Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

15809 documenten

Koningsdag 2024

VVD VVD Pijnacker-Nootdorp 27-04-2024 08:28

De VVD Pijnacker-Nootdorp wenst u een fijne koningsdag

https://pijnackernootdorp.vvd.nl/nieuws/55370/koningsdag-2024

De vaart eruit. 30km zones rondom elke school wordt een feit!

VVD VVD Oosterhout 26-04-2024 10:01

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/55364/de-vaart-eruit-30km-zones-rondom-elke-school-wordt-een-feit
Kinderen moeten veilig naar school kunnen gaan. De Achthoek op Den Hout is de laatste school waar nog geen 30 km zone is gerealiseerd. De VVD fractie heeft hier de afgelopen jaren meermaals aandacht voor gevraagd. Een veilige verkeersomgeving rond je school is een MUST HAVE voor elk kind in Oosterhout en haar kerkdorpen.

Daarom is de VVD fractie ontzettend blij om te zien dat er een wegversmalling komt bij de Achthoek en de weg een 30 km zone wordt. Hierdoor liggen alle scholen in de Oosterhout en de kerkdorpen binnenkort in een 30 km zone.

Oosterhout: beter bereikbaar met de bus.

VVD VVD Oosterhout 26-04-2024 09:44

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/55362/oosterhout-beter-bereikbaar-met-de-bus
We verplaatsen ons elke dag. Het is dan fijn wanneer fiets- en autoverkeer doorrijdt en de bus op tijd komt. De VVD blijft daarom investeren in onze wegen, fietspaden en het Openbaar Vervoer. Dit zodat Oosterhouters zelf de keuze kunnen maken hoe ze van A naar B reizen.

Op het gebied van het Openbaar Vervoer was er deze week goed nieuws. Hiervoor staat de provincie Noord-Brabant aan de lat, zij huurt het vervoersbedrijf Arriva in om bussen te laten rijden in heel West-Brabant. Onlangs zijn de nieuwe afspraken tussen de provincie en Arriva gepresenteerd voor de komende jaren. Op het drukste traject in heel West-Brabant, tussen Breda en Oosterhout, blijft elke vijf minuten een bus vertrekken in de ochtendspits. Ook is er een extra bus van- en naar Vrachelen opgenomen.

De Oosterhoutse VVD had in haar verkiezingsprogramma opgenomen de bereikbaarheid van o.a. Vrachelen met het Openbaar Vervoer te willen verbeteren. Dit gaat nu gebeuren.

Meer vragen/opmerkingen: neem contact op Harm Mertens, Raadslid VVD Oosterhout en o.a. woordvoerder verkeer. 

De westkant van Amersfoort blijft minder bereikbaar

VVD VVD Amersfoort 26-04-2024 08:30

Wat de VVD Amersfoort betreft is een oplossing die verschillende toekomstscenario's voor zowel de auto, fiets als voetganger mogelijk maakt de enige juiste oplossing.

Het college heeft namelijk een oplossing voorgesteld waarbij alleen wordt gekeken naar fiets- en voetgangersoplossingen en de mogelijkheid voor een tunnel onder het spoor voor OV en hulpdiensten. Dat is de huidige politieke realiteit. Een realiteit die is gebaseerd op dromen over een toekomst waarin de zon altijd schijnt en iedereen vrolijk huppelend op de fiets springt. De werkelijke realiteit buiten de muren van het stadhuis, is echt anders. Voor de meeste mensen is een auto een onmisbaar onderdeel van het dagelijks leven.

Wat de VVD Amersfoort betreft is veilig verkeer belangrijk voor iedereen, of je nu loopt, met de fiets bent, in het OV of met de auto. Daarom willen we graag dat de oplossingen aan de westkant van de stad voor iedereen tot veiliger verkeer leidt. De tunnel die in het voorstel staat – de kruising van het spoor met de Barchman Wuytierslaan - zou wat de VVD betreft dan ook geschikt moeten zijn voor autoverkeer. Dit is niet alleen gunstig voor automobilisten, maar ook voor fietsers. Ook ProRail, de beheerder van de spoorwegovergang, zou het liefst een tunnel voor alle verkeer zien vanwege de veiligheid.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 23 april 2024 heeft de VVD Amersfoort een motie ingediend om informatie te ontvangen over eventuele extra eisen die aan de tunnel worden gesteld als die toch ook geschikt moet zijn voor auto's. Deze motie heeft het helaas niet gehaald, de rest van de raad droomt met het college mee en wil niets weten van een werkelijkheid die wel eens anders kan uitpakken dan hun dromen.

