Nieuws van politieke partijen in Nieuwegein over D66 inzichtelijk

5 documenten

Bijdrage Najaarsnota en begroting 8 november 2018

ChristenUnie ChristenUnie VVD D66 PvdA CDA Nieuwegein 08-11-2018 19:00

https://nieuwegein.christenunie.nl/k/n6113/news/view/1234188/65862/Euro bankbiljetten.jpg

Mijnheer de voorzitter,

Vandaag liggen er twee financiële stukken voor ter bespreking. We zullen bij allebei de stukken stil staan. 

Najaarsnota 2018

De najaarsnota geeft op zich geen schokkende zaken weer. We liggen eigenlijk best wel goed op schema en het geheel sluit voordeliger af dan begroot. Grote vraag wordt straks natuurlijk hoever de jaarrekening gaat afwijken van de najaarsnota. Want als daar wel grote afwijkingen zijn, heeft u wel wat uit te leggen. De najaarsnota is wat ons betreft een hamerstuk.

Begroting 2019

Wij hebben met spanning gewacht op de publicatie van deze begroting. Immers het is de eerste begroting van dit college. In deze begroting zouden we toch het motto terug moeten zien. “Samen maken we het verschil”.  Het kan aan ons liggen, maar waar zit dat verschil nu toch in vergelijking met vorige begrotingen? Wat is er nu echt anders? Wat konden D66 en SP niet wat CDA, GL en Lokale Vernieuwing nu wel voor elkaar krijgen met VVD en PvdA? Helpt u ons daar eens mee! Daarnaast staat deze begroting echt bol van de uitvoeringsvoornemens. Echt zoveel dat het ons duizelt. Is dat ook de reden waarom wij als raad op dit moment zo weinig te doen hebben? Commissievergaderingen vallen uit vanwege gebrek aan agendapunten. Bent u een college dat geen nieuw beleid meer uitvaardigt? Bent u een college dat alleen nog bestaand beleid uitvoert en de raad voorlopig niet nodig heeft? Of komt er vanaf januari een grote stroom van raadstukken op ons af?

De hele begroting (en ook de visie) van het college ademt de sfeer van het betrekken van de inwoner bij alle initiatieven. De inwoner is de kracht van de stad, daar hebben we waardering voor, we hebben nieuwe vormen van samenwerking, er moet community opbouw komen en wij verbinden, faciliteren en bevorderen. Deze zinnen staan echter in schril contrast met de waardering die vanuit de gemeente blijkt.

Sinds 2006 beschikt deze gemeente over een verordening waarin we onze inwoners blijken van erkenning kunnen geven. Dat kunnen we op drie niveau’s: Ereburger, Anna van Rijn penning en stadspenning.

De verordening schrijft: Om in aanmerking te komen voor één van deze penningen moet iemand zich volgens het college van burgemeester en wethouders geruime tijd belangeloos en op buitengewone wijze hebben ingezet voor de Nieuwegeinse samenleving. De Erepenning wordt alleen in uitzonderlijke gevallen toegekend, de Anna van Rijnpenning in iets minder uitzonderlijke. De Stadspenning kan behalve aan personen ook worden uitgereikt aan bedrijven, instellingen, verenigingen en andere organisaties. 

Hoeveel penningen zijn er denkt u uitgereikt sinds 2012:  Twee erepenningen, twee Anna van Rijnpenningen en drie stadspenningen! Maar liefst 7 blijken van waardering in 7 jaar tijd. Dat is er eentje per jaar! Of hebben wij onze waardering uitbesteed aan de commercie in de vorm van Nieuwegein Awards? Wij vinden dit geen goede zaak. Als wij veel van de samenleving verwachten, moeten we onze waardering ook meer laten blijken. Wij roepen het college daartoe op in bijgaande motie.

