Nieuws van politieke partijen in Vught over VVD inzichtelijk

13 documenten

Michel Freund tijdelijk Raadslid

VVD VVD Vught 07-04-2023 03:17

Michel Freund is op 6 april beëdigd als tijdelijk Raadslid van de gemeente Vught. Michel neemt Bert waar tot aan de zomer. Michel was natuurlijk burgerlid en als zodanig al deel van onze fractie.

Neem inwoners van Vught serieus en stel de besluitvorming over de N65 uit

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Vught 11-04-2020 17:56

De voltallige oppositie (SP, D66 en het CDA) in de gemeenteraad van Vught vindt het onaanvaardbaar dat de cruciale besluitvorming over de aanpak van de N65 in uitgeklede vorm plaatsvindt. Maar liefst 125 mensen hebben bezwaar gemaakt en door de coronacrisis wordt hun inspraak belemmerd. Daarom hebben D66, SP en CDA de afgelopen weken achter de schermen geprobeerd de behandeling uit te stellen. Zonder resultaat: de coalitiepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD willen dat de besluitvorming moet doorgaan, corona of geen corona.

Optionele ruimte voor een quote van de fractievoorzitter, bijvoorbeeld: “Dit is overhaaste besluitvorming. Op deze manier worden inwoners van Vught onnodig geschoffeerd”, aldus fractievoorzitter Suzanne van Wiggen van de SP. “Haast is ook niet geboden, want Haaren loopt met het bestemmingsplan een paar maanden achter.” Vorige maand kwamen alle raadsfracties tot een compromis. De coalitie wilde de N65 toen al op dit moment (begin april dus) behandelen. De oppositie wilde uitstel totdat er weer normaal vergaderd kon worden. Daar kwam toen een compromis uit: uitstel tot 7 mei (commissievergadering) en 14 mei (raadsvergadering). Dat compromis werd bereikt op het moment dat bijeenkomsten tot 100 mensen nog geoorloofd waren. Daarna werden de coronamaatregelen strenger en werd de ‘intelligente lock-down’ afgekondigd, waardoor er volgens D66, SP en CDA een heel andere situatie is ontstaan. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD vinden van niet en houden vast aan dat compromis. De belangrijkste reden voor de wens om uit te stellen is de inspraak van inwoners van Vught. Er hebben 125 mensen bezwaar gemaakt tegen de plannen. Normaal gesproken kunnen deze mensen allemaal hun bezwaar kunnen toelichten bij de voltallige gemeenteraad of bij fractievergaderingen van politieke partijen, maar door de coronamaatregelen is dat moeilijk of zelfs onmogelijk. Er wordt gedacht aan andere manieren om in te spreken, bijvoorbeeld door een filmpje op te nemen of door nog een brief te sturen, maar dan kun je als gemeenteraad vervolgens geen aanvullende vragen stelen en kunnen insprekers geen extra informatie verschaffen. Dat doet ernstig afbreuk aan de manier waarop we normaal besluiten nemen. Terwijl in veel andere gemeente gekozen wordt om dergelijke belangrijke besluiten uit te stellen, moet in Vught nu besloten worden. Voor de oppositie is dat onaanvaardbaar. D66, SP en CDA gaan afzonderlijk van elkaar bepalen hoe en of ze aan dit besluitvormingsproces gaan deelnemen. Daarbij staat de inspraak van inwoners van Vught altijd voorop. De partijen stellen als harde voorwaarde dat er geen belemmeringen mogen zijn. De oppositie benadrukt niet weg te lopen voor de besluitvorming over de N65, maar pal te staan achter de mogelijkheden voor bezwaarmakers om fatsoenlijk in te kunnen spreken en bij de debatten aanwezig kunnen zijn. Zo’n belangrijk besluit nemen met zoveel bezwaarmakers door een afgeslankte raad is stuitend en geeft een knauw aan de democratie. D66, SP en CDA roepen burgemeester Van de Mortel op om ook op te komen voor de inwoners van Vught. Dat kan door met een werkbare oplossing te komen door te vergaderen op een plek waar iedereen veilige op afstand van elkaar kan zitten en iedereen zich welkom voelt. D66, SP en CDA begrijpen dat belangrijke besluiten door moeten kunnen gaan om geen vertraging op te lopen. Dat mag echter nooit ten koste gaan van de inspraak van burgers. Bij een later besluit over de N65 zou overigens ook geen enkele vertraging worden oplopen: de gemeente Haaren loopt enkele maanden achter en op dat besluit moet Vught toch wachten. 

Het is de toon die de muziek maakt!

