Nieuws van politieke partijen in Houten inzichtelijk

83 documenten

Raadsvergadering 19 maart over aanschaf aandelen Stedin en herinrichting Castellum

VVD VVD Houten 16-03-2024 04:16

Komende dinsdag 19 maart is er weer een gemeenteraadsvergadering. Op de agenda staan de aanschaf van aandelen Stedin en de herinrichting van Piazza op Castellum.

https://houten.vvd.nl/nieuws/55064/raadsvergadering-19-maart-over-aanschaf-aandelen-stedin-en-herinrichting-castellum

De raad start om 20:00 uur met het benoemen van een raadslid voor HoutenAnders! aangezien Axel Eerdman halverwege stopt als raadslid, hij wordt opgevolgd door de heer B.J. Meier.

Na het vragen halfuur wordt eerst gedebatteerd over de aanschaf van aandelen Stedin. Voorgesteld wordt om voor 1 miljoen euro aandelen Stedin te kopen. De netwerkbeheerder heeft gevraagd aan overheden om aandelen te kopen zodat geïnvesteerd kan worden in het elektriciteitsnetwerk. De investering lijkt een niet al te risicovolle waarbij enige invloed kan worden gekocht in het bedrijf. Op deze manier kan de gemeente beter vinger aan de pols houden bij de uitbreiding van het netwerk.

Daarna wordt gedebatteerd over de herinrichting van het plein Piazza op Castellum. Het plan bestaat uit het vergroenen van het plein en maatregelen tegen de overlast van fietsparkeerproblematiek.

Na de schorsing wordt besloten over deze onderwerpen en over de raadsvoorstellen waarvan in de rondetafelgesprekken al is vastgesteld dat er voldoende informatie is gewisseld. In de regel worden die onderwerpen unaniem aangenomen.

De vergadering is live volgen via https://houten.notubiz.nl/live

Agenda

OpeningBenoeming raadslid HoutenAnders!Vaststellen agendaVragen halfuurAanschaf aandelen StedinHerinrichting PiazzaSchorsingHeropeningAanschaf aandelen StedinHerinrichting PiazzaAfvalstoffenverordening gemeente Houten 2024Nota bodembeheer 2023, regionale Beleidsnota PFAS en bijbehorende kaartenVerordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht Gemeente Houten 2024Kaders begroting 2025 en geactualiseerde begroting 2024 Veiligheidsregio UtrechtNormenkader 2024GGDrU Kaderbrief 2025 en wijziging Gemeenschappelijke RegelingBenoeming lid Audit- en rekeningcommissieVaststellen besluitenlijst raadsvergadering 13 februari Vaststellen lijst ingekomen stukken 19 maart 2024Vaststellen geactualiseerde lijst toezeggingen en motiesSluiting

Laatste raadsvergadering van het jaar over parkeren, wonen, klimaatadaptatie en meer

VVD VVD Houten 12-12-2021 07:51

Dinsdag 14 december is er weer een raadsvergadering die bol staat van belangrijke onderwerpen.

https://houten.vvd.nl/nieuws/46649/laatste-raadsvergadering-van-het-jaar-over-parkeren-wonen-klimaatadaptatie-en-meer
De raadsvergadering start om 19:00 uur, helaas kan deze vanwege de maatregelen in het kader van COVID19 nog steeds niet fysiek bijgewoond worden door publiek. De vergadering wordt uiteraard wel live uitgezonden via Notubiz
De vergadering start met een aantal benoemingen van een nieuw raadslid, en een aantal commissieleden. Ook wordt een interim griffier benoemd; de heer Berends zal Charlotte Visser vervangen tijdens de duur van haar zwangerschapsverlof. Tenslotte wordt ook een nieuwe raadsadviseur / plaatsvervangend griffier benoemd. Mariska de Vos zal Ellen Mantel vervangen die met vervroegd pensioen gaat.
Gedebatteerd wordt er over de Woonvisie 2021-2030, het vernieuwde parkeerbeleid, het klimaatadaptatieplan, de nota reserves en voorzieningen en de belastingen- en leges verordening 2022.
Agenda 
Opening

Toelating nieuw raadslid tot de gemeenteraad

Benoeming 3 commissieleden

Aanwijzen interim griffier

Aanwijzen raadsadviseur/plv. griffier 

Vaststellen agenda

Vragen halfuur

Vaststelling Woonvisie 2021-2030

Vaststellen vernieuwd parkeerbeleid

Klimaatadaptatieplan Houten

Nota Reserves en Voorzieningen 2021

Belastingen- en leges verordeningen 2022

Schorsing

Heropening

Vaststelling Woonvisie 2021-2030

Vaststellen vernieuwd parkeerbeleid

Klimaatadaptatieplan Houten

Nota Reserves en Voorzieningen 2021

Belastingen- en leges verordeningen 2022

Rekenkamerrapport Onderzoek subsidies

Financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet

Maandelijkse begrotingswijziging december 2021

Herstemming Motie 197-2021 vreemd orde van de dag -,SVMN verdient steun

Vaststellen geactualiseerde lijst openstaande toezeggingen en moties 14 december 2021

Vaststellen besluitenlijst van de vergadering van de raad van 23 november 2021

Vaststellen doorlopende lijst van ingekomen stukken van 14 december 2021

Sluiting

Interessante onderwerpen bij rondetafelgesprekken op 15 september

VVD VVD Houten 13-09-2020 08:27

Op de agenda staan verschillende onderwerpen, van bestemmingsplannen in ‘t Goy en de Grassen, extra werkbudget voor de Ruimtelijke Koers, de begroting voor het recreatieschap en een begrotingswijziging voor Werk en Inkomen Lekstroom.

https://houten.vvd.nl/nieuws/40663/interessante-onderwerpen-bij-rondetafelgesprekken-op-15-september

Het rondetafelgesprek wordt in het gemeentehuis gehouden. Publiek kan helaas nog niet fysiek aanwezig zijn, daarom worden de gesprekken live uitgezonden via Notubiz.

Onder de tabel wordt per onderwerp kort samengevat waar de raadsvoorstellen over gaan.

Agenda

RTGTijdLocatieWieOnderwerp120:00uRaadzaal / Notubiz

David Rentinck 

Bestemmingsplan Woningbouw Tuurdijk ‘t Goy

  David Rentinck

Bestemmingsplan Hofstad IVb

Jan Rinkel

Extra werkbudget Ruimtelijke Koers ontwikkeling instrumentarium gebiedsontwikkeling

  Ruud Vis

Jaarrekening 2019 en Begroting 2021 Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Mathieu Cox

Zienswijze op begrotingswijziging WIL 2020

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van de RTG’s, deze en eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente.

Tijdens het rondetafelgesprek staat ook het spreekrecht voor inwoners op het programma en worden de raads- en commissieleden bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van dit rondetafelgesprek worden op 29 september in de gemeenteraadsvergadering besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Bestemmingsplan Woningbouw Tuurdijk ‘t Goy

Op 23 januari 2018 heeft de raad de startnotitie voor de Woningbouw Tuurdijk ’t Goy vastgesteld en ingestemd met de benodigde grondaankopen.

Er is een koop- en realisatieovereenkomst gesloten met CZP-Investment voor de bouw van 16 woningen, waarvan 6 starters- en 3 seniorenwoningen.

Om de bouw van de woningen publiekrechtelijk mogelijk te maken moet er een nieuw bestemmingsplan door de raad worden vastgesteld. Ontwikkelaar CZP heeft daarom een bestemmingsplan opgesteld dat 6 weken ter inzage heeft gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend. Ambtshalve is het plan wel gewijzigd. Er is namelijk een verbeterd spuitzonerapport als bijlage toegevoegd. Ook is de grens van de bestemming “ tuin- voortuin” voor de bouw van twee woningen aan de Tuurdijk, 2 meter naar het oosten opgeschoven. Dit is gedaan om te voldoen aan de berekende afstand tot de boomgaard die aan de westzijde van de Tuurdijk ligt

VVD commissielid David Rentinck voert dinsdag het woord in het rondetafelgesprek, raadslid Ruud Vis is woordvoerder tijdens de raadsvergadering.

Bestemmingsplan Hofstad IVb
De locatie Hofstad IVb betreft één van de laatste open plekken in Houten Zuid die nog ingevuld dient te worden. Dit bestemmingsplan voorziet in de laatste ontwikkeling om VINEX Houten af te maken. Het bestemmingsplan bevat een gedifferentieerd programma van maximaal 220 woningen, waarvan voor het overgrote deel rijenwoningen met daarnaast twee-onder-eenkapwoningen en appartementen. Het programma bevat onder andere zorgwoningen en woningen in de sociale sector.
Eerder is een voorontwerpbestemmingsplan ‘Hofstad IVb’ in procedure gebracht. De gemeente heeft besloten dit voorontwerpbestemmingsplan terug te trekken en eerst in overleg met bewoners te komen tot een gedragen verkaveling. Daarnaast is overeenstemming bereikt ten behoeve van het realiseren van parkeerplaatsen voor bewoners van de Citroengras. Ook waren er akoestische problemen bij de warmtekrachtcentrale en ten aanzien van het spoor. Inmiddels is er sprake van een gedragen verkaveling en is een oplossing gevonden voor de akoestiek.
Op 26 mei 2020 heeft het college besloten om het ontwerpbestemmingsplan Hofstad IVb ter visie te leggen. Ook is het ontwerpbestemmingsplan conform artikel 1.3.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) aangeboden aan diverse vooroverlegpartners. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen van 4 juni 2020 tot en met 15 juli 2020. Er zijn geen zienswijzen ingebracht tegen het ontwerpbestemmingsplan Hofstad IVb. Het bestemmingsplan kan nu worden vastgesteld.
VVD commissielid David Rentinck voert dinsdag het woord in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is VVD raadslid Ruud Vis woordvoerder bij dit onderwerp.

Extra Werkbudget Ruimtelijke Koers ontwikkeling instrumentarium gebiedsontwikkeling

Samen met in- en externe adviseurs, de raad, inwoners en organisaties hebben we het afgelopen anderhalf jaar gewerkt aan de ruimtelijke toekomst van Houten. Dit heeft geleid tot het Ontwerp van de Ruimtelijke Koers, de richtinggevende visie en strategie voor de ruimtelijke ontwikkeling van Houten tot 2040.

De geplande datum voor besluitvorming over de Ruimtelijke Koers in de raad is om verschillende redenen verschoven van mei 2020 naar december 2020. Dit leidt tot ongewenste vertraging in het realiseren van passende woningen voor Houtense inwoners. In de originele planning was voorzien om in mei 2020 (met de vaststelling Ruimtelijke Koers) u te vragen om een nieuw werkbudget beschikbaar te stellen voor uitvoering van de Ruimtelijke Koers. Een belangrijk onderdeel daarvan is de ontwikkeling van een instrumentarium (Nota kostenverhaal en Fonds bovenwijks).

