Nieuws van VVD over ChristenUnie inzichtelijk

3 documenten

Onbegrip bij Gelderse Staten: luchtverkeersleiders Lelystad Airport oefenen alvast op laagvliegen

VVD VVD GroenLinks SGP CDA ChristenUnie Berkelland 14-10-2019 08:13

Wat politiek Gelderland niet wilde, gaat nu toch alvast gebeuren: vanaf begin november gaan de laagvliegroutes gelden voor vliegtuigen vanaf Lelystad Airport. En dat terwijl het vliegveld voorlopig nog niet open gaat. Maar, zo zegt de minister: er moet geoefend worden.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/36809/onbegrip-bij-gelderse-staten-luchtverkeersleiders-lelystad-airport-oefenen-alvast-op-laagvliegen

© Casper Schwarz Architecten

Hoewel de opening van Lelystad Airport is uitgesteld, onder meer door de stikstofuitspraak van de Raad van State, starten op 7 november wel luchtverkeersleiders om alvast te oefenen. Dat houdt ook in dat de huidige toestellen die gebruik maken van het vliegveld, vooral lesvliegtuigjes en zakenjets, met hoogtebeperkingen te maken krijgen.

Coalitie is ook tegen

En dat is tegen het zere been van de provincie Gelderland. De Gelderse Staten hebben altijd gezegd: het vliegveld kan pas in gebruik worden genomen als de laagvliegroutes, die onder meer over de Veluwe gaan, van tafel zijn. Een motie daartoe werd vorig jaar november met een grote meerderheid aangenomen, en het nieuwe Gelderse college nam er een passage over op in het coalitieakkoord: ‘Lelystad Airport kan pas opengaan als er een oplossing is gevonden voor laagvliegen boven Gelderland’.Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur lijkt die oproepen volledig in de wind te slaan. En dat wekt wrevel bij Gelderse politici, die opnieuw het college hebben gevraagd in Den Haag aan de bel te trekken. ,,Ik zie dit als het negeren van het geluid zoals wij dat hebben laten horen”, zegt Wouter Witteveen van GroenLinks, die samen met VVD, CDA, ChristenUnie en SGP de kwestie weer aanhangig heeft gemaakt op het provinciehuis. ,,We zijn erg verbaasd over het handelen van de minister. Waarom toch voorsorteren op laagvliegroutes als die er wat ons betreft sowieso niet zouden moeten komen?”

Nu geen verkeersleiding

Nu er geoefend gaat worden met laagvliegroutes, betekent dat dat organisaties die gebruikmaken van het vliegveld zich daar ook aan moeten houden. ,,Maar zij zeggen: we hebben het helemaal niet nodig en het beperkt ons”, stelt Witteveen. Saillant: op dit moment is er geen luchtverkeersleiding op Lelystad Airport voor de bestaande vluchten. ,,Ons bestuur moet echt bij het ministerie van zich laten horen”, zegt het GroenLinks-Statenlid. ,,Wij willen het signaal afgeven dat het erg vreemd is dat dit nu zo is besloten.”

Goedkoop stemmen trekken

VVD VVD D66 ChristenUnie Geldrop-Mierlo 17-03-2019 07:42

Mijn verbazing was groot toen ik in de media las dat D66 en de ChristenUnie alvast voor de Brainportregio bepalen dat de luchtvaart in Nederland niet verder mag groeien. Nemen deze Tweede Kamerleden onze regio maar vooral ook zichzelf wel serieus?

https://geldrop-mierlo.vvd.nl/nieuws/34570/goedkoop-stemmen-trekken

Ik vind het onbestaanbaar dat politici het proces voor de proefcasus denken te mogen frustreren enkel en alleen omdat er verkiezingen voor Provinciale Staten voor de deur staan. Niemand ontkent dat de toekomst van de luchtvaart in Nederland een ingewikkeld vraagstuk is. Mogelijke verdere groei van het vliegveld lijkt haaks te staan op het beschermen van het leefgenot van omwonenden. Het is daarmee een logische reactie om je in te graven en eisen te stellen. Maar vier jaar besturen heeft mij geleerd dat je ingraven en eisen stellen niet de manier is om tot een oplossing te komen. Dat was ook de reden dat ik het voortouw heb genomen om op een andere manier na te denken over de toekomst voor Eindhoven Airport. Onder leiding van Pieter van Geel doorlopen we met de proefcasus een zorgvuldig proces om te zien óf en zo ja onder welke voorwaarden het vliegveld mag groeien. Van Geel spreekt met iedereen die met Eindhoven Airport te maken heeft, er een boterham aan verdient of er overlast van ondervindt. Al die gesprekken en gedegen onderzoeken moeten leiden tot een advies aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Een advies met het grootst mogelijke draagvlak dat richting geeft voor de toekomst van de luchtvaart. Een advies waar ook de politici in de Tweede Kamer, provinciale staten en de gemeenteraden nog van alles van mogen vinden als het er ligt. Terwijl wij middenin dat zorgvuldige proces zitten en met begrip voor elkaar zoeken naar een balans tussen economische belangen en een fijne en gezonde leefomgeving, bepalen D66 en ChristenUnie in de Tweede Kamer alvast wat voor ons allemaal de beste oplossing is door een blokkade op te werpen. Nog geen twee maanden voor het advies opgeleverd moet worden. Dat vind ik onbestaanbaar en respectloos! Als lijsttrekker van de VVD snap ik dat je in campagnetijd op zoek gaat naar elke mogelijke stem. Maar daarmee lopen deze politici Pieter van Geel, maar vooral ook alle direct betrokkenen voor de voeten en frustreren ze een zorgvuldig proces. We mogen deze uitingen wat mij betreft dus in het hokje van goedkope verkiezingsretoriek plaatsen. Als politici hebben wij de verantwoordelijkheid om te zoeken naar oplossingen voor de uitdagingen waarmee onze maatschappij te maken heeft. Of dat nu gaat om het klimaatprobleem, het migratievraagstuk of de toekomst van de luchtvaart. We komen alleen tot oplossingen als we samen zoeken naar de overeenkomsten en niet vooraf al blokkades opwerpen. Dat is de manier waarop we dat in Brabant doen en daar kan Den Haag een voorbeeld aan nemen. Maar blijkbaar is het in deze tijd belangrijker in de media te scoren met boute uitspraken of een stoere tweet. Daar is de kiezer niet mee geholpen en daar wil ik niet aan meewerken.*uit het Eindhovens Dagblad, 14 maart 2019

Opening Lelystad Airport uitstellen tot luchtruim heringedeeld is

VVD VVD D66 ChristenUnie PvdA Zwolle 05-01-2018 20:41

Nu ook in de Tweede Kamer onduidelijkheid is ontstaan over het openingsmoment van de luchthaven willen coalitiepartijen VVD, D66, PvdA en ChristenUnie dat deze wordt uitgesteld tot er goede plannen zijn gemaakt met betrokken inwoners en bestuurders. Er moet eerst een heldere en acceptabele oplossing voor het luchtruim komen voordat we openingsdeadlines heilig verklaren: de Zwollenaren en de regio verdienen duidelijkheid. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.