Nieuws van politieke partijen in Alphen aan den Rijn over VVD inzichtelijk

84 documenten

5 September: Kom in actie voor de zorg!

SP SP VVD D66 CDA ChristenUnie Alphen aan den Rijn 01-09-2020 17:56

Het is tijd voor actie. Actie voor de zorg. Want onze zorgverleners verdienen meer dan alleen applaus. De coronacrisis heeft nog eens onderstreept hoe belangrijk goede zorg is. Ook zijn er de komende tijd veel meer mensen nodig die in de zorg willen werken zodat goede zorg voor iedereen gegarandeerd kan blijven en de werkdruk omlaag kan. Zorgverleners verdienen meer waardering: een beter salaris, minder werkdruk en meer zeggenschap over hun werk.

Maar ondanks verschillende stemmingen in de Tweede Kamer over ons voorstel voor meer structurele waardering voor zorgverleners, blijven de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie dit blokkeren. Zo gaan we van klappen vóór de zorg naar een klap in het gezicht van de zorg. Dat laten we niet gebeuren, onze zorgverleners verdienen beter.

Daarom komen we op zaterdag 5 september om 14.00u online in actie.

Meld je aan via de volgende link: https://doemee.sp.nl/zorg/actiedag

Dat is vlak voor Prinsjesdag en hét moment om van ons te laten horen. We doen dit online zodat (ook in deze coronatijd) zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen en we zorgverleners zo min mogelijk belasten. We gaan voor de grootste online zorgactie ooit! Meld je aan en wij sturen je snel meer informatie over hoe je mee kunt doen met de online zorgactie.

PvdA-fractie stelt vragen over onveilige hefbrug Boskoop

PvdA PvdA VVD Alphen aan den Rijn 16-06-2020 13:05

Op 20 mei werd het rapport van de Eenheid Audit en Advies (EAA) van de Provincie Zuid-Holland gepresenteerd over de Hefbrug in Boskoop. Dit onderzoek was opgestart nadat in oktober 2019 de Hefbrug plotseling was afgesloten vanwege een onveilige situatie.

De onveilige situatie was geconstateerd bij een routine controle naar roestvorming op de 85 jaar oude brug. Door een second opinion van een gespecialiseerd bedrijf werd er een constructiefout geconstateerd en direct besloten tot sluiting van de Hefbrug. De constructiefout is ontstaan na het toevoegen van de twee aparte wandelgedeeltes aan het wegdek gedeelte in 1990. Bij deze aanpassing zijn de torens onvoldoende versterkt om de extra last te dragen. Het Saillante van dit verhaal is dat de constructie fout in 2012 is ontdekt bij de Hefbrug van Waddinxveen. In 2012 werd een zelfde aanpassing voor de hefbrug van Waddinxveen voorgesteld en geconstateerd dat de constructie te zwak was. De provincie heeft toen niet bedacht dat om de constructie in Boskoop, zonder aanpassingen nader te onderzoeken en aan te passen. Uit het rapport van EAA blijkt dat extra kosten, reden waren voor de dienst beheer infrastructuur om de verantwoordelijk gedeputeerde niet op de hoogte te brengen.

Daarnaast bevat het rapport een aantal verbeterpunten voor de toekomst over het beheer en onderhoud van provinciale bruggen. Zo moeten bruggen voortaan in zijn geheel worden geïnspecteerd in plaats van gedeeltelijk en moet de informatievoorziening en archivering verbeterd worden.

Bestuurlijk gezien is het bizar dat een onveilige situatie 30 jaar, waarvan 8 jaar bekend bij de overheid heeft kunnen bestaan. Als fractie hebben wij hierover ook vragen gesteld aan het College van B&W. Het vervelende alleen van deze situatie is dat het een provinciale aangelegenheid betreft en we als gemeenteraad alleen maar onze verbazing kunnen laten blijken. Op een breed gedragen uitnodiging om tekst en uitleg door Floor Vermeulen, de gedeputeerde (VVD) in een Alphense commissie heeft hij tot op heden vriendelijk bedankt.

Het bericht PvdA-fractie stelt vragen over onveilige hefbrug Boskoop verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

Alphen omarmt Regionale Energiestrategie | Alphen aan den Rijn

GroenLinks GroenLinks VVD Alphen aan den Rijn 29-05-2020 00:00

Een meerderheid van de Alphense gemeenteraad staat positief tegenover het concept van de Regionale Energie Strategie die Holland Rijnland heeft voorgesteld. Die strategie kent flinke ambities, zoals het besparen van 11% energie en het opwekken van 1,03 Twh duurzame energie in 2030 en een volledig aardgasvrije regio in 2050.

