Nieuws van politieke partijen in Oude IJsselstreek over VVD inzichtelijk

8 documenten

Op 22 mei heeft D66 Oude ...

D66 D66 VVD PvdA Oude IJsselstreek 24-05-2019 20:13

Op 22 mei heeft D66 Oude IJsselstreek samen met de fracties van PvdA, SP en VVD een motie van treurnis ingediend tegen het college. Daarmee hebben we een soort gele kaart uitgedeeld, een waarschuwing dat we de opstelling van het college niet waarderen. Zoiets doe je niet zomaar, dat doe je alleen als je echt vindt dat er iets mis is gegaan. Lees hier waarom we deze motie mee ingediend hebben.

https://www.facebook.com/125628694126 ...

PvdA PvdA D66 VVD ChristenUnie CDA Oude IJsselstreek 15-05-2019 19:58

https://www.facebook.com/125628694126042/posts/2370535492968673/

Groen licht bouw MMP ...

Lokaal Belang Lokaal Belang D66 VVD CDA Oude IJsselstreek 25-01-2019 10:54

Groen licht bouw MMP Gendringen Zorgaanbieder Azora is al sinds 2011 bezig is met de ontwikkeling van nieuwbouw voor het woonzorgcentrum Maria Magdalena Postel (MMP) in Gendringen, kan verder. Gisterenavond werd het bestemmingsplan voor de nieuwbouw goedgekeurd door de gemeenteraad. Naast Lokaal Belang stemden ook CDA, 2 raadsleden van de VVD en D66 voor goedkeuring. Lokaal Belang is blij voor de bewoners en het personeel van het MMP: het huidige gebouw is verouderd en voldoet niet meer aan de huidige eisen. Het nieuwe MMP krijgt diverse woonvormen: wooneenheden van zorginstelling Azora en zelfstandige wooneenheden van Estinea en Wonion voor begeleid en regulier wonen. Ook staan er multifunctionele ruimtes en een restaurant gepland. De nieuwbouw zal uiteraard duurzaam en gasloos gebouwd worden. De wooneenheden zullen “nul-op-de-meter” worden. Het nieuwe woonzorgcentrum zal ons inziens een stevige impuls geven aan de dynamiek van het centrum van Gendringen. Na jarenlang overleg, schetsen enontwikkelen door de initiatiefnemers lag er een levensvatbaar plan en wij vonden dat dit initiatief beloond moest worden! Goed voor Gendringen, goed voor onze gemeente. Wij wensen Azora, Wonion en Estinea veel succes met de bouw en we hopen dat het verdere bouwproces soepel en vlotjes verloopt. Aan ons zal het niet liggen!

D66 dient motie van wantrouwen in.

D66 D66 VVD CDA PvdA Oude IJsselstreek 05-09-2018 18:22

Tijdens de raadsvergadering van 30 augustus heeft D66, mede namens de VVD, PvdA en SP, een motie van wantrouwen tegen de wethouder ingediend. Hiertoe hebben wij niet lichtvaardig besloten, en dat besluit vraagt dan ook om een uitleg, die wij u hieronder geven. De volledige tekst van de motie, inclusief een puntsgewijze toelichting, is hier te vinden: https://goo.gl/awKnz6

Goed onderwijs

D66 vindt goed en toegankelijk onderwijs enorm belangrijk, en is zich ervan bewust dat een goede huisvesting onmisbaar is. Dat dit kosten met zich meebrengt spreekt vanzelf. En ook dat deze kosten worden betaald uit belastinggeld, dat de burgers van deze gemeente moeten ophoesten. D66 vindt het daarom ook van groot belang dat op een verantwoorde manier met geld van de belastingbetaler wordt omgegaan. En daarbij past een gezond kritische blik van de gemeenteraad, die uiteraard optimaal geïnformeerd moet worden.

De controlerende taak van de gemeenteraad

De raad is in de gemeente het hoogste bestuursorgaan, te vergelijken met de tweede kamer. Wethouders voeren hun taak uit onder toezicht van de raad, net als ministers. De wethouder heeft de plicht om de raad juist en voldoende te informeren. De raad heeft het recht om de wethouder om extra informatie te verzoeken. De wethouder mag de gevraagde informatie slechts bij hoge uitzondering weigeren, bijvoorbeeld als de verstrekking van de informatie in strijd met het openbaar zou zijn.

