Nieuws van politieke partijen in Helmond over D66 inzichtelijk

7 documenten

De Helmondse politieke arena.

VVD VVD D66 Helmond 15-03-2019 05:46

Er is een stevige worsteling gaande in de Helmondse politieke arena. De partijen staan lijnrecht tegenover elkaar. Het onderwerp van dit gevecht was de mogelijk bouw van een nieuw Stadhuis.

https://helmond.vvd.nl/nieuws/34537/de-helmondse-politieke-arena

Voor de echte discussie begon had de oppositie via opiniesalvo’s al getracht de openbare mening te beïnvloeden. Oude ijzers en pionnen werden uit het vuur gehaald en haastig in stelling gebracht. Het ‘aanvalsplan’ van het college werd als ‘onzalig en flinterdun’ omschreven. De wethouder zou zichzelf volgens zijn opponenten in de voet hebben geschoten. Hij werd in een suggestieve spotprent weggezet als een met geld strooiende politicus. De uiteindelijke aanval op wethouder Harrie van Dijk werd ingezet in de Raadsvergadering van 12-3-2019. Het leek al snel op een ouderwetse loopgravenoorlog. De uitslag was duidelijk, de gehele oppositie van 7 partijen was mordicus tegen en de 5 coalitiepartijen werd verweten dat zij het conflict lieten escaleren. Nadat de rookwolken waren opgetrokken bleek het aangepaste raadsvoorstel trouwens met een ruime meerderheid van 22 voor en 14 tegen aangenomen!

Na afloop van de stemming werd dit politieke spelletje Stratego onder het genot van een drankje en een hapje nabesproken, dat dan weer wel. Want de gemeentepolitiek kan in de media wel omschreven worden als een slagveld, in het dagelijks leven merk ik vooral dat het allemaal mensen zijn die iets goeds willen doen voor Helmond. Het meningsverschil bestaat vooral uit ‘de weg die we willen gaan’ om onze stad nog aantrekkelijker te maken.

Het college wil Helmond aantrekkelijker maken door in een paar jaar alle gemeentelijke diensten samen te brengen in een ‘Huis van de Stad’. Een nieuw, duurzaam en toekomstbestendig stadhuis als vervanger voor ’t Cour, Boscotondo, het Stadskantoor en een gehuurd pand aan de Zandstraat. In het collegeprogramma was dit plan al aangekondigd. Het goede nieuws is dat het nieuwe Huis voor de Stad waarschijnlijk budgetneutraal gerealiseerd kan gaan worden. In gewone mensentaal betekent dit dat het de Helmonders niets extra’s hoeft te gaan gaan kosten.

Hoe kan dit zult u zich afvragen? De uitleg is relatief simpel:

de gemeentelijke diensten zijn op dit moment op 4 verschillende locaties gehuisvest, de financiële impact hiervan is groot vanwege de hoge exploitatielasten die 3,2 miljoen per jaar bedragende bezettingsgraad van de huidige 4 gebouwen is met 37% veel te laag en de beschikbare ruimtes worden inefficiënt ingezet en in feite zouden alle werkzaamheden ook kunnen worden gebundeld in een gebouwin de komende jaren zouden er voor deze locaties 8 miljoen euro aan geplande onderhoudsinvesteringen noodzakelijk zijn. Dit bedrag is nodig om de bestaande 4 locaties te kunnen blijven gebruiken. Het betreft onder andere kosten die samenhangen met het onderhoud aan de panden en installaties.er is vanwege de economische ontwikkelingen voor het eerst sinds lange tijd concreet interesse in het gemeentelijk vastgoed te weten Boscotondo en ’t Cour.

Als we de inkomsten van de verkoop, de 8 miljoen die we besparen op het onderhoud en de 3,2 miljoen die de gemeente nu al jaarlijks kwijt is aan de exploitatie optellen, kunnen we daarmee een nieuw stadhuis bouwen in de ordegrootte van € 35 tot € 40 miljoen. In tegenstelling tot wat de genoemde spotprent lijkt te suggererende wordt er door het college dus geen geld verspild.