CDA CDA D66 VVD PvdA Vught 20-02-2020 14:22

Op 6 februari jl. vond er een zogenaamd interpellatiedebat plaats over De Speeldoos. Dit naar aanleiding van een raadinformatiebrief (RIB) van het college over de (mislukte) verwerving van het Theater De Speeldoos door de gemeente Vught. Tijdens de raadvergadering van 18 april 2019 werd het college door de raad verzocht om Cultureel Centrum De Speeldoos te faciliteren met het opstellen van een jaarplan eneen ondernemingsplan (ná vaststelling van de Cultuurnota).De motie vermeldt niets met betrekking tot het verwerven van het theater. Relatie met nieuw bestuur stichting De Speeldoos Groot was dan ook de verbazing bij het CDA over de inhoud én toonzetting van deze RIB.Inhoudelijk ging het louter om het proces tot verwerving van het pand, daarnaast was de toonzetting van de RIB dusdanig dat het CDA zich afvraagt of de prille relatie nu al niet onder druk staat.Het nieuwe bestuur van vrijwilligers is immers pas per 4 november 2019 aangetreden enheeft, begrijpelijk, meer tijd nodig. Men wil eerst een goed beeld vormen van de cultuurbehoefte in Vught en het overhaast verkopen van het theater zou dan niet verstandig zijn.De reactie van het college op dit standpunt is weinig begripvol, Vught ziet af van aankoop en gaat de lening ter overbrugging niet kwijtschelden. Over deze lening zou pas begin 2021 een besluit genomen worden. Voor het CDA is dit niet bepaald een constructieve houding van het college. Is er dan niets geleerd? Op advies van de burgemeester is deze RIB middels een interpellatiedebat op de agenda gezet van de raadvergadering van 6 februari jl. Tijdens dit debat heeft met name de oppositie de betrokken wethouder bevraagd op het doorlopen proces en de ontstane relatie met het bestuur. Volgens wethouder van de Ven is de relatie goed, zijn deur staat altijd open, maar is de verweving van het pand niet meer aan de orde. Motie van oppositieDe oppositie heeft getracht om middels een motie (zie bijlage onder), het college weer constructief aan tafel te krijgen met het nieuwe bestuur van De Speeldoos. Helaas werd deze motie weggestemd door de gehele coalitie van GB, VVD en PvdA/GL. De hele gang van zaken rondom De Speeldoos lijkt hiermee een vervolg te krijgen terwijl we daar juist een punt achter hadden willen zetten. De integrale weergave van het CDA-betoog door fractievoorzitter Yvonne Vos is onder bijgevoegd. Voor meer informatie graag een bericht naar email yvonnevosvught@hotmail.com Klik hier voor het CDA betoog door fractievoorzitter Yvonne Vos. Klik hier voor de gezamenlijke motie van CDA, D66 en SP.

De Speeldoos en de toon die de muziek maakt!

CDA CDA D66 VVD PvdA Vught 20-02-2020 14:22

Op 6 februari jl. vond er een zogenaamd interpellatiedebat plaats over De Speeldoos. Dit naar aanleiding van een raadinformatiebrief (RIB) van het college over de (mislukte) verwerving van het Theater De Speeldoos door de gemeente Vught. Tijdens de raadvergadering van 18 april 2019 werd het college door de raad verzocht om Cultureel Centrum De Speeldoos te faciliteren met het opstellen van een jaarplan eneen ondernemingsplan (ná vaststelling van de Cultuurnota).De motie vermeldt niets met betrekking tot het verwerven van het theater. Relatie met nieuw bestuur stichting De Speeldoos Groot was dan ook de verbazing bij het CDA over de inhoud én toonzetting van deze RIB.Inhoudelijk ging het louter om het proces tot verwerving van het pand, daarnaast was de toonzetting van de RIB dusdanig dat het CDA zich afvraagt of de prille relatie nu al niet onder druk staat.Het nieuwe bestuur van vrijwilligers is immers pas per 4 november 2019 aangetreden enheeft, begrijpelijk, meer tijd nodig. Men wil eerst een goed beeld vormen van de cultuurbehoefte in Vught en het overhaast verkopen van het theater zou dan niet verstandig zijn.De reactie van het college op dit standpunt is weinig begripvol, Vught ziet af van aankoop en gaat de lening ter overbrugging niet kwijtschelden. Over deze lening zou pas begin 2021 een besluit genomen worden. Voor het CDA is dit niet bepaald een constructieve houding van het college. Is er dan niets geleerd? Op advies van de burgemeester is deze RIB middels een interpellatiedebat op de agenda gezet van de raadvergadering van 6 februari jl. Tijdens dit debat heeft met name de oppositie de betrokken wethouder bevraagd op het doorlopen proces en de ontstane relatie met het bestuur. Volgens wethouder van de Ven is de relatie goed, zijn deur staat altijd open, maar is de verwerving van het pand niet meer aan de orde. Motie van oppositieDe oppositie heeft getracht om met een motie (zie bijlage onder), het college weer constructief aan tafel te krijgen met het nieuwe bestuur van De Speeldoos. Helaas werd deze motie weggestemd door de gehele coalitie van GB, VVD en PvdA/GL. De hele gang van zaken rondom De Speeldoos lijkt hiermee een vervolg te krijgen terwijl we daar juist een punt achter hadden willen zetten. De integrale weergave van het CDA-betoog door fractievoorzitter Yvonne Vos is onder bijgevoegd. Voor meer informatie graag een bericht naar email yvonnevosvught@hotmail.com Klik hier voor het CDA betoog door fractievoorzitter Yvonne Vos. Klik hier voor de gezamenlijke motie van CDA, D66 en SP.

