Nieuws van politieke partijen in Hoogeveen over VVD inzichtelijk

54 documenten

CDA steunt ondernemers Tamboerpassage

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Hoogeveen 30-11-2019 19:08

CDA Hoogeveen juicht plan ondernemers Tamboerpassage toe CDA Hoogeveen heeft donderdag het college opnieuw opgeroepen een open houding aan te nemen richting de ondernemers van de Tamboerpassage. Maandag liet de Vereniging van Eigenaren (VVE) van de Tamboerpassage weten graag met de gemeente in gesprek te gaan over de toekomst van het complex. CDA-fractievoorzitter Erik-Jan Kreuze vroeg de wethouder de VVE de ruimte te geven om met hun plannen te komen. Donderdag vergaderde de raad over een aanpassing van de verhuisregeling die ondernemers moet stimuleren om te verhuizen van bijvoorbeeld de Schutstraat en de Tamboerpassage naar de Hoofdstraat. Dit volgt op het raadsbesluit van anderhalf jaar geleden, waarmee bepaald werd dat het winkelcentrum van Hoogeveen moest inkrimpen om levensvatbaar te blijven en leegstand tegen te gaan. Ook toen, in 2017, riep het CDA het college op om in gesprek te blijven met vooral de ondernemers in de Tamboerpassage. Met de steun van alle fracties, behalve de VVD, GroenLinks en D66, werd toen in de centrumvisie opgenomen dat ‘er samen met de ondernemers en vastgoedeigenaren zou worden onderzocht hoe de toekomst van de Tamboerpassage eruit moest zien.’ Afgelopen anderhalf jaar zijn er volop gesprekken tussen ondernemers en gemeente geweest. Op de berichtgeving rond de nieuwe verhuisregeling reageerden de ondernemers afgelopen week met de aankondiging van een eigen plan voor de toekomst. Woordvoerder Jean Christophe Poiron deed via de media de volgende oproep: ‘Laten we met de gemeente op creatieve wijze een alternatief plan maken met de komst van bijvoorbeeld starters- en zorgwoningen, maar ook huizen in de koopsector.’ Het CDA juicht deze ontwikkeling van harte toe, zegt Kreuze: ‘Wij zijn blij dat de ondernemers uit de Tamboerpassage zelf met plannen komen. Het complex zit tussen horeca en cultuurinstellingen in en bovendien is er woningbouw mogelijk, er zou daar dus iets moeten kunnen gebeuren.’ Dat de ondernemers uit de Tamboerpassage nu zelf en gezamenlijk met plannen komen voor herontwikkeling, is extra belangrijk omdat de ondernemers van elkaar afhankelijk zijn. Kreuze waarschuwt het college dan ook voor een uitrookbeleid: ‘De ondernemers zitten samen onder één dak. Als een aantal ondernemers verhuist, met of zonder verhuisregeling van de gemeente, wordt het voor de achterblijvende ondernemers steeds moeilijker. Een gezamenlijk plan voor herontwikkeling is dus uiteindelijk voor iedereen beter.’

Min 30

PvdA PvdA VVD Hoogeveen 13-11-2019 10:34

Wellicht denkt u dat we gebukt gaan onder zeer streng winterweer, maar dat is nog absoluut niet het geval. Min 30 is niet een zeer koude buitentemperatuur, maar de reductie op de maximum snelheid op de Nederlandse wegen. Hoewel, misschien is het ook wel de temperatuur in de fractiekamer van de VVD, waar de koude

Het bericht Min 30 verscheen eerst op PvdA Hoogeveen.

GroenLinks stemt niet in met programmabegroting 2020-2023 | Hoogeveen

GroenLinks GroenLinks SGP D66 VVD PvdA Hoogeveen 13-11-2019 00:00

 

Op 31 oktober 2019 vond in het gemeentehuis de begrotingsbehandeling plaats. Daaraan voorafgaand hadden de fracties al op 10 oktober hun algemene beschouwingen uitgesproken en toegelicht. Evenals de moties en amendementen die op 31 oktober verder werden behandeld en in stemming gebracht.

GroenLinks was initiatiefnemer van drie moties, te weten: een motie over de invoering van de jaja-sticker, waarbij ongeadresseerd drukwerk (reclamefolders) alleen nog wordt bezorgd bij de woningen waar deze sticker op de deur is geplakt. Invoering van deze sticker voorkomt veel onnodig drukwerk in de bus en mensen geven hiermee aan bewust te kiezen voor het ontvangen van de reclamefolders. GroenLinks riep het college op te komen met een Plan van Aanpak om deze sticker in te voeren. Het college, bij monde van wethouder Vos, gaf aan ‘geen behoefte te hebben aan deze motie’. De motie werd met 11 stemmen voor en 18 stemmen tegen afgewezen. SP, D66, SGP, PvdA en CU waren mede-indiener.

Ten tweede was er de motie Diftar. Diftar is een systeem waarbij er sprake is van een vast tarief en een variabel tarief voor afvalaanbieding- de hoogte van het variabel tarief is afhankelijk van het aantal keren dat de container voor rest-afval wordt opgehaald en geleegd. Het gaat uit van het principe ‘de vervuiler betaalt’. Met deze motie verzocht GroenLinks het college dit systeem te onderzoeken, mee te nemen in het afvalbeleid en hierover terugkoppeling te geven aan de raad.

Tijdens de algemene beschouwingen op 10 oktober had wethouder Vos gevraagd deze motie aan te houden omdat op de bijeenkomst over Afvalbeleid op 28 oktober de mogelijkheid van Diftar ook zou worden besproken. In plaatsen namelijk waar dit systeem was ingevoerd, waren de resultaten van dien aard, dat dit systeem als een van de betere en goedkopere systemen werd beschouwd. Diftar zou dus nader worden bekeken -de aanwezige fracties tijdens deze afvalbijeenkomst gaven allen aan geen bezwaren te hebben tegen (het onderzoeken van) DIftar. GroenLinks, inmiddels met mede-indiener SGP, besloot de motie toch in te brengen. Het college, wederom bij monde van wethouder Vos, vond de motie overbodig. Ook de rest van de raad wees deze motie af.

Tenslotte diende GroenLinks een motie vreemd aan de orde van de dag in, namelijk voor hulp aan de Molukken. De Molukken worden sinds eind september geteisterd door aardbevingen en naschokken. Hierbij vielen tientallen doden, honderden gewonden en vluchtten nog eens circa 200.000 mensen de bergen en heuvels in. Landelijk is er weinig nieuws over deze ramp, terwijl er mensen onder erbarmelijke omstandigheden moeten zien te overleven. Hulpacties zijn vooral kleinschalig en particulier, terwijl er veel meer nodig is.

De eerste motie vroeg ook om een financiële ondersteuning, maar toen bleek dat dit geen bijval van een meerderheid van de raad zou krijgen, besloot de fractie van GroenLinks de motie aan te passen met de oproep aan het college om samen met de Molukse gemeenschap en de hulpverlenende instanties te onderzoeken waar de gemeente kon helpen én om initiatieven van de Molukse gemeenschap waar mogelijk te steunen en te faciliteren. Tevens diende deze motie als een blijk van support en medeleven aan de Molukse gemeenschap in Hoogeveen. SGP en SP hadden zich inmiddels aangesloten als mede-indiener van de motie. Het college nam de motie over en de rest van de raad stemde bijna unaniem -met uitzondering van de VVD- in met deze motie.

