Nieuws van politieke partijen in Hillegom over D66 inzichtelijk

33 documenten

Groenlinks wil voortvarende aanpak van de energietransitie | Hillegom

GroenLinks GroenLinks D66 Hillegom 30-05-2020 00:00

GroenLinks ziet samen met D66 de noodzaak om de energietransitie voortvarend en regionaal aan te pakken, de overige partijen in de Hillegomse raad zijn daar niet van overtuigd.

Het inspirerende en degelijk onderbouwde betoog van Dick van Egmond tijdens de commissievergadering van 2 weken geleden heeft alle partijen flink aan het denken gezet over de Concept-RES (Regionale Energie Strategie) van Holland Rijnland. GroenLinks had voor de raadsvergadering in eerste instantie 10 amendementen opgesteld voor de lijst met wensen en bedenkingen die elke gemeente mag opstellen. De belangrijkste standpunten: Géén gebruik van biomassa als energiebron; harde inzet op energiebesparing, wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken, geldt ook voor Hoge Temperatuur Warmtenetten; inzet van nieuwe warmtebronnen mag niet leiden tot een verhoging van de uitstoot van CO2 doordat er meer gebruik gemaakt moet worden van stroom uit kolencentrales; gezien de zeer grote vraag naar duurzaam opgewekte elektriciteit zijn provinciale beperkingen voor plaatsing van windmolens langs bestaande (spoor)wegen niet gewenst, elke streek in de regio Holland Rijnland dient zijn bijdrage te leveren; vanuit de regionale energiestrategie hoge eisen stellen aan duurzame mobiliteit; de energietransitie mag niet leiden tot verhoging van de lasten voor onze inwoners

Na zeer intensief overleg met de overige partijen zijn uiteindelijk 9 amendementen voorgesteld waarvan 2 door alle partijen gezamenlijk. Na het debat bleek dat voor de overige 7 amendementen geen meerderheid werd gerealiseerd, ondanks de intensieve samenwerking tussen GroenLinks, D66 en Bloeiend Hillegom.

We hebben als fractie keihard gewerkt, veel kennis vergaard en dat werd door alle partijen enorm gewaardeerd. Met D66 en Bloeiend Hillegom heeft het in ieder geval geleid tot een mooie samenwerking voor de verschillende amendementen, bij de andere partijen is het bij waardering gebleven en heeft het niet tot steun voor alle amendementen geleid.

We werken intensief samen met de GroenLinks fracties in de streek, hopelijk kunnen zij ook het een en ander toevoegen aan de wensen en bedenkingen in hun gemeenten en kunnen we zo komen tot een sterkere RES 1.0 die op 1 maart 2021 wordt vastgesteld. En uiteraard gaan we onze kennis inzetten bij de beoordeling van de Hillegomse Energie Strategie die direct daarna moet worden opgesteld.

Verruiming winkeltijden op zondag.

VVD VVD D66 CDA PvdA Hillegom 30-03-2020 03:09

https://hillegom-lisse.vvd.nl/nieuws/38891/verruiming-winkeltijden-op-zondag

Tijdens de Raadsvergadering in januari heeft de VVD, samen met D66, een motie ingediend. Deze motie riep op om de bestaande winkeltijdenverordening 2014 te wijzigen. De huidige zondagsopening wordt nu beperkt tot de tijden tussen 12.00 en 18.00 uur. Graag hadden wij gezien dat deze tijdstippen verruimd werden.

 

De motie is tot stand gekomen na breed onderzoek. We leven in een 24 uurs maatschappij waarin ook het koopgedrag van de consument verandert. Supermarkten vragen al langer om de mogelijkheid om de consument in deze tegemoet te komen. Daarnaast geeft het ook de andere middenstand veel meer mogelijkheden om mee te bewegen. Bv op dagen dat er corsomarkt is. Op zondagen dat er veel toeristen zijn. Dagjesmensen die naar het strand gaan en wat broodjes meenemen of een stuk gaan fietsen en nog even willen winkelen. 

De motie was goed onderbouwd.

 

Maar toch kwamen er, in mijn ogen, onbegrijpelijke argumenten. PvdA meent dat de zondag een dag van ontmoeten is. Raar, want deze partij is (sowieso landelijk) altijd voor afschaffing van de zondagswet geweest. En hoe mooi zou het zijn dat oudere alleenstaanden ook op zondag hun “bakkie” kunnen doen in de supermarkt. Maar dat is blijkbaar niet het ontmoeten wat bedoeld wordt.

 

Het CDA wilde wel iets mee bewegen maar dan alleen aan het einde van de dag. Verder kwamen er ook geen steekhoudende argumenten. Bij de stemming was het ook duidelijk merkbaar dat de CDA-fractie het onderling niet eens was. Maar toch, ondanks de hoofdelijke stemming, stemden zij allen tegen.