We hechten veel belang aan burgerparticipatie en informeren onze burgers ook veelvuldig via nieuwsbrieven. De ChristenUnie heeft meerdere malen gevraagd of wij als raad deze nieuwsbrieven ook kunnen krijgen. En dit is ook aan ons toegezegd. Tot op heden hebben wij echter in ruim een half jaar tijd slechts twee nieuwsbrieven ontvangen bij het raadsnieuws. Het blijkt moeilijk te zijn om dit goed te regelen. We vragen u daarom om de nieuwsbrieven consequent mee te zenden met het raadsnieuws, en deze nieuwsbrieven consequent de publiceren op de gemeentelijke website, zodat wij de verzonden nieuwsbrieven zelf kunnen opzoeken.

De woonproblematiek blijft ons ook bezig houden. In de begroting worden wel streefcijfers genoemd over het aantal sociale huurwoningen (blz. 17). Vreemd genoeg wordt nergens gesproken over een streefcijfer over de middeldure huur. De komst van dit soort woningen is onze ogen heel belangrijk om de doorstroming beter op gang te krijgen. Wij stellen daarom voor om een streefcijfer voor dit soort woningen in de begroting op te nemen. (motie). Voorts worden er op blz. 19 nog vele verschillende soorten van te realiseren bijzondere woningen genoemd. Daar worden echter geen aantallen bij genoemd.  In de commissie constateerde de wethouder dat dit inderdaad nog nader ingevuld moet worden. Wanneer kan de wethouder ons daar nader over informeren?

Er valt nog veel te zeggen wat onze aandacht nodig heeft, maar helaas moeten wij zuinig met de spreektijd omgaan. Er zijn nog twee onderwerpen uit het sociale domein waar wij graag nog even aandacht voor vragen:  

Als gemeente nemen wij het initiatief om mantelzorgers in het zonnetje te zetten om onze waardering uit te spreken. Mantelzorgers krijgen daartoe een uitnodiging om langs te komen op bijeenkomsten.  Bent u tevreden met de wijze waarop u daar nu aandacht aan geeft? En bent u tevreden met de opkomst van het aantal mantelzorgers op de door u georganiseerde bijeenkomsten? Zijn de mantelzorgers ook tevreden met de aandacht?

Het tweede onderwerp betreft het nationaal preventie akkoord inzake roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Dit nationaal akkoord wordt deze maand door het kabinet openbaar gemaakt. De ChristenUnie is een groot voorstander van meer investeringen in preventie. Wij zijn benieuwd naar het akkoord en hopen dat dit nationaal akkoord ook zal leiden tot een lokaal akkoord. Bent u bereid om na bekendmaking van het nationaal akkoord met de raad in overleg te gaan over de invoering van een lokaal akkoord?

Tot slot nog twee andere onderwerpen.

Het eerste onderwerp valt onder de duurzaamheid.  Onderzoek heeft uitgewezen dat een gemiddeld huishouden in Nederland ongeveer 34 kilo aan ongeadresseerd drukwerk ontvangt. Een huishouden kan alleen van deze stroom papier afkomen als ze actie een sticker op de brievenbus plakken. Veel van dit papier verdwijnt linea recta in de afvalcontainer. En dat is zonde van het papier, inkt en brandstof voor de verspreiding. Kortom, dit is geen duurzaam proces. Wij pleiten daarom voor onderzoek naar de invoering van de Ja/Ja sticker.  Dat betekent dat inwoners geen actie meer hoeven te ondernemen om de papierstroom tegen te houden, maar dat een inwoner actie moet ondernemen als hij die stroom wel in stand wil houden. Wij denken dat dit de duurzaamheid ten goede komt en dienen hier een motie over in.

Tot slot vragen wij net als veel andere partijen aandacht voor de gevoelde veiligheid in onze stad. We hebben een onstuimig jaar achter de rug. Vele invallen van de politie die aan drugscriminaliteit gerelateerd zijn, schietincidenten met dodelijke afloop en handgranaten in woonwijken. Wij maken ons zorgen en we hopen dat we als raad snel het thema veiligheid in onze strategische visie op gaan pakken. 