GroenLinks was daarnaast ook mede-indiener van negen andere ingediende moties en amendementen, waaronder vinger aan de pols houden bij bezuinigingen voor Thuishulp, betrekken bewoners bij begroting en Stichting Leergeld een betere positie geven voor uitvoer van hun taken.

Bij het stemmen voor de begroting in zijn geheel, stemde GroenLinks tegen -met name omdat de fractie zich niet kan vinden in de zware bezuinigingen binnen het Sociaal Domein. Of zoals fractievoorzitter Catharina van Hien vorig jaar al stelde bij de algemene beschouwingen 2018: “Een samenleving kun je beoordelen aan de hand waarop ze met hun meest kwetsbaren omgaat. Dat zou de maatstaf voor de uitgaven moeten zijn”

Programmabegroting 2020-2023 | Hoogeveen

GroenLinks GroenLinks SGP D66 VVD PvdA Hoogeveen 13-11-2019 00:00

GroenLinks stemt niet in met programmabegroting 2020-2023

Op 31 oktober vond in het gemeentehuis de begrotingsbehandeling plaats. Daaraan voorafgaand hadden de fracties al op 10 oktober hun algemene beschouwingen uitgesproken en toegelicht. Evenals de moties en amendementen die op 31 oktober verder werden behandeld en in stemming gebracht.

GroenLinks was initiatiefnemer van drie moties, te weten: een motie over de invoering van de jaja-sticker, waarbij ongeadresseerd drukwerk (reclamefolders) alleen nog wordt bezorgd bij de woningen waar deze sticker op de deur is geplakt. Invoering van deze sticker voorkomt veel onnodig drukwerk in de bus en mensen geven hiermee aan bewust te kiezen voor het ontvangen van de reclamefolders. GroenLinks riep het college op te komen met een Plan van Aanpak om deze sticker in te voeren. Het college, bij monde van wethouder Vos, gaf aan ‘geen behoefte te hebben aan deze motie’. De motie werd met 11 stemmen voor en 18 stemmen tegen afgewezen. SP, D66, SGP, PvdA en CU waren mede-indiener.

Ten tweede was er de motie Diftar. Diftar is een systeem waarbij er sprake is van een vast tarief en een variabel tarief voor afvalaanbieding- de hoogte van het variabel tarief is afhankelijk van het aantal keren dat de container voor rest-afval wordt opgehaald en geleegd. Het gaat uit van het principe ‘de vervuiler betaalt’. Met deze motie verzocht GroenLinks het college dit systeem te onderzoeken, mee te nemen in het afvalbeleid en hierover terugkoppeling te geven aan de raad.

Tijdens de algemene beschouwingen op 10 oktober had wethouder Vos gevraagd deze motie aan te houden omdat op de bijeenkomst over Afvalbeleid op 28 oktober de mogelijkheid van Diftar ook zou worden besproken. In plaatsen namelijk waar dit systeem was ingevoerd, waren de resultaten van dien aard, dat dit systeem als een van de betere en goedkopere systemen werd beschouwd. Diftar zou dus nader worden bekeken -de aanwezige fracties tijdens deze afvalbijeenkomst gaven allen aan geen bezwaren te hebben tegen (het onderzoeken van) DIftar. GroenLinks, inmiddels met mede-indiener SGP, besloot de motie toch in te brengen. Het college, wederom bij monde van wethouder Vos, vond de motie overbodig. Ook de rest van de raad wees deze motie af.

Tenslotte diende GroenLinks een motie vreemd aan de orde van de dag in, namelijk voor hulp aan de Molukken. De Molukken worden sinds eind september geteisterd door aardbevingen en naschokken. Hierbij vielen tientallen doden, honderden gewonden en vluchtten nog eens circa 200.000 mensen de bergen en heuvels in. Landelijk is er weinig nieuws over deze ramp, terwijl er mensen onder erbarmelijke omstandigheden moeten zien te overleven. Hulpacties zijn vooral kleinschalig en particulier, terwijl er veel meer nodig is.

De eerste motie vroeg ook om een financiële ondersteuning, maar toen bleek dat dit geen bijval van een meerderheid van de raad zou krijgen, besloot de fractie van GroenLinks de motie aan te passen met de oproep aan het college om samen met de Molukse gemeenschap en de hulpverlenende instanties te onderzoeken waar de gemeente kon helpen én om initiatieven van de Molukse gemeenschap waar mogelijk te steunen en te faciliteren. Tevens diende deze motie als een blijk van support en medeleven aan de Molukse gemeenschap in Hoogeveen. SGP en SP hadden zich inmiddels aangesloten als mede-indiener van de motie. Het college nam de motie over en de rest van de raad stemde bijna unaniem -met uitzondering van de VVD- in met deze motie.

GroenLinks was daarnaast ook mede-indiener van negen andere ingediende moties en amendementen, waaronder vinger aan de pols houden bij bezuinigingen voor Thuishulp, betrekken bewoners bij begroting en Stichting Leergeld een betere positie geven voor uitvoer van hun taken.

Bij het stemmen voor de begroting in zijn geheel, stemde GroenLinks tegen -met name omdat de fractie zich niet kan vinden in de zware bezuinigingen binnen het Sociaal Domein. Of zoals fractievoorzitter Catharina van Hien vorig jaar al stelde bij de algemene beschouwingen 2018: “Een samenleving kun je beoordelen aan de hand waarop ze met hun meest kwetsbaren de maatstaf omgaat. Dat zou voor de uitgaven moeten zijn”  

Algemene Beschouwingen 2019 | Hoogeveen

GroenLinks GroenLinks SGP D66 VVD PvdA Hoogeveen 06-11-2019 00:00

Algemene beschouwingen 10 oktober 2019

Dank u voorzitter.

Goedenavond dames en heren, en ook de mensen die thuis meekijken en meeluisteren.

GroenLinks opende vorig jaar onze algemene beschouwingen met een quote over privilege. Kort samengevat kwam het erop neer dat als je denkt dat iets geen probleem is omdat je het zelf niet als probleem ervaart, dat je dan bevoorrecht bent. Wij hadden het ook over bubbels: dat we ervoor moesten waken dat wij in onze bubbel hier, het reële contact met de buitenwereld niet zouden verliezen.

Kijk ik terug op het politieke jaar dat achter ons ligt, dan zijn we er met zijn allen (raad en college) niet goed in geslaagd om uit onze eigen bubbel te komen. Niet ten opzichte van elkaar en niet ten opzichte van de inwoners. En dat is jammer. Voordeel bij het raken van een dieptepunt is dat je daarna alleen nog maar omhoog kan. En daar moeten we samen aan werken.

Wat betreft de begroting: we hadden hem graag smarter gezien, we hadden graag een meer overall visie gezien. We hadden graag meer inspraak en participatie gezien. We hadden graag gezien dat het meer was gericht op de mens en het doel, dan op kosten.

Voor GroenLinks is het Sociaal Domein een heet hangijzer. We willen andere keuzes maken dan de pijn van het bezuinigen neerleggen bij de meest kwetsbaren van de samenleving. Want zij hebben niet zoveel privileges meer -wij vinden het niet acceptabel om nog meer bij ze weg te halen.

