Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland over SP inzichtelijk

109 documenten

Coronacrisis biedt kans om het verschil te maken

SP SP Zuid-Holland 01-07-2020 12:38

Tijdens de behandeling van de kadernota van 2021 in de Provinciale Statenvergadering heeft SP fractievoorzitter Lies van Aelst bepleit in het licht van de coronacrisis dat de Provincie een kans en een plicht heeft om het verschil te maken. Van Aelst: we bevinden ons midden in een crisis waarin we samen het verschil kunnen en moeten maken. Het teruggelopen aantal besmettingen is wellicht van tijdelijke aard, en dan dus ook de versoepelingen voor horeca, werken en reizen. Met of zonder een tweede golf, de impact is gigantisch. Enerzijds in financieel en economisch opzicht voor inwoners en bedrijven. Anderzijds voor natuur en milieu, die eindelijk wat rust kregen en veerkrachtig op bleken te bloeien.’

De SP voorziet dan ook dat de overheid, waaronder de Provincie, het niet makkelijk zal gaan krijgen. Van Aelst: ‘Aan overheden en inwoners nu de moeizame taak: herstellen en repareren wat nodig is, maar ook veranderen wat nu kan en moet.’ Aan de ene kant vinden wij als SP het een noodzaak om oog te hebben voor de financiële en economische situatie van inwoners en bedrijven en hen bij te blijven staan waar nodig, ook als Provincie. Anderzijds moeten we nooit meer terug willen naar de bizarre hoeveelheid die we vlogen, veel meer thuiswerken én daarmee wegen en OV ontlasten en minder nieuw asfalt nodig maken. Van Aelst bepleit: ‘Opkrabbelen hoeft niet 'terug naar het oude' te betekenen, in tegendeel! Dit kan een reset zijn daar waar nodig! De komende tijd zal de SP hier gerichte voorstellen voor gaan doen.’ 

Zie ook: Fractie

Uitbreiden onderzoek voor nulmeting Rotterdam The Hague Airport noodzakelijk

SP SP SGP D66 Zuid-Holland 18-06-2020 11:02

Tijdens de Statenvergadering van 22 april is door het Provinciebestuur aan de Provinciale Staten beloofd dat er een uitgebreide nulmeting zou plaatsvinden door middel van extra metingen bij Rotterdam The Hague Airport gericht op de emissies van fijnstof, ultrafijnstof en geluid door vliegverkeer. Door de coronacrisis is er namelijk een unieke situatie ontstaan waarbinnen een dergelijke meting plaats kan vinden. Helaas hebben wij als SP, evenals de D66, andere signalen ontvangen van bewoners in de omgeving van het vliegveld. SP fractievoorzitter Lies van Aelst: 'De omwonenden, maar ook BTV (Bewoners groep tegen Vliegtuigoverlast) hebben aangegeven dat er geen extra metingen plaatsvinden. Daarom hebben wij samen met de D66 vragen gesteld, want wij willen dat die metingen, zeker na de toezegging van CU-SGP gedeputeerde de Zoete, plaatsvinden. Belofte maakt schuld.’

Om erachter te komen wat de staat van het onderzoek is wil de SP weten op welke manier er invulling gegeven is aan de toezegging van gedeputeerde de Zoete. Het volstaat volgens ons namelijk niet om de bestaande meetpunten onder andere bij de A13 bij Overschie te gebruiken omdat, dat geen volledig beeld geeft. Van Aelst: ‘Wij willen van het Provinciebestuur weten welke waarborgen zij hebben ingesteld om een goed, breed en representatief onderzoek uit te voeren. De signalen vanuit de omwonenden en BTV stellen ons momenteel bepaald niet gerust.’ Inmiddels is het zo dat de BTV zelf metingen is gaan uitvoeren uit onvrede met de Provincie die niet doet wat zij heeft beloofd. In de commissie van 10 juni zei van Aelst dan ook het volgt: ‘Ik sluit graag af met mijn teleurstelling. Teleurstelling in het feit dat de BTV zelf met de pet rond is gemoeten om een 0 meting geluid, fijnstof en ultrafijnstof rond 16 hoven te doen. Teleurstelling omdat de gedeputeerde de toezegging aan SP en D66 in de Staten kennelijk niet belangrijk vond en teleurstelling omdat dit ons vertrouwen in gedane toezegging sterk aantast.’ Mochten de antwoorden van het Provinciebestuur op onze vragen ons niet gerust stellen dat zij de handschoen alsnog oppakken dan zal de SP vervolgstappen ondernemen om alsnog een goed en breed gedragen onderzoek af te dwingen.