Voorzitter,

Ik kom tot een afronding. De eerste periode van dit nieuwe college ligt achter ons. Inmiddels zijn de inwerkperiode en de wittebroodsweken voorbij en verwachten wij dat dit college voortvarend te werk gaat. Die voortvarendheid is nog niet echt te zien als we dat afzetten tegen het aantal geannuleerde commissievergaderingen. Kennelijk voert dit college voornamelijk reeds bestaand beleid uit en zitten ze nog niet de startstand om veel nieuwe stukken met de raad te delen.

De ChristenUnie wenst de raad en het college  van harte God’s Zegen toe bij het besturen van deze gemeente.

M.J. Monrooij, 

fractievoorzitter ChristenUnie  

8 november 2018

Bijdrage Algemene Beschouwingen ChristenUnie 29 juni 2017

ChristenUnie ChristenUnie VVD D66 Nieuwegein 29-06-2017 14:04

https://nieuwegein.christenunie.nl/k/n6113/news/view/1122499/65862/2 Euromunt.jpg

Mijnheer de voorzitter,

Vandaag liggen er drie financiële stukken voor ter bespreking. We zullen bij alle drie de stukken stil staan, maar de nadruk vooral op de Kadernota leggen. En dit alles in het licht dat de bel voor de laatste ronde voor dit college geluid wordt. Immers, in maart 2018 zullen er verkiezingen zijn. Alle voornemens die wij vandaag in de Kadernota uitspreken kunnen bij de vorming van een nieuw college zo maar weer heroverwogen worden.

Jaarrekening 2016

De jaarrekening is een dik pakket van 216 bladzijden boordevol met waardevolle informatie over het afgesloten jaar. Ook de accountant is tevreden. In ieder geval over die onderdelen waar we zelf alle invloed op hebben. Ik dank een ieder die een bijdrage aan de totstandkoming heeft geleverd, maar het blijft een flink pakket om je door heen te worstelen. Ik zal eerlijk bekennen dat ik dat ook niet integraal gedaan heb. De jaarrekening sluit met een mooi overschot van ruim € 7 mln. Goed gedaan. Vreemd is dan wel dat er uiteindelijk bij de verdeling van dat overschot toch een greep in de spaarpot moet worden gedaan. Dit college vindt dat het vullen van aparte spaarpotjes waarvan het niet zeker is of we die ten volle nodig hebben (ik doel met name op de reserve sociaal domein), belangrijker dan het op peil houden van onze algemene reserve. Wij kunnen niet met die gedachtegang meegaan. Je kan nooit meer verdelen dan dat je hebt. D66 heeft dan ook mede namens ons een amendement ingediend om de toevoeging aan de reserve sociaal domein te beperken en geen greep te doen in de algemene reserve. Dit is een kwestie van solide financiële discipline.

Voorjaarsnota 2017

Deze nota is een goed leesbaar stuk van 22 kantjes. Deze heb ik dus wel integraal gelezen. Jammer om te moeten lezen dat ook in 2017 de nog openstaande bezuinigingstaakstellingen weer incidenteel opgelost gaan worden. Maar goed, dat probleem gaat u in de kadernota oplossen door deze taakstelling maar helemaal te schrappen. Daar kom ik nog op terug.

Wij zetten grote vraagtekens bij het verzoek om € 100.000,= ter beschikking te stellen voor een benchmark over de beheermiddelen. Volgens ons is in het verleden al meerdere malen een dergelijke vergelijking opgemaakt en er kwam weinig bruikbaars uit. De conclusie is toch vaak dat gemeenten niet op alle punten vergelijkbaar zijn. Wij zien dan ook weinig heil in dit onderzoek. Wij zien liever een goed onderbouwd stuk hoeveel geld wij in Nieuwegein nodig hebben voor onze ambitie van het op orde houden van onze openbare ruimte en laten we op basis daarvan het debat aangaan en pas daarna besluiten of we überhaupt nog een onderzoek nodig vinden. Wij willen daarom ook het gevraagde bedrag van € 500.000,= voor de openbare ruimte nog even op een stelpost stallen totdat raad en college het eens zijn over het ambitieniveau en de bijbehorende financiële middelen. Ik dien daarover twee amendementen in.