Liegen (het bewust spreken van onwaarheden) tegen de Raad is daarbij voor een wethouder onaanvaardbaar. Dat geldt ook voor een minister in de tweede kamer.

De feiten

In de commissievergadering van de commissie MO van 12 juli 2018 werd gesproken over de nieuwbouw van het Almende College. Gebleken is dat de kosten, nog voor de definitieve aanbesteding, al van 10 naar € 13 miljoen euro zouden stijgen. In de commissievergadering werd gevraagd waarom het project nu al 3 miljoen euro duurder zou worden.

Wethouder Peter van de Wardt (CDA), heeft pas na herhaald aandringen de gevaagde informatie verstrekt, en van die informatie een groot deel geheim verklaard. Een deel van de commissievergadering werd ook geheim verklaard. Tijdens de commissievergadering dook een brief op aan de gemeenteraad van Achterhoek VO over de kostenstijging, welke brief de Raad nooit heeft bereikt. Deze brief zat bij de geheime stukken.

De wethouder zei in het openbare deel van de vergadering dat hij niet wist waarom die brief geheim was verklaard, dat hij ook niet wist waarom die brief nooit bij de Raad terecht was gekomen, en hij wekte de indruk dat dit aan de griffie lag. In het besloten gedeelte gaf de wethouder toe dat het college van Burgemeester en Wethouders de brief in een schriftelijk besluit geheim had verklaard. Ook is gebleken dat deze wethouder op meerdere punten niet naar waarheid geantwoord heeft. Op de vraag waarom hij niet de waarheid had gesproken gaf Van de Wardt geen antwoord.

Pas na herhaald aandringen heeft de wethouder voor het achterhouden van de brief in het openbaar zijn excuses aangeboden. Hij gaf wel aan met de beste intenties te hebben gehandeld.

Conclusie

Wethouder Peter van de Wardt heeft meermalen geweigerd om gevraagde informatie aan de raad te verstrekken, en heeft nog altijd niet alle vragen behoorlijk beantwoord. Hij heeft ook meermalen tegen de raad gelogen.

De excuses zijn ongeloofwaardig. Op vragen waarom hij heeft gelogen zegt hij namelijk “slechts goede bedoelingen” te hebben gehad. Dat legde hij niet inhoudelijk uit, zodat de Raad hem op zijn woord moet geloven dat hij met goede bedoelingen heeft gelogen. Hieruit blijkt dat deze wethouder totaal geen inzicht toont in het kwalijke van zijn handelen, waarmee de kans groot is dat hij opnieuw zal liegen en stukken zal achterhouden als hij de kans krijgt. Als een wethouder liegt dan is dat erg, en dan heeft hij wat uit te leggen. En dat doet hij niet.

De Raad kan er dus niet langer van op aan dat wethouder Van de Wardt de Raad in de toekomst wel juist en volledig zal informeren. Dit leidt tot een onwerkbare situatie.

De fractie van D66 vindt dat wethouder Van de Wardt moet opstappen omdat hij niet langer te vertrouwen is, en heeft de gemeenteraad daarom voorgesteld een motie van wantrouwen aan te nemen. Deze motie is door alle oppositiepartijen gesteund, maar aangezien er geen steun van de coalitiepartijen voor de motie was kan de wethouder vooralsnog blijven zitten.

The post D66 dient motie van wantrouwen in. appeared first on D66 Oude IJsselstreek.

Tijdens de raadsvergadering van 30 ...

