Nieuws van politieke partijen in Zwolle inzichtelijk

51 documenten

Trots op Zwols aandeel in RES en zorgen over ‘foute’ zonnepanelen

ChristenUnie ChristenUnie Zwolle 10-05-2021 11:59

https://zwolle.christenunie.nl/k/n38119/news/view/1372055/597681/zonnepark_bomhofsplas-900-.jpg

“Een wereldprestatie is geleverd in Zwolle met twee drijvende zonneparken.” Fractielid Ruben van den Belt is lovend over de Zwolse inbreng binnen de Regionale Energie Strategie (RES) West-Overijssel. In de laatste raadsvergadering prees hij acties van inwoners, de energiecoöperatie en lokale ondernemers. Ruben deelde tegelijk zijn zorgen over zonnepanelen die mogelijk door moderne slavernij uiteindelijk bij ons terechtkomen.

In zijn debatbijdrage over het Hoofdlijnenakkoord RES 1.0 zei Ruben ‘zeer onder de indruk’ te zijn van de plannen die inwoners van Tolhuislanden onlangs presenteerden. De wind- en zonne-energie die daar in de toekomst kan worden opgewekt kan een groot deel van de Zwolse huishoudens van stroom voorzien. “En daarbij proberen we tegelijk te voorkomen dat de energierekening niet te veel stijgt”, aldus Ruben.

De ChristenUnie-fractie sprak onlangs -met GroenLinks-collega’s- met de kartrekkers van het grootschalige zon- en wind project in het Noord-Zwolse buitengebied. “Tegelijk merkten we ook wat onzekerheid, wat vooral te maken heeft met de uitbreidingsrichting van Hessenpoort.” Die richting kan stevige impact hebben op zowel de opwekking van duurzame energie als investeringen in het boerenbedrijf. Ruben polste wethouder Monique Schuttenbeld of zij op hoogte was van deze onzekerheid en wat het college de inwoners gauw duidelijkheid kan bieden.

Na dichtbij huis te zijn gestart, sloot Ruben zijn bijdrage af met zorgen die ontstaan in China maar verbonden zijn met onze daken. Oeigoeren worden namelijk in detentiekampen gedwongen producten te produceren voor de westerse markten, werd onlangs bekend. “Moderne slavernij, dat via containerschepen en bestelbusjes bij ons thuis komt.” Het betreft ook productie van zonnepanelen. “We proberen de energietransitie zo eerlijk mogelijk vorm te geven, met aandacht voor lokaal eigendom. Dan moet dat niet ten koste gaan van mensenlevens aan de andere kant van de wereld”, stelt Ruben in de raad. Hij wil in de RES graag zien hoe ontwikkelaars gestimuleerd kunnen worden lokaal in te kopen, gegarandeerd zonder enige vorm van mensenhandel in de productielijn.

ChristenUnie trots op Zwols aandeel in RES en zorgen over ‘foute’ zonnepanelen

ChristenUnie ChristenUnie Zwolle 19-04-2021 14:38

https://zwolle.christenunie.nl/k/n38119/news/view/1372055/597681/zonnepark_bomhofsplas-900-.jpg

“Een wereldprestatie is geleverd in Zwolle met twee drijvende zonneparken.” Fractielid Ruben van den Belt is lovend over de Zwolse inbreng binnen de Regionale Energie Strategie (RES) West-Overijssel. In de laatste raadsvergadering prees hij acties van inwoners, de energiecoöperatie en lokale ondernemers. Ruben deelde tegelijk zijn zorgen over zonnepanelen die mogelijk door moderne slavernij uiteindelijk bij ons terechtkomen.

In zijn debatbijdrage over het Hoofdlijnenakkoord RES 1.0 zei Ruben ‘zeer onder de indruk’ te zijn van de inwoners van Tolhuislanden die zelf aan plannen voor duurzame energie in hun buurt werken. De ChristenUnie-fractie sprak onlangs -met GroenLinks-collega’s- met de kartrekkers van het grootschalige zon- en wind project in het Noord-Zwolse buitengebied. “Tegelijk merkten we ook wat onzekerheid, wat vooral te maken heeft met de uitbreidingsrichting van Hessenpoort.” Die richting kan stevige impact hebben op zowel de opwekking van duurzame energie als investeringen in het boerenbedrijf. Ruben polste wethouder Monique Schuttenbeld of zij op hoogte was van deze onzekerheid en hoe het college de inwoners gauw duidelijkheid kan bieden.

Na dichtbij huis te zijn gestart, sloot Ruben zijn bijdrage af met zorgen die ontstaan in China maar verbonden zijn met onze daken. Oeigoeren worden namelijk in detentiekampen gedwongen producten te produceren voor de westerse markten, werd onlangs bekend. “Moderne slavernij, dat via containerschepen en bestelbusjes bij ons thuis komt.” Het betreft ook productie van zonnepanelen. “We proberen de energietransitie zo eerlijk mogelijk vorm te geven, met aandacht voor lokaal eigendom. Dan moet dat niet ten koste gaan van mensenlevens aan de andere kant van de wereld”, stelt Ruben in de raad. Hij wil in de RES graag zien hoe ontwikkelaars gestimuleerd kunnen worden lokaal in te kopen, gegarandeerd zonder enige vorm van mensenhandel in de productielijn.

Biomassacentrale in Zwolle: toekomstbestendig?

