Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Open brief aan Remkes: bescherm lokale democratie | Den Haag

GroenLinks GroenLinks Partij voor de Dieren PvdA Den Haag 02-05-2020 00:00

Lees hier de open brief die Arjen Kapteijns (fractievoorzitter GroenLinks Den Haag) samen met andere fractievoorzitters schreef aan burgemeester Remkes.

In de huidige coronacrisis moet het stadsbestuur snel kunnen handelen en waar nodig handhaven om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. Daarbij wordt doorgaans niet lichtvaardig gehandeld, maar toch is het belangrijk om juist nu onze grondrechten en de controlerende rol van volksvertegenwoordigers te verdedigen. De Haagse fracties van GroenLinks, PvdA, HSP en de PvdD roepen op tot versterking van de democratische controle door de gemeenteraad, zeker nu de noodverordening nog langere tijd van kracht lijkt te blijven.

Den Haag bevindt zich, net als de rest van de wereld, in een nooit eerder vertoonde crisis. We wensen de zieken sterkte en leven mee met iedereen die een dierbare heeft die nu ziek is of die het leven is verloren aan deze ziekte. Zorgmedewerkers, vitale beroepsgroepen en Haagse hulpverleners zijn hard aan het werk om de zieken te verzorgen, de stad draaiende te houden en kwetsbare groepen de extra zorg te bieden die zij nodig hebben. Tegelijkertijd ligt de belangrijkste verantwoordelijkheid bij ons allemaal om de verspreiding zoveel mogelijk tegen te gaan en ons te houden aan de anderhalve meter afstand.

De overgrote meerderheid van de mensen doen dat ook, maar bij de kleine groep die zich niet aan de afspraken houdt is handhaving vanuit de gemeente soms onvermijdelijk. Toch zijn we niet gerust over de manier waarop die handhaving nu plaatsvindt. Bijvoorbeeld de manier waarop de Haagse politie-eenheid een politie-drone met camera en luidspreker inzette om mensen bij het Kaapseplein en het Zuiderpark weg te krijgen roept veel vragen op. Op onze eerder schriftelijke vragen hierover geeft het gemeentebestuur aan dat inzet van drones een ‘beheerkwestie’ is en dat de keuze om deze in te zetten vooral aan de professionele inschatting van de politie wordt overgelaten. Deze uitleg impliceert dus dat er vooraf noch achteraf democratische toetsing plaatsvindt.

Bovenal zijn wij bezorgd over de beperkte manier waarop de Haagse Raad haar controlerende rol nu uit kan oefenen en überhaupt zicht heeft op de wijze van uitvoering van de noodverordening, waarbij de veiligheidsregio verregaande bevoegdheden heeft om burgervrijheden in te perken. Voor alle besluiten die in de veiligheidsregio worden genomen geldt dat we ook als grootste gemeente(raad) van de regio Haaglanden maar zeer beperkte toetsingsmogelijkheden hebben of de ingezette middelen proportioneel en gepast zijn en sowieso alleen na afloop van de crisis. Dit terwijl de wet op de noodverordening geschreven is voor incidenten of rampen (zoals risicovolle voetbalwedstrijden of overstromingen) met een tijdspanne van enkele uren of dagen en niet voor een crisis die maanden duurt.

Ook wij vinden dat veiligheid en het voorkomen van verdere verspreiding in deze tijd prioriteit nummer één is. Toch is in crisistijd terughoudendheid bij het inzetten op repressieve maatregelen van belang, omdat dit nog lang gevolgen kan hebben voor de vrijheden van onze burgers. Robuustere democratische legitimatie van deze politieke keuzes versterkt het draagvlak en daarmee de effectiviteit van maatregelen, juist ook op de langere termijn.

Daarom roepen wij de burgemeester en voorzitter van de Veiligheidsregio Johan Remkes op: help ons mee de rechten en vrijheden van burgers zoveel mogelijk te beschermen. Wees duidelijk over de te maken afwegingen bij het uitvoeren van de noodverordening en betrek de lokale volksvertegenwoordiging bij besluiten en afwegingen. Dat kan ook prima binnen de kaders van de huidige regelgeving. Verder verzoeken wij om bij het Kabinet aandacht te vragen voor het versterken van de rol van gemeenteraden bij de uitvoering van de noodverordening.

En laten we, als dit straks allemaal zo’n beetje achter de rug is, samen nadenken hoe we in toekomstige gevallen de positie van de gemeenteraden in samenwerkingsverbanden als de veiligheidsregio kunnen verstevigen.

Juist in crisistijd is democratie onmisbaar. Laten we die samen verdedigen.

