Nieuws van politieke partijen in Vught over CDA inzichtelijk

2 documenten

Motie van wantrouwen ingediend wegens prijsverhogingen ‘Lunet5’

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 08-06-2019 14:54

De voltallige oppositie (D66, CDA en SP) heeft een motie van wantrouwen ingediend tegen wethouder Pennings (Gemeentebelangen, ruimtelijke ordening). Aanleiding was het bouwplan Lunet5 op de plek van Zaal Schoonveld. Er stond zwart op wit op papier dat de appartementen voor maximaal 220.000 euro verkocht mochten worden, maar Pennings regelde zelf, zonder het college en de raad in te lichten, dat de ontwikkelaar de prijzen fors mocht verhogen. Ook beantwoordde hij schriftelijke vragen van D66 over dit plan onjuist en onvolledig. In de raadsvergadering bleek de wethouder niet van plan om maatregelen te nemen, terwijl dat op dat moment nog kon, omdat de inschrijving van de woningen op dat moment nog een dag liep. Er restte dus niet veel anders dan een motie van wantrouwen in te dienen.

Wat was het geval. De gemeenteraad had in 2016 besloten dat op de plek van Zaal Schoonveld 20 appartementen zouden komen van maximaal 200.000 euro. Deze ontwikkeling was een wens van D66, omdat er de laatste jaren te weinig gebouwd was in het lagere koopsegment. In de jaren erna veranderde het plan. Zo werden het 16 appartementen en 4 eengezinswoningen. Dat werd vorig jaar vastgelegd in een nieuwe overeenkomst met de ontwikkelaar. De maximumprijzen werden vastgesteld op 220.000 voor de appartementen en 225.000 voor de eengezinswoningen. Deze wijzigingen zijn niet gemeld aan de gemeenteraad.

Prijzen daalden al na vragen van D66

Onlangs werd aangekondigd dat de 16 appartementen in de verkoop zouden gaan. De vier eengezinswoningen komen pas later in de verkoop, al weet niemand waarom. Bij D66 meldde zich een Vughtse die geïnformeerd had naar de verkoopprijzen. Een van de makelaars gaf aan dat de appartementen rond de 300.000 euro zouden gaan kosten. D66 heeft vervolgens schriftelijke vragen over het project gesteld. Enkele dagen daarna kwam de ontwikkelaar plots met de mededeling dat de appartementen maximaal 250.000 euro zouden gaan kosten. Die verlaging van 50.000 euro heeft D66, zo lijkt het, met alleen al het stellen van de vragen toch maar mooi bereikt.

Prijzen bleven nog steeds te hoog

Maar ook 250.000 euro vindt D66 te veel. Dat is namelijk niet volgens de afspraken en een verkoopprijs van 250.000 euro voor deze appartementen is nooit ergens besloten. D66 heeft alle besluiten, ook die van het college, over het plan opgevraagd en daar stond in dat de appartementen 220.000 euro mochten kosten. Toen D66 deze stukken in de raadsvergadering overlegde, moesten alle zeilen bijgezet worden om wethouder Pennings te redden. Eerst was het verhaal dat de prijzen omhoog mochten vanwege gasloos bouwen, maar het verplicht gasloos bouwen was bij het veranderen van de overeenkomst al bekend. Daarna stelde hij dat het wel volgens de afspraken was, maar vervolgens verzekerde hij de raad dat dit de vrijheid van het college is. Toen bleek dat het college daarover nog niet besloten had, moest de burgemeester het noodgedwongen overnemen van Pennings. Er was inderdaad geen nieuwe overeenkomst. Die moest nog opgesteld worden. D66 vond het vreemd dat zonder overeenkomst de appartementen nu toch al in de verkoop zijn. Maar dat was het risico van de ontwikkelaar, aldus de burgemeester.

Prijsverlaging was nog mogelijk

Toen diende D66 het voorstel in waarin gevraagd werd aan het college om de ontwikkelaar en de makelaars te laten weten dat de appartementen niet voor meer dan 220.000 euro verkocht mogen worden. Die tijd was er, want een dag later sloot de inschrijving van de appartementen pas. Feitelijk een motie die een uitweg bood aan het college. Maar ook dat voorstel werd ontraden, want dan zou er een risico zijn op een schadeclaims. Een schadeclaim? Kort ervoor werd nog gezegd dat het risico bij de ontwikkelaar lag. Ook werd gezegd dat als de ontwikkelaar van het plan afziet, het plan misschien wel nooit van de grond zou komen. In deze markt waarin zo veel vraag is naar ontwikkellocaties? En zo werd de uitleg van het college steeds onduidelijker en inconsequenter.

Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD aanschouwden het debat dat puur op inhoud gevoerd werd door D66, CDA en SP. Het zwijgen van de fracties was pijnlijk veelzeggend. VVD-fractievoorzitter Du Maine deed nog een keer een poging om Pennings bij te staan door verkeerde antwoorden op schriftelijk vragen van D66 goed te praten, maar stopte daar snel mee omdat het een hopeloze kwestie geworden was. Toen de motie van wantrouwen werd ingediend tegen Pennings las opeens wethouder Van de Ven nog een verklaring van het college voor die duidelijkheid zou moeten scheppen, maar ondertussen had het college zichzelf al zo vaak tegengesproken, dat die verklaring op dat moment nog meer verwarring gaf. De SP vroeg daarop terecht waarom de raad die verklaring nu wel zou moeten geloven?