Om er voor te zorgen dat de ontwikkeling van dit instrumentarium, en daarmee de ontwikkeling van woningbouw, niet nog verdere vertraging oploopt is het noodzakelijk om een deel van het benodigde werkbudget naar voren te halen.

VVD raadslid Jan Rinkel is woordvoerder bij dit onderwerp.

Jaarrekening 2019 en begroting 2021 Recreactieschap Stichtse Groenlanden

Het dagelijkse bestuur van recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG) heeft de ontwerp- jaarrekening 2019 en de ontwerp-begroting 2021 aan de deelnemende gemeenten en provincie toegezonden. Als deelnemer aan deze gemeenschappelijke regeling wordt de gemeente Houten in de gelegenheid gesteld om zich uit te spreken over de ontwerp- jaarrekening en de ontwerp-begroting. De jaarstukken en de begroting zijn dit jaar even als vorig jaar opnieuw later dan gebruikelijk ontvangen vanwege een aantal knelpunten waarmee het RSG werd geconfronteerd. Het ministerie van BZK heeft op 9 juni 2020 uitstel verleend om de wettelijke indientermijn van de jaarrekening en begroting van 1 augustus te verlengen naar uiterlijk 12 oktober 2020.

Jaarrekening 2019 Stichtse Groenlanden

De jaarrekening (programma A) heeft een positief resultaat van € 673.459. Dat is ontstaan door de vrijval van de voorziening groot onderhoud. Deze vrijval is er omdat het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) voorschrijft dat er onder de voorziening een sluitend onderhoudsplan ten grondslag moet liggen. Dit onderhoudsplan ontbreekt en daarom moet conform de voorschriften van het BBV de voorziening vrijvallen ten gunste van het jaarrekeningresultaat.

Voorgesteld wordt om het jaarrekeningresultaat te storten in een nieuwe bestemmingsreserve Onderhoud. Wel moet hierbij worden opgemerkt dat het bedrag van de onderhoudsvoorziening € 799.689 bedroeg. Concreet betekent dit eigenlijk dat er geen positief resultaat maar een negatief resultaat van € 126.230 is.

De raad wordt voorgesteld om in te stemmen met de jaarrekening 2019 RSG met de daarbij behorende goedkeurende accountantsverklaring. Tevens wordt voorgesteld om – gezien de knelpunten zoals een structureel tekort in de begroting en het niet in control zijn van de organisatie bij het RMN (Recreatie Midden-Nederland) – een algemene opmerking te maken over de jaarrekening 2019 en die te betrekken bij de zienswijze op de ontwerp-begroting 2021.

Begroting 2021 Stichtse Groenlanden

De begroting 2021 is beleidsarm opgesteld en gebaseerd op de begroting 2020 en aangepast met de in de kadernota 2021 genoemde indexatie van 3,2%. Het structurele effect van de 1e begrotingswijziging 2020 ten behoeve van de extra bijdrage aan RMN van € 245.430 is ook verwerkt in de begroting 2021. De kosten voor de transitie van de RMN waarover in 2021 een besluit zal worden genomen op basis van het rapport van Berenschot “RMN in transitie”, is als een PM post opgenomen.

Gevolgen van de coronacrisis zijn op dit moment niet in te schatten en maken nog geen onderdeel uit van de begroting 2021. Wel is de ontwerp-begroting 2021 qua systematiek aangepast aan de eisen die het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) stelt en is op hoofdlijnen akkoord. 

Ook moet worden opgemerkt dat in de ontwerp-begroting 2021 tal van fouten zitten. Deze fouten betreffen verkeerde optellingen, niet sluitende specificaties, ontbrekende of summiere onderbouwingen, geen aansluitende verwijzingen, omdraaiingen van toevoegingen en onttrekking aan reserves, geen aansluiting van de reserves bij de verantwoorden staten, het renterisico is niet juist berekend en andere slordigheden.

Het college stelt voor hierover een zienswijze in te dienen.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Zienswijze begrotingswijziging WIL 2020

Dit voorstel behandelt de conceptbegrotingswijziging van WIL voor 2020. De begroting 2020 is grofweg anderhalf jaar geleden opgesteld. De ontwikkelingen die zich sindsdien hebben voorgedaan konden bij het opstellen van de begroting niet worden meegenomen. Op grond van de actualiteit stelt het dagelijks bestuur van de WIL dan ook voor om de begroting te wijzigen op een aantal onderdelen, te weten:

de autonome ontwikkelingen van de salariskosten (structureel);de incidentele inzet van personeel boven de nullijn in 2020;aframing kapitaallasten;schadevergoeding uittreding gemeente Vijfheerenlanden uit de GR WIL.

In de raadsvergadering van 9 juli 2020 heeft de raad in de zienswijze op de begroting 2021 zijn visie gegeven op de stijging van de salariskosten. De overige hierboven genoemde wijzigingen geven geen aanleiding voor het indienen van een zienswijze.

Om die reden is het voorstel om geen (nieuwe) zienswijze in te dienen en te refereren aan de zienswijze op de begroting 2021.

Op verzoek van het bestuur van WIL is het voorstel aan de raad om eenmalig voor 2020 toestemming te verlenen om binnen de begroting tussen de programma’s met middelen te mogen schuiven

VVD commissielid Mathieu Cox voert dinsdag het woord, in de raadsvergadering is VVD fractievoorzitter Eef Stiekema woordvoerder bij dit onderwerp.

Agenda

RTGTijdLocatieWieOnderwerp120:00uRaadzaal / Notubiz

David Rentinck 

Bestemmingsplan Woningbouw Tuurdijk ‘t Goy

  David Rentinck

Bestemmingsplan Hofstad IVb

Jan Rinkel

Extra werkbudget Ruimtelijke Koers ontwikkeling instrumentarium gebiedsontwikkeling

  Ruud Vis

Jaarrekening 2019 en Begroting 2021 Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Mathieu Cox

Zienswijze op begrotingswijziging WIL 2020

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van de RTG’s, deze en eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente.

Tijdens het rondetafelgesprek staat ook het spreekrecht voor inwoners op het programma en worden de raads- en commissieleden bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van dit rondetafelgesprek worden op 29 september in de gemeenteraadsvergadering besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Agenda

RTGTijdLocatieWieOnderwerp120:00uRaadzaal / Notubiz

David Rentinck 

Bestemmingsplan Woningbouw Tuurdijk ‘t Goy

  David Rentinck

Bestemmingsplan Hofstad IVb

Jan Rinkel

Extra werkbudget Ruimtelijke Koers ontwikkeling instrumentarium gebiedsontwikkeling

  Ruud Vis

Jaarrekening 2019 en Begroting 2021 Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Mathieu Cox

Zienswijze op begrotingswijziging WIL 2020

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van de RTG’s, deze en eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente.

Tijdens het rondetafelgesprek staat ook het spreekrecht voor inwoners op het programma en worden de raads- en commissieleden bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van dit rondetafelgesprek worden op 29 september in de gemeenteraadsvergadering besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Bestemmingsplan Woningbouw Tuurdijk ‘t Goy

Op 23 januari 2018 heeft de raad de startnotitie voor de Woningbouw Tuurdijk ’t Goy vastgesteld en ingestemd met de benodigde grondaankopen.

Er is een koop- en realisatieovereenkomst gesloten met CZP-Investment voor de bouw van 16 woningen, waarvan 6 starters- en 3 seniorenwoningen.

Om de bouw van de woningen publiekrechtelijk mogelijk te maken moet er een nieuw bestemmingsplan door de raad worden vastgesteld. Ontwikkelaar CZP heeft daarom een bestemmingsplan opgesteld dat 6 weken ter inzage heeft gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend. Ambtshalve is het plan wel gewijzigd. Er is namelijk een verbeterd spuitzonerapport als bijlage toegevoegd. Ook is de grens van de bestemming “ tuin- voortuin” voor de bouw van twee woningen aan de Tuurdijk, 2 meter naar het oosten opgeschoven. Dit is gedaan om te voldoen aan de berekende afstand tot de boomgaard die aan de westzijde van de Tuurdijk ligt

VVD commissielid David Rentinck voert dinsdag het woord in het rondetafelgesprek, raadslid Ruud Vis is woordvoerder tijdens de raadsvergadering.

Bestemmingsplan Hofstad IVb
De locatie Hofstad IVb betreft één van de laatste open plekken in Houten Zuid die nog ingevuld dient te worden. Dit bestemmingsplan voorziet in de laatste ontwikkeling om VINEX Houten af te maken. Het bestemmingsplan bevat een gedifferentieerd programma van maximaal 220 woningen, waarvan voor het overgrote deel rijenwoningen met daarnaast twee-onder-eenkapwoningen en appartementen. Het programma bevat onder andere zorgwoningen en woningen in de sociale sector.
Eerder is een voorontwerpbestemmingsplan ‘Hofstad IVb’ in procedure gebracht. De gemeente heeft besloten dit voorontwerpbestemmingsplan terug te trekken en eerst in overleg met bewoners te komen tot een gedragen verkaveling. Daarnaast is overeenstemming bereikt ten behoeve van het realiseren van parkeerplaatsen voor bewoners van de Citroengras. Ook waren er akoestische problemen bij de warmtekrachtcentrale en ten aanzien van het spoor. Inmiddels is er sprake van een gedragen verkaveling en is een oplossing gevonden voor de akoestiek.
Op 26 mei 2020 heeft het college besloten om het ontwerpbestemmingsplan Hofstad IVb ter visie te leggen. Ook is het ontwerpbestemmingsplan conform artikel 1.3.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) aangeboden aan diverse vooroverlegpartners. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen van 4 juni 2020 tot en met 15 juli 2020. Er zijn geen zienswijzen ingebracht tegen het ontwerpbestemmingsplan Hofstad IVb. Het bestemmingsplan kan nu worden vastgesteld.
VVD commissielid David Rentinck voert dinsdag het woord in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is VVD raadslid Ruud Vis woordvoerder bij dit onderwerp.

Extra Werkbudget Ruimtelijke Koers ontwikkeling instrumentarium gebiedsontwikkeling

Samen met in- en externe adviseurs, de raad, inwoners en organisaties hebben we het afgelopen anderhalf jaar gewerkt aan de ruimtelijke toekomst van Houten. Dit heeft geleid tot het Ontwerp van de Ruimtelijke Koers, de richtinggevende visie en strategie voor de ruimtelijke ontwikkeling van Houten tot 2040.