Zie ook: Natuur en milieu

Provincie Zuid-Holland deelt mening SP: Verhuurdersheffing moet van tafel

SP SP Zuid-Holland 17-06-2020 07:38

De SP strijdt al jaren tegen de verhuurdersheffing, een oneerlijke belasting van 1,7 miljard op de woningbouwverenigingen en corporaties. Hierdoor kunnen zij de helft minder betaalbare woningen bouwen dan er nodig zijn. Ook in Zuid-Holland hebben wij als SP ons daar keer op keer hard gemaakt voor het schrappen van de verhuursheffing. Het Provinciebestuur is nu eindelijk ook overstag en heeft samen met andere provincies een brief geschreven waarin zij zeggen: ‘De verhuurdersheffing is in 2013 ingevoerd als crisismaatregel om de staatsfinanciën op orde te brengen. Een gevolg is dat er veel minder huurhuizen zijn gebouwd. Corporaties hadden volgens de onderzoeksbureaus twee keer zoveel nieuwbouwwoningen kunnen bouwen, bijna 100.000 stuks.' SP Fractievoorzitter Lies van Aelst legt uit: ‘Er is lang volgehouden dat de maatregel nu eenmaal nodig was, maar wij zijn als SP blij dat bij het Provinciebestuur de maat nu ook vol is. Er moet betaalbaar gebouwd worden. Daar hoort een oneerlijke belasting heffen zoals de verhuurdersheffing niet bij.’

De vrees die bij de twaalf provincies leeft is dat als er niet snel ingegrepen wordt de situatie met de aanstaande economische crisis alleen maar verergert, wat ook het geval was in 2008 tijdens de bankencrisis. Van Aelst: ‘De fout die het kabinet nu niet weer moet maken is het huishoudboekje verkiezen boven de basisbehoeften en rechten van ons allemaal. Een dak boven je hoofd is geen keuze, maar een noodzaak. De SP wil dat Minister Ollongren gaat luisteren naar alle noodsignalen die van links tot rechts gegeven worden en nu ook via deze oproep van alle provincies. Schaf de verhuurdersheffing af!’

SP stemt tegen tolheffing Kiltunnel

SP SP Zuid-Holland 08-06-2020 09:41

Ooit is er de belofte gedaan dat de Kiltunnel bij Dordrecht voor een periode van maximaal vijftien jaar een toltunnel zou zijn, maar 43 jaar na dato wordt er nog steeds tol geheven. Dat vindt SP Fractievoorzitter Lies van Aelst onacceptabel: ‘Wij zien tolheffing sowieso als een oneerlijke extra belasting, die vooral mensen treft met een kleine portemonnee, maar het is ook niet uit te leggen omdat weggebruikers al wegenbelasting betalen. Het wordt dus tijd om de belofte dat er maximaal 15 jaar tol geheven zou worden, ruim over tijd, in te lossen.’

Al jaren pleit de SP lokaal, provinciaal en landelijk voor de afschaffing van de tolheffing, maar tot noch toe zonder succes. Nu opnieuw de begroting voor de Kiltunnel vastgesteld moet worden heeft de SP dan ook tegengestemd.

SP bepleit coulance in ligplaatsbeleid tijdens coronacrisis

SP SP Zuid-Holland 08-06-2020 09:37

De binnenvaart krijgt enorme klappen op door de coronacrisis, veel schippers hebben op dit moment geen vracht en liggen stil. Ondanks deze overmacht, hield Zuid-Holland in eerste instantie vast aan haar strenge ligplaatsenbeleid, waardoor schippers elke drie dagen moesten verkassen. Daarom heeft de SP nogmaals gepleit dat de schippers in het Merwedekanaal, maar ook elders niet beboet worden door BOA’s, maar dat er coulance getoond wordt.