5 over twaalf

GroenLinks-raadslid Erik van Zuylen is blij dat de gemeente Alphen duurzame ambities toont: “Het is geen vijf voor, maar vijf over twaalf. We zitten al midden in de schadelijke klimaatverandering, kijk bijvoorbeeld naar de extreme droogte van de afgelopen maanden. Het is nu tijd om knopen door te hakken en in actie te komen. Dat betekent meer windmolens, meer zonneweides en vooral ook meer zonnepanelen op de daken van huizen en bedrijven.”

De gemeenteraad heeft wel een aantal wensen meegegeven aan de regio. Zo heeft Alphen sterk de voorkeur voor zonneweides en windmolens langs wegen en spoor. Van Zuylen onderschrijft die wens van harte: “niemand wil windmolens in het kwetsbare Nieuwkoopse plassengebied of in één van de andere prachtige natuurgebieden in onze regio. Die kunnen er wel komen langs de N11, de N207 of de A4. Een ideale plek voor windmolens of een zonneweide blijft naast de containerterminal bij Steekterpoort. Dan geven we meteen een boost aan de duurzame binnenvaart, waar Heineken al langere tijd voor gaat.”

Het Groene Hart beschermen

De provincie Zuid-Holland houdt op dit moment windmolens en zonneweides in het Groene Hart tegen. De VVD pleitte er daarom voor de regionale ambities naar beneden bij te stellen. GroenLinks kijkt daar anders tegenaan. Van Zuylen: “De provincie bedoelt het goed en wil het Groene Hart beschermen. Daar staan we helemaal achter. Maar we moeten met elkaar de vraag stellen: “wat is het Groene Hart?” Ook in onze regio zijn veel plekken die een meer industrieel karakter hebben, met een lage natuurwaarde. Door daar duurzame opwek te concentreren beschermen we onze pareltjes. En door zonneweides met natuur te combineren kunnen we die natuur juist versterken.”

Kansen voor duurzaam OV

Op initiatief van GroenLinks legt de gemeenteraad van Alphen nog een andere wens neer bij de regio: duurzame energie opwekken bij OV-knooppunten. Die aanpak heeft volgens van Zuylen meerdere voordelen: “kijk bijvoorbeeld naar het Alphense busstation. Dat is nu een grote asfvaltvlakte. Door die ruimte te overkappen met zonnepanelen geef je meer comfort aan reizigers en kun je behoorlijk veel energie opwekken. Die kan dan meteen gebruikt worden om elektrische bussen op te laden, zodat verzwaring van het stroomnet niet nodig is. Het zou helemaal mooi zijn als je die zonnepanelen combineert met een Groen dak en meer bomen, dan wordt het water daar ook beter opgevangen. Om de energietransitie van de grond te krijgen moeten we met elkaar meer gaan denken in mogelijkheden, in plaats van te blijven steken in onmogelijkheden.”

Ondernemersfonds

VVD VVD Alphen aan den Rijn 02-05-2020 09:20

De maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus in te dammen zijn wederom verlengd. Deze maatregelen treffen ons allemaal, maar onze ondernemers extra hard, doordat zij hun winkels niet open kunnen stellen voor onze inwoners, hun producten niet kunnen uitvoeren en hun diensten niet kunnen leveren. Ondanks de goede regelingen die door de rijksoverheid zijn geactiveerd en waar inmiddels ook gebruik van gemaakt wordt, zijn er nog vele voorbeelden van ondernemers waarbij de regelingen te algemeen zijn waardoor zij er beperkt of geen gebruik van kunnen maken. Ook zijn er zaken die op lokaal niveau geregeld moeten worden zoals de gemeentelijke belastingen die zorgen voor extra financiële druk terwijl de ondernemers niet in staat zijn, nu of in de nabije toekomst, om deze rekeningen te kunnen voldoen.

De (financiële) situatie voor deze ondernemers en hun gezinnen wordt steeds nijpender waardoor grote vrees bestaat voor het voortbestaan van hun onderneming en daarmee voor de werkgelegenheid van onze ondernemende stad. De noodklok is door onder meer de VOA en EDBA hierover al geluid. Lokale daadkracht en lef is nodig om nu gezamenlijk lokale vervolgstappen te zetten om onze ondernemers te redden.

 

Omdat deze ondernemingen van vitaal belang zijn om onze lokale economie na de Corona-epidemie met vereende krachten weer op te bouwen heeft de VVD-fractie eerder artikel 40-vragen gesteld. 

 

Naar aanleiding van de beantwoording op deze vragen en door signalen vanuit onze Alphense samenleving heeft de VVD-fractie aanvullende vragen.

 

1. In de beantwoording is ten aanzien van de gemeentelijke belastingen en heffingen aangegeven, dat aan ondernemers ruimte wordt geboden deze belastingen en heffingen ofwel in termijnen te betalen, dan wel uitstel van betaling te gunnen. Door de maatregelen rondom het indammen van de verspreiding van het Coronavirus en de verlenging daarvan hebben ondernemers geen inkomsten om deze betalingen, maar ook huur, erfpacht, etc, te verrichten. Van uitstel komt geen afstel, aangezien de ondernemers alsnog deze betalingen moeten verrichten. 