De positieve effecten voor de stad zijn overduidelijk. Helmond krijgt zonder extra kosten:

een toekomstbestendig toegankelijk en flexibele Stadskantoor dat voldoet aan de duurzaamheids- en toegankelijkheidseisen van deze tijdeen moderne werkomgeving voor onze hard werkende ambtenaren en een eigentijdse ontmoetingsplek voor de bewonerseen verantwoorde investering in een economisch vitale stad door een coalitie die daadkracht en ambitie uitstraaltherontwikkeling van nieuwe woonruimten in het afgestoten vastgoed.

De VVD is samen met de andere partijen van de coalitie (SP, GL, D’66 en Lokaal Sterk) dan ook positief over deze plannen. Als ondernemende partij denken wij niet in beperkingen maar in kansen en mogelijkheden en willen we het ijzer smeden als dit heet is. Maakt de VVD een enorme denkfout als we stellen dat ons gezond ‘boerenverstand’ zegt dat we deze kans moeten grijpen? Elke ondernemer weet dat snel bewegen in deze economisch dynamische tijd van groot belang kan zijn. De VVD is voor een stad met ambitie. Iemand zonder ambitie is als een hordeloper zonder schoenen. Het college heeft de schoenen aangetrokken maar wordt nu verweten de horden veel te snel te willen nemen en te hard van stapel te lopen. Maar onze partij is van mening dat als je niet begint met rennen, je in deze wedstrijd bij voorbaat kansloos bent.

In een aangepast voorstel heeft het college de raad beloofd dat we op 4 momenten formeel worden betrokken in de voortgang en besluitvorming van het project. Het Total Engineering Team gaat nu eerst een aantal scenario’s voor de huisvesting (op basis van de hierboven geschetste financiële kaders, de visie en voorlopige kengetallen) uitwerken.  De VVD zal deze scenario’s kritisch gaan bekijken en alleen goedkeuren als ze inderdaad geen extra kosten voor de burgers met zich mee zullen brengen.

Theo Manders Raadslid VVD Helmond

Overstap oud wethouder naar Helmond Sport: D66 en SP stellen vragen (update)

SP SP D66 Helmond 07-06-2018 15:29

Tijdens zijn afscheidsreceptie heeft oud-wethouder Stienen aangekondigd dat hij toe zal treden tot het bestuur van Helmond Sport. Hij zal zich vooral met de verdere ontwikkeling van “sportcampus de Braak” gaan bezighouden aldus het ED.

Was het college voor deze aankondiging op de hoogte van dit voornemen? Zo nee, was u net zo verrast als wij? Zo ja, hoe heeft u hierop gereageerd / welk standpunt heeft u toen ingenomen? Hoe staat het college tegenover het feit dat een oud-wethouder, die kartrekker was voor dit project en onderhandelde met Helmond Sport namens de gemeente, met al zijn kennis en informatie nu verbonden is aan diezelfde partij?

Het college heeft een gedragscode getekend. Daarin staat dat er voor een jaar een afkoelingsperiode geldt waarbinnen het niet is toegestaan om te functioneren als bestuurslid van een verbonden partij van de gemeente.

Kan Helmond Sport gezien worden als een verbonden partij? Zo ja, deelt u dan onze mening dat in dat geval deze benoeming in strijd is met deze code? Welke mogelijkheden heeft de gemeente in dat geval om iets aan deze benoeming te doen? Zo nee, blijft dat het geval wanneer de Stichting Belangen Helmond Sport, na het overdragen van het stadion, zichzelf opheft en Helmond Sport dus eigenlijk op de stoel van diezelfde stichting komt te zitten? Hoe ziet de verhouding met de gemeente er dan uit en zijn er in dat geval (juridische) mogelijkheden om hier iets aan te doen? Wat zijn de gevolgen van deze stap voor de onderhandelingspositie van de gemeente en de verdere totstandkoming van dit grote project?