CDA CDA GroenLinks Zwolle 14-08-2020 10:24

Vandaag inDe Stentor: bouw biomassacentrale in Zwolle door toewijzing subsidie een grote stap dichterbij. Maar inwoners en diverse partijen zoalsCDA Zwollezagen dit toch liever niet komen? Hoe zit dat nou? In november 2019 werd duidelijk dat er een biomassacentrale in de planning zat. Het CDA heeft hier vervolgens vragen over gesteld (linkRTV Focus Zwolleonderaan). De vergunning bleek namelijk al aangevraagd te zijn maar de omwonenden waren echter nog niet geïnformeerd..en dat is niet zo netjes. De wethouder heeft daarop de politieke woordvoerders geïnformeerd over de kwestie. Er werd toegegeven dat het niet informeren van belanghebbenden onhandig was. De wethouder (red. Mevr Schuttebeld - Groen Links) gaf aan er echter niet voor te willen gaan liggen, dit omdat de aanvraag voldoet aan landelijke regelgeving. Zij zag dan ook geen reden om géén goedkeuring te verlenen. De firmaBrouwer Balkbrugkon met deze goedkeuring op zak dan ook de subsidie (red. SDE-subsidie) aan gaan vragen. Omdat er landelijk veel discussie is over het nut en noodzaak van biomassa, was de timing onhandig. Onze woordvoerder heeft dan ook aan de Tweede Kamerfractie gevraagd om snel duidelijkheid te creëren m.b.t. biomassa. Dit heeft echter geen invloed meer op de dan al lopende aanvraag uit Zwolle. Als lokale politieke fractie blijven we aandacht vragen voor goed overleg, voor het belang van draagvlak bij de omwonenden. Woordvoerder Arjan Spaansgeeft hierbij het volgende aan: "het is essenteel dat partijen elkaar kunnen vinden. Wat ons betreft hoeft deze centrale er nu niet te komen. In Rijshout bijvoorbeeld is vandaag (red. 14 aug) gestopt met een plan voor een centrale, dit door de maatschappelijke onrust. Stel dat deze er echter wel komt, dan zien we graag een kleinere centrale, goede CO2-afvang, een goede filtrage en vooral een continu monitoring van de uitstoot. Daarmee haalt de uitbater dan een hoop zorgen weg." Meer lezen? Zie onderstaande websites. https://www.destentor.nl/zwolle/bouw-grote-biomassacentrale-op-voorst-in-zwolle-opnieuw-een-stap-dichterbij~a809cff8/ https://www.rtvfocuszwolle.nl/bewoners-frankhuis-maken-zich-ernstig-zorgen-over-nieuwe-biomassacentrale/?fbclid=IwAR2oTNmlj_lO7ng9TJpjwa4N3tQCueBBdnHvHs50FWDPNPso0X3QKzkU4o0

CDA Zwolle bezoekt de Bomhofsplas

CDA CDA Zwolle 04-07-2020 15:55

Afgelopen week was het CDA Zwolle op werkbezoek bij de Bomhofsplas. Rondom de Bomhofsplas spelen twee onderwerpen: het zonnepark en de (eventueel) toekomstige verondieping van deze zandwinningsplas. Voor ons een reden om -ter beeldvorming- de diverse partijen te bezoeken en te spreken. Zonnepanelen Wij (fractieondersteuner Hannah Borkhuis, burgerraadslid Inge Maartje Pieneman en de fractieleden Margriet Boersma en Arjan Spaans) hebben met eigen ogen gezien dat de zonnepanelen op de Bomhofsplas miv afgelopen week gereed zijn! De laatste testen werden tijdens ons bezoek uitgevoerd waarnaBlauwvinger Energieformeel de eigenaar is geworden van dit hele grote zonnepark. Over de techniek en het project werden we bijgepraat door GroenLeven: deze partij heeft het park aangelegd en zal ook het onderhoud verzorgen. Bij het hele project heeft Energiefonds Overijssel enGemeente Zwollezijn steentje zeker bijgedragen. Wist u trouwens dat er alleen in China nog een groter park op water ligt? Na de vakantie starten Blauwvinger Energie en GroenLeveneen campagne voor Zwolse Energie, daarvoor worden nu de websites verder ingericht. Blauwvinger Energie krijgt per klant een vergoeding, waarmee deze lokale coöperatie weer nieuwe initiatieven kan starten. Verondiepen Tijdens ons bezoek hebben we het -uiteraard- ook over het toekomstige verondiepen gehad: het ophogen/opvullen van de zijkanten van de zandwinlocatie Bomhofsplas. Deze operatie zal na afloop van de vergunning voor het zand winnen worden uitgevoerd door de eigenaar van de zandwinningsplas, de Dekker Groep. Het doel hiervan is om het verloop van de kade meer geleidelijk af te laten lopen en daarmee de natuur, de biodiversiteit een betere kans te geven en de locatie netjes en verantwoord achter te laten. We hebben als CDA tijdens het bezoek de zorgen van de Zwollenaren besproken, zeker na diverse problemen bij een ander verondiepingsproject in Nederland. Het is voor veel partijen en dus ook voor ons, onduidelijk in hoeverre er verontreinigde grond in de plas wordt aangebracht. We begrijpen dat het gewonnen zand niet terug zal komen, dat is broodnodig voor alle bouwwerkzaamheden. Maar wat we niet willen is dat we er over 20 of 40 jaar achter komen dat we beter afspraken aan de voorkant hadden moeten maken. De Dekker Groep geeft aan dat zij veel ervaring hebben, er zijn bij hen diverse projecten zonder problemen en in goede samenwerking verlopen. Het tempo van hun bedrijf wordt niet bepaald door de speculanten, maatschappelijk duurzaam ondernemen staat dan ook hoog in het vaandel. De vertegenwoordigers van de Dekker Groep geven duidelijk aan dat ze geen ‘gedoe’ willen: zij willen alleen met draagvlak in de omgeving aan de slag. Fractielid en woordvoerderArjan Spaansheeft aan de Dekker Groep gevraagd om samen met de inwoners (nog beter) aan dat wederzijds vertrouwen te werken. Dat kan door in overleg te blijven én het verhaal over hoe de Dekker Groep het zogeheten verondiepen wil gaan uitvoeren, breed te gaan vertellen. Arjan: “bij twijfel moeten we niet inhalen, dat was tot nu toe het geval. Wat wij tijdens dit werkbezoek hebben gehoord, geeft mij in ieder geval het gevoel dat er ruimte is om die twijfel weg te nemen. Met een positief kritische houding en door het inbouwen van zekerheden moeten we in staat zijn om elkaar te vinden.” Zie voor de Zwolse zorgen: De Stentor Zwollehttps://www.destentor.nl/…/buurt-bezorgd-om-procedure-vero…/ Zie voor achtergronden vanuit de Dekker Groep: https://verondiepen.nl/

Dromen over de wereld na corona 4: Anne Marth en Spencer | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 05-06-2020 00:00

Hoe zie jij de wereld na corona? Vallen we terug in het oude systeem, of weten we op een nieuwe manier met elkaar en de wereld om te gaan? In deze serie spreken we Zwolse GroenLinksers over hun idealen. Wat is jouw droom na de coronacrisis?