De ASV (Algemeene Schippers Vereeniging) vraagt hier al langer om, ook in Zuid-Holland. SP Fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘De binnenvaartschippers hebben het al zwaar genoeg, zonder dat wij als overheid ze onnodig moeilijk maken. We moeten deze crisis met elkaar door komen, daar kunnen wij als Provincie aan bijdragen door hen de coulance kunnen tonen die zij zo hard nodig hebben in deze onzekere tijden. Daarom hebben wij hier op aangedrongen bij het provinciebestuur.

Het Provinciebestuur heeft positief geantwoord op het pleidooi van de SP. De belofte is gedaan dat binnenvaartschippers in het Merwedekanaal niet meer dagelijks lastiggevallen zullen worden door handhavers en dat ook op andere plekken in Zuid-Holland ruimhartiger omgegaan zal worden met de 3x24 uur liggen regel. Van Aelst: ‘Wij als SP zijn blij met deze toezegging van de gedeputeerde en weten zeker dat de binnenvaartschippers hierdoor wat rustiger zullen slapen ondanks het zware weer waarin zij zich bevinden.’ De SP zal in de gaten houden of er verdere maatregelen nodig zijn om de binnenvaart te helpen en dit direct aankaarten.

Zuid-Hollandse afdelingen starten actie tegen huurverhoging: 0 is genoeg!

SP SP Zuid-Holland 29-04-2020 10:40

Eergisteren vierde Nederland geen Koningsdag maar Woningsdag. Maar Woningsdag zou nog veel leuker zijn als iedereen een goede en betaalbare woning heeft. Vorig jaar had al de helft van de huurders moeite met het betalen van de huur. Velen krijgen het nu nog moeilijker, omdat op dit moment veel huishoudens in Nederland door de Coronacrisis te maken met een terugval in inkomen. Ondertussen gaan de huren per 1 juli voor velen wel nog verder omhoog. De SP is daarom de actie '0 is genoeg' gestart en roept iedereen op te tekenen voor het bevriezen van de huren. Ook voor de Zuid-Hollandse SP afdelingen was dit het startschot om de huurverhoging een halt toe te roepen. Zuid-Hollandse fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘Wij pakken graag deze handschoen op met onze lokale afdelingen. In deze moeilijke tijd is het niet uit te leggen aan de inwoners van Zuid-Holland dat hun huur stijgt, terwijl de rekeningen zich al opstapelen en inkomen onzeker is. Het geld hoort gehaald te horen daar waar het zit en dat is niet bij huurders. Daarom moeten de huren bevroren worden.’

Teken hier voor het bevriezen van huren

In de Eerste Kamer werd vorige week een motie van SP senator Tiny Kox aangenomen om de huren te bevriezen. Het is belangrijk dat ook huurders van zich laten horen en hun verhuurder oproepen in te stemmen met een tijdelijke huurstop, gezien de uitspraak van de Eerste Kamer. Actie kan nu zeker helpen om zowel de minister als de verhuurders te bewegen tot het bevriezen van de huren.

SP Tweede Kamerlid Sandra Beckerman: "De berichten stromen bij ons binnen. Van moeders die onbeschermd werken in de thuiszorg en bij thuiskomst op de mat een brief vinden dat de huur van hun sociale huurwoning weer omhoog gaat. Van mensen die hun inkomen verliezen en wel aan het einde van de maand een torenhoge vrije sector huur moeten betalen. Dit raakt me diep. Per direct de huren bevriezen is noodzakelijk. Wij roepen dan ook iedereen op, huurder of niet, die deze mening deelt om steun uit te spreken. Zo laten we samen zien dat we willen dat de minister, wethouders en verhuurders deze noodzakelijke eerste stap zetten." Voor de SP is huurbevriezing slechts een eerste stap. Veel meer is nodig om uit de wooncrisis te komen.

De komende tijd zal SP Zuid-Holland zich hier maximaal voor in gaan zetten, want nul is genoeg!

