteren. We hebben als PvdA, samen met GroenLinks, D66 en SGP zijn signalen ter harte genomen. Op basis van zijn inbreng is een motie opgesteld die het college verzoekt de gesignaleerde problematiek bij de vervolgevaluatie verder in kaart te brengen en Makkinga hierbij te betrekken. Deze motie werd vervolgens ook ondertekend door ChristenUnie, CDA, Houten Anders en ITH en is nu richtinggevend voor de inhoud van de vervolgevaluatie. Wat ons betreft kan het college hier best meer haast mee maken, zodat zij voor eind dit jaar met de volgende stap op deze weg kan doorkomen.

Evaluatievragen De volgende vragen zijn aan de vervolgevaluatie meegegeven: – Welke informatielacunes bestaan er met betrekking tot de minimaregelingen en hoe kunnen deze opgelost worden? – Hoe kunnen betrokken instanties beter toegerust worden, zodat ze de doelgroep beter kunnen informeren over het bestaan van voorzieningen en ondersteunen bij het aanvragen hiervan? – In hoeverre biedt de bestaande regelgeving in de uitvoeringspraktijk voldoende ruimte voor maatwerk, zodat mensen de ondersteuning krijgen waar zij aanspraak op hebben?

Het bericht Raad biedt luisterend oor voor praktijkervaringen bij de minimaregelingen verscheen eerst op PvdA Houten.

Bijdrage ITH klimaat

Inwonerspartij Toekomst Houten Inwonerspartij Toekomst Houten SGP Houten 19-07-2019 08:07

Onderstaand statement is donderdagavond 18 juli 2019 uitgesproken door raadslid Mark Honkoop tijdens de vergadering van de gemeenteraad.

Beste Voorzitter,

Beste leden van de raad en inwoners van de gemeente Houten.

Inwonerspartij toekomst Houten is van mening dat het klimaat een belangrijk thema is voor de komende jaren. ITH vindt dat wij als gemeente ons steentje daaraan moeten bijdragen

ITH heeft wel een tweetal kanttekeningen. Ten eerste vindt ITH het belangrijk dat de gemeente Houten zelf kritisch blijft kijken naar de invulling van de Regionale Energie Strategie. De gemeente Houten heeft grote ambities. Houten dient in 2040 klimaat en energie neutraal te zijn. Dit is een grote opgave. De invulling hiervan heeft grote gevolgen voor de Houtense inwoners. ITH vindt het daarom belangrijk dat een goed participatieproces een serieuze rol krijgt. Waarbij het creëren van aantoonbaar draagvlak een prominente rol heeft. In het verleden hebben we gezien dat deze twee kunnen botsen. ITH staat voor het centraal zetten van de Houtense inwoner bij de invulling van de gestelde klimaat en energie ambitie.

Ten tweede heeft de gemeente Houten, zoals eerder benoemd, grote ambities op het gebied van energie en klimaat. In de startnotitie staat beschreven dat gemeentes met meer ruimte, meer energie zullen opwekken dan voor hun eigen gemeente nodig is. Dit om de tekortkomingen van andere gemeentes te compenseren. Houten is een van de gemeentes met meer ruimte. Dit betekent dat Houten dus moet gaan opdraaien voor de tekortkomingen van andere gemeentes. In de startnotitie staat verder niks over een bovengrens voor de gemeente Houten. Betekent dit dat Houten oneindig doorgaat met het uitbreiden van haar energieproductie.

ITH is voorstander van een goed energie en klimaat beleid, waarbij de Houtense inwoners centraal worden gezet bij de invulling daarvan. Het klimaat en energie beleid is juist voor de toekomst van de Houtense inwoners. Laten we de Houtense inwoners dan ook serieus nemen en inspraak geven op de invulling hiervan…

Om de gestelde klimaat en energie ambitie te behalen heeft ITH de motie van de SGP over zonnepanelen op daken mede ondertekend. Daarnaast vindt ITH dat de lokale omgeving moet kunnen mee profiteren van de energieprojecten. Daarom heeft ITH de motie van de SGP over 50% lokaal eigenaarschap mede ondertekend.

In het verlengde van onze kanttekening over het kritisch blijven kijken naar de invulling van de gestelde ambities. Heeft ITH de motie van het CDA mede ondertekend over het evalueren van het kader voor zonnevelden.

