Nieuws van politieke partijen in Houten over GroenLinks inzichtelijk

13 documenten

Regionale energie-strategie voor de U16 | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 05-05-2020 00:00

Ondanks de corona-crisis gaat de politiek gewoon door. Een belangrijk onderwerp is de verduurzaming van de energievoorziening. De Rijksoverheid vraagt aan regio’s om in een Regionale Energiestrategie (RES) aan te geven hoe ze dit gaan doen, en de ontwikkeling van deze plannen ligt bepaald niet stil. Houten zit in de U16: de U16-regio bestaat uit 16 gemeenten die samen ongeveer de provincie Utrecht beslaan (minus het gebied rond Amersfoort en Veenendaal).

Alle regio’s moeten voor 1 juni een “concept-bod” doen: d.w.z. een document indienen bij het Rijk waarin wordt beschreven hoeveel duurzame energie de regio gaat opwekken. Besparing maakt nog geen deel uit van de plannen. Alle vergunningen voor projecten moeten in 2025 rond zijn, en voor 2030 moet alles er staan. Dat is veel langzamer dan waar de klimaatcrisis om vraagt, maar het is een begin.

Het concept-bod van ‘onze’ regio is 1.8 TWh (zie kader hieronder voor een toelichting). Het is mogelijk om zoveel elektriciteit op te wekken met bijvoorbeeld:

45 grote windmolens; 15% benutting van grote dakoppervlakken voor zonnepanelen; 800 ha (8 km2) zonnevelden.

Maar dan ben je er helaas nog niet. We verbruiken namelijk niet alleen elektriciteit (20%), maar ook warmte (40%) en motorbrandstof (40%). Het goede nieuws is dat het in principe mogelijk zou moeten zijn om bijna geheel over te schakelen op duurzame warmte en elektriciteit, ook omdat overschakelen op elektriciteit processen efficiënter maakt.

GroenLinks vindt een belangrijk aandachtspunt voor deze strategie lokaal eigenaarschap. Wij willen dat met name omwonenden direct profiteren van bijvoorbeeld een zonneveld. Dat kan met aandelen, maar het is nog niet zo eenvoudig om zo voldoende geld op te halen. Bovendien is dat alleen weggelegd voor mensen die genoeg geld hebben om te kunnen investeren. Het zou mooier zijn als de gemeente kon investeren: dan was de energievoorziening automatisch van ons allemaal. Als GroenLinks willen we graag wetgeving in die richting zien.

In de komende maand zal het onderwerp RES in de gemeenteraad komen: in mei bespreken we het concept-bod in de gemeenteraad (12 mei RTG, 19 mei Raad). In het najaar worden de bestuurlijke besluiten in de regio genomen en daarna wordt de inpassing concreter. Op dit moment praten we nog niet over locaties om de verduurzaming van de energievoorziening te realiseren: het concept-bod geld voor de hele U16-regio samen.

Dick Veldkamp   Portefeuillehouder duurzame energie fractie GroenLinks Houten

De ontwerp-RES is hier te vinden.

Kader 1: Wat zijn de getallen?

Het Nederlandse stroomverbruik is 120 TWh per jaar. Hiervan moet in 2030 volgens het Klimaatakkoord 70% (= 84 TWh) duurzaam zijn. Dat moet bereikt worden met 49 TWh wind-op-zee en 35 TWh wind en zon op land. Vertaal je 35 TWh evenredig naar de U16-regio, dan kom je uit op 1 à 2 TWh duurzame stroom.

Het bod van de U16 is 1.8 TWh. Het is mogelijk om deze hoeveelheid (of iets meer) op te wekken met bijvoorbeeld:

45 grote windmolens ≈ 0.7 TWh; 15% benutting van grote dakoppervlakken voor zonnepanelen ≈ 0.5 TWh; 800 ha (8 km2) zonnevelden ≈ 1.0 TWh.

Het totaalverbruik van de U16 is 23 TWh (ca. 20% elektriciteit, 40% warmte en 40% motorbrandstof). Bij overschakeling naar (duurzame) elektriciteit kan het totaal jaarverbruik worden teruggebracht van 23 TWh naar 14 TWh. Er hoeft dan 9 TWh minder opgewekt te worden. Alle gemeenten behalve Utrecht, Zeist en Nieuwegein zouden lokaal hun eigen elektriciteit en warmte kunnen opwekken. Dit is wel het meest optimistische scenario: we gaan er dan bijvoorbeeld van uit dat ook al het vervoer geëlektrificeerd kan worden en er vergaand wordt geïsoleerd.

Lees meer over:

de energieanalyse het klimaatakkoord een analyse van alle RESsen tot nu toe de CBS Klimaatmonitor

Kader 2: Wat betekent 23 TWh?

De terawattuur (TWh) is een zeer grote energie-eenheid. De eenheid kWh is waarschijnlijk bekender: een huishouden gebruikt aan elektriciteit ca. 3000 kWh per jaar.

1 TWh = 1.000.000.000 kWh (kilowattuur) 1 TWh = 1.000.000 MWh (megawattuur) 1 TWh = 1.000 GWh (gigawattuur)

Het elektriciteitsverbruik van Houten is 160 GWh/jaar (= 0,16 TWh), waarvan 50 GWh voor huishoudens. Windpark Houten levert 10 GWh, het net gebouwde zonneveld Groenedijkje gaat ca. 15 GWh leveren. Windpark Goyerbrug komt in de boeken voor 65 GWh. Dat is samen al 90 GWh. Er zitten nog twee zonneprojecten in de pijplijn ter waarde van 25 GWh.

Aan deze getallen is te zien dat Houten binnen een jaar of vijf zijn eigen elektriciteit duurzaam zou kunnen opwekken als er nog 50 ha zonneveld bij zou komen (1 ha zonneveld levert ca. 1 GWh per jaar).

 

Kader 1: Wat zijn de getallen?

Het Nederlandse stroomverbruik is 120 TWh per jaar. Hiervan moet in 2030 volgens het Klimaatakkoord 70% (= 84 TWh) duurzaam zijn. Dat moet bereikt worden met 49 TWh wind-op-zee en 35 TWh wind en zon op land. Vertaal je 35 TWh evenredig naar de U16-regio, dan kom je uit op 1 à 2 TWh duurzame stroom.