Wij hebben als fractie van meerdere kanten te horen gekregen, dat mensen zich zorgen maken over de toekomst. Mede door de bezuinigingen op sociaal domein. Hoe kunnen wij op deze manier nog staan voor een samenleving die iedereen mee wil laten doen? GroenLinks kan zich wél vinden in de besparingen die puur en alleen om een efficiency slag gaan, maar niet in de andere posten. Er rouleren een aantal moties die betrekking hebben op het sociaal domein over bv. de bijzondere studiekostenregeling, de meerkostenregeling en de verlaging van de normtijden. Daar zullen wij merendeels mede-indiener van zijn of ze ondersteunen. Zoals bv. de motie van de PvdA over stichting Leergeld.

We lezen in het programma Werken aan Werk over het Project Actieplan Participatiewet dat het streven bestaat om eind 2021, 15% minder uitgaven te hebben voor de participatiewet. GroenLinks vindt dat een verkeerd uitgangspunt: de mens zou centraal moeten staan en niet de uitgaven. Het streven zou moeten zijn een hoger percentage personen weer actief laten worden, een hogere uitstroom – maar niet alleen lagere kosten. Wij vinden dat dit bij alle domeinen, alle programma’s en alle projecten zou moeten gelden. Mens boven de kosten.

Wij hebben te maken met een sterk veranderde en sterk veranderende samenleving. Polarisatie viert hoogtij en de verschillen zijn scherp, duidelijk en hard. Dat is overal, niet alleen ergens anders. Dat is ook hier. GroenLinks vindt deze verschillen verontrustend. Verbinding leggen is hierin cruciaal. Onbekend maakt namelijk echt onbemind. En daar waar mensen het gevoel hebben dat de overheid alleen maar neemt en niet of weinig geeft, daalt het vertrouwen. Dit moet worden hersteld.

Dhr. Bouwmeester van de Cliëntenraad Sociale Zekerheid deed, in de inspreekronde van het debat op 2 oktober over het Sociaal Domein, het voorstel dat het college maar eens een ½ jaar rond zou moeten komen van 130% van de bijstandsnorm en dat het overige van het salaris in een pot zou moet worden gestort voor het Sociaal Domein. Ergens heb ik het vermoeden dat het college hier niet op in zal gaan…. Maar, GroenLinks had eigenlijk een soortgelijk idee: in Rotterdam hadden ze namelijk een project. Daar leefden raadsleden één week van 50 euro leefgeld. Mijn collega daar deed er ook aan mee en dat bracht me op het idee dat hier ook voor te stellen. Dus ik vond het voorstel van dhr. Bouwmeester niet zo’n raar voorstel. Nu is Rotterdam natuurlijk geen Hoogeveen, maar eigenlijk wil ik mijn raadscollega’s en ook het college uitnodigen deze uitdaging aan te nemen.Zouden jullie bereid zijn hierin mee te gaan?  

Over BASISINKOMEN Nu is een aantal jaren geleden op verzoek van GroenLinks aandacht geweest voor het basisinkomen. Er is toen een seminar geweest met Rutger Bregman. Helaas was een pilot hier niet mogelijk, er waren nog wel ideeën voor een alternatief hierop -maar daar is het bij gebleven.

Wij zouden een basisinkomen nog steeds een goed idee vinden -voor bijvoorbeeld de cliënten in fase 3 en 4, die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben. In pilots met het basisinkomen is gebleken dat mensen helemaal niet op de bank blijven zitten als ze meer vrijheid van handelen krijgen, maar dat ze juist gaan werken aan zelfredzaamheid, zelfstandigheid en zelf iets opbouwen. Mensen klein houden heeft nog nooit iemand laten groeien. GroenLinks heeft het idee van een basisinkomen nog niet opgegeven. Voor nu weten we nog niet hoe we hiermee verder kunnen, maar dat eureka moment hopen we nog te vinden.

Rutger Bregman heeft trouwens wel weer een nieuw boek uit en dat heet “De meeste mensen deugen”. ….Nee, ik heb daar geen aandelen in….. Maar voor wie negatief in het leven staat en negatief denkt over college, de raad, de buren of misschien zelfs over de dame achter de kassa in de supermarkt: het schijnt wetenschappelijk te zijn bewezen dat de meeste mensen een goed hart hebben. En te midden van alle negativiteit die soms veel te veel hoogtij viert, mag dat ook wel eens worden gezegd.

 

Verder, ondanks of juist dankzij alles, gaan alle ontwikkelingen gewoon door. De afvalstoffenheffing gaat omhoog met 37 euro per aansluiting. In de periode van 2015 tot 2017 was er een daling van 30 euro (247,- per aansluiting). In 2018 en 2019 is dit prijspeil gehandhaafd en nu is het voornemen dit weer te verhogen. Reden is dat het Rijk wil dat er meer grondstoffen worden verzameld en er minder restafval is, hiertoe is er een verhoging ingesteld van de verbrandingsbelasting.

GroenLinks heeft in het verleden het systeem Diftar wel eens aangekaart. Met dit systeem worden bewoners gestimuleerd beter te scheiden en zo min mogelijk restafval aan te bieden. De inwoners betalen dan een basistarief en een variabel tarief: dat laatste is afhankelijk van het aantal keren dat de container wordt opgehaald. Ze noemen het ook wel container-management en het principe is ‘de vervuiler betaalt’. Beter voor het milieu en beter voor de portemonnee. In de plaatsen waar dit is ingevoerd, is het aangeboden restafval flink verminderd en blijkt de zorg voor zwerfafval minder gegrond dan verwacht. Volgens de verwachtingen kan dit in kosten per huishouden zo’n 100 euro schelen.

Wij dienen een motie in om het college te vragen onderzoek te doen naar dit systeem. Dit doen we samen met de SGP. MOTIE DIFTAR.

In het verlengde hiervan, namelijk zorgen voor minder afval: vorig jaar hebben wij met de SP een motie ingediend voor de zgn. ‘ja-ja sticker’ voor folders. De bedoeling van deze sticker is dat ongeadresseerd reclamedrukwerk alleen nog wordt bezorgd waar deze sticker op de brievenbus is geplakt.

Deze motie heeft toen geen meerderheid gekregen. Ook was er van de zijde van bedrijven die reclamefolders maken, veel kritiek.

Eind september is er een uitspraak geweest van het gerechtshof dat de gemeente Amsterdam met de invoering van de ja-ja sticker in haar recht staat. Daarnaast is ook het draagvlak voor minder afval sterk gegroeid.Dat is voor ons de reden deze motie opnieuw in te dienen. Dit doen we samen met de SP, D66 en SGP. MOTIE JAJA STICKER.

En verder, ja we kunnen als GroenLinks nog wel veel meer opmerkingen maken: over het belang van diversiteit, over inclusiviteit bijvoorbeeld. Het is volgende week ook nog eens Regenboogweek: dat is nog steeds noodzakelijk om de LHBT-gemeenschap te steunen. Niets is vanzelfsprekend.

GroenLinks vindt het met name belangrijk dat iedereen mee mag en mee kan doen. Vooral in deze enigszins verharde samenleving. Dat niemand wordt buitengesloten. Dat iedereen erbij hoort. Dat de jeugd en ook volwassenen het leven weer zien zitten. Dat inwoners en ondernemers meer worden betrokken bij de plannen, dat er meer burgerparticipatie plaatsvindt. Moties die deze doelen stimuleren, die zullen wij mede-indienen of ondersteunen. Zoals bv. de motie van VVD om op voorhand raad en burgers meer te betrekken bij de begroting.  