Stef Stevens D66 fractievoorzitter

Hans van Gemert SP fractievoorzitter

Lees ook Frans Stienen zit met overstap naar Helmond Sport in donkergrijs gebied

  Update

Antwoord college (pdf-bestand)

Nieuw stadsbestuur kan aan de slag

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Helmond 31-05-2018 07:39

Ruim twee maanden na de raadsverkiezingen op 21 maart is dinsdagavond het nieuwe stadsbestuur benoemt.

De verkiezingsuitslag van 21 maart bepaalt de politieke verhoudingen in de gemeenteraad. Het zetelaantal per partij ligt meteen vast. Dat geldt niet voor het stadsbestuur, het college van B en W. Er moet onderhandelt worden. Welke partijen willen en kunnen samen het stadsbestuur vormen en wethouders leveren?

Vorige week werd het resultaat van de onderhandelingen bekend gemaakt. De partijen GroenLinks, SP, VVD, Lokaal sterk en D66 zijn het eens over het coalitieakkoord en een nieuw stadsbestuur. Maar dat moet wel officieel bekrachtigd worden in een raadsvergadering waar álle partijen kunnen meestemmen. Dat gebeurde dinsdagavond.

Met 22 van de in totaal 37 raadszetels kunnen de vijf collegepartijen rekenen op een behoorlijke meerderheid. Bij de stemming over de wethouders bleek de meerderheid nog iets ruimer. Alle voorgestelde wethouders behaalden tenminste 28 vóórstemmen. Erik de Vries (SP) en Harrie van Dijk (Lokaal sterk) behaalden ieder nog een stem meer.

Door de benoeming van Erik de Vries als wethouder komt een plekje vrij in de SP-fractie. Dat betekent dat Hans van Gemert, zesde op de SP-kandidatenlijst, doorschuift naar de fractie. Hij werd meteen benoemd als raadslid.

Tevens werden 24 burgercommissieleden benoemd afkomstig van de diverse partijen. Voor de SP zijn dat Hikmet Terzioglu, Dirk van Dam en Barry Wouters. Burgercommissieleden zijn geen ‘echte' raadsleden maar kunnen hun partijen wel ondersteunen en het woord voeren in commissies.

Op de agenda ook het vertrek van vier wethouders. SP-wethouder Nathalie van der Zanden koos ervoor om in de raadsvergadering afscheid te nemen. Burgemeester Blanksma gaf een indrukwekkende opsomming van haar werk in de afgelopen periode. Ze roemde haar inzet en haar sociale hart. “Je zette altijd de mens centraal. Nooit maar dan ook nooit ben je van dat pad afgeweken!” Nathalie herinnerde aan het coalitieakkoord van 2014 ´Mensen maken de stad´ en de opdracht om Helmond socialer te maken en om kwetsbare mensen te betrekken. Werk dat het verdient om voortgezet te worden. “Nog is Helmond niet armoedevrij." Ze noemde het Stadsleerbedrijf en het grote belang ervan om mensen perspectief te bieden. Ze prees de deelnemers en riep het nieuwe stadsbestuur op om kennis te maken met “deze kanjers”.

Het nieuwe college in de startblokken zetten, afscheid nemen en nieuwe raadsleden benoemen, vormden de hoofdmoot van de vergadering. Kortom, veel formele verplichtingen dienden afgewikkeld te worden. Inhoudelijke politiek kwam kort aan de orde bij de bespreking van het coalitieakkoord en een motie van de PvdA gesteund door andere oppositiepartijen.

Bij de bespreking van het coalitieakkoord stak het CDA haar onvrede over de gevolgde gang van zaken niet onder tafel. Het is voor het eerst dat het CDA nu geen deel uitmaakt van de coalitie.

De PvdA wilde een onderzoek van de Rekenkamercommissie naar het personeelsbeleid tijdens de vorige raadsperiode. Kersverse wethouder Jos van Bree ontraadde het voorstel. “Daar wordt al regelmatig verantwoording over afgelegd." Omdat er geen meerderheid voor was, trok de PvdA de motie weer in.

