Nieuws van D66 inzichtelijk

141 documenten

Parttime werken in de bijstand

D66 D66 Doetinchem 28-02-2021 16:52

Morgen beginnen we met de pilot parttime werken in de bijstand. De impulsregeling maakt het aantrekkelijker voor mensen in de bijstand om, binnen hun mogelijkheden, parttime te gaan werken. Door toe te treden tot de arbeidsmarkt kunnen zij wat extra inkomenssteun verdienen, bovenop de bijstandsuitkering.

Om te bereiken dat iedereen mee kan doen in de samenleving is soms een zetje in de rug nodig. De regeling is vooral bedoeld voor inwoners waarvan de verwachting is dat zij nog (deels) ondersteuning vanuit de bijstand nodig hebben. Met deze regeling wordt een extra perspectief geboden.

Parttime werk is een goed middel om terug te keren op de arbeidsmarkt

Doordat mensen parttime gaan werken, verbeteren zij hun vaardigheden en kunnen zij zich ontwikkelen. Hierdoor kunnen zij stappen zetten en op den duur misschien meer gaan werken. Werk heeft een positief effect op het hebben van sociale contacten en het dragen van verantwoordelijkheid. Dat versterkt het zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat mensen beter in hun vel komen te zitten. We gaan me de pilot ervaren wat het effect van deze regeling is. Daar hoort dus vooral ook bij wat het met de mensen persoonlijk doet.

Effect van de regeling

Veel mensen in de bijstand willen graag parttime werken, maar doen dat nu niet omdat ze niet weten wat dat voor hun financiële situatie betekent. Ik vind dat parttime werk mag lonen. Daarom is het waardevol om te starten met deze pilot impulsregeling en goed te volgen wat het voor de mensen persoonlijk oplevert. Kleine stapjes kunnen van grote waarde zijn om (weer) in werkritme te komen en daar plezier uit te halen.

De pilot duurt in eerste instantie 2 jaar. Deze wordt uitgevoerd door Laborijn, voor inwoners van gemeente Doetinchem en gemeente Aalten. Mensen die op dit moment een uitkering ontvangen bij Laborijn, worden binnenkort persoonlijk geïnformeerd over deze regeling.

Veegplan Buitengebied – D66, PvdA en SP stellen schriftelijke vragen

D66 D66 Hof van Twente 18-02-2021 09:20

Al enige jaren kent de gemeente Hof van Twente het concept Veegplan buitengebied. In het veegplan worden meerdere kleinschalige verzoeken voor herziening van bestemmingsplannen gelijktijdig behandeld. Op deze manier kan de gemeente naar eigen zeggen efficiënter en dus goedkoper alle initiatieven begeleiden. Ook voor 2021 staat er weer een Veegplan op de rol. Door de veegplannen zijn mooie plannen tot uitvoering gebracht, die de kwaliteit van ons buitengebied en de leefbaarheid zeker hebben verbeterd. Toch brengt deze manier van werken naast voordelen ook nadelen met zich mee. Ook tijdens meerdere raadsbehandelingen is gebleken dat de rol van de Raad in deze zeer beperkt is voor het al dan niet op onderdeel afwijzen van het ingediende Veegplan.

Uit meerdere ontvangen signalen vanuit inwoners zien wij dat het bij veel omwonenden niet duidelijk is dat er in hun naaste omgeving wordt meegedaan met een dergelijk Veegplan. De gemeente is duidelijk op haar website dat er draagvlak in de buurt moet zijn of omwonenden moeten tenminste worden geïnformeerd over toekomstige plannen. Toch krijgen wij signalen dat dit in de afgelopen jaren niet altijd is gebeurd en inwoners zich overvallen voelen door plannen in hun buurt. Mensen melden dat ze niet op de hoogte zijn gebracht, niet door de buren, die het betreft, en ook niet door de gemeente.

Ook wordt gemeld dat het veegplan tijdens de zomervakantie ter inzage heeft gelegen, waardoor dit gemakkelijk aan de aandacht kon ontsnappen. Hierdoor ontstaan vervelende situaties, en worden alsnog bezwarenprocedures opgestart, waardoor niet alleen de onderdelen die de bezwarenprocedure betreffen, maar het gehele veegplan vertraging oploopt.

