Nieuws van Burger Partij Amersfoort (BPA) over VVD inzichtelijk

6 documenten

Vragen – Parkeren is Vooruitzien

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) GroenLinks VVD Amersfoort 26-11-2019 22:00

Nummer: 2019-xxx

Datum: 26 november 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Toekomstig Parkeren in Amersfoort ( en Regeren ) is vooruit zien.

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van de BPA toelichting zoals hieronder vermeld ?

Is het College bereid om met de gemeenteraad en met de D66-wethouder (belast met het nieuwe stadhuis) en de VVD-wethouder (belast met verkeer) een werkbezoek aan de gemeenten Den Bosch, Deventer en Zwolle te gaan brengen? Hier kunnen zij zich dan, onder leiding van de lokale gemeentelijke hoofden van verkeer in Den Bosch, Deventer en Zwolle, laten inspireren tot hun innovatieve parkeeroplossing in deze drie historische binnensteden Den Bosch, Deventer en Zwolle.

Onderschrijft het College dat zeker bij verkeer- en parkeerbeleid regeren, echt vooruitzien is?

Zo nee, waarom niet?

Zo ja, waaruit blijkt de vooruitziende visie van het College op dit gebied?

Onderschrijft het College de toekomstige noodzaak ( zeker bij het toekomstige ook Auto-luw maken van de tweede ring van onze historische binnenstad ) voor veel meer parkeerplaatsen, zeker ook voor Vergunninghouders, nabij de huidige historische binnenstad van Amersfoort ?

Zo ja, hoe is het College voornemens om in deze behoefte te gaan voorzien?

Zo nee, waarom niet?

Ziet het College de noodzaak tot de aanleg van een grote ( gemeentelijke ) parkeergarage / transferium om net als andere grote steden het aanstaande mobiliteitsprobleem voor te zijn?

Zo ja, welke opties ziet het College hiertoe?

Zo nee, waarom niet?

Beschouwt het College het Trapezium terrein als een geschikte locatie voor de aanleg van een grote ( gemeentelijke ) parkeergarage / transferium in combinatie met de nieuwe stadhuisfunctie?

Zo ja, hoe zou het College dit willen vormgeven?

Zo nee, waarom niet?

Onderschrijft het College mogelijkheden om het Trapezium terrein hiermee een extra verbindende functie te geven tussen de historische binnenstad en het huidige NS station?

Zo ja, onderschrijft u dan ons voorstel tot deze unieke en eenmalige kans ?

Zo nee, waarom niet?

BPA Toelichting:

Recent heeft de gemeenteraad besloten tot de aanleg van het nieuwe Stadhuis op het Trapezium terrein ingesloten tussen de NS Spoorlijn, de Amsterdamseweg en de Piet Mondriaanlaan.

Daarnaast werkt de gemeente aan het autoluw maken van de binnenstad van Amersfoort. Eerst binnen de eerste grachtengordel, maar daarna waarschijnlijk ook het gebied tussen de eerste en tweede grachtengordel.

Het valt te verwachten dat de historische binnenstad van Amersfoort, net als die van Amsterdam en Utrecht, steeds drukker wordt. Regeren is vooruit zien en dus is het een utopie om te denken dat al deze bezoekers met de trein of de fiets zullen komen.

Alleen D66-ers en GroenLinks-ers lijken hierin te geloven.

Andere historische middeleeuwse steden zoals Den Bosch, Deventer en Zwolle hebben het auto parkeren nu al uitstekend opgelost door (gemeentelijke ) parkeergarages en transferia pal tegen de Binnenstad aan te plaatsen.

In Zwolle sta je op deze manier binnen 5 minuten lopend voor het museum De Fundatie en in Den Bosch binnen 5 minuten lopend voor de Kathedraal de Sint Jan.

De Burger Partij Amersfoort (BPA) ziet in Amersfoort NU nog slechts één plek om zo’n gemeentelijke parkeergarage aan te leggen voor Bezoekers en Binnenstadbewoners die daar met hun Parkeervergunning kunnen gaan parkeren. Te weten hetzelfde Trapeziumterrein.