 

a. Is de wethouder bereid om deze gemeentelijke belastingen voor de periode tot en met – voorlopig – 1 juni a.s. niet te factureren en dus kwijt te schelden bij die ondernemers die door het Coronavirus niet terug kunnen verdienen?

 

b. Is de wethouder bereid om de huur, erfpacht, retributie en pacht  en precario voor de periode tot en met – voorlopig – 1 juni a.s. niet te factureren? Zo nee, waarom niet?

 

c. Is de wethouder bereid om een eenmalig substantieel bedrag te storten in een noodfonds om daarmede de lokale ondernemers en dus ook onze lokale economie te redden? Is de wethouder bereid dit noodfonds op te zetten in samenspraak met de betrokken organisaties zoals EDBA en VOA, die nauwe contacten hebben met onze ondernemers, voor de gewijzigde omstandigheden? Op welke termijn verwacht de wethouder hier meer duidelijkheid over te kunnen geven? Kan de wethouder de raad over de vorderingen schriftelijk terugkoppelen? En zo nee, waarom niet?

 

e. Is de wethouder bereid om het resterende bedrag van de LEF regeling van €1,2 miljoen en het bedrag van €0,2 miljoen wat gereserveerd staat voor evenementen die nu komen te vervallen, te laten vrijvallen in een ondernemingsfonds om met deze gelden ondernemers te steunen om onder meer geholpen te worden in het inrichten van hun bedrijfsvoering naar de nieuwe werkelijkheid van de 1,5 meter samenleving?

 

e. Kan de wethouder, de raad voorzien van een inventarisatie van de te verwachte uitgaven voor de hulp aan ondernemers? Zo nee, waarom niet?

 

2. Vastgoedhandelaren in onze gemeente benaderen onze ondernemers voor het voldoen van hun huur, terwijl zij door de noodgedwongen sluiting geen inkomsten hebben. Dit zorgt voor veel spanningen voor hen en hun gezinnen. Heeft de verantwoordelijk wethouder gesprekken met deze vastgoedhandelaren over het eventueel treffen van maatregelen? Hoe verlopen deze gesprekken? Kan de wethouder de raad voorzien van een update hierover? 

 

3. Het landelijke pakket aan steun en maatregelen is sinds het indienen van de eerdere artikel 40-vragen al steeds verder uitgebreid. Toch biedt het in sommige gevallen onvoldoende om de werkgelegenheid te redden. Bijvoorbeeld de NOW regeling is om het loon van personeel tot (voorschot) 80% te vergoeden. Dit betekend dat het restbedrag door de onderneming zelf gecompenseerd moet worden. Ook zitten hier geen zaken in als huur van panden of aflossing op investeringen zoals bv machines. Ondernemers maken zich zorgen en zien zich gesteld voor grote financiële problemen.

 

a. De Greenport Boskoop heeft naar aanleiding van de forse consequenties nav de maatregelen een brief aan de minister gestuurd. Hoe verloopt het contact met Greenport Boskoop en de getroffen kwekers? In hoeverre is de wethouder op de hoogte van de situatie van onze kwekers door het Coronavirus? In hoeverre is voor de kwekerssector een hulppakket met maatwerk nodig, daar meestal sprake is van seizoensgebonden bronnen van inkomsten die nu wegvallen?

 

4. Daarnaast hebben verscheidende ondernemers creatieve ideeën omgezet naar concrete acties om zodoende toch enige bron van inkomsten te genereren. Hierbij kan gedacht worden aan het afhalen van producten. Onze inwoners kunnen in sommige gevallen bij het afhalen van deze producten een betaald parkeren gebied tegenkomen. Terwijl iedereen, ook de wethouder, het lokaal kopen stimuleert is een dergelijke maatregel contraproductief. Tevens zijn de RIVM richtlijnen erop gericht op zoveel mogelijk thuis te blijven en waar nodig zo dicht mogelijk bij huis de boodschappen te doen wat zorgt voor zo min mogelijk reisbewegingen. 

 

a. Om zowel het lokaal shoppen als het terugdringen van reisbewegingen naar andere steden vanwege de obstakel van het betaald parkeren stelt de fractie van de VVD de volgende vraag; Is de wethouder bereid het betaald parkeren tot en met – voorlopig – 1 juni a.s. af te schaffen? Zo nee, waarom niet?

 

b. Is de wethouder bereid als de beantwoording onder punt a negatief is om dan zich in te zetten voor het gratis verkrijgen van parkeerkaarten voor de ondernemers zodat de lokale economie alsnog wordt gesteund door heel gericht klanten van lokale ondernemers niet te laten betalen voor parkeren? Zo nee, waarom niet?