De fracties hebben derhalve de volgende vragen: 1. Is het college nog steeds van mening dat het concept van een Veegplan de beste manier om efficiënter en dus goedkoper te werken? Zo ja, waarom? Zo niet, waarom niet? 2. Hoe wordt bepaald welk initiatief mee mag doen met een Veegplan en welke niet? 3. Hoe wordt geborgd dat omwonenden in een vroeg stadium door de initiatiefnemer worden meegenomen in de voorgenomen aanvraag? 4. Hoe wordt geborgd dat de ter inzage legging bekend is bij de omwonenden? 5. Hoe vindt de borging plaats dat eventuele bezwaren in een vroeg stadium worden meegenomen in de herziening van het bestemmingsplan? 6. Is het college met ons eens dat een Veegplan bijvoorbeeld niet in een vakantieperiode ter inzage mag worden gelegd omdat hierdoor inwoners niet altijd een reële mogelijkheid hebben tot bestudering van de plannen met bijbehorende inspraak. 7. Is het college voornemens om zelf omwonenden actief te betrekken bij initiatieven tot aanpassing van bestemmingsplannen via bijvoorbeeld een brief? 8. Hoe denkt het college erover om het onderdeel burgerparticipatie meer onderdeel te laten uitmaken van de Veegplannen of andere initiatieven geïnitieerd door de gemeente en hoe wordt hier vorm aan gegeven?

Veegplan Buitengebied – D66, PvdA en SP stellen schriftelijke vragen

D66 D66 Hof van Twente 18-02-2021 09:20

Al enige jaren kent de gemeente Hof van Twente het concept Veegplan buitengebied. In het veegplan worden meerdere kleinschalige verzoeken voor herziening van bestemmingsplannen gelijktijdig behandeld. Op deze manier kan de gemeente naar eigen zeggen efficiënter en dus goedkoper alle initiatieven begeleiden. Ook voor 2021 staat er weer een Veegplan op de rol. Door de veegplannen zijn mooie plannen tot uitvoering gebracht, die de kwaliteit van ons buitengebied en de leefbaarheid zeker hebben verbeterd. Toch brengt deze manier van werken naast voordelen ook nadelen met zich mee. Ook tijdens meerdere raadsbehandelingen is gebleken dat de rol van de Raad in deze zeer beperkt is voor het al dan niet op onderdeel afwijzen van het ingediende Veegplan.

Uit meerdere ontvangen signalen vanuit inwoners zien wij dat het bij veel omwonenden niet duidelijk is dat er in hun naaste omgeving wordt meegedaan met een dergelijk Veegplan. De gemeente is duidelijk op haar website dat er draagvlak in de buurt moet zijn of omwonenden moeten tenminste worden geïnformeerd over toekomstige plannen. Toch krijgen wij signalen dat dit in de afgelopen jaren niet altijd is gebeurd en inwoners zich overvallen voelen door plannen in hun buurt. Mensen melden dat ze niet op de hoogte zijn gebracht, niet door de buren, die het betreft, en ook niet door de gemeente.

Ook wordt gemeld dat het veegplan tijdens de zomervakantie ter inzage heeft gelegen, waardoor dit gemakkelijk aan de aandacht kon ontsnappen. Hierdoor ontstaan vervelende situaties, en worden alsnog bezwarenprocedures opgestart, waardoor niet alleen de onderdelen die de bezwarenprocedure betreffen, maar het gehele veegplan vertraging oploopt.

De fracties hebben derhalve de volgende vragen: 1. Is het college nog steeds van mening dat het concept van een Veegplan de beste manier om efficiënter en dus goedkoper te werken? Zo ja, waarom? Zo niet, waarom niet? 2. Hoe wordt bepaald welk initiatief mee mag doen met een Veegplan en welke niet? 3. Hoe wordt geborgd dat omwonenden in een vroeg stadium door de initiatiefnemer worden meegenomen in de voorgenomen aanvraag? 4. Hoe wordt geborgd dat de ter inzage legging bekend is bij de omwonenden? 5. Hoe vindt de borging plaats dat eventuele bezwaren in een vroeg stadium worden meegenomen in de herziening van het bestemmingsplan? 6. Is het college met ons eens dat een Veegplan bijvoorbeeld niet in een vakantieperiode ter inzage mag worden gelegd omdat hierdoor inwoners niet altijd een reële mogelijkheid hebben tot bestudering van de plannen met bijbehorende inspraak. 7. Is het college voornemens om zelf omwonenden actief te betrekken bij initiatieven tot aanpassing van bestemmingsplannen via bijvoorbeeld een brief? 8. Hoe denkt het college erover om het onderdeel burgerparticipatie meer onderdeel te laten uitmaken van de Veegplannen of andere initiatieven geïnitieerd door de gemeente en hoe wordt hier vorm aan gegeven?