De geplande datum voor besluitvorming over de Ruimtelijke Koers in de raad is om verschillende redenen verschoven van mei 2020 naar december 2020. Dit leidt tot ongewenste vertraging in het realiseren van passende woningen voor Houtense inwoners. In de originele planning was voorzien om in mei 2020 (met de vaststelling Ruimtelijke Koers) u te vragen om een nieuw werkbudget beschikbaar te stellen voor uitvoering van de Ruimtelijke Koers. Een belangrijk onderdeel daarvan is de ontwikkeling van een instrumentarium (Nota kostenverhaal en Fonds bovenwijks).

Om er voor te zorgen dat de ontwikkeling van dit instrumentarium, en daarmee de ontwikkeling van woningbouw, niet nog verdere vertraging oploopt is het noodzakelijk om een deel van het benodigde werkbudget naar voren te halen.

VVD raadslid Jan Rinkel is woordvoerder bij dit onderwerp.

Jaarrekening 2019 en begroting 2021 Recreactieschap Stichtse Groenlanden

Het dagelijkse bestuur van recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG) heeft de ontwerp- jaarrekening 2019 en de ontwerp-begroting 2021 aan de deelnemende gemeenten en provincie toegezonden. Als deelnemer aan deze gemeenschappelijke regeling wordt de gemeente Houten in de gelegenheid gesteld om zich uit te spreken over de ontwerp- jaarrekening en de ontwerp-begroting. De jaarstukken en de begroting zijn dit jaar even als vorig jaar opnieuw later dan gebruikelijk ontvangen vanwege een aantal knelpunten waarmee het RSG werd geconfronteerd. Het ministerie van BZK heeft op 9 juni 2020 uitstel verleend om de wettelijke indientermijn van de jaarrekening en begroting van 1 augustus te verlengen naar uiterlijk 12 oktober 2020.

Jaarrekening 2019 Stichtse Groenlanden

De jaarrekening (programma A) heeft een positief resultaat van € 673.459. Dat is ontstaan door de vrijval van de voorziening groot onderhoud. Deze vrijval is er omdat het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) voorschrijft dat er onder de voorziening een sluitend onderhoudsplan ten grondslag moet liggen. Dit onderhoudsplan ontbreekt en daarom moet conform de voorschriften van het BBV de voorziening vrijvallen ten gunste van het jaarrekeningresultaat.

Voorgesteld wordt om het jaarrekeningresultaat te storten in een nieuwe bestemmingsreserve Onderhoud. Wel moet hierbij worden opgemerkt dat het bedrag van de onderhoudsvoorziening € 799.689 bedroeg. Concreet betekent dit eigenlijk dat er geen positief resultaat maar een negatief resultaat van € 126.230 is.

De raad wordt voorgesteld om in te stemmen met de jaarrekening 2019 RSG met de daarbij behorende goedkeurende accountantsverklaring. Tevens wordt voorgesteld om – gezien de knelpunten zoals een structureel tekort in de begroting en het niet in control zijn van de organisatie bij het RMN (Recreatie Midden-Nederland) – een algemene opmerking te maken over de jaarrekening 2019 en die te betrekken bij de zienswijze op de ontwerp-begroting 2021.

Begroting 2021 Stichtse Groenlanden

De begroting 2021 is beleidsarm opgesteld en gebaseerd op de begroting 2020 en aangepast met de in de kadernota 2021 genoemde indexatie van 3,2%. Het structurele effect van de 1e begrotingswijziging 2020 ten behoeve van de extra bijdrage aan RMN van € 245.430 is ook verwerkt in de begroting 2021. De kosten voor de transitie van de RMN waarover in 2021 een besluit zal worden genomen op basis van het rapport van Berenschot “RMN in transitie”, is als een PM post opgenomen.

Gevolgen van de coronacrisis zijn op dit moment niet in te schatten en maken nog geen onderdeel uit van de begroting 2021. Wel is de ontwerp-begroting 2021 qua systematiek aangepast aan de eisen die het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) stelt en is op hoofdlijnen akkoord. 

Ook moet worden opgemerkt dat in de ontwerp-begroting 2021 tal van fouten zitten. Deze fouten betreffen verkeerde optellingen, niet sluitende specificaties, ontbrekende of summiere onderbouwingen, geen aansluitende verwijzingen, omdraaiingen van toevoegingen en onttrekking aan reserves, geen aansluiting van de reserves bij de verantwoorden staten, het renterisico is niet juist berekend en andere slordigheden.

Het college stelt voor hierover een zienswijze in te dienen.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Zienswijze begrotingswijziging WIL 2020

Dit voorstel behandelt de conceptbegrotingswijziging van WIL voor 2020. De begroting 2020 is grofweg anderhalf jaar geleden opgesteld. De ontwikkelingen die zich sindsdien hebben voorgedaan konden bij het opstellen van de begroting niet worden meegenomen. Op grond van de actualiteit stelt het dagelijks bestuur van de WIL dan ook voor om de begroting te wijzigen op een aantal onderdelen, te weten:

de autonome ontwikkelingen van de salariskosten (structureel);de incidentele inzet van personeel boven de nullijn in 2020;aframing kapitaallasten;schadevergoeding uittreding gemeente Vijfheerenlanden uit de GR WIL.

In de raadsvergadering van 9 juli 2020 heeft de raad in de zienswijze op de begroting 2021 zijn visie gegeven op de stijging van de salariskosten. De overige hierboven genoemde wijzigingen geven geen aanleiding voor het indienen van een zienswijze.

Om die reden is het voorstel om geen (nieuwe) zienswijze in te dienen en te refereren aan de zienswijze op de begroting 2021.

Op verzoek van het bestuur van WIL is het voorstel aan de raad om eenmalig voor 2020 toestemming te verlenen om binnen de begroting tussen de programma’s met middelen te mogen schuiven

VVD commissielid Mathieu Cox voert dinsdag het woord, in de raadsvergadering is VVD fractievoorzitter Eef Stiekema woordvoerder bij dit onderwerp.

Blik op 2021 in tijden van Corona

PvdA PvdA Houten 11-07-2020 05:13

Ineens hadden we een nieuwe werkelijkheid: een samenleving op afstand. We leven in een spannende en onzekere tijd voor iedereen. Het is bijna niet voor te stellen hoe anders het leven er kort geleden nog uitzag. En toch gaan in de gemeentepolitiek sommige dingen ook gewoon door. Op 7 juli is in de raad de perspectiefnota aan de orde geweest waar de plannen voor het komende jaar worden gepresenteerd. Omdat we ons nog in een financiële mistbank bevinden door de onzekere gevolgen van de corona crisis, heeft het college er veiligheidshalve voor gekozen veel beleidskeuzes en budgetten door te schuiven naar de begroting 2021 die we in het najaar zullen bespreken. Corona betekent naast een gezondheidscrisis, ook een economische crisis en een sociale crisis. Corona raakt wie kwetsbaar is dubbel zo hard. Denk aan de eenzaamheid in verpleeghuizen, de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg. Maar ook aan de risico’s voor een tweedeling in de maatschappij. In deze kwetsbaarheid hebben mensen en de samenleving behoefte aan zekerheid. Over hoe we hier uitkomen. Over hoe we pijn eerlijk verdelen. De gevolgen van de corona-crisis hebben we als gemeenteraad nog lang niet in beeld. Wat betekent het voor de werkgelegenheid? Hoe groot zal de instroom in de bijstand zijn? Kunnen we het theater, de bibliotheek en VanHouten&Co nog overeind houden? Hoe groot die uitdagingen zijn en hoeveel geld we van het Rijk mogen verwachten is nog volstrekt onduidelijk. Daarom vinden we het verstandig om nu nog geen ingrijpende keuzes te maken, maar uitgaat van wat we hebben. Eerst helpen waar nodig, een inschatting maken van wat de toekomst brengt en geen hals over kop bezuinigingen. De komende maanden moeten we met elkaar zoeken naar een aanpak waarmee onze inwoners, bedrijven en instellingen met vertrouwen de toekomst in kunnen. We hebben de dure plicht er voor te zorgen dat de kloof in de samenleving niet wordt vergroot door de gevolgen van corona. We willen juist nu gelijke kansen in het onderwijs, gelijke kansen op werk. We willen dat iedereen mee kan blijven doen. De corona crisis kan gemakkelijk leiden tot stijgende lasten, denk aan zorgpremies. De PvdA verwacht bij de bespreking van de begroting in het najaar maatregelen die inwoners met kleine inkomens ondersteunen. Je heeft geen helderziende te zijn om te voorspellen dat de gevolgen van de crisis voor mensen met een kleine beurs heftiger zullen zijn. Denk aan inwoners die al in een schuldhulpverleningstraject zitten en door terugval in inkomen eventueel nieuwe schulden moeten aangaan. We hebben eerder al aangedrongen om tijdens de coronacrisis met vaart door te werken aan de ontwikkeling van de minimaregelingen, zodat deze ook vanwege de coronacrisis goed bereikbaar zijn. Ondanks alle onzekerheid over de financiële armslag van de gemeente, zijn we als PvdA wel blij dat er eindelijk vaart wordt gemaakt met het creëren van garantiebanen. De PvdA dringt al járen -vanaf 2015- aan om werk te maken van garantiebanen. We hadden gehoopt dat we als gemeentelijke organisatie een voorbeeldwerkgever zouden zijn. Dat is jammerlijk mislukt. We waren in 2016 nog hoopvol toen Houten van start ging met vier garantiebanen. We zijn in vier jaar dus weer achteruit gekacheld, we hebben nu twee garantiebanen en gaan op weg naar tien. We gaan er nu van uit dat we eindelijk door zullen zetten. Want we hebben als gemeente, als overheid in Nederland, een behoorlijke achterstand opgelopen in het creëren van deze garantiebanen. In de storm die corona veroorzaakt, moet deze ambitie hoog op de prioriteitenlijst blijven staan en we moeten er voor zorgen dat deze doelgroep ook perspectief op werk houdt. Waar we totaal geen begrip voor hebben is het besluit om 2,1 miljoen uit de reserves te halen om de Omgevingswet in te voeren in de gemeente. Helaas -en dat gebeurt te vaak in deze collegeperiode- stonden de coalitie en de oppositiepartijen weer eens lijnrecht tegenover elkaar. De invoering van de Omgevingswet wordt ons door het Rijk opgelegd, maar als gemeente kun je zelf keuzes maken over het tempo en de ambitie. Het is overigens nog niet bekend wanneer de wet in werking treedt. De regering is van mening dat de invoering te ingewikkeld is om de wet in 2021 in te laten gaan en daar komt de coronacrisis nog bovenop. Wij vinden dat de regering ons toch moeilijk kan houden aan de verplichtingen als zij zelf de stekker uit het project trekt. We vinden dat wanneer je economisch en financieel zwaar weer verwacht er om z’n minst sprake is van slechte timing om 2,1 miljoen uit onze reserves te halen. Het is in onze ogen ondenkbaar dat we door dit besluit, straks voor bezuinigingen komen te staan op onze voorzieningen als theater, bibliotheek of van Houten&Co. Het leek ons niet meer dan verstandig om pas bij de begroting in het najaar, wanneer we goed in beeld hebben hoe de financiën er voor staan, een besluit te nemen over dergelijke uitgaven. Helaas, de coalitie had de boel al beklonken. Maar we geven niet op, mocht het toch zover komen dat we als gemeente in het rood komen te staan en de bodem van de spaarpot in zicht komt, dan is dit budget het eerste wat weer op de helling moet komen te staan. We hopen oprecht dat het niet zo ver komt en dat het college het maximale doet om straks in het najaar een begroting neer te leggen waar we de komende jaren trots op kunnen zijn.