D66-voorstel over belasten van reclamemasten aangenomen

D66 D66 VVD Vught 06-02-2020 10:59

Bij de laatste raadsvergadering is een D66-voorstel aangenomen om te onderzoeken of lichtvervuiling van reclamemasten belast kan worden. De gemeente kan de bouw van deze masten niet tegenhouden, maar om ze te ontmoedigen, kan de gemeente wel kiezen voor deze specifieke reclameheffing. Zo heeft de gemeente Amsterdam op 1-1-2020 een reclameheffing ingevoerd met een specifiek tarief voor reclamemasten van 5000 euro per vlak.

Bij Van der Valk in Vught staat sinds enkele jaren zo’n lichtmast, niet alleen tot ergernis van D66, maar ook veel mensen in Vught én Den Bosch vinden het licht- en landschapsvervuiling. Vught hanteert het principe ‘de vervuiler betaalt’. De exploitant (de vervuiler) kan significante inkomsten genereren met reclamemasten. Daarom kwam D66 met het voorstel om te onderzoeken of een reclameheffing op reclamemasten in Vught ook ingevoerd kan worden. Enerzijds laten we de vervuiler betalen, anderzijds kan het de bouw van nieuwe reclamemasten ontmoedigen of -nog mooier- bestaande reclamemasten zelfs doen verdwijnen.

Veel steun in de raad

Het voorstel kreeg steun van alle partijen, behalve de fractie van de VVD en GB-raadslid Bregje Peijnenburg. D66 is blij met deze steun, waarmee het punt uit het D66-verkiezingsprogramma om lichtvervuiling van reclamemasten aan te pakken navolging krijgt.

 

 

The post D66-voorstel over belasten van reclamemasten aangenomen appeared first on D66 Vught.

Financiële positie van Vught bereikt donkerrode gevarenzone

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 01-11-2019 22:16

De zorgen die D66 dit voorjaar al had over de financiële positie van de gemeente Vught zijn niet verdwenen. Integendeel, want de begroting van volgend jaar is op een onverantwoorde manier sluitend gemaakt. Hoewel met deze meerjarenbegroting alle risico’s naar de toekomst doorgeschoven worden, bleef de wethouder financiën trots op zijn afgeleverde werk. In de commissie was dan ook alleen zijn eigen partij PvdA-GroenLinks er blij mee, alle andere partijen zagen net als D66 dat de rek er volledig uit is en dat mooi weer blijven spelen niet langer geloofwaardig is.

De begroting is sluitend gemaakt door niet de spaardoelen voor rijksinfra te halen zoals die waren afgesproken. Er is ook nog sprake van een incidentele meevaller in 2019 van 6 ton. Als we dat buiten beschouwing laten is er nog steeds sprake van meerjarige aanzienlijke tekorten. “Dat is ook niet vreemd, want vrijwel na elke raadsvergadering constateren we dat er weer tonnen extra zijn uitgegeven”, aldus D66-commissielid Dion Meuwissen.

Begroting sluitend gemaakt met spaargeld voor rijksinfra

In april heeft de raad gevraagd om een ombuigingsdocument. Dat ligt er maar het college legt deze in de la. Er hoeft volgens het college niets bezuinigd te worden, omdat er 3 miljoen uit de toekomstige spaarpot voor Rijksinfra gehaald wordt en 2 miljoen uit de algemene reserve. “Wat is er plotseling veranderd?”, vroeg Meuwissen. “Het ontgaat ons wat de basis is hiervoor. Waarom het zorgvuldig sparen verlaten enkel en alleen om de begroting sluitend te krijgen?”