Jeugdhulp moet anders

PvdA PvdA SGP D66 Houten 18-07-2019 16:20

Afgelopen jaren kwam jeugdzorg niet altijd goed in het nieuws. Nu volg ik al enige jaren de ontwikkelingen binnen de jeugdzorg en ook vóór de overheveling van de taken van jeugdzorg naar gemeenten was de berichtgeving niet altijd even gunstig. Maar ná het overhevelen en het verzwaren van die taak naar de gemeente komen er veel meer zorgelijke en verontrustende berichten over jeugdzorg, of jeugdhulp zoals het vanaf 2015 heet, in de media. En niet zonder reden. In heel Nederland kampt de jeugdzorg met hetzelfde probleem: er is veel te veel bezuinigd, de vraag naar hulp is alleen maar toegenomen en er komt geen cent bij van het Rijk. Daardoor boekt elke gemeente een zeer groot financieel tekort op de jeugdhulp. In Houten zijn momenteel alle ballen gericht op maatregelen om dat tekort terug te dringen. Dat betekent concreet minder hulp (minder naar een instelling, minder begeleiding, minder stapeling van hulp) en lagere tarieven voor zorgaanbieders. Deze reactie lijkt begrijpelijk, maar is kortzichtig. Door alleen op de financiële kant te sturen dreigt de inhoud van de hulp achter de horizon te verdwijnen, terwijl daar ook winst te halen is. Tevreden ouders en cliënten maken de jeugdhulp ook goedkoper. Met dat in het achterhoofd organiseerde de PvdA samen met D66, SGP en Houten Anders! in mei jl. een politiek café. Op basis van de uitkomsten daaruit heb ik twee weken geleden, mede namens deze partijen, het politiek manifest “Goede jeugdhulp maak je samen” aangeboden aan de wethouder en het Sociaal Team (nu ook namens ITH). Goede jeugdhulp maak je met ouders en kinderen, met andere jeugdhulpaanbieders, met andere bestuurders samen. Er is veel te winnen: ouders en kinderen willen gehoord worden, er moet snel worden gereageerd. De doorlooptijden moeten sneller. De jeugdhulp moet geïntegreerd zijn met maatregelen op onderwijs, werk en inkomen en huisvesting. Deze uitgangspunten staan in het manifest en de PvdA gaat samen met de andere partijen de vinger aan de pols houden dat het onderdeel wordt van het nieuwe programma sociale koers.

Het bericht Jeugdhulp moet anders verscheen eerst op PvdA Houten.

PvdA biedt wethouder Jana Smith-Visser manifest jeugdzorg aan

PvdA PvdA SGP D66 Houten 26-06-2019 13:19

Zes uitgangspunten voor jeugdhulp aangeboden aan wethouder en Sociaal Team

Als PvdA vinden wij dat het kind, het gezin en de persoonlijke omgeving het uitgangspunt moet zijn voor jeugdzorg, in die volgorde. De berichten over jeugdzorg en-hulp afgelopen jaren waren echter verontrustend. Om te leren van de ervaringen van anderen – ouders, kinderen, andere gemeenten –had de PvdA met D66, SGP en Houten Anders! een politiek café over jeugdhulp georganiseerd. Dat vormde de basis voor het manifest over jeugdhulp dat PvdA, D66, SGP, Houten Anders! en ITH op 25 juni aanboden aan wethouder Jana Smith en het Sociaal Team. Het manifest is relevant. Houten is een jonge gemeente met veel kinderen en jongeren onder de 23 jaar. Daarvan kregen afgelopen jaar 1250, 8,7 procent, enige vorm van jeugdhulp, van licht tot zwaar. Van de jongeren tot 18 jaar ontvingen er 85 jeugdbescherming, waarbij bijvoorbeeld SAVE werd ingeschakeld. En over SAVE zijn ook door Houtense gezinnen klachten geuit. Het manifest geeft zes prioriteiten mee om beleid op te baseren. De eerste daarvan is geheel in lijn met ons uitgangspunt, het werd dan ook bevestigd op het politiek café: 1. Het kind staat centraal. Dat betekent ook dat geluisterd moet worden met een open houding, dat cliënten zich gehoord voelen. 2. Geef ruimte voor klachten. Openheid over klachten is vereist. De hulp van de ombudsfunctionaris moet bij klachten geboden kunnen worden. 3. Jeugdhulp moet laagdrempelig zijn. Het Sociaal Team moet snel reageren. Het moet ook onafhankelijk zijn en opereren. Jaarlijkse evaluatie daarvan is nodig, ook met feedback van cliënten. 4.Doorlichten van procedures. Procedures kunnen lang, en soms te lang duren. Een belangrijke verkorting van de doorlooptijd van hulpvraag tot hulp moet zichtbaar zijn binnen één jaar. 5. Jeugdhulp is een opgave voor het hele college: meer integraliteit. Jeugdhulp houdt niet op bij enkele trajecten bij jeugdhulpaanbieders. Ook andere beleidsterreinen zoals onderwijs, armoede, huisvesting zijn betrokken. De inzet voor een integrale verordening over het beleid op het sociale domein is een goed begin. 6. Inschakelen en monitoring van SAVE en Veilig Thuis. De gemeente Houten dient zicht te hebben op de bejegening en veiligheid van kinderen die onder de hoede van SAVE, andere instellingen voor jeugdbescherming en pleeggezinnen worden geplaatst. Daar mag nog wel een inspanning worden gepleegd.