Kadernota 2018

Het is even wennen. Algemene beschouwingen leveren over de kaders 2018. We weten nog nauwelijks hoe 2017 zal verlopen. En toch, ook dit is niet nieuw. We hebben in Nieuwegein in het verleden zelfs 2x algemene beschouwingen gehad. Politieke beschouwingen bij de kadernota/voorjaarsnota en financiële beschouwingen bij de begroting. In die zin dus niets nieuws onder de zon.

Deze kadernota geeft wel reden tot opmerkingen.

Wij zijn blij met de aandacht die ‘de schone stad’ in de komende jaren gaat krijgen. Dit proces heeft vanaf de voorjaarsnota 2015 meer gestalte toen de raad op voorstel van de ChristenUnie € 200.000 euro heeft vrijgemaakt voor het aanpakken van achterstallige zaken. Daarna is er wederom op initiatief van de ChristenUnie in 2016 nogmaals een budget ter beschikking gesteld. Tegelijkertijd zien we dat dit onderwerp tezamen met het project betere buurten een enorm beslag op de middelen gaat leggen de komende jaren. Wij zijn bereid om ter dekking van dat programma lastige keuzes te maken.

En dan gesproken over lastige keuzes. Wij zijn niet blij dat het college het restant van de bezuinigingen niet wil uitvoeren. Zeker als het argument gebruikt wordt, dat de bezuinigingen niet meer nodig zijn. Hoe kan het college dat nu zeggen? Kijk naar deel 2 van de kadernota. Het regent tekorten als we die ambities willen uitvoeren. Ik zei het al bij de begrotingsbehandeling in november vorig jaar: “Hoezo financieel op orde komen? Wij trekken nog jaarlijks 2,8 mln uit een dekkingsreserve die een keer op raakt, wij hebben nog veel te weinig zicht op de omvang van de vervangingsinvesteringen, betere buurten gaan ons handen vol geld kosten”. Die bezuinigingen zijn hard nodig en ik verwacht een structurele oplossing van het college. Geen sneeuwschuiver mentaliteit naar het volgende college. Temeer omdat u college en coalitie deze bezuinigingen omarmt hebt in uw coalitieakkoord dat u de afgelopen drie jaar als ‘wet aller wetten’ behandeld heb (denk aan de onzinnig invoering van de toeristenbelasting ‘omdat nu eenmaal afgesproken was in het coalitie akkoord’.). Ik dien dan ook een amendement in om deze bezuinigingen alsnog uit te voeren.

De reserve sociale domein blijft ons ook bezig houden. Zei het college vorig jaar nog dat die in 2018 waarschijnlijk niet meer nodig was, nu krijgen we al een eerste verlengingsvoorstel. Wij hebben hier als ChristenUnie grote moeite mee. Met de instandhouding van deze reserve gaan we hetzelfde probleem creëren als met de dekkingsreserve kapitaallasten: we lossen structurele problemen op deze manier niet structureel op in de begroting (kijk naar wat u zelf zegt op blz. 30 onderaan). We roepen u op om de verwachte kosten vanaf 2019 in de reguliere begroting op te nemen. #motie?

Een ronduit opmerkelijk voorstel is de wijziging van toerekening van kosten van het schoonhouden van wegen. Wij kunnen het college volgen in hun redenering dat deze kosten onder de rioolheffing gebracht kunnen worden. Wij kunnen het college in het geheel niet volgen dat dit tot lastenverzwaring bij de inwoners gaat leiden? De burger krijgt er geen hogere dienstverlening voor terug en wij wijzigen alleen iets in de dekking van kosten die wij reeds maken. Sinds wanneer moet de burger daarvoor meer betalen? Hoe gaat de VVD dit uitleggen? Wij vinden het niet meer dan fair dat deze wijziging van toerekening van kosten budgetneutraal voor de burger verloopt. Wij vinden dan ook dat de OZB met hetzelfde bedrag moet dalen als weermee de rioolheffing stijgt. Wij dienen hiervoor een amendement in. 

