Nieuws van politieke partijen in Almelo over CDA inzichtelijk

13 documenten

Einde Soweco dichterbij

PvdA PvdA VVD CDA Almelo 17-06-2020 13:32

Het lot van het 50-jarige werkbedrijf Soweco lijkt beslist. Het ziet er naar uit dat de 6 raden van de gemeenten die samen Soweco runnen, allen instemmen met het einde ervan. Er is het afgelopen jaar veel gezegd en geschreven over Soweco. Er is gedemonstreerd, de rechter moest er zelfs aan te pas komen. Dankzij onvervalst polderen is er een voorstel tot stand gekomen waar ook de OR en de Raad van Commissarissen van Soweco zich in kunnen vinden. De gemeenteraad van Almelo heeft met grote meerderheid ingestemd met het voorstel. Jorien Geerdink heeft er met de VVD- en CDA-fractie voor gezorgd dat er extra garanties zijn ingebouwd. Zodra de raden van de andere gemeenten datzelfde hebben gedaan, begint de fase van afbouw van Soweco en opbouw van een organisatievorm die de participatiewet in de volle breedte oppakt, onder directe regie van de gemeente. Soweco gaat straks als een zeer gewaardeerde oldtimer voor altijd de remise in. De inwoners van Almelo aan de ‘onderkant van de arbeidsmarkt’ worden als het goed is straks beter bediend door in te stappen in een nieuwe, grote bus, met participatie als bestemming.

Het bericht Einde Soweco dichterbij verscheen eerst op PvdA Almelo.

Motie behoud autonomie lokale rekenkamer(functie)s aangenomen

ChristenUnie ChristenUnie D66 VVD CDA Almelo 14-02-2020 16:51

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1310874/173756/nieuwestadhuisDe Almelose rekenkamer functioneert goed. Er is bewust gekozen om, naast externen, ook raadsleden lid te maken. Wouter Teeuw is een van de drie raadsleden in de rekenkamer. Mogelijk wil het Rijk echter raadsleden verbieden lid te zijn. Op initiatief van Lokaal Almelo Samen tekent de Almelose Raad bezwaar aan.

Onzestaande motie, mede ingediend door de fractie van de ChristenUnie, werd met 32 stemmen voor en 2 stemmen tegen aangenomen

MOTIEInitiatiefnemer: Lokaal Almelo Samen (LAS)Mede-indiener(s): Leefbaar Almelo, ChristenUnie (CU), Forum voor Rechts (FvR)Titel motie: Behoud autonomie lokale rekenkamer(functie)s

De raad van de gemeente Almelo, in vergadering bijeen d.d. 11 februari 2020

Constateert dat:- De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een nieuwe wet op de lokale Rekenkamers voorbereid heeft.- De Minister de rekenkamerfunctie wil afschaffen, zodat raadsleden geen lid (onderzoekend of adviserend) meer mogen zijn van de (lokale) rekenkamer.- Dit voornemen vooral gestoeld is op het feit dat er in Nederland 50 zgn. slapende rekenkamers zijn.- De overige 305 Nederlandse gemeenten goed functionerende rekenkamer(functie)s hebben.- De Minister deze slapende rekenkamers met de nieuwe wet wil dwingen om maatregelen te nemen om de lokale rekenkamer leven in te blazen.- Een wetswijziging zonder gemeentelijk draagvlak de relatie rekenkamer versus raad niet ten goede zal komen.- De VNG geen voorstander is van genoemde wetswijziging.- De Nederlandse Vereniging voor Raadsleden de Tweede Kamer oproept de lokale autonomie van gemeenteraden te erkennen bij hebt invullen van de lokale rekenkamer.- Landelijk CDA, VVD en D66 grote vraagtekens zetten bij de voorgestelde wetswijziging.- Volgens de VNG er weinig steun is onder de gemeenten voor een dergelijke wetswijziging.