Het bod van de U16 is 1.8 TWh. Het is mogelijk om deze hoeveelheid (of iets meer) op te wekken met bijvoorbeeld:

45 grote windmolens ≈ 0.7 TWh; 15% benutting van grote dakoppervlakken voor zonnepanelen ≈ 0.5 TWh; 800 ha (8 km2) zonnevelden ≈ 1.0 TWh.

Het totaalverbruik van de U16 is 23 TWh (ca. 20% elektriciteit, 40% warmte en 40% motorbrandstof). Bij overschakeling naar (duurzame) elektriciteit kan het totaal jaarverbruik worden teruggebracht van 23 TWh naar 14 TWh. Er hoeft dan 9 TWh minder opgewekt te worden. Alle gemeenten behalve Utrecht, Zeist en Nieuwegein zouden lokaal hun eigen elektriciteit en warmte kunnen opwekken. Dit is wel het meest optimistische scenario: we gaan er dan bijvoorbeeld van uit dat ook al het vervoer geëlektrificeerd kan worden en er vergaand wordt geïsoleerd.

Lees meer over:

de energieanalyse het klimaatakkoord een analyse van alle RESsen tot nu toe de CBS Klimaatmonitor

Kader 2: Wat betekent 23 TWh?

De terawattuur (TWh) is een zeer grote energie-eenheid. De eenheid kWh is waarschijnlijk bekender: een huishouden gebruikt aan elektriciteit ca. 3000 kWh per jaar.

1 TWh = 1.000.000.000 kWh (kilowattuur) 1 TWh = 1.000.000 MWh (megawattuur) 1 TWh = 1.000 GWh (gigawattuur)

Het elektriciteitsverbruik van Houten is 160 GWh/jaar (= 0,16 TWh), waarvan 50 GWh voor huishoudens. Windpark Houten levert 10 GWh, het net gebouwde zonneveld Groenedijkje gaat ca. 15 GWh leveren. Windpark Goyerbrug komt in de boeken voor 65 GWh. Dat is samen al 90 GWh. Er zitten nog twee zonneprojecten in de pijplijn ter waarde van 25 GWh.

Aan deze getallen is te zien dat Houten binnen een jaar of vijf zijn eigen elektriciteit duurzaam zou kunnen opwekken als er nog 50 ha zonneveld bij zou komen (1 ha zonneveld levert ca. 1 GWh per jaar).

 

Zonneënergie in Houten – doet u ook mee? | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 14-10-2019 00:00

Houten doet het niet onverdienstelijk op het gebied van zonneënergie. Op daken is inmiddels ongeveer 12.3 MWp (MegaWattpiek) geïnstalleerd, wat neerkomt op ongeveer 50.000 panelen. Bij elkaar leveren deze panelen 7% van het Houtense stroomverbruik, dat is net zoveel als Windpark Houten. Op dit moment is een vergunning aangevraagd voor de bouw van drie zonnevelden in het buitengebied van elk ca. 15 ha., bij elkaar nog eens 50 MWp.

Toch moet er nog veel meer gebeuren: als Windpark Goyerbrug gebouwd is, zal dat samen met Windpark Houten kunnen voorzien in de helft van onze stroom. De rest zou kunnen komen van 8 zonnevelden. Rekenen we alles op daken als één zonneveld, dan hebben we er nu één gebouwd, drie in de pijplijn, en moeten er nog vier bijkomen.

Bij hoge uitzondering willen we daarom reclame maken voor de coöperatie Opgewekt Houten, die probeert om alle zonnepanelen die we nog nodig hebben zo snel mogelijk gelegd te krijgen. Opgewekt Houten heeft zich tot nu toe gericht op daken van (bedrijfs)gebouwen, zoals Sporthal De Wetering, maar streeft ook naar deelname in zonnevelden. Op dit moment beheert Opgewekt Houten 1.000 zonnepanelen, de ambitie is om te groeien naar 40.000 panelen in 2024. 

Voor meer informatie verwijzen we naar de website van Opgewekt Houten. Opgewekt Houten is nog op zoek naar daken en mensen die willen investeren in zonnepanelen. Dit kan al vanaf één paneel. Doet u mee?!