Ik sluit graag weer af met een mooie quote, deze keer van Verna Meijer: “Diversiteit is een uitnodiging krijgen voor het feestje, inclusiviteit is ten dans worden gevraagd”

Tot zover, voorzitter.  

10 oktober 2019

Bijdrage van GroenLinks bij de Algemene Beschouwingen 2019 | Hoogeveen

GroenLinks GroenLinks SGP D66 VVD PvdA Hoogeveen 06-11-2019 00:00

Algemene beschouwingen 10 oktober 2019

Dank u voorzitter.

Goedenavond dames en heren, en ook de mensen die thuis meekijken en meeluisteren.

GroenLinks opende vorig jaar onze algemene beschouwingen met een quote over privilege. Kort samengevat kwam het erop neer dat als je denkt dat iets geen probleem is omdat je het zelf niet als probleem ervaart, dat je dan bevoorrecht bent. Wij hadden het ook over bubbels: dat we ervoor moesten waken dat wij in onze bubbel hier, het reële contact met de buitenwereld niet zouden verliezen.

Kijk ik terug op het politieke jaar dat achter ons ligt, dan zijn we er met zijn allen (raad en college) niet goed in geslaagd om uit onze eigen bubbel te komen. Niet ten opzichte van elkaar en niet ten opzichte van de inwoners. En dat is jammer. Voordeel bij het raken van een dieptepunt is dat je daarna alleen nog maar omhoog kan. En daar moeten we samen aan werken.

Wat betreft de begroting: we hadden hem graag smarter gezien, we hadden graag een meer overall visie gezien. We hadden graag meer inspraak en participatie gezien. We hadden graag gezien dat het meer was gericht op de mens en het doel, dan op kosten.

Voor GroenLinks is het Sociaal Domein een heet hangijzer. We willen andere keuzes maken dan de pijn van het bezuinigen neerleggen bij de meest kwetsbaren van de samenleving. Want zij hebben niet zoveel privileges meer -wij vinden het niet acceptabel om nog meer bij ze weg te halen.

Wij hebben als fractie van meerdere kanten te horen gekregen, dat mensen zich zorgen maken over de toekomst. Mede door de bezuinigingen op sociaal domein. Hoe kunnen wij op deze manier nog staan voor een samenleving die iedereen mee wil laten doen? GroenLinks kan zich wél vinden in de besparingen die puur en alleen om een efficiency slag gaan, maar niet in de andere posten. Er rouleren een aantal moties die betrekking hebben op het sociaal domein over bv. de bijzondere studiekostenregeling, de meerkostenregeling en de verlaging van de normtijden. Daar zullen wij merendeels mede-indiener van zijn of ze ondersteunen. Zoals bv. de motie van de PvdA over stichting Leergeld.

We lezen in het programma Werken aan Werk over het Project Actieplan Participatiewet dat het streven bestaat om eind 2021, 15% minder uitgaven te hebben voor de participatiewet. GroenLinks vindt dat een verkeerd uitgangspunt: de mens zou centraal moeten staan en niet de uitgaven. Het streven zou moeten zijn een hoger percentage personen weer actief laten worden, een hogere uitstroom – maar niet alleen lagere kosten. Wij vinden dat dit bij alle domeinen, alle programma’s en alle projecten zou moeten gelden. Mens boven de kosten.

Wij hebben te maken met een sterk veranderde en sterk veranderende samenleving. Polarisatie viert hoogtij en de verschillen zijn scherp, duidelijk en hard. Dat is overal, niet alleen ergens anders. Dat is ook hier. GroenLinks vindt deze verschillen verontrustend. Verbinding leggen is hierin cruciaal. Onbekend maakt namelijk echt onbemind. En daar waar mensen het gevoel hebben dat de overheid alleen maar neemt en niet of weinig geeft, daalt het vertrouwen. Dit moet worden hersteld.

Dhr. Bouwmeester van de Cliëntenraad Sociale Zekerheid deed, in de inspreekronde van het debat op 2 oktober over het Sociaal Domein, het voorstel dat het college maar eens een ½ jaar rond zou moeten komen van 130% van de bijstandsnorm en dat het overige van het salaris in een pot zou moet worden gestort voor het Sociaal Domein. Ergens heb ik het vermoeden dat het college hier niet op in zal gaan…. Maar, GroenLinks had eigenlijk een soortgelijk idee: in Rotterdam hadden ze namelijk een project. Daar leefden raadsleden één week van 50 euro leefgeld. Mijn collega daar deed er ook aan mee en dat bracht me op het idee dat hier ook voor te stellen. Dus ik vond het voorstel van dhr. Bouwmeester niet zo’n raar voorstel. Nu is Rotterdam natuurlijk geen Hoogeveen, maar eigenlijk wil ik mijn raadscollega’s en ook het college uitnodigen deze uitdaging aan te nemen.Zouden jullie bereid zijn hierin mee te gaan?  

Over BASISINKOMEN Nu is een aantal jaren geleden op verzoek van GroenLinks aandacht geweest voor het basisinkomen. Er is toen een seminar geweest met Rutger Bregman. Helaas was een pilot hier niet mogelijk, er waren nog wel ideeën voor een alternatief hierop -maar daar is het bij gebleven.

Wij zouden een basisinkomen nog steeds een goed idee vinden -voor bijvoorbeeld de cliënten in fase 3 en 4, die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben. In pilots met het basisinkomen is gebleken dat mensen helemaal niet op de bank blijven zitten als ze meer vrijheid van handelen krijgen, maar dat ze juist gaan werken aan zelfredzaamheid, zelfstandigheid en zelf iets opbouwen. Mensen klein houden heeft nog nooit iemand laten groeien. GroenLinks heeft het idee van een basisinkomen nog niet opgegeven. Voor nu weten we nog niet hoe we hiermee verder kunnen, maar dat eureka moment hopen we nog te vinden.

Rutger Bregman heeft trouwens wel weer een nieuw boek uit en dat heet “De meeste mensen deugen”. ….Nee, ik heb daar geen aandelen in….. Maar voor wie negatief in het leven staat en negatief denkt over college, de raad, de buren of misschien zelfs over de dame achter de kassa in de supermarkt: het schijnt wetenschappelijk te zijn bewezen dat de meeste mensen een goed hart hebben. En te midden van alle negativiteit die soms veel te veel hoogtij viert, mag dat ook wel eens worden gezegd.

 

Verder, ondanks of juist dankzij alles, gaan alle ontwikkelingen gewoon door. De afvalstoffenheffing gaat omhoog met 37 euro per aansluiting. In de periode van 2015 tot 2017 was er een daling van 30 euro (247,- per aansluiting). In 2018 en 2019 is dit prijspeil gehandhaafd en nu is het voornemen dit weer te verhogen. Reden is dat het Rijk wil dat er meer grondstoffen worden verzameld en er minder restafval is, hiertoe is er een verhoging ingesteld van de verbrandingsbelasting.