 

En ook Nieuw Lisse kwam met lege argumenten. Er moet meer onderzoek komen. Waarnaar dan???  Consumentengedrag, overlast, hoe de kleine winkeliers er tegenover staan etc.  Al deze zaken zijn voor het indienen van de motie meegenomen en onderzocht. Juist omdat dit de te verwachten vragen waren.

 

Nieuw Lisse verwees naar een onderzoek uit de vorige raadsperiode. Alsof de maatschappij in de tussentijd stil heeft gestaan. Zo’n onderzoek is al lang niet meer relevant.

 

Kortom, de uitslag was zeer teleurstellend. Lisse is er wel klaar voor. Maar een groot gedeelte van de gemeenteraad duidelijk niet. 

Lekker boodschappen doen wanneer je wilt (ook op zondag).

VVD VVD SGP D66 CDA Hillegom 22-02-2020 04:40

https://hillegom-lisse.vvd.nl/nieuws/38850/lekker-boodschappen-doen-wanneer-je-wilt-ook-op-zondag

Nou, niet dus als het aan Nieuw Lisse ligt. De VVD heeft deze week (met D66) een motie ingediend om dit mogelijk te maken. Wij zijn van mening dat, in de huidige maatschappij waar ook weer een hele nieuwe generatie opstaat, men niet in een keurslijf hoeft maar heel goed zelf kan beslissen wanneer en waar je boodschappen wilt doen.

 

En onderzoek wijst dit ook uit. Consumenten vragen er om (blijkt uit enquêtes op facebook en internet); supermarkten willen aan de vraag voldoen. Je mag wel naar kerk en Keukenhof, maar een warm broodje halen op zondag zou niet mogen??  Nee, volgens Nieuw Lisse niet.

 

De reactie van SGP/CU was voorspelbaar en CDA ook gedeeltelijk.

 

Maar dat een lokale partij als Nieuw Lisse, die pretendeert er te zijn voor de Lissese burger dit afschiet met argumenten die kant nog wal raken heeft ons totaal verrast. Zij gaan geheel voorbij aan de wens van een groot deel van de Lissese burger.

 

Jammer. Blijkbaar is een ja-ja sticker op de deur meer relevant voor de Lissese burger.

De oppositie is een tandeloze tijger – Cie 31-10 / Raad 7-11

D66 D66 Hillegom 07-11-2019 19:36

In de commissievergadering konden we lekker grommen en was er zowaar enige stress, de begroting zou toch maar niet doorgaan naar deze raadsvergadering, komen we onder toezicht van de provincie etc, maar bijten, laat staan doorbijten zit er voor deze oppositie simpelweg niet in.

De coalitie houd elkaar en het college stevig vast, daar helpt geen grommen aan.

Jammer, want er is namelijk genoeg om ons over op te winden. 

 

Een succesvolle beurs en de bewonderenswaardige inzet van wethouder en ambtenaren ten spijt, de energietransitie bestaat vooralsnog uit mooie woorden en weinig zichtbare daden. Een motie of zelfs maar een vraag om tot een spoorboekje voor concrete acties over te gaan strand in nog meer mooie woorden. 

Zelfs als wij als de oppositie komen met simpele, heldere en concrete voorstellen, een ballonnenverbod, een monumentenlijst van bollenschuren, behoud van Java, al dan niet als nieuw gebouwde gevel, een strategie ivm boeren, gif en wonen, een andere manier van begroten met concrete voorbeelden, alles strand in een muur van mooie woorden, groots vertrouwen in de desbetreffende wethouder of een simpele ontkenning.

 

De begroting ziet er qua financiën gezond uit, wij willen meer investeringen in duurzame verlaging van structurele lasten, maar die voorstellen gaan we nu niet doen, we wachten nog maar even af.

Sterker nog aan de begroting en de voorstellen gaan we nu geen woorden vuil maken. Wij vinden ‘m op diverse punten te vaag, te vrijblijvend, maar onder de streep is hij is sluitend, de auditcommissie, de provincie en accountant mogen controleren of hij voldoet aan de wettelijke eisen.

 

Bij aanvang van deze raadsperiode noemde ik de plannen weinig ambitieus en miste ik een visie op Hillegom. Dat mis ik nog steeds, qua ruimtelijke ordening staan er mooie woorden in de omgevingsvisie en we hebben bouwplannen genoeg. Woonzorg Bloemswaard lijkt eindelijk voltooid te worden, krijgt de wijk eindelijk de aansluiting Gabrialaan /Vincent van Goghsingel weer terug. De Vossepolder, Hillegom Noord, centrumplannen, er worden genoeg stenen gestapeld. 