Financiële positie van Vught niet duurzaam en houdbaar

Een sluitende begroting betekent nog niet duurzaam en houdbaar financieel beleid. Twee indicatoren voor de houdbaarheid zijn de solvabiliteit en schuldquote. De solvabiliteit is de mate waarin de gemeente aan haar financiële verplichtingen kan voldoen. Vorig jaar was D66 daar al bezorgd over. De VVD probeerde ons toen gerust te stellen. De kritische ondergrens van 20% zou alleen in 2019 worden doorbroken en daarna zou Vught weer langzaam kruipen naar de gewenste 30%. In een jaar tijd kan er veel veranderen. Voor 2019 is de solvabiliteit weliswaar 31%, maar de eerste helft van het komende decennium gaan we structureel onder 20% komen. “Ik moest heel goed zoeken naar een gemeente die lager zit. Als een van de weinige gemeenten in Nederland zit Vught onder de penibele grens van 20 procent”, aldus Meuwissen.

Ook de schuldquote is zorgelijk. Zo zorgelijk, dat deze op een percentage komt waar de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) niet eens aan naam voor heeft. 130% een duidelijke grens. Dan staat het licht op rood. De VNG stelt dit als maximum te hanteren en daarboven de schuld af te bouwen. Vught gaat hier echter ver boven komen en gaat richting bijna 150%. Van afbouw is geen sprake, de schuldquote neemt toe.

Helvoirt moet niet van de regen in de drup komen

Een achterliggende reden is ook het ontbreken van duidelijke financiële doelen. We verwelkomen in 2021 de inwoners van Helvoirt. We moeten ervoor zorgen dat ze niet gevoelsmatig van de regen in de drup terechtkomen. Vught, Cromvoirt en Helvoirt zijn fijne dorpen om te wonen met topvoorzieningen. Ook de transitie in het sociaal domein is tot nu toe adequaat verlopen. Meuwissen: “Dat moet zo blijven en het uit opportunisme verplaatsen van problemen naar de toekomst past daar niet bij. Een goede langetermijnvisie geeft alleen maar meer rust.”

Ondanks alle aantoonbare alarmbellen toonde wethouder Van de Ven (financiën, PvdA-GroenLinks) zich trots op het resultaat ‘omdat er nu geen buurthuizen gesloten hoeven te worden’. Dat we minder sparen voor de rijksinfra, terwijl we weten dat de prijzen in de bouw alleen maar fors blijven stijgen, was een zorg voor later. Het voorlopig niet bouwen van de uitbreiding van de school Zuiderbos was eveneens onnavolgbaar. Omdat de prijzen nu stijgen, wordt er niet gebouwd. Maar over een paar jaren gaan de prijzen misschien wel omlaag en dan zou Vught goedkoper uit kunnen zijn.

Het tafelzilver is al verkocht

Het enthousiasme voor de begroting werd alleen gedeeld door PvdA-GroenLinks, die van het betoog een soort campagne-aftrap maakte. Er werd vooral teruggeblikt op ‘grote successen’ en er werden nog wat wensen voor het komende jaar geopperd. Dat de portemonnee van Vught volledig leeg was, leek de fractie gemakshalve te zijn vergeten. De VVD had wel zorgen over de begroting en pleitte wél voor het maken van keuzes, maar dan moest de hele raad het wel met die keuzes eens zijn. Een onmogelijke opgave. Bovendien zou het college allang dat soort keuzes gemaakt kunnen hebben, als ze al bestaan. GB wilde weten of er ergens nog wat te verdienen valt. Die mogelijkheden waren volgens het CDA minimaal. “Al ons tafelzilver is de afgelopen jaren al verkocht”, aldus Rutger Jans, die net als D66 een solide visie op de zeer zorgelijke financiële situatie van Vught voorhield.

Volgende week vergadert de gemeenteraad over de begroting. D66 zal nog met een aantal voorstellen komen.

Zie ook: – Grote zorgen D66 om begrotingstekort in Vught (juli 2019)

The post Financiële positie van Vught bereikt donkerrode gevarenzone appeared first on D66 Vught.