Daarnaast is het uiteindelijke voorstel van het college zo gewijzigd dat het zelfs niet eens meer zeker is of het OV en de hulpdiensten nog wel door de tunnel onder het spoor door kunnen! de snelle doorstroom van hulpdiensten is voor de VVD Amersfoort een onmisbaar onderdeel van dit project en daarmee een harde randvoorwaarde. Een ondertunneling als deze maken we immers maar één keer.

Daarom heeft de VVD Amersfoort uiteindelijk tegen het aangepaste voorstel gestemd.

VVD present bij informatieavond energietransitie

VVD VVD Katwijk 26-04-2024 08:17

https://katwijk.vvd.nl/nieuws/55356/vvd-present-bij-informatieavond-energietransitie

Deze week organiseerde Holland Rijnland, het samenwerkingsverband van dertien gemeenten in onze regio, een boeiende informatieavond over de energietransitie. Vanuit de VVD waren burgerlid Leendert Hoek en gasten Erik van der Plas en Michael van Hilten hierbij aanwezig.Het doel van de bijeenkomst in Leiden was om met elkaar de regionale energiestrategie te bespreken: waar staan we nu, en hoe kunnen we de transitie van fossiele naar duurzame energiebronnen zo goed mogelijk verwezenlijken?Dat nog niet alles perfect loopt wordt erkend en ook landelijk besproken. Maar het is goed te zien dat er draagvlak is om dit samen op te pakken, zowel op gemeentelijk als regionaal niveau.

Samenwerken prima, maar niet tegen elke prijs…

VVD VVD Oosterhout 26-04-2024 05:50

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/55363/samenwerken-prima-maar-niet-tegen-elke-prijs
Veiligheid, gezondheid, milieu: op al deze onderwerpen werkt onze gemeente samen. Oosterhout doet dit omdat de gemeente het simpelweg niet meer alleen kan of het efficiënter is om het in de regio samen op te pakken. Denk aan vaccinatiecampagnes, specialistische milieucontroles en rampenbestrijding. ‘Ieder voor zich’ is in gemeenteland niet de beste strategie.

In de gemeenteraad hebben we van de week gesproken over de Midzuid. Dit is een organisatie waarin Oosterhout, Altena, Drimmelen en Geertruidenberg samenwerken, bedoeld om mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt te steunen en helpen. Tevens over een aantal basisvoorwaarde voor andere samenwerkingen, basisvoorwaarden die alle gemeenteraden bespreken.

Speerpunt voor de VVD: de financiën! Volgend jaar gaan alle samenwerkingen samen veel meer kosten, ongeveer een miljoen per jaar extra. Dit terwijl de gemeente Oosterhout zelf afstevent op een tekort van 12 miljoen. Volgens de VVD een onbestaanbare situatie. Daarom hebben we het college gevraagd om richting MidZuid maar ook naar alle andere partijen een stevig signaal te geven dat dit zo niet kan. Ook onderzoeken we wat we als gemeenteraad hieraan de komende tijd kunnen doen.

Want gezonde gemeentefinanciën blijft voor de VVD een speerpunt!

Vragen/opmerkingen: neem contact op Harm Mertens, Raadslid VVD Oosterhout en o.a. woordvoerder gemeentelijke samenwerkingen.

Raadsvoorstel Integraal Parkeerbeleid 2024-2030: teleurstelling voor (VVD) Dijk en Waard

VVD VVD Heerhugowaard 26-04-2024 01:00

https://dijkenwaard.vvd.nl/nieuws/55368/raadsvoorstel-integraal-parkeerbeleid-2024-2030-teleurstelling-voor-vvd-dijk-en-waard

Op 23 april stond het raadsvoorstel voor integraal parkeerbeleid in gemeente Dijk en Waard op de agenda. Als VVD Dijk en Waard waren we, samen met veel inwoners, zwaar ontevreden over het voorgestelde beleid. Ondanks onze inspanningen om het voorstel te verbeteren, hebben we helaas moeten constateren dat het voorstel onaanvaardbaar bleef. Hieronder belichten we onze inspanningen en teleurstelling over de gang van zaken.

Amendementen en Moties: een streven naar verbetering

Om het oorspronkelijke voorstel te verbeteren, hebben we als VVD Dijk en Waard drie amendementen en twee moties ingediend:

1.      Amendement voor gelijke parkeertarieven op alle vijf parkeerterreinen en -garages rond Middenwaard: We streven naar eerlijkheid en uniformiteit in parkeertarieven, waardoor er geen sprake kan zijn van ongelijke behandeling van inwoners en bezoekers.

2.      Amendement tegen uitbreiding van het vergunningsgebied zonder besluitvorming door de gemeenteraad: Het is van essentieel belang dat belangrijke beslissingen over het vergunningsbeleid worden genomen in de gemeenteraad.

