Nieuws van politieke partijen in Utrecht over VVD inzichtelijk

4 documenten

Westelijke ontsluiting Amersfoort straks in “Kanniewaarzijn”?

SP SP VVD Utrecht 09-09-2018 12:03

Gedeputeerde Dennis Straat (VVD) houdt ijzerenheinig vast aan het plan om € 60 miljoen belastinggeld door het putje te spoelen en 3500 bomen te laten kappen met de aanleg van de zogeheten Westelijke Ontsluiting Amersfoort. Dit ondanks dat alle berekeningen en metingen aantonen dat het plan volkomen achterhaald is. De SP heeft opnieuw vragen gesteld aan het Provinciebestuur.

In  2011 heeft de gemeente Amersfoort een berekening gemaakt waarin stond dat het verkeer aan de westkant van de stad  vast zou gaan lopen. Om alles in de toekomst bereikbaar te houden moet het tracé langs de Daam Fockemalaan en Barchman Wuytierslaan over een traject van 2,5 kilometer opnieuw ingericht. De Westelijke Ontsluiting heet dat. Op 11 oktober 2016 heeft de gemeenteraad van Amersfoort ingestemd met het (gewijzigde) bestemmingsplan Westelijke Ontsluiting op basis van doorberekeningen op de plannen van 2011. Metingen zijn niet gedaan door de gemeente.

Nu blijkt dat de berekeningen uit 2011 en 2016 er ver naast zitten. In werkelijkheid stroomt het autoverkeer gewoon veel beter door. In de top 25 van knelpunten van Amersfoort staat deze weg daarom niet genoemd.

Mobiliteitshoogleraar Ber van Wee (TU Delft) en Verkeerskundig onderzoek van XTNT Experts in Traffic and Transport zien veel fouten in het gemeentelijke verkeersmodel van 2011.

Bewoners van Amersfoort hebben metingen gedaan na de verhuizing van ziekenhuis Lichtenberg langs de route. De theoretische berekeningen van de gemeente en de realistische metingen van wetenschappers en bewoners lopen ver uiteen.

De provincie constateert in 2018 dat er geen doorstromingsproblemen meer zijn op de bestaande rondweg. Het is officieel geen knelpunt meer wat in aanmerking komt voor subsidie uit de provinciekas.

Toch zegt de gedeputeerde Dennis Straat, die net te horen heeft gekregen dat het rijk niet meebetaalt aan de NRU, dat het werk aan de Westelijke Ontsluiting in Amersfoort gewoon doorgaat.

60 miljoen euro belastinggeld zal de Gedeputeerde hiermee over de Amersfoortse balk gooien. Hier komt nog bij dat voor de uitbreiding 3500 bomen gekapt moeten worden. Plus het gegeven dat zulke projecten altijd duurder uitvallen (zie Uithoflijn).

Als de Provincie en gemeente Amersfoort zich met deze overbodige weg op de kaart willen zetten, kan er wel hoog gescoord worden op de ranglijst “weggegooid geld”  van Kanniewaarzijn.

De SP heeft schriftelijke vragen hierover gesteld aan gedeputeerde Straat.

Lees hier meer SP-nieuws over de Westelijke Ontsluiting Amersfoort.

De provincie Utrecht gaat meer werk ...

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Utrecht 12-07-2018 14:30

De provincie Utrecht gaat meer werk maken van de realisatie van natuur in de zogenaamde groene contour. Dit dankzij een aangenomen motie van GroenLinks, PvdA, D66, CDA, VVD en PvdD. Lees hier meer:

PvdD protesteert tegen onnodige bomenkap op de Maliesingel

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren GroenLinks VVD D66 Utrecht 02-03-2018 00:00

Onlangs heeft de gemeente een vergunning verleend voor het kappen van deze es aan de Maliesingel. Reden: het aanleggen van een tijdelijke bouwweg om het bouwmateriaal voor het bouwen van 9 villa’s op het terrein erachter mogelijk te maken. Terwijl even verderop een pad ligt dat ook gebruikt kan worden voor dit vervoer en vervoer via het spoor ook een optie was. Raadslid Eva van Esch: “Helaas is dit niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. Bomen worden geofferd op het altaar van de economie: steeds weer zien we dat het college kapvergunningen uitgeeft zodat bomen gekapt kunnen worden om plaats te maken voor wegen, parkeerplaatsen, werkzaamheden of gebouwen. Geld krijgt prioriteit boven het belang van groen en gezonde lucht. Deze boom is het zoveelste slachtoffer van dit groeidenken.” Enkele weken geleden liet het college, bestaande uit D66, GroenLinks, VVD en SP, in reactie op vragen van de Partij voor de Dieren weten dat deze boom kon blijven staan en de bouwweg erlangs aangelegd zou worden, waarbij voldoende beschermende maatregelen genomen zouden worden om te voorkomen dat de bomen aan de Maliesingel beschadigd zouden raken door het bouwverkeer. In deze antwoorden werd het belang van de boom, die voor vele inwoners van de stad bijdraagt aan de schoonheid van de singel, aan gezonde lucht en waardevol is voor vogels en insecten, nog door het college onderschreven. Kort daarna werd er echter toch een kapvergunning door de ontwikkelaar van de woningen aangevraagd. Tot verbazing van de Partij voor de Dieren werkte het college mee aan het gemak voor de ontwikkelaar en verleende de kapvergunning in plaats van de ontwikkelaar op het alternatief te wijzen. Van Esch: “Belachelijk dat het college hieraan meewerkt. Bomen worden onnodig opgeofferd om het een bouwer makkelijk te maken. Dan heb ik het nog niet eens over de afweging tussen het belang van het bouwen van 9 nieuwe woningen en het belang van behoud van deze boom voor de stad en al haar inwoners. Als men iets meer moeite zou doen dan was de kap van deze boom gewoon onnodig voor het bouwen van deze woningen.” Aanvullende schriftelijke vragen n.a.v. kapvergunning Schriftelijke vragen over de aanleg van de bouwweg