Windpark Goyerbrug

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Houten 02-10-2019 20:06

Dinsdagavond hebben we een moeilijk besluit moeten nemen als fractie over het windmolenpark bij de Goyerbrug. Lees hieronder de bijdrage die Robert Pelleboer tijdens de raadsvergadering uitgesproken heeft. Inbreng Geachte voorzitter, collega’s van de Raad, omwonenden en betrokkenen op de tribune, Als CDA- fractie moeten wij er vanavond voor uitkomen dat we door een diepgaand en heftig afwegingsproces zijn gegaan over de vraag of we deze 4 windmolens bij de Goyerbrug willen. Vanavond zal ik dan ook geen makkelijk verhaal houden. We balanceren tussen de verantwoordelijkheid die we hebben voor een duurzame toekomst én de impact die dit heeft op het landschap en de omwonenden van de Goyerbrug. Voorzitter, tijdens het vorige raadsdebat heb ik aandacht gevraagd voor zes punten: · Duiding over de hoogte van de windmolens i.r.t. het landschap; · Uitbreiding van de compensatiemaatregelen; · De financiële en operationele risico’s; · Een bijdragen van de ondernemer aan het windfonds; · Een excursie voor omwonenden; · De omwonenden app om het draaien van de molen te beïnvloeden. Over de ruimtelijke aspecten in relatie tot het landschap en de garanties voor de compensatiemaatregelen wil ik het volgende zeggen: Punt 1: Ruimtelijke aspecten Voorzitter, we gaan hele hoge windmolens tot mogelijk 241 meter neerzetten in een uniek landschap. We horen en voelen de zorgen in het gebied. De zorg van omwonenden is ook onze zorg. De notitie over de landschappelijke inpassing, waar we om gevraagd hebben, concludeert dat het landschap windmolens van deze hoogte kan dragen. Tegelijkertijd ontstaan er ook veel vragen. De verkleining/verdwerging van het landschap klinkt zorgelijk en vraagt om oplossingen en interventies om dat te verzachten. Wij vragen de wethouder om hierover een toezegging te doen. Er worden overal in Nederland steeds grotere windmolens gebouwd, waarmee een steeds hoger rendement te behalen valt. Afgelopen zaterdag hebben we de impact van hoge windmolens kunnen bekijken met omwonenden. Collega’s van PvdA, D66 en GroenLinks waren ook aanwezig. Het was goed om ook zelf te ervaren en te zien waar we het over hebben. Had het veel verschil gemaakt als molens lager waren geweest? Een voorzichtige conclusie van zaterdag is dat impact vooral bepaald wordt door hoeveel windmolens in een landschap geplaatst worden, de verhouding hoogte/rotordiameter en de manier waarop ze in het landschap geplaatst worden en niet door de hoogte in absolute zin. Voor ons was dat in zekere mate geruststellend! Nu de compensatie en de zekerheid daartoe Het is positief, dat de initiatiefnemer met vrijwel alle bewoners tot 500 meter afspraken heeft gemaakt over compensatie en dat de participatie met korting voor bewoners buiten de 500 meter is uitgebreid. Maar, zijn we er zeker van dat deze ambitieuze compensatieplannen ook uitgevoerd gaan worden? Dat is ook de vraag die omwonenden hebben. Om die vraag te beantwoorden hebben we een summiere notitie van de wethouder ontvangen over de financiële positie van de initiatiefnemer. Deze notitie gaf ons onvoldoende antwoord op de zorgen die wij hadden. We hebben als CDA onze verantwoordelijkheid genomen en de initiatiefnemer afgelopen vrijdag uitgenodigd om óns uit te leggen hoe het zit. Eigenlijk lag daar natuurlijk een taak voor de wethouder om dit voor de gehele Raad te organiseren. Er is uitvoerig gesproken over hoe de gemaakte toezeggingen en afspraken onderdeel uitmaken van de business case en financiering en hoe dat proces in elkaar zit. De brief die we gisteren nog van de initiatiefnemer kregen met de afspraken en garanties op een rij hebben óns het vertrouwen gegeven dat deze afspraken wel degelijk een essentieel onderdeel uitmaken van het plan. Nu nog enkele laatste inhoudelijke punten Voorzitter, kort zou ik nog iets over de app willen zeggen. Onder omwonenden wordt verschillend gedacht over het gebruik van een app waarmee de windmolens stilgezet kunnen worden bij overlast. Wij zien daar nog steeds een win-win situatie, waarbij omwonenden grip krijgen op de overlast, maar de molens meer kunnen draaien als er niemand last van heeft. We blijven de wethouder dan ook vragen om zich er hard voor te maken dat deze app er daadwerkelijk gaat komen. Van de initiatiefnemer hebben we deze toezegging al ontvangen. Afsluiting Voorzitter, zoals gezegd is dit voor ons echt een besluit, waar we niet lichtvaardig over oordelen, waar we diepgaand over gesproken hebben met elkaar en met belanghebbenden, zowel voorstanders als tegenstanders. Wij zijn gekozen volksvertegenwoordigers, die in de positie zijn geplaatst, om na al dat wikken en wegen, over alle relevante aspecten een besluit te nemen. Een besluit waarbij we als CDA zo goed mogelijk alle belangen met elkaar af hebben te wegen. We constateren, dat dit plan een lange voorgeschiedenis heeft, die we niet kunnen veranderen En als we er nu aan zouden beginnen, dan zouden we de participatie vanaf het begin anders hebben ingevuld. Tegelijkertijd voelen we vandaag als CDA’ers ook onze grondbeginselen meespelen, waarbij we een diepe verantwoordelijkheid voor onze schepping voelen en willen nemen. En over die schepping horen we iedere dag in een steeds sneller tempo dreigende berichten in de media: over CO2, stikstof, stijging van de zeespiegel, klimaatverandering en vervuiling. Vanavond ligt er een plan voor waar veel aan gewerkt is en veel over gesproken en gediscussieerd is. Een plan waarmee we belangrijke stappen zetten op de weg naar het realiseren van onze doelstellingen voor duurzame energie. Als we nu ‘nee’ zeggen, plaatsen we onszelf weer heel ver terug op die weg. In het licht van alles wat nog op ons afkomt misschien zelfs onverantwoord ver terug. Laat iedereen die vanavond tegenstemt zich dát goed realiseren! Alles afwegend stemmen wij vanavond daarom: ‘voor’.

Windpark Goyerbrug: standpunt GroenLinks Houten | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 29-09-2019 00:00

Houten krijgt er waarschijnlijk vier windmolens bij: het Windpark Goyerbrug. Dit park zal bestaan uit 4 grote molens, die samen liefst 40% van alle Houtense stroom gaan opwekken (alle huishoudens samen gebruiken 30% van de totale stroomvraag). Er is veel discussie over de effecten van de molens op de leefomgeving. Passen ze wel in het landschap? Wat zijn de gevolgen voor de natuur? Is de ervaren overlast voor omwonenden niet te groot? Het is een lastig besluit. Op dinsdag 1 oktober 2019 maakt de raad de finale afweging. GroenLinks zal voor Windpark Goyerbrug stemmen.

Inleiding We zitten in een ernstige klimaatcrisis. We zien nu al veel te warme en te droge zomers (records van meer dan 40 0C dit jaar), slechtere fruitoogsten, bosbranden en overstromin-gen. Om de wereld ook voor onze kinderen leefbaar te houden, moeten we de uitstoot van broeikasgassen zo snel mogelijk naar nul te brengen. Dat betekent dat we nú actie moeten ondernemen: uitstel is niet meer mogelijk. Eén van de belangrijke dingen die we moeten doen is de elektriciteitsopwekking verduurzamen. Helaas gaat dat nog niet hard: Nederland staat op de één-na-laatste plaats in de Europese Unie met 7% duurzame energie. 

 

Geschiedenis De gemeente Houten heeft dit probleem vroegtijdig onderkend en rond de eeuwwisseling is er een locatie-onderzoek gedaan voor windenergie, waaronder de locatie bij de Goyerbrug. In 2011 heeft de gemeente bij het opstellen van de structuurvisie Eiland van Schalkwijk de-ze locatie met omwonenden besproken. De locatie is op verzoek van o.a. inwoners uit ’t Goy ingekort en verder opgeschoven richting de Goyerbrug. Vervolgens is de locatie vastgelegd als zoekgebied in de structuurvisie. De provincie Utrecht heeft de locatie daarna overgenomen in haar provinciale structuurvisie. 