Daarbij ook veel woningen voor jongeren, omdat die nodig zijn en in de plannen passen, maar echte, grote keuzes worden niet gemaakt en fundamentele vragen niet gesteld. 

In de zijlijn van opgaven, willen we NS Hillegom als OV knooppunt, dan lijken we even een tussendoor een keuze te maken, maar bij de eerste hobbel krabbelen we even zo snel weer terug. 

Nu heeft dat natuurlijk veel meer voeten in de aarde en daar gaan we nog meer van horen. Wat betekent dat voor landbouw en huizenbouw in de ‘spoor- en vaartzone’, de relatie Hillegom de Zilk, maar een weg achter het spoor is in ieder geval een prima oplossing voor de druk op wegen aan deze zijde van het station. Straten die kraken onder de verkeersdrukte, heringericht of niet. De N208 en bijvoorbeeld Olympiaweg zijn mooi op orde, maar waar blijft dat fietspad over de zanderij langs de Wilhelminalaan, dat zou al zo veel schelen in de drukte aan de westkant van Hillegom. We vragen het college met klem om zaken snel en voortvarend op te pakken, en niet vooruit te schuiven. Kom met plannen en dan werken wij daar graag aan mee. We zijn 20 maanden ver en het wachten duurt nu al zo lang zou een vierdaagse rijmpje klinken. 

 

Geloven we dan nergens in, gaat er dan niks goed? Uiteraard wel. De HLT organisatie lijkt het beter te doen dan wij dachten en beter dan we hadden mogen verwachten op basis van resultaten uit het verleden, of uit andere fusies. De begroting is sluitend zonder ingrijpende ombuigingen of exorbitante lastenverhogingen. En een een HLT-beursvloer, HLT de uitdaging voor contacten tussen verenigingen en oa het  bedrijfsleven uit de streek kende een succesvolle eerste editie zo mochten wij uit de krant vernemen.

Ze hebben ook een mooie slogan: Samenwerken, samenleven en samen doen! Niet praten maar doen!

Mag het een opmaat zijn voor meer daadkracht.

De fracties van Bloeiend Hillegom, ...

Bloeiend Hillegom Bloeiend Hillegom GroenLinks D66 Hillegom 20-04-2019 13:15

De fracties van Bloeiend Hillegom, D66 en GroenLinks hebben afgelopen raadsvergadering een motie ingediend met een verzoek aan het college om staatssecretaris Blokhuis te volgen in het Nationaal Preventieakkoord. De staatssecretaris is namelijk met het plan gekomen om door heel Nederland zo'n 1000 nieuwe watertappunten op schoolpleinen aan te leggen. Met het aanleggen van deze watertappunten wordt de jeugd gestimuleerd om zelf een flesje water mee te nemen en deze te vullen met het water uit het tappunt wanneer het flesje leeg is. Dit heeft positieve gevolgen voor de gezondheid van de jeugd, want hierdoor wordt het meenemen van ongezonde suikerdranken verminderd. Daarnaast heeft dit positieve gevolgen voor het verminderen van plastic en karton, omdat de kinderen het flesje dat zij meenemen kunnen hergebruiken en niet elke keer een nieuw flesje of pakje drinken hoeven mee te nemen. Scholen in het primair onderwijs krijgen driekwart van het bedrag voor de tappunten vergoed van het Rijk. Aan het college werd door de oppositiepartijen gevraagd het resterende bedrag te vergoeden. De portefeuillehouder vond het een sympathieke motie, maar zag er geen nut in om de watertappunten aan te leggen. De coalitiepartijen sloten zich bij de portefeuillehouder aan. Bloeiend Hillegom vindt het jammer dat deze motie, waarin met weinig moeite en weinig kosten zowel de gezondheid van de Hillegomse jeugd als het terugdringen van afval bevorderd kan worden, niet is aangenomen. Uiteraard zullen wij met voorstellen blijven komen om deze zaken in de toekomst wel te kunnen bevorderen.

AED’s en burgerhulpverlening in Hillegom

D66 D66 Hillegom 21-03-2019 18:42

Naar aanleiding van een buurtactie van de Hartstichting voor de sponsoring van AED’s in de buurt en stelde D66 bij de raadsvergadering van 24 januari enkele vragen over de AED’s en het burgerhulpverleningtraject zoals dit mei 2017 door de Regionale Ambulancevoorziening Hollands  Midden is opgestart in Hillegom. In Hillegom zijn verschillende acties voor BuurtAED’s actief , maar waar nu AED’s hangen was onduidelijk. Vraag aan de wethouder was in januari of de gemeente zicht heeft op de AED’s in Hillegom en hoe het staat met het traject AED burgerhulpverlening. De wethouder beantwoorde de vragen en zei toe verder navraag te doen naar de plannen en gaf aan dat het de bedoeling was overal in de bebouwde kom van Hillegom binnen een straal van 500 meter een AED beschikbaar is.