GroenLinks heeft in het verleden het systeem Diftar wel eens aangekaart. Met dit systeem worden bewoners gestimuleerd beter te scheiden en zo min mogelijk restafval aan te bieden. De inwoners betalen dan een basistarief en een variabel tarief: dat laatste is afhankelijk van het aantal keren dat de container wordt opgehaald. Ze noemen het ook wel container-management en het principe is ‘de vervuiler betaalt’. Beter voor het milieu en beter voor de portemonnee. In de plaatsen waar dit is ingevoerd, is het aangeboden restafval flink verminderd en blijkt de zorg voor zwerfafval minder gegrond dan verwacht. Volgens de verwachtingen kan dit in kosten per huishouden zo’n 100 euro schelen.

Wij dienen een motie in om het college te vragen onderzoek te doen naar dit systeem. Dit doen we samen met de SGP. MOTIE DIFTAR.

In het verlengde hiervan, namelijk zorgen voor minder afval: vorig jaar hebben wij met de SP een motie ingediend voor de zgn. ‘ja-ja sticker’ voor folders. De bedoeling van deze sticker is dat ongeadresseerd reclamedrukwerk alleen nog wordt bezorgd waar deze sticker op de brievenbus is geplakt.

Deze motie heeft toen geen meerderheid gekregen. Ook was er van de zijde van bedrijven die reclamefolders maken, veel kritiek.

Eind september is er een uitspraak geweest van het gerechtshof dat de gemeente Amsterdam met de invoering van de ja-ja sticker in haar recht staat. Daarnaast is ook het draagvlak voor minder afval sterk gegroeid.Dat is voor ons de reden deze motie opnieuw in te dienen. Dit doen we samen met de SP, D66 en SGP. MOTIE JAJA STICKER.

En verder, ja we kunnen als GroenLinks nog wel veel meer opmerkingen maken: over het belang van diversiteit, over inclusiviteit bijvoorbeeld. Het is volgende week ook nog eens Regenboogweek: dat is nog steeds noodzakelijk om de LHBT-gemeenschap te steunen. Niets is vanzelfsprekend.

GroenLinks vindt het met name belangrijk dat iedereen mee mag en mee kan doen. Vooral in deze enigszins verharde samenleving. Dat niemand wordt buitengesloten. Dat iedereen erbij hoort. Dat de jeugd en ook volwassenen het leven weer zien zitten. Dat inwoners en ondernemers meer worden betrokken bij de plannen, dat er meer burgerparticipatie plaatsvindt. Moties die deze doelen stimuleren, die zullen wij mede-indienen of ondersteunen. Zoals bv. de motie van VVD om op voorhand raad en burgers meer te betrekken bij de begroting.  

Ik sluit graag weer af met een mooie quote, deze keer van Verna Meijer: “Diversiteit is een uitnodiging krijgen voor het feestje, inclusiviteit is ten dans worden gevraagd”

Tot zover, voorzitter.  

10 oktober 2019

Trots op de boer!

CDA CDA SGP VVD ChristenUnie Hoogeveen 02-11-2019 08:02

Hoogeveen is trots op zijn boeren! Motie CDA / VVD overgenomen door college Met deze titel heeft CDA Hoogeveen een motie opgesteld ter behandeling op de raadsvergadering van vanavond met mede indieners SGP, ChristenUnie en Gemeentebelangen. Er zijn in de afgelopen weken verschillende boerenprotesten geweest. Boeren voelen zich door de overheid en andere organisaties onvoldoende gewaardeerd. Het vertrouwen in o.a. de overheid is tot een dieptepunt gedaald. Er vindt de komende maanden overleg plaats tussen o.a. het ministerie van LNV, Provincies en de VNG over de manier waarop stikstofreductie wetgeving ingevuld gaat worden. De boeren geven ons hoogwaardig voedsel met oog voor milieu en dierenwelzijn. De gemeente Hoogeveen heeft een groot buitengebied. De onderhouden mede dit prachtige groene buitengebied. CDA vindt dat de boeren daarvoor respect en waardering verdienen. “Het vertrouwen van de boeren in de overheid moet snel hersteld worden”, aldus Bert Otten, raadslid CDA Hoogeveen. “De gemeente Hoogeveen kan hierin de eerste stap zetten door waardering uit te spreken richting de boeren.” Minister Schouten is niet voornemens agrarische bedrijven gedwongen uit te kopen ten behoeve van stikstofreductie, maar de Provincie kan beslissen dit wel te doen. De motie stelt het onbespreekbaar te vinden dat agrarische ondernemers gedwongen hun bedrijf zouden moeten verplaatsten ten behoeve van de stikstofreductie wetgeving. Deze wetgeving dient samen met de boeren op te trekken bij het vormgeven van de stikstofreductie wetgeving om zo de toekomst van boeren in de gemeente Hoogeveen beter te waarborgen. Partijen roepen college op om bovenstaande over te brengen aan Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe en bij alle overleggen waarin bepaald wordt hoe de stikstofreductie wetgeving ingevuld gaat worden. Bert Otten

Inbreng D66 bij begrotingsvergadering

D66 D66 VVD Hoogeveen 10-10-2019 17:52

Op de begrotingsvergadering van donderdag 10 oktober 2019 heeft fractievoorzitter Peter Scheffers de volgende tekst uitgesproken.

Een pijnlijke begroting

Deze bezuinigingen doen pijn en wel over de hele linie. Het zwaartepunt van de bezuinigingen valt binnen het sociaal domein. Het gat dat ontstaat door de tekorten in het SD kunnen we helaas niet opvangen door op de andere posten te bezuinigen. Voor D66 staat het wel vast dat het doel een sluitende begroting is. Door de bezuinigingen binnen het SD zullen, zoals de verschillende insprekers op 2 oktober hebben aangegeven, mensen buiten de boot vallen. Daar ligt een taak voor het college om dit te voorkomen.

Geen politieke keuzes

Deze begroting straalt een echte boekhoudersmentaliteit uit. De kaasschaaf is stevig gehanteerd. Als de cijfertjes maar kloppen. Dat er bezuinigd moet worden is voor ons geen punt. Het doel is een sluitende begroting te krijgen maar wat ons betreft wel een die voldoende draagvlak heeft bij de bewoners en in evenwicht is met de beleidsuitgangspunten en heldere doelstellingen.

Deze begroting bevat geen echte politieke keuzes. Waarom is er niet bijvoorbeeld een voorstel opgenomen om in plaats van 4, naar 3 wethouders te gaan. De mogelijkheden waren er volop. Na de verkiezingen en recentelijk toen dit college bestond uit 3 wethouders. Het had het college gesierd om met een dergelijk voorstel te komen.

Vijf knelpunten

Deze begroting bevat volgens D66 een aantal knelpunten. Het eerste knelpunt is uiteraard de begroting of wat daarvoor doorgaat. Wat is een begroting? Volgens de definitie is een begroting “een financieel rapport waarin de effecten zijn vastgelegd van een bepaalde bedrijfsmatige beslissing”.

En daar gaat het om, die bedrijfsmatige beslissing gekoppeld aan de financiën. Als gehele raad hebben we meer dan een jaar geleden een motie aangenomen om de begroting SMART in te richten zodat je beslissingen kunt nemen waarvan de financiële consequenties en de doelen overzichtelijk zijn. Helaas in deze begroting zit zelfs daarvoor geen aanzet. Wij zien toch liever een college dat wat actiever met moties van de raad aan de slag gaat.