Financiële vragen door corona

D66 D66 Doetinchem 17-01-2021 18:52

De coronacrisis raakt ons allemaal. Naast onzekerheid over gezondheid is er bij een groep inwoners ook sprake van financiële onzekerheid. Ik zie dat mensen die nooit verwacht hadden schulden te krijgen, nu wel in die situatie dreigen te komen. Wij willen vroegtijdig ondersteuning bieden. Tegelijkertijd staan we ook voor lastige keuzes, want er is een grens aan de middelen. Afgelopen week sprak ik met de gemeenteraad over ons armoedebeleid in coronajaar 2020.

Minder mensen in armoede, maar wel complexere schulden

De meest recente cijfers (CBS, december 2020) laten zien dat het aantal mensen met een inkomen tot de lage inkomensgrens in de gemeente Doetinchem in de afgelopen jaren gedaald is van 3800 naar 3300. Tegelijkertijd is duidelijk dat het aantal mensen dat vier jaar of langer een inkomen tot de lage inkomensgrens heeft gestegen is van 1100 naar 1300. Op dit moment betreft dit in onze gemeente ongeveer 800 huishoudens. Dit komt overeen met ons beeld, namelijk dat het aantal mensen met schulden daalt, maar dat het aantal mensen met een langduriger en complexere schuldenproblematiek daarentegen stijgt.

Effect van corona op de gemeentelijke schuldhulpverlening

Op dit moment is nog niet duidelijk wat het effect van de pandemie precies zal zijn. We zagen in 2020 een lichte stijging naar ongeveer 735 inwoners die gebruik maakten van de gemeentelijke schuldhulpverlening (2018: 653, 2019: 699). In 2020 hebben we veel aandacht besteed aan communicatie over ons aanbod. De stijging is dan ook niet direct toe te schrijven aan de pandemie. Landelijk wordt aangegeven dat een deel van de mensen een terugval ervaart in inkomen. Ook in onze gemeente wordt ruim gebruik van de steunmaatregelen (NOW, TOZO, TVL, TONK). Deze maatregelen zorgen er hoogstwaarschijnlijk voor dat mensen nog niet direct in de problemen komen. We houden er dan ook rekening mee dat (na afronding van de steunmaatregelen) het aantal mensen met schulden, ook in onze gemeente, zal stijgen.

Op weg naar financiële zelfredzaamheid

Mensen raken dikwijls in schulden, zonder dat zij daar invloed op konden hebben. Zij komen ongewild en onverwacht in een afhankelijke positie. Een belangrijk uitgangspunt van het armoedebeleid is het streven dat inwoners die we ondersteunen stappen zetten op het gebied van financiële zelfredzaamheid. Daarmee beogen we dat een gevoel van eigenwaarde, zelfstandigheid en vrijheid terug komt. Om te bepalen of dit voor de inwoner werkt, stemmen we hierover af en leggen we dit ook vast. Het bepaalt mede de inzet van onze dienstverlening.

Taboe

Er rust een taboe op armoede. Mensen schamen zich over het algemeen voor hun situatie. Dit geldt zeker voor mensen waarmee het altijd goed is gegaan (bijvoorbeeld ZZP’ers). We willen dat mensen die schulden verwachten of al schulden hebben geen drempel ervaren om met de gemeente in contact te treden. Gemiddeld duurt het 6 jaar voordat iemand zich meldt voor schuldhulp. Deze termijn willen we drastisch verkorten. Vandaar dat wij op veel verschillende manieren actief communiceren.

De Rondkomers

In Doetinchem zetten we volop in op preventie: bewustwording en het voorkomen van schulden. Er is een actieve coalitie tegen armoede ‘De Rondkomers’. Hierin werken Buurtplein, Laborijn, UWV, Rabobank, De Graafschap en de gemeente samen. Concrete acties zijn een lesprogramma, een theatervoorstelling, een 18+ wijzer en informatie via social media en een nieuwsbrief. Onze toegang is ontschot. Het maakt niet uit waar je je meldt: je wordt altijd geholpen.

Gemeente Doetinchem sluit aan bij de Nederlandse Schuldhulproute 

We willen dat alle inwoners kunnen rondkomen, meedoen en schuldzorgenvrij zijn. Daarom wil ik dat de gemeente Doetinchem zich aansluit bij de Nederlandse Schuldhulproute. Onze inwoners kunnen zo nog eerder de informatie of de hulp krijgen die ze nodig hebben.