In lijn met onze vragen konden we vorige week in de lokale media lezen dat de gemeente samen met het landelijke alarmeringsnetwerk Stan gekeken heeft op welke locaties nog AED’s nodig zijn in Hillegom om het doel van een AED binnen 500 meter te halen. Het plan is dat Hillegom voor de zomer een 100% dekking heeft binnen de bebouwde kom.

Goed om te lezen, onduidelijk was nog even wie die aanschaf gaat betalen? De wethouder heeft hierop tijdens het vragenkwartiertje van de raadsvergadering aangegeven dat het budget van het in 2017 opgestarte burgerhulpverleningtraject hier nog voldoende ruimte voor biedt. Goed om te horen.

Hillegomse Bollenschuren, Hillegomse monumenten

D66 D66 GroenLinks Hillegom 20-03-2019 10:13

UPDATE

Tijdens de raadsvergadering van 21 maart diende D66, samen met Bloeiend Hillegom en GroenLinks onze motie in om de Hillegomse Bollenschuren tot Hillegoms monument te bestempelen. De motie sluit aan op beleid wat in 2006 al is opgestart, het geeft een betere waarborg voor het behoud van de monumenten en biedt de eigenaren de gelegenheid goedkoper geld te lenen voor herstellen en behoud. In reactie op ons voorstelde beaamde  wethouder De Jong dat Hillegom inderdaad in 2007 voorop liep. De  wethouder vroeg zich echter af wat de toegevoegde waarde was om schuren als monument aan te wijzen ipv als karakteristiek pand, zoals in 2007 gebeurt is. De wethouder stelde dat er nog geen professional naar gekeken zou hebben om te bepalen wat een monument, of wat het monumentale gehalte of karakter is.

Jammer dat de wethouder het Cultuur Historisch Genootschap niet voldoende autoriteit toekent, de werkgroep werkt al meer dan 20 jaar aan het behoud van bollenschuren en heeft een grondige expertise in deze.

Het was goed om te horen dat er in regionaal verband gewerkt wordt aan een regionale visie op cultuur historische waardekaart waar karakteristieke panden ook op aangegeven worden, inclusief bollenschuren en  landschuurtjes. De waardekaart is naar verwachting nog deze raadsperiode klaar en het opstellen van die waardekaart en het op basis daarvan aanwijzen van monumenten gaat  die verder dan onze motie.

De suggestie van de wethouder, zo leert navraag, dat de Regionale Collectie Bollenschuren, met in Hillegom 20 Karakteristieke Bollenschuren niet veel meer is dan “een advies van het Cultuur Historisch Genootschap ” is een onderwaardering van de status van deze lijst. Deze is immers op vraag van Holland Rijnland samengesteld en door de raad als zodanig vastgesteld.

Het komt ons voor dat de regionale waardekaart veel sneller klaar kan zijn, de basis hiervoor ligt immers al tien jaar klaar en de gemeenteraad van Hillegom heeft zelf deze 20 bollenschuren in 2007 als karakteristiek, waardevol en behoudenswaardig verklaard. Bovendien blijkt er sinds 2015 al een cultuurhistorische waardenkaart van de Duin- en Bollenstreek te bestaan.

Wij hadden op basis daarvan graag alvast de stap naar gemeentelijk monument gemaakt. We hebben de motie in reactie op het antwoord van de wethouder niet ingediend en terug op de plank gelegd.

Ondertussen volgen wij het huidige beleid, waarbij per geval wordt bekeken of een karakteristiek pand echt behouden moet worden kritisch. Het is ons inziens onvoldoende, het beschermt potentiële monumenten te weinig.

Bescherm wat mooi en goed is, investeer en verbeter wat mooi is en wat dreigt te vervallen en verdwijnen. Met lokale beleidsplannen en regionale visies zijn we de kwaliteit van onze buitenruimte aan het verbeteren. We ruimen de rommel in het buitengebied op, we proberen nieuwbouw zorgvuldig in te passen. We investeren flink in groen en het aangezicht van doorgaande wegen en het dorpscentrum.

Bollenschuren en landschuurtjes zijn karakteristiek voor ons dorp. De meeste schuren hebben een schildje Monumentale Bollenschuur aan de gevel, maar er is slechts één Rijksmonument en slechts twee gemeentelijke monumenten. Aan het begin van de Leidsestraat zijn twee schuren aangewezen als gemeentelijk monument, maar de derde op rij bijvoorbeeld (nog) niet. Na jaren van verwaarlozing en wachten op een haalbaar plan van redding is het hele dorp vol lof over de wederopstanding van de groene bollenschuur. Laten we, voor zo ver dat nog mogelijk is, deze route voor de andere schuren proberen te voorkomen.