ManifestJeugdhulp_20190625

Het bericht PvdA biedt wethouder Jana Smith-Visser manifest jeugdzorg aan verscheen eerst op PvdA Houten.

Jeugd: Liever een integrale verordening!

PvdA PvdA SGP D66 Houten 08-06-2019 14:02

Goede jeugdhulp ligt ons na aan het hart! Je zult maar in een moeilijke situatie zitten en op zoek zijn naar passende, kwalitatief goede hulp voor je kind. Duidelijke regels zijn dan van groot belang. Dan weten alle betrokkenen waar ze aan toe zijn. De gemeente zet die regels in verordeningen. Op de raadsvergadering van 5 juni jl. stond een gewijzigde Jeugdverordening op de agenda. Het leek een ogenschijnlijk technische aanpassing van de bestaande verordening, waarmee nu ook beslissingen over jeugdhulp in toetsbare beschikkingen worden vastgelegd. Op zich een goede zaak. We stemden ook voor deze gewijzigde verordening. Twee punten wilden we wel graag anders zien.   Liever een integrale verordening Onze fractie ziet deze gewijzigde verordening als een tijdelijke verordening.  Want bij de voorbereiding werd al duidelijk, dat tal van vragen en wensen met deze tijdelijke verordening niet worden beantwoord. Maar, veel belangrijker, wij zijn er vooral voorstander van, dat jeugdhulp zo min mogelijk omkleed wordt met afzonderlijke voorzieningen en regelgeving. We willen juist naar een ontkokering van de verschillende specialismen binnen het sociaal domein. Dat draagt eraan bij, dat samenhangende hulp, gezinsbreed, adequaat geïndiceerd en gerealiseerd kan worden. Dat vraagt om een integrale benadering. De wethouder gaf tijdens de voorbereidende besprekingen over het raadsvoorstel al aan ook  graag te willen werken vanuit één integrale verordening voor het sociale domein. Zij wilde daarvoor aansluiten bij een integrale modelverordening van de VNG, maar die liet op zich wachten. In de aanloop naar de raadsvergadering kwam deze modelverordening inmiddels wèl beschikbaar, maar verschillende gemeenten hadden dit desondanks ook al eerder opgepakt. Van die voorbeelden kunnen we in Houten dankbaar gebruik maken! Daarmee moet het toch mogelijk zijn om nu zelf ook snel vaart te maken met een eigen Houtense integrale verordening voor het sociaal domein? Wat ons betreft kan dat direct na de evaluaties en het daarop gebaseerde nieuwe beleidskader, dat door het college voorzien is in voor najaar 2019. Hoe eerder deze integrale verordening er is, des te sneller kan ook een volgende slag gemaakt worden in het samenhangend werken. Gesteund door D66, SGP, HA! en ITH hebben we het college aangemoedigd snel met een dergelijke verordening te komen. Onze motie daarover werd aangenomen.   Kwaliteit voorop Ten tweede waren we niet blij, dat het college in deze verordening min of meer terloops ook een wijziging in het tariefbeleid “meeneemt”. Het college verlaagt met een extra bepaling het maximaal te hanteren PGB-tarief voor ZZP-ers en kleine ondernemingen met 25 % ! De kwaliteit van zorg staat voorop en aanpassing in het tariefbeleid vraagt ons inziens een goed afgewogen debat. Deze verordening is niet de tijd en de plaats om daarover nu een weloverwogen beslissing te kunnen nemen. We zijn er niet van overtuigd, dat de mogelijke effecten hiervan nu al goed in kaart zijn gebracht. Een rondgang bij andere gemeenten leert dat gemeenten verschillende afwegingen maken. Er is dus geen standaard oplossing of richtlijn en dat onderstreept naar ons idee dat we daar zelf een goede en verstandige afweging in moeten maken. De PvdA-fractie steunde daarom in de eerste plaats het voorstel van SGP, D66, HA! en ITH om deze wijziging uit de verordening te schrappen. Dit voorstel haalde helaas geen meerderheid. Omdat wij sowieso willen, dat er zorgvuldig onderzocht wordt of en hoe het tariefbeleid in Houten het beste toegepast kan worden hebben we een motie ingediend om onderzoek te doen naar de effecten van de tariefaanpassing voor de kwaliteit en keuzevrijheid. Dit voorstel is door de raad aangenomen en zal uitgevoerd worden.

Het bericht Jeugd: Liever een integrale verordening! verscheen eerst op PvdA Houten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.