Zelf je schulden regelen

Mensen die er vroeg bij zijn en op zoek zijn naar de aanpak om zelf hun schulden te regelen, kunnen zelf hun schulden regelen. Hulp nodig? We staan bij de gemeente Doetinchem klaar met onze schulddienstverlening. Hier kun je je aanmelden.

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening: vroegsignalering

Per 1 januari 2021 is het wettelijk kader aangescherpt. Het primaire doel van de wetswijziging is het beter en vroeger helpen van mensen met schulden. Voor de gemeente Doetinchem betekent dit dat we volop door kunnen gaan op de ingeslagen weg. We hadden al de nodige afspraken met zorgverzekeraars, woningcorporaties en energie- en drinkwaterbedrijven over het uitwisselen van gegevens over betalingsachterstanden in het kader van vroegsignalering. Dit heeft in Doetinchem al lang een hoge prioriteit en dat blijft onverminderd zo.

Beschermingsbewind

Gemeente Doetinchem biedt sinds 2019 als één van de eerste gemeenten in ons land beschermingsbewind aan. Uitgangspunt daarbij is dat bij de gemeente het totale pakket aan schuldhulpverlening beschikbaar is. De bewindvoerder helpt om zelf weer regie te nemen over de financiën. Er wordt aandacht besteed aan vaardigheden en gedrag. Dit hoeft niet te betekenen dat iemand alle geldzaken helemaal zelfstandig regelt. Het kan ook zijn dat iemand zoveel mogelijk zelf bepaalt hoe hij zijn geld beheert. De gemeente Doetinchem verwijst inwoners dus niet (altijd) meer door naar externe bewindvoerderskantoren.

Toeslagenaffaire

Door problemen bij de uitvoering van de kinderopvangtoeslag door de Belastingdienst zijn naar verwachting 40 gezinnen in de gemeente Doetinchem getroffen. Bij de gemeente is niet bekend welke inwoners dit zijn. De Belastingdienst wil herstellen wat fout is gegaan en heeft daarvoor ouders benaderd. Er is informatie beschikbaar via deze website. De Belastingdienst compenseert de gedupeerden, maar dit is niet altijd voldoende om uit de problemen te blijven. Er kunnen bijvoorbeeld andere problemen zijn ontstaan rondom inkomen, schulden of zorg. Wij ondersteunen hen dan graag. Gedupeerden kunnen contact opnemen met de gemeente. Inmiddels heeft een aantal mensen dat gedaan.

Ondersteuning ondernemers

De verwachting is dat er een toename zal zijn van (zelfstandig) ondernemers met schulden. De gemeente Doetinchem biedt zelfstandig ondernemers inkomensondersteuning levensonderhoud en/of een lening voor bedrijfskapitaal. Laborijn voert deze ondersteuning uit, die valt onder de ‘Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers’ (Tozo). Naast financiële ondersteuning is er ook hulp bij heroriëntatie (bedrijfsadvies, omscholing, trainingen). In Doetinchems Vizier verscheen afgelopen week dit artikel.

Sneller uit schulden

Mensen wachten vaak te lang voordat zij zich bij de gemeente melden. Vaak hebben zij dan schulden bij veel verschillende schuldeisers en hebben zij geen overzicht meer en geen uitzicht meer op een schuldenvrije toekomst. Zowel onze inwoner als de schuldeisers hebben er belang bij dat wij een sterke regie voeren op de weg naar een schuldenvrije toekomst. Daarom zullen wij in Doetinchem de komende tijd nagaan hoe we met een collectief van schuldeisers afgestemd schulden kunnen saneren. Daarnaast willen we waar nodig een adempauze inlassen voor mensen met schulden. Een saneringskrediet werkt in specifieke gevallen. In dat geval neemt de gemeente (wij werken met Kredietbank Nederland) de schulden over en betaalt deze af. Dit maakt deel uit van een traject waarmee we beogen dat de inwoner stappen zet naar financiële zelfredzaamheid. Een belangrijk punt hierbij is dat ‘werken loont’. Wij willen dat elke stap op het gebied van (parttime) werk voor onze inwoners ook een stap is op weg naar een schuldenvrije toekomst.

3 Voordelen van het inhuren van een digitaal marketingbureau

D66 D66 Ridderkerk 10-08-2020 13:22

Voor veel bedrijven is outsourcing een belangrijk onderdeel geworden van hun digitale marketingstrategie.