Wij willen dat de gemeente weer actief werk maakt van het behoud en het mogelijk herbestemmen van ‘onze’ bollenschuren. Gesteund door Bloeiend Hillegom en GroenLinks vragen wij het college van Hillegom om de nog bestaande bollenschuren, die in 2007 zijn aangewezen als Karakteristieke Bollenschuur en enkele landschuurtjes aan te wijzen als gemeentelijk monument en dan eind dit jaar te komen met actueeel beleid voor behoud en mogelijk herbestemming van de aangewezen panden.

In de nota “Naar een Regionaal Bollenschurenbeleid” heeft de gemeente met Holland Rijnland de Regionale Collectie Bollenschuren vastgesteld met als doel deze te behouden. In de Omgevingsvisie Hillegom 2030 (2018) wordt als een van de beleidsuitgangspunten genoemd: “koesteren van kenmerkende bebouwing zoals oude bollenschuren en arbeiderswoningen”. Het nieuwe beleid zou op de nota uit 2007 voort kunnen borduren en concreet vorm kunnen geven aan de uitgangspunten uit de Omgevingsvisie Hillegom.

Wanneer de schuren zijn aangewezen als gemeentelijk monument is het voor eigenaren mogelijk om bij het Restauratiefonds een de Monumenten-hypotheek aan te vragen voor een restauratie of verduurzaming, maar ook als aanvullende of aankoopfinanciering. Samen maken we ons dorp fraaier.

UPDATE

Tijdens de raadsvergadering van 21 maart diende D66, samen met Bloeiend Hillegom en GroenLinks onze motie in om de Hillegomse Bollenschuren tot Hillegoms monument te bestempelen. De motie sluit aan op beleid wat in 2006 al is opgestart, het geeft een betere waarborg voor het behoud van de monumenten en biedt de eigenaren de gelegenheid goedkoper geld te lenen voor herstellen en behoud. In reactie op ons voorstelde beaamde  wethouder De Jong dat Hillegom inderdaad in 2007 voorop liep. De  wethouder vroeg zich echter af wat de toegevoegde waarde was om schuren als monument aan te wijzen ipv als karakteristiek pand, zoals in 2007 gebeurt is. De wethouder stelde dat er nog geen professional naar gekeken zou hebben om te bepalen wat een monument, of wat het monumentale gehalte of karakter is.

Jammer dat de wethouder Cultuur historisch genootschap niet voldoende autoriteit toekent,  de werkgroep werkt al meer dan tien jaar aan het behoud van bollenschuren  en heeft een grondige expertise in deze.

Het was goed om te horen dat er in regionaal verband gewerkt wordt aan een regionale visie op cultuur historische waardekaart waar karakteristieke panden ook op aangegeven worden, inclusief bollenschuren en  landschuurtjes. De waardekaart is naar verwachting nog deze raadsperiode klaar en het opstellen van die waardekaart en het op basis daarvan aanwijzen van monumenten gaat  die verder dan onze motie.

De suggestie van de wethouder, zo leert navraag, dat de Regionale Collectie Bollenschuren, met in Hillegom 20 Karakteristieke Bollenschuren niet veel meer is dan “een advies van het Cultuur Historisch Genootschap ” is een onderwaardering van de status van deze lijst. Deze is immers op vraag van Holland Rijnland samengesteld en door de raad als zodanig vastgesteld.

Het komt ons voor dat de regionale waardekaart veel sneller klaar kan zijn, de basis hiervoor ligt immers al tien jaar klaar en de gemeenteraad van Hillegom heeft zelf deze 20 bollenschuren in 2007 als karakteristiek, waardevol en behoudenswaardig verklaard. Bovendien blijkt er sinds 2015 al een cultuurhistorische waardenkaart van de Duin- en Bollenstreek te bestaan.

Wij hadden op basis daarvan graag alvast de stap naar gemeentelijk monument gemaakt. We hebben de motie in reactie op het antwoord van de wethouder niet ingediend en terug op de plank gelegd.

Ondertussen volgen wij het huidige beleid, waarbij per geval wordt bekeken of een karakteristiek pand echt behouden moet worden kritisch. Het is ons inziens onvoldoende, het beschermt potentiële monumenten te weinig.

Ballonnen, doe maar niet

D66 D66 GroenLinks Hillegom 12-03-2019 13:27

Voor de raadsvergadering van 28 juni 2018 had D66 een motie gemaakt om door middel van het instellen van voorlichting, vergunningen en legeskosten een actief ontmoedigingsbeleid voor het oplaten van ballonnen op te stellen.