 

5. In de beantwoording van de eerdere vragen is ten aanzien van de markten aangegeven, dat de facturen voor de non-food standhouders voorlopig worden aangehouden. Deze non-food standhouders hebben nu geen inkomsten. Onder welke omstandigheden is de wethouder bereid deze facturen niet meer uit te brengen en de vooruitgeschoven betalingen te schrappen? Hoe is de evaluatie van 6 april jl. verlopen hierover?

 

Namens de VVD-fractie,

 

 

Anouk Noordermeer

Fractievoorzitter VVD Alphen aan den Rijn

VVD wil gemeentelijke hulp en inzet voor ondernemers

VVD VVD Alphen aan den Rijn 17-03-2020 02:06

De Alphense ondernemers, hun gezinnen en hun medewerkers worden financieel hard getroffen door de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het Coronavirus in Nederland in te dammen. Door de zeer uitzonderlijke omstandigheden is duidelijk geworden dat, naast landelijke inspanningen, ook meer ingrijpende en lokale maatregelen nodig zijn om onze ondernemers een helpende hand te bieden.

De VVD-fractie heef om die reden dan ook schriftelijke vragen, ook wel artikel-40 vragen genoemd, ingediend. Er zijn grote zorgen onder de Alphense ondernemers over het voortbestaan van hun ondernemingen, waardoor zij de noodklok hebben geluid. De VVD-fractie wil samen met het college van Burgemeesters en Wethouders (B&W) bekijken wat mogelijk is om ondernemers te redden uit de lastige en benauwde positie waarin zij door de huidige omstandigheden zijn beland. 

Volgens de VVD-fractie kan hierbij gedacht worden aan het verlenen van uitstel van betalingen voor enkele gemeentelijk belastingen of juist vaste standhouders van de markt te ontzien van een factuur voor hun standplaats.

Al deze handreikingen zijn volgens de VVD-fractie een stap in de goede richting om ondernemers juist in deze moeilijke tijd een helpende hand te bieden door hen wat lucht te geven. 

Noodfonds

Deze uitzonderlijke tijd met uitzonderlijke omstandigheden vraagt volgens de VVD-fractie ook om uitzonderlijke maatregelen. Zo is de noodklok geluid door onder meer de VOA om een gemeentelijke noodvoorziening te treffen, zodat ondernemers hun bedrijf overeind kunnen houden. De VVD-fractie ziet graag een eenmalig substantieel bedrag in dat noodfonds te storten en vraagt het College van B&W hieraan mee te werken. 

Dit noodfonds kan in beheer en uitvoering bij EDBA worden belegd, waaraan voorwaarden kunnen worden verbonden om op dit noodfonds aanspraak te maken. Gedacht kan worden aan de omstandigheid, dat een ondernemer niet meer de gemeentelijke belastingen kan voldoen. 

Ook is de VVD-fractie benieuwd welke andere maatregelen genomen kunnen worden om samen de Alphense ondernemers te redden. 

Rust

Het treffen van extra maatregelen, waar de VVD-fractie in de schriftelijke vragen naar verwijst, zorgt volgens de VVD ervoor, dat deze noodsituatie in gezamenlijkheid wordt opgepakt. De gemeente heeft diezelfde hardwerkende ondernemers ook na het Coronavirus hard nodig voor het economisch herstel en de werkgelegenheid binnen de gemeente. Daarnaast zorgen deze maatregelen volgens de VVD-fractie voor rust bij de bezorgde ondernemers, hun gezinnen en hun medewerkers. En juist deze rust is nodig om straks weer met vereende krachten verder te bouwen aan een sterke locale economie. 

Gemeentelijke hulp en inzet voor ondernemers

VVD VVD Alphen aan den Rijn 17-03-2020 02:06

De Alphense ondernemers, hun gezinnen en hun medewerkers worden financieel hard getroffen door de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het Coronavirus in Nederland in te dammen. Door de zeer uitzonderlijke omstandigheden is duidelijk geworden dat, naast landelijke inspanningen, ook meer ingrijpende en lokale maatregelen nodig zijn om onze ondernemers een helpende hand te bieden.

De VVD-fractie heef om die reden dan ook schriftelijke vragen, ook wel artikel-40 vragen genoemd, ingediend. Er zijn grote zorgen onder de Alphense ondernemers over het voortbestaan van hun ondernemingen, waardoor zij de noodklok hebben geluid. De VVD-fractie wil samen met het college van Burgemeesters en Wethouders (B&W) bekijken wat mogelijk is om ondernemers te redden uit de lastige en benauwde positie waarin zij door de huidige omstandigheden zijn beland. 

Volgens de VVD-fractie kan hierbij gedacht worden aan het verlenen van uitstel van betalingen voor enkele gemeentelijk belastingen of juist vaste standhouders van de markt te ontzien van een factuur voor hun standplaats.

Al deze handreikingen zijn volgens de VVD-fractie een stap in de goede richting om ondernemers juist in deze moeilijke tijd een helpende hand te bieden door hen wat lucht te geven. 

