Nieuws van politieke partijen in Den Helder inzichtelijk

22 documenten

Sinds begin 2020 strijden wij al tegen de eigen bijdrage WMO-TAXI

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 16-04-2024 09:18

Er zat ook iemand van de adviescommissie op de publieke tribune en die constateerde dat er verkeerde informatie werd verstrekt wat betreft de belbus en vroeg of hij een opmerking mocht maken hierover, dit mocht niet, dit moest schriftelijk, terwijl ik vanuit andere beeldvormende avonden heb begrepen dat mensen uit het publiek zelfs aan tafel mochten zitten om bij te dragen aan de beeldvorming van het aldaar onderhavige onderwerp. Dus nu begrijp ik dat deze beeldvorming niet geheel correct is weergegeven.

Video: Woordvoering, Vragenkwartier nav bijeenkomst FNV over energietoeslag

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 05-06-2023 20:15

Vanavond maakte wij gebruik van het vragenkwartier.

Aanleiding daarvoor was, dat wij op 1 juni bij een bijeenkomst van de FNV in de Vredeskerk aanwezig waren.

https://www.behoorlijkbestuur.nl/wp-content/uploads/2023/06/Video-Woordvoering-Vragenkwartier-nav-bijeenkomst-FNV-over-energietoeslag.mp4

Het onderwerp van de FNV op die avond was energiearmoede, de energietoeslag en het aanvragen er van.

Daar werd aangegeven dat in Den Helder mbt energietoeslag aanvraag er een aantal knelpunten waren.

Deze knelpunten bracht ons raadslid Sjoerd Oudijk bij de wethouder onder de aandacht.

Goed nieuws is dat de vrijwilligers bijdrage tot €1900 en een onkosten vergoeding geen rol spelen bij deze aanvraag.

En dat er vorig jaar 3600 huishoudens de energie toeslag hebben gekregen.

Ook zullen hiervan de huishoudens waarin de financiële situatie ongewijzigd is en bekend zijn bij de gemeente, automatisch de energietoeslag voor dit jaar toegekend krijgen.

Minder blij waren wij met het feit dat de peildatum niet het jaar is waarvoor de toeslag wordt aangevraagd, maar de datum van het indienen van de aanvraag.

Jammer omdat je financiële situatie op dat moment soms beter kan zijn dan het jaar waarvoor het aangevraagd wordt. In onze ogen zou de situatie voor het jaar waarvoor de aanvraag is ingediend leidend moeten.

Wij overwegen hierover een motie in te dienen.

Ook wil de wethouder de €500 voor dit jaar niet eerder overmaken, jammer want meerdere gemeentes doen dit wel.

De energietoeslag 2022 kan men aanvragen tot en met 30 juni 2023. Daarom komen we vandaag met deze vragen in het vragenkwartier.

We hebben aan het college de volgende vragen:

Bij de aanvraag voor een eenmalige energietoeslag 2022 worden de gegevens gevraagd naar de hoogte onkostenvergoeding stage of vrijwilligerswerk. Volgens de bestuurder van de FNV heeft de staatsecretaris aangegeven dat deze voor de toekenning energietoeslag buiten beschouwing moet worden gelaten.

Is deze opmerking correct? En wat gaat u hier mee doen.

De aanvrager moet bij de aanvraag een kopie van de loonstrook en/of uitkeringsspecificaties van de laatste maand meesturen. Wanneer de aanvrager het nu indient zijn dit de gegevens van mei 2023. Terwijl de aanvraag gaat over de energietoeslag 2022.

Kunt u hier een korte toelichting op geven.

Ook in 2023 is er energietoeslag beschikbaar gesteld. Op de website van de Gemeente Den Helder staat dat de energietoeslag 2023 nog niet kan worden uitgekeerd omdat men in afwachting is van de participatiewet. Volgens het bericht in Binnenlands Bestuur van 01 juni 2023 “Energietoeslag uitgesteld” bestaat het voor de gemeenten de mogelijkheid om al 500 euro van de energietoeslag van 2023 uit te keren.

Als dit correct is, bent u dan voornemens alvast deze 500 euro van 2023 uit te keren, zodat diegene die het hard nodig hebben de eerste periode 2023 kunnen overbruggen.

Namens de fractie van Behoorlijk Bestuur voor Den Helder en Julianadorp

Beschermingsbewind afbouwen

PvdA PvdA Den Helder 15-09-2020 06:26

Belangrijk kader voor deze rapportage is het document “Meedoen ! Nota armoedebeleid gemeente Den Helder 2017 – 2020“. Als het gaat om armoedebestrijding is schuld hulpverlening en als onderdeel daarvan de (beschermings)bewindvoering een essentieel onderdeel.

Het onderdeel schuldhulpverlening werd uitgewerkt in een rapport “Schulden? Samen investeren in innovatieve oplossingen – Beleidsplan Schulddienstverlening Den Helder 2018 – 2021” en in het Uitvoeringsplan Schuldhulpverlening “De cirkel is rond !“.

Dit rapport is een onderdeel van dit uitvoeringsplan. Rapportage bewindvoering in Den Helder Definitief_1 juli 2020

In 2017 heeft bureau KokxDeVoogd op verzoek van de gemeente Den Helder een onderzoek uitgevoerd naar de bewindvoering. De vraagstelling was; 1. Kan de gemeente de bewindvoering (beschermingsbewind, mentorschap en curatele) het beste intern of extern organiseren. 2. Welke alternatieven voor bewindvoering kan de gemeente bieden.

In 2017 was echter niet duidelijk in hoeverre de in dat rapport genoemde alternatieven juridisch houdbaar waren. Er liepen toen nog enkele procedures. In 2020 is KokxDeVoogd, gelet op de wens om de zelfredzaamheid van inwoners op met betrekking tot hun financiën te bevorderen en de sterk gestegen kosten van bijzondere bijstand voor bewindvoering, gevraagd om dit rapport uit 2017 te actualiseren. Die rapportage is ter kennis gebracht van het college.

Het college heeft besloten om de belangrijkste aanbevelingen van dit rapport nl. de punten 6.3.1. en 6.3.2.over te nemen. a. Investeren in de relatie met bewindvoerders door in te zetten op het sluiten van convenanten en b. Investeren in de relatie met de Rechtbank om eerder in het proces van onder bewindstelling betrokken worden

Het beoogd resultaat is te investeren in de relatie met de bewindvoerders om als gemeente samen met de bewindvoeders de bewindvoering op een adequate en effectieve manier te organiseren en door het afsluiten van convenanten de kwaliteit van deze dienstverlening te borgen.

Door te investeren in de relatie met de Rechtbank wordt inzichtelijk gemaakt wat de gemeente allemaal kan doen en doet rondom schuldhulpverlening. Hert doel is om een ingang te krijgen om eerder in het proces, namelijk voordat de bewindvoering wordt uitgesproken, mogelijk een advies te kunnen geven over alternatieven waardoor tijd en kosten bespaard kunnen worden.

Het Sociaal Domein gaat er van uit dat inwoners zo veel en zo lang mogelijk zelfredzaam zijn en blijven. Onder die zelfredzaamheid valt ook het zelf beheren van hun financiën. Het aantal mensen dat onder bewind staat, en daarmee ook de kosten van bewindvoering die uit de bijzondere bijstand vergoed worden, zijn de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Het is daarom van belang om eerder in het proces van onder bewindstelling door de Rechtbank betrokken te worden zodat daar waar mogelijk onder bewindstellingen voorkomen kunnen worden en volstaan kan worden met een lichtere, en dus ook goedkopere vorm van ondersteuning m.b.t. het beheer van de financiën.

Dit sluit aan bij de wens om mensen zo veel mogelijk zelfredzaam te laten zijn en niet afhankelijk van een bewindvoerder en te voorkomen dat mensen onder bewind worden gesteld terwijl volstaan zou kunnen worden met een lichtere vorm van ondersteuning in het beheer van hun financiën. Hierdoor zal op termijn ook het beroep dat voor deze voorziening wordt gedaan op gemeenschapsgeld. De PvdA fractie heeft zich positief uitgesproken.

Het bericht Beschermingsbewind afbouwen verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Den Helder trekt miljoen uit voor bestrijden van armoede

PvdA PvdA Den Helder 16-03-2020 10:22

Voor het bestrijden van armoede in Den Helder wil het college van burgemeester en wethouders bijna een miljoen euro uittrekken. Alle rond de negenhonderd personen in de marinestad die onder bewind staan en voor die kosten via de bijzondere bijstand een bijdrage krijgen, zullen daartoe de komende tijd worden bezocht.