Vught gaat nat op de Omgevingswet

D66 D66 VVD CDA PvdA Vught 24-04-2019 11:42

De invoering van de Omgevingwet in Vught wordt een groot probleem met enorme financiële consequenties. Dat is de verwachting na een onuitvoerbaar en duur voorstel van Gemeentebelangen (GB) en VVD. Zij willen de invoering van de wet zo vrij laten, dat de gemeente dit niet meer geregeld gaat krijgen voor de invoering in 2021. D66, PvdA-GL, SP, CDA én het college van B en W zagen het voorstel niet zitten, maar GB en VVD drukten het toch door, met de kleinst mogelijke meerderheid. “Want wij willen ook eens een keer positief in de media komen”, redeneerde Nathalie Pullens van de VVD. Dat in de media komen, zal wel lukken, maar of het positief is, is nog maar de vraag.

Vanaf 2021 treedt de Omgevingswet in werking. Met die wet bundelt de gemeente de regels voor ruimtelijke projecten. Zo wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten, bijvoorbeeld woningbouw op voormalige bedrijventerreinen of de bouw van windmolenparken. Er zijn vier ambities: in grote lijnen van de strakke hand/veel regels tot aan alles zo ongeveer vrij laten. D66 koos voor ambitie 3: veel vrij laten, maar niet alle eerdere afspraken overboord gooien. GB en VVD kozen voor de vierde ambitie: alles ongeveer vrij laten. Daar is D66 op termijn niet op voorhand op tegen, maar dat niveau is ongewenst bij de invoering, omdat de tijd te kort is en het veel meer ambtelijke inzet kost. Het gaat honderdduizenden euro’s extra geld kosten omdat er extra personeel nodig is. Het ergste is dat er een hoop problemen dreigen na de invoering op 1-1-2021. En dat wordt een probleem voor inwoners en ondernemers die met ruimtelijke plannen naar de gemeente komen.

Bestaande plannen niet weggooien

Vooraf waren er verschillende bijeenkomsten over de Omgevingswet. Er waren twee ontwikkellijnen: willen we uitgaan van de bestaande beleidsplannen of willen we een totaal nieuwe manier van werken? Richten we ons in eerste instantie op de eigen organisatie of richten we ons op inwoners, bedrijven, etc.? De conclusie na 3 bijeenkomsten was dat we uitgaan van de bestaande beleidsplannen en dat we ons richten op de inwoners en bedrijven. Van de 4 ambitieniveaus was dit het 3e niveau ‘onderscheidend’. Een niveau hoger ‘vernieuwend’, het hoogste ambitieniveau, zou betekenen dat we alles overboord gooien en een volledig nieuwe visie zouden moeten ontwikkelen. Niet doen dus. Dat kan later ook nog als Vught dat wil.

Wethouder in zijn hemd gezet door eigen coalitiepartijen

Ook het college van B en W is die mening toegedaan. Het college ontraadde dan ook het voorstel van GB en VVD en probeerde hen te overtuigen dat het verhogen van het ambitieniveau simpelweg niet haalbaar is. Het argument dat je na 2021 de koers kunt verleggen naar een hoger niveau werd door GB en VVD niet gehoord of begrepen. En dat het, omgekeerd, onmogelijk is om een eenmaal ingeslagen koers naar beneden bij te stellen evenmin. En dus brachten de coalitiefracties van GB en VVD het eigen college in verlegenheid door tegen het raadsvoorstel te stemmen, waarbij zij verantwoordelijk wethouder Peter Pennings (Gemeentbelangen) in zijn hemd zetten. GB en VVD waren niet vatbaar voor zijn terechte bedenkingen.

Constructieve oplossing van D66 haalde het niet

Ook de constructieve suggestie van D66 om van het voorstel om te zetten in een motie haalde het niet. Een motie heeft immers tot voordeel dat als het niet haalbaar is het college dit kan terugkoppelen aan de raad. Bij het GB/VVD-voorstel moet het college met een nieuw raadsvoorstel terug naar de raad als het onhaalbaar, onuitvoerbaar of onbetaalbaar blijkt.

Gevolgen worden na invoering pas echt duidelijk, maar dan is het te laat

Het ‘positief in de media komen’ is nog niet gelukt. Begrijpelijk, want het is zware materie. Het gevaar is wel dat de gevolgen na 1-1-2021 in de media komen. Vught dreigt een gemeente te worden waar je alles mag en kan ontwikkelen. Dat klinkt misschien mooi, maar als de eerste ruimtelijke excessen zich voordoen en de gemeente hier niets tegen kan ondernemen, wordt pas echt duidelijk hoe slecht het voorstel van GB en VVD was. Het is niet voor niets dat vrijwel geen enkele gemeente in Nederland voor dit ambitieniveau heeft gekozen.

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2019/04/24/vught-gaat-nat-op-de-omgevingswet/

The post Vught gaat nat op de Omgevingswet appeared first on D66 Vught.