Geen van de Houtense politieke partijen, noch de colleges, hebben in de afgelopen jaren deze locatie betwist of gepoogd te wijzigen. Ook is er geen beleid opgesteld met kaders voor eigenaarschap, participatie of inpassing. Zowel gemeente als gemeenteraad kenden het initiatief van de huidige aanvrager. Deze is gevraagd de aanvraag ‘in de ijskast’ te zetten, omdat de gemeente druk was met Windpark Houten (ons eerste windpark). Na een laatste proef in 2018, oordeelde de gemeenteraad in 2019 dat dossier Windpark Houten gesloten kon worden. Op basis hiervan kwam de aanvraag voor het tweede windpark binnen. GroenLinks vindt overigens dat een langgerekt proces als dit verre van ideaal is. 

Gesprekken met omwonenden Het plaatsen van windmolens op land is lastig. Omwonenden ervaren doorgaans overlast. De mate van overlast die toelaatbaar is, is geregeld in het Activiteitenbesluit. Elk windpark moet daaraan voldoen. Maar ook dan blijft de bouw van hoge windmolens een grote ingreep in het landschap van het Eiland van Schalkwijk, met impact op direct omwonenden. 

Er is daarom het afgelopen jaar met veel mensen uitgebreid gesproken over Windpark Goyerbrug. GroenLinks wethouder Hilde de Groot heeft aan vele keukentafels gezeten om te luisteren naar de mensen die rondom het geplande windpark wonen. Zij hebben verschillende geluiden laten horen, die allemaal zijn meegewogen in het oordeel van het college. Veel mensen gaven aan dat ze weliswaar niet gelukkig waren met plaatsing vlakbij hun dorp(en), maar dat ze snappen ‘dat er iets moet gebeuren’. Ook gaven velen aan dat financiële compensatie gewenst is. Tenslotte zeiden inwoners, net als in 2011, dat men liever een paar hoge molens heeft dan vele kleinere. Sommige tegenstanders gingen helaas niet in op de uitnodigingen tot gesprek.

Op basis van de gesprekken heeft de gemeente ontmoetingen tussen omwonenden en de initiatiefnemer georganiseerd. Ook heeft de gemeente op verzoek van omwonenden inhoudelijke sessies over handhaving en planschade belegd, en regelmatig contact onderhouden met de dorpsraad en een actiegroep. Het college heeft, mede door opmerkingen van om-wonenden, de toetsing van de aanvraag niet zelf gedaan, maar extern laten uitvoeren. Het onderzoeksbureau Pondera heeft tevens op verzoek van omwonenden drie avonden gesproken over hun toetsing van de aanvraag. Hun hoofdconclusie: de plannen voor het windpark voldoen aan alle regels op het gebied van geluid, slagschaduw, veiligheid en natuurbe-scherming (o.a. vogels en vleermuizen; zie kader).

 

Vergunningaanvraag en zienswijzen Het college kan een vergunningaanvraag die aan de voorwaarden voldoet juridisch alleen weigeren op ruimtelijke gronden. De raad kan wel ‘nee’ zeggen om andere redenen, maar dan gaat de beslissingsbevoegdheid naar de provincie, die aangegeven heeft dan de Elektriciteitswet te moeten toepassen en een inpassingsplan te maken. 

In de zomer zijn 23 zienswijzen ingediend door 86 partijen. Deze zienswijzen hebben geleid tot kleine aanpassingen in het plan (zo is bijvoorbeeld ijsdetectie als eis toegevoegd), en (soms indirect) tot het opzoeken van extra informatie. Zo hebben we nu ook een GGD-advies over windmolens en gezondheid, een advies over landschappelijke inpasbaarheid, en een brief over zekerheid en financiële robuustheid van het project.

Er is kritiek geuit op de beantwoording van de zienswijzen: dat die zijn afgedaan op formeel-juridische gronden. WIj kunnen ons voorstellen dat het voor indieners van een zienswijze teleurstellend is als een bezwaar wordt afgewezen. De gemeente moet zich echter aan de wet houden, en bij elke zienswijze moet dus juridisch gekeken worden. Ook is het zo dat bijna alle zienswijzen gaan over kwesties die al eerder zijn ingebracht, en waarvan in de eerdere beoordeling door Pondera is vastgesteld dat deze geen wettelijk probleem vormen. 

De afweging van GroenLinks HoutenEnerzijds: duurzame energie is noodzakelijk

Het is noodzakelijk dat we de kans om Windpark Goyerbrug te bouwen grijpen. Dat is een belangrijke stap op weg naar de Houtense ambitie én de noodzaak om in 2040 energie- en klimaatneutraal te zijn. GroenLinks vindt dat iedere gemeente in Nederland zijn deel moet doen. Sterker nog: de urgentie vraagt van ons om nog veel meer te doen: én wind op zee, én wind op land, én zonnepanelen, én minder vliegen, én meer energie besparen, én minder vlees eten, enzovoort. We hebben niet meer de luxe om iets niet te doen. 

Anderzijds: wordt overlast voldoende beperkt en gecompenseerd? De windmolens van maximaal 241 m hoog zullen het landschap veranderen. Een deel van de omwonenden is daar ongelukkig mee. Dat begrijpen we, zeker als je dichtbij woont. In het college-akkoord is ‘het belang van draagvlak onder direct omwonenden’ opgenomen. Achteraf gezien vinden wij dat een ongelukkig gekozen begrip: het heeft geen wettelijke status, en hoe meet en weeg je zoiets? Wie is ‘direct’ omwonend? En hoe weeg je draagvlak onder alle Houtenaren mee? GroenLinks zet daarom in op het beperken van overlast en het bieden van voldoende compensatie.

Compensatiemaatregelen In de wetgeving voor windmolens zit geen verplichting tot het bieden van compensatie. In dit park wordt een zeer ruime, bovenwettelijke compensatie geboden:

Met 14 van de 15 direct omwonenden (binnen 500 m) zijn afspraken gemaakt voor een directe financiële vergoeding; Eén van de vier molens wordt coöperatief: dit betekent dat een kwart van de winst van het park naar aandeelhouders in de omgeving gaat; Als onderdeel van de aandelen-constructie komt er een fonds van € 50.000 zodat mensen met minder inkomen ook aandeelhouder kunnen worden; Mensen die dichterbij wonen dan 1000 m krijgen 3000 kWh gratis stroom, tot 1667 m afstand loopt het bedrag aan gratis stroom lineair af naar nul; Tenslotte wordt er door de initiatiefnemer € 50.000 in het windomgevingsfonds gestort; de gemeente legt € 100.000 in. 