Wanneer Amersfoort dit slim aanpakt is het parkeerprobleem toekomstbestendig en duurzaam opgelost. Daarvoor moet wel, het gehele Trapezium terrein worden uitgegraven en van een twee (of drie) laags Parkeergarage worden voorzien.

Dit kan tegenwoordig zelfs zonder mechanische ventilatie, maar met natuurlijke ventilatie, mits en aan alle kanten half verdiepte openingen voor lucht toe- en afvoer worden aangelegd. Het huidige hoogteverschil biedt daar ruimschoots de mogelijkheden toe.

Daarnaast ziet de BPA mogelijkheden om het Trapezium hiermee een verbindende functie tussen de binnenstad en het NS station te geven.

Ook biedt het de mogelijkheid om meer mensen, vanuit de Binnenstad, naar de aangekondigde nevenfuncties binnen het nieuwe stadhuis te trekken. Daarmee wordt het nieuwe stadhuis, volgens de BPA, straks een echt huis van de stad.

Ralph Langendam

en

Hans van Wegen

fractie Burger Partij Amersfoort (BPA)

Vragen – Parkeren is vooruit zien

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) GroenLinks VVD Amersfoort 26-11-2019 14:19

Nummer: 2019-138

Datum: 26 november 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Toekomstig Parkeren in Amersfoort ( en Regeren ) is vooruit zien.

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van de BPA toelichting zoals hieronder vermeld ?

Is het College bereid om met de gemeenteraad en met de D66-wethouder (belast met het nieuwe stadhuis) en de VVD-wethouder (belast met verkeer) een werkbezoek aan de gemeenten Den Bosch, Deventer en Zwolle te gaan brengen? Hier kunnen zij zich dan, onder leiding van de lokale gemeentelijke hoofden van verkeer in Den Bosch, Deventer en Zwolle, laten inspireren tot hun innovatieve parkeeroplossing in deze drie historische binnensteden Den Bosch, Deventer en Zwolle.

Onderschrijft het College dat zeker bij verkeer- en parkeerbeleid regeren, echt vooruitzien is?

Zo nee, waarom niet?

Zo ja, waaruit blijkt de vooruitziende visie van het College op dit gebied?

Onderschrijft het College de toekomstige noodzaak ( zeker bij het toekomstige ook Auto-luw maken van de tweede ring van onze historische binnenstad ) voor veel meer parkeerplaatsen, zeker ook voor Vergunninghouders, nabij de huidige historische binnenstad van Amersfoort ?

Zo ja, hoe is het College voornemens om in deze behoefte te gaan voorzien?

Zo nee, waarom niet?

Ziet het College de noodzaak tot de aanleg van een grote ( gemeentelijke ) parkeergarage / transferium om net als andere grote steden het aanstaande mobiliteitsprobleem voor te zijn?

Zo ja, welke opties ziet het College hiertoe?

Zo nee, waarom niet?

Beschouwt het College het Trapezium terrein als een geschikte locatie voor de aanleg van een grote ( gemeentelijke ) parkeergarage / transferium in combinatie met de nieuwe stadhuisfunctie?

Zo ja, hoe zou het College dit willen vormgeven?

Zo nee, waarom niet?

Onderschrijft het College mogelijkheden om het Trapezium terrein hiermee een extra verbindende functie te geven tussen de historische binnenstad en het huidige NS station?

Zo ja, onderschrijft u dan ons voorstel tot deze unieke en eenmalige kans ?

Zo nee, waarom niet?

BPA Toelichting:

Recent heeft de gemeenteraad besloten tot de aanleg van het nieuwe Stadhuis op het Trapezium terrein ingesloten tussen de NS Spoorlijn, de Amsterdamseweg en de Piet Mondriaanlaan.

Daarnaast werkt de gemeente aan het autoluw maken van de binnenstad van Amersfoort. Eerst binnen de eerste grachtengordel, maar daarna waarschijnlijk ook het gebied tussen de eerste en tweede grachtengordel.