Anne Marth

 

Mijn naam is Anne Marth Kuilder. Ik werk in Kampen in de bibliotheek en houd me daar bezig met basisvaardigheden en de programmering. Vanaf mijn zestiende was ik lid van DWARS. Sinds een paar jaar heb ik mijn politiek lidmaatschap nieuw leven in geblazen en ben ik actief voor GroenLinks Zwolle in de campagne en het organiseren van activiteiten.

Mijn ouders komen uit protestantse kerken met weinig ruimte voor vragen. Al voordat ik geboren was, waren zij bezig zich daar losser van te maken. Ik ben zelf opgegroeid in een liberale protestantse gemeente en ging naar een katholieke basisschool. Ik heb stiekem communie gedaan, dus vanaf mijn achtste jaar ben ik een soort van oecumene. Toen ik twaalf was ben ik ook andere heilige boeken gaan lezen, toen nog in de overtuiging dat ik daarna kon zeggen dat ik de waarheid had ontdekt. Inmiddels noem ik mezelf nog altijd religieus en met aarzeling zeg ik daar dan ook christelijk achteraan, omdat die traditie mij het vertrouwdste is.

Mijn droom na Corona:

Een paar weken geleden werd een filmpje dat al drie jaar oud is opnieuw weer veel gedeeld. Het is een filmpje van een interview van Robert E. Kelly, een BBC-correspondent, waarin hij tijdens zijn serieuze verhaal live op televisie gestoord wordt door zijn twee kleine kinderen die zijn werkkamer binnenvallen. Zijn vrouw redderend en struikelend erachteraan in een poging de twee peuters buiten beeld te houden. Ik denk dat de situatie voor ouders van jonge kinderen die door Corona gedwongen thuis moeten werken erg herkenbaar was. Bij heel veel mensen zijn er de afgelopen weken deuken gekomen in zorgvuldig opgepoetste imago’s. Het is mijn wens dat er na deze crisis ruimte blijft voor dit menselijk gestuntel. Dat we niet meer hoeven te doen alsof we het allemaal alsmaar onder controle hebben.

Nu stuntelen we met nieuwe rituelen om iemand te begroeten, om met een hoogwerker tóch naar oma te kunnen zwaaien (die dat door alle emoties bijna niet aankan), met de 1,5-meter samenleving en wat daarin nu wel of niet mag. Ik hoop dat we blijven stuntelen en verdragen dat we het niet zo goed weten. Zodat we onszelf trainen in mededogen als we zelf of een ander niet voldoen aan een opgepoetst plaatje. In de hoop dat er zo meer ruimte ontstaat voor mensen voor wie betaalde arbeid niet passend is, die hebben moeten vluchten, die discriminatie aan de lijve ervaren, die niet in een heteronormatief M/V hokje passen, die armoede van huis uit meegekregen hebben, die gewoon vette pech gehad hebben... en net als iedereen gewoon maar mens zijn.

 

Spencer

Mijn naam is Spencer Roozeboom. Ik ben opgegroeid in Zwartsluis, maar ik woon al jaren in Zwolle. Ik weet nog goed hoe ik 12 jaar geleden, toen nog met een diesel rijdend op de snelweg, een vrachtwagen met varkens zag rijden. Opeens dacht ik: wie zijn wij om zo met dieren en met de aarde om te gaan? Sindsdien eet ik vega(n) en zet ik me in voor een schone aarde. Uiteraard heeft die diesel plaats gemaakt voor een elektrische auto.

Met veel plezier woon ik in een CO2-neutraal huis. Ons huis is zo duurzaam dat het energie oplevert! Wat mij zelf energie oplevert is het verduurzamen van de stad. Dat begon heel klein: met twee buren wilde ik een groen dak aanleggen. Dat heeft een sneeuwbaleffect veroorzaakt waardoor we nu bezig zijn om voor 500 huishoudens groene daken te realiseren – in totaal 10.000 vierkante meter aan extra groen in de stad!

Mijn droom na corona:

De coronacrisis nodigt uit om meer oog te hebben voor onze directe omgeving. We zijn allemaal meer thuis, misschien ook in de zomervakantie. In wat voor omstandigheden willen we eigenlijk wonen? Als ons gezin vroeger een dagje naar Zwolle ging reden we met de auto langs Milligen – toen nog allemaal prachtig weiland. Nu is dat bebouwd, en woon ik zelf in Stadshagen. Huizenbouw moeten we niet tegenhouden, maar als we het slim aanpakken kunnen we het groen bewaren, door duurzame opties de standaardkeuze te maken. En met Buurkracht Zwolle proberen we alle Zwollenaren daartoe aan te sporen.

Voor verduurzaming zijn twee dingen nodig: ten eerste moeten mensen weten dat het een heel haalbare optie is. Zeker als je samenwerkt, want iedereen kan meedoen. Dat verbetert de sociale cohesie in de buurt. Daarnaast moeten we leren iets verder vooruit te kijken. Verduurzamingskosten zijn investeringen die zichzelf terug betalen. Daarom moeten we ook kijken hoe we mensen met een laag inkomen de kans kunnen geven om hun huis te verduurzamen.