Onderdelen (3), (4) en (5) hebben in de zomermaanden de huidige vorm gekregen na over-leg tussen de initiatiefnemer, de omwonenden en de raad. Alles bij elkaar worden er miljoenen in de omgeving geinvesteerd.

Beperken overlast Ieder windpark in Nederland moet voldoen aan de regels op het gebied van veiligheid, natuurbescherming, slagschaduw en geluid. De hoeveelheid geluid ’s nachts aan de gevel van een woning mag wettelijk niet meer zijn dan 41 dB (’s nachts in huis is het niveau ongeveer 35 dB). Alleen 6 huizen binnen 500 m staan zo dichtbij dat geluid kritisch is: de molens zullen dan ook ’s nachts langzamer draaien om de hoeveelheid geluid te verminderen. Verder weg dan 500 m speelt geluid geen rol.

De visuele impact kent geen wettelijke kaders. Onze wethouder heeft een rapport laten opstellen door een bureau van landschapsarchitecten, dat in 2013 al eerder over deze locatie schreef in het boekje Turbulente Combinaties.  De conclusie was dat het landschap deze molens kan dragen. Het bureau maakt een driedeling bij de beoordeling: micro-, meso- en macroniveau. Op mesoniveau, dus op een paar kilometer afstand, is plaatsing in het landschap het lastigste. Het bureau heeft aangegeven dat er altijd kansen zijn om zichtlijnen verder te breken door houtopstanden (d.w.z. bos planten om de molens uit het zicht te houden).

 

Conclusie De bouw van Windpark Goyerbrug heeft nadelen voor de omgeving, en er zal overlast zijn voor omwonenden. Tegelijkertijd is de urgentie voor het bouwen van windmolens groot: we kunnen en moeten nu stappen zetten als het gaat om het vertragen van klimaatverandering. Vele inwoners vragen de politiek ook om actie te ondernemen. We zullen dus altijd een groep teleurstellen.

Gezien de forse compensatie die de ondernemer en gemeente bieden aan omwonenden voor de ervaren overlast vindt GroenLinks dat de verklaring van geen bezwaar kan worden afgegeven. Wij zeggen ‘ja’ en stemmen daarmee in met de bouw van Windpark Goyerbrug.

 

 

Vogels en windmolens

Windmolens worden wel afgeschilderd als ‘gehaktmolens voor vogels’. Dat is onterecht.

Windmolens zijn verantwoordelijk voor naar schatting 1% van alle vogelslachtoffers. Snelwegen, hoogspanningsmasten en katten zijn de hoofdoorzaak van onnatuurlijke vogelsterfte. (bron: Alles over Windenergie (p133) en Altenbrug & Wijmenga, zie referentie 141). Vogelbescherming Nederland is voor windenergie, mits je bij plaatsing rekening houdt met vogels en hun vliegroutes. Dit is ook het standpunt van de Milieuwerkgroep Houten. Als de energievoorziening niet verduurzaamt, zal klimaatverandering veel ernstiger gevolgen hebben voor de vogelstand: dan is er straks geen leefgebied meer over.

 

 

Vogels en windmolens

Windmolens worden wel afgeschilderd als ‘gehaktmolens voor vogels’. Dat is onterecht.

Windmolens zijn verantwoordelijk voor naar schatting 1% van alle vogelslachtoffers. Snelwegen, hoogspanningsmasten en katten zijn de hoofdoorzaak van onnatuurlijke vogelsterfte. (bron: Alles over Windenergie (p133) en Altenbrug & Wijmenga, zie referentie 141). Vogelbescherming Nederland is voor windenergie, mits je bij plaatsing rekening houdt met vogels en hun vliegroutes. Dit is ook het standpunt van de Milieuwerkgroep Houten. Als de energievoorziening niet verduurzaamt, zal klimaatverandering veel ernstiger gevolgen hebben voor de vogelstand: dan is er straks geen leefgebied meer over.

 

