Nieuws van GroenLinks inzichtelijk

22 documenten

Provincie Noord-Holland#nieuws Er is ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Hollands Kroon 07-06-2019 22:26

Er is een coalitieakkoord! 🎉 ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Heerhugowaard 07-06-2019 15:01

Er is een coalitieakkoord! 🎉 Informateur Laura Bromet: "We hebben een akkoord! Groen Links, VVD, D66 en PvdA gaan samenwerken voor een mooi Provincie Noord-Holland! Aanstaande woensdag de presentatie." Lees meer op onze website: http://bit.ly/2WuCv8d #GroenLinks #Voorverandering

Deze brief stuurden we deze week naar de formateur in Noord-Holland | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks VVD Haarlemmerliede 10-05-2019 00:00

Voor de tweede keer in korte tijd vindt het college van B&W in onze gemeente het niet nodig belangrijke actuele thema's te bespreken met de gemeenteraad. Vorige maand vond VVD Haarlemmermeer wethouder Jurgen Nobel het niet nodig het gesprek aan te gaan over de toekomst van de luchtvaart in aanloop naar een in te dienen zienswijze. Afgelopen week was het weer raak. B&W stuurde een wensenlijstje naar Laura Bromet, die als formateur voor de provincie Noord-Holland bezig is een nieuwe coalitie te vormen.

Onze fractie is verbaasd en geïrriteerd over de brief en heeft besloten om een eigen brief te sturen naar Laura Bromet. De fractie benadrukt in deze eigen brief aan de formateur dat het wensenlijstje van vorige week niet namens de Raad is verstuurd. "Er is zelfs geen overleg over geweest met de gemeenteraad. Sterker nog: veel van de in deze brief genoemde wensen zijn tot op heden nooit besproken in de raad, noch hebben daar enige vorm van instemming ontvangen", zo schrijven fractievoorzitter Maaike Ballieux en vicefractievoorzitter Peter Boerman.

Meer op HCnieuws.

De brief aan de formateur lees je hieronder.

 

Hoofddorp, 4 mei 2019

Geachte mevrouw Bromet,

Als gemeenteraadsfractie van GroenLinks Haarlemmermeer volgen wij met grote interesse de coalitie-onderhandelingen voor de provincie Noord-Holland. 

Zo constateerden wij dat u op 3 mei een brief heeft ontvangen van ons college van Burgemeester en Wethouders. Wij hechten eraan bij u te benadrukken dat deze brief níet namens de gemeenteraad is verstuurd. Er is zelfs geen overleg over geweest met de gemeenteraad. Sterker nog: veel van de in deze brief genoemde wensen zijn tot op heden nooit besproken in de raad, noch hebben daar enige vorm van instemming ontvangen.

Inhoudelijk gaat het daarbij onder meer over het verleggen van de N201 en aansluiting op de A5, die door het college als randvoorwaardelijk wordt gesteld voor de bouw van circa 10.000 woningen. Ook nut en noodzaak van de in de brief genoemde Duinpolderweg zijn wat onze fractie betreft niet eerder onomwonden vastgesteld.

Als voltallige gemeenteraad van Haarlemmermeer hebben wij de intentie tot forse woningbouw uitgesproken. Wij beseffen dat daarvoor ook zeker uitbreiding van de beschikbare infrastructuur nodig zal zijn. Wij hopen echter dat uw nieuwe college zal komen tot een nadrukkelijke heroverweging van de modal split, waarbij met name meer uitgewerkte plannen op het gebied van (H)OV onze voorkeur verdienen, gezien de problemen die deze regio momenteel al kent op gebieden als luchtkwaliteit, congestie, ruimtebeslag en verkeers(on)veiligheid. 

Natuurlijk onderschrijven wij wel degelijk de wens tot samenwerking op dit gebied, net als onder meer de noodzaak tot samenwerking op gebieden als de energietransitie, ruimtelijke kwaliteit, de groenstructuur, biodiversiteit, Schiphol, de Houtrakpolder, de haven van Amsterdam en de Greenport. Voor wat betreft Schiphol willen wij nogmaals benadrukken dat volgens ons ook hier veiligheid, leefbaarheid, gezondheid en milieu in het beleid voorop horen te staan. Wij willen u dan ook met klem vragen geen woningbouw toe te staan in (ernstig) geluidgehinderde gebieden.

Wij stellen het zeer op prijs als bovenstaande bij de onderhandelingen over een nieuwe coalitie worden ingebracht. Wij kijken uit naar de samenwerking met het nieuwe college van Gedeputeerde Staten en treden waar gewenst graag in overleg over genoemde punten.