Je zou kunnen denken dat ik hier bevooroordeeld ben, maar je gelooft echt dat het juiste digitale bureau een enorme verbetering kan maken als het gaat om het meten van het rendement van marketinginvesteringen die in digitaal worden gedaan.

U bent in staat om de vaardigheden, ervaring en perspectieven aan te boren van een verzameling van digitale professionals die allemaal gepassioneerd zijn in het behalen van uw marketingdoelstellingen.

Toegang tot de vaardigheden die u nodig hebt

Het opbouwen van een intern team om het geheel van uw digitale marketinginspanningen te verzorgen is voor veel bedrijven een praktische onmogelijkheid.

De vaardigheden die uw bedrijf nodig heeft, zijn ofwel moeilijk te verkrijgen ofwel te duur. Bovendien is het financieel niet haalbaar om iemand in te huren voor een volledige of zelfs parttime plaatsing als u hun vaardigheden niet constant en consequent nodig heeft.

De campagnes die u voert zullen op verschillende momenten van het jaar veranderen – bijvoorbeeld branding, website ontwerpen en SEO aan het begin van het jaar, meer aandacht voor social media en betaalde reclame naar de kerst- en verkoopperiode toe.

Een digitaal marketingbureau behoudt medewerkers in verschillende rollen en kan de juiste mix van vaardigheden toepassen om uw campagnedoelstellingen te behalen.

Dit gebeurt naadloos voor u, met de kennis die ze hebben opgebouwd over uw merkdoelstellingen gedeeld door uw campagneteam.

Beheer uw budget effectiever

Uitbestede digitale bureaus zijn doorgaans verantwoordelijk voor de marketinguitgaven die uw bedrijf doet met Google, Facebook, Instagram en Twitter.

Het volgen van deze uitgaven over meerdere platforms en campagnes is moeilijk en tijdrovend.

Voeg daarbij de eis om conversies te volgen, optimalisaties uit te voeren en het budget te richten op de meest effectieve campagnes en u hebt een complexe set van rapportage- en managementvereisten.

Digitale bureaus zijn experts in het effectief beheren van uw digitale marketingbudget en hebben tools en processen ontwikkeld voor meer dan 100 klanten om het proces efficiënter te maken.

Door met een bureau te werken, profiteert u van hun interne controles en procedures. U bepaalt het budget en de verwachtingen, zij zorgen voor de rest.

Krijg nieuwe perspectieven

Een volledig intern team is inherent beperkt in de ervaringen die het heeft.

Ze zitten in een soort van echokamer, blootgesteld aan de industrie en de producten die je probeert te promoten en de technieken die gebruikt worden om ze te promoten.

Digitale bureaus werken met een grote verscheidenheid aan industrieën, bedrijfstypes en marketingprofessionals. Ze leren over en ontwikkelen innovatieve, succesvolle marketingtechnieken en passen deze toe op verschillende sectoren van het bedrijfsleven.

Hun werknemers moeten ook voldoen aan de vereisten voor continue professionele ontwikkeling – zo eisen Google Premier Partners (zoals CBO) van hun werknemers dat ze een jaarlijkse training volgen over alle reclamepakketten van Google.

U kunt dit inzicht en deze expertise op een uiterst effectieve en doelgerichte manier benutten wanneer u samenwerkt met een bureau.

Lees ook: Voordelen van het dragen van sieraden

Weekbericht: zomerreces

D66 D66 Doetinchem 16-07-2020 10:42

Het zomerreces begint. Normaal gesproken betekent dit dat er enkele weken van rust en reflectie voor ons liggen. Dat zal deels ook zo zijn, maar meer dan anders wordt er in de zomerperiode doorgewerkt. In die zin lijkt alles dit jaar anders. Ik wil je graag deelgenoot maken van de ervaringen in mijn portefeuille. Daarnaast wil ik je een fijne zomer toewensen.

 

Volksgezondheid

De verspreiding van het Coronavirus maakt dat we in de komende tijd alert zullen blijven. Het gemeentelijk beleidsteam blijft ook in de zomer bij elkaar komen, om vraagstukken op dit gebied het hoofd te bieden. Het is goed om te zien dat het aantal besmettingen fors afgenomen is, maar ik vind het belangrijk er bij stil te staan dat in onze gemeente 94 mensen positief getest zijn en dat er 13 mensen geregistreerd aan het virus zijn overleden. Dat is aanzienlijk minder dan op andere plekken in ons land, maar het effect op mensen is groot.