Noodfonds

Deze uitzonderlijke tijd met uitzonderlijke omstandigheden vraagt volgens de VVD-fractie ook om uitzonderlijke maatregelen. Zo is de noodklok geluid door onder meer de VOA om een gemeentelijke noodvoorziening te treffen, zodat ondernemers hun bedrijf overeind kunnen houden. De VVD-fractie ziet graag een eenmalig substantieel bedrag in dat noodfonds te storten en vraagt het College van B&W hieraan mee te werken. 

Dit noodfonds kan in beheer en uitvoering bij EDBA worden belegd, waaraan voorwaarden kunnen worden verbonden om op dit noodfonds aanspraak te maken. Gedacht kan worden aan de omstandigheid, dat een ondernemer niet meer de gemeentelijke belastingen kan voldoen. 

Ook is de VVD-fractie benieuwd welke andere maatregelen genomen kunnen worden om samen de Alphense ondernemers te redden. 

Rust

Het treffen van extra maatregelen, waar de VVD-fractie in de schriftelijke vragen naar verwijst, zorgt volgens de VVD ervoor, dat deze noodsituatie in gezamenlijkheid wordt opgepakt. De gemeente heeft diezelfde hardwerkende ondernemers ook na het Coronavirus hard nodig voor het economisch herstel en de werkgelegenheid binnen de gemeente. Daarnaast zorgen deze maatregelen volgens de VVD-fractie voor rust bij de bezorgde ondernemers, hun gezinnen en hun medewerkers. En juist deze rust is nodig om straks weer met vereende krachten verder te bouwen aan een sterke locale economie. 

Nachtelijke sluiting HAP bittere pil voor Alphen

SP SP GroenLinks VVD CDA Alphen aan den Rijn 26-01-2020 19:33

Pal voor de Alphense Zorg en Zekerheid winkel hebben wij samen met andere Alphense partijen actie gevoerd voor het behoud van de huisartsenpost in de nacht. Onder andere CDA, GroenLinks, RijnGouwelokaal, VVD en NieuwElan ondersteunden de actie. De eerste twee handtekeningen werden om klokslag 14:00 uur gezet door CDA wethouder Han de Jager en SP raadslid Ginet Groep-Eijsackers op de daarvoor ontworpen reuze paracetamol. Groep-Eijsackers: 'De SHR en Zorg en Zekerheid willen per 2021 dat alle Alphenaren in de nacht naar Leiderdorp gaan, wat inhoudt dat er 560.000 mensen afhankelijk zullen zijn van één HAP. Een hele bittere pil voor de regio én Alphen, wat toch een 100.000+ gemeente is.'

Het is vooralsnog niet bekend welke uren de huisartsenpost precies gesloten zal zijn, maar de verwachting is dat het van 23:00 tot 08:00 uur is. Groep-Eijsackers: 'De afstand naar Leiderdorp is voor veel mensen een groot probleem, een consult aan huis kost de patiënten extra geld en ons is al verteld dat de Alphense triagisten hierdoor op straat komen te staan. Deze maatregel is dus gewoon een ordinaire bezuiniging.' Dit alles bij elkaar maakt dat wij op alle mogelijke manieren ons tegen deze nachtelijke sluiting zullen verzetten. Zorg is een recht, geen markt. Het wordt tijd dat zorgverzekeraars dat gaan voelen en begrijpen!

VVD wil geen tweede extra raadsvergadering inzake de neveninkomsten van burgemeester Liesbeth Spies

VVD VVD Alphen aan den Rijn 15-01-2020 07:58

Naar aanleiding van de verschenen artikelen in het Algemeen Dagblad (AD) van 11 januari 2020 is de kwestie rondom de neveninkomsten van burgemeester Liesbeth Spies opnieuw onder de aandacht van de VVD-fractie gebracht.

Door een aantal partijen is verzocht een tweede extra raadsvergadering te houden. De aangedragen informatie in het AD-artikel betreft, ten opzichte van het artikel dat eerder in november 2019 verscheen, geen nieuwe feiten en omstandigheden die volgens ons een tweede extra raadsvergadering rechtvaardigen. En daarom zal de VVD het verzoek van de extra raadsvergadering niet steunen. De VVD is wel voor het bespreken in het openbaar van zaken die het gemeentebestuur raken. Het is belangrijk dat inwoners van onze gemeente kunnen rekenen op een open en transparant bestuur.

 

De VVD wil hierbij nog eens benadrukken dat wij het ambt van burgemeester van grote waarde vinden voor onze gemeente. Wij hechten eraan zorgvuldig met dit ambt om te gaan, alsook met de belangen van onze inwoners.