Mijn doel is om zoveel mogelijk impact te maken. We gaan nu richting de 10.000 vierkante meter groen dak in Zwolle. Ik heb goede hoop dat we dat doel gaan halen. Dat de subsidiepot hiervoor nu even leeg is, vind ik eigenlijk heel mooi. Er gaan veel meer mensen dan verwacht voor een groene en duurzame stad, dat is toch geweldig?  

 

/r/8ca8710308a624ef9754d996fb9c2f70?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fdromen-over-de-wereld-na-corona-4-anne-marth-en-spencer&id=72a3a19b0661f7b1982c77ea80476fe0806151ec
/r/8ca8710308a624ef9754d996fb9c2f70?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fdromen-over-de-wereld-na-corona-4-anne-marth-en-spencer&id=72a3a19b0661f7b1982c77ea80476fe0806151ec
/r/8ca8710308a624ef9754d996fb9c2f70?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fdromen-over-de-wereld-na-corona-4-anne-marth-en-spencer&id=72a3a19b0661f7b1982c77ea80476fe0806151ec
/r/8ca8710308a624ef9754d996fb9c2f70?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fdromen-over-de-wereld-na-corona-4-anne-marth-en-spencer&id=72a3a19b0661f7b1982c77ea80476fe0806151ec

Plannen voor duurzame elektriciteit en warmte in Zwolle een stapje verder

CDA CDA Zwolle 29-05-2020 15:20

De afgelopen periode is het concept bod voor de Regionale Energie Strategie (RES) aan de Zwolse gemeenteraad ter kennisgeving voorgelegd. Het bod is een optelsom van de ambities van de regio West Overijssel en laat zien waar en wanneer de provincie, diverse gemeenten en waterschappen hernieuwbare energie willen gaan realiseren. Het gaat hierbij om duurzame elektriciteit en duurzame warmte. De raad en de RES De gemeenteraad heeft in formele zin geen directe invloed op de totstandkoming van de regionale concept RES. De Zwolse raad had -als volksvertegenwoordigend orgaan- afgelopen maandag echter de gelegenheid om moties (ideeën en bedenkingen) in te dienen. In de komende maand wordt er regionaal gekeken of de onderwerpen van de in de raad aangenomen moties essentieel zijn en/of in meer gemeenten spelen. Mocht dat zo zijn, dan zal de regio deze onderwerpen integreren in het regionale concept RES of in het plan van aanpak. De route van de RES De concept RES zal 1 juli worden aangeboden aan het planbureau van de leefomgeving (PBL). Daar kijkt men tot uiterlijk 1 oktober of alle plannen leiden tot het bereiken van de nationale klimaatdoelstellingen. Vanaf juli zal de regio Overijssel West, waar Zwolle onderdeel van is, aan de slag gaan met het invullen van de details voor de vaststelling van de definitieve RES (RES 1.0). In oktober 2021 moet die RES 1.0 namelijk gereed zijn met daarin alle uitvoeringsdetails (wie, wat, waar, etc.) van de diverse gemeenten. Beren op de RES Als we vanaf juli onderweg zijn naar de definitieve RES 1.0, dan levert dat ook vast en zeker pittige keuzemomenten op en mogelijk dilemma’s. Zo gaf woordvoerder van CDA Zwolle Arjan Spaans in het debat aan: “in de RES gaat de zon niet voor niets op en ook de wind komt niet meer gratis uit de lucht vallen. Plannen wekken weerstand op als onze inwoners niet goed worden meegenomen in dit verhaal. Als partij zijn we tot nu toe niet tevreden met hoe onze inwoners betrokken zijn.” Dit wordt ook bevestigd in het concept bod door de zin: ‘er is gewerkt onder hoge druk...hierdoor kon er vooraf geen regionaal participatieproces met inwoners plaatsvinden’. Het CDA vroeg in het debat dan ook om duidelijkheid over de communicatie- en participatieplannen tot aan de RES 1.0. Om dit kracht bij te zetten, heeft de partij afgelopen maandag een motie ingediend. RES best Het is duidelijk dat de wens om de Zwollenaar meer te betrekken breed gedeeld wordt: de motie is unaniem aangenomen. Het is nu aan het college om uiterlijk 1 oktober met een duidelijk en transparant communicatie- en participatieplan te komen. Spaans: “deze RES-reis is nieuw en we hebben daarbij geen gids. De kracht zit hem dan ook in goed met elkaar samenwerken: in de regio én in de stad!”