Het bericht Blik op 2021 in tijden van Corona verscheen eerst op PvdA Houten.

Rondetafelgesprekken van 23 juni met veel belangrijke onderwerpen

VVD VVD Houten 21-06-2020 06:14

Dinsdag 23 juni zijn er weer rondetafelgesprekken, op het programma veel belangrijke onderwerpen.

https://houten.vvd.nl/nieuws/39956/rondetafelgesprekken-van-23-juni-met-veel-belangrijke-onderwerpen

Op het programma staat onder meer de Perspectiefnota, hierin wordt geschetst hoe het komend jaar er uit gaat zien voor de gemeente: welke ambities willen we vervullen, welke plannen moeten hiervoor uitgewerkt wordt richting de begroting. Gezien de situatie rond Corona is afgesproken de Perspectiefnota niet zoals gewoonlijk van strakke kaders te voorzien, maar vooral de richting aan te geven op welke manier de begroting 2021 wordt opgesteld.

Hiernaast wordt weer gesproken over Omgevingswet, er waren na het vorige rondetafelgesprek nog wat vragen die op dat moment niet meer beantwoord konden worden.  

Verder op de agenda staan het bestemmingsplan Hofstad III en Loerik V, de begroting van de Werk & Inkomen Lekstroom (WIL),, het verlengen van de aanwijzing van Omroep Houten als lokale omroep en het tijdelijk verruimen van het mandaat van het college zodat deze incidentele uitgaven in het kader van (steun)maatregelen vanwege Corona.  

Het rondetafelgesprek wordt voor het eerst weer op het gemeentehuis gehouden. Publiek kan helaas nog niet fysiek aanwezig zijn, daarom worden de gesprekken live uitgezonden via Notubiz.

Onder de tabel wordt per onderwerp kort samengevat waar de raadsvoorstellen over gaan.

Agenda

RTGTijdLocatieWieOnderwerp119:30uRaadzaal / Notubiz

Ruud Vis

Programmaplan Omgevingswet

  David Rentinck

Bestemmingsplan Hofstad III, Loerik V

Mathieu Cox

Begroting WIL en zienswijze

  Karen Voshol

Verlenging aanwijzing Omroep Houten als lokale omroep

Jan Rinkel

Tijdelijke verruiming gedelegeerde collegebevoegdheid tot het doen van incidentele uitgaven in het kader van (steun)maatregelen als gevolg van COVID19

2  21:30uRaadzaal / NotubizEef Stiekema

Perspectiefnota 2021

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van de RTG’s, deze en eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente.

Tijdens het rondetafelgesprek staat ook het spreekrecht voor inwoners op het programma en worden de raads- en commissieleden bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van dit rondetafelgesprek worden op 7 juli in de gemeenteraadsvergadering besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Programmaplan Omgevingswet

Het huidige stelsel van relevante wet- en regelgeving voor de leefomgeving is ingewikkeld en versnipperd. Het sluit daardoor onvoldoende aan op nieuwe ontwikkelingen en initiatieven vanuit de samenleving en politiek. Om deze problematiek tegen te gaan, komt er op in 2021 één wet voor de hele leefomgeving die moet leiden tot een eenvoudig, samenhangend en toekomstbestendig stelsel: de Omgevingswet. De Omgevingswet vervangt de huidige 26 wetten, 60 Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) en 4 ministeriële regelingen door: 1 Omgevingswet, 4 AMvB’s en 1 ministeriële regeling. Met de komst van de Omgevingswet zal het huidige omgevingsrecht dan ook flink op de schop gaan. Dit onderwerp heeft op 9 juni ook op de agenda gestaan, zie voor meer info het artikel over dat rondetafelgesprek.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Bestemmingsplan Hofstad III, Loerik V, eerste herziening
Hofstad III is één van de laatste open plekken in Houten. De locatie ligt in het zuidelijke deel van Houten-Vinex in de wijk “Grassen”, aan de oostzijde van de spoorlijn Culemborg – Utrecht, die op circa 200 meter ligt en nabij het Station Houten Castellum en het winkelcentrum.

Vanwege de economische crisis en het faillissement van de ontwikkelaar heeft de ontwikkeling van het woongebied “Grassen-Noord” - onderdeel van Houten Vinex – jarenlang op zich laten wachten. In 2017 heeft zich een nieuwe ontwikkelaar aangediend en is voor het beoogde woongebied een nieuw stedenbouwkundig plan gemaakt, dat op hoofdlijnen is gebaseerd op het geldende bestemmingsplan “Hofstad III, Loerik V”. Bij het opstellen van dit bestemmingsplan is destijds gekozen voor een zeer gedetailleerde wijze van bestemmen, waardoor er weinig flexibiliteit was bij het uitwerken van het stedenbouwkundig plan. Voor de realisatie blijkt dat er meer behoefte is aan planologische flexibiliteit, waardoor het huidige bestemmingsplan niet langer voldoet aan de wensen van vandaag. Daarom bestaat de wens om een nieuw juridisch-planologisch kader op te stellen voor Grassen-Noord. Het voorliggende bestemmingsplan heeft een conserverend karakter en maakt in planologische zin geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk ten opzichte van het huidige bestemmingsplan.

VVD commissielid David Rentinck voert dinsdag het woord, in de raadsvergadering is VVD raadslid Ruud Vis woordvoerder bij dit onderwerp.

Begroting Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) en zienswijze

Op grond van de bepalingen in de gemeenschappelijke regeling (GR) WIL en de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) evenals in het kader van de planning- en controlcyclus stelt het dagelijks bestuur van WIL jaarlijks een begroting op.

WIL heeft de raden van de deelnemende gemeenten in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen. De invloed van Corona is waarschijnlijk zeer groot en deze gevolgen zijn nog niet verwerkt in de begroting.

VVD commissielid Mathieu Cox voert dinsdag het woord, in de raadsvergadering is VVD fractievoorzitter Eef Stiekema woordvoerder bij dit onderwerp.

Verlenging aanwijzing Omroep Houten als lokale omroep

Omroep Houten is door het Commissariaat voor de Media (CvdM) aangewezen als de lokale omroep voor de gemeente Houten. Deze aanwijzing loopt op 18 oktober 2020 af. Omroep Houten heeft een aanvraag ingediend voor verlenging van de aanwijzing voor de komende vijf jaar. Voordat het CvdM op de aanvraag besluit, moet de gemeenteraad een advies hebben gegeven. Het college stelt voor om positief te adviseren

VVD raadslid Karen Voshol is woordvoerder bij dit onderwerp.

Tijdelijke verruiming gedelegeerde collegebevoegdheid tot het doen van incidentele uitgaven in verband met (steun)maatregelen als gevolg van Covid- 19

Covid-19 houdt Nederland en ook Houten al een aantal maanden in de greep. En ook nu het kabinet een routekaart heeft gepresenteerd voor de weg uit de intelligente lockdown, is nog lang niet alles bij het oude. Sterker nog; we moeten ons gedurende langere tijd voorbereiden op een 1,5 meter samenleving.

Bedrijven, sociaal-maatschappelijke en culturele instellingen en verenigingen voelen allemaal de gevolgen hiervan en spannen zich in om het hoofd boven water te houden én langzaamaan hun activiteiten weer op te starten binnen de context van de 1,5 meter samenleving.

Landelijke en regionale overheden en ook brancheverenigingen treffen diverse maatregelen om deze partijen te ondersteunen. Ook de gemeente Houten helpt slagvaardig mee om partijen waar mogelijk te ondersteunen. Dit vereist soms snelle besluitvorming, waarbij incidentele financiële effecten gemoeid zijn, die op basis van de financiële verordening gemeente Houten en het algemene delegatiebesluit, buiten de gedelegeerde collegebevoegdheid vallen. Daarom wordt aan de raad voorgesteld om deze gedelegeerde collegebevoegdheid tijdelijk tot 1 september 2020 te verruimen.

VVD raadslid Jan Rinkel  is woordvoerder bij dit onderwerp.

Perspectiefnota 2021

In overleg met het seniorenconvent en de audit- en rekeningcommissie wordt de raad voorgesteld in de Perspectiefnota 2021 (ten tijde van de coronacrisis) geen strakke kaders vast te stellen, maar een richting (proces en uitgangspunten) voor de komende maanden voor het opstellen en besluiten over de Begroting 2021. Dit proces biedt ruimte om, na de vaststelling van de Perspectiefnota 2021 op 7 juli 2020 door de raad, met elkaar bij te sturen op actuele ontwikkelingen. Concreet betekent dit dat op basis van de bestaande beleidskaders de programmabegroting 2021 wordt opgesteld en de risico’s van de gevolgen van COVID-19 voor de strategische doelstellingen, bedrijfsvoering en het weerstandsvermogen door middel van een risico-impactanalyse in beeld worden gebracht.

In het Collegeprogramma 2018-2022 staat: ‘Houten is financieel gezond en dat willen we zo houden. Dit betekent dat de begroting structureel sluitend is én er sprake is van een solide reservepositie’.

De indicatie van het financieel meerjarenperspectief 2021-2024 op basis van de Perspectiefnota 2021 (ten tijde van de coronacrisis) én de omvang van de reservepositie voldoen aan dit uitgangspunt. Uitzondering hierop is de indicatie voor het jaar 2023 waar, als gevolg van het grillige verloop van de algemene uitkering, een negatieve indicatie is opgenomen.

Indien bij de uitwerking van de begroting 2021 dit beeld wordt bevestigd, wordt in overleg met de provincie Utrecht (financieel toezichthouder) gekeken naar een maatwerk oplossing. Dit is van belang om straks bij de beoordeling door de provincie Utrecht van de Begroting 2021 toch voor repressief toezicht in aanmerking te komen.