Overweegt dat:- Het van belang is dat de verbinding tussen rekenkamer en raad o.a. door de aanwezige raadsleden tot stand gebracht wordt en blijft.- Door de wetswijziging actieve participatie van raadsleden als rekenkamerlid wordt uitgesloten.- De onafhankelijkheid van een rekenkamer betrekking heeft op het onderzoek en hangt niet af van de deelname van raadsleden.- De raad door dit wetsvoorstel nog meer op afstand van de rekenkamer komt- Het van belang is, dat gemeenten hun lokale autonomie behouden in de keuze van de vorm van de lokale rekenkamer.- Het beperken van die keuze niet de oplossing is voor de slapende rekenkamers.- Het Rijk een geoormerkt (basis)budget beschikbaar zou kunnen stellen voor alle gemeenten, afgestemd op de omvang van de gemeentes, temeer daar een financiële doorrekening voor de invoeringskosten ontbreekt.- Almelo een goed functionerende rekenkamerfunctie heeft met externe onderzoekers en adviserende raadsleden.

Verzoekt het College om:- Aan de Tweede Kamer der Staten Generaal kenbaar te maken dat de wettelijke mogelijkheid om lokale autonomie te hebben bij het kiezen van een rekenkamermodel behouden moet blijven.- Deze motie kenbaar te maken aan alle andere gemeenten.

En gaat over tot de orde van de dag.

Wonen in Kolkschool blijft plan B&W.

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen PvdA CDA Almelo 05-09-2019 09:59

In de zomermaanden was de toekomst van de vroegere Kolkschool aan de Bornerbroeksestraat met regelmaat in het nieuws. Al jaren probeert de gemeente Almelo overbodige panden te verkopen, dit in opdracht van de gemeenteraad.

In 2015 werden daarvoor gedifferentieerde A, B en C-lijsten opgesteld waarin de voorwaarden voor verkoop werden omschreven zoals monumentenlijst (A), panden met lagere cultuur-historische waarde (B) en panden die desnoods ook gesloopt mogen worden voor nieuwe ontwikkelingen (C).

Het gebouw De Kolkschool werd gewaardeerd voor de B-lijst vanwege het karakteristieke aanzien. Slopen mocht dus niet (m.u.v. het los staande vroegere gymlokaal), maar intern mocht er aanzienlijk vernieuwd worden. Kortom een besluit bij meerderheid. Er werd behoorlijk geleurd met het pand maar kopers met kapitaal stonden niet in de rij. Het huidige college van B&W besloot een voorkeur uit te spreken voor woonappartementen. Een oplossing die in vroegere jaren ook lukte met bijvoorbeeld de vroegere Ambachtsschool aan de Veldkersstraat en de vroegere Rietmavo aan de Violierstraat (beide op De Riet).

Investeerder en ontwikkelaar Kloos2 ontwikkelde vervolgens een concept voor De Kolkschool en deed een bod. Te laag vond raadslid Louis Kampman (LAS) alweer een tijdje terug. De gemeenteraad besloot dat er een nieuwe taxatie moest worden uitgevoerd vanwege de ‘mee te leveren’ parkeerplaatsen.

De onderhandelingen gingen dus verder. Ondertussen roerden zich de ‘huurders’ ATIB en Podium Paco Plumtrek. Zij wilden zekerstelling van huisvesting waarvoor wel een inspanningsverplichting aan de orde is maar ook niet meer dan dat. Paco Plumtrek arrangeerde het verzet en stelde zichzelf als ‘kandidaat-koper’ op de voorgrond. Uiteindelijk vond men een partner in de investeerdersfamilie Schoonebeek. Woonappartementen in de Kolkschool en het al ‘afgeschreven’ gymlokaal opknappen als mogelijke huisvesting voor Paco Plumtrek/ATIB. Het bod wat hoger dan het tweede bod van Kloos2. Ambtelijk werd Kloos2 er op geattendeerd dat het voorstel van Schoonebeek cs. breder was dan het eigen concept van Kloos2. Kortom, beoogd werd een gelijkwaardig ontwikkelingsplan dat aan het eisenpakket van B&W voldeed en de hoogste bieder gegund zou worden. Kloos2 betrok alsnog de gymzaal in het plan ondanks het grote achterstallige onderhoud. Het college van B&W besloot daarop Kloos2 te informeren dat het bod werd geaccepteerd. Tot een daadwerkelijke notariële verkoop kwam het nog niet.