Zie ook
Ledenvergadering SP stemt in met coalitieakkoord, nieuw stadsbestuur gepresenteerd Voor de liefhebber: formatiedossier (link website gemeente)

Verslag raadsvergadering 9 januari 2018

Lokaal sterk Lokaal sterk D66 PvdA Helmond 21-01-2018 13:17

Verslag raadsvergadering 9 januari 2018

Gepubliceerd op

Deze eerste raadsvergadering van het jaar werd, op traditionele wijze, geopend met de Nieuwjaarsspeeches van de burgemeester (voorzitter) en de vicevoorzitter. In beide gevallen betrof het een terugblik op 2017 en een vooruitblik naar 2018. In 2018 wordt met spanning uitgekeken naar de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018.

Op de agenda stond allereerst een voorstel voor een actieprogramma werkgelegenheidsimpuls. Dit voorstel werd unaniem gesteund.  Twee andere voorstellen betroffen de algemene gang van zaken en het aspect wonen in het stedelijk gebied Eindhoven. Na een geanimeerde discussie werden ook dee beide voorstellen aangenomen.  Vervolgens werd een voorstel tot extra maatregelen op het terrein van duurzaam ouderschap (preventie op het terrein van echtscheiding) bediscussieerd. Na enige twijfel bij een aantal partijen over het nut van deze maatregel (een extra coördinator bij de LEVgroep voor 2 jaar)  werd ook dit voorstel aangenomen.

Tenslotte werden nog 2 moties behandeld. D66 stelde voor een onderzoek te doen, om de bestuurskracht van het stedelijk gebied te vergroten. Die motie werd unaniem gesteund. De PvdA diende een motie in, om het salaris van de bestuursvoorzitter van de BNG (Bank Nederlandse Gemeenten) af te toppen tot de Balkenendenorm. Ook deze motie werd breed gesteund.

Al met al een levendig begin van het nieuwe jaar, waarbij Lokaal sterk zich in de discussies niet onbetuigd liet.

D66 Helmond is positief kritisch over begroting 2018

D66 D66 Helmond 02-11-2017 17:49

Begroting 2018-2021

Voorzitter, ik kan u geruststellen; u bent nog niet toe aan een sterkere bril! Zoals u ziet staat er echt een nieuwe fractievoorzitter van D66 Helmond voor u.

Vandaag zal ik namens D66 Helmond eerst ingaan op enkele aspecten waar we trots op zijn. Het gaat namelijk goed met Helmond en we vinden het mooi om te zien dat er successen worden geboekt. Daarna zal ik ingaan op een drietal thema’s die voor D66 belangrijk zijn en waarop we de afgelopen jaren met succes actief zijn geweest, namelijk ‘gezondheid & leefbaarheid’, ‘inclusieve samenleving’ en de ‘regionale samenwerking’.

Trots op

Voorzitter, tijdens de begrotingsbehandeling in 2015 hebben wij een motie ingediend voor een jeugdgemeenteraad. Onlangs is deze jeugdgemeenteraad geïnstalleerd en dat vinden wij een mooi resultaat! Omdat D66 Helmond de opkomst bij de verkiezingen ook onder jongeren wil bevorderen, zien wij daarbij een rol weggelegd voor de jeugdgemeenteraad. Zij zouden als ambassadeur het belang van de aankomende verkiezingen bij jongeren kunnen aangeven. Wij vragen de burgemeester om de toezegging dit op te nemen in het actieplan rondom de opkomstbevordering.

Ook het gratis stallen van fietsen op het station was voor D66 een belangrijk punt. Het gratis stallen stimuleert immers het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer en zorgt voor een aangenaam beeld op ons nieuwe station. We zijn dan ook blij dat het college deze wens omarmt.

Verder hebben wij aandacht gevraagd voor klimaatadaptatie. Onze omgeving krijgt steeds meer te maken met natte winters, drogere zomers en hittestress. Het college gaat hier gelukkig nu ook mee aan de slag (pagina 123) en wij kijken uit naar het plan van aanpak.

Voorzitter, in de begroting is ook aandacht besteed aan de verbetering van de dienstverlening. Een belangrijk punt voor D66. Het moet veel gemakkelijker zijn om zaken digitaal te melden of inzicht te krijgen in ruimtelijke ontwikkelingen. Daarbij valt ons op, dat het thema vergrijzing maar 1 keer in de begroting wordt genoemd. De vergrijzing vormt juist een van de grootste uitdagingen voor de toekomst én de ouderen zijn juist ook degene die ondersteuning nodig hebben. Graag een toelichting van het college.