Het valt te verwachten dat de historische binnenstad van Amersfoort, net als die van Amsterdam en Utrecht, steeds drukker wordt. Regeren is vooruit zien en dus is het een utopie om te denken dat al deze bezoekers met de trein of de fiets zullen komen.

Alleen D66-ers en GroenLinks-ers lijken hierin te geloven.

Andere historische middeleeuwse steden zoals Den Bosch, Deventer en Zwolle hebben het auto parkeren nu al uitstekend opgelost door (gemeentelijke ) parkeergarages en transferia pal tegen de Binnenstad aan te plaatsen.

In Zwolle sta je op deze manier binnen 5 minuten lopend voor het museum De Fundatie en in Den Bosch binnen 5 minuten lopend voor de Kathedraal de Sint Jan.

De Burger Partij Amersfoort (BPA) ziet in Amersfoort NU nog slechts één plek om zo’n gemeentelijke parkeergarage aan te leggen voor Bezoekers en Binnenstadbewoners die daar met hun Parkeervergunning kunnen gaan parkeren. Te weten hetzelfde Trapeziumterrein.

Wanneer Amersfoort dit slim aanpakt is het parkeerprobleem toekomstbestendig en duurzaam opgelost. Daarvoor moet wel, het gehele Trapezium terrein worden uitgegraven en van een twee (of drie) laags Parkeergarage worden voorzien.

Dit kan tegenwoordig zelfs zonder mechanische ventilatie, maar met natuurlijke ventilatie, mits en aan alle kanten half verdiepte openingen voor lucht toe- en afvoer worden aangelegd. Het huidige hoogteverschil biedt daar ruimschoots de mogelijkheden toe.

Daarnaast ziet de BPA mogelijkheden om het Trapezium hiermee een verbindende functie tussen de binnenstad en het NS station te geven.

Ook biedt het de mogelijkheid om meer mensen, vanuit de Binnenstad, naar de aangekondigde nevenfuncties binnen het nieuwe stadhuis te trekken. Daarmee wordt het nieuwe stadhuis, volgens de BPA, straks een echt huis van de stad.

Ralph Langendam

en

Hans van Wegen

fractie Burger Partij Amersfoort (BPA)

In de media – Ophef rond Raadslid

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) VVD PvdA Amersfoort 07-11-2019 20:21

BPA-fractievoorzitter Hans van Wegen in de raadszaal op het stadhuis. © Cees Wouda

Er is altijd ophef rond dit Amersfoortse raadslid en dat is de burgemeester zat

Hans van Wegen staat weer in the picture als ‘rebel’. Wie is dit raadslid en wat kan de burgemeester nog meer tegen hem doen, dan hem openlijk voor het blok zetten?

Ja, er werd dinsdagavond in de gemeenteraad een flink aantal belangrijke besluiten genomen. Over nieuwe sociale huurwoningen, het nachtnet, de begroting… maar eigenlijk was iedereen vooral bezig met wat er vlak vóór de vergadering gebeurde. Burgemeester Lucas Bolsius greep de microfoon en zette raadslid Hans van Wegen, ‘met wie elke poging tot gesprek op niets uitloopt’, publiekelijk op zijn nummer. ,,U heeft geen respect voor het instituut waar u zelf deel van uitmaakt en speelt op de man in plaats van op de bal.’’

‘Hoogst ongebruikelijk’, noemde Bolsius zijn optreden na afloop zelf. En dat zijn de kenners met hem eens. ,,Wij houden de berichten rond de gemeentepolitiek goed bij, maar weten niet van eerdere momenten waarop een burgemeester een raadslid publiekelijk zó aansprak’’, zegt Elly Klut, woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) na navraag binnen de organisatie. ,,Niets houdt een burgemeester echter tegen het te doen.’’