Wie onder bewind staat en een minimaal inkomen heeft (tot 120 procent van het minimum inkomen) kan via de gemeente een beroep doen op bijzonder bijstand. De kosten voor de bewindvoering (zo’n 150 euro per persoon per maand) worden dan door de gemeente vergoed. Maar in veel gevallen kunnen deze bedragen worden verlaagd. ,,We willen met al deze mensen in gesprek’’, legt wethouder Peter de Vrij uit. ,,Is het nog nodig onder bewind te staan? Of volstaat er budgetbeheer, dat ongeveer de helft goedkoper is. Soms is het voor mensen makkelijk om onder bewind te blijven terwijl dat eigenlijk niet nodig is. We streven naar financiële zelfredzaamheid en soms kan dat heel goed met behulp van een budgetcoach.’’ De Vrij verwacht dat hiermee op termijn geld kan worden uitgespaard.

Daarnaast wil het college met het geld dat is vrijgemaakt voor armoedebeleid het aantal vrijwillige budgetbuddy’s via al bestaande organisaties zoals Humanitas, uitbreiden. Ook gaat er gekeken worden naar de manier waarop ambtelijke brieven de deur uitgaan. ,,Die zijn soms moeilijk te begrijpen.’’

Andere maatregelen die het college wil doorvoeren zijn het intensiveren van het lesprogramma over schulden en geld op scholen, het aanbieden van nazorg voor mensen die schulden hebben gehad en het creëren van een centraal punt waar mensen met financiële problemen terecht kunnen. ,,Dat willen we onderbrengen in het Consuminderhuis in Nieuw Den Helder.’’ Door vroegtijdige signalering van huurachterstand hoefde vorig jaar geen enkele huurder van Woningstichting het huis uitgezet te worden. ,,Daarvoor hebben we een zogeheten doorbraakfonds’’, zegt De Vrij. Het idee daarachter is dat zodra er een huurachterstand ontstaat deze wordt betaald met geld uit dit fonds zodat een huurder niet nog verder in de problemen komt. Ook dit fonds blijft bestaan.

De navolgende stukken staan op de agenda van de commissie maatschappelijke ontwikkelingen 23 maart

ASD uitvoerings plan schuldhulpverlening 2020

Voorstel Voorstel tot het beschikbaar stelllen van een bedrag van € 538.000,- voor het uitvoeringsplan Schuldhulpverlen (1)

Uitvoeringsplan Schuldhulpverlening versie 1902

 

Bron: Noordhollands Dagblad

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200315_28579093/den-helder-trekt-miljoen-uit-voor-bestrijden-van-armoede

 

 

 

 

Het bericht Den Helder trekt miljoen uit voor bestrijden van armoede verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Met de verplichte tegenprestatie van het kabinet is echt niemand geholpen

PvdA PvdA VVD Den Helder 23-11-2019 09:11

De Participatiewet voldoet niet aan de verwachtingen en moet fundamenteel op de schop. Die conclusie mogen we na de deze week verschenen eindevaluatie van het SCP wel trekken. Ook staatssecretaris Tamara van Ark (VVD) heeft de rapportage gelezen. Jammer genoeg deed ze dat alleen niet zo goed. Want hoewel ze de belangrijkste conclusies onderschrijft en ferm aankondigt om de problemen aan te pakken, kiest ze voor het verplicht stellen van de dwingende tegenprestatie. Een dwangmiddel en verplichting, waarvan SCP-directeur Kim Putters, juist expliciet stelt dat die niet ‘bijdraagt aan het vinden van werk’. Werkgevers zitten nu eenmaal niet te wachten op mensen die verplicht worden om iets te doen wat ze niet willen.

Tijd voor een andere manier van denken, zou je zeggen. Maar helaas schiet het kabinet in de Pavlov reactie van wantrouwen. Wantrouwen in de gemeenten die blijkbaar een schop onder de kont nodig hebben en alleen met een dictaat uit Den Haag van de Participatiewet een succes kunnen maken. Maar het is vooral een blijk van wantrouwen richting de kwetsbare groep mensen, die het vaak niet makkelijk heeft, wel wat liefde kan gebruiken, maar die je in de ogen van het kabinet alleen met een dwingend paardenmiddel als de tegenprestatie in beweging zou kunnen krijgen.

Een aanname die eerder voortkomt uit stigmatiserende en ideologische misvattingen, dan uit de praktijk. Want wie bij ons in de gemeente rondloopt en met de mensen, die al lang zonder werk zitten, praat, ziet het tegenovergestelde. ‘Niet willen’ is nauwelijks aan de orde, ‘nog niet kunnen’ wel. In tegenstelling tot het hardnekkige en misplaatste VVD-cliché van de thuis op de bank zittende en niet vooruit te branden bijstandsgerechtigde is een groot gedeelte van de mensen in de Participatiewet al mantelzorger of doet men heel nuttig en waardevol vrijwilligerswerk.

Maar en hier ligt een andere belangrijke denkfout van Van Ark: voor veel van deze mensen, die maatschappelijk al van waarde zijn, is de afstand tot de arbeidsmarkt – op dit moment – simpelweg te groot. Zij kampen met fysieke gezondheidsproblemen, zitten in de schulden of verkeren mentaal in zwaar weer. Deze groep help je niet door ze bestraffend toe te spreken en verder te korten op hun toch al schamele inkomen, maar wel door ze met vertrouwen tegemoet te treden, in een persoonlijk en motiverend gesprek te kijken waar de problemen en mogelijkheden liggen en op basis daarvan een intensief, langdurig en doelgericht traject te beginnen.

Persoonlijke begeleiding, waarbij het doel het vinden van blijvend werk op de reguliere arbeidsmarkt kan zijn. Maar niet hoeft te zijn, want ook met betere begeleiding zal de reguliere arbeidsmarkt voor een groep onbereikbaar blijven. Als gemeente willen we ervoor zorgen dat al onze inwoners op hun manier van waarde zijn.

Dat bereiken we niet met dwang, maar met vertrouwen. Niet door papier te prikken, maar door samen het sociale isolement te doorbreken en met buurtbewoners een stukje te gaan wandelen. Niet door achter ieder verkeerd ingevuld formulier kwade bedoelingen te zien, maar door met beter welzijnswerk samen de achterliggende problemen te lijf te gaan. Niet door koste wat kost op zoek te gaan naar een tijdelijk en slecht betaald dienstverband, maar met het bieden van een basisbaan (denk aan een conciërge op de basisschool), waar iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt thuis én maatschappelijk van grote waarde is.

Als gemeente ondersteunen we daarom sociale ondernemingen in onze regio en kijken we met reguliere werkgevers naar wat zij nodig hebben om mensen die langdurig in de bijstand zitten, wel in dienst te nemen. Zelf geven we het goede voorbeeld door als gemeente mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een vast contract aan te bieden en door in ons inkoopbeleid voorrang te geven aan sociale ondernemingen.

Help ons als kabinet daarbij en kom met gerichte aanpassingen in de Participatiewet, die gemeenten de mogelijkheid geven om lokaal naar de beste oplossingen te zoeken. Bied werkgevers met een eenvoudigere loonkostensubsidie de duidelijkheid die ze nodig hebben om arbeidsgehandicapten in dienst te nemen, en vul het achtergebleven gat van de sociale werkvoorzieningen met nieuw op te richten sociale ontwikkelbedrijven in, zodat de beschutte werkplekken wel gerealiseerd kunnen worden. En kabinet: vergeet vooral het verplichten van de vaak totaal contraproductieve tegenprestatie. Wanneer Van Ark haar zin krijgt, zijn we als gemeente verplicht een heel bureaucratisch en duur systeem van wantrouwen op te tuigen, waarvan we nu al weten dat het niemand verder helpt. Onze schaarse middelen zetten we liever positief en productief in.

Gijs van Dijk en wethouders Greet Buter, Carine Bloemhoff, Arjan Kampman Yasemin Cegerek en Peter de Vrij.

Het bericht Met de verplichte tegenprestatie van het kabinet is echt niemand geholpen verscheen eerst op PvdA Den Helder.