De indicatie van het financieel meerjarenperspectief is op basis van de huidige inzichten. Er is echter een aantal ontwikkelingen (gevolgen COVID-19, economische recessie, maar ook de herijking van het gemeentefonds) die maken dat deze indicatie en de prognose straks van de meerjarenbegroting 2021-2024 in de begroting een momentopname is. Dat is ook precies de reden waarom dit jaar is gekozen voor een andere aanpak bij het opstellen van de perspectiefnota. Begin 2021 wordt vroegtijdig gekeken wat de integrale financiële effecten van alle ontwikkelingen zijn en wat dit betekent voor de voorbereiding op de Perspectiefnota 2022.

Tot slot is het een goede gewoonte om halverwege de bestuursperiode de raad te informeren over de voortgang van het collegeprogramma. Daarom is de Voortgangsrapportage Collegeprogramma 2018-2022 “Duurzaam, ondernemend en dichtbij!” als bijlage aan het raadsvoorstel Perspectiefnota 2021 (ten tijde van de coronacrisis) toegevoegd.

VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is woordvoerder bij dit onderwerp.

Agenda

RTGTijdLocatieWieOnderwerp119:30uRaadzaal / Notubiz

Ruud Vis

Programmaplan Omgevingswet

  David Rentinck

Bestemmingsplan Hofstad III, Loerik V

Mathieu Cox

Begroting WIL en zienswijze

  Karen Voshol

Verlenging aanwijzing Omroep Houten als lokale omroep

Jan Rinkel

Tijdelijke verruiming gedelegeerde collegebevoegdheid tot het doen van incidentele uitgaven in het kader van (steun)maatregelen als gevolg van COVID19

2  21:30uRaadzaal / NotubizEef Stiekema

Perspectiefnota 2021

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van de RTG’s, deze en eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente.

Tijdens het rondetafelgesprek staat ook het spreekrecht voor inwoners op het programma en worden de raads- en commissieleden bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van dit rondetafelgesprek worden op 7 juli in de gemeenteraadsvergadering besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Agenda

RTGTijdLocatieWieOnderwerp119:30uRaadzaal / Notubiz

Ruud Vis

Programmaplan Omgevingswet

  David Rentinck

Bestemmingsplan Hofstad III, Loerik V

Mathieu Cox

Begroting WIL en zienswijze

  Karen Voshol

Verlenging aanwijzing Omroep Houten als lokale omroep

Jan Rinkel

Tijdelijke verruiming gedelegeerde collegebevoegdheid tot het doen van incidentele uitgaven in het kader van (steun)maatregelen als gevolg van COVID19

2  21:30uRaadzaal / NotubizEef Stiekema

Perspectiefnota 2021

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van de RTG’s, deze en eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente.

Tijdens het rondetafelgesprek staat ook het spreekrecht voor inwoners op het programma en worden de raads- en commissieleden bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van dit rondetafelgesprek worden op 7 juli in de gemeenteraadsvergadering besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Programmaplan Omgevingswet

Het huidige stelsel van relevante wet- en regelgeving voor de leefomgeving is ingewikkeld en versnipperd. Het sluit daardoor onvoldoende aan op nieuwe ontwikkelingen en initiatieven vanuit de samenleving en politiek. Om deze problematiek tegen te gaan, komt er op in 2021 één wet voor de hele leefomgeving die moet leiden tot een eenvoudig, samenhangend en toekomstbestendig stelsel: de Omgevingswet. De Omgevingswet vervangt de huidige 26 wetten, 60 Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) en 4 ministeriële regelingen door: 1 Omgevingswet, 4 AMvB’s en 1 ministeriële regeling. Met de komst van de Omgevingswet zal het huidige omgevingsrecht dan ook flink op de schop gaan. Dit onderwerp heeft op 9 juni ook op de agenda gestaan, zie voor meer info het artikel over dat rondetafelgesprek.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Bestemmingsplan Hofstad III, Loerik V, eerste herziening
Hofstad III is één van de laatste open plekken in Houten. De locatie ligt in het zuidelijke deel van Houten-Vinex in de wijk “Grassen”, aan de oostzijde van de spoorlijn Culemborg – Utrecht, die op circa 200 meter ligt en nabij het Station Houten Castellum en het winkelcentrum.

Vanwege de economische crisis en het faillissement van de ontwikkelaar heeft de ontwikkeling van het woongebied “Grassen-Noord” - onderdeel van Houten Vinex – jarenlang op zich laten wachten. In 2017 heeft zich een nieuwe ontwikkelaar aangediend en is voor het beoogde woongebied een nieuw stedenbouwkundig plan gemaakt, dat op hoofdlijnen is gebaseerd op het geldende bestemmingsplan “Hofstad III, Loerik V”. Bij het opstellen van dit bestemmingsplan is destijds gekozen voor een zeer gedetailleerde wijze van bestemmen, waardoor er weinig flexibiliteit was bij het uitwerken van het stedenbouwkundig plan. Voor de realisatie blijkt dat er meer behoefte is aan planologische flexibiliteit, waardoor het huidige bestemmingsplan niet langer voldoet aan de wensen van vandaag. Daarom bestaat de wens om een nieuw juridisch-planologisch kader op te stellen voor Grassen-Noord. Het voorliggende bestemmingsplan heeft een conserverend karakter en maakt in planologische zin geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk ten opzichte van het huidige bestemmingsplan.

VVD commissielid David Rentinck voert dinsdag het woord, in de raadsvergadering is VVD raadslid Ruud Vis woordvoerder bij dit onderwerp.

Begroting Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) en zienswijze

Op grond van de bepalingen in de gemeenschappelijke regeling (GR) WIL en de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) evenals in het kader van de planning- en controlcyclus stelt het dagelijks bestuur van WIL jaarlijks een begroting op.

WIL heeft de raden van de deelnemende gemeenten in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen. De invloed van Corona is waarschijnlijk zeer groot en deze gevolgen zijn nog niet verwerkt in de begroting.

VVD commissielid Mathieu Cox voert dinsdag het woord, in de raadsvergadering is VVD fractievoorzitter Eef Stiekema woordvoerder bij dit onderwerp.

Verlenging aanwijzing Omroep Houten als lokale omroep

Omroep Houten is door het Commissariaat voor de Media (CvdM) aangewezen als de lokale omroep voor de gemeente Houten. Deze aanwijzing loopt op 18 oktober 2020 af. Omroep Houten heeft een aanvraag ingediend voor verlenging van de aanwijzing voor de komende vijf jaar. Voordat het CvdM op de aanvraag besluit, moet de gemeenteraad een advies hebben gegeven. Het college stelt voor om positief te adviseren

VVD raadslid Karen Voshol is woordvoerder bij dit onderwerp.

Tijdelijke verruiming gedelegeerde collegebevoegdheid tot het doen van incidentele uitgaven in verband met (steun)maatregelen als gevolg van Covid- 19

Covid-19 houdt Nederland en ook Houten al een aantal maanden in de greep. En ook nu het kabinet een routekaart heeft gepresenteerd voor de weg uit de intelligente lockdown, is nog lang niet alles bij het oude. Sterker nog; we moeten ons gedurende langere tijd voorbereiden op een 1,5 meter samenleving.

Bedrijven, sociaal-maatschappelijke en culturele instellingen en verenigingen voelen allemaal de gevolgen hiervan en spannen zich in om het hoofd boven water te houden én langzaamaan hun activiteiten weer op te starten binnen de context van de 1,5 meter samenleving.

Landelijke en regionale overheden en ook brancheverenigingen treffen diverse maatregelen om deze partijen te ondersteunen. Ook de gemeente Houten helpt slagvaardig mee om partijen waar mogelijk te ondersteunen. Dit vereist soms snelle besluitvorming, waarbij incidentele financiële effecten gemoeid zijn, die op basis van de financiële verordening gemeente Houten en het algemene delegatiebesluit, buiten de gedelegeerde collegebevoegdheid vallen. Daarom wordt aan de raad voorgesteld om deze gedelegeerde collegebevoegdheid tijdelijk tot 1 september 2020 te verruimen.

VVD raadslid Jan Rinkel  is woordvoerder bij dit onderwerp.

Perspectiefnota 2021

In overleg met het seniorenconvent en de audit- en rekeningcommissie wordt de raad voorgesteld in de Perspectiefnota 2021 (ten tijde van de coronacrisis) geen strakke kaders vast te stellen, maar een richting (proces en uitgangspunten) voor de komende maanden voor het opstellen en besluiten over de Begroting 2021. Dit proces biedt ruimte om, na de vaststelling van de Perspectiefnota 2021 op 7 juli 2020 door de raad, met elkaar bij te sturen op actuele ontwikkelingen. Concreet betekent dit dat op basis van de bestaande beleidskaders de programmabegroting 2021 wordt opgesteld en de risico’s van de gevolgen van COVID-19 voor de strategische doelstellingen, bedrijfsvoering en het weerstandsvermogen door middel van een risico-impactanalyse in beeld worden gebracht.

In het Collegeprogramma 2018-2022 staat: ‘Houten is financieel gezond en dat willen we zo houden. Dit betekent dat de begroting structureel sluitend is én er sprake is van een solide reservepositie’.

De indicatie van het financieel meerjarenperspectief 2021-2024 op basis van de Perspectiefnota 2021 (ten tijde van de coronacrisis) én de omvang van de reservepositie voldoen aan dit uitgangspunt. Uitzondering hierop is de indicatie voor het jaar 2023 waar, als gevolg van het grillige verloop van de algemene uitkering, een negatieve indicatie is opgenomen.

Indien bij de uitwerking van de begroting 2021 dit beeld wordt bevestigd, wordt in overleg met de provincie Utrecht (financieel toezichthouder) gekeken naar een maatwerk oplossing. Dit is van belang om straks bij de beoordeling door de provincie Utrecht van de Begroting 2021 toch voor repressief toezicht in aanmerking te komen.

De indicatie van het financieel meerjarenperspectief is op basis van de huidige inzichten. Er is echter een aantal ontwikkelingen (gevolgen COVID-19, economische recessie, maar ook de herijking van het gemeentefonds) die maken dat deze indicatie en de prognose straks van de meerjarenbegroting 2021-2024 in de begroting een momentopname is. Dat is ook precies de reden waarom dit jaar is gekozen voor een andere aanpak bij het opstellen van de perspectiefnota. Begin 2021 wordt vroegtijdig gekeken wat de integrale financiële effecten van alle ontwikkelingen zijn en wat dit betekent voor de voorbereiding op de Perspectiefnota 2022.

Tot slot is het een goede gewoonte om halverwege de bestuursperiode de raad te informeren over de voortgang van het collegeprogramma. Daarom is de Voortgangsrapportage Collegeprogramma 2018-2022 “Duurzaam, ondernemend en dichtbij!” als bijlage aan het raadsvoorstel Perspectiefnota 2021 (ten tijde van de coronacrisis) toegevoegd.

VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is woordvoerder bij dit onderwerp.