De rapen waren gaar bij Paco Plumtrek/Schoonebeek. De gemeenteraad werd bestookt met email’s dat e.e.a. niet zuiver was verlopen. Uiteindelijk bleek dat ambtelijk het biedingsbedrag van ontwikkelaar Schoonebeek per email was verstrekt aan Kloos2. Een omissie die niet acceptabel is in het kader van goed bestuursbeleid. De verkoop – werd ondanks acceptatie van het bod Kloos2 – door B&W, op ‘hold’ gezet. Eerst moet duidelijk worden welke juridische gevolgen de email-omissie heeft. Is acceptatie bod bindend? Kan de gemeente aangesproken worden op een schadevergoeding et cetera. Dat onderzoek wordt nu uitgevoerd.

De gemeenteraad werd schriftelijk geïnformeerd. De combinatie Paco Plumtrek/Schoonebeek trok de lobby extra opgang bij de raadsfracties.

In de voorbereidende raadsvergadering van 27 augustus werd het oppositionele politieke spel opgetuigd en deden ook supporters van Paco Plumtrek en woordvoerders van kandidaat-kopers Schoonebeek en Kloos2 hun zegje. Wethouder Langius (CU) zette namens het college van B&W uiteen waarom de verkoop op ‘hold’ was gezet. Vooral ook om alle juridische gevolgen eerst helder te krijgen. Heel normaal en vooral zuiver volgens Lokaal Almelo Samen en daarmee het college ondersteunend maar wel met verzoek voor gedegen onderzoek zoals ook andere fracties dat wensten.

Binnen de oppositie werden in de week die volgde, krachten gebundeld. De PvdA wilde alsnog dat dat het pand De Kolkschool op de A-lijst zou worden geplaats. Raadslid Çete ‘breide’ een motie van afkeuring in elkaar en eiste dat genoegdoening zou worden gedaan aan alle gebruikers in De Kolkschool. Kortom andere omschrijvingen in een nieuw eisenpakket dan waarvoor de meerderheid van de gemeenteraad in het verleden voor koos en waarmee het college van B&W op pad werd gestuurd om overbodig bezit te verzilveren.

Gezegd dient tevens te worden dat in de voorbereidende raadsvergadering van 27 augustus jl. ook insprekers waren om hun visie over het mogelijk herverkavelen van bouwkavels in Almelo Noordoost over de bühne te brengen. Ook hier negatieve uitlatingen over de afdeling vastgoed van onze gemeente. Ook dat wil het college van B&W laten onderzoeken. Daarvoor is externe deskundigheid ingeschakeld en zijn verder per direct ambtelijke mandaten ingetrokken.

Kortom het college wachtte niet af en wil helderheid. Maar dat houdt ook in dat even een pas op de plaats gemaakt moet worden gedurende het onderzoek. En niet dat de bestuurlijke opdracht van de gemeenteraad nu direct herschreven moet worden. Dat zou zelfs tot grotere negatieve gevolgen voor de gemeentekas kunnen leiden en uiteindelijk financieel doorberekent moeten worden in gemeentelijke tarieven.

Enig opportunisme is niet bevreemdend in het politieke landschap. Echter wethouder Langius hield namens het college een ruime meerderheid van de gemeenteraad achter zich, al werd wel even vreemd opgekeken dat voormalig wethouder Jan van Marle (CDA) stemde voor de motie van de PvdA om de Kolkschool alsnog op de A-lijst te zetten. “Een vergissing”, was de ‘brommige’ uitleg in de ‘ wandelgangen’ na de raadsvergadering van 3 september jl.

De PvdA-motie Kolkschool naar de A-categorie werd weggestemd met 13 voor en 19 tegen.

De ‘motie van treurnis’ van indiener Çete werd met 14 voor en 18 tegen afgewezen.

Drie raadsleden ontbraken. Twee uit de coalitie en een uit de oppositie.

Wonen in Kolkschool blijft plan B&W.

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen PvdA CDA Almelo 05-09-2019 09:59

In de zomermaanden was de toekomst van de vroegere Kolkschool aan de Bornerbroeksestraat met regelmaat in het nieuws. Al jaren probeert de gemeente Almelo overbodige panden te verkopen, dit in opdracht van de gemeenteraad.

In 2015 werden daarvoor gedifferentieerde A, B en C-lijsten opgesteld waarin de voorwaarden voor verkoop werden omschreven zoals monumentenlijst (A), panden met lagere cultuur-historische waarde (B) en panden die desnoods ook gesloopt mogen worden voor nieuwe ontwikkelingen (C).