Hans doet aan meeuwenpolitiek: hij komt vanuit het niets aanvliegen, schijt de boel onder en is weer vertrokkenOud-partijgenoot (nu VVD-wethouder) Kees Kraanen in februari 2014

Maar met zo’n reprimande houdt de bevoegdheid van de burgemeester wel gelijk weer op. ,,In principe heeft niemand de macht om een gekozen raadslid te ontslaan’’, aldus Klut. ,,Dat is zo in de wet geregeld. Een partij kan een raadslid royeren, maar daarna staat niets hem of haar in de weg de zetel mee te nemen en voor zichzelf te beginnen.’’ In 2017 is er binnen de VNG wel gesproken over een aanscherping van de regels, maar die is door de Vereniging voor Raadsleden geblokkeerd.

Het gevolg: Hans van Wegen gaat alleen weg als hij zélf besluit op te stappen, óf als de kiezer hem bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 geen zetel meer gunt. Dat eerste lijkt uitgesloten, dat tweede kan alleen de toekomst uitwijzen. De geschiedenis van de Burger Partij Amersfoort en diens inmiddels 71-jarige oprichter is namelijk te roerig om ook maar aan een voorspelling te beginnen.

De BPA kwam in 2002 vanuit het niets met twee zetels in de raad, zag dat aantal in 2006 groeien naar vijf en werd wéér vier jaar later met zeven zetels heer en meester van de raadszaal. Door problemen in de partij (waar Hans van Wegen al die tijd voorman van was) stapten vijf raadsleden op en verliet de BPA-wethouder het pluche. De kiezer ‘beloonde’ dit in 2014 met twee zetels. Na de overstap van de nummer twee stond de pensionado er al snel alleen voor, maar bij de verkiezingen van 2018 stemden 4500 Amersfoorters op de BPA en haalde de partij opnieuw twee zetels. Ditmaal kreeg Van Wegen vertrouweling Ralph Langendam aan zijn zijde.

Alle (politieke) problemen heeft Van Wegen volgens oud-partijgenoten aan zichzelf te danken, omdat samenwerken met de ‘man met de rode sjaal’ onmogelijk zou zijn. Medeoprichter, voormalig vertrouweling en inmiddels VVD-wethouder Kees Kraanen zei in 2014 over hem: ,,Hans doet aan meeuwenpolitiek: hij komt vanuit het niets aanvliegen, schijt de boel onder en is weer vertrokken.’’

Van Wegen ziet het zelf allemaal heel anders. Problemen uit het verleden zijn goeddeels de schuld van onbetrouwbare partijgenoten, zo verklaarde hij keer op keer in deze krant, en de huidige storm is vooral het gevolg van ‘verwerpelijk handelen van de burgemeester’. ,,Door het gebruiken van de openbare ruimte voor het maken van dit statement, kiest de burgemeester ervoor om een raadslid publiekelijk te beschadigen’’, aldus Van Wegen in een schriftelijke reactie, die hij dinsdagavond op de website van de BPA plaatste.

Daarbij zou Bolsius Van Wegen niet vooraf geïnformeerd hebben over zijn plan, waardoor de BPA ‘zich niet kon voorbereiden op de aantijgingen’. Desondanks blijft Van Wegen open staan voor een gesprek. ,,We hopen op een gezamenlijk statement in de toekomst.’’

◾ Februari 2006: Hans van Wegen beticht de Amersfoortse PvdA van het saboteren van de StemWijzer. De socialisten zouden de stemhulp tientallen keren zelf hebben ingevuld, om zo de uitslag te beïnvloeden.

◾ Maart 2011: Van Wegen wordt beticht van fraude met gemeenschapsgeld. De fractie valt compleet uit elkaar. De rijksrecherche staakt haar onderzoek een jaar later wegens gebrek aan bewijs.

◾ Februari 2014: Van Wegen kaapt de domeinnaam amersfoortanders.nl, de naam waaronder oud-BPA’er Gerard van Vliet mee wil doen aan de verkiezingen. Ruzie breekt uit.

