Nieuws van politieke partijen in Culemborg inzichtelijk

11 documenten

Gelderse EU kandidaat in ...

VVD VVD Culemborg 17-05-2019 08:48

Gelderse EU kandidaat in Culemborg Zaterdag 18 mei zal de Gelderse VVD kandidaat voor het Europese parlement Sjoerd Bakker in Culemborg zijn. Eerst zal hij deelnemen aan het EU debat in de Oud-Katholiek Kerk op de Varkensmarkt (16.00-17.00 uur) en daarna organiseert de loklae VVD Culemborg afdeling een Meet & Greet Sjoerd Bakker EU kandidaat VVD Lijst 4 # 12 (17.30 - 19.00 uur).

THUISBLIJVEN HELPT NIET

SP SP Culemborg 16-05-2019 12:46

THUISBLIJVEN HELPT NIET, JE STEM LATEN HOREN WEL! Op 23 mei 2019 mogen we in Nederland stemmen voor onze vertegenwoor-digers in het nieuwe Europees Parlement. Lang niet iedereen doet dat. Veel mensen hebben geen vertrouwen meer in deze Europese Unie (EU) en blijven daarom thuis. Zij berusten erin dat Brussel tegenwoordig over zowat alles de baas speelt in Nederland. Maar dan blijft alles zoals het is. Die stemmen gaan verloren en niemand zal ze horen. Er staat bij deze verkiezingen wel wat op het spel. De strijd lijkt te gaan tussen eurofielen die alleen maar meer macht aan Brussel willen geven en nationalisten die de Europese samenwerking de rug willen toekeren en grensoverschrijdende problemen niet willen aanpakken. Deze tegengestelde visies op Europa zijn allebei even dom en een gevaar voor de vrede, veiligheid en vooruitgang waar de EU ooit voor opgericht was. In dit programma laten we zien dat er ook een alternatief is. Je stem kan namelijk ook een breekijzer worden. Juist om  de almacht van Brussel te breken. Wij keren onze rug niet naar Europese samenwerking, maar wijzen een Brussel dat de baas speelt radicaal af. Stem samen voor een sterk Nederland waarin we weer zelf beslissen hoe we samen-werken met andere landen. En voor een Europese samenwerking waarin de belangen van mensen, dieren en ons milieu weer voorop staan. Ook in de EU is het tijd voor rechtvaardigheid.

🇪🇺 Samen met de lokale afdelingen ...

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Culemborg 15-05-2019 15:05

🇪🇺 Samen met de lokale afdelingen van ChristenUnie Culemborg & D66 Culemborg organiseert GroenLinks Culemborg as zaterdag een dialoog over nut & noodzaak van Europa. Namens GroenLinks debatteert Eline van Nistelrooij mee, kandidaat #3 voor het Europees Parlement. 🇪🇺 CU, D66 & GroenLinks zien deze dialoog als middel om de EP-verkiezingen van donderdag 23 mei onder de aandacht te brengen in onze stad. En om als Culemborgers met elkaar in gesprek te gaan over nut & noodzaak van Europa. Wanneer? Zaterdag 18 mei, 16.00-17.00u in de Oud Katholieke Kerk, Varkensmarkt 2 te Culemborg. Graag tot dan! 💚❤ Spreek je uit! Stem 23 mei! 💚❤ https://culemborg.groenlinks.nl/nieuws/kom-op-18-mei-naar-de-eu-dialoog-nut-en-noodzaak

Kom op 18 mei naar de EU Dialoog: Nut en noodzaak?! | Culemborg

GroenLinks GroenLinks SGP D66 Partij voor de Dieren Culemborg 15-05-2019 00:00

De lokale afdelingen van CU, D66 en GroenLinks organiseren op zaterdagmiddag 18 mei een dialoog over Europa. Blij zijn we met de deelname van Eline van Nistelrooij, GroenLinks-kandidaat #3 voor het Europees Parlement. We voeren de dialoog als middel om de EP-verkiezingen onder de aandacht te brengen én met elkaar in gesprek te gaan.

Vragen die aan de orde komen: Wat is het nut van Europa voor Nederland? Zijn we vooral samen sterk tegen Rusland en China? Heeft Europa zeggenschap over ouderschapsverlof? Welke aanpak hebben partijen voor ogen als het gaat om klimaat of mensenrechten? Is het noodzakelijk voor Nederland om binnen Europa te blijven? En ook jij mag hierin stelling nemen.