Het gebouw De Kolkschool werd gewaardeerd voor de B-lijst vanwege het karakteristieke aanzien. Slopen mocht dus niet (m.u.v. het los staande vroegere gymlokaal), maar intern mocht er aanzienlijk vernieuwd worden. Kortom een besluit bij meerderheid. Er werd behoorlijk geleurd met het pand maar kopers met kapitaal stonden niet in de rij. Het huidige college van B&W besloot een voorkeur uit te spreken voor woonappartementen. Een oplossing die in vroegere jaren ook lukte met bijvoorbeeld de vroegere Ambachtsschool aan de Veldkersstraat en de vroegere Rietmavo aan de Violierstraat (beide op De Riet).

Investeerder en ontwikkelaar Kloos2 ontwikkelde vervolgens een concept voor De Kolkschool en deed een bod. Te laag vond raadslid Louis Kampman (LAS) alweer een tijdje terug. De gemeenteraad besloot dat er een nieuwe taxatie moest worden uitgevoerd vanwege de ‘mee te leveren’ parkeerplaatsen.

De onderhandelingen gingen dus verder. Ondertussen roerden zich de ‘huurders’ ATIB en Podium Paco Plumtrek. Zij wilden zekerstelling van huisvesting waarvoor wel een inspanningsverplichting aan de orde is maar ook niet meer dan dat. Paco Plumtrek arrangeerde het verzet en stelde zichzelf als ‘kandidaat-koper’ op de voorgrond. Uiteindelijk vond men een partner in de investeerdersfamilie Schoonebeek. Woonappartementen in de Kolkschool en het al ‘afgeschreven’ gymlokaal opknappen als mogelijke huisvesting voor Paco Plumtrek/ATIB. Het bod wat hoger dan het tweede bod van Kloos2. Ambtelijk werd Kloos2 er op geattendeerd dat het voorstel van Schoonebeek cs. breder was dan het eigen concept van Kloos2. Kortom, beoogd werd een gelijkwaardig ontwikkelingsplan dat aan het eisenpakket van B&W voldeed en de hoogste bieder gegund zou worden. Kloos2 betrok alsnog de gymzaal in het plan ondanks het grote achterstallige onderhoud. Het college van B&W besloot daarop Kloos2 te informeren dat het bod werd geaccepteerd. Tot een daadwerkelijke notariële verkoop kwam het nog niet.

De rapen waren gaar bij Paco Plumtrek/Schoonebeek. De gemeenteraad werd bestookt met email’s dat e.e.a. niet zuiver was verlopen. Uiteindelijk bleek dat ambtelijk het biedingsbedrag van ontwikkelaar Schoonebeek per email was verstrekt aan Kloos2. Een omissie die niet acceptabel is in het kader van goed bestuursbeleid. De verkoop – werd ondanks acceptatie van het bod Kloos2 – door B&W, op ‘hold’ gezet. Eerst moet duidelijk worden welke juridische gevolgen de email-omissie heeft. Is acceptatie bod bindend? Kan de gemeente aangesproken worden op een schadevergoeding et cetera. Dat onderzoek wordt nu uitgevoerd.

De gemeenteraad werd schriftelijk geïnformeerd. De combinatie Paco Plumtrek/Schoonebeek trok de lobby extra opgang bij de raadsfracties.

In de voorbereidende raadsvergadering van 27 augustus werd het oppositionele politieke spel opgetuigd en deden ook supporters van Paco Plumtrek en woordvoerders van kandidaat-kopers Schoonebeek en Kloos2 hun zegje. Wethouder Langius (CU) zette namens het college van B&W uiteen waarom de verkoop op ‘hold’ was gezet. Vooral ook om alle juridische gevolgen eerst helder te krijgen. Heel normaal en vooral zuiver volgens Lokaal Almelo Samen en daarmee het college ondersteunend maar wel met verzoek voor gedegen onderzoek zoals ook andere fracties dat wensten.

Binnen de oppositie werden in de week die volgde, krachten gebundeld. De PvdA wilde alsnog dat dat het pand De Kolkschool op de A-lijst zou worden geplaats. Raadslid Çete ‘breide’ een motie van afkeuring in elkaar en eiste dat genoegdoening zou worden gedaan aan alle gebruikers in De Kolkschool. Kortom andere omschrijvingen in een nieuw eisenpakket dan waarvoor de meerderheid van de gemeenteraad in het verleden voor koos en waarmee het college van B&W op pad werd gestuurd om overbodig bezit te verzilveren.