‘Meedoen – een vuist tegen armoede’

PvdA PvdA Den Helder 16-07-2019 08:15

In deze bestuursperiode willen wij met de PvdA in het college van B&W  grote stappen zetten in het bestrijden van armoede bij inwoners van onze gemeente en hun gezinsleden. In het collegeprogramma 2018-2022, onderdeel Zorgzame gemeente, zijn deze stappen als volgt omschreven:

• Acties inzetten waardoor de armoede met 12% is teruggedrongen ten opzichte van de armoedecijfers over 2017 (gereed: 4e kw 2021) • De regels en het systeem voor tegemoetkoming vereenvoudigen (gereed: 2e kw 2020) • De uitvoering van deze punten en van de beleidsnota ‘Meedoen! ‐Tegen armoede en sociaal isolement 2017 – 2020’ wordt programmatisch aangepakt. (gereed: 4e kw 2021) • Schuldhulpverlening ‐ We ondersteunen inwoners van de gemeente Den Helder bij het realiseren van een toekomst zonder problematische schulden, hiervoor zetten we vroegsignalering en preventie in (continu)

De maatschappelijke actualiteit van armoedeproblematiek ziet het college sterk terug in de Helderse samenleving. Zij voelen de politieke en maatschappelijke urgentie om deze problematiek klein te krijgen. Ook de maatschappelijke partners van de gemeente zijn ervan doordrongen dat armoedeproblematiek van ons allemaal is en alleen in samenwerking effectief aangepakt kan worden.

Dit urgentiegevoel leidde in december vorig jaar op initiatief van de Rabobank tot een bijeenkomst van deze maatschappelijk betrokken partijen die met elkaar afspraken om in samenwerking proposities te lanceren om het vraagstuk te lanceren. Dit leidde tot een ontwerpteam dat een actiegericht instrument en een bestendige samenwerkingsstructuur ontwikkelde. Op 11 juli jl. werd het resultaat van het werk van dit ontwerpteam ‘opgeleverd’ aan de besturen van de 11 organisaties. Alle organisaties gaven een GO op de uitwerking van het opgeleverde resultaat wat ertoe leidt dat op 17 oktober a.s. – zie voetnoot – een Helders platform voor armoedebestrijding is ingericht en een team klaar staat om met mandaat en signaal- en vindplaatsgericht armoedeproblematiek van Helderse inwoners op te lossen.

Statement van deelnemende partijen

Ondertussen is parallel aan het werk van het ontwerpteam een gemeentelijk programma armoedebestrijding ‘Meedoen – een vuist tegen armoede’ ingericht. Dit programma heeft verbindingen met het resultaat van het ontwerpteam. Ook in het gemeentelijke programma staat de samenwerking voorop.

Het programma ‘Meedoen – een vuist tegen armoede’ is bedoeld om met extra kracht uitvoering te geven aan de door de gemeenteraad in mei 2017 vastgestelde nota armoedebeleid Meedoen. Dit betekent dat de stappen die hierboven in het rood zijn beschreven, de komende periode daadwerkelijk gezet gaan worden.

Tot het gemeentelijke programma behoren 5 programmalijnen, ieder met een kernbezetting van 3 personen. Deze programmalijnen zijn: – Toegang en bereik – Minimaregelingen – Kinder- en jongerenvoorzieningen – Schuldhulpverlening – Laaggeletterdheid/generationele overdracht

Op deze 5 thema’s maken de kerntrio’s een plan van aanpak met alle bijbehorende zaken zoals doorlooptijd, middelen, doelen, resultaten. Ook sluit men uiteraard aan bij wat er in en buiten de gemeentelijke organisatie al op deze thema’s gebeurt en in gang is gezet. De bedoeling is om de lopende processen te versnellen en nieuwe acties uit te zetten. Acties, gericht op eerdere en snellere hulp, weerbaar maken van gezinnen in armoede en weer perspectief bieden.

Houdt u ook de 17e oktober in de gaten!

Peter de Vrij, portefeuillehouder armoedebestrijding.

Het bericht ‘Meedoen – een vuist tegen armoede’ verscheen eerst op PvdA Den Helder.

CDA Den Helder👨‍👩‍👧‍👦⚠️| Voor het ...

ChristenUnie ChristenUnie CDA Den Helder 02-07-2019 09:32

Bezuiniging op voedselbank onbespreekbaar!

CDA CDA ChristenUnie Den Helder 02-07-2019 07:03

Bezuiniging op voedselbank voor CDA en CU onbespreekbaar Maandag 8 juli staat voor de gemeenteraad de kadernota op de agenda. In deze nota doet het college van burgemeester en wethouders de raad het voorstel te bezuinigen op de indicering bij de voedselbank. Dit moet een bezuiniging van vijfentwintigduizend euro opleveren. Onbespreekbaar voor het CDA en de ChristenUnie, zo blijkt uit een reactie van fractievoorzitters Harmen Krul en Hans van Donkelaar. ‘’Het is al erg genoeg dat er een voedselbank in Den Helder moet zijn. Een organisatie die volledig draait op vrijwilligers en een sociaal vangnet vormt voor een groep kwetsbare inwoners. Op zo’n organisatie gaan wij niet bezuinigen, ook indirect niet’’. Aldus de fractievoorzitter van het CDA. Ook fractievoorzitter Hans van Donkelaar van de ChristenUnie is stellig: ‘’Het werk van de voedselbank wordt gedaan door vrijwilligers. Zij voorzien wekelijks gezinnen van levensmiddelen die de hulp hard nodig hebben. Dat mogen we niet voor zo’n relatief klein bezuinigingsbedrag op het spel zetten’’. Dat de bezuiniging indirect is komt door voorstel om niet op de voedselbank te bezuinigen, maar op de organisatie die de indicering voor de voedselbank doet, stichting Mee & De Weering. Zij gebruiken de 25 duizend euro om de coördinatie en administratie van de indicering jaarlijks te doen. ‘’En dat is volstrekt logisch. Het is geen gezonde situatie als de vrijwilligers van de voedselbank zelf gaan bepalen wie wel of niet in aanmerking komt voor een voedselpakket. Daar zijn zij ook niet toe uitgerust. ’’ Aldus Krul. Van Donkelaar: Wij zullen het college verzoeken om ten alle tijden te voorkomen dat er bezuinigd wordt op de voedselbank. Direct of indirect’’.

Met elkaar een uitdagende toekomst tegemoet. De Algemene beschouwingen fractie 2019

PvdA PvdA Den Helder 28-06-2019 05:15

Met elkaar een uitdagende toekomst tegemoet.

De Algemene beschouwingen fractie 2019

Inhoud 1. Inleiding 3 1.1. Den Helder zindert 3 1.2. Kadernota ademt positiviteit en een wil naar voren te denken en te werken 3 1.3. Een gemeente die in woord en daad tussen haar bewoners staat. 4 2. Bestuurlijke vernieuwing 5 2.1. Gemeentelijke inspanningen: gezamenlijk, afgestemd én geïntegreerd 5 2.2. Stadsvernieuwing vereist doorgaande projectorganisatie à la Zeestad 5 2.3. Investeren in werkdriehoek tussen raad, college en ambtelijk apparaat 6 2.4. Zelfkritiek 6 3. Zorgzame gemeente 6 3.1. Bestrijden armoede prioriteit 6 3.2. Geen steun voor deel huidige bezuinigingsvoorstellen sociaal domein 7 3.3. Meer doen voor gezinnen met meerdere problemen 7 4. Vitale gemeente 7 4.1. Stadspromotie 2.0 nodig 8 4.2. Dubbelspoor en snelfietsroute 8 4.3. Nieuwe woningbouwlocaties noodzakelijk: Station Nollen?! 8 4.4. Gezondheid bewoners toetssteen voor haven, TESO en Willemsoord 8 4.5. Voorstel: splitsen van het binnenkomend en uitgaand TESO-verkeer 9 4.6. Rijkscoördinator met doorzettingsmacht noodzakelijk 9 5. Leefbare gemeente 9 5.1. Cultuur pijler onder doorontwikkeling stad 10 5.2. Aanpassing financiering voor onderbrengen wildopvang bij Helderse vallei 10 5.3. Voorstel aanpassing programma ‘leefbare gemeente’ 11 5.4. Extra gemeentelijke werkers in buurten en wijken 11 6. En verder 12 6.1. Een vitale stad is ook duurzame stad 12 6.2. Meer stranddouches graag 13