Dit zijn enkele zaken waarvoor D66 Helmond zich de afgelopen jaren hard heeft gemaakt en welke gelukkig door het college zijn opgepakt. Uiteraard is D66 Helmond afgelopen jaren op verschillende thema’s ook kritisch geweest. Dit mag ook van een oppositiepartij worden verwacht. Daarbij waren wij constructief, hard op de inhoud en zacht op de persoon.

Samenvattend geeft de begroting naar onze mening een solide beeld, maar we zijn er nog niet. De toekomst brengt nog vele uitdagingen met zich mee. Aan de hand van een drietal thema’s geven wij graag een aantal aandachtpunten aan u mee welke binnenkort ook zullen terugkomen in ons verkiezingsprogramma.

Gezondheid & leefbaarheid:

De afgelopen jaren hebben we als D66 Helmond flink getrokken aan het thema gezondheid en leefbaarheid. Wij vinden dat alle Helmonders recht hebben op een gezonde leefomgeving en dat onze kinderen gezond moeten kunnen opgroeien.  

Zo hebben wij aandacht gevraagd voor de hoogspanningsmasten, de korrels op de voetbalvelden, de vestiging van een geitenhouderij nabij de stadsgrens, de verminderde luchtkwaliteit in Helmond en de overlast van Eindhoven Airport. Op al deze dossiers heeft D66 gesignaleerd en het college aangespoord om er werk van te maken. Omdat wij ook steeds meer klachten ontvangen over houtstook en dit bovendien zorgt voor een vermindering van de luchtkwaliteit dienen wij graag een motie in, zodat ook dit probleem wordt aangepakt (motie).

Voorzitter, het viel ons op dat een nieuwe zwemvoorziening enkel onder het kopje ‘suytkade’ werd vermeld. Vooraleerst vinden wij het jammer dat er deze periode nog geen zwemvoorziening is gerealiseerd. Daarnaast hopen wij dat onze oproep, om ook een zwemvoorziening op De Braak serieus te onderzoeken, niet aan dovemansoren is gericht. Wij kijken dan ook uit naar de resultaten van dit onderzoek!

In dit kader kunnen we niet onvermeld laten dat ook de vestiging van een 2e en zelfs 3e coffeeshop al lange tijd op zich laat wachten. Een thema dat, als het aan D66 Helmond ligt, de volgende raadsperiode toch echt gerealiseerd zal moeten worden. Wij nemen ook aan dat de burgemeester nu samen met de B5-gemeenten aan de slag gaat met het experiment voor vrije wietteelt. Graag een toelichting.

Ten aanzien van het thema leefbaarheid merken wij op, dat het jammer is dat het aantal culturele evenementen in de stad steeds minder wordt. Omdat we zorgvuldig moeten omgaan met de bestaande evenementen en nieuwe evenementen een kans moeten geven, zijn we kritisch over het invoeren van een verdeelsleutel. Hierover dienen wij samen met Lokaal Sterk een motie in (motie).

Verder zijn wij ons van bewust, dat de onderwereld steeds meer verweven raakt met de bovenwereld en dat andere vormen van criminaliteit steeds meer de gemeenteraad kunnen raken. Graag opperen wij de mogelijkheid om voor de gemeenteraad ook een beveiligd e-mailadres binnen het gemeentelijke netwerk te verzorgen. Daartoe dienen wij een motie in (motie).

In het kader van duurzaamheid verwijzen wij naar de quickscan voor windenergie die een tijdje geleden is verricht. Kan de wethouder aangegeven of inmiddels al concrete plannen zijn voor plaatsing van windturbines op Helmonds grondgebied?