Onze gasten: verschillende kandidaten voor het Europees Parlement! Met Eline van Nistelrooij (GroenLinks), Rita Braam-van Valkengoed (D66), Michelle van Doorn (PvdD), Simone Kennedy-Doornbos (CU/SGP) en Sjoerd Bakker (VVD). De dialoog wordt geleid door Jean Eigeman. Jean Eigeman is 6 jaar woordvoerder Europa geweest in de Eerste kamer. Op dit moment zet hij zich in voor VNG International in Europese projecten.

Wanneer? Op zaterdag 18 mei, van 16.00 tot 17.00 uur in de Oud Katholieke Kerk, Varkensmarkt 2 te Culemborg.

Welkom!

Het raadsvoorstel Krachtig Culemborg ...

VVD VVD GroenLinks D66 Partij voor de Dieren PvdA Culemborg 15-04-2019 07:56

Het raadsvoorstel Krachtig Culemborg en Stadsvisie. Al in een vroeg stadium heeft de VVD Culemborg met de portefeuillehouder overlegt over de mogelijkheid de beide besluitpunten 1) Stadvisie en 2) de keuze voor de scenario separaat aan de raad voor te leggen. Ook bij de beide voorbesprekingen hebben wij dit met u gedeeld, niet dat wij 2 separate raadsvoorstellen zouden willen, daarvoor zijn de onderwerpen te veel voor verweven en ondersteunend aan elkaar, maar 2 separate beslispunten Om te voorkomen dat deze raadsvergadering (4/4/2019) weer verzand in een debat over procedures heeft VVD Culemborg besloten van dit amendement af te zien. We hebben het graag over de inhoud en aan het eind van het debat zullen wij zelf de afweging moeten maken welk beslispunt zwaarder weegt ten aanzien van onze stem voor of tegen het gehele raadsvoorstel. Krachtig Culemborg Met het rapport “De Kracht van de regio” leest de VVD Culemborg enerzijds een gewogen afweging ten aan zien van bestuurlijke kracht maar ook tegelijkertijd vraagt de VVD Culemborg zich ook af “gaan we dit, ongeacht welke scenario, ook redden? . Want en ik hoop dat u het met mij eens bent dat de situatie zorgelijk is. Maar besturen is vooruitzien en angst een slechte raadgever dus met een gewogen afweging moeten we durven #DOEN. Dus vandaag kiezen uit de 5 voorliggende scenario’s. In het raadsvoorstel wordt voorgesteld te kiezen voor de combinatie scenario 3 en 4. Dat klinkt veilig en deels als het vermijden van een keuze. Maar met één been over de Lek tov van het andere been in Rivierenland staan we in een spagaat en vallen we zeker om. Blijven staan is niet kiezen en brengt ons niet verder. Dus voor de VVD Culemborg is de keuze scenario 4, met inachtneming van de huidige samenwerkingsverbanden. Zo staat de VVD Culemborg ten aanzien van de uitleg over de combinatie keuze 3 / 4 en wij horen graag hoe andere partijen die “dubbele” keuze zien. Samenwerking is niet het doel op zich maar het doel is om Culemborg als zelfstandige stad te versterken door daar waar nodig samen te werken. Voor de goede orde betekent dat voor ons niet “cherry picking” maar investeren in bestaande en nieuwe verbanden voor de inwoners van een zelfstandig Culemborg. We kiezen nu een richting maar in het raadsvoorstel is geen route opgenomen, wel de toezegging van de portefeuillehouder om de raad hierin mee te nemen en op de hoogte te houden. Dus direct verdwalen zullen we niet maar laten we ook niet vergeten dat we dit traject deels zijn ingegaan omdat in het verleden te vaak losse of onduidelijke kaders en/of te weinig aandacht is geweest voor de verantwoording van keuzes. We hebben overwogen hierover een motie of amendement voor te maken maar met de Nota verbonden partijen en de factsheet verbonden partijen in het vooruitzicht, roepen wij het college bij deze op de raad mee te nemen op de verkenning van de een nieuwe route en in de genoemde nota en factsheets de scenario keuze mee te nemen en te duiden. De VVD Culemborg hoopt dat ook andere partijen deze oproep ondersteunen. Stadsvisie Een project dat we met de stad, of althans onze bewoners zouden gaan doen, maar bovenal voor al onze inwoners. Het gedeelde verhaal van alle Culemborgers. De VVD Culemborg fractie is de afgelopen weken met de dit rapport onder de arm op pad geweest en in het kort wat voorbeelden wat wij terug hoorden over bijvoorbeeld; • De gesprekken met ondernemers en initiatiefnemers ; waarom is er wel voor die en die gekozen en niet die of dat? Het lijkt wel of er maar uit één iemands adresboekje is gekozen! • Hoe verwarrend als er zinnen staan dat Culemborg “het gemiddelde maar ook het uiterste” van Nederland vertegenwoordigd; • Of de opmerkingen op Facebook dat “wij van WC eend adviseren Wc eend”. Je hoopt als volksvertegenwoordiger dat je dit met argumenten kunt weerleggen en zeggen maar waar was jij dan. Dat lukt ook deels maar tegelijkertijd weet je ook dat bij een bijeenkomst 150 mensen werden uitgenodigd, er maar 50 op kwamen opdagen, daarvan waren circa 1/3 raadslid of politiek vertegenwoordiger en het andere over grote deel van de aanwezigen allemaal uit 1 wijk. Of te wel het evenwicht kwijt was en “de burger” het onderspit delft, weer een scherts is verworden en “van alle Culemborgers” niet langer bestaat. Voordat u denkt de VVD Culemborg dit als argument tov de Stadvisie of de opstellers ziet, nee, maar het is van ons allen een gedeelde zorg dat het de politiek niet lukt om een deel van onze inwoners bij de democratie te betrekken. Als de stadvisie dan af is en politiek partijen roepen "de Stadvisie lijkt wel ons verkiezingsprogramma" dan weet je al dat het fout zit want alle Culemborgers moesten ze toch in het stuk herkennen? Want hier in de zaal zijn toch negen gekozen partijen met ieder een eigen verkiezingsprogramma? Daar bovenop ook nog College leden die schrijven over de uitkomst van de stadvisie (zaterdag 30 maart) en daarbij refereren aan de verkiezingen van 22 maart “Maar ja, bijna de helft van de inwoners heeft laatst gestemd op GroenLinks, D66, PvdA of Partij voor de Dieren, dus de uitkomst kan wat gekleurd zijn” Dan denkt de VVD Culemborg vergeet dit college dan dat met dit soort opmerkingen bijna 45% niet stemmers van onze inwoners uitgesloten wordt, of dat een bijna net zo groot deel van onze inwoners rechts heeft gestemd? De Stadsvisie had helemaal niet gekleurd moeten zijn maar van ons allemaal ! Onze Stadvisie had een leidraad moeten worden om de vraag Wat heeft de stad Culemborg op de (middel) lange termijn nodig om haar positie te behouden en ver te versterken? Die leidraad is met het nu voorliggend document nu al verknoopt en verward en tot vreemde eend in de brede Culemborgse diversiteit verworden. Stemverklaring 1. Krachtig Culemborg De VVD Culemborg onderschrijft dit beslispunt waarbij gekozen wordt voor een combinatie van scenario 3 en 4. Waarbij de richting die wij als zelfstandig stad inslaan scenario 4 is, maar waarbij rekening gehouden wordt met de goede verstandhouding en samenwerking in Rivierenland, dus gecombineerd met scenario 3. 2. Stadsvisie moest het verhaal van alle Culemborgers worden. Omdat ons inzien de Stadvisie voorbij schiet aan de oorspronkelijk opdracht om een visie voor alle Culemborger te maken onderschrijven wij deze niet. Dit gezegd hebbende heeft de fractie van VVD Culemborg de totale afweging gemaakt om tegen dit raadsvoorstel te stemmen. https://culemborgsecourant.nl/lokaal/culemborg-springt-over-lek-576018