Arjen Kapteijns GroenLinks Mikal Tseggai Partij van de Arbeid Joris Wijsmuller Haagse Stadspartij Robert Barker Partij voor de Dieren

Veiligheidsbeleid: ‘Goede prioriteiten, maar aanpak etnisch profileren schiet tekort’

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij GroenLinks D66 VVD Partij voor de Vrijheid 's-Gravenhage 08-04-2019 12:41

De gemeenteraad stelde op 4 april jl. het integrale veiligheidsbeleid vast voor de periode 2019-2022. De Haagse Stadspartij kan zich vinden in de gestelde prioriteiten, maar blijft kritisch op de aanpak van huiselijk geweld, het demonstratiebeleid en op het tegengaan van etnisch profileren. Raadslid Fatima Faïd: “Vertrouwen in de politie is essentieel in onze superdiverse samenleving, en daarom moet etnisch profileren daadwerkelijk worden aangepakt.”

De motie van de Stadspartij werd evenwel door een meerderheid verworpen. Hieronder de inbreng van de HSP in de gemeenteraad.

“Vorig jaar is in Den Haag het aantal inbraken, autokraken, straatroof, mishandelingen, zakkenrollen en autodiefstal allemaal afgenomen. Cijfermatig lijkt de veiligheid in Den Haag het afgelopen jaar dus ietsje toegenomen, maar voor de veiligheid kunnen we natuurlijk nooit genoeg doen. Daarom is het goed om dit veiligheidsplan vast te stellen, met heldere en logische prioriteiten voor de aanpak van huiselijk geweld, de aanpak van radicalisering en polarisering, de aanpak van ondermijning en de aanpak van overlast en geweld door verwarde personen. Vooral de focus op huiselijk geweld in het veiligheidsbeleid is wat de Haagse  Stadspartij betreft een goed en belangrijk punt, waarbij het de inzet er gericht op moet zijn om alle mogelijke drempels te slechten voor vrouwen die aangifte willen doen.

Vertrouwen is bij veiligheid cruciaal, en daarom is het belangrijk om het vertrouwen in de politie in onze superdiverse samenleving waar mogelijk te vergroten, en om etnisch profileren tegen te gaan. Het is goed dat de politie in dit verband nu werkt met een nieuw handelingskader, maar zolang de reden voor staandehouding niet in dit handelingskader (MEOS) wordt opgenomen, ontbreekt het aan inzicht om etnisch profileren ook echt aan te pakken. Daarom dien ik samen met Nida en PvdA een motie in met het verzoek aan het college om te onderzoeken op welke manier ‘de reden van staandehouding’ opgenomen kan worden in de MEOS.

Tot slot is de Haagse Stadspartij kritisch op het demonstratiebeleid in Den Haag, wat in de praktijk met de meldplicht en soms vergaande beperkingen onnodig restrictief is. Den Haag dient als demonstratiestad nummer 1 en als stad van Vrede en Recht juist het goede voorbeeld te geven, en daarom kunt u van de Haagse Stadspartij voorstellen verwachten om het demonstratiebeleid te verbeteren. Maar om dit onderwerp recht te doen, willen we dit apart agenderen dus dat houdt u nog van ons tegoed.”

De motie over etnisch profileren werd met tegenstemmen van coalitiepartijen Groep de Mos, VVD, D66, GroenLinks en van PVV en 50plus verworpen.

Motie MEOS pilot etnisch profileren

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 4 april 2019, ter bespreking van het Voorstel van het college inzake Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 Den Haag, een veilige thuisbasis.

Constaterende dat:

▪ Dat etnisch profilering onwenselijk is voor het vertrouwen in de politie en schadelijk is voor de mensen die dit overkomt.

▪ De politie al een aantal jaren op verschillende manieren aan de slag is gegaan met het tegen gaan van etnisch profilering.

Overwegende dat:

▪ Het belangrijk is om te kunnen beoordelen of het de politie lukt om etnisch profileren terug te dringen.

▪ De MEOS-pilot die momenteel loopt in Den Haag erop is gericht om inzicht te krijgen in de effectiviteit van politiecontroles en hoe vaak burgers gestopt worden.

▪ De pilot helaas niet expliciet gericht is om inzicht te geven in de omvang van etnisch profileren.

▪ De pilot niet de reden van staandehouding noteert.

▪ Op deze manier is het onmogelijk voor de politie om aan te tonen dat etnisch profilering af neemt.

Verzoekt het college om te onderzoeken op welke manier ‘de reden van staandehouding’ opgenomen kan worden in de MEOS, en de raad over de uitkomsten te rapporteren.

En gaat over tot de orde van de dag.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.