GGD Noord- en Oost-Gelderland heeft sinds maart een enorme verandering ondergaan van een organisatie met wezenlijke gemeentelijke taken naar een crisisorganisatie, waarbij informeren en adviseren, testen en bron- en contactonderzoek ogenschijnlijk de enige overgebleven activiteiten waren. Er werd volop geanticipeerd op opdrachten vanuit het ministerie van VWS en op opdrachten vanuit de veiligheidsregio. Ik heb veel waardering voor de mensen van de GGD. Zij verdienen alle complimenten. In de komende tijd komen we te spreken over de bestuurlijke verantwoordelijkheden en wie dit financiert. Daarin zijn wat mij betreft een aantal zaken niet goed verlopen. Er zijn taken stil komen te liggen, waar we in de komende tijd nog de effecten van zullen ondervinden en dat had anders gekund.

Werk

Met enorme gedrevenheid is door Laborijn gewerkt aan het uitvoeren van de Tozo-regeling. Er zijn in de gemeente Doetinchem 1157 aanvragen voor levensonderhoud gedaan en 88 voor een bedrijfskrediet. In de komende tijd wordt nader invulling gegeven aan dit werk. We hebben voor zelfstandigen, waaronder ZZP’ers tal van mogelijkheden om ander werk te vinden (en om te scholen), als zij onverhoopt niet verder kunnen met hun bedrijf.

In de maanden maart t/m juni hebben 133 inwoners van de gemeente Doetinchem een bijstandsuitkering aangevraagd en ontvangen. 109 inwoners zijn uitgestroomd uit de bijstand en ontvangen niet langer een uitkering. Het aantal bijstandsgerechtigden neemt dus toe, maar nog steeds vinden veel mensen de weg naar betaald werk. Dit is te danken aan de intensieve en persoonsgerichte aanpak in de Werkacademie van Laborijn.

In de komende tijd intensiveren we de aanpak om ook mensen die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben toch naar de (inclusieve) arbeidsmarkt te begeleiden. Uitgangspunt is ervoor te zorgen dat iedereen die kan werken, werkt. Werk geeft immers sociale structuur aan het leven en het verhoogt het levensgeluk van mensen. We zijn in de gelukkige omstandigheid dat er in onze arbeidsmarktregio nog steeds veel werk is. Er liggen dus volop kansen.

Inkomen

We hebben inwoners, juist ook in de afgelopen maanden, opgeroepen zich te melden indien zij in financiële problemen dreigen te raken. Met de Doetinchemse samenwerking De Rondkomers bereiken we meer mensen en weten we hen adequaat te ondersteunen. We bieden vanuit de gemeente ondersteuning aan de Voedselbank en hebben met hen goede afstemming over de mensen die deze ondersteuning nodig hebben. Alle vrijwilligers van de Voedselbank en bijvoorbeeld ook van Stichting Present verdienen complimenten. In de afgelopen tijd stonden zij steeds klaar voor onze kwetsbare inwoners.

Inburgering statushouders

We zijn volop bezig met de voorbereidingen voor de invoering van de nieuwe inburgeringswet. Met verschillende ketenpartners stemmen we af hoe we klaar kunnen staan voor nieuwe taken die op de gemeente af komen, zoals de brede intake, het PIP en de Z-route. We zien dat cultuurverbinders of sleutelpersonen een cruciale rol hebben. Bij Vluchtelingenwerk en Laborijn wordt al gewerkt met mensen in deze rol en ik vind dat we dit in afspraken met onze contractpartners als belangrijk aspect moeten opnemen.

Fijne vakantie!

Er is, juist in de komende tijd, veel te doen. Dat maakt dat we in de zomer niet stil zitten. Natuurlijk ga ik er ook even tussenuit en jij vast ook wel. Ik wens iedereen die van de vakantie gaat genieten een hele fijne tijd toe.

Verduidelijking bijstandregels werkt

D66 D66 Delft 07-07-2020 12:56

Het afgelopen jaar zijn er in Delft veel minder boetes uitgedeeld aan mensen in de bijstand. Raadslid Vincent van Roon: “Wij zijn blij om te zien dat de gemeente flexibeler omgaat met mensen die een foutje maken.”

Boetes is niet het doel

De bijstand is een essentieel vangnet voor mensen die zonder werk komen te zitten. Het is logisch dat bij die hulp ook verplichtingen horen. De gemeente moet dus controleren of mensen zich aan de regels houden. Maar de afgelopen jaren hoorden we steeds meer zorgwekkende verhalen over mensen die simpelweg fouten hadden gemaakt, maar daar hoge boetes voor kregen. D66 heeft daarom in 2018 een motie ingediend om de regels duidelijker te communiceren en samen met mensen te zoeken naar de beste oplossing om hen naar werk te begeleiden.