Stem tegen het windpark Goyerbrug

PvdA PvdA GroenLinks ChristenUnie VVD CDA Houten 01-06-2019 16:03

In de raad van 28 mei 2019 stond het windpark Goyerbrug op de agenda. Een beladen onderwerp met uitgesproken vóór- en tegenstanders. De PvdA Houten heeft tegen het plan gestemd. En dat terwijl we helemaal niet tegen windenergie zijn. Want Nederland moet naar een duurzame energiehuishouding. Windenergie is daar een essentieel onderdeel van. Tegelijkertijd begrijpt de PvdA de moeite die omwonenden hebben met de plaatsing van nieuwe windmolens. Nederland is een dichtbevolkt land en daardoor zorgt elk groot infrastructureel project voor overlast voor omwonenden, of het nou gaat om een nieuwe weg, zonnevelden of windmolens. Windmolens zorgen voor geluidsoverlast, slagschaduw en aantasting van natuur en landschap. Het helemaal wegnemen van die overlast is een illusie, maar het kan beter dan in de huidige praktijk gebeurt. In elk geval beter dan de manier waarop dit college dat nu ten aanzien van het windpark Goyerbrug heeft aangepakt. Waar ging het fout? Laten we voorop stellen dat de ondernemer die het windpark wil bouwen geen blaam treft. Hij heeft een duidelijke ambitie en is al ruim 10 jaar bezig zijn plannen te verwezenlijken en daar zat nooit een woord Spaans bij. Hij heeft zoals we dat ook willen van ondernemers veel in het werk gesteld om omwonenden te betrekken bij de plannen en hij heeft voorstellen gedaan de overlast zoveel mogelijk weg te nemen en compensatieregelingen voorgesteld. Wat is dan het probleem? Nou, dit college heeft zich bijna vereenzelvigd met de ondernemer en daarmee haar eigen afwegingen die het college namens de inwoners van Houten moet maken, ‘weggegeven’. Dat is kwalijk. De afweging die de gemeente hoort te maken is of het windpark past in het landschap. Bij de aanwijzing van de locatie bij de Goyerbrug door de provincie is ook de ashoogte van de windmolens bepaald. De hoogte is toen vastgesteld op ten minste 60 meter. Toen de aanvraag van de ondernemer een aantal maanden geleden binnenkwam, bleek het te gaan om een ashoogte van 166 meter. Bijna 3 keer zo hoog! De turbines van het windpark Goyerbrug worden bovendien één van de grootste op land tot nu toe in Nederland. Toen had het college in actie moeten komen. De ruimtelijke inpassing is een afweging die alleen de gemeente moet maken. Naar onze stellige overtuiging past een windpark met dergelijke hoge masten daar niet. Maar daar hebben we dus geen enkel debat over gevoerd. Ook kwalijk is dat de gemeente zich verschuilt achter een extern bureau. Dit bureau heeft van alles getoetst aan de geldende wet- en regelgeving: geluid, luchtkwaliteit, slagschaduw, radar, kabels en leidingen enzovoort. Maar over één ding doen zij geen uitspraak (en dat benadrukken zij ook), namelijk of het windpark qua ruimtelijke ordening acceptabel is. Dat is ter beoordeling aan de gemeente. Je kan je als gemeente niet verschuilen achter een extern bureau dat zegt dat aan de regeltjes is voldaan. Dit college heeft de hoogte van de windmolens geen moment ter discussie gesteld, verschuilt zich achter procedures en wetten, heeft op dit punt haar huiswerk niet gedaan, met als gevolg dat de ashoogte van de molens er ‘ingerommeld’ is. Dat komt omdat het college dit windpark heel erg graag wil. Bij zo’n sterke ambitie ben je bereid een groot aantal nadelen voor lief te nemen. Die ambitie vertroebelt het nemen van verstandige en afgewogen besluiten. Als dat windpark daar komt, dan is dat omdat je dat als college op dit plek wil. Niet omdat je aan wet- en regelgeving gebonden bent. En dan natuurlijk het draagvlak. In de aanloop van dit college en in de afgelopen maanden lagen de woorden ‘samen’ en ‘draagvlak’ voortdurend op de lippen van de collegeleden. Ook over het windpark gaf het college hoog op dat ‘draagvlak belangrijk is’. Let wel, nergens is er een wettelijke bepaling te vinden die in gaat op het fenomeen ‘draagvlak’. Het college heeft daar zélf zo veel gewicht aan gegeven en daar een hele grote broek over aangetrokken. En dan moet je helaas aanzien hoe het college opschuift van ‘draagvlak is belangrijk’ naar ‘een zekere acceptatie’. Om het even in perspectief te zien: bij 15 adressen is sprake van een ‘zekere acceptatie’ en bij 500 adressen zegt het college zelf dat het beeld diffuus is, maar zeker niet positief. Hoezo, draagvlak?! Dan blijkt dat het college zelf bedacht heeft dat draagvlak van de bewoners die direct naast het windpark wonen, voor het college voldoende is om haar afwegingen te maken. 15 adressen dus. Dat hadden ze dan ook wel iets eerder mogen zeggen! Was daar dan van meet af aan eerlijk over geweest en zeg tegen omwonenden dat zij van alles kunnen vinden, maar dat dat geen effect zal hebben op de uiteindelijke plaatsing van de molens. Het was dan ook bijzonder om te zien dat VVD en CDA met hun beloftes over het belang van draagvlak, een 180 graden draai moesten verantwoorden en zich verweerden met een gezocht argument dat men ‘de regie niet aan de provincie wil geven’. Alsof de provincie een dergelijk project niet zou kunnen managen! Het bleek al snel dat de coalitie had ‘getekend bij het kruisje’ en de rijen zich op voorhand al hadden gesloten. Het plan is dan ook aangenomen. GroenLinks en de ChristenUnie konden hun geluk niet op en hamerden op argumenten van het algemeen belang waar niemand het mee oneens is: want natuurlijk wil iedereen duurzame energie! Maar de PvdA heeft als voorwaarde dat bewoners volwaardig mee kunnen praten over de uitvoeringsplannen. Dat betekent dat je voldoende ruimte geeft aan het organiseren van tegenspraak. We maken ons als PvdA geen illusies, het iedereen op elke plek altijd naar de zin maken zal niet lukken. En de verantwoordelijkheid om voor de komende generaties een duurzame energievoorziening te realiseren is groot. Te groot om nu de makkelijke weg te kiezen, je moet de tegenspraak een stem geven, niet wegduwen maar aan de terechte zorgen tegemoet komen. Want dit is niet het laatste windpark of zonneveld waar we ons hoofd over moeten breken. De energietransitie vraagt de komende jaren vaker om dergelijke ruimtelijke ingrepen. Linksom of rechtsom zullen we moeten leren dit samen met de inwoners te doen.

Het bericht Stem tegen het windpark Goyerbrug verscheen eerst op PvdA Houten.

Maatwerkvoorschriften Windpark Houten gehandhaafd | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 18-03-2019 00:00

Raadsvergadering 12 maart 2019

Windpark Houten is een windpark dat per jaar ca. 12 GWh kan produceren, stroom voor 20% van de Houtense huishoudens (evenveel als 15 ha aan zonnepanelen). Het park levert  daarmee een belangrijke bijdrage aan onze klimaatdoelstelling.  Het park voldoet aan het Activiteitenbesluit, dat 41 dB nachtelijk geluid toestaat (41 dB = “stille woonwijk”). Deze toegestane geluidsoverlast is zeer beperkt en bijvoorbeeld veel minder dan verkeersgeluid (50-70 dB).

Om de inwoners in Houten extra tegemoet te komen, zijn maatwerkvoorschriften ingevoerd, waardoor de windturbines in Houten volgens de strengste spelregels van Nederland draaien, en daarom veel minder draaien dan op andere plaatsen. Dat wordt extra duidelijk nu we de Nieuwegeinse molens altijd zien draaien. Ondanks dat wordt er volgens Eneco nergens zoveel geklaagd als in Houten.