D66 D66 VVD CDA PvdA Oude IJsselstreek 31-08-2018 10:12

Tijdens de raadsvergadering van 30 augustus heeft D66, mede namens de VVD, PvdA en SP, een motie van wantrouwen tegen de wethouder ingediend. Hiertoe hebben wij niet lichtvaardig besloten, en dat besluit vraagt dan ook om een uitleg, die wij u hieronder geven. De volledige tekst van de motie, inclusief een puntsgewijze toelichting, is hier te vinden: https://goo.gl/awKnz6 Goed onderwijs D66 vindt goed en toegankelijk onderwijs enorm belangrijk, en is zich ervan bewust dat een goede huisvesting onmisbaar is. Dat dit kosten met zich meebrengt spreekt vanzelf. En ook dat deze kosten worden betaald uit belastinggeld, dat de burgers van deze gemeente moeten ophoesten. D66 vindt het daarom ook van groot belang dat op een verantwoorde manier met geld van de belastingbetaler wordt omgegaan. En daarbij past een gezond kritische blik van de gemeenteraad, die uiteraard optimaal geïnformeerd moet worden. De controlerende taak van de gemeenteraad De raad is in de gemeente het hoogste bestuursorgaan, te vergelijken met de tweede kamer. Wethouders voeren hun taak uit onder toezicht van de raad, net als ministers. De wethouder heeft de plicht om de raad juist en voldoende te informeren. De raad heeft het recht om de wethouder om extra informatie te verzoeken. De wethouder mag de gevraagde informatie slechts bij hoge uitzondering weigeren, bijvoorbeeld als de verstrekking van de informatie in strijd met het openbaar zou zijn. Liegen (het bewust spreken van onwaarheden) tegen de Raad is daarbij voor een wethouder onaanvaardbaar. Dat geldt ook voor een minister in de tweede kamer. De feiten In de commissievergadering van de commissie MO van 12 juli 2018 werd gesproken over de nieuwbouw van het Almende College. Gebleken is dat de kosten, nog voor de definitieve aanbesteding, al van € 10.000.000,00 naar € 13.000.000,00 zouden stijgen. In de commissievergadering werd gevraagd waarom het project nu al 3 miljoen euro duurder zou worden. Wethouder Peter van de Wardt (CDA), heeft pas na herhaald aandringen de gevaagde informatie verstrekt, en van die informatie een groot deel geheim verklaard. Een deel van de commissievergadering werd ook geheim verklaard. Tijdens de commissievergadering dook een brief op aan de gemeenteraad van Achterhoek VO over de kostenstijging, welke brief de Raad nooit heeft bereikt. Deze brief zat bij de geheime stukken. De wethouder zei in het openbare deel van de vergadering dat hij niet wist waarom die brief geheim was verklaard, dat hij ook niet wist waarom die brief nooit bij de Raad terecht was gekomen, en hij wekte de indruk dat dit aan de griffie lag. In het besloten gedeelte gaf de wethouder toe dat het college van Burgemeester en Wethouders de brief in een schriftelijk besluit geheim had verklaard. Ook is gebleken dat deze wethouder op meerdere punten niet naar waarheid geantwoord heeft. Op de vraag waarom hij niet de waarheid had gesproken gaf Van de Wardt geen antwoord. Pas na herhaald aandringen heeft de wethouder voor het achterhouden van de brief in het openbaar zijn excuses aangeboden. Hij gaf wel aan met de beste intenties te hebben gehandeld. Conclusie Wethouder Peter van de Wardt heeft meermalen geweigerd om gevraagde informatie aan de raad te verstrekken, en heeft nog altijd niet alle vragen behoorlijk beantwoord. Hij heeft ook meermalen tegen de raad gelogen. De excuses zijn ongeloofwaardig. Op vragen waarom hij heeft gelogen zegt hij namelijk “slechts goede bedoelingen” te hebben gehad. Dat legde hij niet inhoudelijk uit, zodat de Raad hem op zijn woord moet geloven dat hij met goede bedoelingen heeft gelogen. Hieruit blijkt dat deze wethouder totaal geen inzicht toont in het kwalijke van zijn handelen, waarmee de kans groot is dat hij opnieuw zal liegen en stukken zal achterhouden als hij de kans krijgt. Als een wethouder liegt dan is dat erg, en dan heeft hij wat uit te leggen. En dat doet hij niet. De Raad kan er dus niet langer van op aan dat wethouder Van de Wardt de Raad in de toekomst wel juist en volledig zal informeren. Dit leidt tot een onwerkbare situatie. De fractie van D66 vindt dat wethouder Van de Wardt moet opstappen omdat hij niet langer te vertrouwen is, en heeft de gemeenteraad daarom voorgesteld een motie van wantrouwen aan te nemen.

Partij van de Arbeid (PvdA)We hebben ...