Gemeenteraad en kopers hebben het nakijken

Juist door dit soort niet-transparante, open-eind constructies wordt er in Vught elke keer duurder gebouwd dan is afgesproken. De gemeenteraad is niet geïnformeerd. De kopers worden op kosten gejaagd. De projectontwikkelaar krijgt de ruimte om niet helemaal of zelfs helemaal niet te bouwen wat bij de grondaankoop afgesproken was. De grond had met deze (overigens mooie) appartementen dus voor veel meer verkocht moeten worden aan de ontwikkelaar. Dit gebeurt helaas vaker. Zo bouwt de ontwikkelaar van Isabellaveld (Stadhouderspark) woningen die veel duurder zijn dan was afgesproken met de gemeente. In feite heeft de ontwikkelaar daar dus ook te weinig voor de grond betaald. Bovendien was bij het Isabellaveld de woningtoewijzing achter gesloten deuren, zonder loting. Gelukkig mag dat niet meer. In het nieuwe woningbouwprogramma is de motie van D66 over transparante woningtoewijzing opgenomen, die enkele maanden terug unaniem werd aangenomen, maar dat is helaas dus nog niet genoeg voor transparant grondbeleid in Vught

Zie ook: – de motie waarin gevraagd werd om lagere verkoopprijzen (6-6-2019) – de motie van wantrouwen (6-6-2019) – D66 wil opheldering over veel duurdere woningen op plek zaal Schoonveld (2-5-2019) – Megalomane bouwplannen bij Roucouleur van tafel (16-4-2019) – D66 wil opheldering over woningtoewijzing Isabellaveld (6-2-2019)

Reacties? – fractie@d66vught.nl

 

 

The post Motie van wantrouwen ingediend wegens prijsverhogingen ‘Lunet5’ appeared first on D66 Vught.

Besluit over opwaarderen N65 genomen

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 03-03-2019 20:41

Op 28 februari 2019 heeft de raad nog eens haar best gedaan op een zwaar onderwerp: het bestuurlijke besluit over het opwaarderen van de N65. Na anderhalf uur debat leverde dat instemming op, zij het deze keer niet unaniem. Het CDA besloot niet in te stemmen.

De discussie over dit onderwerp is al meer dan 10 jaar gaande. Ik ga hier niet de gehele historie vertellen maar in grote stappen ging het als volgt. De eerste beweging was dat de weg voor 100 miljoen verdiept zou kunnen worden aangelegd. Nadat gemeente, provincie en rijk daar de nodige studie over deden bleek dat er een soort Zevenheuvelenweg tussen 4 meter hoge schermen kon worden aangelegd met gelijkvloerse kruisingen. Het eerste plan ging de wereld in als het VoorKeursAlternatief, het VKA. Toen dat aan de orde kwam in de raad ging deze –als een boer met kiespijn- akkoord met het VKA maar stuurde direct ook het college op pad om een verbeteerd alternatief uit te onderhandelen. Dat voornemen kwam ook in ons bestuursakkoord te staan.

Het college ging aan de slag en kwam terug met een verbeterd alternatief dat door het leven gaat als het VKA+. De “plus” is er ook. Ongelijkvloerse kruisingen, een grote verbetering bij de Boslaan / Vijverbosweg, geen stoplichten meer (dus ook geen stoppend en optrekkend verkeer), een verbeterde infrastructuur voor fietsers en – hoewel het om heel veel geld gaat- een financiële overeenkomst met de partners. Ik maakte het college voor dat werk een compliment.

Zijn daarmee alle problemen opgelost? Zeker niet. Om met het laatste te beginnen: het geld zal zeker nog aanleiding zijn tot verdere discussies. Immers, er zijn nog tegenvallers mogelijk en de kostenstijging in de wegenbouw is op dit moment nog onduidelijk. We rekenen er echter vast op dat dit oplosbaar zal blijken.

Twee andere problemen liggen er wel. Het eerste probleem is de toenemende verkeersdruk in Cromvoirt en Helvoirt en de vermindering van de toegangsmogelijkheden tot de N65 voor de bedrijven tussen Helvoirt en Vught. Samen met de VVD en GB dienden wij daar een motie over in.

Daarnaast is er het probleem van het mogelijk verharden van de Jagersboschlaan. Voor meer informatie hierover klik hier. Hier ga ik verder met de N65 zelf.

We vinden het jammer dat het CDA uiteindelijk besloot niet in te stemmen. Onvoldoende inzicht in het geld en de gevolgen voor verkeer in Vught brachten hen daartoe. Vanuit ons standpunt daarover maar twee opmerkingen. Als het gaat om het verkeer dan vinden wij dat er voldoende helderheid is. De cijfers van het eerste VKA zijn bekend en in het VKA+ neemt het aantal op- en afritten niet toe of af ten opzichte van het VKA. Natuurlijk zijn we wat verder in de tijd maar dat er voor het verkeer in de bebouwde kom van Vught als gevolg van dit besluit spectaculaire wijzigingen zullen optreden is niet geloofwaardig voor ons.

En dan het geld. Het VKA+ kent meerkosten ruim 13 miljoen Euro. Voorwaar een megabedrag voor Vughtse begrippen. Financieel is een en ander doorgerekend in de begroting en de meerjarencijfers en volgens onze wethouder financiën kan Vught die last aan hoewel we een fors aantal jaren zeker niet ruim in de slappe was zullen zitten. PvdA-GroenLinks vindt het echter een verantwoorde keuze: voor nu en vele jaren verder komt er een veiligere oplossing en een oplossing die bijdraagt aan de leefbaarheid van het dorp. Het is een sloot geld maar wat ons betreft staat daar voldoende tegenover.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.