1. Inleiding

1.1. Den Helder zindert Den Helder zindert van verandering. In de stad waar de zon de meeste uren schijnt, breekt een nieuwe zon door. Een nieuwe zon die een nieuw licht schijnt op de toekomst van onze stad en haar inwoners en bezoekers. Een toekomst waar: • een ieder zorg krijgt als het nodig is; • we kunnen werken en aan het werk zijn als het moet; • we genieten van onze woonomgeving en trots zijn op het nieuwe moois; • we ons veilig voelen in de publieke ruimte; • we genieten van culturele activiteiten en natuurschoon; • we op een gewone manier in gesprek zijn met elkaar en waar naar elkaar geluisterd wordt in wijken en buurten en op plekken en plaatsen waar we elkaar tegenkomen; • inwoners, bezoekers, mensen die hun huis en haard hebben moeten verlaten, vrijwilligers van verenigingen, medewerkers van gemeente, stedelijke organisaties en bedrijven elkaar ontmoeten in gastvrijheid en met respect; • in verwondering én met bewondering over ons wordt gesproken in de rest van het land . Wij allen verblijven in Den Helder tijdelijk of permanent: samen met elkaar maken we de stad. Wij zijn de stad! Daar schijnen we het nieuwe licht op.

1.2. Kadernota ademt positiviteit en een wil naar voren te denken en te werken De behandeling van een kadernota neemt in de politiek bestuurlijke agenda van de gemeente en Helder een zeer belangrijke rol in. Het is het moment waarop -met het coalitieakkoord als leidraad- in de jaarlijkse cyclus van besturen er een gedachte-en meningsuitwisseling plaatsvindt tussen de raad en het college. Actualiteiten (context, financieel en inhoudelijk) moeten aan de orde komen en worden in debat besproken en mogelijk verwerkt in de werkagenda’s van het ambtelijk apparaat. In het coalitieakkoord spreken we bij het onderwerp ‘bestuurlijke vernieuwing’ van het aangaan van “een open dialoog”. Een “open” behandeling van de kadernota, waarbij de uitkomsten in besluiten en intenties verwerkt worden in de concept-meerjarenbegroting, geeft niet alleen ruimte aan debat maar zeker ook -is de overtuiging- aan nog meer doordachte en toegeruste programma’s die juist daardoor een grotere kans geven op de realisering van gestelde doelen en gewenste maatschappelijke effecten. Dat alles kunnen we opschrijven. Maar slechts in de praktijk wordt verandering reëel. Deze kadernota en beschouwingen daarop zijn daarom voor de PvdA slechts een aanzet, een inspiratie en het luiden van de bel. De bel voor een volgende ronde, want er is al veel voorbereid, in de startblokken gezet en al gaande. Nu gaat het er om voorwaarts te gaan. De horizon scherpt zich in het nieuwe zonlicht. Daarheen is de koers. Wat de PvdA betreft gaat deze kadernota dus niet zozeer om of we de dingen goed doen of beter moeten doen, maar vooral of we de goede dingen gaan doen. Het college heeft hiervoor een prima aanzet gegeven. Deze kadernota ademt positiviteit en een wil naar voren te denken en te werken. En dat is onder andere het resultaat van de samenwerking die we dit voorjaar zijn begonnen om tot een andere opzet van de nota te komen. De kadernota is bij uitstek het stuk op basis waarvan we met elkaar in debat gaan over hoe we in de toekomende jaren onze inspanningen voor onze stad willen organiseren. Natuurlijk in lijn met de coalitieafspraken die we daarover hebben gemaakt, maar minder gedrongen in de financiële kaders waarmee we met begrotingsbesprekingen worden geconfronteerd. Met deze kadernota wordt een prima aanzet gegeven voor die gewenste vrijere gedachtenuitwisseling tussen de raadspartijen en het college. Natuurlijk is het bij deze eerste keer ook nog zoeken. De vier nieuwe programma’s maken het besturen overzichtelijker. Maar door de wijze van beschrijven en presenteren is het nog wel kijken naar wat er echt gebeurt of gaat gebeuren. Waar wordt de echte verandering geraakt of waar zijn toch de oude activiteiten in nieuwe bewoordingen weergegeven? Daarom denken wij voor dit jaar nog niet zover zijn dat de begrotingsbehandeling een in hoofdzaak technische behandeling kan krijgen. Eerder denken we aan een voortgaande uitwerking van de doelen en doelstellingen waarmee we de gewenste en noodzakelijke veranderingen, de kansen en uitdagingen concreet kunnen maken en kunnen voorzien van de juiste condities. Je kan maar beter goed voorbereid op reis gaan, dan halverwege halsbrekende toeren moeten uithalen om je reisbescheiden alsnog in orde te brengen. Daarom is het van belang om niet alleen als gemeentelijke organisatie op reis te gaan. Veranderen doe je door met alle betrokken partijen -met elkaar dus- in gesprek te gaan. Daar moet je de tijd voor nemen. Tijd nemen om je er bewust van te worden hoe op de locaties die onze stad vormen -buurten & wijken, het buitengebied, haven en bedrijventerreinen- de veranderingen gaande zijn. Dat verkeer tussen mensen zelf de kern is en blijft van onze verbinding met de stad. Daarom vragen we het college ook in de tweede helft van dit jaar door te gaan met de gesprekken met de maatschappelijke organisaties en daarbij niet alleen te spreken over een eventuele doelmatigheid waarbij de gewenste doeltreffendheid (‘het maatschappelijk effect’) niet geschaad wordt, maar ook de organisaties te vragen hoe zij zelf willen en kunnen bijdragen aan het met elkaar oppakken van de mogelijkheden en kansen voor onze stad aan zee.

1.3. Een gemeente die in woord en daad tussen haar bewoners staat. ‘Met elkaar’ staat voor ons voorop. We vragen daarom op voorhand een goede en inhoudelijke voorbereiding van het voorstel om te starten met het gebruik van data via een ‘Urban Data Center’. Het is de overtuiging van de PvdA dat we de afgelopen jaren te veel zijn afgedreven van directe contacten tussen gemeente en haar inwoners. We zijn een regieorganisatie geworden, waarbij het de overtuiging was dat een andere wijze van organiseren zou leiden tot een meer doelmatiger en doeltreffender dienst-en zorgverlening. Dat is zeker ook voor een deel waar gebleken maar er is ook een keerzijde zichtbaar geworden. Het heeft afstand geschapen, onpersoonlijkheid gegeven, bestuurlijke verkokering gecreëerd. En waar geïntegreerd samengewerkt moest worden, is te veel aan deeloplossingen gewerkt. Waar Den Helder nu zindert, willen we vooral ook een activerende gemeente worden. Een gemeente die in woord en daad tussen haar bewoners staat. Data kan daarbij ondersteunen maar zeker niet vervangen. De gemeente mag geen data-informatiecentrale worden van waaruit de gemeentelijke regisseurs hun pijlen op onze stedelijke samenleving richten. Zelf weer aan bak waar het moet en kan, zelf de ogen en oren zijn in alle geledingen van onze stedelijke samenleving. Zelf in gesprek in gaan om -met alle Nieuwe Diepers, Jutters, Dorpers, Huisduiners en al degenen die ons daarbij willen steunen- met volle energie verder aan slag te gaan met de kansen en uitdagingen. Dus wat de PvdA betreft: met volle energie op weg naar de open, zorgzame, vitale en bovenal levensbestendige stad die we met elkaar willen zijn en uitstralen. Uitstralen natuurlijk als de zonnigste stad van Nederland.

2. Bestuurlijke vernieuwing

2.1. Gemeentelijke inspanningen: gezamenlijk, afgestemd én geïntegreerd Voor de PvdA geldt -zoals hierboven al aangegeven- dat de maatschappelijke uitdagingen van de 21e eeuw noodzaken tot het anders organiseren van de relaties tussen de gemeente en haar inwoners. Blijvend lage opkomstcijfers bij gemeenteraadsverkiezingen en tanend vertrouwen in het plichtsgetrouw besturen en inrichten van onze stad, zijn tekenen dat er spanning staat op de gemeentelijke democratie. We moeten daar gehoor aan geven en ons blijven inspannen om verbetering te creëren. Voor ons is verdere integratie in de samenwerking in buurt en wijk -zichtbaar, tastbaar en met effect- een zeer belangrijke invulling van deze inspanningen. Gemeentelijke inspanningen dienen niet langer als afzonderlijke diensten te worden verricht maar gezamenlijk – afgestemd en geïntegreerd- te worden uitgevoerd. Toezichthouders, beheerders openbare ruimte, zorgverleners, medewerkers van stedelijke organisaties, verlenen -met elkaar- in woord én daad de noodzakelijke zorg voor het wonen, werken en welzijn van onze inwoners.