Iedereen telt mee in Helmond:

Voorzitter, deskundigen, zoals Brabant Kennis, waarschuwen voor een steeds groter wordende tweedeling in de samenleving. Met de verkenning ‘Mind the Gap’ wordt aandacht gevraagd voor deze problematiek. Ook in Helmond zijn er wijken waar de inwoners duidelijker meer kansen hebben dan in andere wijken. Omdat ze hoger opgeleid zijn, omdat ze meer verdienen, omdat ze gezonder leven. D66 wil voorkomen dat wijken afglijden én ervoor zorgen dat elk kind in Helmond dezelfde kans krijgt. Onafhankelijk van de wijk waar hij of zij woont.

In dit kader zal ik op een aantal punten ingaan.

Ten eerste is in de begroting geld vrijgemaakt voor de revitalisering van de Annawijk, Helmond-Oost en Noord. De verloedering van de bestaande wijken van Helmond moeten we kosten wat het kost voorkomen. Wij prijzen dan ook de aandacht van het college voor zowel de nieuwere als de oudere wijken. D66 wil ook aandacht vragen voor de wijken uit de jaren ‘70 en ‘80, zoals Brouwhuis, Rijpelberg en grote delen van Mierlo-Hout. We moeten nu voorkomen dat dit de probleemwijken van de toekomst worden. De provincie heeft enkele weken geleden de ‘provinciale woonagenda’ gepresenteerd, waarin de positie van wijken een aandachtspunt is. We vragen de wethouder om de toezegging de kansen voor Helmond in de provinciale woonagenda te reflecteren en de raad hierover te rapporteren.

Ten tweede heeft de komst van de Omgevingswet invloed op de samenleving. Het Sociaal en Cultureel Planbureau waarschuwt nu al voor meer ongelijkheid. De nieuwe wet wil namelijk dat iedereen meedenkt, meepraat en meebeslist. De gemeente zal daarnaast meer ruimte geven en loslaten. Een goed streven, maar het systeem gaat uit van een mondige burger die vooraf zijn zegje doet. Niet iedereen heeft dezelfde kennis, energie, talent, geld en tijd om volop te participeren. Je wilt bijvoorbeeld voorkomen dat iemand een muur in zijn achtertuin bouwt welke achteraf zorgt voor ontevredenheid bij de buren. Hoe voorkom je dit? Voor de gemeente is het daarom van belang om te investeren in deze participatie, communicatie en te zorgen voor goede antennes, zodat alle geluiden uit de maatschappij worden opgevangen en een verdere tweedeling wordt voorkomen. Hiertoe dienen we een motie in (motie).

Voorzitter, ten derde hebben we tijdens de voorjaarsnota al aandacht gevraagd voor de loverboypraktijken die ook in Helmond plaatsvinden. Uit gesprekken met politieagenten en met ervaringsdeskundigen blijken de loverboypraktijken via internet een grotere impact te hebben, waarbij de loverboys veel anoniemer blijven. Daarom vragen we tijdens deze begroting ook aandacht voor het fenomeen sexting. Wij willen deze problematiek aanpakken, daarom dienen we hiervoor twee moties in. (motie 1)(motie 2).

Regionale samenwerking:

Tot slot voorzitter, de regionale samenwerking. Als D66 Helmond zijn we erg blij dat de Brainportregio wordt genoemd in het rijtje van concurrerende wereldeconomieën. Dat is knap!

Maar ondertussen gebeurt er van alles in de regio, met de gemeente Nuenen als uitschieter. Het stedelijk gebied loopt op zich wel lekker, maar de Metropoolregio krijgt juist weer scherpe kritieken. In de tussentijd blijft het in Helmond stil, kijken we om ons heen (zoals valt te lezen in de begroting; pagina 1) en zo nemen we zelf geen initiatief. Zo is er weinig tot niets gedaan met het rapport ‘Demmers’ en na de discussie rondom de Peel 6.1 lijkt het of het college de vingers niet meer aan regionale samenwerking durft te branden.

Omdat de samenwerking tussen de gemeente Helmond en Eindhoven waardevol is en deze gemeenten op allerlei fronten nauw vervlochten zijn (denk aan voorzieningen, economie, mobiliteit), vindt D66 Helmond het wenselijk om tezamen een toekomstvisie te vormen. Wij roepen het college dan ook op om samen met de gemeente Eindhoven een verkenning te doen naar de toekomstige samenwerking tussen de twee steden.