Blijf flexibel en communiceer helder

Het jaarverslag over 2019 laat zien dat er veel minder boetes zijn opgelegd. Daarnaast worden fraude en mensen die fouten gemaakt hebben veel sneller gesignaleerd. Daardoor zijn de bedragen die moeten worden terugbetaald ook kleiner. Van Roon: “Het is duidelijk dat de betere communicatie over de regels helpt om fouten en boetes te voorkomen. Wij zijn blij met deze verbetering, en blijven ons inzetten voor meer helderheid en flexibiliteit in de bijstand.”

Link naar jaarverslag

Wassenaar krijgt na zeven jaar weer eigen beleidsstaf!

D66 D66 Wassenaar 29-06-2020 07:37

Vorige week ontvingen de raden van Wassenaar en Voorschoten een informatiebrief waarin wordt uiteengezet hoe Wassenaar en Voorschoten de ambtelijke samenwerking gaan aanpassen. De kern van het voorstel voor Wassenaar is dat er meer beleidstaken binnen onze gemeente worden georganiseerd. De fractie van D66 pleit al jaren voor Wassenaarse ambtenaren die zich alleen bezighouden met de Wassenaarse vraagstukken. Het was voor D66 een belangrijk punt in de laatste verkiezingen en is het ook voor deze coalitie.

Sinds 2013 zijn de ambtelijke organisaties van Voorschoten en Wassenaar gefuseerd in de Werkorganisatie Duivenvoorde (de WODV). Alles moest worden geharmoniseerd om efficiënter en goedkoper te kunnen werken. Dat werkt als beide gemeenten dezelfde uitdagingen en problemen kennen. Maar dat is nu, zeven jaar later zeker niet het geval voor beleidsinhoudelijke zaken. Dat beide een andere regio-oriëntatie hebben, heeft daaraan bijgedragen.

Het vraagt moed om te besluiten deze samenwerking deels ongedaan te maken. Want er zijn ook risico’s: medewerkers van de WODV zouden kunnen gaan zoeken naar functies elders, het niveau van service zou in de transitie wel eens kunnen gaan afnemen en de ondernemingsraad moet instemmen. Toch wordt nu voorgesteld een pad te kiezen waar de wegen tussen Wassenaar en Voorschoten zich zullen scheiden voor wat betreft het beleid.  Vanaf 1 januari 2021 zal Wassenaar beschikken over eigen beleidsambtenaren die zich voor honderd procent kunnen focussen op Wassenaar.

De D66 fractie gaat er van uit dat het reorganisatietraject in samenspraak met het personeel en de ondernemingsraad op de juiste manier wordt doorlopen, waarbij zo veel als mogelijk met de voorkeuren van het personeel rekening wordt gehouden. Daar waar dat niet mogelijk is met een goed sociaal plan achter de hand. Heel goed overleg met de ondernemingsraad is cruciaal om deze scheiding tot een goed eind te brengen. Marion Gout-van Sinderen: “voor Wassenaar is dit voorstel een goede stap omdat wij ambtelijke focus nodig hebben voor de grote opgaven waar wij voor staan als Wassenaar. Ik denk daarbij aan het grote project uit het coalitieakkoord van de restauratie van de binnenkant van De Paauw en het gebruik daarvan in de toekomst. Andere prioriteiten zijn bijvoorbeeld de woningbouw in Wassenaar en het behoud van een theaterzaal.

De zogenoemde bedrijfsondersteunende taken blijven binnen de WODV. Het tijdspad dat beide burgemeesters kiezen is ambitieus. Burgemeester De Lange kan op onze steun rekenen!

De D66 fractie

Dit artikel is geplaatst in de Wassenaarse Media in week 27 2020

The post Wassenaar krijgt na zeven jaar weer eigen beleidsstaf! appeared first on Afdeling Wassenaar .

Een einde aan falende toeslagen

D66 D66 Nederland 29-06-2020 04:00

Kamerlid Steven van Weyenberg: ‘Het toeslagenstelsel, oorspronkelijk bedoeld om mensen met een lager inkomen te helpen, is een gedrocht gebleken. Het is een administratief monster, voor zowel burgers als de overheid. Dat zagen we het duidelijkst met de toeslagenaffaire bij de kinderopvang. Veel mensen zijn daardoor in een enorme ellende terecht gekomen.’ Een ander probleem is dat de stap naar werken nu niet genoeg oplevert. Van Weyenberg: ‘Naast het vervangen van toeslagen voor een belastingkorting, zorgen we er ook voor dat werken meer gaat lonen, onder andere door het minimumloon te verhogen.’