2.2. Stadsvernieuwing vereist doorgaande projectorganisatie à la Zeestad Dit geldt niet alleen op jaarlijkse beheer-basis, maar ook op projectmatig niveau naar de toekomst toe. Het is de overtuiging van de PvdA dat om de 20 à 30 jaar in elke woonbuurt een grotere onderhoudsslag moet worden uitgevoerd. In de jaren 80 gebeurde dat in onze voormalige stadsvernieuwingsgebieden van Galenbuurt, Oostslootbuurt etc. In jaren 90 is er een begin gemaakt met een zeer ingrijpende omvorming van Nieuw den Helder en de laatste 10 jaar zijn we volop in de weer met ons stadscentrum. Maar daar mag het niet bij blijven. We moeten door en verder. Volgens ons vraagt bijvoorbeeld de Visbuurt echt weer om een grootschaliger aanpak. Maar ook de eerste buurten in Julianadorp zijn aan de beurt. De huidige inspanningen met betrekking tot een gebiedsgerichte aanpak zijn daarvoor een eerste aanzet. Maar het zal groter en ingrijpender moeten worden opgezet. Een grootschaliger en projectmatige aanpak zal toch zeker een aantal jaren duren. Zeestad is een uitermate succesvolle organisatievorm gebleken. Natuurlijk zijn aanpassingen mogelijk en hier en daar ook wenselijk, maar in grote lijnen heeft door Zeestad met haar partners -in het bijzonder Woningstichting- onze stad een nieuwe vitale uitstraling gekregen. Dat moet voor wat betreft de woonbuurten zelf ook gaan gelden. De PvdA wil het veel langer doorgaan van een stedelijke vernieuwingsorganisatie á la Zeestad in het debat brengen. Een verlenging en een uitbreiding van het werkterrein van Zeestad kan echter niet tot 2023 wachten. Nu zijn de opgaven in de in aanmerking komende buurten al groot. De PvdA wil dat we dit najaar een nieuwe projectportfolio voor en met Zeestad vastleggen. Natuurlijk zal dat net als in 2007/8 tot discussies leiden, maar gegeven de huidige inspiratie en wens tot slagvaardigheid komen we daar zeker uit en gaan we de komende 10 jaar en verder weer volop aan de slag. Daar past nog wel een belangrijke conditie bij: er moeten natuurlijk voldoende financiële middelen worden vrijgemaakt. Wij horen nog weinig instemmende geluiden om ons heen, maar voor de PvdA is het daarbij bespreekbaar dat we voor het doen van fundamentele investeringen in de vitaliteit van onze stad, ook kijken naar een gerechtvaardigde omslag naar daadkracht van de lasten die daarvoor moeten worden opgebracht. Afgelopen jaren konden we voor onze Zeestadprojecten ook putten uit eenmalige reserves door de verkochte aandelen van onze voormalige nutsvoorzieningen. Die zijn nu goed besteed en op. Natuurlijk mogen we met een schuin oog kijken naar de provincie, maar zelf zullen we zeker ook een behoorlijke duit in het zakje moeten doen. Daarbij is het natuurlijk uit de lengte of de breedte, maar mag het wat ons betreft zeker niet ten koste van onze maatschappelijke- en zorgvoorzieningen gaan. Die zullen mogelijk vanwege de door ons gewenste geïntegreerde aanpak juist geïntensiveerd moeten worden. Immers, stadsvernieuwing is al lang geen stenen stapelen meer. Integendeel! Een vitale gemeente is pas écht een vitale gemeente als het tevens een zorgzame en een leefbare gemeente is. Den Helder is ondeelbaar: wij met z’n allen met elkaar!

2.3. Investeren in werkdriehoek tussen raad, college en ambtelijk apparaat Natuurlijk zal het opstellen van een nieuwe strategische visie ook weer druk geven op de inspanningen van ons ambtelijk apparaat. Er daar ligt een zorgpunt. We zien gaten in de zorgvuldigheid en slagvaardigheid. De bestuurlijke agenda moet realistischer. Laat consequenties zien als er onverwachte vacatures ontstaan, ambities moeten bijgesteld kunnen worden en er moet realistischer gepland worden. Ga in vroegtijdig stadium opiniërende gesprekken aan. Laat control op beleidsvoorbereiding los. Leg alternatieven voor. Deze aanbevelingen gelden voor ons allen. We moeten echt investeren in het verbeteren van de werkdriehoek tussen raad, college en ambtelijk apparaat. Alleen een goed geoliede werkdriehoek kan zorgen voor zorgvuldigheid en slagvaardigheid. En dat is wat onze bewoners van ons vragen. En als dat geleverd wordt, wordt er weer echt gewerkt aan het het vertrouwen in het functioneren van onze gemeentelijke democratie.

2.4. Zelfkritiek Dus ook wijzelf -als raad- dienen kritisch op ons eigen functioneren te zijn. Vragen we de griffie niet om te veel informatie? De vele goedbedoelde infobijeenkomsten drukken de agenda’s geregeld zo dicht dat aanwezigheid vaak te mager is. Dit moet toch realistischer en anders kunnen. Informatie waar weinig tot niets mee gebeurt leidt tot onbegrip en misverstand. En dat terwijl we juist maatschappelijke organisaties en vertegenwoordigingen keihard nodig hebben voor de noodzakelijke slagvaardigheid. Hier moeten we wat aan doen. Werken aan bestuurlijke vernieuwing heeft geen enkele zin als we niet eerste zelf onze eigen zaken op brengen. Een realistischer bestuurlijke agenda en een beter gedoceerde agenda voor informatiebijeenkomsten zijn voor de PvdA punten die we eerst zelf moeten oppakken alvorens we -door onze ambities gedreven- te veel verwachtingen wekken bij onze inwoners en stedelijke organisaties. Slechts door betrouwbaarheid in uitvoering wordt vertrouwen gewekt.

3. Zorgzame gemeente

3.1. Bestrijden armoede prioriteit Het realiseren van de doelen zoals we die stellen bij het ‘programma zorgzame gemeente’ behoort voor de PvdA tot de absolute kerntaken van onze gemeente. Natuurlijk doen we dat samen met betrokken partners in de praktijk. Samen richten we ons op die bewoners die soms een zetje nodig hebben maar helaas ook dikwijls onze onvoorwaardelijke steun verdienen om hun wonen en leven in Den Helder van lichamelijke, geestelijke en maatschappelijke kwaliteit te voorzien. Een ieder moet kunnen meedoen. Den Helder is van ons allemaal. Korten in het sociaal domein is voor de PvdA zeker geen vanzelfsprekendheid. Integendeel we zijn van mening dat op een aantal onderwerpen juist extra steun nodig is. Goed dat het college het bestrijden van armoede als prioriteit ziet. Daar horen zeker geen bezuinigingen bij. Samenwerkingen dienen op dit gebied juist versterkt te worden. Daar past wat ons betreft dus geen andere wijze organiseren van de voedselbank bij. Ga in gesprek met betrokkenen en neem ideeën vanuit de praktijk in, hoe de armoedebestrijding slagvaardiger kan worden ingericht. Als er ergens een doelstelling naar 0 dient te worden gerealiseerd dan is dat armoede wel. In het vernieuwde Den Helder dient armoede uitgebannen te zijn! Bezuinigingen op het sociaal domein komen voor een belangrijk deel voort uit het overbrengen van de landelijke uitvoering naar uitvoering door de gemeenten. De verwachting was dat door de activiteiten directer op de praktijk zelf te organiseren, het organiseren zelf doelmatiger kan worden. Op die manier wordt er ook door onze gemeente naar de mogelijkheden voor bezuinigingen gekeken. De positieve en gewenste effecten moeten op z’n minst van dezelfde orde zijn en liefst vinden er verbeteringen plaats. Immers, wie er het dichtst opstaat weet het beste wat te doen en heeft daar dan ook de middelen voor. Zo lezen we ook de kadernota. Waar het kan anders organiseren, maar wel met behoud van op z’n minst hetzelfde maatschappelijk effect.