VVD GelderlandLIKE DEEL EN WIN Één ...

VVD VVD Culemborg 27-01-2019 18:38

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Culemborg 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Laat Kamerleden spreken in Europees Parlement | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Culemborg 26-03-2018 00:00

Zoals Europarlementariërs morgen, bij het jaarlijkse debat over de Staat van de Unie, het woord mogen voeren in de Tweede Kamer, zo moeten Nederlandse kamerleden en hun collega’s uit andere lidstaten de mogelijkheid krijgen te spreken in het Europees Parlement. 

Zo kan de politiek van de EU, in de visie van GroenLinks dichterbij de burgers worden gebracht. 

Burgers hebben vaak weinig zicht op de manier waarop besluitvorming in de EU wordt gecontroleerd, zegt GroenLinks kamerlid Bram van Ojik, die het voorstel morgen , samen met zijn EU-collega Bas Eickhout  zal doen. “Het Europees Parlement is vaak letterlijk ver weg en beperkt in zijn bevoegdheden. In de nationale parlementen wordt het debat bemoeilijkt door gebrekkig zicht op wat, door wie, wanneer in de EU besloten wordt”. 

Een groot jaarlijks debat van nationale partijleiders met de Europese Commissie kan de Europese samenwerking bevorderen en de controle op de besluitvorming verbeteren, aldus GroenLinks. Als er in de Tweede Kamer voldoende steun is voor het idee, vraagt de partij kamervoorzitter Arib het te bespreken met haar collega’s uit het Europees Parlement en de nationale parlementen.