Het tweede knelpunt is het feit dat de bestuurlijke vernieuwing op dood spoor is gekomen. Niet voor niets zijn de VVD en D66 uit het overleg gestapt. In de begroting staat nu letterlijk “We zijn nu op het punt gekomen dat we meer naar buiten moeten treden. Meer vertellen wat we al gedaan hebben en wat we nog gaan doen”. (pag 150). Dit had reeds vanaf het begin gemoeten.

Het college noemt ons de stad der verbinding. Ik denk dat er nog echt veel werk verzet moet worden om deze titel te mogen dragen en om BV van de grond te krijgen. Er moet veel meer “swung” komen, een veel betere communicatie en aanzetten tot echt bestuurlijke vernieuwing, gebaseerd op een gedragen visie. Niet alleen wij trekken die conclusie maar ook veel burger-participanten. De burgemeester noemde afgelopen maandag dat bestuurlijke vernieuwing meer een houding is. Dan mag er wat D66 betreft wel een behoorlijke cultuuromslag plaatsvinden om deze houding tussen de oren te krijgen.

Het derde knelpunt is dat D66 meer dan een jaar geleden samen met andere partijen een motie heeft ingediend, om instellingen, bedrijven, burgers etc. te consulteren voordat de begroting opgesteld wordt, zodat er een zo breed mogelijk draagvlak komt. Wat schetst onze verbazing, tijdens de inspraakronde van vorige week gaven de bestuurders van 2 grote zorginstellingen aan dat zij mogelijkheden zagen te bezuinigen waarbij de zorgkwaliteit en zoveel mogelijk banen behouden zouden blijven. Door niet echt in overleg met deze bestuurders te treden is dit een volledig gemiste kans. Maar geachte raadsleden oppositiebreed wordt nogmaals een dergelijke motie ingediend.. Breder opgezet dan om alleen met zorginstellingen te praten.

Een vierde knelpunt is dat wij geen terugkoppeling hebben gekregen van de raadsconferentie van dit voorjaar. Ondanks dat dit duidelijk was toegezegd. Ja volgens de beantwoording van de technische vragen zouden de resultaten verwerkt zijn in de begroting. Wij vinden dit absoluut geen juiste terugkoppeling.

Een vijfde knelpunt is het feit dat in juli van het ene moment op het andere de regeling Bijkomende studiekosten schoolgaande kinderen voor het schooljaar 2019-2020 van tafel werd geveegd. Dit schuurt volgens ons tegen onbehoorlijk bestuur aan. Kinderen zullen door deze maatregel uit de boot vallen en gezinnen kunnen hierdoor in de problemen komen. Om dit te repareren dienen wij hierover samen met andere partijen een motie in.

SWO (Samenwerkingsorganisatie) buiten schot

Wij hadden graag gezien dat naast de bezuinigingen op het Sociaal Domein ook andere posten stevig aan de orde waren gesteld. Het is aan de Hoogevener niet uit te leggen dat de grootste bezuiniging binnen het Sociaal Domein valt. Er is namelijk een zeer grote post waar niet of nauwelijks op bezuinigd wordt en dat is de SWO. Wij zijn van mening dat je niet alleen de bezuinigingen op een ander kunt afwentelen maar dat je dan wel degelijk ook naar jezelf moet kijken. Wij dienen dan ook samen met andere partijen een motie in om ook op de SWO te bezuinigen. Mocht dat leiden tot het niet kunnen uitvoeren van taken dan willen we daar graag met u over in debat. Wij zijn overigens van mening dat goed gekeken moet worden naar het snoeien van taken die er niet echt meer toe doen. Zelfs voor 2019 had er wel degelijk naar de SWO gekeken moeten worden zeker nu blijkt dat de rijksuitkeringen voor dit jaar lager uitvallen.

Financiële parameters

Met de bezuinigingen die voorliggen worden de door de raad vastgestelde financiële parameters niet gehaald. Door het college worden die parameters “signaal getallen” genoemd maar deze zijn wel door de raad als harde grenzen aangegeven. Wij zijn dan ook van mening dat deze gehanteerd dienen te worden. Wat ons verbaasd is dat de toezegging door de wethouder financiën de toegezegde VNG-stresstest nog steeds niet is uitgevoerd. Wij hebben in ieder geval de resultaten daarvan nog niet gehoord. Wanneer komt deze?

Area

Als laatste knelpunt de exorbitante stijging van de afvalinzamelingskosten. Ik lees dat deze volgend jaar met 37 euro per aansluiting stijgen, dat is 15% kostenstijging. Voor een deel is dat te verklaren, door de aan ons doorberekende hogere kosten vanwege rijksbeleid en de hogere kosten voor papier inzameling maar daar staat geen enkele verlaging van het inzamelingstarief tegenover. Al enkele jaren spreken we over het onderzoek om Area met een ander inzamelingsbedrijf te laten samengaan teneinde de kosten te laten dalen. D66 krijgt sterk de indruk dat het bij praten blijft en dat er niets gedaan wordt. D66 wil daarom graag de stand van zaken weten over het samengaan en waarom er eigenlijk een soort standstill is. Volgens ons moeten de kosten voor de inzameling per aansluiting gezien de kosten die elders in Drenthe betaald worden zeker met een paar tientjes kunnen dalen.

Collega’s samenvattend dit is een pijnlijke begroting. Een begroting waarin echt het overleg met de Hoogevener gemist wordt. Wij vertrouwen er op dat met het aannemen van de moties die wij samen met andere partijen indienen de pijn iets minder zal zijn.

Als laatste punt moet mij wat anders van het hart. Terecht is de algemene consensus dat de samenwerking in de raad te wensen over laat. Die samenwerking beperkt zich vaak tot coalitiepartijen enerzijds en oppositiepartijen anderzijds. Hoe pijnlijk is het dan dat nadat oppositiepartijen al een motie over de SWO heeft gepresenteerd de coalitiepartijen ook een SWO-motie indient die voor 80% overeenkomt. Is dat de manier waarop de samenwerking bevordert moet worden?

Er zijn natuurlijk veel meer onderwerpen waar wij iets over kunnen zeggen, ik denk aan duurzaamheid, veiligheid, economie,fysieke leefomgeving etc. maar als D66 hebben we ons beperkt tot de voorgaande onderwerpen.