3.2. Geen steun voor deel huidige bezuinigingsvoorstellen sociaal domein De nu gepresenteerde voorstellen nemen echter wel een erg groot voorschot op de toekomst. Voorgestelde zoekrichtingen m.b.t. sociaaljuridische dienstverlening, preventie schuldhulpverlening en professioneel zorgaanbod in buurthuizen zijn in deze kadernota te vroeg opgenomen. In de onderbouwingen ervan wordt ook al gesproken over twijfels van haalbaarheid. PvdA vindt van deze voorstellen -inclusief het voorstel m.b.t. de voedselbank en actief talent- dat ze niet passen in de mogelijke zoekrichtingen naar meer doelmatigheid. De betrokkenen staan dicht op de getroffen bewoners zelf. Hun werk en netwerken dienen eerder versterkt te worden. Zij zijn onze maatschappelijke ogen en oren in buurten en wijken. Eerder verdienen ze extra steun. Voor knelpunten met betrekking tot de herinrichting van het sociaal domein zijn juist reserves beschikbaar. Laten we die dan daar ook voor gebruiken. Als je nu met elkaar de effecten weet te creëren, kan later de balans daarvan in positieve zin worden opgemaakt. In een zorgzame gemeente dienen bezuinigingen pas te worden ingeboekt als in de praktijk de doelstellingen zijn gerealiseerd. En niet andersom. Als je succesvol wilt reorganiseren moet je eerst investeren!

3.3. Meer doen voor gezinnen met meerdere problemen Investeren doe je in mensen, met middelen en natuurlijk door een idee te hebben wat je daarmee wilt bereiken. Naast armoedebestrijding ligt de prioriteit daarbij voor PvdA in belangrijke mate op het verkleinen van het aantal gezinnen dat met een geheel aan problemen wordt geconfronteerd. Problemen die ook nog op elkaar inwerken. De problemen zijn zodanig groot geworden dat de betrokken door de bomen slechts bomen zien en geen enkel pad meer om eruit te komen. In de kadernota zijn daarover ambities gesteld van 10 tot 20 % vermindering in 4 jaar tijd. Dat vinden we te mager. De nu voorziene inspanningen met de gezinscoaches en het doorbraakfonds zijn goede stappen. Maar er moet meer gebeuren om een echte doorbraak uit de problematiek te bereiken. We willen met het college dit najaar in gesprek om te onderzoeken welke activiteiten uitgevoerd kunnen en moeten worden om aan het einde van onze bestuursperiode minimaal een vermindering te bereiken van een kwart van de betrokken inwoners. De oproep is daarbij tevens aan alle betrokken Helderse organisaties om aan te geven welke bijdrage zij aan deze doelstelling kunnen leveren. Dit zijn de maatschappelijke effecten op basis waarvan we de meerwaarde van de organisaties willen bepalen. Alleen met elkaar en eendrachtig kunnen we het redden. Er moeten paden gekapt door het oerwoud van problemen en ontoereikende inspanningen. Alleen het eindresultaat geldt: daadwerkelijk geholpen bewoners.

4. Vitale gemeente

4.1. Stadspromotie 2.0 nodig In een vitale gemeente heerst activiteit en bedrijvigheid. Daar is naast ondernemingszin, organisatievermogen en slagvaardigheid vooral ook bereikbaarheid voor nodig. Op ons grondgebied is een zeer hoogwaardig maritiem technisch ecosysteem aanwezig. Nationaal timmeren vooral ecosystemen rondom universiteitssteden als Eindhoven, Delft en Enschede aan de weg. Maar Den Helder is ook een universiteitsstad en heeft een haven met zeer hoogwaardige civiele en militaire werkgelegenheid. Dat moet in de komende jaren veel meer uitgenut worden. Wonen in Den Helder betekent geen files en op je fiets naar je werk gaan, het hele palet aan culturele voorzieningen aanwezig, een imposante dijk met de mooiste vergezichten, de schoonste stranden en door groen gescheiden wijken om lekker te ontspannen en een uniek bruisend Willemsoord dat een nieuw karakter geeft aan onze stad aan zee. Het wordt tijd voor een duidelijk, vernieuwd, uitnodigend verhaal naar buiten. Er gaat niets boven Groningen, Zwolle is booming maar Den Helder is het echte avontuur. Stadspromotie 2.0 graag! We moeten opschalen richting de volgende Sail! We hebben een goed en echt verhaal te vertellen. Den Helder kan en wil weer groeien.

4.2. Dubbelspoor en snelfietsroute Maar dan moeten we wel goed bereikbaar zijn. En daar zit nog steeds de crux. De PvdA verwelkomt de ondersteuning van het college voor onze ideeën om bij de provincie te lobbyen voor een spoedig aanleggen van een snelle fietsroute van Julianadorp naar de Nieuwe Haven en natuurlijk de verdubbeling van het spoor tussen Schagen en Den Helder. De PvdA richt zich daarbij op het realiseren van een echte intercity tussen Den Helder en Amsterdam en een sprinter verbinding met alle tussenliggende stations. Waar het voor Zandvoort opeens wel kan, moet het voor Den Helder toch ook kunnen. Slagvaardigheid is toch ook het devies voor de provincie?! Het nieuwe coalitie- akkoord in de provincie bevat een aantal veelbelovende zinnen. Laten we het met elkaar gaan waarmaken.

4.3. Nieuwe woningbouwlocaties noodzakelijk: Station Nollen?! Voor een dubbelspoor zal natuurlijk ook gekeken moeten worden naar het gebruik van de stations. Meer reizigers zal de druk op verdubbeling verhogen. Maar dat mag voor de PvdA niet het doorslaggevende argument zijn. Een optimale treinverbinding naar Amsterdam zien wij als een basisvoorziening. Een voorziening die bewoners van Amsterdam en Den Helder in staat stelt om binnen het uur van hun huis op het werk te zijn. Woon- en werklocatie zijn in de 21 eeuw nu eenmaal meer gescheiden. De Noordkop kan de nieuwe overloop van de dure en dichtgeslibde noordelijke Randstad worden. Ook Den Helder moet daarvoor de kans krijgen. Laten we een brede inventarisatie maken van mogelijke woningbouwlocaties die Den Helder als overloopgemeente extra aantrekkelijk kan maken. Op voorhand denkt de PvdA er daarbij aan om het wonen in de directe nabijheid van beide NS-stations verder te ontwikkelen. In het centrum zijn we daar met onder meer Zeestad en de woningstichting volop en goed bezig: wonen boven winkels en andere nering is een prima aanpak en kan nog verder worden opgepakt. Maar station zuid en omgeving vinden we een zorgenkind. Het wordt tijd voor een Station Nollen (exit Den Helder Zuid!) , waar aan de kant van de Schooten echt nog een slag gemaakt kan en moet worden. Daar zijn goede mogelijkheden voor nieuwe woningbouw. Ook het gebied tussen de Friesche buurt en het spoor is een zeer bespreekbare optie. Het zal de NS en de provincie tonen dat het ons menens is met de verbreding van het spoor.

4.4. Gezondheid bewoners toetssteen voor haven, TESO en Willemsoord En dat geldt ook voor de bereikbaarheid van de haven. Maar hier doet zich een probleem voor dat we niet langer zonder oplossing mogen laten voortduren. We zouden graag Den Helder in een nieuwe promotiecampagne willen aanmerken als misschien wel de gezondste stad van Nederland. Dit is echter niet passend voor de bewoners voor de Binnenhaven, Zuidstraat en Weststraat. Fijnstof en geluidsbelasting maakt het wonen daar bepaald niet gezond. En daar moet nu echt wat aan gebeuren. Al bijna dertig jaar wordt er gesproken over de ontsluiting van de haven. Steeds is daarbij aandacht gevraagd voor de woonkwaliteit van de aanpalende huizen van de bewoners. Maar hoe er ook over gesproken en geschreven is, gedaan is er vrijwel niets. Ondertussen is het haven- en Texelverkeer alleen maar drukker geworden. En ook is er de nieuwe reuring op Willemsoord. Welke plannen ook -gemeentelijk, provinciaal of rijks- voor de PvdA staat nu de woonkwaliteit van de aanpalende bewoners van de havenomgeving voorop. Alle deelbelangen ten spijt.