Plannen voor duurzame elektriciteit en warmte in Zwolle een stapje verder

CDA CDA Zwolle 29-05-2020 15:20

De afgelopen periode is het concept bod voor de Regionale Energie Strategie (RES) aan de Zwolse gemeenteraad ter kennisgeving voorgelegd. Het bod is een optelsom van de ambities van de regio West Overijssel en laat zien waar en wanneer de provincie, diverse gemeenten en waterschappen hernieuwbare energie willen gaan realiseren. Het gaat hierbij om duurzame elektriciteit en duurzame warmte. De raad en de RES De gemeenteraad heeft in formele zin geen directe invloed op de totstandkoming van de regionale concept RES. De Zwolse raad had -als volksvertegenwoordigend orgaan- afgelopen maandag echter de gelegenheid om moties (ideeën en bedenkingen) in te dienen. In de komende maand wordt er regionaal gekeken of de onderwerpen van de in de raad aangenomen moties essentieel zijn en/of in meer gemeenten spelen. Mocht dat zo zijn, dan zal de regio deze onderwerpen integreren in het regionale concept RES of in het plan van aanpak. De route van de RES De concept RES zal 1 juli worden aangeboden aan het planbureau van de leefomgeving (PBL). Daar kijkt men tot uiterlijk 1 oktober of alle plannen leiden tot het bereiken van de nationale klimaatdoelstellingen. Vanaf juli zal de regio Overijssel West, waar Zwolle onderdeel van is, aan de slag gaan met het invullen van de details voor de vaststelling van de definitieve RES (RES 1.0). In oktober 2021 moet die RES 1.0 namelijk gereed zijn met daarin alle uitvoeringsdetails (wie, wat, waar, etc.) van de diverse gemeenten. Beren op de RES Als we vanaf juli onderweg zijn naar de definitieve RES 1.0, dan levert dat ook vast en zeker pittige keuzemomenten op en mogelijk dilemma’s. Zo gaf woordvoerder van CDA Zwolle Arjan Spaans in het debat aan: “in de RES gaat de zon niet voor niets op en ook de wind komt niet meer gratis uit de lucht vallen. Plannen wekken weerstand op als onze inwoners niet goed worden meegenomen in dit verhaal. Als partij zijn we tot nu toe niet tevreden met hoe onze inwoners betrokken zijn.” Dit wordt ook bevestigd in het concept bod door de zin: ‘er is gewerkt onder hoge druk...hierdoor kon er vooraf geen regionaal participatieproces met inwoners plaatsvinden’. Het CDA vroeg in het debat dan ook om duidelijkheid over de communicatie- en participatieplannen tot aan de RES 1.0. Om dit kracht bij te zetten, heeft de partij afgelopen maandag een motie ingediend. RES best Het is duidelijk dat de wens om de Zwollenaar meer te betrekken breed gedeeld wordt: de motie is unaniem aangenomen. Het is nu aan het college om uiterlijk 1 oktober met een duidelijk en transparant communicatie- en participatieplan te komen. Spaans: “deze RES-reis is nieuw en we hebben daarbij geen gids. De kracht zit hem dan ook in goed met elkaar samenwerken: in de regio én in de stad!”

Bijdrage debat Regionale Energiestrategie (RES) 11 mei

PvdA PvdA Zwolle 12-05-2020 09:14

In een Regionale Energiestrategie (RES) beschrijft elke energieregio hoeveel duurzame energie ze wil opwekken met zonneparken en windmolens. Maandag 11 mei stond de concept RES op de raadsagenda. Mart oude Egbrink formuleert de mening van de PvdA.   “Los van de hoeveelheid van 165 pagina’s was het ook inhoudelijk een worsteling om te kunnen beoordelen of de concept-RES nu goed is of niet. Enerzijds is dit een tussenproduct op weg naar de RES 1.0. Een stuk waar we veel van vinden, maar wel in de wetenschap dat we er nog niet zijn. Deze bijdrage is belangrijke input voor de verdere uitwerking. Maar daaraan voorafgaand volgt een kritische kanttekening over waar we nu staan.

Afgaande op de stukken en diverse bijeenkomsten zou je kunnen concluderen dat we het in de regio samen doen. Dat we niet vanaf nul beginnen. Dat we aansluiten bij de bestaande samenwerking. Dat we een gezamenlijke vertrekpunt creëren. En dat we elkaar niets opleggen. Maar deze positieve aanpak, deze fluwelen handschoen, lijkt toch een beetje te verbloemen dat we vooral kijken naar een optelsom van lokale plannen. Een optelsom waarbij we niet iets durven te vinden van de bijdrage van de ander. Echter een gedeelte van die lokale plannen zijn onder druk van deze RES tot stand gekomen. Dat zie je ook terug in de realisatie: veel gemeenten hebben nog niets gerealiseerd. Alsof ze net bedacht hebben dat ze toch iets moeten met die energietransitie…

Het is dus duidelijk dat het proces richting de concept-RES nodig was om iedereen wakker te schudden en om zo een gezamenlijk vertrekpunt te creëren. Maar onze fractie hoopt van harte dat de toe nu toe gepleegde inzet ook gaat terugkomen in de inhoud, in een gezamenlijk verhaal. Het gaat ons om drie zaken: Hoeveel wekken we op? Waar doen we dat? Hoe doen we dat?

Hoeveel wekken we op? Met de gestelde ambitie van 1,6 TWh in de concept-RES leveren we als regio onze bijdrage aan de 35 TWh. Daarmee leveren we meer dan onze relatieve potentie, zoals berekend door het Nationaal Programma RES. En binnen die 1,6 TWh leveren we als Zwolle volgens onze fractie een reële bijdrage. Kijken vanuit de opdracht die we hebben, is echter wel wat anders dan kijken vanuit een gezamenlijke ambitie. Precies dat missen we.

We missen een gezamenlijke ambitie en visie op de lange termijn. Wij snappen dat de huidige plannen als basis zijn genomen, maar vragen wel om een gezamenlijke ambitie voor na 2030. Vanuit de potentie en ambitie die we als regio hebben in plaats van vanuit de opdracht geredeneerd. De manier waarop je vervolgens die ambitie op de lange termijn invult, is natuurlijk onderhevig aan innovatie, maar je creëert wel een stip op de horizon waarvan we weten dat dat het doel is. Daarmee spelen we in op steeds hogere doelen tot 2050, lok je ook innovatie uit en kun je investeringen in het net inplannen.

Waar doen we dat? Waar moeten zonneparken en windmolens komen? Nog meer dan voor de omvang van de ambitie is gezamenlijkheid hier van belang. Zoals de adviesraad heeft aangegeven is het risico van de optelsom een gebrek aan ruimtelijke samenhang. En dat gebrek is er duidelijk. Er wordt nauwelijks gesproken over grensoverschrijdende plannen en meer dan algemene ontwerpprincipes zijn er nog niet.

Tegelijkertijd zien we zaken die schreeuwen om ruimtelijke samenhang. Windmolens hebben in veel gevallen impact op meerdere gemeenten. Netbeheerders pleiten voor clustering van zonnevelden en windmolens en geven aan dat ze ruim van tevoren willen weten waar ze moeten investeren om de maatschappelijke kosten zo laag mogelijk te houden. De provincie kijkt steeds strenger naar zonneparken. Ga dus met elkaar in gesprek over hoe je gezamenlijk invulling geeft aan de ambitie.