Aanpakken! Bijdrage CDA-fractie Algemene Beschouwingen 2020-2023

CDA CDA VVD PvdA Hoogeveen 10-10-2019 16:38

BIJDRAGE CDA-FRACTIE ALGEMENE BESCHOUWINGEN BEGROTING 2020-2023 Klik HIER om de tekst te downloaden Aanpakken a.u.b. Geachte inwoners, geachte collega’s en geacht college, De Hoogeveners staan bekend om hun aanpakkersmentaliteit. Hier in het veen van Drenthe hebben we geleerd hard te werken en verantwoordelijk om te gaan met geld. De handen uit de mouwen en aanpakken dat is wat Hoogeveen in 2020 en verder nodig heeft. In goed politiek jargon: Hoogeveen staat voor grote uitdagingen. Daar laten wij ons niet door uit het veld slaan. Wij stropen de mouwen op en pakken de zaken aan. Het CDA is een partij van ‘aanpakken’ en verantwoordelijkheid nemen, maar CDA staat ook voor rechtvaardigheid en omzien naar elkaar. Omzien naar elkaar betekent voor ons dat we er zijn voor mensen die ons nodig hebben. Voor Roelof van 82 die het niet meer lukt om zelf zijn huis schoon te houden. Voor Floor van 54 die plotseling haar baan verliest. Voor Sander van 34 die sinds zijn 3e al in een rolstoel zit. En ook voor Kim van 14 die even niet meer bij haar ouders thuis kan wonen omdat dat gewoon niet meer gaat. Voor die mensen zijn we er. Maar het dilemma is dat mensen niet afhankelijk willen zijn van de overheid. Zij willen niet aan moeten kloppen bij instanties. En zij willen zich niet overgeven aan hulpverleners die ze niet kennen. Mensen willen hun problemen zelf oplossen met de mensen die dichtbij hen staan, van familie, buurt of kerk. Maar dat lukt niet altijd, soms is de omgeving te zwak of zijn de problemen te zwaar. En dan moet de overheid er zijn. Dan moeten we er als gemeente voor deze mensen zijn. Voor Roelof, Floor, Sander en Kim en voor al die andere mensen die ons om hulp vragen. En die hulp moet rechtvaardig zijn. Ieder moet krijgen wat hij of zij nodig heeft om zo snel mogelijk weer op eigen benen te staan. Het is niet rechtvaardig als al onze hulp gaat naar de mensen die handig gebruik maken van alle regelingen simpelweg omdat zij goed de weg weten en daar ‘recht’ op hebben. Het is niet rechtvaardig dat als mensen uit de bijstand gaan werken en daardoor plotseling zoveel regelingen mislopen dat ze daardoor armer worden dan als ze werkloos thuis waren gebleven. Het is niet rechtvaardig als zorginstellingen ons zorggeld niet besteden aan zorg, maar aan winst, directeuren en dure kantoorpanden. Het is niet rechtvaardig als jongeren in de jeugdzorg van instelling naar instelling worden gesleept en er ondertussen alleen maar slechter van worden. Het is niet rechtvaardig dat mensen met een laag inkomen die wel werk hebben niet meer uren willen of kunnen werken omdat ze dan regeling mislopen. Het is niet rechtvaardig als... we kunnen nog wel even doorgaan. Het CDA staat voor omzien naar elkaar, op een rechtvaardige en menselijke manier. Hoogeveen is een sociale gemeente. Dat zijn we al heel lang en dat blijven we, ook als we de voorliggende begroting vaststellen. Hoogeveen blijft een sociale gemeente! Met rechtvaardige verhoudingen. Maar er zijn veel misstanden in de zorg, ook in Hoogeveen. Het CDA wil dat we daar nu echt werk van gaan maken, liefst samen met de mensen die de zorg het beste kennen. Zorg dat ons geld terecht komt bij de mensen die ons nodig hebben en zorg dat ons geld niet weg lekt naar de verkeerde dingen. Daarom moet de gemeente ook naar zichzelf kijken. Hebben we duidelijk afgesproken wat zorg is? Hebben we bureaucratie op bureaucratie gestapeld? Aanpakken! Wat willen we aanpakken? I. Onterechte en ondoelmatige zorgkosten II. Het verschil tussen werken en niet werken; III. Het wegzinken in schulden IV. De hogere lasten voor burgers V. Meer kindvriendelijkheid in Hoogeveen VI. Verduurzamen met weinig middelen Onterechte en ondoelmatige zorgkosten Het heeft even geduurd, maar Hoogeveen in Drents verband gaat de zorgkosten aanpakken. Juist om het systeem voor kwetsbaren overeind te houden! De SWO krijgt in 2020 462k extra voor nieuw beleid. Wij roepen college op om data-analyse zo in te zetten dat onterechte posten achterhaald kunnen worden. Stel hoge doelen aan deze vernieuwing en sluit aan op de pilot van VNG. Definieer dan wat zorg wel en niet is. Daarnaast op 24 september lazen we 30% zorgbudget gaat op aan overheadkosten. Ook Hoogeveen is druk doende met (achteraf) controleren van zorgkosten. CDA roept college op in te zetten op een goed systeem van controle vooraf (HT) en facturen zelf te controleren en niet op externe accountants te wachten! Het verschil tussen werken en niet werken; Door rijks- en gemeentelijke regelingen is de stap om te gaan werken onhaalbaar groot. Als je gaat werken of meer gaat werken, verdien je minder. Dat staat het CDA erg tegen. Dus Hoogeveen moet deze inkomensterugval NIET vergroten! Daarbij mogen de regelingen ook eenvoudiger. Daarmee helpen we de kwetsbare inwoners en de SWO die minder moeilijke controles hoeft uit te voeren. Hierin kunnen we de oproep van de cliëntenraad afgelopen donderdag ook meenemen. Combineer dat met kanteling van de regelingen en zodanig dat de oplossing voor het individu voorop staat. Wij dienen samen met PvdA en GB de motie ‘onderzoek herziening regelingen in’. Het wegzinken in schulden CDA ziet dat mensen wegzinken in schulden. Dat voorkomen moet een speerpunt zijn. We zijn blij met platform financiële zelfredzaamheid. Vele schuldhulpmaatjes helpen. Een goed voorbeeld van liever minder overheid en meer samenleving. College laat deze deskundigen één plan maken en onderzoek met hen hoe we gezamenlijk de schuldproblematiek kunnen aanpakken. Graag zien we als CDA doorzettingskracht op dit dossier. Wij zien elders dat het maatschappelijk middenveld de handen in een slaat en over schotten heen samenwerking organiseert. Wij roepen college op daarbij de schulden onder jongeren extra aandacht te geven. Horen graag uw reactie op beide punten. De hogere lasten voor burgers Vorig jaar heeft CDA initiatief genomen om de OZB-verhoging niet door te laten gaan. Dit jaar zien wij dat het college in verschillende ronden uitgebreid heeft gekeken naar bezuinigingen en dat alle programma’s hun bijdrage leveren. De kosten zijn met + € 9,6 mln realistischer begroot en het college heeft ingegrepen door voor € 9,2 ombuigingen door te voeren. Velen leveren een bijdrage om zoals de heer Storm vorige week zei: het huishoudboekje op orde te krijgen. Er komt meer evenwicht. Daarom hebben wij voor deze keer besloten om niet tegen de bijdrage via de OZB verhoging te stemmen. Echter niet zonder meer. Deze hoge verhoging is in onze ogen eenmalig. Daarom overwegen we een amendement zodat een automatische doorlopende verhoging geen gewoonste zaak van de wereld is. Wij constateren namelijk ook: · SWO (CAO en nieuwe beleid) groeit door naar bijna 60 mln. · Woonlasten worden sterk geraakt door afvalstoffen. Daarom hebben wij in ons amendement de OZB en de SWO gekoppeld. Kortweg komt het op het volgende neer: nu eenmalig een OZB verhoging en in 2021 en 2022 0% verhoging van de OZB, Het tekort waar hierdoor ontstaat is dan een taakstelling voor de SWO in 2021 en 2022. En CDA wil niet weer de SWO-begroting vaststellen voor onze eigen begroting! Daarnaast hebben we gezien dat een groot hap van onze woonlasten veroorzaakt wordt door de afvalkosten. Meerdere partijen hebben daar jl. maandag ook bij aangegeven dat daar kritisch naar gekeken moet worden. CDA en VVD roepen met motie ‘naar gemiddelde afvalstoffen’ college op om diepgaand te onderzoeken waarom Hoogeveen (met Emmen en Coevorden) zo veel afwijkt van de gemiddelde kosten in Drenthe en bij de raad terug te komen met een aanpak om naar gemiddelde niveau te komen. Meer kindvriendelijkheid in Hoogeveen CDA wil meer aandacht voor Hoogeveen als recreatiestad voor kinderen. Daarom roepen wij het college om dit profiel van Hoogeveen concreter en duidelijker te maken en met ervaringsdeskundigen (kinderen en ouders?) en inwoners het gesprek over aan te gaan. Het verduurzamen met weinig middelen CDA is zich bewust van noodzaak tot inzetten van alternatieve energiebronnen maar realiseert zich ook dat vandaag de dag van de verduurzaming dat voor velen om financiële redenen niet de eerste prioriteit heeft. CDA wil kijken of via financiering door de gemeente woninggebonden duurzaamheidsinvesteringen mogelijk zijn. Daartoe dienen wij de motie: ‘onderzoek verduurzamen via baatbelasting’ in. Afsluitend Wij begonnen dit betoog van het CDA over een gemeente die verantwoordelijk en rechtvaardig is. Er liggen 78 bezuinigingen voor, daarvan 28 in het sociaal domein. CDA heeft alle insprekers gehoord, maar heeft ook zelf in de samenleving navraag gedaan. Wij lezen over maatwerk en weten dat er veel mogelijkheden voor bezwaar en beroep zijn, maar wij roepen het college op: investeer in goede communicatie door uw consulenten, wees alert op willekeur en hanteer een hardheidsclausule. Doe ons tijdig verslag van de uitkomsten van de (her-) indicaties. En naar de inwoners: betrek de politiek als u naar eigen zeggen onrechtvaardig wordt behandeld. Wij hebben op 6 punten opgeroepen als Hoogeveen zaken aan te pakken. Wij denken als CDA dat de mensen, de samenleving elkaar nodig heeft. Hoogeveen mag trots zijn dat zo velen, uit verschillende overtuigingen, de handen voor de kwetsbaren uit de mouwen steken. Wij roepen daarom het college op om te onderzoeken of de samenleving daarbij geholpen kan worden. Wij denken aan initiatieven als een sociaal investeringsfonds zoals we dat elders zien, dit zou kunnen helpen als steun in de rug voor grote initiatieven uit de samenleving. Innovatie van uit de praktijk. Een dergelijk fonds kan de rol van Smederijen versterken! Dat is ook Nieuw Drents Denken! Horen hier graag uw reactie op deze suggestie. Investeren moet, ook in sociale vernieuwing.