Met vriendelijke groet,

Maaike Ballieux, fractievoorzitter Peter Boerman, vice-fractievoorzitter GroenLinks Haarlemmermeer

Deze brief stuurden we deze week naar de formateur in Noord-Holland | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks VVD Haarlemmermeer 10-05-2019 00:00

Voor de tweede keer in korte tijd vindt het college van B&W in onze gemeente het niet nodig belangrijke actuele thema's te bespreken met de gemeenteraad. Vorige maand vond VVD Haarlemmermeer wethouder Jurgen Nobel het niet nodig het gesprek aan te gaan over de toekomst van de luchtvaart in aanloop naar een in te dienen zienswijze. Afgelopen week was het weer raak. B&W stuurde een wensenlijstje naar Laura Bromet, die als formateur voor de provincie Noord-Holland bezig is een nieuwe coalitie te vormen.

Onze fractie is verbaasd en geïrriteerd over de brief en heeft besloten om een eigen brief te sturen naar Laura Bromet. De fractie benadrukt in deze eigen brief aan de formateur dat het wensenlijstje van vorige week niet namens de Raad is verstuurd. "Er is zelfs geen overleg over geweest met de gemeenteraad. Sterker nog: veel van de in deze brief genoemde wensen zijn tot op heden nooit besproken in de raad, noch hebben daar enige vorm van instemming ontvangen", zo schrijven fractievoorzitter Maaike Ballieux en vicefractievoorzitter Peter Boerman.

Meer op HCnieuws.

De brief aan de formateur lees je hieronder.

 

Hoofddorp, 4 mei 2019

Geachte mevrouw Bromet,

Als gemeenteraadsfractie van GroenLinks Haarlemmermeer volgen wij met grote interesse de coalitie-onderhandelingen voor de provincie Noord-Holland. 

Zo constateerden wij dat u op 3 mei een brief heeft ontvangen van ons college van Burgemeester en Wethouders. Wij hechten eraan bij u te benadrukken dat deze brief níet namens de gemeenteraad is verstuurd. Er is zelfs geen overleg over geweest met de gemeenteraad. Sterker nog: veel van de in deze brief genoemde wensen zijn tot op heden nooit besproken in de raad, noch hebben daar enige vorm van instemming ontvangen.

Inhoudelijk gaat het daarbij onder meer over het verleggen van de N201 en aansluiting op de A5, die door het college als randvoorwaardelijk wordt gesteld voor de bouw van circa 10.000 woningen. Ook nut en noodzaak van de in de brief genoemde Duinpolderweg zijn wat onze fractie betreft niet eerder onomwonden vastgesteld.

Als voltallige gemeenteraad van Haarlemmermeer hebben wij de intentie tot forse woningbouw uitgesproken. Wij beseffen dat daarvoor ook zeker uitbreiding van de beschikbare infrastructuur nodig zal zijn. Wij hopen echter dat uw nieuwe college zal komen tot een nadrukkelijke heroverweging van de modal split, waarbij met name meer uitgewerkte plannen op het gebied van (H)OV onze voorkeur verdienen, gezien de problemen die deze regio momenteel al kent op gebieden als luchtkwaliteit, congestie, ruimtebeslag en verkeers(on)veiligheid. 

Natuurlijk onderschrijven wij wel degelijk de wens tot samenwerking op dit gebied, net als onder meer de noodzaak tot samenwerking op gebieden als de energietransitie, ruimtelijke kwaliteit, de groenstructuur, biodiversiteit, Schiphol, de Houtrakpolder, de haven van Amsterdam en de Greenport. Voor wat betreft Schiphol willen wij nogmaals benadrukken dat volgens ons ook hier veiligheid, leefbaarheid, gezondheid en milieu in het beleid voorop horen te staan. Wij willen u dan ook met klem vragen geen woningbouw toe te staan in (ernstig) geluidgehinderde gebieden.

Wij stellen het zeer op prijs als bovenstaande bij de onderhandelingen over een nieuwe coalitie worden ingebracht. Wij kijken uit naar de samenwerking met het nieuwe college van Gedeputeerde Staten en treden waar gewenst graag in overleg over genoemde punten.

Met vriendelijke groet,

Maaike Ballieux, fractievoorzitter Peter Boerman, vice-fractievoorzitter GroenLinks Haarlemmermeer

Blog formateur Laura Bromet (8 mei ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 08-05-2019 17:43

Blog formateur Laura Bromet (8 mei ...

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 08-05-2019 15:18

Verse post van informateurs GL & ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Heerhugowaard 15-04-2019 19:21

Verse post van informateurs GL & VVD in de Provincie Noord-Holland is het advies een coalitie GroenLinks, VVD, D66 en PvdA #voorverandering #PS2019 #formatie #spreekjeuit #NoordHolland #GroenLinks https://www.noord-holland.nl/Actueel/Archief/2019/April_2019/Draagvlak_voor_coalitie_met_GroenLinks_VVD_D66_en_PvdA

De Verborgen Vervuiler | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Prins Alexander 17-12-2018 00:00

GroenLinks Tweede Kamerlid Laura Bromet presenteert maandag een voorstel om de 'geheime' CO2-uitstoot die vrijkomt uit drooggevallen veenweidegebieden in Nederland te stoppen.