‘Honderdduizenden mensen moeten nu nog toeslagen terugbetalen, vaak met heel vervelende gevolgen. Daarom wil de hele Tweede Kamer ervan af. Maar de vraag is hoe. Want heel veel mensen zijn voor hun inkomen wel afhankelijk van toeslagen.’

‘D66 legt nu een voorstel neer voor een oplossing. We geven iedere Nederlander een korting op de belasting. Wie zo’n laag inkomen heeft dat hij geen belasting betaalt, krijgt dit bedrag uitgekeerd. Per jaar gaat het om 2.600 euro voor paren, 3.600 euro voor alleenstaanden, 7.000 euro voor alleenstaande ouders en om 2.300 euro per kind. Het kan dus wél. Makkelijker én eerlijker. Daarmee maken we het mogelijk om alle toeslagen, en de bijbehorende rompslomp, af te schaffen. Werken gaat daarnaast meer lonen. Omdat dit voorstel ingrijpend is in de inkomens van mensen, en ook voor de overheidsfinanciën, doen we nog een aantal andere voorstellen tot hervormingen. We pakken het groot aan. Want alleen zo komen we van het toeslagenstelsel af en gaat werken meer lonen.’

Kansen voor vernieuwende vormen van inwonersparticipatie

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 08-06-2020 16:01

Deze weken spreken we in de Gemeenteraad over het concept-bod van de RES: een tussenstap bij de regionale invulling van het landelijk klimaatakkoord. Kern van het plan is grootschalige duurzame opwek van energie. Zoals veel van dit soort rapporten staat ook dit rapport boordevol technische gegevens en is het lastig om een goed beeld te krijgen van wat je als inwoner nog te zeggen hebt.

Het concept-bod wordt gezien als startpunt. Met het bod in de hand gaan gemeenten met inwoners en lokale organisaties tussen 1 oktober 2020 en 1 juli 2021 om de tafel om de plannen verder te ontwikkelen. Hoe precies, dat is nu nog niet duidelijk: door de coronacrisis is het ook maar de vraag óf we straks überhaupt met elkaar om de tafel kunnen. En zo ja, met hoeveel.

Goed dus om van de nood en deugd te maken en in te zetten op meer innovatieve online manieren om inwoners te betrekken bij de invulling van het klimaatakkoord. Ook op lokaal niveau. Je kan daarbij denken aan het organiseren van digitale inspraak, online-enquêtes, leveren van inbreng via websites, gamification* en participatieve waarde-evaluatie.**

Gelukkig is het niet nodig deze vernieuwing als gemeente alleen op te pakken: er wordt samengewerkt met 15 andere gemeenten binnen de regio en ook de provincie ondersteunt bij het opstellen en concreet uitvoeren van participatiestrategieën. Innovatieve middelen kunnen daarbij zeker ingezet worden, bleek uit vragen die daar onlangs over gesteld werden.

Op dit moment doen veel mensen ervaring op met online vergadertools en hebben we te maken met een versnelde digitalisering op veel terreinen. Hét moment dus om van de nood een deugd te maken en te bekijken hoe online middelen inwoners kunnen betrekken bij de lokale politiek. Komende maandag, tijdens de bespreking van het concept-bod van de RES, zal D66Heuvelrug een motie indienen waarin het College wordt gevraagd samen met de provincie te kijken naar innovatieve online vormen van aanvullende participatie.

Groot voordeel van de online middelen is dat de drempel om deel te nemen relatief laag is. Daardoor kan een grotere groep inwoners meebepalen. Niet in plaats van, maar als aanvulling op persoonlijke interactie en fysieke ontmoetingen. Zodat online participatie ook in het post-corona tijdperk een welkome aanvulling wordt op de meer traditionele vormen van participatie.

*Gebruiken van spelelementen in een niet-game omgeving om zo spelenderwijs betrokkenheid te creëren en kennis over te dragen **De essentie van zo’n evaluatie is dat een groot aantal deelnemers online een budget te zien krijgt, een doelstelling en een aantal beleidsopties. Deelnemers maken vervolgens keuzes die ervoor zorgen dat dit doel binnen het te besteden budget behaald wordt.

Leuk om te lezen: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/16/zo-klaas-dijkhoff-betrek-je-burgers-bij-klimaatbeleid-a3650619

 

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.