Nieuws van SP over VVD inzichtelijk

5 documenten

Halve waarheden minister olie op het vuur van verzet tegen vliegveld Lelystad

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 07-02-2020 08:03

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vertroebelt een eerlijke discussie over vliegveld Lelystad door halve waarheden en het frustreren van het debat. Dat stellen de SP en verschillende actiegroepen. Tegelijkertijd concludeerde de commissie Remkes dat er een rem moet op de groei van de luchtvaart. Genoeg reden voor de SP-fractie in de Provinciale Staten van Gelderland om te volharden in haar standpunt dat Vliegveld Lelystad niet geopend moet worden. Dat is beter voor mens en milieu.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2020/02/halve-waarheden-minister-olie-op-het-vuur-van-verzet-tegen-vliegveld-lelystadAfgelopen week zijn Provinciale Staten bijgepraat over de laatste stand van zaken rond Lelystad Airport, de Luchtruimherziening en de Luchtvaartnota. SP-fractievolger Eric van Dijk was daarbij aanwezig: “Het is belangrijk dat de politiek goed wordt geïnformeerd, omdat er de komende tijd veel staat te gebeuren op het gebied van de luchtvaart. De groei van de luchtvaart en de mogelijke opening van Vliegveld Lelystad hebben grote gevolgen voor de Gelderse natuur en inwoners.”

Zo is er onder andere gesproken over het Rapport van de commissie Remkes over de luchtvaart. Van Dijk: “In het rapport wordt geconstateerd dat luchtvaart bijdraagt aan de uitstoot van stikstof, CO2, ultra-fijnstof en bovendien geluidhinder produceert. Daarmee geeft Remkes ons opnieuw argumenten om een einde te maken aan het ongebruikelijk, langdurig laagvliegen boven onze provincie omdat dit leidt tot stikstofneerslag in de kwetsbare natuur op de Veluwe en andere natuurgebieden in Gelderland.”

Maar van Dijk maakt zich ook grote zorgen: “Maar wat heb je aan goede argumenten als het ministerie onderzoeken en rapporten gebruikt die op belangrijke punten onvolledig en in feite dus onjuist zijn? En al die ‘foutjes’ zijn in het voordeel van uitbreiding van de luchtvaart. Het ministerie speelt hier een zeer dubieuze rol. En niet alleen waar het om de juiste feiten gaat. De minister wil hierover niet eens met de Kamer debatteren. Hoe kunnen provincies dan er op vertrouwen dat zij wel worden gehoord als partner? De Provincie heeft tegen de minister gezegd dat wij op tijd betrokken willen worden bij de onderzoeken op de effecten op de natuur. Echter, de minister wil geen duidelijkheid geven over de betrokkenheid van de Provincie. Het lijkt wel of ze de pottenkijkers buiten de deur wil houden.”

Van Dijk was ook namens de Gelderse SP aanwezig bij een bijeenkomst van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) met aan woordvoerders-luchtvaart uit de Provinciale Staten van Gelderland. Van Dijk: “De deskundigen in deze actiegroepen tonen aan dat het zeer onzeker is of wij er in onze provincie beter vanaf komen ná de herindeling van het luchtruim. Zij schatten de nieuwe situatie in als bedreigend voor de hele (Noord-)Veluwe qua geluid. Het ministerie schept onjuiste verwachtingen door de indruk te wekken dat na de herindeling van het luchtruim de situatie voor Gelderland zal verbeteren.”

De samenwerkende actiegroepen strijden tegen het laagvliegen maar concluderen ook: als alternatief voor Schiphol is Vliegveld Lelystad vanwege haar ligging ongeschikt. Van Dijk: “Dit is natuurlijk de kern van het probleem. De coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en GroenLinks spreken zich alleen uit tegen het laagvliegen. Maar als SP zeggen wij al jaren zowel in de Gelderse Staten als in de Tweede Kamer, dat Vliegveld Lelystad een slecht idee is en niet geopend moet worden.”

Zie ook:

Stop ultra korte vluchten tussen MAA en Luik !