Daarom heeft deze raad in 2017 besloten een draaiproef  te doen met als doel om meer productie-uren te draaien, waarbij tegelijkertijd is gesleuteld aan de molens, zodat ze minder geluid maken. Het doel van de proef was meer te draaien en de ervaren geluidshinder omlaag te brengen; de raad zei echter in 2017: “Wordt de ervaren overlast niet minder, dan vallen we terug op de maatwerkvoorschriften”.

 De uitkomst van de proef is:

De jaaropbrengst is met het nieuwe draairegime 20 à 30% hoger.   Het gemeten geluidsniveau ’s nachts is 2 dB minder De ervaren overlast is niet significant meer of minder. Voor de eerste ring omwonenden is de geluidslast toegenomen.

Het nieuwe draairegime is dus superieur, en 80% van de omwonenden vindt dat ook best. Circa 40 omwonenden ervaren meer overlast. Omdat de ervaren overlast niet minder is, zit er voor de raad (en voor GroenLinks) niets anders op dan terug te vallen op de gemaakte afspraken. Het is zuur, maar zo is het.

Raad en college sluiten hiermee de evaluatie van Windpark Houten af.

Lees hier de bijdrage van GroenLinks in de raadsvergadering.

Windmolenpark Houten. Over idealen en de barre werkelijkheid.

PvdA PvdA GroenLinks D66 Houten 15-03-2019 16:09

Als je vanaf de A27 Houten binnenkomt zie je langs het Amsterdam-Rijnkanaal drie windmolens. Aan de andere kant van het kanaal, op Nieuwegeins grondgebied, zie je er ook vijf staan. Het valt op dat de Houtense molens minder vaak draaien, dan die aan de andere kant. Je zou zeggen: Jammer van alle duurzame energie die opgewekt had kunnen worden! Maar die molens in Houten draaien minder, omdat Houten daarover in belang van de omwonenden afspraken met Eneco heeft gemaakt. Vanwege een motie van de gemeenteraad uit 2017 is afgelopen jaar onderzocht of een ander draaiprogramma effect kon hebben op de ervaren geluidshinder. De conclusie van het college over dit onderzoek stond centraal tijdens de gemeenteraadsvergadering van 12 maart jl. De hoop was gevestigd op afronding van een jarenlang voortslepend dossier.

Het college vond dat het doel van de motie uit 2017 niet bereikt was. Herhaaldelijk gooiden de coalitiepartner de handen in de lucht: “We kunnen dus niet anders dan weer gaan draaien volgens maatwerkvoorschriften”. Maar, op basis van de onderzoeksresultaten was ook wel een andere wending van dit college denkbaar. Namelijk één waarin het college nadrukkelijk kiest voor het álgemeen belang. Immers, dit college staat zich voor op de doelstelling energieneutraal in 2040 te willen zijn. Juist door dit onderzoek liggen ook argumenten voor het oprapen om daarop nu door te zetten en de maatwerkvoorschriften toch in een ander licht te bezien. Wij vinden dat een gemiste kans! Wat weerhield het college er nu van om scherper aan de wind te varen? We hebben daarover tijdens het debat diverse vragen gesteld. De antwoorden bleven onze verbazing voeden. Het onderzoek toonde ook aan dat er met een andere draaiprogramma substantieel méér energie kon worden opgewekt. Dertig procent meer! Niet misselijk als je een sprong voorwaarts wilt maken in de energietransitie! Tja, wat laat je dan het zwaarst wegen: het woongenot en nachtrust van een tiental huishoudens die overlast ervaren of die sprong voorwaarts in de energietransitie? We vroegen ons af of het instemmen op de oude maatwerkvoorschriften soms een soort handjeklap, om de weg vrij te maken voor de ontwikkeling van windmolens op de Goyerbrug. Na bekend worden van het raadsvoorstel kondigde Eneco aan de maatwerkvoorschriften ter discussie te willen stellen. Daarmee zou de bescherming die de maatwerkvoorschriften nu bieden helemaal op de tocht te staan en zouden we in Houten uitsluitend terugvallen op de wettelijke normen die voor windmolens gelden (het Activiteitenbesluit). Was dat het effect dat het college uiteindelijk met terugkeer naar de maatwerkvoorschriften voor ogen had?

De afgelopen jaren zijn kosten noch moeite gespaard om in gesprek te blijven met tegenstanders van het windpark. Maar we zien inmiddels ook andere ontwikkelingen. Tijdens de voorbespreking met de raad waren de reacties van verschillende insprekers een teken van een kanteling in Houten op het windmolendossier. Sterker dan de stem van tegenstanders klinkt nu ook het geluid van pleitbezorgers voor het windpark voor de opwekking van duurzame energie . Daarmee lijkt er een groter draagvlak te groeien voor uitbreiding van de energieproductie (meer draaiuren) door de drie molens langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Dat zou toch ook GroenLinks als muziek in de oren moeten klinken!?

Nee, dit had allemaal geen rol gespeeld! De coalitiepartijen ontboezemden met pijn in het hart het wel anders gewild te hebben, maar ‘zolang de maatwerkvoorschriften er zijn ….’ , het écht niet anders kon dan het raadsvoorstel te volgen. Dank je de koekoek! In plaats van zelf de politieke moed te hebben om zich uit te spreken vóór windenergie, wat men werkelijk jaar in jaar uit heeft gepredikt, gooien GroenLinks en CU nu de handdoek in de ring en liet men doorschemeren dat anderen de kolen uit het vuur moeten halen. Wedden dat wanneer de rechter de maatwerkvoorschriften om zeep helpt, de coalitiepartners opnieuw een draai maken?

De complimenten gaan naar D66 die in dit debat wel kiest voor het algemeen belang en de voortzetting van het draaiprogramma van tijdens de proef. In onze ogen heeft D66 een aantal zaken goed met elkaar verbonden: het beëindigen van de evaluatie, kiezen voor het algemeen belang en het in gesprek blijven met de stakeholders. We hebben hen daarom gesteund in het debat. Het mocht allemaal niet baten, de coalitie heeft de rijen gesloten en dat was helaas te verwachten. Maar het is natuurlijk een illusie te denken dat de discussie in Houten over dit windpark zal verstommen. Tegenstanders en voorstanders laten hun stem volop horen. Het is jammer dat deze coalitie de handen in de lucht gooit, niet de regie pakt en weer een speelbal wordt van omstandigheden.