Bij het oplaten is het een feestje, maar na leeglopen en dalen wordt het afval met grote gevolgen voor natuur en leefomgeving elders. Jaarlijks worden er in Nederland 1 tot 2 miljoen ballonnen op gelaten, ballonnen die allemaal ook op enig moment weer naar beneden komen. Een kwart miljoen ballonnen belanden per jaar op de Noordzee en dragen bij aan de vorming van de ‘plastic soup’.

Dat moeten we niet willen en daarom het oplaten van ballonnen ontmoedigen. De gemeente kan dit doen door het vergunningsplichtig te maken. De wethouder gaf tijdens die vergadering aan geen heil te zien in een actief ontmoedigingsbeleid met vergunningen en legeskosten, voorlichting zou voldoende moeten zijn.

In 2014 is in de Tweede kamer een motie aangenomen waarin het rijk wordt opgeroepen de gemeenten daar wel expliciet om te vragen, in 40 gemeenten, waaronder Amsterdam, Amstelveen en enkele Waddeneilanden is het uitdelen en oplaten van ballonnen zelf helemaal verboden, ongeacht of daar bij een overtreding een agent of boa op af gestuurd wordt. Het is een helder eenduidig verhaal.

Nu 8 maanden na onze (door Bloeiend Hillegom en GroenLinks wel) gesteunde motie is wethouder Hoekstra eindelijk met de voorlichting begonnen. Beter laat dan nooit, beter iets dan helemaal niets, maar erg actief ontmoedigen is het niet.

Raadscommissie 7 maart / Solution / Bestemmingsplannen / Gif / Bevoegdheden / Kwaliteit

D66 D66 VVD CDA Hillegom 09-03-2019 11:41

Donderdag 7 maart vond de maandelijks raadscommissie vergadering plaats, wederom met een schrale agenda. Een informatiesessie over jeugd, een te vernieuwen Solution, twee bestemmingsplan wijzigingen, waarvan één als hamerstuk en een overdacht van bevoegdheden van raad aan college. Naast de twee agendapunten ter informatie had de agenda in een uurtje geklaard kunnen zijn, dat had gekund.

 

De kwaliteit van het leeuwendeel van voorstellen riep echter nog al wat vragen op en een van de geagendeerde bestemmingsplanwijzigingen had de toorn van een aantal inwoners van Bennebroek opgeroepen. Bewoners die door de bouw van twee lage woningen (goothoogte maximaal 4 meter) zullen gaan inleveren aan uitzicht. De toon van de meeste insprekers was er een van boosheid en verontwaardiging. Dat hielp niet in het verleiden van de commissie om de voorgestelde wijziging te wijzigen. De verontwaardiging was wel te begrijpen. In Hillegom moeten initiatiefnemers zelf de omwonenden informeren, maar nergens staat vermeld wie dat zijn, wie er geïnformeerd moeten worden. Een omissie die wij al ter sprake gebracht hebben toen wethouder Ivo ten Hage (VVD) deze nieuwe manier van werken introduceerde, wethouder Hoekstra (CDA) gaf gisteren aan dat dit opgelost gaat worden. Wij blijven het volgen zou Ria Heemskerk (BlH) deze avond bij herhaling zeggen.

De andere bestemmingswijziging betrof de inpassing van twee woningen aan de Frederikslaan midden in het bollenteeltgebied. Daar wrong de schoen wat ons betreft. Het advies van de LTO en de rijksoverheid luidt om niet binnen een straal van 50 meter te bouwen in verband met mogelijke drift van spuitmiddelen. In het plan werd daar sterk van afgeweken, 35 meter. omwille van aansluiting op het bouwlint. Het argument was de aansluiting op de lintbebouwing een argument waar nog al wat op af te dwingen valt, maar altijd nog beter dan “Bovendien zijn er reeds bestaande woningen op een kortere afstand tot de bollengrond aanwezig, waarbij er vanuit gegaan mag worden dat ter plaatse sprake is van een goed woon- en leefklimaat en dat het betreffende bollenteeltbedrijf niet in zijn mogelijkheden wordt beperkt.” Ook het argument dat de haag langs het bollenperceel zou de ontbrekende 15 meter in afstand afdoende zou compenseren om de drift afdoende te beperken. De aldaar boerende agrariër sterkte ons in onze twijfel of die haag daar daadwerkelijk voldoende voor zou zijn.

Daar bovenop kwamen premature maar evengoed verontrustende berichten uit een onderzoek van het RIVM over de schadelijkheid zoals Zembla die naar buiten bracht op woensdagavond. Een onderzoek naar de giftigheid van de gewasbeschermingsmiddelen voor de gezondheid van omwonenden, een onderzoek waar we al 8 jaar op wachten. In 2016 is er een verkenning gepubliceerd waaruit conclusies over schadelijkheid getrokken werden, ook niet dat het gezond of gezonder is om naast een bollenveld te wonen.