SP SP VVD Limburg 12-11-2019 15:51

De SP in het Limburgs Parlement vindt dat de provincie als eigenaar en exploitant van Maastricht Aachen Airport (MAA) korte vrachtvluchten naar vliegveld Bierset bij Luik moet verbieden.

Volgens SP-statenlid Rene van der Valk veroorzaken dergelijke vluchten nog meer overlast en dragen ze bij aan nog meer gezondheidsklachten voor omwonenden. "deze korte vluchten zijn absurd en zijn relatief zeer vervuilend in vergelijking met lange afstandsvluchten en vervoer over het spoor en de weg". Onlangs vonden er twee vluchten plaats tussen MAA en Bierset. Het gaat om vluchten van Qatar Airways. Die vliegmaatschappij vliegt regulier met goederen van Doha naar Mexico, met een tussenstop in Luik. De afgelopen weken werd twee keer een tussenlanding gemaakt op MAA, waar lading wordt afgeleverd voor een Nederlandse klant.

Vervolgens wordt in acht minuten de afstand van 38 kilometer naar Bierset overbrugd. Dat is nodig omdat de toestellen vanwege de baanlengte in Maastricht niet met volle tanks kunnen vertrekken voor de vlucht naar Mexico.

Tweede Kamerleden hebben eerder er bij VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen op aangedrongen een einde te maken aan dit soort vluchten.

De SP in het Limburgs Parlement sluit zich daar nu bij aan en wil dus dat het provinciebestuur een verbod uitvaardigt 'als de minister niet ingrijpt'. Wel vraagt de oppositiepartij eerst met de minister in overleg te treden om aan te dringen op afschaffing van de vluchten tussen MAA en Bierset.

Klik hier om de schriftelijke vragen te lezen.

 

 

 

 

Tekst: Deels 1limburg Jean van Hoof 

Geen vrachtvluchten op Twente Airport!

SP SP VVD D66 CDA Overijssel 22-02-2019 17:25

Niet “Twente Airport” zelf, maar het belang van “Schiphol” staat voorop in een nieuw plan om van “Twente Airport” een vrachtluchthaven te maken. Om “Schiphol” de ruimte te geven om door te groeien worden steeds weer bizarre plannen uit de hoge hoed getoverd. “Schiphol” de lusten, anderen de lasten. Zo is het ook met het voorstel om van “Twente Airport” een uitwijkhaven voor luchtvracht van Schiphol te maken.

Alle pogingen om van “Twente Airport” een financieel gezonde luchthaven te maken zijn tot nu toe mislukt. Met een Duitse luchthaven in de buurt gaat dat ook niet lukken. Daarnaast wegen het aantal banen, dat dit plan zou opleveren, niet op tegen de overlast die de Twentenaren daarvan gaan ondervinden. Vrachtvliegtuigen zullen veel overlast voor de omgeving geven. Het zijn zware vliegtuigen en er zijn vrachtwagens nodig voor de aan- en afvoer.

Terwijl in het licht van het klimaatakkoord van Parijs het verminderen van het aantal vluchten op Schiphol voor de hand ligt, worden alle afspraken en meetmethodes geweld aan gedaan om Schiphol maar eindeloos door te laten groeien.

  Dit is de manier om problemen op te lossen van het huidige VVD, CDA, D66 en CU kabinet op vele vraagstukken. Of het nu gaat over gaswinning, vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor of nu de luchtvaart, wanneer de afgesproken norm (een norm die niet voor niets is afgesproken ivm overlast of gevaar) in zicht komt, passen zij gewoon de norm aan.

Vliegverkeerd Wageningen

SP SP VVD Wageningen 07-11-2018 11:06

In Wageningen is de werkgroep Vliegverkeerd Wageningen opgericht om een kritisch geluid te organiseren tegen de uitbreidingsplannen van Lelystad Airport. SP Wageningen was al in 2017 zeer kritisch op de plannen.

Het ging uiteraard over de plannen voor het uitbreiden van Schiphol d.m.v. het verplaatsen van de vakantievluchten naar Lelystad. 