Ondanks NOW-regeling worden veel uitzendkrachten de WW ingejaagd

SP SP GroenLinks PvdA Zuid-Holland 24-04-2020 12:43

De FNV meldt dat veel uitzendbureaus er van afzien om gebruik te maken van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW) om het inkomen van uitzendkrachten, die vanwege de coronacrisis hun baan verliezen, op peil te houden. Dit zou met name gelden voor de 2.500 uitzendkrachten die in het openbaar vervoer werken. De kwestie is voor de PvdA, SP en GroenLinks in Zuid-Holland aanleiding om het provinciebestuur te vragen om ook de uitzendkrachten beter te beschermen en hen zekerheid te bieden in deze onzekere tijden.

Sinds maart rijden de meeste vervoerders een basisdienstregeling. Hierdoor hebben veel vervoerders afscheid genomen van de uitzendkrachten. Volgens de FNV zitten 2.500 uitzendkrachten die via uitzendbureaus Workbus en Olympia werkzaam zijn in het openbaar vervoer thuis in onzekerheid. Zij worden namelijk de WW ingejaagd, terwijl de NOW-regeling juist is opgetuigd om werknemers in dienst te houden en hen zekerheid te bieden.

Fractievoorzitter Lies van Aelst (SP): “OV bedrijven voeren hun werk uit in opdracht van ons als provincie, wij zouden van hen moeten eisen zich ook in deze tijd als goed werkgever op te stellen. Het is heel belangrijk dat deze medewerkers een stuk zekerheid hebben, juist nu!”

Statenlid Willem Minderhout (PvdA): “Uitzendkrachten leiden al een onzeker bestaan. Het kan niet zo zijn dat ze in deze barre tijden hun rechten worden ontzegd.”

Fractievoorzitter Anneloes van Hunnik (GroenLinks): “Juist nu vragen we aan iedereen om solidair te zijn. Dus ook de uitzendbureaus die hun medewerkers zekerheid kunnen en moeten bieden. In deze past geen misbruik van overheidsregelingen.”

Oproep aan college: geen kaalslag cultuursector door coronacrisis

SP SP Zuid-Holland 24-04-2020 12:34

Al langere tijd verkeerd deze sector in zwaar weer, maar de coronacrisis heeft de flink verergerd. Tal van organisaties staan op het punt om, om te vallen of zullen moeten gaan reorganiseren als er niet ingegrepen wordt. SP fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘We moeten voorkomen dat de cultuursector het kind van de rekening wordt. Daarom willen wij dat het Provinciebestuur in gesprek gaat met alle belanghebbenden om zo een plan op te stellen voor de korte en langere termijn.’

Met de recessie die ons waarschijnlijk te wachten staat vindt de SP mede daarom, maar ook vanwege het effect op de algemene ontwikkeling, het belangrijk dat deze sector geholpen wordt. Van Aelst: ‘Al langer vormt Zuid-Holland de achterhoede op cultuurgebied. Wat de SP betreft pakken we deze crisis aan als het startpunt om dit recht te trekken.’ Tijdens de behandeling van de begrotingswijziging in de Provinciale Staten heeft de SP daarom een motie ingediend om de cultuursector te hulp te schieten gedurende en na de coronacrisis. Al eerder gaf het college aan dat zij cultuur belangrijk achten voor het vestigingsklimaat. De motie is uiteindelijk overgenomen door het Provinciebestuur. Hiermee wordt er budget vrijgemaakt voor de ondersteuning van de cultuursector in Zuid-Holland, iets waar wij als SP heel blij mee zijn en van hopen dat het de cultuursector de benodigde steun in de rug zal geven.

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 22-04-2020 14:06

De fracties van GroenLinks, CDA, FVD, PvdA, PvdD, SP en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

Opinie: afval niet vergeten

SP SP Zuid-Holland 20-04-2020 13:54

We hebben het, als het gaat om bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen, in het algemeen vooral over de uitstoot en lozing van deze stoffen, en dat is gezien de mogelijk ernstige gevolgen daarvan ook logisch. Veel minder vaak hebben we het over het afvoeren van het afval van deze bedrijven en de verwerking van dit, in veel geval zwaar verontreinigde, afval. Maar daarin schuilt een enorm gevaar. In veel gevallen is de hoeveelheid van het verontreinigde afval vele malen groter dan de via de vergunning geregelde uitstoot en lozing naar lucht en water. Het is dus daarom ook van het grootste belang dat de wetgeving, regels en afspraken, die er zijn over de wijze waarop we dit afval vervoeren en verwerken, op orde zijn, worden nageleefd en dat de controle hierop voldoende is.