Gum grenzen even uit en kijk hoe iedere gemeente een bijdrage kan leveren. Los van de veronderstelling dat dit altijd op eigen grondgebied zou moeten. Praat met elkaar over clustering, over hoe je verrommeling voorkomt en over de verhouding tussen wind en zon. Onze fractie kan zich overigens goed voorstellen dat je met een aantal gemeenten een groot cluster ontwikkelt in een bepaalde gemeente en daar gezamenlijk van profiteert, met een goede verdeling van kosten en baten.

Hoe doen we dat? En dan het belangrijkste punt: hoe gaan we dit alles doen met elkaar en met onze inwoners? Want als we dit niet samen doen, is er geen draagvlak en is geen enkele ambitie haalbaar.

Over het hoe valt heel veel te zeggen. Bijvoorbeeld over de zeer gebrekkige communicatie tot nu toe, en over de vraag hoe inwoners betrokken worden richting de RES 1.0. Maar het allerbelangrijkste is uiteindelijk het eigenaarschap. Eigenaarschap van projecten en eigenaarschap van de baten is essentieel voor het slagen van de energietransitie. In de RES wordt terecht gesteld dat iedereen te maken krijgt met de energietransitie. Dus iedereen moet mee ook kunnen profiteren van de baten. En volgens ons is het een kerntaak van de lokale overheid om daar voor te zorgen.

In de RES is het streven opgenomen om vijftig procent van de projecten in lokaal eigendom te hebben. Hoe dit bewerkstelligd moet worden, moet nader worden uitgewerkt. Maar voordat het zover is, moeten we stil staan bij dat percentage. Waarom zou je de helft van de baten op voorhand weggeven en laten wegvloeien naar grote ontwikkelaars buiten deze regio, terwijl wij wel de lasten hebben? En als – zoals in de concept RES gesteld wordt – de energietransitie versneld wordt door lokaal eigenaarschap, waarom sta je dan überhaupt nog niet-lokale initiatieven toe? Dat is onlogisch. Wij dienen daarom een motie in met de wens om vijftig procent als harde ondergrens te hanteren en te streven naar honderd procent lokaal eigendom.

Belangrijk hiervoor is wel de juiste ondersteuning van initiatieven. Er is nog een te groot verschil tussen gemeenten en ook onduidelijkheid over bijvoorbeeld leges, financiering en ondersteuning in de vorm van expertise. Maak als regio dus goede afspraken over een gezamenlijke ondersteuningsstructuur waarmee je die lokale projecten meer van de grond krijgt en een voorsprong geeft op projectontwikkelaars.

Wellicht is die honderd procent zelfs met de juiste ondersteuning niet gemakkelijk haalbaar? Daar ligt wat onze fractie betreft een belangrijke taak voor het regionale energiebedrijf. Een regionaal publiek energiebedrijf kan zelf energieparken ontwikkelen om zo voldoende energie op te wekken. In aanvulling op of in samenwerking met lokale coöperaties. Daarmee komt de ambitie dichterbij. Maar het kent meer voordelen. Omdat het in publiek eigendom is garanderen we ook dat de baten lokaal blijven en eventueel opnieuw geïnvesteerd kunnen worden in de energietransitie. Ook zorgen we voor meer ruimtelijke samenhang omdat je in dat publieke bedrijf samen het gesprek voert over de beste locaties.

Het belangrijkste is dat we met een publiek bedrijf zorgen dat de baten ook terecht komen bij inwoners die nu niet de organisatiekracht of de middelen hebben om zelf wat op te zetten of financieel deel te nemen in projecten. De gemaakte winsten vloeien immers terug naar de gemeenten en die kunnen het inzetten voor al hun inwoners. En dat is erg belangrijk, want ook de inwoners met een kleine beurs krijgen te maken met de energietransitie. Wij zien graag dat Zwolle het voortouw neemt om de discussie in de regio te voeren over de rol van een publiek energiebedrijf en dienen daartoe dan ook een motie in.

Tot slot De concept-RES is niets meer en niets minder dan een optelsom van lokale plannen. Het resultaat daarvan is een ambitie die wij binnen de opgave van de RES delen, maar waar echt een gezamenlijk perspectief op de lange termijn aan toegevoegd moet worden. Ons pleidooi daarin: zorg voor gezamenlijkheid, niet alleen in het proces maar ook in de inhoud. Zorg daarbij voor meer dan voldoende ondersteuning van lokale initiatieven. Zorg dat de baten lokaal blijven. Zorg dat iedereen mee kan en mag doen. En pak je rol en verantwoordelijkheid als gezamenlijke overheden.”

Het bericht Bijdrage debat Regionale Energiestrategie (RES) 11 mei verscheen eerst op PvdA Zwolle.

D66 wil groter aandeel voor windmolens in energiestrategie

D66 D66 Zwolle 11-05-2020 17:52

De Regionale Energiestrategie die de gemeenteraad vandaag bespreekt maakt duidelijk dat de klimaatcrisis die we het hoofd proberen te bieden alleen met elkaar opgelost kan worden. Door als gemeentes van de regio West-Overijssel met elkaar samen te werken kunnen wij een goede bijdrage aan het duurzamer worden van Nederland leveren. D66 is dan ook positief dat onze regio een bod heeft gedaan dat serieus in omvang en ambitie is. De ambitie om als regio 1,6 teraWattuur aan elektriciteit te produceren steunen wij.