Gezegd dient tevens te worden dat in de voorbereidende raadsvergadering van 27 augustus jl. ook insprekers waren om hun visie over het mogelijk herverkavelen van bouwkavels in Almelo Noordoost over de bühne te brengen. Ook hier negatieve uitlatingen over de afdeling vastgoed van onze gemeente. Ook dat wil het college van B&W laten onderzoeken. Daarvoor is externe deskundigheid ingeschakeld en zijn verder per direct ambtelijke mandaten ingetrokken.

Kortom het college wachtte niet af en wil helderheid. Maar dat houdt ook in dat even een pas op de plaats gemaakt moet worden gedurende het onderzoek. En niet dat de bestuurlijke opdracht van de gemeenteraad nu direct herschreven moet worden. Dat zou zelfs tot grotere negatieve gevolgen voor de gemeentekas kunnen leiden en uiteindelijk financieel doorberekent moeten worden in gemeentelijke tarieven.

Enig opportunisme is niet bevreemdend in het politieke landschap. Echter wethouder Langius hield namens het college een ruime meerderheid van de gemeenteraad achter zich, al werd wel even vreemd opgekeken dat voormalig wethouder Jan van Marle (CDA) stemde voor de motie van de PvdA om de Kolkschool alsnog op de A-lijst te zetten. “Een vergissing”, was de ‘brommige’ uitleg in de ‘ wandelgangen’ na de raadsvergadering van 3 september jl.

De PvdA-motie Kolkschool naar de A-categorie werd weggestemd met 13 voor en 19 tegen.

De ‘motie van treurnis’ van indiener Çete werd met 14 voor en 18 tegen afgewezen.

Drie raadsleden ontbraken. Twee uit de coalitie en een uit de oppositie.

Een goede bestrijding van de ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen CDA Almelo 29-06-2019 12:14

Een goede bestrijding van de Eikenprocessierups is alleen maar mogelijk als gemeenten gezamenlijk optrekken in de strijd. Helaas vonden het CDA, CU en fractie Weinreder het nodig om tegen te stemmen.👎 #fail #eikenprocessierups #bestrijding

Een goede bestrijding van de Eikenproces…

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen CDA Almelo 29-06-2019 12:14

Een goede bestrijding van de Eikenprocessierups is alleen maar mogelijk als gemeenten gezamenlijk optrekken in de strijd. Helaas vonden het CDA, CU en fractie Weinreder het nodig om tegen te stemmen.👎

Een goede bestrijding van de Eikenproces…

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen CDA Almelo 29-06-2019 12:14

Een goede bestrijding van de Eikenprocessierups is alleen maar mogelijk als gemeenten gezamenlijk optrekken in de strijd. Helaas vonden het CDA, CU en fractie Weinreder het nodig om tegen te stemmen.👎

Links Blok hekelt College en coalitie.

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Almelo 11-01-2019 11:15

Links Blok hekelt College en coalitie. Hebben ze gelijk?

De gemeente Almelo heeft nog tot 2022 te gaan om uit de rode cijfers te komen. Maar het Linkse Blok bestaande uit PvdA, SP, GroenLinks en Leefbaar, verwijt de coalitie (CDA/VVD/LAS/ChristenUnie) dat het de bezuinigingen teveel op het bordje legt van het sociale domein door hier juist fors te willen bezuinigen. In het verzamelbesluit wordt voorgenomen 12,7 miljoen te willen bezuinigen om uiteindelijk in 2022 weer zwarte cijfers te kunnen schrijven.

Die keuze is door de coalitie gemaakt omdat juist hier zeer forse overschrijdingen van het door het Rijk beschikbare budget plaatsvinden.

Het links Blok noemt dat ‘dobberen op een stuurloos schip en een mission impossible’ en noemt het College van B&W in deze zelfs ‘rupsje nooitgenoeg’.

Die laatste term onthouden we even, want wat constateert onderzoeksbureau COELO, het bureau dat jaarlijks de gemeentelijke kostenstijging voor de burgers bijhoudt; “Hoe linkser de raad, hoe hoger de heffingen!”

Dat noemt Lokaal Almelo Samen ‘de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet’, want wat zegt COELO verder; Inwoners van gemeenten waar de PvdA aan de knoppen zit, betalen dit jaar meer verhoging aan ozb, riool- en afvalstoffenheffing dan gemeenten waar lokale partijen en ChristenUnie mede aan het bewind zijn.