3.      Amendement over het verlagen van de kosten van een bedrijvenvergunning voor parkeren: We willen de lasten voor bedrijven verlichten en zo een gunstiger klimaat creëren voor lokale ondernemers.

4.      Motie voor een blauwe zone op de Middenweg ter ondersteuning van de ondernemers: Met deze motie wilden we een impuls geven aan lokale bedrijven door kort parkeren te faciliteren voor klanten.

5.      Motie voor tijdelijke ontheffingen voor parkeren in het vergunningsgebied bij langdurige werkzaamheden: Om het verbruik van bezoekuren voor bewoners te minimaliseren tijdens langdurige werkzaamheden, wilden we flexibiliteit bieden met tijdelijke ontheffingen.

Lagere tarieven voor parkeervergunningen

Daarnaast steunden we ook het amendement van 50Plus, dat beoogde de eerste parkeervergunning gratis te houden en de daaropvolgende vergunningen goedkoper te maken. Ondanks onze gezamenlijke inspanningen om het voorstel te verbeteren, werd alleen de motie voor tijdelijke ontheffingen aangenomen.

Teleurstelling en onvrede

Het is met diepe teleurstelling en onvrede dat we als VVD Dijk en Waard moesten vaststellen dat alleen onze motie voor tijdelijke ontheffingen werd aangenomen. De lokale-linkse coalitie van DOP, Lokaal Dijk en Waard, Senioren Dijk en Waard, GroenLinks, ChristenUnie en PvdA heeft het oorspronkelijke voorstel doorgedrukt, ondanks verschillende bezwaren en verbeteringsvoorstellen.

Sterker nog; het raadsvoorstel beloofde aanvankelijk een gratis eerste parkeervergunning, maar door een amendement van Christenunie gaan inwoners hiervoor (25 euro) betalen. Dit betekent dat een oude belofte, de eerste vergunning altijd gratis, niet wordt nagekomen door de coalitie. Dit besluit valt niet alleen bij ons, maar ook bij veel inwoners, zwaar.

Conclusie

Ondanks onze inzet om het integraal parkeerbeleid in Dijk en Waard te verbeteren, zijn we teleurgesteld dat ons streven naar een rechtvaardiger, voordeliger en ondernemersvriendelijker beleid niet is gehonoreerd. We blijven ons inzetten voor de belangen van de inwoners en ondernemers van Dijk en Waard, en hopen dat in de toekomst onze stem en die van de gemeenschap beter gehoord zullen worden. De auto is geen melkkoe, maar een noodzaak voor onze inwoners.

Raadsvoorstel Integraal Parkeerbeleid 2024-2030: teleurstelling voor (VVD) Dijk en Waard

VVD VVD Langedijk 26-04-2024 01:00

https://dijkenwaard.vvd.nl/nieuws/55368/raadsvoorstel-integraal-parkeerbeleid-2024-2030-teleurstelling-voor-vvd-dijk-en-waard

Op 23 april stond het raadsvoorstel voor integraal parkeerbeleid in gemeente Dijk en Waard op de agenda. Als VVD Dijk en Waard waren we, samen met veel inwoners, zwaar ontevreden over het voorgestelde beleid. Ondanks onze inspanningen om het voorstel te verbeteren, hebben we helaas moeten constateren dat het voorstel onaanvaardbaar bleef. Hieronder belichten we onze inspanningen en teleurstelling over de gang van zaken.

Amendementen en Moties: een streven naar verbetering

Om het oorspronkelijke voorstel te verbeteren, hebben we als VVD Dijk en Waard drie amendementen en twee moties ingediend:

1.      Amendement voor gelijke parkeertarieven op alle vijf parkeerterreinen en -garages rond Middenwaard: We streven naar eerlijkheid en uniformiteit in parkeertarieven, waardoor er geen sprake kan zijn van ongelijke behandeling van inwoners en bezoekers.

2.      Amendement tegen uitbreiding van het vergunningsgebied zonder besluitvorming door de gemeenteraad: Het is van essentieel belang dat belangrijke beslissingen over het vergunningsbeleid worden genomen in de gemeenteraad.

3.      Amendement over het verlagen van de kosten van een bedrijvenvergunning voor parkeren: We willen de lasten voor bedrijven verlichten en zo een gunstiger klimaat creëren voor lokale ondernemers.

4.      Motie voor een blauwe zone op de Middenweg ter ondersteuning van de ondernemers: Met deze motie wilden we een impuls geven aan lokale bedrijven door kort parkeren te faciliteren voor klanten.

5.      Motie voor tijdelijke ontheffingen voor parkeren in het vergunningsgebied bij langdurige werkzaamheden: Om het verbruik van bezoekuren voor bewoners te minimaliseren tijdens langdurige werkzaamheden, wilden we flexibiliteit bieden met tijdelijke ontheffingen.