Nederland bestaat voor een groot deel uit veen. Veen is nat en dat is lastig werken voor de boeren. Daarom verlagen we el eeuwenlang de grondwaterstand in die gebieden. Daardoor droogt het veen uit en komt er per jaar 7 miljoen ton CO2 vrij. Dat staat gelijk aan de uitstoot van 2 miljoen auto’s of de uitstoot van twee kolencentrales. Bromet wil daarom dat het grondwaterpeil in Nederland omhoog gaat om de CO2-uitstoot tegen te gaan.

Bromet: ‘Bij CO2-uitstoot denkt men vaak aan fabrieken, kolencentrales en fossiele brandstoffen. Maar ook onze Nederlandse bodem stoot CO2  uit. Door het grondwaterpeil te verhogen lossen we dat op en het mooie is dat ook onze natuur er op vooruit gaat.’

Initiatiefnota De Verborgen Vervuiler

In 2030 moeten we in totaal 49 megaton CO2  minder uitstoten. De uitstoot van het veen vormt 14% van de totale opgave. Heel Nederland moet aan de slag om de CO2 -uitstoot terug te brengen. Maandag biedt Bromet daarom haar initiatiefnota aan om ook voor het veen een oplossing te zoeken. De belangrijkste maatregelen:

Verhoog het grondwaterpeil in de veenweidegebieden Compensatie voor de boeren die minder opbrengst hebben Benoem een Veencommissaris

Een hoger grondwaterpeil zorgt voor lagere opbrengsten voor de boer. Daarom moeten er nieuwe verdienmodellen komen. Door onderzoek te doen naar de teelt van andere gewassen of door boeren in te zetten als natuurbeheerder. Een Veencommissaris moet worden benoemd om het veenprobleem aan te pakken en met alle stakeholders in gesprek te gaan.

Positieve effecten

Een hoge grondwaterstand is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor weidevogels zoals de grutto en de kievit. Ook gaat het aantal beesten en planten omhoog en dat is hard nodig; sinds 1900 is de biodiversiteit met 80% afgenomen. Daarnaast hebben Nederlandse steden door het lage grondwater te maken met verzakkende huizen en straten. Door de grondwaterstand te verhogen nemen de verzakkingen af

Kosten

CO2-uitstoot uit het veen terugdringen is een goedkope manier om uitstoot van broeikasgassen aan te pakken. De prijs wordt nu berekend op 35 tot 40 euro per gereduceerde ton CO2 uit veen. Ter vergelijking: de opslag van CO2 in de grond (CCS) kost 70-120 euro per ton. Niets doen pakt bovendien duurder uit. Er zijn honderden miljoen extra nodig voor waterbeheer en bovendien becijferde PBL dat de lage waterstand zorgt voor 22 miljard aan kosten aan funderingen.

Meedenken over het voorstel? Dat kan hier.

De Verborgen Vervuiler | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Rozenburg 17-12-2018 00:00

GroenLinks Tweede Kamerlid Laura Bromet presenteert maandag een voorstel om de 'geheime' CO2-uitstoot die vrijkomt uit drooggevallen veenweidegebieden in Nederland te stoppen.

Nederland bestaat voor een groot deel uit veen. Veen is nat en dat is lastig werken voor de boeren. Daarom verlagen we el eeuwenlang de grondwaterstand in die gebieden. Daardoor droogt het veen uit en komt er per jaar 7 miljoen ton CO2 vrij. Dat staat gelijk aan de uitstoot van 2 miljoen auto’s of de uitstoot van twee kolencentrales. Bromet wil daarom dat het grondwaterpeil in Nederland omhoog gaat om de CO2-uitstoot tegen te gaan.

Bromet: ‘Bij CO2-uitstoot denkt men vaak aan fabrieken, kolencentrales en fossiele brandstoffen. Maar ook onze Nederlandse bodem stoot CO2  uit. Door het grondwaterpeil te verhogen lossen we dat op en het mooie is dat ook onze natuur er op vooruit gaat.’