(Zie https://wageningen.sp.nl/nieuws/2017/11/wageningen-en-het-binnenveld )

https://wageningen.sp.nl/nieuws/2018/11/viegverkeerd-wageningen

De afgedwongen ‘belevenisvlucht’ in augustus 2018 om de overlast te ervaren heeft duidelijk gemaakt dat de luchtvaartlobby ons aardig te pakken had en Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) weigert te luisteren naar kritische geluiden van de burgers. Zelfs de aangepaste MER die de overlast opnie

uw in kaart had gebracht heeft duidelijk aangeven dat de Wageningers. Een reactie van de flinke overlast gaan ervaren indien de plannen voor de uitbreiding van Lelystad doorgaan.

Maandag 19 november organiseert de werkgroep Vliegverkeerd Wageningen een informatieavond op het stadhuis (Markt 22). Deze bijeenkomst is voor iedereen gratis toegankelijk. De bijeenkomst begint om 19.45 uur.

De uitnodiging van deze werkgroep ondersteund de SP nadrukkelijk en hoopt van harte dat de inwoners van Wageningen de politiek zal betrekken in hun acties.

Bijlage: nieuwsbrief1 werkgroep Vliegverkeerd Wageningen

SP: Gelderland wordt geschiphold

SP SP VVD Gelderland 10-09-2018 07:50

Het ministerie heeft provincie Gelderland beloofd dat in 2023 het luchtruim heringedeeld is en dat dan de overlast van Airport Lelystad geminimaliseerd wordt. Met deze toezegging werd het protest vanuit het Provinciehuis bestuurlijk gesmoord. Nu blijkt dat er in 2023 misschien slechts een begin wordt gemaakt met de herindeling van het luchtruim. De SP concludeert dat nu ook provincie Gelderland wordt geschiphold.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2018/09/sp-gelderland-wordt-geschipholdSP-Statenlid Astrid Vollebregt: “Het is niet vaak dat de Socialistische Partij zich uitdrukt in termen ontleend aan een oud-VVD-Minister. Maar datgene wat er nu gebeurt, is precies wat Dhr. Winsemius bedoelt met zijn term geschiphold worden: Er worden toezeggingen gedaan, en die worden later weer gebroken. Er worden afspraken gemaakt, en die worden later weer geschonden. En ondertussen worden de plannen voor uitbreiding van Vliegveld Lelystad gewoon doorgezet.”

De SP verzet zich al langer tegen vliegveld Lelystad en de bijbehorende laagvliegroutes. Zolang het drukke luchtruim boven Nederland niet opnieuw is ingedeeld zullen de vluchten van en naar Lelystad extra laag gaan vliegen boven onder andere de Veluwe. Astrid Vollebregt: “Je kunt toch niet zeggen dat we dan maar niet op de Veluwe hadden moeten gaan wonen! Mensen zijn er naartoe verhuisd voor de rust, de natuur, de schone lucht. Schiphol ziet heel Nederland als haar luchtruim en landingsbaan, en dat moet maar eens afgelopen zijn.”

Inmiddels zijn er veel lokale burger-initiatieven tegen de uitbreiding van de luchtvaart zijn boven hun dorp, stad of streek. De SP trekt al een tijd samen op met deze clubs van bewoners in het verzet tegen de uitbreiding van Vliegveld Lelystad. Inmiddels hebben de bewonersclubs zich verenigd in het landelijk bewonersberaad Luchtvaart. De SP vindt dat een goede stap. Vollebregt: “Doordat deze actiegroepen elkaar gevonden hebben kunnen ze niet meer tegen elkaar worden uitgespeeld. Ook wordt op die manier de inhoud van het verzet anders. Het gaat niet alleen meer over de vraag of je een vliegtuig over je achtertuin wil. Het is belangrijk dat iedereen ziet dat vliegen nu te goedkoop is en daar de ongebreidelde groei van Schiphol en Lelystad vandaan komt.”

Wat de SP betreft komt er zo snel mogelijk een debat om de nieuw ontstane situatie door te nemen. Als de afspraken geschonden worden, kan Lelystad airport wat de SP betreft niet doorgaan.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.