Tot zover in eerste instantie.

Klik hier voor een overzicht van alle moties

Noot: niet alle genoemde moties zijn in stemming gebracht. Voor een overzicht van aangehouden moties kijkt u bij een overzicht van alle moties.

D66 Helmond bijdragen over sport- en (be)leefcampus de Braak

D66 D66 Helmond 01-11-2017 19:09

De Braak

D66 heeft in meerderheid ingestemd met het plan van de het Helmondse college voor de ontwikkeling van de sport- en (be)leefcampus van de Braak. In meerderheid omdat een van van fractieleden wegens moverende redenen heeft besloten tegen te stemmen. D66 laat hiermee zien dat het dualisme hoog in het vaandel heeft. Om u een goed beeld te geven van de genuanceerde meningen hieronder de bijdragen van de fractievoorzitter, Gaby van den Waardenburg, en raadslid Stef Stevens.

Gaby van den Waardenburg

Voorzitter, deze raadsvergadering nemen we een belangrijk besluit over de ontwikkeling van sport- en (be)leefcampus De Braak. Als gemeenteraad staan we namelijk voor de keuze om samen met OMO te investeren in een nieuwe sport- en beleefcampus voor een bedrag van 25 miljoen of voor het opknappen van het bestaande stadion voor een bedrag van 8 miljoen. Voor D66 Helmond is het helder dat niets doen, geen optie is.

Maar, zoals we  tijdens de commissievergadering al hebben aangegeven, kleven er nog de nodige financiële risico’s aan deze ontwikkeling.

Een van deze risico’s is de bijdrage van de Betaald Voetbal Organisatie. Helmond Sport is immers al jaren financieel armlastig. Mocht het toch fout gaan dan moet de gemeente opzoek naar een nieuwe huurder. Ook moet er nog 1,5 miljoen via crowdfunding en sponsoren door Helmond Sport bij elkaar worden gebracht.

Verder zouden de bouwkosten door de aantrekkende economie wel eens hoger uit kunnen vallen, zoals we wel vaker zien bij bouwplannen. Zo kopte het Eindhovens Dagblad dit weekend nog dat ‘bouwkosten de pan uit rijzen’. Als gemeente wil je daarmee uiteraard niet worden geconfronteerd. We roepen het college dan ook op om juridisch zeer harde afspraken te maken en ook te rade te gaan bij andere gemeenten.

Voorzitter, in bijlage 8 worden nog meer aandachtspunten en risico’s voor de gemeente genoemd. Een aantal daarvan, zoals het afsluiten van de nodige overeenkomsten en het betrekken van de amateurverenigingen op De Braak,  hadden naar onze mening al eerder opgepakt kunnen worden. We krijgen van de wethouder daarom graag de toezegging dat met deze overige risico’s zo snel mogelijk aan de slag wordt gegaan.

Voorzitter, aan de andere kant vinden we het als D66 belangrijk dat in alle wijken blijvend wordt geïnvesteerd. Misschien kijken wij allemaal met een roze bril naar deze ontwikkeling, maar de sport- en (be)leefcampus kan echt het middelpunt van omliggende wijken worden en een impuls aan de wijken geven. De maatschappelijke voordelen van deze ontwikkeling zijn bovendien niet te becijferen. Dat maakt een afweging tussen de financiële risico’s en maatschappelijke belangen ook erg lastig. Gezien de samenwerking met de OMO scholengemeenschap en de maatschappelijke voordelen voor de wijken en de stad zullen wij echter in meerderheid voor dit voorstel stemmen.

Stef Stevens

Voorzitter,

Mijn grootste drijfveer om de politiek in te gaan, was en is, het voorkomen van financiele blunders met gemeenschapsgeld. Het voorkomen dat we we weer een onderwerp zouden worden in de programma’s “dat kannie waar zijn”of “van onze centen”

En voorzitter, dit project heeft nogal wat  haken en ogen.