4.5. Voorstel: splitsen van het binnenkomend en uitgaand TESO-verkeer Plannen zonder eerst gerealiseerde oplossingen voor de bewoners, kan voor wat betreft de PvdA geen verdere doorgang vinden. Nieuwe aanlandings- en vertrekinfra voor de TESO door Rijkswaterstaat, voor de Koninklijke Marine en zelfs ons eigen nieuwe onderkomen op Willemsoord: het zal niet gerealiseerd kunnen worden als er niet ook verbeteringen voor de bewoners zijn geregeld. Ook het doormodderen met de Moormanbrug moet afgelopen zijn. Daarom verwachten we allereerst nu een echt voorstel voor een structurele verbetering van de ontsluiting en bereikbaarheid van de havenomgeving waarbij voor de bewoners de gezondheidsbelasting structureel tot beneden de wettelijke normen is teruggebracht. Verplaatsing naar het oosten van de Moormanbrug, aanleg van de Ankerparkbrug en het realiseren van een ontsluiting van Willemsoord over het voormalige terrein van Bewapeningswerkplaatsen kunnen soelaas bieden. Maar onze verwachting is dat dat niet afdoende zal zijn. Het al maar drukker wordende TESO-verkeer blijft de belangrijkste harde noot om te kraken. Daarom komt de PvdA met een ingrijpend idee en voorstel: splitsen van het binnenkomend en uitgaand TESO-verkeer door Den Helder. Waar het binnenkomend autoverkeer voornamelijk via de huidige zeer belastende route richting TESO rijdt, zal het uitgaande verkeer niet langer over de Weststraat en verder worden afgeleid, maar via de Nieuwe Haven richting de oorspronkelijk door de hele raad ondersteunde gele ontsluitingsvariant waarbij er een nieuwe brug over het Noord Hollandskanaal wordt aangelegd die ten zuiden van de Dominee Visserbrug aansluit ter hoogte van de toegangsgang bij fort Westoever.

4.6. Rijkscoördinator met doorzettingsmacht noodzakelijk Maar hoe duidelijk of eendrachtig ook alle belanghebbenden zich uitspreken voor een structurele oplossing, de PvdA denkt dat dat toch niet voldoende vertrouwen geeft in het daadwerkelijk realiseren van een structurele oplossing voor de bewoners. De belangen voor de afzonderlijke spelers lijken domweg te groot. De mogelijkheden voor de gemeente om zo’n oplossing af te dwingen zijn hoogstwaarschijnlijk te gering. Daarom is een volgende actie noodzakelijk. We moeten steun zoeken en krijgen van het Rijk. Waar we voor de echte start van het zeer succesvolle Zeestad traject de stormram steun kregen vanuit het Rijk door het sturen van mevrouw Riet Bakker die met haar Doen! Doen! Doen! het spel van de stadsvernieuwing op de wagen kreeg, is opnieuw een Rijkscoördinator nodig. Een met de statuur van Riet Bakker en doorzettingsmacht. De bereikbaarheid van de haven dient gelijk op te gaan met het gezond wonen van de bewoners aan de toegangswegen naar de haven en de TESO. Het lijkt ons een prachtige taak voor de burgemeester ondersteund door alle partijen om daar in Den Haag de handen voor op elkaar te krijgen. En de eerste keer gaan we gaarne met hem mee. Laat de bus maar voorrijden!

5. Leefbare gemeente

5.1. Cultuur pijler onder doorontwikkeling stad “Cultuur is de ziel van een stad”. Zo begint hoofdstuk 4 ‘Een leefbare gemeente’ van het coalitieakkoord. En dat wordt onverminderd onderschreven door de coalitiepartijen. Het belang van een bloeiende cultuursector vindt zijn grond in het samenwerken van professionals , amateurs en vrijwilligers aan “het mooier maken van onze samenleving”. Het biedt “mensen ontspanning en betekenis”, geeft ruimte aan “de ontwikkeling van jongeren en volwassen” en biedt “broedplaatsen” voor “de sociale cohesie van de stad”. Waar de laatste aangehaalde zinnen in het coalitieakkoord specifiek naar de Helderse bibliotheek verwijzen, gelden deze natuurlijk voor de gehele cultuursector. Een bloeiende cultuursector geeft Den Helder eigenheid en identiteit. Niet in steen of harde infrastructuur, maar gecreëerd door de inwoners van Den Helder zelf. Als er een groepering is die de zogeheten kanteling naar een nieuwe identiteit en imago van Den Helder vorm en inhoud kan geven dan zijn dat de betrokkenen in de cultuursector wel. Een cultureel bruisend Den Helder kan en zal een zeer aantrekkelijke affiche zijn voor nieuwe bezoekers en inwoners van onze stad. En daar hoort ook een cultuurprijs bij.

In de nu voorliggende concept-kadernota wordt het belang van een bloeiende cultuursector uitgewerkt in het programma ‘Leefbare gemeente’. Bij doel 4 daarvan wordt aangegeven: Meer mensen bezoeken Den Helder en maken gebruik van het aanbod van cultuur en natuur in en om de stad. Gezien de aangehaalde betekenis van een bloeiende cultuursector en het daaruit afgeleide doel om meer bezoekers (én bewoners!) te trekken, bevreemdt het daarom de coalitiepartijen dat juist in deze kadernota er een financiële taakstelling wordt opgelegd aan de bibliotheek en Triade, Helderse cultuurinstellingen bij uitstek. Aan de andere kant bevreemdt het evenzeer dat er een zeer grote investering en exploitatie wordt vrijgemaakt voor een nieuw Vogelasiel, terwijl er door de gewenste samengaan met de Helderse Vallei toch ruimschoots samenwerkingsvoordelen zijn te behalen; juist ook op financieel vlak.

De nu voorliggende conceptnota zet in grote lijnen en energieke woorden de gewenste kanteling naar een vernieuwd Den Helder in de vier programma’s neer: “Den Helder durft te investeren in een vitale en leefbare stad”. De wijze waarop de uitwerking van de voorliggende cultuurparagraaf heeft plaatsgevonden geeft echter zorg dat aanwezige kansen om gewenste effecten in de praktijk te realiseren, niet ten volle worden benut. Juist • onze bibliotheek als de beste van de wereld, • Triade als een van de belangrijkste trekkers van een van onze -meest succesvolle- evenementen ‘De dag van de Muziek’ en • de potentie van de Helderse Vallei inclusief een wildopvang om verder door te groeien als bovenregionale educatieve attractie, kunnen en zullen aanjagers zijn. Aanjagers om ‘buitenpoorters’ -naast de vertrouwde kwaliteiten als zee, strand en zon-, kennis te laten maken met de culturele stedelijke kwaliteiten en het vele nieuwe moois in onze stad -natuurlijk Julianadorp incluis – en de directe omgeving.

5.2. Aanpassing financiering voor onderbrengen wildopvang bij Helderse vallei Terecht wordt er in de concept-kadernota aandacht besteed aan het meer in evenwicht brengen van de gemeentelijke begroting. Dit heeft onder meer geresulteerd in voorstellen om een aantal taakstellingen bij maatschappelijke organisaties van onze stad neer te leggen. Argument hiervoor is onder meer de nog geziene mogelijkheden tot meer doelmatig organiseren zonder dat de activiteit zelf -het maatschappelijk effect- in gedrang komt. De PvdA onderkent onverkort de noodzaak tot het werken naar een evenwicht in de gemeentelijke begroting en ziet zeker ook nog mogelijkheden om aan de inkomstenkant van de nu aangehaalde organisaties verbeteringen te behalen. Ook is er de overtuiging dat met de noodzakelijk geachte onderbrenging van de activiteiten van het vogelasiel bij de Helderse Vallei de nodige efficiencyvoordelen behaald kunnen worden, waardoor het nu begrote structurele bedrag behoorlijk kan worden teruggebracht. Netto gezien behoeft er daardoor onder de streep van inkomsten en uitgaven binnen het programma geen wijziging plaats te vinden en is er wellicht zelfs ruimte om extra stimulerende investeringen te doen.