Artikel 40-vragen verwijderde speeltoestellen

VVD VVD Alphen aan den Rijn 12-12-2019 05:27

De VVD-fractie heeft artikel 40-vragen gesteld over de 33 verwijderde speeltoestellen. Het is ons niet duidelijk wat de aanleiding hiertoe is geweest, en waarom dit zo snel diende te gebeuren.

33 speeltoestellen verspreid over de gemeente zijn plotseling en zonder voorafgaande communicatie weggehaald. Het is onduidelijk wat de aanleiding hiertoe is geweest en waarom dit zo snel diende te gebeuren. 

Om deze redenen heeft de VVD-fractie schriftelijke vragen, ook wel artikel 40-vragen genoemd, ingediend. Deze vragen zien zowel toe op het wettelijk kader, de voorgeschiedenis, het huidige beleid en – uiteraard – financiën. Hierdoor moet duidelijk worden waarom verantwoordelijk wethouder Schotanus tot de rigoureuze beslissing is gekomen om verschillende speeltoestellen verspreid over de gehele gemeente te verwijderen

Meerjarenplan/ beheerplan 

Is er een meerjarenplan/ beheerplan voor algehele vervanging van de speelplaatsen? 

Is er een meerjarenplan/ beheerplan voor algehele vervanging van de trapvelden? 

Levensduur speeltoestellen/ speelplaatsen 

    1. Wat is de levensduur van de speeltoestellen? 

Levensduur ondergronden 

De ondergronden zijn ook in slechte staat van onderhoud, hoe oud zijn de ondergronden? 

Wordt een speelplaats in zijn geheel vervangen/ vernieuwd inclusief ondergrond, of wordt de ondergrond hergebruikt? 

Areaal/ aantal speelplaatsen 

    1. Wat is het areaal van aantal speelplaatsen? 

Areaal/ aantal trapvelden 

    1. Wat is het areaal van aantal trapvelden? 

Financiën 

Wat is het budget per jaar qua onderhoud van de speelplaatsen? 

Wat is vrij beschikbaar in de reserve speeltoestellen? 

Wat is het budget per jaar qua onderhoud van de trapvelden 

Wat wordt verstaan onder onderhoud van de speelplaatsen en trapvelden? 

Wat is het budget per jaar qua vervangingen voor de speelplaatsen cq. speeltoestellen? 

Wordt na de levensduur en reparatielijst (hoofdinspectie) niet meteen overwogen de 

speeltoestel(len) te vervangen?Zo nee, wat is de reden hiervoor en waar wordt de overweging gemaakt niet meteen het speeltoestel te vervangen? 

Wat zijn de kosten van reparatie van alle speeltoestellen na een jaarlijkse hoofdinspectie? Integraal inrichten van speelplaatsen, wordt dit meteen gedaan in een integrale ophogingsproject?Wat is het krediet per jaar voor het inrichten van speelplaatsen buiten een project om? Dus volgens je eigen jaarplanning? 

Wat zijn de reguliere kosten bestaan uit kosten voor voorbereiding, administratie, toezicht en calamiteiten gestuurd onderhoud, inspectie en onderhoud? 

Wat zijn de kosten voor het inrichten van een nieuwe speelplaats inclusief onderhoud. 

Wat zijn de kapitaallasten om de toekomstige vervangingen te bekostigen? En worden deze kosten gerelateerd aan de hand van vervangingskosten (jaarlijkse te vernieuwen speelplaatsen) 

Logboeken/ inspecties 

Jaarlijkse hoofdinspecties zijn verplicht, zo zal er in 2018 ook een hoofdinspectie uitgevoerd zijn. Wat waren de aanbevelingen van de hoofdinspectie? Indien de aanbevelingen slecht waren of onderhoud als slecht werd aangegeven n.a.v. de hoofdinspectie van 2018, waarom is er dan niet voor 2019 een jaarplan opgesteld hoe om te gaan met een planmatige vervanging vanaf 2019? 

Welke vormen van inspecties vinden er plaats? 

Kunt u ons de inspectie rapporten verstrekken vanaf 2017 tot heden 

Wat zijn de frequentie van de inspecties? 

Wat wordt er gedaan met de uitkomst van de inspecties? 

Reparaties van onderhoud speeltoestellen 

Is hier een reparatielijst van gemaakt? Kunnen de reparatielijsten n.a.v. de hoofdinspecties van de jaren 2017, 2018 en 2019 worden getoond? 

Kunnen de opdrachten die verstrekt zijn voor de reparatie n.a.v. de hoofdinspecties van de jaren 2017 en 2018 worden getoond? 

Wat zijn de totale kosten van reparaties geweest voor de jaren 2017, 2018 en 2019? 

Aansprakelijkheid 

    1. Hoe vaak is er sprake geweest van aansprakelijkheidstelling door slecht onderhoud van speeltoestellen? 

Nieuwe vervanging speeltoestel of speelplaats 

Wat zijn de richtlijnen of beleidskaders om een speelplaats opnieuw in te richten? 