◾ Oktober 2017: De BPA-voorman beweert bij hoog en bij laag dat de bouwer van zwembad Amerena financieel aan de rand van de afgrond staat, maar levert geen bewijs.

◾ Oktober 2018: De BPA-voorman haalt zich de woede op de hals van Twitteraars door een islamofoob bericht te ‘liken’, en vervolgens de inhoud ervan te verdedigen.

In de media – BPA onder vuur om geld

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) GroenLinks D66 VVD Amersfoort 28-03-2019 13:55

BPA-voorman Hans van Wegen, hier in 2010: ,,Als ze de BPA kunnen beschadigen, zullen ze het niet laten. Ik word wel vaker weggehoond, dat vind ik minimaal interessant’. © Saskia Berdenis van Berlekom

BPA weer onder vuur om geld: ‘Begrotingsadvies van reclamebaas? Dubieus’

Amersfoortse politici zetten, niet voor het eerst, grote vraagtekens bij de manier waarop de Burger Partij Amersfoort met aan haar toevertrouwd gemeenschapsgeld omgaat. De argwaan wordt gewekt door een factuur van een reclamebureau, waar de fractie in campagnetijd naar eigen zeggen naartoe is gestapt met ‘vragen over de begroting’. Artwin Kreekel 28-03-19, 06:39

Als Amersfoor­ters hebben meebetaald aan de campagne, dan is dat kwalijk – Maarten Flikkema, VVD

De bedenkingen over de handel en wandel van de BPA werden dinsdagavond laat geuit in de gemeenteraadsvergadering, waar de volksvertegenwoordigers beslisten over de openbaarmaking van de accountantsverklaring over de besteding van de fractievergoedingen.

Aangezien de discussie goeddeels plaatsvond vóór het opheffen van de geheimhouding kon geen van de sprekers specifiek worden en bleef het bij een oproep ‘het stuk vooral te lezen en zelf een mening te vormen’, maar naar nu blijkt is de BPA de gebeten hond.

Accountantskantoor Deloitte, dat de besteding van de fractievergoedingen tussen 2016 en nu onder de loep nam, stelt op een factuur te zijn gestuit van een reclamebureau, die binnen zes maanden voor de verkiezingen is verstuurd. Een bedrag wordt niet genoemd maar de factuur is in ieder geval tegen de regels: reclame-uitingen worden in die periode gezien als campagnemateriaal, en dat mag niet worden betaald uit de van belastinggeld samengestelde fractievergoedingen.

Omdat BPA-voorman Hans van Wegen volgens Deloitte in een toelichting heeft aangegeven slechts ‘in overleg te zijn getreden met de eigenaar van het bureau inzake vragen over de begroting’, is de kous voor het accountantskantoor af. Dat geldt niet voor zijn collega’s. ,,Ik vind het heel dubieus dat een reclamebureau advies geeft over een begroting en opvallend dat dat bij andere begrotingen niet gebeurt, maar alleen bij die van vlak voor de verkiezingen”, aldus VVD-fractievoorzitter Maarten Flikkema daags na de openbaarmaking van de verklaring.

,,Ik kan niets bewijzen, maar als het zo is dat de inwoners van Amersfoort voor de campagne van de BPA hebben betaald, dan is dat een zeer kwalijke zaak”, vervolgt de VVD’er. Hij krijgt onder meer bijval van GroenLinks-fractievoorzitter Dillian Hos, die het allemaal ook ‘wel erg vreemd vindt’. ,,Ik vind het logisch dat je als partij advies inwint om een begroting te doorgronden, maar toch wel érg opmerkelijk dat de BPA dat bij een reclamebureau doet.”

De facturatie van de BPA ligt bij collega-raadsleden onder een vergrootglas, omdat de partij eerder in opspraak raakte over de besteding van de fractievergoeding (10.000 euro per partij per jaar, met daar bovenop 1000 euro per fractielid). In 2011 startte de rijksrecherche een onderzoek naar de lokalen, die met hulp van een juridisch adviesbureau in Elspeet via een U-bochtconstructie geld zou hebben witgewassen. Het onderzoek werd ruim een jaar later stilgelegd wegens gebrek aan bewijs.