Onderzoeker Corine Hoeben van COELO is over die verschillen niet verbaasd; “Hoe linkser de raad, hoe hoger de gemeenteheffingen.”

Het is maar dat u dit even weet!

Links Blok hekelt College en ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Almelo 11-01-2019 11:15

Links Blok hekelt College en coalitie. Hebben ze gelijk? De gemeente Almelo heeft nog tot 2022 te gaan om uit de rode cijfers te komen. Maar het Linkse Blok bestaande uit PvdA, SP, GroenLinks en Leefbaar, verwijt de coalitie (CDA/VVD/LAS/ChristenUnie) dat het de bezuinigingen teveel op het bordje legt van het sociale domein door hier juist fors te willen bezuinigen. In het verzamelbesluit wordt voorgenomen 12,7 miljoen te willen bezuinigen om uiteindelijk in 2022 weer zwarte cijfers te kunnen schrijven. Die keuze is door de coalitie gemaakt omdat juist hier zeer forse overschrijdingen van het door het Rijk beschikbare budget plaatsvinden. Het links Blok noemt dat ‘dobberen op een stuurloos schip en een mission impossible’ en noemt het College van B&W in deze zelfs ‘rupsje nooitgenoeg’. Die laatste term onthouden we even, want wat constateert onderzoeksbureau COELO, het bureau dat jaarlijks de gemeentelijke kostenstijging voor de burgers bijhoudt; “Hoe linkser de raad, hoe hoger de heffingen!” Dat noemt Lokaal Almelo Samen ‘de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet’, want wat zegt COELO verder; Inwoners van gemeenten waar de PvdA aan de knoppen zit, betalen dit jaar meer verhoging aan ozb, riool- en afvalstoffenheffing dan gemeenten waar lokale partijen en ChristenUnie mede aan het bewind zijn. Onderzoeker Corine Hoeben van COELO is over die verschillen niet verbaasd; “Hoe linkser de raad, hoe hoger de gemeenteheffingen.” Het is maar dat u dit even weet!

Gemeenten en hun vergeten inwoners

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) VVD CDA PvdA Almelo 09-01-2019 19:09

Ik heb me altijd al afgevraagd waarom dierenwelzijn in de samenleving bijna altijd een ondergeschoven kind is geweest. Wij, als mensen staan al heel lang stil bij ons eigen welzijn, en dat vind ik terecht, dat moeten we blijven doen. Maar waarom niet voor de dieren? Juist dieren kunnen niet vertellen wat ze leuk en niet leuk vinden, ze kunnen hun gevoelens niet uiten. Maar ze maken wel deel uit van onze samenleving. Als wij geen aandacht aan hen geven, wie gaat hen dan bijstaan? In veel gemeentes is er niet zo veel aandacht voor dierenwelzijn, maar daar komt gelukkig wel verandering in, het leeft steeds meer. Dat is een goede ontwikkeling, maar je kunt er ook een stukje ambitie bovenop doen. Zodat andere gemeentes daar een voorbeeld aan kunnen nemen.

Dierenwelzijn wordt in toenemende mate van de politieke besluitvorming. Steeds meer mensen zien in dat dieren een intrinsieke waarde hebben, en dat zij bescherming nodig hebben. De landelijke politiek in Den Haag zet het onderwerp steeds vaker op haar agenda, maar ook op gemeentelijk niveau komt dierenwelzijn vaker aan de orde. Daarom is het opvallend dat het onderwerp dierenwelzijn lang niet in alle gemeenten even veel aandacht krijgt, terwijl er overal huisdieren en wilde dieren te vinden zijn. De drie grootste steden zijn het meest vooruitstrevend op het gebied van dierenwelzijn, waarbij Amsterdam de kroon spant.

In 2014 stelde de Dierenbescherming dat er in gemeenten onvoldoende aandacht is voor dierenwelzijn. De organisatie constateerde wel dat de aandacht voor het onderwerp steeds meer toeneemt. Het aantal wethouders dat Dierenwelzijn in zijn portefeuille heeft groeit en ook het aantal gemeenten dat een Nota Dierenwelzijn heeft neemt toe. In een herziene Nota Dierenwelzijn die de Dierenbescherming heeft opgestuurd naar alle Nederlandse gemeenten, wordt uitgelegd wat hier het belang van is. Gemeenten hebben zelfs een extra zorgplicht, omdat dieren in een dorp of stad in hoge mate van de mens afhankelijk zijn.