Het lijkt ons raadzaam om nu even te wachten op de definitieve conclusies uit het RIVM rapport en daarna een besluit te nemen over deze aanpassing van het bestemmingsplan. Mocht het aantoonbaar ongezond zijn om (te) dicht op een bollenveld te wonen, gaan we het als gemeente dan toestaan dat we daar meer woningen gaan bouwen? Wat zijn de consequenties voor de bollenboer, kan die dan zijn bedrijf nog rendabel voortzetten. Het eindrapport van het ‘Onderzoek Bestrijdingsmiddelen en Omwonenden’ wordt naar verwachting in april 2019 aan de betreffende ministeries aangeboden. De meerderheid van de commissie en de wethouder zagen vooralsnog geen reden voor uitstel van het besluit.

We kunnen kijken wat er in de raadsvergadering nog te halen valt en anders enkel wachten op de conclusies van het RIVM en hopen dat de berichtgeving door Zembla inderdaad onnodig alarmerend was. Anders hebben we in de bollenstreek sowieso een veel groter probleem dan deze ene bollenboer en deze twee woningen.

 

Volgende punt van de agenda was de herontwikkeling van Solution, het Hillegomse jongerencentrum. Al jaren is er gewacht op de revitalisatie, is er alleen het hoogst noodzakelijke onderhoud gepleegd en de boel eigenlijk simpelweg verwaarloosd. Nu is er een excuus gevonden om er nieuw leven in te blazen, een dwingende urgentie zelfs als we het voorstel mogen geloven. Het succesvol voortzetten van de opgebouwde samenwerking schijn te staan en vallen bij het realiseren van dit plan. Laat ik vooropstellen dat wij blij zijn met een goed functionerend jongerencentrum, een multifunctioneel cultureel centrum, en wij zijn ook ingenomen met het Welzijnskwartier dat zij het beheer en de exploitatie op zich nemen. En daar mag ook flink in geïnvesteerd worden. Maar het voorstel en hangt van aannames aan elkaar en ook het vlammende betoog van de wethouder bood nauwelijks aanknopingspunten voor een zeker succes. Er werd door de wethouder gesteld dat de stichting Culturele Beleving Hillegom hier ook een rol in gaat spelen, maar daarover was nog geen contact geweest met de stichting die, zo weten wij, de handen al vol heeft aan de Kulturele raad aan de Prinses Irenelaan. De toezegging van het Welzijnskwartier en er een paar geïnteresseerden om van de faciliteiten gebruik te gaan maken lijken ons niet voldoende om een solide exploitatie mee te maken. In de beheer en exploitatieovereenkomst met het Welzijnskwartier wordt de voorwaarde voor multifunctioneel gebruik opgenomen, over de exploitatie en de haalbaarheid wordt in het voorstel überhaupt niet gesproken. Een recept voor het nodeloos investeren in een mooi gebouw wat straks leegstaat omdat de exploitatiekosten niet op te brengen zijn door het Welzijnskwartier en de gemeente daar niet extra in wil investeren.

De avond werd afgesloten met wat leek een formaliteit, daar keken wij alleen anders tegenaan. Het verzoek was om de besluitvorming over de MER beoordelingen weer bij het college te leggen. Het is ons niet helder waarom en het werd ons tijdens de vergadering ook niet duidelijk. Het enige argument is mogelijk 2 a 3 maanden tijdswinst in de procedure. Mogelijk en wellicht ook door een beter planning te realiseren. Wat ons betreft gaat zorgvuldigheid in deze boven tijdswinst. met de nieuwe Omgevingswet lijkt het ons beter de door het rijks voorgestelde zorgvuldigheid in acht te nemen, ook als de Raad van State heeft aangegeven dat het teruggeven van de bevoegdheid bij het college wel mag.

Rode draad donderdag was de kwaliteit van de aangeleverde stukken, de inhoudelijke kwaliteit. Met halfslachtige argumenten worden besluiten voorbereid met verstrekkende gevolgen en de raad wordt geacht hier genoegen mee te nemen. De coalitie houdt elkaar stevig vast, in een houtgreep zelfs wellicht, zoals vorig maand bij de behandeling van de verordening over de Rekenkamercommissie pijnlijk duidelijk werd. Het in debat kritisch benaderen van het college is niet aan de orde. Ook niet als de gepresenteerde voorstellen rommelen.