Participatie

D66 is tevreden over de ambitie, maar dat wil niet zeggen dat de weg daarheen nu al afgelegd is. D66 ziet een verschil tussen de ambitie en dat wat al gerealiseerd is of wat op korte termijn waarschijnlijk gerealiseerd wordt. D66 wil de ambitie waarmaken door participatie van inwoners, zoals Blauwvinger Energie dat met Zwollenaren zorgt voor een steeds groter aanbod aan duurzame energie of de windmolens in Tolhuislanden. D66 wil dat inwoners op de hoogte zijn dat de energietransitie juist de kans biedt om zelf bij te dragen; om als individu én als regio autonomer te worden op het gebied van energie. De regio kan daarbij dienen als facilitator van deze processen. Door burgers te helpen wegwijs te worden in het realiseren van het potentieel van hun eigen woonomgeving. En zo de stap te zetten van not in my backyard naar what’s in it for me  om uiteindelijk te belanden bij please, in my backyard.

Windenergie

De ambities die neergelegd worden zijn groot en het vraagt dan ook veel van iedereen om deze te behalen. De mogelijkheden zijn beperkt en het vraagt om realisme: de ambitie kan niet worden behaald zonder windenergie. D66 is verbaasd dat er in dit concept geen extra ruimte is voor windmolens.  In deze concept-RES zijn nog geen zoekgebieden aangewezen, maar het lijkt D66 verstandig om als gehele regio de RES te omarmen en daarbij dus ook in gezamenlijkheid op zoek te gaan naar de beste locaties voor alle types energie-opwek.

Risico’s

Ook in het Zwolle is een aanzienlijk deel van de ambitie om energie op te wekken gericht op zonne-energie. D66 ziet dat hier risico’s aan verbonden zijn. De druk op de energie-infrastructuur groter naarmate er meer energie door de zon opgewekt wordt omdat de pieken hierbij veel hoger zijn. Ook neemt de grilligheid van de levering toe. Daarbij hebben zonnepanelen veel meer ruimte nodig om evenveel elektriciteit te produceren als één windmolen. Het lijkt D66 dan ook verstandig om wind een groter aandeel in de RES te geven.

De afgelopen weken hebben wij mee mogen maken hoe wij, met elkaar, een crisis het hoofd kunnen bieden. D66 denkt dat we diezelfde gezamenlijke daadkrachtigheid ook kunnen laten zien bij het overwinnen van de klimaatcrisis.

 

ChristenUnie Zwolle reageert op de vergunningverlening voor de biomassacentrale aan de Rieteweg

ChristenUnie ChristenUnie Zwolle 28-02-2020 08:47

https://zwolle.christenunie.nl/k/n38119/news/view/1311222/597681/Ruben van de Belt debat energiestransitie februari 2019.jpg

Met het verlenen van de vergunning door de gemeente gaat de beoogde biomassacentrale aan de Rieteweg de volgende fase in. De ChristenUnie Zwolle is positief-kritisch over dit plan, omdat het een noodzakelijke tussenoplossing is in de energietransitie. We realiseren ons dat er veel vragen zijn over de duurzaamheid van een biomassacentrale. Daarom blijven we de inpassing en technische vormgeving nauwlettend volgen. Ook vinden we dat er lessen geleerd moeten worden van het voorproces, waarin omwonenden veel te laat betrokken werden.

Vraag: wat is biomassa en welke soort gaat gebruikt worden bij de beoogde biomassacentrale aan de Rieteweg?

Biomassa is een verzamelterm voor plantaardig restmateriaal dat gebruikt wordt voor het opwekken van energie. Dat kan gaan over geïmporteerde pallets van bomen uit de Verenigde Staten, maar ook om groenafval. In het geval van de Rieteweg gaat het om de laatste categorie: de exploitanten hebben zelf een bedrijf dat groenbeheer langs snelwegen doet, en zij gebruiken dat voor de biomassacentrale in Balkbrug en straks mogelijk ook aan de Rieteweg. Toen Ruben van de Belt, onze woordvoerder, ze vroeg naar het kappen van goede bomen werd meteen gegarandeerd dat zij dat niet doen. Dat is ook logisch, want het hout van een goede boom levert bij bijvoorbeeld een meubelfabriek een veelvoud aan geld op. Aan de Rieteweg zal het dus echt gaan om afval van groenbeheer langs snelwegen.

Vraag: waarin verschilt deze toepassing van biomassa met de biomassacentrale in Breecamp?

Biomassa wordt gemakkelijk op één hoop geveegd. Hetzelfde geldt voor biomassacentrales. Terwijl de verschillen ontzettend groot kunnen zijn. Als we het in Zwolle over biomassa hebben, dan denken we vaak aan de installatie in Breecamp. Die installatie geeft helaas veel overlast, zoals fijnstofuitstoot, geuroverlast en de onduidelijke herkomst van de biomassa. Bovendien is er daar een groot gebrek aan transparantie over de kosten voor de bewoners. Dit zijn negatieve ervaringen die de ChristenUnie serieus neemt en regelmatig bij de wethouder agendeert, helaas tot dusver nog niet met het gewenste resultaat. Om dat kracht bij te zetten hebben wij daar tijdens de begrotingsbehandeling vorig jaar ook een motie over ingediend.

Er bestaan echter verschillende categorieën biomassacentrales. Niet alleen qua techniek, maar ook voor de Wet Milieubeheer. Dat is de wet op basis waarvan de vergunning wordt verleend. Het is namelijk zo dat hoe hoger het vermogen van de ketels van de centrale is, hoe strenger de eisen voor uitstoot en geur zijn. Dan hebben we het niet over enkele procenten strenger, maar vele malen strenger. De biomassacentrale in Breecamp heeft een heel laag vermogen, en hoeft daardoor bijna geen maatregelen te treffen om fijnstofuitstoot en geuroverlast te beperken. De beoogde centrale aan de Rieteweg zit daar meerdere categorieën boven en moet dus aan vele malen strengere eisen voldoen. Zelfs zodanig dat de uitstoot vele malen minder is dan die in Breecamp.

Vraag: waarom is biomassa nodig in de energietransitie?