Volle agenda rondetafelgesprekken 9 juni

VVD VVD Houten 06-06-2020 00:25

Dinsdag 9 juni zijn er weer rondetafelgesprekken, een volle agenda deze keer met de Omgevingswet, de Jaarstukken van de gemeente over 2019, de eerste bestuursrapportage 2020, de financiële stukken van de Veiligheidsregio Utrecht en de Jaarstukken en ontwerpbegroting 2021 van de GGD regio Utrecht.

https://houten.vvd.nl/nieuws/39777/volle-agenda-rondetafelgesprekken-9-juni

Het rondetafelgesprek wordt live uitgezonden via Notubiz.

Onder de tabel wordt per onderwerp kort samengevat waar de raadsvoorstellen over gaan.

Agenda

RTGTijdLocatieWieOnderwerp119:00uTeams / Notubiz

Ruud Vis

Programmaplan Omgevingswet

   220:00Teams / NotubizMathieu Cox

Jaarstukken 2019 - Resultaatbepaling

Mathieu Cox

Jaarstukken 2019 - Resultaatbestemming

  Mathieu Cox

1e Bestuursrapportage 2020

Ruud Vis

Financiële stukken Veiligheidsregio Utrecht

  Karen Voshol

Jaarstukken 2019 en Ontwerpbegroting 2021 GGDrU

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van de RTG’s, deze en eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente.

Tijdens het rondetafelgesprek staat ook het spreekrecht voor inwoners op het programma en worden de raads- en commissieleden bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van dit rondetafelgesprek worden op 16 juni in de gemeenteraadsvergadering besproken.

Vanwege de maatregelen omtrent het Coronavirus is het niet mogelijk om het rondetafelgesprek op het gemeentehuis te organiseren. Om toch de gelegenheid te bieden in te kunnen spreken kunt u zich bij de griffie@houten.nl aanmelden voor deelname via Microsoft Teams. Zij ontvangen dan graag uiterlijk maandag 8 juni 09.00 uur uw naam/functie, e-mailadres, reden om in te spreken en de kern van uw boodschap

Samenvatting raadsvoorstellen

Programmaplan Omgevingswet

Het huidige stelsel van relevante wet- en regelgeving voor de leefomgeving is ingewikkeld en versnipperd. Het sluit daardoor onvoldoende aan op nieuwe ontwikkelingen en initiatieven vanuit de samenleving en politiek. Om deze problematiek tegen te gaan, komt er op in 2021 één wet voor de hele leefomgeving die moet leiden tot een eenvoudig, samenhangend en toekomstbestendig stelsel: de Omgevingswet. De Omgevingswet vervangt de huidige 26 wetten, 60 Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) en 4 ministeriële regelingen door: 1 Omgevingswet, 4 AMvB’s en 1 ministeriële regeling. Met de komst van de Omgevingswet zal het huidige omgevingsrecht dan ook flink op de schop gaan.

Naast fysieke aspecten zoals bebouwing, landschap en water, krijgen ook minder tastbare aspecten een belangrijke rol in het stelsel. Onderwerpen als gezondheid, duurzaamheid en energie maken met de komst van Omgevingswet een essentieel onderdeel uit van het domein fysieke leefomgeving.

De gemeente Houten onderschrijft de doelen van de Omgevingswet. Tegelijkertijd heeft de invoering van de Omgevingswet niet alleen juridische en inhoudelijke gevolgen, maar ook gevolgen voor de interne werkwijze en voor de processen rondom vergunningverlening, toetsing en handhaving. En ook voor de samenwerking met externe partners. Het heeft invloed op de organisatieonderdelen van onder andere het ruimtelijke, sociaal en veiligheidsdomein, maar zorgt ook voor een andere rolverhouding tussen raad en college. Daarnaast wordt van de gemeente verwacht dat alle ruimtelijke relevante informatie digitaal beschikbaar en te gebruiken is door onze inwoners en partners.

Het gevolg is dat Houten zelf keuzes moet maken over hoe zij de wet wenst te implementeren. Dit is een lastige, maar ook mooie uitdaging. Het is namelijk een nieuwe ontwikkeling, die we direct afstemmen op de bestaande ambities van zowel de organisatie, als die van de gemeente. 

Voor een goede voorbereiding en implementatie van de Omgevingswet is op basis van het programmaplan € 2.137.560 nodig. Het college stelt voor de inzet en kosten te splitsen in twee fases (€1.500.000 en € 637.560). Dit voorstel heeft betrekking op de middelen die nodig zijn voor de eerste fase. Voorgesteld wordt om deze kosten te dekken uit de beklemde algemene reserve en te storten in een nieuw te vormen bestemmingsreserve voorbereiding en implementatie Omgevingswet.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Jaarstukken 2019 - Resultaatbepaling

Het gaat hier om de bepaling van het financiële resultaat van de gemeente Houten over het jaar 2019. De geconsolideerde jaarrekening 2019 sluit met een positief saldo van €513.062. Met dit raadsvoorstel wordt financieel verantwoording afgelegd.

VVD commissielid Mathieu Cox voert dinsdag het woord, in de raadsvergadering is VVD raadslid Jan Rinkel woordvoerder bij dit onderwerp.

Jaarstukken 2019 - Resultaatbestemming

Het college stelt voor om het positieve financiële resultaat van €513.062 in de algemene reserve te storten. Daarnaast stelt het ook voor om daaruit een bedrag te onttrekken van €249.000 voor enkele werkzaamheden uit 2019 die doorlopen in 2020. Hierbij gaat het onder meer om het verlenen van omgevingsvergunningen en het opstellen van een visie op Erfgoed.

VVD commissielid Mathieu Cox voert dinsdag het woord, in de raadsvergadering is VVD raadslid Jan Rinkel woordvoerder bij dit onderwerp.

1e Bestuursrapportage 2020

De 1e bestuursrapportage is tot stand gekomen in een periode met grote onzekerheid door het coronavirus. De gemeente heeft, in aanvulling op landelijke regelingen, economische hulpmaatregelen genomen om lokaal ondernemers, zzp’ers, sociaal-maatschappelijke organisaties, sportverenigingen en culturele instellingen te helpen de gevolgen van de corona-crisis het hoofd te bieden. Aan de hand van een projectorganisatie wordt de impact op de samenleving en de financiële effecten in kaart. De impact hiervan zal groot zijn, maar hoe groot is onbekend.

In de bestuursrapportage heeft het college deze onzekerheid een plek gegeven in de risicoparagraaf, door corona hierin prominent op te nemen. Een andere onzekerheid blijft de kostenontwikkeling van de Jeugdhulp en Wmo. Het college is druk doende het in de begroting 2020 vastgesteld pakket aan aanvullende inhoudsgestuurde maatregelen te implementeren. Hiervan is het, ook door de coronacrisis, te vroeg aan te geven of de trend van kostenstijgingen is teruggedrongen. In de 2e bestuursrapportage, ondermeer ondersteund met halfjaarcijfers van de RBL kunnen we meer zeggen over de maatschappelijke en financiële effecten van de Wmo en Jeugdhulp.

De omvang van de financiële bijstellingen van de 1e bestuursrapportage zijn voor het begrotingsjaar 2020 €694.000 voordelig. Onder het kopje  ́Financiën ́ worden deze bijstellingen kort toegelicht. Deze bijstellingen geven een nieuw begrotingssaldo van €1.186.000 positief.

VVD commissielid Mathieu Cox voert dinsdag het woord, in de raadsvergadering is VVD raadslid Jan Rinkel woordvoerder bij dit onderwerp.

Financiële stukken Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

De Veiligheidsregio biedt de gemeenteraad de ontwerpjaarstukken 2019 en de ontwerpprogrammabegroting 2021 (inclusief gewijzigde begroting 2020) aan om hierop een zienswijze te geven.

De VRU heeft 2019 afgesloten met een positief resultaat dat voornamelijk incidenteel van aard is. Het algemeen bestuur van de VRU stelt dit in te zetten om de incidentele lasten voor het FLO (Functioneel Leeftijdsontslag) overgangsrecht in 2020 te dekken. Het resterende deel van het rekeningresultaat wordt in de ontwikkel- en egalisatiereserve gestort.

Blijkens de geactualiseerde begroting 2020 stijgt de gemeentelijke bijdrage met €1,0 miljoen ten opzichte van de begroting 2020. Dit bedrag heeft uitsluitend betrekking op de actualisatie van het financiële kader. Voor de gemeente Houten betekent dit een verhoging van de bijdrage van €33.000 voor 2020.

De ontwerpbegroting 2021 is gebaseerd op de (geactualiseerde) begroting 2020 en de mutaties die zijn opgenomen in de kadernota 2021. Ook voor 2021 wordt geen aanvullende bijdrage gevraagd voor de bijstelling van bestaand of nieuw beleid.

In totaal wordt in 2021 een bedrag van €84,4 miljoen gevraagd voor het gemeentelijke basistakenpakket. Dit is €1,8 miljoen minder dan in de kadernota 2021 was opgenomen. Ten opzichte van de Kadernota 2021 betekent dit een verlaging van €52.000 voor de gemeente Houten in de begroting VRU 2021. De ontwerpjaarstukken en de ontwerpbegroting/geactualiseerde begroting geven volgens het college geen aanleiding voor het indienen van zienswijzen.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Ontwerpbegroting 2021 en Jaarstukken 2019 GGDrU

GGD regio Utrecht (GGDrU) voert als gemeenschappelijke regeling voor 26 deelnemende gemeenten in de regio een aantal taken uit op het gebied van publieke volksgezondheid. Op basis van deze regeling kan de gemeenteraad een zienswijze geven op de ontwerpbegroting 2021 van de GGDrU.

De jaarrekening laat zien dat GGDrU 2019 afsluit met een positief saldo van €633.000 inclusief mutaties in reserves. De financiële risico’s voldoende zijn afgedekt.

De ontwerpbegroting 2021 is een uitwerking van de kaderbrief 2021. Over het algemeen is het college tevreden met de ontwerpbegroting, ze wil de GGDrU twee aandachtspunten meegeven:

de berekening loon- en prijsindexering ontwerpbegroting aan te laten sluiten op de berekening in de kaderbrief om te komen tot een transparante begroting;onderzoeken of in aanvulling op de analyse uitvoering reisadvisering er ook andere wettelijke taken zijn die efficiënter uitgevoerd kunnen worden.

VVD raadslid Karen Voshol is woordvoerder bij dit onderwerp.

Agenda

RTGTijdLocatieWieOnderwerp119:00uTeams / Notubiz

Ruud Vis

Programmaplan Omgevingswet

   220:00Teams / NotubizMathieu Cox

Jaarstukken 2019 - Resultaatbepaling

Mathieu Cox

Jaarstukken 2019 - Resultaatbestemming

  Mathieu Cox

1e Bestuursrapportage 2020

Ruud Vis

Financiële stukken Veiligheidsregio Utrecht

  Karen Voshol

Jaarstukken 2019 en Ontwerpbegroting 2021 GGDrU

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van de RTG’s, deze en eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente.