GB en VVD snoert burgerleden de mond: tijd voor rechtvaardigheid!

SP SP VVD Vught 03-02-2019 20:25

Hét kenmerk van een goedwerkende democratie is niet of de meerderheid gelijk krijgt of besluiten door kan zetten. Hét kenmerk is dat de positie van de minderheid zo gerespecteerd wordt dat deze in staat wordt gesteld vrij mee te doen aan het debat. Een minderheid heeft immers ook recht op vrije meningsuiting.

Tijdens de raadsvergadering van 31 januari jl. werden de onderlinge afspraken en regels van de raadsleden besproken die ooit beschreven zijn in het Reglement van Orde. De belangrijkste aanpassing is de status van de burger- of commissieleden. Burgerleden zijn geen lid van de gemeenteraad maar hebben tijdens de verkiezingen wel op de kieslijsten gestaan. Zij kunnen het standpunt van een partij uitsluitend verwoorden tijdens commissievergaderingen. Het voordeel hiervan is dat burgerleden de partij ondersteunen en adviseren. Bovendien kunnen zij zo een beetje proeven van het raadswerk. Deze gang van zaken is in de meeste gemeenten in Nederland van toepassing. Het Vughtse Reglement van Orde wijkt echter op één belangrijk punt af: in Vught mag een burgerlid uitsluitend het woord voeren indien er van die partij ook een raadslid aanwezig is. In andere gemeenten is dat veelal niet nodig. Voor een grotere partij is dat geen probleem maar voor de kleine partijen, en zeker de éénmanspartijen, wel want als het enige raadslid verhinderd is tijdens de commissievergadering wordt het standpunt van die partij dus niet verwoord.

In de nieuwe regels is voorgesteld om die werkwijze aan te passen en voortaan burgerleden ook toe te laten tijdens de commissievergaderingen wanneer er geen raadslid aanwezig is. Dit voorstel stuitte op hevig verzet van de VVD en GB. Zij dienden daarom een voorstel in, een amendement om de positie van de burgerleden niet te wijzigen.

Nu is het Reglement van Orde bepaald geen Magna Carta of Grondwet maar toch staat het amendement van GB en VVD naar onze mening een goed werkend democratisch debat in de weg. Bij de overwegingen van het amendement staan argumenten die volgens ons grotendeels ten onrechte worden opgevoerd. 

1. De democratische legitimiteit ontbreekt: burgerleden zijn niet direct gekozen. Dat klopt ten dele. De burgerleden zijn niet in de raad gekozen maar staan wel op dezelfde verkiezingslijst als de andere (kandidaat)raadsleden voor een politieke partij. Een deel van de Vughtse bevolking vindt het dus prima wanneer deze mensen namens hen het debat voeren in de commissievergaderingen.

2. Er wordt in de commissievergaderingen in de praktijk politiek bedreven. Klopt ook. Een vreemd argument. Het is ons niet duidelijk waarom burgerleden dat niet zouden mogen doen. Het daadwerkelijke besluit wordt altijd in de vergadering van de gemeenteraad genomen, nooit in een commissievergadering.

3. Een gekozen raadslid is altijd verantwoordelijk voor het burgerlid en de besluiten die ten gevolge worden genomen. Dat de raadsleden verantwoordelijk zijn voor de burgerleden, is voor iedereen duidelijk. Daar wordt door niemand in de raad anders over gedacht. 

4. Een burgerlid is geen democratisch gekozen raadslid en kan derhalve nooit in de plaats van een gekozen raadslid treden. Ook niet in een van de raadscommissies. Dat klopt maar spreekt ook vanzelf aangezien het altijd om persoonlijke benoemingen gaat. Geen enkel raads- of commissielid kan vervangen worden door een ander raadslid. Maar iemand kan wel namens hem of haar of namens een partij het woord voeren.

 5. Een burgerlid heeft derhalve een adviserende en ondersteunende rol en geen plaatsvervangende rol.  Feitelijk is de SP het hier wel mee eens. Een burgerlid heeft een adviserende en ondersteunende rol in de commissievergadering. En die rol komt juist heel goed uit de verf als die rol óók ingevuld mag worden als er geen raadslid bij kan zijn.

Kortom: de SP kan zich niet vinden in een politieke stellingname die ertoe leidt dat een partij niet goed wordt betrokken bij het democratische debat en betreurt dan ook in hoge mate dat dit amendement wordt ingediend door twee grote partijen die zelf geen hinder ondervinden van die regel.