Chemours

Even een recent voorbeeld ter illustratie. Het ons allen wel bekende bedrijf Chemours in Dordrecht heeft een vergunning voor het uitstoten van 450 kilo Pfas stoffen per jaar. De Provincie eist dat dit in 2020 wordt teruggebracht naar 95 kilo en volgend jaar naar nog maar 3,2 kilo (hierover loopt nog een rechtszaak tegen de Provincie aangespannen door Chemours). Daarnaast is het bedrijf, omdat de gebruikte stoffen vallen onder de categorie Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) verplicht om jaarlijks te onderzoeken of het de uitstoot kan verminderen. Maar dit gaat allemaal uitsluitend over de directe uitstoot veroorzaakt door het productieproces. Het afval wat dit bedrijf produceert valt onder andere wet- en regelgeving en dus buiten de vergunning voor de uitstoot. Het verontrustende is dat het verontreinigde afval een kleine 30.000 kg per jaar betreft en dus vele malen meer dan de vergunde uitstoot en lozing.

Met dit afval zijn de afgelopen jaren vreemde zaken gebeurd. Een deel van het afval werd in het verleden getransporteerd voor recycling of vernietiging naar Amerika en Italië. In Amerika heeft het EPA (Environmental Protection Agency) hier, hangende een onderzoek naar de verwerking van dit afval, een stokje voor gestoken. Het Italiaanse bedrijf Miteni di Trissino, dat afval van GenX en andere PFOA-achtige stoffen verwerkte, heeft daarbij in de Povlakte een ernstige verontreiniging van het grondwater veroorzaakt. In Italiaanse media wordt de milieuschade op 136 miljoen euro geschat. Om die reden had de Italiaanse staat bezittingen van het bedrijf in beslag willen nemen. Voordat dat gebeurde, liet het bedrijf zich echter al failliet verklaren. Tegen de verantwoordelijken binnen het bedrijf loopt inmiddels een strafrechtelijk onderzoek (bron: BN de stem).

Door deze laatste ontwikkeling moest Chemours, volgens internationale regelgeving, 15 ton afval terughalen naar Nederland. Na een tijdelijke opslag op het terrein in Dordrecht heeft het bedrijf dit afval, onder een verkeerde vergunning, illegaal naar België getransporteerd, alwaar het is verbrand. Zowel in Nederland als in België loopt hiernaar een strafrechtelijk onderzoek. Maar daarmee zijn we er nog niet. Omdat de transporteur niet op de hoogte was van de samenstelling van de lading is er ook op andere plaatsen verontreiniging met Pfas stoffen opgetreden. Uit een onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar de verspreiding van GenX stoffen kon de herkomst van deze stoffen, aangetroffen op verschillende plaatsen in ons land, niet worden achterhaald. De oorzaak is waarschijnlijk te wijten aan de volstrekt onvoldoende communicatie tussen ongeveer iedere betrokkene in de keten. De transporteur kent de exacte samenstelling van de te vervoeren lading niet en verzuimd daardoor de reiniging van zijn transportmiddelen. Ook de verwerker kent in veel gevallen de samenstelling van het afval niet, al zijn er gelukkig een paar die zelf metingen uitvoeren.   

Het voorbeeld van Chemours gaat over slechts één bedrijf. Er zijn in ons land enorm veel bedrijven die werken met Zeer Zorgwekkende Stoffen, in de productie, maar vooral ook in het transport van deze stoffen en het afval van de toegepaste processen. Ongeveer 400 daarvan zijn bedrijven die vallen onder de Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO), dit zijn bedrijven die een meldingsplicht hebben als er iets misgaat met deze stoffen. In 2018 zijn 380 BRZO-bedrijven geïnspecteerd. Bij 57% van deze bedrijven (217) zijn overtredingen geconstateerd. Bij 143 bedrijven ging het uitsluitend om overtredingen van de lichtste categorie. Bij 73 bedrijven zijn middelzware overtredingen geconstateerd en bij één bedrijf een zware overtreding. In totaal zijn er in 2018 755 overtredingen vastgesteld (Bron: Monitor handhaving BRZO+ 2018).