Tijdens het rondetafelgesprek staat ook het spreekrecht voor inwoners op het programma en worden de raads- en commissieleden bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van dit rondetafelgesprek worden op 16 juni in de gemeenteraadsvergadering besproken.

Vanwege de maatregelen omtrent het Coronavirus is het niet mogelijk om het rondetafelgesprek op het gemeentehuis te organiseren. Om toch de gelegenheid te bieden in te kunnen spreken kunt u zich bij de griffie@houten.nl aanmelden voor deelname via Microsoft Teams. Zij ontvangen dan graag uiterlijk maandag 8 juni 09.00 uur uw naam/functie, e-mailadres, reden om in te spreken en de kern van uw boodschap

Samenvatting raadsvoorstellen

Agenda

RTGTijdLocatieWieOnderwerp119:00uTeams / Notubiz

Ruud Vis

Programmaplan Omgevingswet

   220:00Teams / NotubizMathieu Cox

Jaarstukken 2019 - Resultaatbepaling

Mathieu Cox

Jaarstukken 2019 - Resultaatbestemming

  Mathieu Cox

1e Bestuursrapportage 2020

Ruud Vis

Financiële stukken Veiligheidsregio Utrecht

  Karen Voshol

Jaarstukken 2019 en Ontwerpbegroting 2021 GGDrU

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van de RTG’s, deze en eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente.

Tijdens het rondetafelgesprek staat ook het spreekrecht voor inwoners op het programma en worden de raads- en commissieleden bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van dit rondetafelgesprek worden op 16 juni in de gemeenteraadsvergadering besproken.

Vanwege de maatregelen omtrent het Coronavirus is het niet mogelijk om het rondetafelgesprek op het gemeentehuis te organiseren. Om toch de gelegenheid te bieden in te kunnen spreken kunt u zich bij de griffie@houten.nl aanmelden voor deelname via Microsoft Teams. Zij ontvangen dan graag uiterlijk maandag 8 juni 09.00 uur uw naam/functie, e-mailadres, reden om in te spreken en de kern van uw boodschap

Samenvatting raadsvoorstellen

Programmaplan Omgevingswet

Het huidige stelsel van relevante wet- en regelgeving voor de leefomgeving is ingewikkeld en versnipperd. Het sluit daardoor onvoldoende aan op nieuwe ontwikkelingen en initiatieven vanuit de samenleving en politiek. Om deze problematiek tegen te gaan, komt er op in 2021 één wet voor de hele leefomgeving die moet leiden tot een eenvoudig, samenhangend en toekomstbestendig stelsel: de Omgevingswet. De Omgevingswet vervangt de huidige 26 wetten, 60 Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) en 4 ministeriële regelingen door: 1 Omgevingswet, 4 AMvB’s en 1 ministeriële regeling. Met de komst van de Omgevingswet zal het huidige omgevingsrecht dan ook flink op de schop gaan.

Naast fysieke aspecten zoals bebouwing, landschap en water, krijgen ook minder tastbare aspecten een belangrijke rol in het stelsel. Onderwerpen als gezondheid, duurzaamheid en energie maken met de komst van Omgevingswet een essentieel onderdeel uit van het domein fysieke leefomgeving.

De gemeente Houten onderschrijft de doelen van de Omgevingswet. Tegelijkertijd heeft de invoering van de Omgevingswet niet alleen juridische en inhoudelijke gevolgen, maar ook gevolgen voor de interne werkwijze en voor de processen rondom vergunningverlening, toetsing en handhaving. En ook voor de samenwerking met externe partners. Het heeft invloed op de organisatieonderdelen van onder andere het ruimtelijke, sociaal en veiligheidsdomein, maar zorgt ook voor een andere rolverhouding tussen raad en college. Daarnaast wordt van de gemeente verwacht dat alle ruimtelijke relevante informatie digitaal beschikbaar en te gebruiken is door onze inwoners en partners.

Het gevolg is dat Houten zelf keuzes moet maken over hoe zij de wet wenst te implementeren. Dit is een lastige, maar ook mooie uitdaging. Het is namelijk een nieuwe ontwikkeling, die we direct afstemmen op de bestaande ambities van zowel de organisatie, als die van de gemeente. 

Voor een goede voorbereiding en implementatie van de Omgevingswet is op basis van het programmaplan € 2.137.560 nodig. Het college stelt voor de inzet en kosten te splitsen in twee fases (€1.500.000 en € 637.560). Dit voorstel heeft betrekking op de middelen die nodig zijn voor de eerste fase. Voorgesteld wordt om deze kosten te dekken uit de beklemde algemene reserve en te storten in een nieuw te vormen bestemmingsreserve voorbereiding en implementatie Omgevingswet.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Jaarstukken 2019 - Resultaatbepaling

Het gaat hier om de bepaling van het financiële resultaat van de gemeente Houten over het jaar 2019. De geconsolideerde jaarrekening 2019 sluit met een positief saldo van €513.062. Met dit raadsvoorstel wordt financieel verantwoording afgelegd.

VVD commissielid Mathieu Cox voert dinsdag het woord, in de raadsvergadering is VVD raadslid Jan Rinkel woordvoerder bij dit onderwerp.

Jaarstukken 2019 - Resultaatbestemming

Het college stelt voor om het positieve financiële resultaat van €513.062 in de algemene reserve te storten. Daarnaast stelt het ook voor om daaruit een bedrag te onttrekken van €249.000 voor enkele werkzaamheden uit 2019 die doorlopen in 2020. Hierbij gaat het onder meer om het verlenen van omgevingsvergunningen en het opstellen van een visie op Erfgoed.

VVD commissielid Mathieu Cox voert dinsdag het woord, in de raadsvergadering is VVD raadslid Jan Rinkel woordvoerder bij dit onderwerp.

1e Bestuursrapportage 2020

De 1e bestuursrapportage is tot stand gekomen in een periode met grote onzekerheid door het coronavirus. De gemeente heeft, in aanvulling op landelijke regelingen, economische hulpmaatregelen genomen om lokaal ondernemers, zzp’ers, sociaal-maatschappelijke organisaties, sportverenigingen en culturele instellingen te helpen de gevolgen van de corona-crisis het hoofd te bieden. Aan de hand van een projectorganisatie wordt de impact op de samenleving en de financiële effecten in kaart. De impact hiervan zal groot zijn, maar hoe groot is onbekend.

In de bestuursrapportage heeft het college deze onzekerheid een plek gegeven in de risicoparagraaf, door corona hierin prominent op te nemen. Een andere onzekerheid blijft de kostenontwikkeling van de Jeugdhulp en Wmo. Het college is druk doende het in de begroting 2020 vastgesteld pakket aan aanvullende inhoudsgestuurde maatregelen te implementeren. Hiervan is het, ook door de coronacrisis, te vroeg aan te geven of de trend van kostenstijgingen is teruggedrongen. In de 2e bestuursrapportage, ondermeer ondersteund met halfjaarcijfers van de RBL kunnen we meer zeggen over de maatschappelijke en financiële effecten van de Wmo en Jeugdhulp.

De omvang van de financiële bijstellingen van de 1e bestuursrapportage zijn voor het begrotingsjaar 2020 €694.000 voordelig. Onder het kopje  ́Financiën ́ worden deze bijstellingen kort toegelicht. Deze bijstellingen geven een nieuw begrotingssaldo van €1.186.000 positief.

VVD commissielid Mathieu Cox voert dinsdag het woord, in de raadsvergadering is VVD raadslid Jan Rinkel woordvoerder bij dit onderwerp.

Financiële stukken Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

De Veiligheidsregio biedt de gemeenteraad de ontwerpjaarstukken 2019 en de ontwerpprogrammabegroting 2021 (inclusief gewijzigde begroting 2020) aan om hierop een zienswijze te geven.

De VRU heeft 2019 afgesloten met een positief resultaat dat voornamelijk incidenteel van aard is. Het algemeen bestuur van de VRU stelt dit in te zetten om de incidentele lasten voor het FLO (Functioneel Leeftijdsontslag) overgangsrecht in 2020 te dekken. Het resterende deel van het rekeningresultaat wordt in de ontwikkel- en egalisatiereserve gestort.

Blijkens de geactualiseerde begroting 2020 stijgt de gemeentelijke bijdrage met €1,0 miljoen ten opzichte van de begroting 2020. Dit bedrag heeft uitsluitend betrekking op de actualisatie van het financiële kader. Voor de gemeente Houten betekent dit een verhoging van de bijdrage van €33.000 voor 2020.

De ontwerpbegroting 2021 is gebaseerd op de (geactualiseerde) begroting 2020 en de mutaties die zijn opgenomen in de kadernota 2021. Ook voor 2021 wordt geen aanvullende bijdrage gevraagd voor de bijstelling van bestaand of nieuw beleid.

In totaal wordt in 2021 een bedrag van €84,4 miljoen gevraagd voor het gemeentelijke basistakenpakket. Dit is €1,8 miljoen minder dan in de kadernota 2021 was opgenomen. Ten opzichte van de Kadernota 2021 betekent dit een verlaging van €52.000 voor de gemeente Houten in de begroting VRU 2021. De ontwerpjaarstukken en de ontwerpbegroting/geactualiseerde begroting geven volgens het college geen aanleiding voor het indienen van zienswijzen.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Ontwerpbegroting 2021 en Jaarstukken 2019 GGDrU

GGD regio Utrecht (GGDrU) voert als gemeenschappelijke regeling voor 26 deelnemende gemeenten in de regio een aantal taken uit op het gebied van publieke volksgezondheid. Op basis van deze regeling kan de gemeenteraad een zienswijze geven op de ontwerpbegroting 2021 van de GGDrU.

De jaarrekening laat zien dat GGDrU 2019 afsluit met een positief saldo van €633.000 inclusief mutaties in reserves. De financiële risico’s voldoende zijn afgedekt.

De ontwerpbegroting 2021 is een uitwerking van de kaderbrief 2021. Over het algemeen is het college tevreden met de ontwerpbegroting, ze wil de GGDrU twee aandachtspunten meegeven:

de berekening loon- en prijsindexering ontwerpbegroting aan te laten sluiten op de berekening in de kaderbrief om te komen tot een transparante begroting;onderzoeken of in aanvulling op de analyse uitvoering reisadvisering er ook andere wettelijke taken zijn die efficiënter uitgevoerd kunnen worden.

VVD raadslid Karen Voshol is woordvoerder bij dit onderwerp.

Wie betaalt de rekening?