De geschiedenis van de falende Turkijkedeal herhaalt zich in Libië | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Culemborg 18-03-2018 00:00

Deze week precies twee jaar geleden, op 20 maart 2016, ging de Turkijedeal in, die de trek van vluchtelingen en migranten via Turkije en de Griekse eilanden naar West-Europa moest stoppen. Europarlementariër Judith Sargentini maakt de balans op.

Volgens de deal voerde Turkije zijn grenspatrouilles op zodat smokkelbootjes niet meer konden vertrekken en ging akkoord met het terugnemen van Syriërs die die overtocht toch hadden gemaakt. In ruil daarvoor bood de Europese Unie drie miljard aan financiële steun voor de opvang van vluchtelingen in Turkije en beloofde het voor iedere teruggestuurde Syriër een kwetsbare vluchteling vanuit Turkije op te nemen. 

Doorslaand succes

Twee jaar later lijkt de deal – samen met het grenshek tussen Macedonië en Griekenland – voor regeringen in West-Europa een doorslaand succes: er konden asielzoekerscentra dicht. Maar een bezoek aan Lesbos en Chios toont de wrange realiteit. De vluchtelingen op de Griekse eilanden verkeren nog steeds in doffe ellende. Zij arriveerden na 20 maart 2016 en komen daarom niet in aanmerking om hervestigd te worden naar een ander land in Europa. Teruggestuurd naar Turkije worden ze vooralsnog ook niet. Verschillende rechtszaken in Griekenland daarover lopen nog en de Griekse regeringspartij Syriza twijfelt aan de opvang in Turkije, ook al is Turkije volgens Griekenland officieel een veilig land voor vluchtelingen

Dat vluchtelingen niet terug zouden kunnen naar Turkije omdat het er niet veilig is, kon je zien aankomen. En als er niemand terug gaat, dan hoeven Europese lidstaten ook geen vluchtelingen uit Turkije naar de Unie te halen. In 2017 bleef de teller steken op tienduizend hervestigde Syriers. Nederland nam er daarvan - een oog koning - tweeduizend voor zijn rekening. 

Ondertussen oordeelde het Europees Hof van Justitie dat de Turkijedeal geen internationaal verdrag is en dat de Europese Commissie en de Europese Raad officieel geen partij zijn. Hierdoor acht het Hof zichzelf niet bevoegd om te oordelen over de zaken van de vluchtelingen die onder de Turkije deal vallen. 

Libië

Twee jaar na de deal met Turkije is dit het resultaat; Turkije houdt vluchtelingen tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Op de eilanden zitten duizenden mensen vast zonder enig uitzicht op verbetering. Toch wordt de Turkijedeal aangehaald als een formule die elders navolging verdient. Laten we nu eens kijken wat er de laatste maanden in Libië is gebeurd. 

Europa heeft de Libische grenswachten getraind en van snelle boten voorzien. Sinds de Libiërs hun eigen wateren weer patrouilleren, komen er aanzienlijk minder migranten aan in Italië. We weten dat migranten die door de Libische kustwacht uit het water worden gered, in een onmenselijk detentiekamp in Libië verdwijnen. Drenkelingen die door schepen met Europese vlag gered worden, mogen niet terug naar Libië, want wij beschouwen dat land als onveilig. 

'Officiële detentiekampen'

Na de berichtgeving over de mensonterende situatie in de detentiekampen in Libië is er een grootschalige evacuatie op gang gekomen, geleid door de Internationale Organisatie voor Migratie en betaald door de Europese Unie. De illegale gevangenissen, gerund door mensenhandelaars, liggen nog buiten ieders bereik. Migranten worden uit de officiële detentiekampen bevrijd en terug naar huis gebracht. Vluchtelingen, die thuis het risico op vervolging lopen, worden met hulp van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR in Niger gehuisvest. Met de regering van Niger is afgesproken dat dit tijdelijk is en dat Europese landen bereid zijn om deze vluchtelingen in Europa op te nemen. 

Van de naar schatting 47.000 vluchtelingen in Libië zijn er tussen november en februari 1.020 naar Niger overgebracht. Tot nog toe mochten er slechts vijfentwintig naar een Europees land (Frankrijk) vertrekken. Deze week werd bekend dat de UNHCR tijdelijk gestopt is met het evacueren van vluchtelingen van Libië naar Niger, omdat te weinig Europese landen hun belofte aan Niger nakomen. 

Twee jaar na de Turkijedeal lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Libië houdt ze tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Uitkomst: mensen zitten vast zonder enig uitzicht op verbetering. Deze formule werkt niet. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.