BPA-voorman Van Wegen weet zich van de prins geen kwaad. ,,De man waar wij zijn geweest voor advies positioneert zich inderdaad als reclamebureau, maar hij doet ook andere dingen daarnaast. Dus wat dat betreft is het allemaal niet zo moeilijk. En de accountant is een heel vervelende man, dat bedoel ik positief, en die heeft in al zijn graafwerk geconstateerd dat er niets aan de hand is.”

Verbazen dat zijn partij wordt gepakt, doet het hem overigens niet. ,,Als ze de BPA kunnen beschadigen, zullen ze het niet laten. Ik word wel vaker weggehoond, dat vind ik minimaal interessant. Ik doe het niet voor de raadsleden, ik doe het voor de burgers. Echt hoor, met de werkelijkheid heeft dit alles helemaal niets van doen, en dat heeft de accountant dus ook onomstotelijk vastgesteld.”

De BPA is overigens niet de enige partij waarover de accountant bevindingen heeft opgenomen in zijn rapport. D66 heeft fractievergoedingen op een spaarrekening gezet, en die vervolgens eerst wel en daarna niet mee laten tellen in de totale begroting van de partij. Fractievoorzitter Tyas Bijlholt beloofde hierop dinsdagavond dit voortaan beter te administreren. De inmiddels ter ziele gegane OPA (Ouderen Partij Actief) heeft tot slot één factuur dubbel betaald en een andere kostenpost opgenomen zonder onderbouwende factuur, maar toegezegd die factuur alsnog in te leveren.

In de media – Geen onderzoek MOA-debacle

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) D66 ChristenUnie GroenLinks VVD CDA Amersfoort 06-02-2019 10:11

MOA ging vorig jaar zomer failliet, en is sindsdien dicht. © Angeliek de Jonge

Onderzoek naar Amersfoortse rol MOA-debacle van tafel

Er komt geen diepgravend onderzoek naar de rol van Amersfoort in het faillissement van Museum Oud Amelisweerd (MOA), waar tussen 2014 en 2017 werken van kunstenaar Armando hingen. Dat is de uitkomst van een ongekend fel debat, dinsdagavond laat op het stadhuis.Artwin Kreekel 06-02-19, 12:39 Laatste update: 12:45

Orde houden in een raadsvergadering van de gemeente Amersfoort is sowieso al geen sinecure. Maar zo zwaar als CDA’er Micheline Paffen het dinsdagavond had, heeft een voorzitter het zelden. D66-fractievoorzitter Tyas Bijlholt die Ben Stoelinga (Amersfoort2014) oproept ‘fatsoenlijk’ te blijven, Stoelinga die op zijn beurt Bijlholt verwijt ‘alles weg te moffelen omdat de hele kwestie de schuld is van D66-wethouders’ en als klap op de vuurpijl een raadslid, Hans van Wegen van de BPA, die omdat hij niet uit mag praten na een half uur briesend de zaal verlaat.

De emoties liepen hoog op, omdat door de raadsleden klaarblijkelijk totaal verschillend wordt gedacht over de verantwoordelijkheid van Amersfoort in het MOA-debacle. Het Utrechtse museum ging vorig jaar zomer failliet, onder meer door jaar na jaar tegenvallende bezoekersaantallen. De gemeente Amersfoort betaalde over een periode van acht jaar onder de streep 885.000 euro aan het museum, omdat het haar kerncollectie van 22 werken van Armando tentoonstelde. Die werken waren na de verwoestende brand in de Elleboogkerk in 2017 dakloos geworden.