5.3. Voorstel aanpassing programma ‘leefbare gemeente’ De PvdA doet het voorstel om in het programma ‘leefbare gemeente’ tot een aanpassing te komen waarbij: • geen financiële taakstellingen aan de bibliotheek en Triade worden opgelegd; • wordt doorgegaan met gesprekken tussen het college en de organisaties over de mogelijkheden voor het verhogen van eigen inkomsten ( e.g. ‘heffen van billijke tarieven’); • een voorstel wordt voorbereid voor het onderbrengen van wildopvang bij de Helderse Vallei; • in dit voorstel het realiseren van een passende accommodatie voor de wettelijke taken t.a.v. wildopvang wordt opgenomen; • ter financiering van de integratie van een voorziening voor wildopvang in de Helderse vallei de reserve ‘Duinen Noordkop/Bezoekerscentrum à 150.000 euro wordt bestemd; • met de Helderse Vallei het gesprek wordt aangegaan over de invulling van een van de overeengekomen hoofddoelstellingen ‘focus op behoud en positieve ontwikkeling van eigen omzet’. Hierbij kan in het bijzonder gedacht worden aan het heffen van billijke entreetarieven.

5.4. Extra gemeentelijke werkers in buurten en wijken De afgelopen jaren is gebleken dat de openbare ruimte in de buurten en wijken meer aandacht nodig heeft dan nu het geval is. Binnen de openbare ruimte speelt zich van alles af. Dit vraagt om onze constante aandacht op het gebied van vroegtijdige signalering van sociaal-maatschappelijke problematiek in de wijk, maar vraagt daarnaast ook om daadkracht v.w.b. het schoon en op orde houden van het straatbeeld. Werkzaamheden spelen zich voornamelijk af in de buurten en wijken en op de straat. In plaats van ”Hostmanship in de stad” wat op vele manieren wordt uitgelegd komen de PvdA en de Stadspartij – en ondersteund door de overige coalitiepartijen – met het voorstel om in plaats hiervan te komen met medewerkers Beheer Openbare Ruimte, welke in ieder geval gesteund worden door de coalitiepartijen. Om taakmisverstanden te volkomen wordt daarbij aan de volgende functieomschrijving gedacht: Medewerker beheer openbare ruimte (fulltime/36 uur) Afwisselend werk je alleen of in teamverband en je bent samen met gemeentelijke collega’s (wijkmanagers, wijkagenten en medewerkers van de afdeling handhaving) de ogen en oren van de gemeente in de wijken en buurten. Daarvoor onderhoud je ook nauwe netwerkcontacten met medewerkers van overige buurt- en wijkgerichte organisaties ( bijv. van de Woningstichting en de buurt- en wijkhuizen). De medewerkers beheer openbare ruimte worden aangestuurd door de wijkmanager en zijn vooral zichtbaar in de buurt en wijk waar zij hun werkzaamheden uitvoeren. Zij dragen zorg voor het schoon en op orde houden van de wijk en verrichten indien mogelijk ook kleine onderhouds- en herstelwerkzaamheden De medewerkers beheer openbare ruimte werken servicegericht en oplossingsgericht voor de buurt- en wijkbewoners. Zij zijn verantwoordelijk voor een aan hen toegewezen gebied binnen de prachtige gemeente Den Helder waarbij zij tevens het directe aanspreekpunt op straat zijn voor de bewoners. Je krijgt een grote mate van verantwoordelijkheid en vrijheid bij het realiseren van de gevraagde opgaven. Ook is er is ruimte om jezelf te ontwikkelen op het gebied van het beheer van de openbare ruimte. Het is een nieuwe functie binnen onze organisatie en zal samen met je directe collegabeheerders verder kunnen worden ontwikkeld. Je bent een gedreven, zelfstandig persoon die van aanpakken weet. Je beschikt over goede communicatieve eigenschappen, je bent handig en niet bang om vuile handen te maken. Naast reguliere werkzaamheden, assisteert de beheerder bij gladheidsbestrijding, onkruidbestrijding, groot onderhoud en bij stormschade. Tevens levert hij of zij een positieve bijdrage aan de gemeenschap in algemene zin. Wij willen Den Helder schoner, mooier en veiliger maken. Aan jou de uitdaging om hier ook mede vorm aan te geven. De functie-eisen zouden wat ons betreft op MBO3 niveau moeten liggen; Competenties: Wil ervaring opdoen met onderhoud in groen en grijs Is positief ingesteld en geeft het goede voorbeeld Beschikt over goede communicatieve vaardigheden (direct contact met burgers) Signaleert mogelijke misstanden in de wijk Heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel en passie voor de kwalitatieve uitstraling van de wijk Is creatief in het vinden van oplossingen voor vragen vanuit de wijk Toont initiatief, is handig en levert een bijdrage aan een verbeterde woon –en leefomgeving Is pro actief en flexibel ingesteld Is servicegericht, maatschappelijk betrokken en werkt graag samen met anderen

Het spreekt voor zich dat deze opzet nog verder uitgewerkt zal moeten worden waarna er begonnen kan worden met een proef van twee jaar. Na evaluatie kan worden overgegaan tot een definitieve invulling van deze functies. Wij zijn er van overtuigd dat we in Den Helder niet zitten te wachten op nog meer handhaving, maar dat er grote behoefte bestaat aan deze “handjes” in de wijk en in de buurt waar we hiermee in voorzien.

6. En verder

6.1. Een vitale stad is ook duurzame stad Den Helder wil in 2040 een stad zijn met een duurzame energiehuishouding. Maar dan willen we wel de komende maanden de eerste echte en voor de bewoners betaalbare plannen en voorstellen zien: e.g. zonnepanelen op de daken van de gebouwen van het verenigingsleven, bedrijfsleven én de gemeente; energieopwekkend asfalt op onze zeedijk i.s.m. het Hoogheemraadschap. Met zoveel zon en licht – letterlijk en figuurlijk- moet dat toch het ei van Columbus zijn.

6.2. Meer stranddouches graag O ja! De PvdA ziet graag het aantal stranddouches uitgebreid! Dat zal een extra kwaliteit geven om je na het zwemmen of zonnebaden lekker even op te frissen en verder te genieten van het strandleven onder een heerlijk Helders zonnetje. Want waar we het nieuwe licht op Den Helder willen laten schijnen, blijft het huidige zonlicht – voor onze inwoners en bezoekers- ons ongetwijfeld weer van vele heerlijke zomerse dagen voorzien in onze prachtige stad aan zee.

Het bericht Met elkaar een uitdagende toekomst tegemoet. De Algemene beschouwingen fractie 2019 verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Doorbraakfonds helpt in problematische schuldensituaties

PvdA PvdA Den Helder 14-06-2019 06:45

Het Doorbraakfonds is bedoeld om snel te kunnen handelen in problematische schuldensituaties die in een impasse verkeren. Door een verstrekking uit het fonds wordt een doorbraak geforceerd en ontstaat er een nieuwe situatie van stabilisatie , regelmaat, rust en perspectief. Zo kan er naar een structurele oplossing gezocht worden waardoor de Helderse inwoner weer verder kan met diens leven. Het tegengaan van armoede is een belangrijk onderwerp van het college.

Peter de Vrij, wethouder minimabeleid: “Den Helder laat haar sociale gezicht zien met een innovatieve oplossing als het Doorbraakfonds. We verwachten hiervan dat dit de maatschappelijke samenleving in Den Helder ten goede komt.”

De verstrekking uit het Doorbraakfonds is een lening. En staat nooit op zichzelf, maar maakt onderdeel uit van een schuldhulpverleningstraject om tot een schuldregeling te komen. Het college van B&W heeft de onderliggende beleidsregel vastgesteld op 28 mei, hierin staan de voorwaarden en spelregels.

Armoede Armoede is veel meer dan de eindjes niet aan elkaar kunnen knopen. Ook wanneer je geen mogelijkheden hebt, als je iets dringends nodig hebt of als je niet kunt meedoen in de samenleving valt dit onder armoede. Armoede is dus meer dan alleen het ontbreken van geld.

De gemeente ondersteunt en helpt inwoners met schuldproblemen. Het team Schuldhulpverlening is dagelijks bezig om inwoners met schulden te helpen om hier van af te komen. Dit wordt gedaan in samenwerking met woningcorporaties en andere ketenpartners. Belangrijk is dat in een vroeg stadium hulp geboden wordt om erger te voorkomen.

Het Doorbraakfonds is onderdeel van het in oktober 2017 door de raad vastgestelde beleidsplan schulddienstverlening 2018-2021. Het vervangt het Noodfonds schuldhulpverlening

Het bericht Doorbraakfonds helpt in problematische schuldensituaties verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.