Als de geschiedenis ons iets geleerd heeft over grote projecten van de overheid is het wel dat de kosten bijna altijd hoger uitvallen  dan begroot.

Het huidige scenario is haalbaar indien er geen enkele tegenslag zich zal gaan voordoen. Maar bij zo’n groot project als deze, zullen er altijd tegenslagen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de bouwkosten die momenteel zeer snel stijgen. Verder heb ik grote twijfels over een stadion met de gemeente als eigenaar. Aan de andere kant vind ik de inhoud en ideen voor dit project prachtig, daar ben ik niet op tegen.

Voorzitter, U ziet dus dat ik hier voor een dilemma sta. Mooi project aan de ene kant en veel te veel risico’s aan de andere kant.

Ik zit hier echt en oprecht met een gewetensvraag.

Voorzitter mijn stem zal niet doorslaggevend zijn. Binnen de D66 Fractie  hebben wij de ruimte om ons  geweten te volgen. Voor het eerst zal de D66 fractie, in goed overleg en harmonie, verschillend gaan stemmen. Ik zal dus tegen stemmen.

Ik wens het project veel succes. Ik hoop uit de grond van mijn hart, voor Helmondsport, OMO, de gemeente en voor alle inwoners, dat dit project zal slagen. De toekomst zal het uitwijzen.

Ik dank u wel.

 

“Een inkijkje in de lokale politiek”

VVD VVD D66 Helmond 10-09-2017 09:55

Enkele weken geleden werd ik gevraagd om gastlessen te gaan verzorgen op het Helicon in Helmond. De docent was bezig met actief burgerschap en de politiek-juridische dimensie en het leek haar leuk als er een raadslid naar school zou komen om dit onderwerp te bespreken. Ik reageerde daar enthousiast op. De jeugd te betrekken bij de lokale politiek en hen een inkijkje te geven in het functioneren van de gemeenteraad.

Dagelijks zouden er lessen verzorgd gaan worden voor de verschillende klassen. Via onze griffier kon ik beschikken over een prachtige presentatie waarin uitgelegd werd wat de taken zijn van de gemeenteraad, de wethouders en de burgemeester. Samen met de docent zijn de lessen voorbereid, omdat het om een flink aantal lessen ging heb ik een aantal collega’s gevraagd om mee te doen. In maart van dit jaar hebben wij ook gastlessen verzorgd voor het vakcollege, deze leerlingen kwamen toen naar de raadszaal toe. Er waren toen een aantal enthousiaste collega’s dus hen heb ik gevraagd om mee te doen. Met een club van 4 raadsleden hebben we nu de gehele week, dagelijks lessen verzorgd. Dat was een succes! Het leuke van de lessen vond ik dat de leerlingen in eerste instantie eigenlijk  helemaal geen idee hadden hoeveel er eigenlijk met politiek verbonden is. Dat de lijntjes die jezelf met politiek hebt eigenlijk veel korter zijn dan je zelf denkt. Dat je het prettig vind als je over een veilig fietspad naar school fietst bijvoorbeeld of dat het busvervoer goed geregeld is. Ga je weleens naar een leuk evenement wat jouw gemeente heeft georganiseerd of kom je weleens bij een buurthuis? Zit je bij een muziek – of sportvereniging die misschien subsidie ontvangt van de gemeente. Ontzettend leuk om leerlingen hier wegwijs in te maken. Hoe werkt de gemeenteraad, wat zijn de taken van de wethouders, wat doet de burgemeester precies? De interactie die ontstond met de leerlingen vond ik erg geslaagd, ze waren oprecht geïnteresseerd en stelden veel vragen. Voor mij was het een geslaagde missie, jeugd betrekken bij de lokale politiek, en wie weet zitten er toekomstige raadsleden of wethouders tussen?

Dank aan Helicon Helmond voor de gastvrijheid en speciale dank aan mijn collega raadsleden Noureddine Zarroy (D66), Stef Stevens (D66) en Cor van de Burgt (VVD) voor het enthousiasme waarmee zij de lessen verzorgd hebben.

 

Sandra Stijkel

Raadslid VVD

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.