Regio Deal: het idee, of de uitvoering

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Hoogeveen 02-06-2019 20:38

D66 is voorstander van regionale samenwerking. Ervaringen in andere gemeenten kunnen de weg wijzen (of juist niet). Financiële bijdrage van provinciale en rijksoverheid is daarbij dan ook welkom.

Voorwaarde voor succesvolle samenwerking is wel dat de doelen juist omschreven zijn, plannen goed doordacht, sturing helder en afspraken duidelijk. Kortom, een SMART-geformuleerde samenwerking.

Het is om die reden dat D66 Hoogeveen het initiatief nam tot een amendement en een tweetal moties bij de behandeling van de Regio Deal voor Zuid- en Oost-Drenthe. Het huidige raadsvoorstel is weinig concreet, weinig SMART.

Wat is het

De Rijksoverheid stelt 215 miljoen beschikbaar voor het versterken van regio’s. Uit de 88 aanvragen zijn 12 voorstellen geselecteerd. Eén van de voorwaarden is 50/50 financiering. Voor de regio “Zuid- en Oost-Drenthe” (Emmen, Coevorden, Borger-Odoorn, Aa en Hunze, Hoogeveen en Hardenberg (!)) is 20 miljoen gereserveerd. De provincie Drenthe draagt ook 10 miljoen bij, zodat voor de gemeenten 10 miljoen overblijft. Dat de gemeente Hardenberg ook in deze deal meedoet komt door aansluiting bij de regio Vierkant voor Werk (Hoogeveen, Emmen, Coevorden en Hardenberg). De bijdrage voor Hoogeveen is € 450.000 en dat 4 jaar lang, dus totaal € 1,8 miljoen.

Een citaat uit een kamerbrief over de Regio Deal:

Als gevolg van bevolkingsdaling, mismatch op de arbeidsmarkt, dalende woningwaarde, “overerfbare” armoede, slechte gezondheid en een hoge zorgvraag staat in de regio Zuid- en Oost-Drenthe de leefbaarheid onder druk. Het te vormen partnership tussen Rijk en regio zal erop gericht zijn om een positieve sociaal economische impuls aan het gebied te geven. 

Wat zijn de bezwaren

De plannen zijn verre van concreet. Tekenend is dat wethouder Steenbergen aangaf dat in de week voor het debat op 9 mei nog nadere afspraken met het Rijk gemaakt zijn, en vervolgens op ons verzoek om inzicht in de afspraken met het Rijk met een kamerbrief van 16 november 2018 komt. En dan hebben we het slechts over de basis, de wijze waarop de in te dienen projecten uitgevoerd en gemonitord moeten worden. Onze verzoeken:

Garantie op terugvloeien eigen bijdrage naar de eigen gemeente; Afspraken met het Rijk inclusief voorwaarden ter beschikking van de raad stellen; Afspraken over governance ter beschikking van de raad stellen; In te dienen plannen SMART formuleren.

Een ook niet onbelangrijk bezwaar is de penibele financiële situatie van de gemeente Hoogeveen. De spaarpot is zo goed als leeg en de tekorten lopen in de miljoenen. Wat ons betreft niet het moment om te speculeren met geld ook al klinkt de Regio Deal nog zo aantrekkelijk.

Wat waren de reacties

Wethouder Steenbergen bezwoer meerdere malen “maximale transparantie”. De basis voor die transparantie, het amendement met het verzoek de afspraken beschikbaar te maken, was echter “niet uitvoerbaar”. Is het dan gek dat een groot deel van de oppositie weinig vertrouwen krijgt wanneer een motie, die de uitvoering een tandje scherper moet maken, door diezelfde wethouder “uit het oogpunt van transparantie overbodig” genoemd wordt? Geen van de punten in de moties en in het amendement staan in de stukken op schrift en in de toezeggingen komen ze weinig concreet naar voren. De verdediging van wethouder Steenbergen rust op aannames en onderbuik gevoel, niet op feiten. Uiteindelijk stemden D66, SP, GroenLinks en 2 raadsleden van de VVD dan ook tegen het voorstel voor toetreding tot de Regio Deal. De Regio Deal is daarmee wel aangenomen.

Hoe nu verder

De Regio Deal is in de basis een goed idee. De uitwerking is naar de mening van D66 van onvoldoende kwaliteit. Dat ontslaat ons uiteraard niet van de plicht de uitvoering de komende 4 jaren te toetsen aan de uitgangspunten die wij in onze inbreng hebben genoemd.

Het amendement en de moties: Amendement Regiodeal Garantie (D66/VVD/GroenLinks/PvdA) Motie Regiodeal afspraak is duidelijkheid (D66/GroenLinks/VVD/PvdA) Motie Regiodeal sturing en kwaliteit (D66/GroenLinks/VVD/PvdA/SP)

Het complete raadsvoorstel is hier te vinden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.