PvdA PvdA VVD Oude IJsselstreek 20-03-2018 23:00

Hoog tijd voor een ambitieus Gelders klimaatplan

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Oude IJsselstreek 07-03-2018 11:47

Acht fracties uit de Gelderse Staten hebben het initiatief genomen om een Klimaatplan te maken. Zij willen daarmee het Klimaatakkoord van Parijs vertalen Gelderland. De ambities zijn hoog 55% minder uitstoot van broeikasgassen in Gelderland in 2030. En de éigen organisatie is in 2030 of eerder klimaatneutraal. Het plan spoort de provincie aan om samen met anderen stevige stappen te zetten.

SP-Statenlid Paul Kusters is een van de initiatiefnemers: “Het is voor de meeste mensen duidelijk dat de verandering van het klimaat ingrijpende gevolgen heeft en dat handelen noodzakelijk is. We moeten meer doen dan het energiegebruik verminderen. Het vraagt ook om bewustwording bij alle activiteiten waarbij broeikasgassen worden uitgestoten. Dit voorstel geeft dat wind in de rug. We willen meer richting, concrete projecten en een grote, eigen verantwoordelijkheid van de provincie.”

De indieners van het plan realiseren zich dat het geen gemakkelijke opgave is voor het provinciebestuur. En kostbaar bovendien. Maar het is hard nodig en de provincie kan een belangrijke rol spelen bij het steunen van concrete projecten op het terrein van circulaire economie en schone technologie.

Kusters: “Het is belangrijk dat er ook draagvlak is in de samenleving. Als de provincie plannen maakt waarvan de meerwaarde niet onderkend wordt door de inwoners van Gelderland dan doen we iets niet goed. Het is daarom belangrijk dat we de inwoners van Gelderland betrekken want klimaatbeleid grijpt in op de leefwereld van ons allemaal. We nodigen daarom ook alle Gelderlanders van harte uit om met ideeën te komen die ons Klimaatplan kunnen versterken. De ervaring leert dat uit onverwachte hoek soms geweldige oplossingen voor complexe problemen worden aangedragen”

De acht partijen die het klimaatinitiatief hebben ingediend zijn SP, VVD, CDA, D66, PvdA, Christen Unie, GroenLinks en 50Plus. De commissie EEM bespreekt in haar vergadering van 21 februari het klimaatinitiatief en de ‘Wensen en Bedenkingen’ van de Gedeputeerde Staten. In de Statenvergadering van 7 maart wordt het initiatiefvoorstel officieel aangeboden aan de Staten en met de leden en de gedeputeerden besproken.

De stukken zijn te vinden op https://gelderland.stateninformatie.nl/modules/1/ingekomen%20stukken/431457

 

Acht fracties uit de Gelderse Staten hebben het initiatief genomen om een Klimaatplan te maken. Zij willen daarmee het Klimaatakkoord van Parijs vertalen Gelderland. De ambities zijn hoog 55% minder uitstoot van broeikasgassen in Gelderland in 2030. En de éigen organisatie is in 2030 of eerder klimaatneutraal. Het plan spoort de provincie aan om samen met anderen stevige stappen te zetten.

SP-Statenlid Paul Kusters is een van de initiatiefnemers: “Het is voor de meeste mensen duidelijk dat de verandering van het klimaat ingrijpende gevolgen heeft en dat handelen noodzakelijk is. We moeten meer doen dan het energiegebruik verminderen. Het vraagt ook om bewustwording bij alle activiteiten waarbij broeikasgassen worden uitgestoten. Dit voorstel geeft dat wind in de rug. We willen meer richting, concrete projecten en een grote, eigen verantwoordelijkheid van de provincie.”

De indieners van het plan realiseren zich dat het geen gemakkelijke opgave is voor het provinciebestuur. En kostbaar bovendien. Maar het is hard nodig en de provincie kan een belangrijke rol spelen bij het steunen van concrete projecten op het terrein van circulaire economie en schone technologie.