Als we onze controle­ren­de taak als gemeente­raad een béétje serieus nemen, beginnen we een groot onderzoek – Hans van Wegen, BPA

Niet alleen de gemeente betaalde hiervoor: museumkoepel Amersfoort in C legde in totaal 1,6 miljoen euro bij, waarvan 1 miljoen euro als gift van de Bankgiroloterij voor het opbouwen van een nieuw museum voor de kunst van Armando. Aangezien ook dit bedrag indirect ook als gemeenschapsgeld gezien wordt, houdt Amersfoort2014-voorman Ben Stoelinga rekening met een verlies van 2,6 miljoen euro als gevolg van het faillissement. Omdat hij twijfelt of Amersfoortse cultuurwethouders voldoende controle hebben gevoerd op wat er voor dat geld is gedaan, verzocht hij zijn collega-raadsleden een groot onderzoek te starten.

Al direct kreeg hij hiervoor dinsdagavond oppositiepartijen SP, BPA, CDA en Denk mee. ,,Het rapport van onderzoeksbureau Blue Yard (dat in opdracht van de gemeente Utrecht onderzoek deed naar het faillissement, red.) roept wat betreft de rol van Amersfoort alleen maar vragen op, en die willen we beantwoord zien”, aldus CDA-raadslid Angeliek Noortman. ,,Als we onze controlerende taak als gemeenteraad een béétje serieus nemen, beginnen we een groot onderzoek”, viel BPA-voorman Hans van Wegen haar bij, vijf minuten voor hij boos wegbeende.

Dat risico’s die ons van tevoren werden voorgespie­geld zijn uitgekomen is spijtig, maar we hebben er ook echt wat voor teruggekre­genTyas Bijlholt, D66

Coalitiepartijen D66, ChristenUnie en GroenLinks voelde al van meet af aan niets voor een onderzoek. ,,Er zullen besluiten zijn waarvan je nu zegt: dat hadden we misschien anders moeten doen”, aldus GroenLinks-raadslid Linda van Tuyl. ,,Maar de onderste steen krijg je nóóit boven.” D66’er Bijlholt: ,,Dat risico’s die ons van tevoren werden voorgespiegeld zijn uitgekomen is spijtig, maar we hebben er ook echt wat voor teruggekregen: een mooie tentoonstelling.”

De VVD, de partij die de sleutel in handen had om één van de twee kampen aan een meerderheid te helpen, ging twijfelend de vergadering in, maar koos kant toen wethouder Fatma Koser Kaya (D66, Cultuur) aangaf dat haar voorgangers ‘steeds goed de financiële verantwoordingen hebben gecontroleerd’. Hiermee viel de bodem voor het voorstel van Stoelinga weg, die de avond besloot met een briesend ‘schan-daaaaaa-lig’.

Bron: AD

Zie ook ons persbericht over dit onderwerp.

Video – De Westelijke Ontsluiting wordt het nieuwe Eemhuis

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) GroenLinks VVD D66 Amersfoort 12-12-2018 20:29

De meest opmerkelijke feiten bij de Westelijke Ontsluiting (WO)

Volgens de Burger Partij Amersfoort (BPA) laat de gemeente Amersfoort, Het Stadhuis (HS) de gemeenteraad jaren, en jaren geleden in 2013 een raadsbesluit met betrekking tot de Westelijke Ontsluiting (WO) nemen,

op onjuiste cijfers, onjuiste aannames, en onjuiste groei getallen.    – 67 miljoen –

Daarna behalen zowel D66 en GroenLinks bij de gemeenteraadsverkiezingen van Maart 2018 een duidelijke verkiezingsoverwinning met (achteraf valse) beloftes, die ze direct daarna in het, met de VVD afgesloten Coalitie Akkoord , direct weer inslikken. Vooral GroenLinks wethouder Astrid Janssen is een ster in “het vergeten” van haar GroenLinks uitgangspunten

De BPA constateert dat D66 en GroenLinks twee wethouders tijdelijk laat “invliegen” uit respectievelijk Culemborg en Den Haag. Beiden krijgen een verhuis-ontheffing en geven zelf nu al aan dat ze straks weer terug gaan naar “hun familie”.