Binnenkort gaan we de ambtelijke fusie evalueren, daar kijken we naar uit. Het doel van de fusie was immers een verhoogde kwaliteit, een verminderde kwetsbaarheid en een steviger strategische positie zonder daarvoor bestuurlijk te hoeven fuseren. Daar heeft Hillegom zich sterk voor gemaakt, daar is onze Burgemeester druk mee bezig. Wij zijn benieuwd hoe we er nu voor staan.

Burgerraadsleden / Raadscommissievergadering 1 november / Raadsvergadering Begroting 8 november

D66 D66 Hillegom 17-11-2018 16:35

De Hillegomse D66 fractie heeft ruimte voor twee nieuwe burgerraadsleden.

Heb jij er wel eens over gedacht om je kandidaat te stellen voor de Tweede Kamer, de Eerste Kamer, de Provinciale staten Europa, of onze gemeenteraad? Wil je (eerst) eens proberen of de actieve politiek iets voor je is, dan heb je nu de kans in je eigen dorp. Iedere Hillegomse politieke fractie heeft naast de gekozen fractieleden ruimte voor vier burgerleden. Samen vormen zij de raadsfractie en verdelen zij het politieke en volksvertegenwoordigende handwerk. De maandelijkse raadsvergaderingen zijn voorbehouden aan gekozen fractieleden, bij de voorbereidende raadscommissievergaderingen nemen (ook) burgerleden plaats aan tafel. Je bent van harte uitgenodigd om bij een fractievergadering aan te schuiven om eerst een kijkje in onze keuken te nemen. Je bent overigens ook van harte welkom zonder interesse om burgerraadslid te worden. Neem gerust contact met ons op.

 

Het nieuwe college is nu een half jaar onderweg en heeft de eerste begroting gepresenteerd. Het college en de coalitie noemen het een ambitieuze begroting, er wordt zelfs zo veel geld uitgegeven dat er een bescheiden greep van een half miljoen euro uit de algemene reserves gedaan moet worden. D66 noemde de de ambities juist bescheiden en riep het college op er juist een schepje bovenop te doen. Het college wil wel heel veel gaan doen, wat dat betreft ambitie genoeg, maar wij zien graag mee ambitie in de uitvoering.

 

Met oog op toekomstige overschotten op de begroting kwamen de college partijen met een amendement om nu al op voorhand op mogelijk overschotten in de toekomst een deel daarvan voor meer en beter groen in Hillegom vrij te maken. Ondanks de voorbarige aanname dat er tzt overschotten zijn, als er dan een voorschot genomen wordt, pak dan door. Neem nu nog iets meer uit de algemene reserves (we hebben er tenslotte nog zeker 45 miljoen vrij besteedbaar) en start nu al met meer en beter groen in Hillegom. Daar was echter op voorhand geen meerderheid voor te vonden. Zelfs de optie om dan meer ambitie te tonen in de snelheid van uitvoering en daarom een jaar eerder ook al een voorschoot te nemen op het dan verwachte overschot haalde het niet. Dat was te veel gevraagd.

https://hillegom.d66.nl/2018/11/17/burgerraadsleden-raadscommissievergadering-1-november-raadsvergadering-begroting-8-november/

Waar we blij van werden was de aan vm Wethouder Snuif nagekomen belofte om structureel en substantieel meer geld te reserveren voor kunst in de openbare ruimte. Groen en Kunst dragen tenslotte bij aan een betere kwaliteit van de buitenruimte en een beter welzijn en welbehagen van de Hillegommers. Daar zij wij van overtuigd.

Verder kwamen met name zaken voorbij die we eerder ook al aan de orde gesteld hebben, bijvoorbeeld de vraag hoe duurzaam en gezond de sportkantines in Hillegom zijn? Subsidievoorwaarden voor een rookvrije SV Hillegom zitten er echter niet.  Een kleine maar niet onbelangrijke paragraaf in de begroting was de extra ruimte die het college maakte in beleid voor grond en onroerend goed aankopen. Buiten de begroting kwam, uiteraard, de onhandige onduidelijkheid over de te kappen bomen en te rooien struiken bij het herinrichting van het van Nispenpark ook aan bod.

Zoals al eerder gememoreerd is het momenteel vooral uitvoeren van beleid wat in de vorige periode is klaargezet. D66 blijft scherp op die uitvoering, geeft het college, ook wat betreft de ambities op het gebied van duurzaamheid hoewel wij die nu al onder druk zien staan, wij geven het college vooralsnog het voordeel van de twijfel. Nog wel. Komende commissievergaderingen staan het Energieakkoord Holland Rijnland, de  startnotitie proces beleidsplan huishoudelijk afval, en de Keuzenotitie Openbare Verlichting t.b.v. beleidsplan 2019-2023 op de agenda. Nieuw beleid, nieuwe ronde, nieuwe kansen.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.