Merwedekanaalzone: duurzame nieuwe stadswijk | Utrecht

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Partij voor de Dieren Utrecht 08-02-2018 00:00

Donderdag vergaderde de gemeenteraad over de omgevingsvisie Merwedekanaalzone. Dit gebied van Punt Oog in Al tot en met Westraven wordt een stadswijk waar tussen de 6.000 tot 10.000 woningen gebouwd kunnen worden. GroenLinks vindt het belangrijk dat we de groei van onze stad opvangen binnen de gemeentegrenzen in plaats van het waardevolle groen eromheen en dat hier substantieel gebouwd wordt voor lage- en middeninkomens. De spreektest van GroenLinks raadslid Pepijn Zwanenberg bij dit debat luidde:

Voorzitter, deze visie gaat over hoe we omgaan met de groei van onze stad. Deze groei is geen doel op zich, maar het is onmiskenbaar dat Utrecht een populaire stad is. Dat uit zich in krapte op de gehele woningmarkt. Met stijgende huizenprijzen en steeds langere wachtlijsten voor een sociale huurwoning. Niets doen is wat GroenLinks betreft dan ook geen optie. We zullen moeten bijbouwen. Voor GroenLinks is het van belang dat we dat doen binnen onze gemeentegrenzen en niet in het waardevolle groen rondom de stad. Door de transformatie van een gebied als de Merwedekanaalzone maken we van een naar binnen gekeerd, anoniem gebied een hoogstedelijk en kwalitatief woongebied. Onze prioriteit moet hierbij zijn dat kwaliteit boven kwantiteit gaat en dat het moet gaan om gezonde duurzame verstedelijking.

GroenLinks onderschrijft de ambities uit deze omgevingsvisie om te komen tot een inclusieve nieuwe stadswijk. Utrecht als stad voor iedereen, of je nu student, starter of senior bent, met of zonder kinderen en met of zonder dikke portomonnaie. Daarom willen we dat er in de Merwedekanaalzone ook substantieel gebouwd wordt voor lage- en middeninkomens. Wat GroenLinks betreft is het percentage sociale woningbouw hier 30%. Zonder voorbehoud. Wonen is geen markt, maar een recht.  Daarom steunen we het amendement van de SP voor 30% sociaal en we steunen daarom ook het amendement van het CDA om het percentage middeldure huur hier te verhogen van 15 naar 25%. Ik loop een paar andere punten, moties en amendementen langs.

Groen en openbare ruimte
GroenLinks is blij met de focus op groen in deze visie. Groen als essentieel onderdeel van dit gebied. Voor biodiversiteit, klimaatadaptatie en welbevinden van mens en dier. En ook de groene zone aan het kanaal van minstens 29 meter is een aanwinst. We hopen dat er werk gemaakt gaat worden van het aanleggen van ecologische oevers aan het kanaal. En wij vinden het van belang dat er een goede groene verbinding komt door het gebied, van kanaal naar Park Transwijk en daarom steunen we de motie van de Partij voor de Dieren hierover.
Verkeer
De keuze voor de verdichtingspgave leidt ook tot plannen voor langzaamverkeersbruggen over het Merwedekanaal. Dit heeft veel beroering gewekt bij de woonboot- en andere bewoners. En ondanks dat wij voor een fijnmazig wandel- en fietsnetwerk zijn, kunnen we ons dat heel goed voorstellen. Het is nogal wat als je erachter komt dat er een brug staat ingetekend op de plek waar jij prettig woont. De wethouder vertelde in de commissie dat er overleg was opgestart met de woonbootbewoners maar wij krijgen signalen van mensen die nog niks gehoord hebben. Het is van belang om goed na te denken waar die eventuele brug/bruggen geplaatst worden.  Wat GroenLInks betreft wordt er in ieder geval zoveel mogelijk gebruik gemaakt van natuurlijk verloop bij de woonbootbewoners en zo min mogelijk van verplaatsing van bestaande bewoners. En als er toch woonboten moeten verhuizen, dan moet dat wat GroenLinks betreft naar een vergelijkbare plaats. Daarom dienen we hier de motie in ‘Inventarisatie nieuwe ligplaatsen’. Om uit te zoeken waar we vervangende ligplaatsen hebben en waar we ligplaatsen sowieso kunnen toevoegen en onder welke voorwaarden. Ook veel bewoners van Rivierenwijk zijn bezorgd over het effect van de bruggen en dan vooral op het Merwedeplantsoen en de drukte. We kunnen niet al hun zorgen hier nu wegnemen. Maar we moeten hen wel actief betrekken bij de verdere planvorming. Daarom steunen we de motie van de VVD hierover.
Functies
Voorzitter, tot slot, GroenLinks vindt het belangrijk dat er een maximale inzet komt om bestaande waardevolle initiatieven die het gebied nu al een identiteit geven, zoals bijv de Vechtclub, de Stadstuin, de Stadsbrug en de skatehal definitief te laten landen in de toekomstplannen van de Merwedekanaalzone. Daarom steunen we hierover een motie van de Partij voor de Dieren. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.