In de kadernota wordt ook gehint op de mogelijkheid om over een jaar of 5 een groot deel van de reserve van het grondbedrijf zal kunnen ingezet worden voor andere doeleinden en het lijkt alsof het college daarmee ook hint op  incidentele kosten binnen de algemene dienst. De ChristenUnie vindt dat nog veel te vroeg. Wij voorzien dat er in onze gemeente nog herstructureringsplannen komen waarbij het onvermijdbaar zal zijn dat de gemeente een bijdrage zal moeten leveren om ontwikkelingen op gang te krijgen. Wij denken aan Herenstraat, De Wiers-Zuid, hoogspanningsleidingen, etc.  Daar kunnen we die reserve van het grondbedrijf nog wel eens hard voor nodig hebben. Ik dien daarover een motie in.

Voorzitter,

Ik kom tot een afronding. We leven in het laatste jaar van deze raadsperiode. De begroting 2018 zal grotendeels door een nieuwe raad en college uitgevoerd worden. De komende maanden zullen de tegenstelling tussen de politieke partijen toenemen en zullen alle partijen weer hun uiterste best doen om de kiezers aan zich te binden. Wij zijn benieuwd welk effect dat op de behandeling van de begroting 2018 gaat krijgen.

De ChristenUnie wenst het college veel succes toe met het opstellen van de begroting binnen de kaders die wij vandaag gaan vaststellen. Het zal nog een aardige klus worden.

M.J. Monrooij,fractievoorzitter ChristenUnie29 juni 2017

Raadsleden gezocht

D66 D66 Nieuwegein 31-05-2017 22:59

D66 Nieuwegein - krijgt het voor elkaar D66 Nieuwegein

Word jij raadslid?

We zijn al even op weg richting de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 met als belangrijkste mijlpaal tot nu toe de verkiezing van Tom Verhoeve tot onze lijsttrekker. Nu vervolgen we de procedure en gaan we over tot het openstellen van de aanmeldtermijn voor kandidaat-raadsleden.

Wil jij D66 vertegenwoordigen in de Nieuwegeinse gemeenteraad? Denk jij het in je te hebben om onze D66 plannen te kunnen realiseren? Dan nodigen wij je van harte uit om je aan te melden als kandidaat-raadslid.

De procedure

Je hebt inmiddels een e-mail ontvangen met een aanmeldformulier. Aanmelden doe je door dit formulier compleet in te vullen en te retourneren naar het secretariaat. Doe dat niet later dan 15 juli, het formulier moet uiterlijk op zaterdag 15 juli om 23.59 uur binnen zijn bij het secretariaat.

Heb je het formulier niet ontvangen? Neem dan contact op met de secretaris.

Wat gebeurt er met je aanmelding?

In juli of augustus zal de adviescommissie je uitnodigen om je kandidaatstelling mondeling toe te lichten. Je spreekt met de commissie over je ambities en motivatie, en de commissie zal toetsen of jij de uitgangspunten van D66 onderschrijft.

De commissie brengt uiterlijk 25 augustus advies uit. Kandidaten hebben dan vier dagen om schriftelijk te reageren, bezwaar aan te tekenen, of zich terug te trekken. De bezwaarprocedure is verkrijgbaar bij het bestuur.

Op 30 augustus wordt dan het kandidatenboek gepubliceerd, met daarin alle kandidaten, hun motivatie en het advies van de commissie. Daarna volgt de interne verkiezing over de lijstvolgorde. Hierover later meer.

Half september wordt de uitslag van de interne verkiezing vastgesteld en de definitieve lijstvolgorde bepaald. En op 21 maart 2018 bepalen de inwoners van Nieuwegein uiteindelijk wie er daadwerkelijk in de raad komen.