Los van de stookinstallaties is er over biomassa veel te doen. Ook hier is het belangrijk om het onderscheid te maken, zowel in het soort biomassa als in de toepassing ervan. In het geval van de beoogd biomassacentrale aan de Rieteweg gaat het om houtige biomassa dat eigenlijk afval is. Het bedrijf dat de installatie neer gaat zetten en gaat exploiteren is een groenbeheerder, die vooral groenonderhoud doet langs snelwegen in de regio. Het hout dat ze daarmee verzamelen kan je op een bult laten liggen en laten rotten, maar ook dan komen er broeikasgassen vrij. Daarom is het veel slimmer om houtige biomassa met deze oorsprong te verbranden, zodat er warmte gewonnen kan worden.

In de energietransitie denken we vooral aan zonne-energie en windenergie. Bronnen waar we nog veel winst kunnen halen, en waar in Zwolle ook hard aan gewerkt wordt. Maar toch is niet te verwachten dat we met enkel zon- en windenergie uit de voeten kunnen. Want met elektriciteit is het eigenlijk nog niet goed mogelijk om de hoge temperaturen te bereiken die sommige bedrijven nodig hebben. Op termijn kan dat misschien met groene waterstof, maar tot die tijd moeten er andere oplossingen gezocht worden. Biomassa is zo’n oplossing. Het is dan ook veel logischer om de beperkte hoeveelheid duurzame biomassa die we hebben (dus die uit de buurt komt, en niet van over zee) te gebruiken om hoge temperaturen te bereiken. De biomassacentrale aan de Rieteweg moet namelijk geen warm water, zoals in Breecamp, produceren, maar stoom. Daarmee wordt de biomassa veel beter benut. Om plaats te maken voor een betere oplossing als die zich aandient.

Vraag: waarom heeft de gemeente de vergunning verleend?

De vergunning voor een nieuwe biomassacentrale aan de Rieteweg is verleend door de gemeente. Dat klinkt als een actieve keuze van de gemeente, maar is dat eigenlijk niet: omdat de aanvraag voldeed aan de eisen die landelijke wetgeving stelt heeft de gemeentelijke overheid daarin niet veel te willen. Als de aanvraag aan de wet voldoet, moet de vergunning verleend worden.

Zo werkt dat nou eenmaal in de verdeling van bevoegdheden tussen Rijksoverheid en de lagere overheden.

Vraag: wat is het standpunt van de ChristenUnie?

Voor de ChristenUnie betekent dit dat we positief-kritisch zijn over het plan aan de Rieteweg. De herkomst van de biomassa is zo duurzaam als mogelijk, en de toepassing voor stoom is logisch. Wel blijft biomassa voor ons een ‘tussenoplossing’ op in de energietransitie. Daarom zijn we blij dat het Kabinet alle vormen en toepassingen van biomassa nog eens goed tegen het licht houdt. Daarbij verwachten wij op dit moment dat een project als de beoogde biomassacentrale aan de Rieteweg goed uit dat onderzoek zal komen. Voor kleine centrales met bijna geen normen en bedoeld voor de verwarming van woningen is dat een stuk onzekerder. In Zwolle zijn we daarin afhankelijk van de keuzes van de Rijksoverheid: wij kunnen alleen maar toetsen aan landelijke wetgeving. Wel kunnen wij aangeven wat wij goede keuzes vinden op het gebied van biomassa, bijvoorbeeld door dat op te nemen in de Energiegids. Zodra het onderzoek van het Kabinet is afgerond zullen wij daartoe initiatief nemen.

We vinden dat er geleerd moet worden van het voorproces. Inwoners werden veel te laat betrokken, en werden daardoor terecht ongerust. Een participatieproces met omwonenden, zodat zij met de initiatiefnemers kunnen overleggen over het project en de impact daarvan op de directe omgeving, is echt onmisbaar. Met de Omgevingswet die per 1 januari 2021 ingevoerd wordt mag de gemeente daar ook harde eisen aan stellen, waar nu alleen nog naar de techniek en milieuaspecten gekeken mag worden. In Zwolle gaan we die eisen zelf opstellen, waardoor die voor alle bouwprojecten van toepassing zijn. Of je nou een windturbine, zonnepark of biomassacentrale wilt bouwen: zonder goed overleg met de omwonenden gaat het niet gebeuren.

Vraag: hoe gaat de procedure nu verder?

Eigenlijk het normale vervolg bij iedere vergunningsaanvraag. Belanghebbenden krijgen de mogelijkheid om zienswijzen in te zien en bezwaar te maken volgens de geijkte procedures. Voor de exploitanten is van belang dat zij geld uit de SDE+-subsidie toegewezen krijgen. Dat is een vergoeding gebaseerd op de hoeveelheid geproduceerde energie. De gemeente heeft daar verder geen rol of belang in. Als die subsidie wordt toegekend, zal de exploitant het ontwerpproces vervolgen en uiteindelijk de benodigde bouwvergunningen aan moeten vragen zodat de centrale gebouwd kan worden. Ook dat proces zal in afstemming met belanghebbenden moeten gebeuren, vooral de mensen die last kunnen ondervinden van de bouwactiviteiten. 

Wat Ruben van de Belt, onze woordvoerder, is bijgebleven van het bezoek aan de al bestaande biomassacentrale van de beoogde exploitanten, is dat zij erg zorgvuldig omgaan met de richtlijnen en normen. Waar mogelijk zetten ze extra stappen om het proces zo duurzaam en schoon mogelijk te maken. Ruben proefde de bereidheid om elke stap die mogelijk is te zetten om eventuele overlast te beperken. Onder andere door de CO2 die vrijkomt af te vangen, of door restwarmte te leveren aan het voorgenomen warmtenet in de Aalanden en Holtenbroek. Als het nodig is zal hij de initiatiefnemers daar zeker aan herinneren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.