De gemeente Amersfoort geeft Arcadis opdracht om een Begroting te maken voor al de vier plandelen, maar doet dat via ProRail ( de “katvanger” ) Terwijl ProRail alleen maar belang heeft bij één plandeel, namelijk de Spoortunnel onder de spoorlijn Utrecht-Amersfoort. De BPA vindt ook dit hoogst opmerkelijk.

De BPA meent te mogen weten dat de eerste Raming (

) van de Gemeente (maar die geen enkele Status heeft volgens de huidige VVD wethouder) destijds ruim boven de 94,5 miljoen uitkwam.

Echter Arcadis komt opnieuw met een Begroting van 78 miljoen die na “versobering uitkomt op 68 miljoen ( oktober 2018 )

Daarna doet de Brink groep een Second Opinion ( let wel, een steekproefsgewijze controle zonder detailleringen, constructieve nacalculaties of wat dan ook ) Ook zij komen weer uit op diezelfde 68 miljoen ( december 2018 )

Bij de Presentatie op 11 December van de gemeente Amersfoort blijkt dat de Aannemer, die straks nog moet worden gekozen, na inschrijving, niets meer hoeft te doen behalve bouwen. De gemeente Amersfoort ( Het Stadhuis ) zal zelf van het gehele Project de Bouw-directie gaan voeren. De BPA heeft daar zeer grote twijfels over want die expertise is totaal niet IN ons Stadhuis aanwezig. Dit wordt later door de VVD wethouder ook bevestigd, daar gaan ze op Het Stadhuis een grote, dure ploeg externen voor inhuren. En ook die zaken halen ze uit

Voor de BPA is het helder: Het Stadhuis heeft alle zaken die OOK bij de aanleg van de Westelijke Ontsluiting horen, zoals Directie voeren, afstemmingen, aankopen, overleggen met derden, allemaal

waar de gemeenteraad destijds JA op heeft gezegd in 2013. En bovendien heel veel versoberd zonder dat daar iemand buiten Arcadis om, aan heeft gerekend, niet financieel, nog constructief voor wat betreft de vele betonconstructies.

En verder is het voor de BPA op 12 December 2018 helder:

Niemand van de huidige betrokkenen loopt enig Risico:

Arcadis niet, want die zijn niet betrokken bij de versobering, en waren ook niet in de Raadszaal aanwezig op 11 December 2018.

ProRail niet, want die handelt slechts namens de gemeente Amersfoort.

de huidige betrokken wethouders niet, want die zijn straks weer terug in hun eigenlijke woonplaats, of inmiddels met wachtgeld. ( of worden tussentijds elders VVD-Burgemeester ) Bovendien zit in het Salaris / Wachtgeld van Wethouders geen enkele variabel deel bij “slecht functioneren”.

de huidige gemeenteraad niet, waarbij 80 % van de leden de inhoudelijke Kennis ontbreekt om hier zelfstandig een inhoudelijk oordeel over te kunnen geven. Immers ze zijn verpleegkundigen, adviseur, huisvrouw, directeur binnen het LO, consultant of audio-specialist.

de Brinkgroep, want die gaven slechts een oppervlakkige Second Opinion, zonder gedetailleerder (her-)berekeningen financieel dan wel constructief.

het Projectteam / Bouwbureau / en al de gemeentelijke ambtenaren niet, want die zijn / worden straks zeer duur ingehuurd van externe marktpartijen / uitzendbureaus, of behoren binnen de Top-15 van de al jaren, in Het Stadhuis zittende Bemanning.

11. De enige die echt Risico loopt, voor die extra minimaal 30/35 miljoen; die straks onherroepelijk boven water komt ;( zie de huidige situatie bij de Uithoflijn in Utrecht ) is de in Amersfoort wonende Burger, die hier de lokale Onroerendzaakbelasting (OZB) betaald.

Maar eigenlijk is het meest vreemde:

deze Westelijke Ontsluiting is totaal overbodig. Immers de A1 en A28 voldoen meer dan uitstekend en het huidige Verkeersaanbod ter plaatse op de DF-laan is echt minimaal.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.