Lijstduwers

Lijstduwers (niet-verkiesbare kandidaten) doorlopen in principe dezelfde procedure. Zij worden op de kieslijst onder de andere kandidaten geplaatst.

Vragen?

Vragen of opmerkingen over de procedure? Neem dan contact op met voorzitter Henk van Kampen of secretaris Gert-Jan Poppink. Voor inhoudelijke vragen over het raadslidmaatschap staat lijsttrekker Tom Verhoeve, of één van de andere raadsleden, je graag te woord.

Raadsleden gezocht

Gemeente plaatst prullenbakken terug

CDA CDA D66 Nieuwegein 11-02-2017 11:11

De door de gemeente Nieuwegein gestarte pilot om met minder prullenbakken het zwerfafval terug te dringen is gestopt. Wethouder PeterSnoeren (D66) heeft in een brief aan de gemeenteraad laten weteneen aangenomenvoorstelvan het CDA uit te zullen voeren en de prullenbakken weer terug te plaatsten. In verschillendewijkenwerdenvorig jaarveel afvalbakken weggehaald.In de wijkBatau waren in principe alle afvalbakken weggehaald die niet geadopteerd waren door inwoners en werden alleen teruggeplaatst als er alsnog een adoptant voor kwam.Daar waar de bakken werdenweggehaald, nam volgenshet CDAhet zwerfafval flinktoe.De gemeente hoopte echter onder anderegeldte besparen want door het weghalen van afvalbakken hoeven er ook minder bakken geleegd te worden. Het CDA zag niets in het plan vande wethouderen riep de gemeenteraad op de pilot testoppen en de afvalbakken terug te plaatsen."Het weghalen van de afvalbakken staathaaks op wat we als gemeenteraadwillen, namelijk een nette en schone stad. Wij hebben de wethouder daarom een afvalbakaangeboden enhem opgeroepende bakken weer terug teplaatsen. Het is verstanding dat hij dat nu ook gaat doen", aldus fractievoorzitter Roelof de Wild. De verwijderde bakken worden teruggeplaatst. De verplaatste bakken in Vreeswijk zullen op de huidige locaties blijven staan. Daarnaast moeten er een aantal afvalbakken aangeschaft worden. De weggehaalde bakken zijn deels gebruikt om slechte bakken in andere wijken te vervangen.

Raad werpt afvalbakken-pilot in de prullenbak

CDA CDA GroenLinks D66 Nieuwegein 05-11-2016 14:16

Het is de Nieuwegeinseinwoners en de gemeenteraadeen doorn in het oog: zwerfafval. In 2015 zijn er zelfs meer dan 900 klachten binnengekomen bij de gemeente Nieuwegein over zwerfafval. Om die reden vindt de gemeenteraadhet ongepast dat het Collegeafvalbakken uit de wijken heeft weggehaald en wil dat dezeteruggeplaatstworden. In de wijken HoogZandveld-Lekboulevard, Batau-Noord en Vreeswijk zijn al heel veel afvalbakken weggehaald. Inwoners die graag een afvalbak in hun wijk wilden behouden, konden dat alleen bereiken door die bak te adopteren en dan vervolgens zelf te legen. Daar waar de bakken nu zijn weggehaald, neemt het zwerfafval toe. De gemeente hoopt echter geld te besparen. Door het weghalen van afvalbakken hoeven er ook minder bakken geleegd te worden.CDA-fractievoorzitter Roelof de Wild ziet niets in het plan en diende een voorstel in om de bakken terug te plaatsen:"De besparing van de wethouder leidt tot meer vervuiling en dat kan de bedoeling niet zijn. In 2017 investeert de gemeente op verzoek van de gemeenteraad weer extra in een schonere stad. Het weghalen van de afvalbakken staat wat ons betreft haaks op die schone stad".Daarom heeft het CDA de wethouderopgedragen de afvalbakken terug te zetten en bood hem symbolischeen nieuwe afvalbak aan. Het voorstel werd met 26 van 32 stemmen aanvaard. Alleen D66 en Groenlinks bleven hun wethouder steunen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.