Wanneer wordt besloten dat een speeltoestel vervangen moet worden? 

Is er een lijst van aantal speelplaatsen die in de jaren 2017, 2018 en 2019 geheel opnieuw 

zijn ingericht? En wat is hier de reden voor geweest om geheel opnieuw te vervangen?

Is er lijst en/ of opdrachtformulier van vervanging van speeltoestellen in het jaar 2017-2018 en 2019? 

In de Groene hart Koerier wordt door Dhr. Dongelmans gebiedsadviseur voor Rijnwoude gezegd; “Het is niet handig, dat snap ik, maar er is nu besloten om het zo te doen”. In antwoord op de vraag of de speeltuintjes definitief zijn weggehaald of niet. Kunt u ons aangeven door wie dit besloten is? 

Kunt u ons aangeven waar in dit besluitvormingsproces de raad betrokken is? 

Beheersysteem 

    1. Wordt er gebruik gemaakt van een beheersysteem en wordt hier een logboek van bijgehouden? 

Informele speelplaatsen/ op te heffen speelplaatsen 

    1. Hoe wordt besloten dat een speelplaats in zijn geheel wordt opgeheven? Wat zijn de         beleidskaders hiervoor? 

Ambitie beheren speelplaatsen 

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:64500500; mso-list-template-ids:-1532855154;} @list l1 {mso-list-id:167911812; mso-list-template-ids:-483993694;} @list l2 {mso-list-id:541671407; mso-list-template-ids:-714038620;} @list l3 {mso-list-id:897983933; mso-list-template-ids:-290189618;} @list l4 {mso-list-id:998074595; mso-list-template-ids:1028695414;} @list l5 {mso-list-id:1146819488; mso-list-template-ids:105162944;} @list l6 {mso-list-id:1218664804; mso-list-template-ids:1119647062;} @list l6:level1 {mso-level-start-at:8; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l7 {mso-list-id:1996034158; mso-list-template-ids:-228300532;} -->

Wat is de ambitie van beheren van speelplaatsen? 

Wat is de strategie van de speelplaatsen? Oftewel welke maatregelen worden genomen om je ambitie te behouden en te behalen? 

Onze inbreng tijdens de begrotingsraad

VVD VVD Alphen aan den Rijn 19-11-2019 10:56

De begroting is een van de belangrijkste documenten van het jaar, en geeft aan waar we de komende tijd geld aan uit zullen geven. Lees hier onze gehele inbreng tijdens de begrotingsraad.

De begroting het meest belangrijke document van het jaar want het bepaald of de gemeente er goed voor staat; wat we gaan we volgend jaar doen en wat hebben we ervoor over. 

 

Bijvoorbeeld op het gebied van infra. De VVD fractie denkt hierbij aan onze bruggen. We voelen nog steeds elke dag hoe kwetsbaar wij in dit waterrijke gebied zijn, hoe afhankelijk van goede veilige bruggen, zeker als we denken aan onze Boskopers, maar ook andere bruggen verdienen onze aandacht de komende tijd. 

 

Nog even kijkend naar infra hebben we het ook over Hazerswoude dorp. Al jaren spreken we over een goede oplossing. We hebben geld gereserveerd, een wens die VVD fractie voor meerdere grote projecten heeft. Maar gaat het dan nu echt een keer lukken in 2020 voor Hazerswoude dorp. 

 

Maar ook de ontsluiting van woonwijken, want op welke manier je Alphen ook uit wilt rijden in de ochtend, we staan met z’n allen muurvast. Ook ik mag mij iedere morgen weer voegen in de lange rijen met auto’s, Alphen is een stad waar veel mensen heerlijk kunnen wonen in het groen en toch werken in de grote stad. En dat brengt mij bij het thema wonen. 

 

Er is een steeds groter gebrek aan huizen. Betaalbare goede huizen voor onze gezinnen en starters maar ook huizen met zorg voor onze ouderen. Of het nou sociale woningbouw is of koopwoningen, er is een schreeuwend tekort. We staan zogezegd ook in de file voor de woningbouw, een stenen file, en heel eerlijk, die is minder snel opgelost dan onze infrastructurele blikken files. Want om dat op te lossen moet er beweging zijn en die is er maar minimaal. Dan hoor ik u denken; tsja bouwen gaat ook niet. Vooralsnog liggen de bouwprojecten stil. En dat klopt. Daarom wil de VVD fractie samen met de wethouder op zoek naar oplossingen. 