Lagere tarieven voor parkeervergunningen

Daarnaast steunden we ook het amendement van 50Plus, dat beoogde de eerste parkeervergunning gratis te houden en de daaropvolgende vergunningen goedkoper te maken. Ondanks onze gezamenlijke inspanningen om het voorstel te verbeteren, werd alleen de motie voor tijdelijke ontheffingen aangenomen.

Teleurstelling en onvrede

Het is met diepe teleurstelling en onvrede dat we als VVD Dijk en Waard moesten vaststellen dat alleen onze motie voor tijdelijke ontheffingen werd aangenomen. De lokale-linkse coalitie van DOP, Lokaal Dijk en Waard, Senioren Dijk en Waard, GroenLinks, ChristenUnie en PvdA heeft het oorspronkelijke voorstel doorgedrukt, ondanks verschillende bezwaren en verbeteringsvoorstellen.

Sterker nog; het raadsvoorstel beloofde aanvankelijk een gratis eerste parkeervergunning, maar door een amendement van Christenunie gaan inwoners hiervoor (25 euro) betalen. Dit betekent dat een oude belofte, de eerste vergunning altijd gratis, niet wordt nagekomen door de coalitie. Dit besluit valt niet alleen bij ons, maar ook bij veel inwoners, zwaar.

Conclusie

Ondanks onze inzet om het integraal parkeerbeleid in Dijk en Waard te verbeteren, zijn we teleurgesteld dat ons streven naar een rechtvaardiger, voordeliger en ondernemersvriendelijker beleid niet is gehonoreerd. We blijven ons inzetten voor de belangen van de inwoners en ondernemers van Dijk en Waard, en hopen dat in de toekomst onze stem en die van de gemeenschap beter gehoord zullen worden. De auto is geen melkkoe, maar een noodzaak voor onze inwoners.

Samen duurzaam doen.

VVD VVD Borger-Odoorn 26-04-2024 00:01

In de raadsvergadering is de duurzaamheidsagenda vastgesteld. Dit is het startsein voor samen duurzaam doen, ook de titel van de agenda. Daarmee is het ook het startsein naar een duurzame samenleving, volgens wethouder Hartsuiker één van de grootste en belangrijkste opgaven van deze tijd. 

In de duurzaamheidsagenda zijn vijf thema’s beschreven waarvan de energietransitie en klimaatadaptatie de meeste aandacht zal opeisen. De andere thema’s zijn circulaire economie, duurzame mobiliteit en natuur & biodiversiteit. Elk thema zal op diverse onderwerpen worden uitgewerkt, in de duurzaamheidsagenda staan de hoofdlijnen. 

Dit laatste gaf discussie in de gemeenteraad. Een aantal partijen kwamen met een amendement waarin ze aangaven dat de gemeenteraad zich juist meer met de details moet bemoeien.

De VVD is juist erg tegen deze manier van denken. Fractievoorzitter Janny Hofsteenge: “We willen de rol van de raad zuiver houden. De raad stelt de kaders, het college voert uit en de raad controleert of het college dit goed gedaan heeft. Dit amendement zet de raad op de stoel van het college en daar zijn wij fel op tegen. We vinden het prima dat het college ons mee wil nemen in hun denkrichting, met ons wil overleggen of wat dan ook maar het college moet wel de ruimte krijgen om haar werk te doen. Daarom hebben we zowel tegen het amendement als de duurzaamheidsagenda gestemd. Dus niet omdat we de agenda niet goed vinden maar omdat het gewijzigd is door het amendement en we daarover een signaal willen afgeven. Wij vinden vaker dat de raad zich met de hoofdlijnen moet bezighouden en dit was voor ons even de druppel die de emmer deed overlopen.” 

“Wethouder Hartsuiker is blij met de brede steun van de Duurzaamheidsagenda vanuit de raad”. Hartsuiker: “Op het gebied van de energietransitie, klimaatadaptatie en afvalscheiding zijn de afgelopen jaren al grote stappen gezet. Bijna de helft van de huishoudens in Borger-Odoorn heeft bijvoorbeeld al zonnepanelen en we zijn in Drenthe de gemeente die het beste afval scheidt als we kijken naar het aantal kilo’s opgehaald restafval per inwoner. Zo bouwen we voort op wat er de afgelopen jaren al in gang is gezet en we kijken vooruit. We willen natuurlijk dat Borger-Odoorn ook in de toekomst een prettige plek blijft om te wonen, te werken en te recreëren.” 

Hartsuiker legt in een filmpje uit wat er in de duurzaamheidsagenda staat. Klik hier voor de uitleg.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.