Initiatiefnota De Verborgen Vervuiler

In 2030 moeten we in totaal 49 megaton CO2  minder uitstoten. De uitstoot van het veen vormt 14% van de totale opgave. Heel Nederland moet aan de slag om de CO2 -uitstoot terug te brengen. Maandag biedt Bromet daarom haar initiatiefnota aan om ook voor het veen een oplossing te zoeken. De belangrijkste maatregelen:

Verhoog het grondwaterpeil in de veenweidegebieden Compensatie voor de boeren die minder opbrengst hebben Benoem een Veencommissaris

Een hoger grondwaterpeil zorgt voor lagere opbrengsten voor de boer. Daarom moeten er nieuwe verdienmodellen komen. Door onderzoek te doen naar de teelt van andere gewassen of door boeren in te zetten als natuurbeheerder. Een Veencommissaris moet worden benoemd om het veenprobleem aan te pakken en met alle stakeholders in gesprek te gaan.

Positieve effecten

Een hoge grondwaterstand is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor weidevogels zoals de grutto en de kievit. Ook gaat het aantal beesten en planten omhoog en dat is hard nodig; sinds 1900 is de biodiversiteit met 80% afgenomen. Daarnaast hebben Nederlandse steden door het lage grondwater te maken met verzakkende huizen en straten. Door de grondwaterstand te verhogen nemen de verzakkingen af

Kosten

CO2-uitstoot uit het veen terugdringen is een goedkope manier om uitstoot van broeikasgassen aan te pakken. De prijs wordt nu berekend op 35 tot 40 euro per gereduceerde ton CO2 uit veen. Ter vergelijking: de opslag van CO2 in de grond (CCS) kost 70-120 euro per ton. Niets doen pakt bovendien duurder uit. Er zijn honderden miljoen extra nodig voor waterbeheer en bovendien becijferde PBL dat de lage waterstand zorgt voor 22 miljard aan kosten aan funderingen.

Meedenken over het voorstel? Dat kan hier.

De Verborgen Vervuiler | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Pernis 17-12-2018 00:00

GroenLinks Tweede Kamerlid Laura Bromet presenteert maandag een voorstel om de 'geheime' CO2-uitstoot die vrijkomt uit drooggevallen veenweidegebieden in Nederland te stoppen.

Nederland bestaat voor een groot deel uit veen. Veen is nat en dat is lastig werken voor de boeren. Daarom verlagen we el eeuwenlang de grondwaterstand in die gebieden. Daardoor droogt het veen uit en komt er per jaar 7 miljoen ton CO2 vrij. Dat staat gelijk aan de uitstoot van 2 miljoen auto’s of de uitstoot van twee kolencentrales. Bromet wil daarom dat het grondwaterpeil in Nederland omhoog gaat om de CO2-uitstoot tegen te gaan.

Bromet: ‘Bij CO2-uitstoot denkt men vaak aan fabrieken, kolencentrales en fossiele brandstoffen. Maar ook onze Nederlandse bodem stoot CO2  uit. Door het grondwaterpeil te verhogen lossen we dat op en het mooie is dat ook onze natuur er op vooruit gaat.’

Initiatiefnota De Verborgen Vervuiler

In 2030 moeten we in totaal 49 megaton CO2  minder uitstoten. De uitstoot van het veen vormt 14% van de totale opgave. Heel Nederland moet aan de slag om de CO2 -uitstoot terug te brengen. Maandag biedt Bromet daarom haar initiatiefnota aan om ook voor het veen een oplossing te zoeken. De belangrijkste maatregelen:

Verhoog het grondwaterpeil in de veenweidegebieden Compensatie voor de boeren die minder opbrengst hebben Benoem een Veencommissaris

Een hoger grondwaterpeil zorgt voor lagere opbrengsten voor de boer. Daarom moeten er nieuwe verdienmodellen komen. Door onderzoek te doen naar de teelt van andere gewassen of door boeren in te zetten als natuurbeheerder. Een Veencommissaris moet worden benoemd om het veenprobleem aan te pakken en met alle stakeholders in gesprek te gaan.

Positieve effecten

Een hoge grondwaterstand is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor weidevogels zoals de grutto en de kievit. Ook gaat het aantal beesten en planten omhoog en dat is hard nodig; sinds 1900 is de biodiversiteit met 80% afgenomen. Daarnaast hebben Nederlandse steden door het lage grondwater te maken met verzakkende huizen en straten. Door de grondwaterstand te verhogen nemen de verzakkingen af

Kosten

CO2-uitstoot uit het veen terugdringen is een goedkope manier om uitstoot van broeikasgassen aan te pakken. De prijs wordt nu berekend op 35 tot 40 euro per gereduceerde ton CO2 uit veen. Ter vergelijking: de opslag van CO2 in de grond (CCS) kost 70-120 euro per ton. Niets doen pakt bovendien duurder uit. Er zijn honderden miljoen extra nodig voor waterbeheer en bovendien becijferde PBL dat de lage waterstand zorgt voor 22 miljard aan kosten aan funderingen.

Meedenken over het voorstel? Dat kan hier.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.