PvdA PvdA Houten 02-06-2020 19:15

Nu zijn we met elkaar nog volop bezig om het virus onder controle te krijgen. Maar nu is het ook tijd om na te denken over hoe we straks verder gaan. We kunnen niet van iedereen opofferingen vragen en daarna doorgaan alsof er niks gebeurd is. Corona raakt wie kwetsbaar is dubbel zo hard: denk aan eenzame ouderen in verpleeghuizen, wachtlijsten in de geestelijke gezondheidzorg, aan mensen die in deze periode hun baan kwijt raken of hun onderneming on hold hebben moeten zetten. In deze sociale en financiële kwetsbaarheid hebben mensen behoefte aan zekerheid. Over hoe we hier uitkomen én hoe we de pijn eerlijk en fatsoenlijk verdelen. Niemand heeft enig idee wat de economische ontwikkeling gaat betekenen voor het aantal bijstandsuitkeringen, voor het sociaal domein, voor het onderwijs. Net als veel andere gemeenten worstelt Houten al langer met het probleem dat we van het Rijk taken moeten uitvoeren waar we te weinig geld voor krijgen. Zo maken sinds begin van dit jaar veel huishoudens, ook die het makkelijk zelf kunnen betalen, gebruik van de door het Rijk ingevoerde mogelijkheid om voor €17,50 per maand huishoudelijke hulp via de gemeente te krijgen. Dat leidt nu al tot grote tekorten op het budget. Ook al weet Houten het huishoudboekje nog steeds redelijk op orde te houden, er zijn wel degelijk dreigende geldzorgen door dit soort opgelegde maatregelen waar we als gemeente niet in kunnen sturen. En toen kwam daar de coronacrisis nog overheen. Ook in het minst ongunstige scenario krijgen we te maken met een forse recessie en is de kans groot dat Houten het huishoudboekje dan niet meer sluitend krijgt. Maar de afgelopen maanden lieten ook zien dat we in onzekere tijden om elkaar geven, bereid zijn te delen en beseffen we dat we op elkaar aangewezen zijn. Misschien zorgt die ervaring er wel voor dat de samenleving er nu rijp voor is om samen de juiste vragen aan elkaar te stellen. De PvdA wil in elk geval dat we in een onzekere wereld de rekening eerlijk verdelen, dat we keuzes maken gebaseerd op wederkerigheid, solidariteit en samenwerken. In het belang van ons allemaal.

Het bericht Wie betaalt de rekening? verscheen eerst op PvdA Houten.

Sociale koers Houten 2020- 2023 vastgesteld: Iedereen doet mee!

CDA CDA SGP D66 PvdA Houten 29-05-2020 17:47

In de raadsvergadering van 19 mei 2020 is de Sociale Koers van de gemeente Houten 2020- 2023 'Iedereen doet mee' vastgesteld. CDA raadslid Willy Boersma legt uit dat 'sociale toegankelijkheid' voor het CDA héél belangrijk is. Hieronder volgt haar bijdrage in het raadsdebat: Twee maanden geleden spraken we over het Programma Sociale Koers. We kwamen er niet uit met elkaar ondanks het vele werk dat was verzet door ambtenaren en wethouder Smith. In de afgelopen twee maanden is een hele stap gemaakt: complimenten aan de ambtenaren en aan de vervangende wethouder! Het raadsvoorstel is aangepast. Zo is duidelijk waarover we beslissen en het voorstel sluit goed aan bij het Programma. Indicatoren zijn toegevoegd aan het programma en tekst is op veel plekken aangevuld. Als CDA hebben we in maart amendement 6 over beslispunt 1 van het raadsvoorstel en motie 7 over LHBTI (als onderdeel van inclusief beleid) ingediend. We vinden, met alle mede-ondertekenaars, dat beide voldoende zijn verwerkt en trekken ze daarom in. We komen wel met een nieuwe motie: over sociale toegankelijkheid. Eén van de insprekers bij de RTG vroeg daar aandacht voor. We hebben het makkelijk over fysieke toegankelijkheid, maar sociale toegankelijkheid is voor ons minder concreet. Wat bedoelen we dan eigenlijk? Hebben we het over de toegankelijkheid van het sociaal loket? Dat is een onderdeel. We hebben het over de toegankelijkheid van de hele samenleving, van alle gemeenschapsvoorzieningen. We willen dat iedereen mee kan doen, met of zonder beperking, op je eigen manier. Zodat je er bij hoort zoals je bent. Wat is dat dan? Ik kan niet voor iedereen spreken, ik kan wel voorbeelden geven. Ga eens in een rolstoel naar het theater. Fysieke toegankelijkheid is dat je in het gebouw kunt komen en dat er een bereikbare plek is in de zaal. Sociale toegankelijkheid is dat bij de koffie vooraf in de foyer niet over je heen wordt gepraat, maar dat er iemand naast je gaat zitten en met jou in gesprek gaat. Iemand met dementie gaat boodschappen doen en staat te stuntelen bij de kassa. Wat was het nummer van je pasje? Contant betalen dan? Kom je daar uit? Het duurt al gauw langer. Heeft de kassière begrip? Hoeveel haast heeft de volgende klant? Hoor je als kind nog bij de groep als je zelf geen vriendjes kunt uitnodigen voor je verjaardag omdat het te duur is? Of omdat je een gehandicapt broertje of zusje hebt? Val je als tiener buiten de groep omdat je kleding niet klopt? Kom je bij het sociaal loket uit je woorden? Kan je met een inspreekmoment meedoen als je niet zo snel bent in het gesprek? Krijg je de tijd en de ruimte? We hebben hier als inwoners allemaal een rol. De gemeente heeft een rol. Dementievriendelijke gemeente, meer weten over beperkingen en hoe we daar rekening mee kunnen houden, voorlichting op scholen over mantelzorger zijn. Ik kan voorbeelden geven, als raad kunnen we proberen een definitie te geven. Maar we kunnen nooit voor iedereen spreken. Daarom vragen we in de motie aan het college sociale toegankelijkheid vorm te geven in samenspraak met betrokken doelgroepen en organisaties. Mensen kunnen het beste zélf vertellen wat voor hen sociale toegankelijkheid is en of ze het gevoel hebben mee te tellen. Want, dat is toch wat we met elkaar beogen. Ook wij als raad hebben een rol in het bevorderen van de sociale toegankelijkheid en dat is precies de reden om als CDA met de PvdA deze motie indienen die mede is ondertekend door GL, SGP, HA! En D’66. Voor het overige….gaan wij van harte akkoord met de Sociale Koers 2020-2023 en we zien graag de concrete uitvoeringsplannen daarvoor tegemoet. Wij wensen de nieuwe wethouder daarmee alle succes!

Sociale koers Houten 2020- 2023 vastgesteld: Iedereen doet mee!

CDA CDA SGP D66 PvdA Houten 29-05-2020 17:47

In de raadsvergadering van 19 mei 2020 is de Sociale Koers van de gemeente Houten 2020- 2023 'Iedereen doet mee' vastgesteld. CDA raadslid Willy Boersma legt uit dat 'sociale toegankelijkheid' voor het CDA héél belangrijk is. Hieronder volgt haar bijdrage in het raadsdebat: Twee maanden geleden spraken we over het Programma Sociale Koers. We kwamen er niet uit met elkaar ondanks het vele werk dat was verzet door ambtenaren en wethouder Smith. In de afgelopen twee maanden is een hele stap gemaakt: complimenten aan de ambtenaren en aan de vervangende wethouder! Het raadsvoorstel is aangepast. Zo is duidelijk waarover we beslissen en het voorstel sluit goed aan bij het Programma. Indicatoren zijn toegevoegd aan het programma en tekst is op veel plekken aangevuld. Als CDA hebben we in maart amendement 6 over beslispunt 1 van het raadsvoorstel en motie 7 over LHBTI (als onderdeel van inclusief beleid) ingediend. We vinden, met alle mede-ondertekenaars, dat beide voldoende zijn verwerkt en trekken ze daarom in. We komen wel met een nieuwe motie: over sociale toegankelijkheid. Eén van de insprekers bij de RTG vroeg daar aandacht voor. We hebben het makkelijk over fysieke toegankelijkheid, maar sociale toegankelijkheid is voor ons minder concreet. Wat bedoelen we dan eigenlijk? Hebben we het over de toegankelijkheid van het sociaal loket? Dat is een onderdeel. We hebben het over de toegankelijkheid van de hele samenleving, van alle gemeenschapsvoorzieningen. We willen dat iedereen mee kan doen, met of zonder beperking, op je eigen manier. Zodat je er bij hoort zoals je bent. Wat is dat dan? Ik kan niet voor iedereen spreken, ik kan wel voorbeelden geven. Ga eens in een rolstoel naar het theater. Fysieke toegankelijkheid is dat je in het gebouw kunt komen en dat er een bereikbare plek is in de zaal. Sociale toegankelijkheid is dat bij de koffie vooraf in de foyer niet over je heen wordt gepraat, maar dat er iemand naast je gaat zitten en met jou in gesprek gaat. Iemand met dementie gaat boodschappen doen en staat te stuntelen bij de kassa. Wat was het nummer van je pasje? Contant betalen dan? Kom je daar uit? Het duurt al gauw langer. Heeft de kassière begrip? Hoeveel haast heeft de volgende klant? Hoor je als kind nog bij de groep als je zelf geen vriendjes kunt uitnodigen voor je verjaardag omdat het te duur is? Of omdat je een gehandicapt broertje of zusje hebt? Val je als tiener buiten de groep omdat je kleding niet klopt? Kom je bij het sociaal loket uit je woorden? Kan je met een inspreekmoment meedoen als je niet zo snel bent in het gesprek? Krijg je de tijd en de ruimte? We hebben hier als inwoners allemaal een rol. De gemeente heeft een rol. Dementievriendelijke gemeente, meer weten over beperkingen en hoe we daar rekening mee kunnen houden, voorlichting op scholen over mantelzorger zijn. Ik kan voorbeelden geven, als raad kunnen we proberen een definitie te geven. Maar we kunnen nooit voor iedereen spreken. Daarom vragen we in de motie aan het college sociale toegankelijkheid vorm te geven in samenspraak met betrokken doelgroepen en organisaties. Mensen kunnen het beste zélf vertellen wat voor hen sociale toegankelijkheid is en of ze het gevoel hebben mee te tellen. Want, dat is toch wat we met elkaar beogen. Ook wij als raad hebben een rol in het bevorderen van de sociale toegankelijkheid en dat is precies de reden om als CDA met de PvdA deze motie indienen die mede is ondertekend door GL, SGP, HA! En D’66. Voor het overige….gaan wij van harte akkoord met de Sociale Koers 2020-2023 en we zien graag de concrete uitvoeringsplannen daarvoor tegemoet. Wij wensen de nieuwe wethouder daarmee alle succes!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.