Plato, die tegenstander was van de democratie omdat naar zijn idee de meerderheid een dictatuur kon vormen voor de minderheid, noemde dergelijke besluiten "de nachtmerrie van de democratie". De Engelse Filosoof John Stuart Mill waarschuwde eveneens voor de "tirannie van de meerderheid". Aristoteles die in zijn "Politika" een aantal regeringsvormen beschrijft, noemt ook het gevaar van doorgeschoten vormen van goede regeringsvormen die niet meer het algemeen belang dienen maar het belang van enkelen.

Zie ook: Gemeenteraad

Gemeentebelangen en VVD willen raadswerk van kleine partijen moeilijker maken

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 02-02-2019 13:41

*UPDATE: Het voorstel is donderdag 28 februari opnieuw in stemming gebracht en het is met de stemmen van Gemeentebelangen en VVD aangenomen.

 

Gemeentebelangen en VVD hebben in de laatste raadsvergadering een voorstel ingediend om het voor kleinere partijen moeilijker te maken om altijd hun geluid te kunnen laten horen in commissievergaderingen. Beide partijen, die een nipte meerderheid hebben in de raad (11 van de 21 zetels), maar een minderheid van het aantal stemmen behaalden bij de laatste verkiezingen (48%), willen dat er altijd een raadslid aanwezig is als een commissielid (ook wel burgerlid genoemd) spreekt in een commissievergadering. D66 vindt dit voorstel onbegrijpelijk en schadelijk voor het aanzien van de Vughtse politiek. “Als het goed is zitten we hier allemaal in de gemeenteraad om het algemeen belang te dienen, maar dit soort voorstellen dienen het algemeen belang van Vught op geen enkele wijze”, aldus D66-raadslid Fons Potters.

Burgerleden uitkomst voor kleine partijen

Burgerleden zijn mensen die op de kieslijst stonden en fracties kunnen ondersteunen, onder meer in de commissievergaderingen. Daar kunnen ze namens een partij het woord voeren. Iedere partij mag maximaal twee burgerleden laten benoemen, maar dat is een eigen keuze; het hoeft niet. Vooral voor kleine partijen zijn burgerleden een uitkomst. Zo heeft het CDA maar 1 zetel en zou het raadslid zonder burgerleden al het werk in haar eentje moeten doen. Maar ook grotere partijen kunnen burgerleden inzetten als soort van kweekvijver voor nieuwe raadsleden. Zo maken de burgerleden Dion Meuwissen en Joris Vrensen deel uit van de fractie van D66. Zij zijn een waardevolle aanvulling en leveren uitstekend werk.

GB en VVD stellen echter dat burgerleden nooit het woord mogen voeren zonder de aanwezigheid van een raadslid. Dat betekent dat als onverhoopt het raadslid van het CDA er niet kan zijn, het geluid van het CDA niet in de commissie kan klinken. Onlangs was dat het geval en toen maakte een CDA-burgerlid bij elk onderwerp gebruik van het inspreekrecht om de CDA inbreng te laten horen. Maar een inspreker kan dus niet meedoen aan de opinievorming. Inventief, maar D66, PvdA-GroenLinks, SP en CDA vinden dat ongewenst. GB en VVD vinden echter dat een partij als het CDA dan pech heeft. Zij stellen dat er dan maar meer mensen op het CDA hadden moeten stemmen en noemden dat zelfs democratisch.

Burgerleden mogen overal in Nederland zelfstandig werken

Daarop volgde een discussie vanuit de gemeenteraad. Tal van argumenten tegen het beperkende voorstel van GB en VVD passeerden de revue. Zo is dat in heel Nederland gebruikelijk om commissieleden zelfstandig in te zetten. Dat mag voor zover bekend overal in Nederland. Commissieleden zijn allemaal gelijk, dus waarom zouden ze niet gelijk behandeld mogen worden. En als GB en VVD de burgerleden niet democratisch vinden, zou het logischer zijn dat ze voorstellen om ze helemaal af te schaffen. Ook met een raadslid erbij mogen burgerleden bijvoorbeeld zelfstandig stemmen over ordevoorstellen. Dat is niet voorbehouden aan een raadslid.

Burgerlid van CDA bewees juist meerwaarde voor de hele raad

Extra pijnlijk werd het voor GB en VVD dat juist Rutger Jans, een burgerlid van het CDA, bij de laatste commissievergadering terecht wees op een omissie in een voorstel over de Omgevingsdienst. Alle andere partijen hadden dat al een hamerstuk genoemd, maar door de informatie die het burgerlid had opgevraagd, stemden alle partijen uiteindelijk in diezelfde gemeenteraad toch tegen. Het was een treffend voorbeeld van een voordeel van de meerwaarde van een burgerlid, niet alleen voor het CDA dus, maar voor alle partijen in de raad.