De risico’s

Volgens de brede risicoanalyse (IBRA 2019) van het ILT wordt 10% van het geregistreerde afval dat men nu verwerkt of exporteert, onvoldoende hoogwaardig hergebruikt.  Dit is 4 miljoen ton (een ton is 1000 kg). De geschatte omvang van niet-geregistreerde illegale afvalstromen betreft circa 5,4 miljoen ton. In totaal wordt jaarlijks dus 9,5 miljoen ton afval (9,5 miljard kilogram) op onjuiste wijze of niet volgens de Nederlandse recyclingdoelstelling verwerkt. Dit lijdt tot milieuschade zoals: klimaatverandering, versneld smelten van poolkappen door afzet van roetdeeltjes, eindigheid schaarse grondstoffen, plasticsoep, diffuse verspreiding van microplastics etc. Allemaal zaken die de internationale politiek ervaart als urgent. Hierbij komt nog de economische schade die geschat wordt op 1,8 miljard per jaar (Bron: IBRA 2019 ILT).

Euralcode

Om te bepalen met welke stoffen we bij het afval te maken hebben en dus welke vergunning nodig is, werken we in Nederland met de zogenaamde Euralcode. Hierbij wordt elke afvalstof getypeerd door een omschrijving van de aard, samenstelling en herkomst. De juistheid van de toegekende Euralcode is van groot belang. Als de code onjuist is, is er meer kans op ongelukken, bijvoorbeeld als een afvalstof gevaarlijke eigenschappen heeft die niet bekend zijn. Ook is deze code nodig om de juiste vergunning te kunnen verlenen voor verwerking en om afvalstromen tijdens hun verwerkingsproces te kunnen volgen. Het gebruik van een verkeerde Euralcode is een overtreding van de Wet milieubeheer art. 10.39 en een economisch delict (Wet op de Economische Delicten art. 1a lid 1) waar zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk tegen kan worden opgetreden. De ontdoener van het afval is verplicht om de aard, eigenschappen en samenstelling van het afval te melden aan de ontvanger. Dit is nodig omdat stoffen, zoals zeer zorgwekkende stoffen (ZZS), in het afval zelfs als zij onder de grenswaarde zitten alsnog risico’s kunnen opleveren voor mens en milieu (Bron: Handreiking Eural. Rijkswaterstaat, versie 1).

Wat te doen

Naast het terugdringen van de uitstoot en lozing van zeer zorgwekkende stoffen is het minstens net zo belangrijk dat ook de afvalstroom van deze stoffen, die overblijft na het productieproces, tot een minimum wordt beperkt. Daar waar sprake is van een afvalstroom waarbij zeer zorgwekkende stoffen zijn betrokken, dient dit op een verantwoorde wijze te gebeuren. Voor zowel de aanbieder, de transporteur als de verwerker dient deze verwerkingsketen transparant, zodat altijd duidelijk is om welke stoffen het gaat, en met voldoende kennis over de voor deze stoffen geldende wet- en regelgeving. Van belang is ook dat de verplichting om de samenstelling van een bepaalde afvalstroom te melden aan een vervoerder of verwerker, wordt aangescherpt. Daarnaast dienen ook de handhavende instanties als de ILT en de omgevingsdiensten over voldoende middelen te beschikken om hun controlerende en handhavende taken goed te kunnen uitvoeren.

Tot slot

De SP is van mening dat van alle bedrijven die werken met zeer zorgwekkende stoffen verwacht mag worden dat zij op professionele wijze met deze stoffen kunnen omgaan en tot in details op de hoogte zijn van alle daarbij behorende wet- en regelgeving. Bedrijven worden hierop actief getoetst, deze toets wordt jaarlijks herhaald. De toets is van doorslaggevende invloed op de toekenning of verlening van vergunningen of ontheffingen. Bedrijven waarvan blijkt dat de wet- en regelgeving moedwillig is overtreden, verliezen per direct hun vergunning of ontheffing om met de betreffende stoffen te mogen werken, deze stoffen te vervoeren, op te slaan of te verwerken, ook als dit betekent dat het bedrijf daardoor de deuren moet sluiten.

Zie ook: Natuur en milieu

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.