Sinds het aantreden (2010) van de Partij Vrij Almelo in de gemeenteraad van Almelo heeft de partij het dierenwelzijn hoog in haar vaandel staan en vond zij het noodzakelijk dat de gemeente een wethouder met Dierenwelzijn in zijn of haar portefeuille benoemt en een dierenwelzijnsbeleid ontwikkelt voor de komende raadsperiode. Partijen die de verkiezingen winnen komen met een beleidsplan voor de komende vier jaar. Want die partijen vormen samen de meerderheid in de gemeenteraad. De overgebleven partijen, de oppositie kunnen dan alleen kritiek uitoefenen op het gekozen beleid.

Maar na de verkiezingen van 2014 werd er een nieuw plan bedacht om een beleidsplan te maken. Geen coalitieprogramma maar een raadsprogramma. En daarvoor is niet een deel van de raad maar zijn alle fracties nodig om een beleidsplan in elkaar te zetten en zo tot een compromis te komen. En zo ging een lang gekoesterde wens van de Partij Vrij Almelo in vervulling, een wethouder met dierenwelzijn in zijn portefeuille, die door mevrouw Irene ten Seldam de komende vier jaar concreet zou worden ingevuld en uitgevoerd.

In het coalitieakkoord van de nieuwe Raad (2018-2022) is duidelijk de ambitie uitgesproken om voortvarend met dierenwelzijn aan de slag te gaan. Daar zijn wij dan vooral wethouder Eugéne van Mierlo (CDA) die nu dierenwelzijn in zijn portefeuillle heeft zeer erkentelijk voor. In de begroting 2019 werd voor het eerst aandacht besteed aan het dierenwelzijn, een uitdrukkelijke wens van de PVA. Voor de dieren is deze erg belangrijk, hun welzijn wordt niet meer vrijblijvend, maar onderdeel van het gemeentelijk beleid. Net als bij andere begrotingsposten, horen daar niet alleen kosten maar ook doelstellingen en baten bij.

De aandacht die veel landelijke partijen in hun verkiezingsprogramma geven aan dierenwelzijn toont aan dat zij dit een belangrijk onderwerp vinden. Om dit kracht bij te zetten zouden zij hun lokale afdelingen meer moeten aansporen dierenwelzijn op de gemeentelijke agenda te zetten. Dit gebeurt op dit moment in de meeste gemeenten nog te weinig. Het aanstellen van een wethouder Dierenwelzijn en het opstellen van een Nota Dierenwelzijn zouden hier een goede stap in zijn omdat in gemeenten waarin die aanwezig zijn dierenwelzijn vaker op de agenda lijkt te komen.

335 wethouders, zoveel zouden er eigenlijk in ons land moeten zijn. Nederland telt (op 1 januari 2019) immers 335 gemeenten en het streven van de Dierenbescherming is dat iedere gemeente een wethouder benoemt die speciaal belast is met het maken en uitvoeren van gemeentelijk dierenwelzijnsbeleid. Dit beleid neemt de aanwezigheid en behoeften van dieren in huis of in het wild serieus.

Op dit moment telt Nederland ongeveer 90 wethouders die dierenwelzijn in hun portefeuille hebben. In de regio Twente zijn dat er 6. Te noemen: Haaksbergen (wethouder Arja ten Thije PvdA), Oldenzaal (wethouder Evelien Zinkweg-Ankone VVD), Wierden (Burgemeester Henk Robben onafhankelijk), Rijssen-Holten (wethouder Jan Aanstoot Gemeentebelang), Enschede (wethouder Niels van den Berg Burgerbelangen) en Almelo (wethouder Eugéne van Mierlo CDA).

Gelukkig hebben gemeenten steeds meer oog voor het welzijn van dieren. In 2009 telde Nederland volgens de Dierenbescherming 50 wethouders Dierenwelzijn. We zijn dus op de goede weg want elke zichzelf respecterende gemeente zal niet alleen opkomen voor haar burgers, maar óók zorgen voor een dierenwelzijnsbeleid.

Harry de Olde

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.