VVD niet consequent

Desalniettemin wuifde GB alle kritiek terzijde. Raadslid Michel Versteegh benadrukte dat democratie nu eenmaal zo werkt en dat een meerderheid dit soort besluiten mag namen. De VVD had niet veel meer argumenten en sprak zichzelf volledig tegen. Bij een onderwerp eerder op de avond over de Omgevingsdienst betoogde de partij nog dat het niet zo kon zijn dat een meerderheid van het bestuur van de Omgevingsdienst niet kan bepalen wat een minderheid moet doen. Potters vroeg waarom dat hier ook niet van toepassing was, maar een inhoudelijk antwoord bleef uit. Fractievoorzitter Mark du Maine sprak over een VVD-principe, maar dat principe staat nergens, niet in het verkiezingsprogramma en is al helemaal geen landelijk VVD-uitgangspunt.

Pure machtspolitiek

Potters kon niet anders concluderen dat het hier gaat om een pure machtspolitiek “Zo laten GB en VVD zien dat ze de meerderheid in handen hebben. En dat klopt ook, maar er is een grote ‘maar’. Als een meerderheid een minderheid gaat beperken in de mogelijkheid om zijn geluid te laten horen, gaat dat ons echt veel te ver. In Nederland is het gelukkig vrij uniek dat een meerderheid een minderheid beperkingen oplegt. Zoiets gebeurt vooral buiten onze landsgrenzen. En in Vught. Dat is uniek, maar niet iets om trots op te zijn, integendeel, eerder iets om je voor te schamen.”

Stemmen staakten door afwezigheid GB-raadslid

Uiteindelijk stemden D66, PvdA-GroenLinks, SP en CDA tegen de beperkende maatregel van Gemeentebelangen en VVD. Deze partijen waren uiteraard wel voor, maar omdat een van de raadsleden van GB afwezig was, staakten de stemmen (10 tegen 10). De volgende raadsvergadering wordt het amendement en het voorstel daarom opnieuw in stemming gebracht.

Zie ook: – het voorstel van GB en VVD (31-1-2019)

The post Gemeentebelangen en VVD willen raadswerk van kleine partijen moeilijker maken appeared first on D66 Vught.

Regelement van orde, rol burgerlid ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen VVD Vught 01-02-2019 21:07

Regelement van orde, rol burgerlid raadscommissies In de gemeenteraad werd donderdag 31 januari jl. flink gedebatteerd over de wijziging van de verordening Raadscommissies Vught 2019. Deze verordening is door een werkgroep bestaande uit leden van verschillende fracties geactualiseerd en ter vaststelling aan de raad voorgelegd. De discussie spitste zich toe op de positie van burgerleden als er geen raadsleden van een fractie aanwezig zijn. Mogen zij dan als plaatsvervanger optreden of niet? De huidige verordening laat dat niet toe. Ons standpunt: Gemeentebelangen is tegen het inzetten van een burgerlid in een raadscommissie zonder dat daar een gekozen vertegenwoordiger bij aanwezig is. Wij snappen heel goed dat een partij er toe over gaat om een of meerdere burgerleden te benoemen om de fractie te ondersteunen. Zeker bij kleine partijen is de inzet van burgerraadsleden een uitkomst. Maar dit laat onverlet dat een gekozen raadslid altijd verantwoordelijk is voor het burgerlid en de besluiten die ten gevolge worden genomen. Een burgerraadslid is namelijk geen democratisch gekozen raadslid en kan derhalve nooit in de plaats van een gekozen raadslid treden. Ook niet in een van de raadscommissies omdat daar juist de politieke discussies plaatsvinden. De fractie van de VVD denkt er net zo over. De overige partijen zien het burgerlid wel graag als vervanger optreden. En nu: Omdat één van onze fractieleden afwezig was staakte de stemmen met 10 voor en 10 tegen. In de raadsvergadering van 28 februari a.s. wordt er opnieuw gestemd. Mochten de stemmen dan weer gelijk eindigen door afwezigheid van een of meerdere raadsleden, dan wordt het voorstel teruggetrokken en blijft de oude verordening van kracht. Daarin is geregeld dat het burgerlid alleen in een raadscommissie mag optreden als van dezelfde partij minimaal 1 raadslid aanwezig is. Jammer is alleen dat de overige, terechte wijzigingen in de nieuwe verordening dan ook geen doorgang vinden. Wordt vervolgd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.