 

En niet te vergeten zorg. Er komt een aanbesteding aan op het sociaal domein. Er zijn dus nieuwe mogelijkheden om het anders te doen, om het beter te doen. Om echt de zorg goed te regelen met elkaar en niet alleen de financiën. De VVD fractie die graag duidelijke financiële plaatjes heeft, en ook niet houdt van overschrijdingen maakt zich nu wel ernstige zorgen. Want toch gek dat heel Nederland het niet lukt om de juiste zorg te krijgen voor de beschikbare budgetten en dat wij binnen budget wel de juiste zorg zouden kunnen leveren. Het is toch altijd het één of het ander. Gelukkig krijgen wij de kans om de zorg in de komende tijd met elkaar goed te gaan inregelen 

 

Het zijn onderwerpen die ons allemaal verbinden en bezighouden. En dan zien wij een begroting die zich niet vertaald in dat wat er echt toe doet. Want alles wordt nog besproken in de weken ná deze begrotingsbehandeling.

 

En stemt de VVD fractie niet bijzonder positief want dan horen wij de wethouder zeggen; Alphen is een financieel gezonde gemeente, we sluiten af in de plus dus hartstikke goed. En ja dat klopt voorzitter. Ook VVD vindt dat fijn. Want wij willen de financiële huishouding graag op orde. Dus met een hele klein plus van €288 duizend euro afsluiten is krap, maar wel een plus. Maar nogmaals het is een begroting zonder inhoud. Een lege huls. 

 

De VVD fractie heeft zich afgevraagd of de wethouder hier graag met ons het spel; ik zie ik zie wat jij niet ziet wenst te spelen want voorzitter wij zagen vooral veel niet. We zien de zwembaden niet, we zien het Castellum niet, we zien de exploitatie van de bibliotheek niet we zien het parkeren niet. En er is weinig structurele ruimte terwijl de opdrachten nog groot zijn. Ook zien we in de begroting veel onzekerheden. Onzekerheden die alvast een voorschot nemen op de kerntakendiscussie die nog gevoerd moet gaan worden, met als opdracht om 5 miljoen extra te gaan bezuinigen. Maar de ruimte scheppende maatregelen zijn al op en zo door de begroting heen wandelend wordt alles gezocht in deze kerntakendiscussie. En wat we ook niet zien is de 2,1 miljoen die structureel extra nodig is voor de ICT. Die plus van 288.000 verdampt waar wij bij staan. 

 

En dan getuigt het van weinig creativiteit als u de rekening voor deze tekorten presenteert aan de inwoner. Het onderzoeken hoe u het verlies van de precario belasting kan verrekenen met onze inwoners is gewoon een slecht en bovenal oneerlijk plan. 

 

En dat voorzitter, brengt mij bij het laatste punt wat wij willen inbrengen over de begroting. Ik hoor u al denken wanneer begint de VVD fractie er nou toch weer over en u heeft gelijk. Wij maken ons zorgen over hoe wij in Alphen omgaan met onze klimaat doelstellingen want dat hoofdstuk in onze begroting is echt verschraald. De doelstellingen zijn niet haalbaar en toch gaan we en ik citeer; “het actieplan duurzaam, onverkort en voortvarend uitvoeren”.

In dat hoofdstuk staat dat aan het einde van deze collegeperiode 80% van de inwoners zich bewust is van het belang van duurzaamheid en 40% actief aan de slag is met duurzaamheid. En het enige wat daarna genoteerd staat om mensen te motiveren is; handhaven en betalen. 

 

En dan voorzitter willen wij deze wethouder duurzaam. De wethouder die in zijn partijkleuren groen geschilderd is. Een wethouder die vanuit zijn politieke partij een claim heeft op het woord groen, toch activeren en uitdagen om met meer inspirerende zaken te komen. Bij voorkeur zaken die mensen stimuleren om mee te doen met het behalen van groene doelen. 

 

Want voorzitter innoveren is enthousiasmeren en transpireren. En wij zien beide niet gebeuren bij onze wethouder.  Ook in het kader van betalen bij deze wethouder is de verhoging in de KDE afval met 9%. Onvoorstelbaar. En met de twee jaar erna erbij zitten we aan een verhoging van bijna 30%. Wij gaan de wethouder helpen om de lasten in zijn portefeuille naar beneden te brengen daarvoor hebben we een amendement wat een eerder genomen besluit moet terugdraaien om 250.000 euro die wordt betaald aan het legen van de prullenbakken in onze stad weer naar straatreiniging programma 2 terug te doen. Want alles wat u toevoegt aan KDE afval is voor rekening van de inwoner en dus nu ook deze post waar die dat eerder niet was. Als de wethouder dit terugbrengt waar het hoort kan het verhogingspercentage al naar beneden worden bijgesteld. 

 

En dan voorzitter kom ik aan het eind van mijn betoog. Want ook al sluiten wij vandaag in de plus af. Na vandaag als alle zware dossiers nog komen en alle kosten erbij worden gezet en als wij de wethouder dan nog eens antwoord geven op zijn vraag; ik zie ik zie wat jij niet ziet dan ziet de VVD fractie structureel rode cijfers. We zullen er de komende tijd hard aan moeten werken met elkaar zo; financieel gezond mogelijk te blijven. 

Ik dank u voorzitter. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.