Kusters: “Het is belangrijk dat er ook draagvlak is in de samenleving. Als de provincie plannen maakt waarvan de meerwaarde niet onderkend wordt door de inwoners van Gelderland dan doen we iets niet goed. Het is daarom belangrijk dat we de inwoners van Gelderland betrekken want klimaatbeleid grijpt in op de leefwereld van ons allemaal. We nodigen daarom ook alle Gelderlanders van harte uit om met ideeën te komen die ons Klimaatplan kunnen versterken. De ervaring leert dat uit onverwachte hoek soms geweldige oplossingen voor complexe problemen worden aangedragen”

De acht partijen die het klimaatinitiatief hebben ingediend zijn SP, VVD, CDA, D66, PvdA, Christen Unie, GroenLinks en 50Plus. De commissie EEM bespreekt in haar vergadering van 21 februari het klimaatinitiatief en de ‘Wensen en Bedenkingen’ van de Gedeputeerde Staten. In de Statenvergadering van 7 maart wordt het initiatiefvoorstel officieel aangeboden aan de Staten en met de leden en de gedeputeerden besproken.

De stukken zijn te vinden op https://gelderland.stateninformatie.nl/modules/1/ingekomen%20stukken/431457

CDA lokaal maakt het verschil!

CDA CDA VVD Oude IJsselstreek 06-10-2016 04:41

De raad en het college van de gemeente Oude IJsselstreek heeft een turbulente periode achter de rug. Ook het CDA maakte deel uit van de problemen waarvan alle partijen eigenaar zijn geweest. Het CDA heeft na de verkiezing willens en wetens bestuursverantwoordelijkheid genomen met de wetenschap dat er een aantal hoofdpijndossiers vanuit het verleden liggen. In het coalitie akkoord CDA, LB en VVD heeft het op orde brengen van de financiën de hoogste prioriteit. CDA probeert zo breed mogelijk overeenstemming te vinden voor de te nemen stappen. Waar staan wij als CDA, fractie, wethouder en bestuur, voor? Sociaal domein Het zal duidelijk zijn dat dit het gehele domein betreft. Bijzondere aandacht gaat uit naar het beleid rondom ARMOEDE en VLUCHTELINGEN. Voorshands zijn wij van mening dat gezien de financiële mogelijkheden van onze gemeente dit dient te gebeuren binnen de hiervoor beschikbaar gestelde gelden van het rijk. Ondanks deze beperkte middelen willen wij het vangnet in stand houden. Almende College Het CDA is voor behoud van het voortgezet onderwijs in de gemeente. Wij vinden dit van belang voor de leerlingen, de werkgelegenheid en daarvan afgeleid de economie. Essentieel voor een vitale toekomst van onze gemeente. We willen hier met alle partners zoeken naar een financieel verantwoorde huisvesting. In tijden van financiële schaarste komen de beste ideeën op tafel. Dru park Het zal bij elke inwoner wel duidelijk zijn dat het CDA moeite heeft met de financiën die zijn gebruikt om het DRU-park te realiseren. De zwaar gesubsidieerde exploitatie van het DRU-park heeft het CDA altijd betwist. We willen dat niet verhelen. Het geld is uitgegeven en komt niet terug. Het is nu zaak dat er niet opnieuw kapitaalvernietiging plaats vindt. De gebruikers van het DRU-park kunnen en moeten elkaar versterken en wel zodanig, zoals in de meerjarige plannen is vastgelegd. De over een jaar aflopende jaarlijkse tijdelijke subsidies dienen niet verlengd te worden. Subsidiebeleid Bij de fusie van de gemeente Wisch en Gendringen zijn uit beide regelingen de betere zaken ingebracht. Hierdoor ontstond in de regio de met afstand beste subsidie regeling. Financieel is dit niet meer overeind te houden en vraagt inventiviteit van de verenigingen. Samenwerking en mogelijke fusies zullen dan op termijn mogelijk noodzakelijk zijn. We begrijpen dat de verenigingen hierin een belangrijke rol spelen. Dorps- of kerktorenpolitiek Het CDA stuurt op leefbaarheid in alle kernen. Er leven veel wensen en zelfs plannen, er is een beperkte financiële ruimte. CDA wil weg blijven van precedente werking en wie het eerst komt, die het eerst maalt. CDA wil kijken naar wat mogelijk is maar verwacht ook een constructieve bijdrage van de aanvragers. De jaren dat kon worden volstaan met het handje ophouden bij de gemeente zijn voorlopig voorbij. Functionaliteit gaat boven luxe uitvoering. Mogelijkheden in bestaande gebouwen gaat boven dure nieuwbouw.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.