Het bericht Windmolenpark Houten. Over idealen en de barre werkelijkheid. verscheen eerst op PvdA Houten.

Handig nieuws! Onze wethouder heeft ...

GroenLinks GroenLinks Houten 12-01-2019 12:50

Handig nieuws! Onze wethouder heeft het eerste Houtense Energie Bespaar café geopend. #groenlinks #houten #energie https://www.facebook.com/2258327994402999/posts/2295941020641696/

Informatie-avonden Windpark Goyerbrug | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 03-12-2018 00:00

In november waren er drie informatie-avonden over Windpark Goyerbrug: één in Schalkwijk, één in ‘t Goy en één in Wijk bij Duurstede/Cothen. De gespreksavonden werden georganiseerd voor omwonenden binnen een straal van 2,5 km rond de plek waar de windmolens mogelijk komen. De gemeente verwacht op korte termijn een vergunningsaanvraag van een initiatiefnemer voor een windmolenpark bij de Goyerbrug.

GroenLinks Wethouder Hillde de Groot ging in gesprek met omwonenden, met een open agenda: iedereen werd uitgenodigd te vragen en zeggen wat hij/zij wilde vragen of zeggen. Raadsleden van diverse partijen waren aanwezig om te luisteren. Ook GroenLinks luisterde mee.

Belangrijke bezwaren van omwonenden bleken:

Mensen vrezen  voor het open landschap,  geluid en slagschaduw, en denken dat Houten er expres voor kiest om de windmolens bij de gemeentegrens te plaatsen. Mensen voelen zich overvallen: omdat het proces al zover gevorderd is, lijken er nauwelijks nog mogelijkheden tot inspraak te zijn.

Hoe zit GroenLinks hierin? 

We zijn de eerste generatie die de gevolgen van klimaatverandering merken en de laatste die haar kunnen stoppen. Daarom moeten we de komende jaren grote stappen zetten om de opwarming van de aarde tegen te gaan; ook in de gemeente Houten. De gemeenteraad heeft vastgesteld dat Houten in 2040 energieneutraal moet zijn. GroenLinks is blij met deze doelstelling. Om die te halen kunnen we helaas niet meer kiezen voor de ene of de andere maatregel. We moeten zowel energie besparen als schone energie opwekken met zon én wind. Een tweede windpark in Houten is daarom onvermijdelijk. Een windpark bij Goyerbrug kan de stroom van alle Houtense huishoudens opwekken. Tegelijkertijd is dat overigens nog maar 40% van het totale Houtense stroomverbruik.

Dat omwonenden zich zorgen maken is heel begriipelijk. GroenLinks vindt het belangrijk dat er duidelijk wordt gecommuniceerd met omwonenden en dat de gemeente in gesprek met hen blijft. Wij hopen dat het mogelijk is om tegemoet te komen aan zorgen van omwonenden, waarbij er een verstandige afweging gemaakt moet worden tussen het belang van de omwonenden en het algemene belang. Omwonenden moeten bovendien kunnen meeprofiteren van de realisatie en exploitatie van het windpark. Wij juichen het dan ook toe dat het plan is om één molen coöperatief te maken. Dat is een belangrijke stap, net als deze informatie-avonden. GroenLinks moedigt het college aan om te (blijven) investeren in communicatie met de omwonenden.

Open dialoog tijdens bewonersavond over windpark Goyerbrug | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 18-11-2018 00:00

Op  15 november werd een informatieavond gehouden over de (mogelijke) komst van windmolens Goyerbrug in ’t Goy. Onze GroenLinks wethouder Hilde de Groot ging  open de dialoog aan met de ruim 70 aanwezigen.

Tijdens de bijeenkomst waren er veel vragen. Vragen over: 

het draagvlak . Bijvoorbeeld  Hoe meet je draagvlak? Wie vormen het draagvlak? De wethouder gaf aan dat het op  1e plaats een taak is van de initiatiefnemer om draagvlak te organiseren. Daarnaast gaat de wethouder gesprekken aan. Op basis van beide maakt de gemeente een afweging over het draagvlak.   beïnvloedingsruimte.  Is het al beklonken? Mogen het bijvoorbeeld in plaats van vier grote ook 8 kleinere molens worden? Ja, er is beïnvloedingsruimte . Het besluit ligt nog open. Het hele pakket aan belangen zal gewogen worden waarbij het belang van de direct betrokken bewoners zwaar zal wegen. Gezondsheidsrisico’s.  Wat zeggen de (internationale) onderzoeken over bv. straling en geluid? De wethouder benoemde het overheidsstandpunt dat er op dit moment niets bekend is van gezondheidsrisico’s door windturbines. Dit werd ook bevestigd door de aanwezige vertegenwoordiger van de provincie.

De wethouder was open over het gegeven dat de initiatiefnemer  een sterke troef in handen heeft. Mocht de gemeente Houten  namelijk ‘nee’ zeggen tegen de komst, dan zal de provincie als bevoegd gezag toch akkoord gaan met de plannen. Reden is het feit dat de windmolens opgenomen zijn in het structuurplan. Het initiatief moet wel binnen de wettelijke kaders blijven. De provinciale vertegenwoordiger was hierover duidelijk.

De aanwezigen kregen uitleg van de wethouder over de duurzaamheidstaak voor de komende jaren die de gemeenten van het Rijk opgelegd hebben gekregen. De gemeente Houten werkt waar het maar kan regionaal samen, maar heeft ook een eigen  duurzaamheidstaak. Voor windmolens zal voornamelijk naar het buitengebied gekeken worden, maar voor de woningbouwplannen vooral naar de binnenstedelijke gebieden. Veel aanwezigen benadrukten dat de gemeente vooral zelf de regie moet voeren.

/r/8f67117047ef4a7af369355eaef6a9e2?url=http%3A%2F%2Fhouten.groenlinks.nl%2Fnieuws%2F%28c%29+GroenLinks+Houten&id=e36f098e6d4eb7dcb6b24620acb67739fe109147
(c) GroenLinks Houten
/r/8f67117047ef4a7af369355eaef6a9e2?url=http%3A%2F%2Fhouten.groenlinks.nl%2Fnieuws%2F%28c%29+GroenLinks+Houten&id=e36f098e6d4eb7dcb6b24620acb67739fe109147
(c) GroenLinks Houten

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.