Je moet eerst cookies accepteren voordat je deze video kunt bekijken Een meerderheid van de politieke partijen in de Haagse gemeenteraad spreekt zich kritisch uit over groei van Rotterdam The Hague Airport. Tien partijen laten weten dat de geluidsruimte niet moet worden verhoogd in verband met de omwonenden en het effect op het klimaat. Ook stellen zij voor om de krimp van de luchthaven te onderzoeken. Grens bereikt De Partij voor de Dieren stelt samen met GroenLinks, D66, PvdA, Haagse Stadspartij, CDA, SP, ChristenUnie/SGP, 50PLUS en Islam Democraten vragen aan het stadsbestuur over mogelijke groei van Rotterdam The Hague Airport. De partijen stellen dat groei niet wenselijk is vanwege de geluidsoverlast voor omwonenden en vragen daarbij om krimp van het vliegveld te onderzoeken. Deze roep sluit aan bij het nieuwe coalitieakkoord van Zuid Holland waarin is afgesproken dat de maximale geluidsruimte voor Rotterdam The Hague Airport niet wordt verhoogd. Ook de Rotterdamse gemeenteraad heeft zich onlangs uitgesproken tegen groei. Onlangs heeft Hart voor Den Haag/Groep de Mos in de Haagse gemeenteraad juist gepleit voor groei. Robert Barker, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren: ‘Om onze aarde leefbaar te houden moeten we drastisch minder CO2 uitstoten. Groei van vliegvelden past hier niet bij.’ Verplaatsen maatschappelijk vliegverkeer De luchthaven wordt ook gebruikt voor maatschappelijk vliegverkeer, zoals traumahelikopters en de helikopters van de politie. Het Haags stadsbestuur overweegt deze vluchten te verplaatsen om zo binnen de wettelijke regels ruimte te maken voor meer commerciële vluchten op het Rotterdamse vliegveld. Nieuw onderzoek van de Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport wijst echter uit dat het onhaalbaar is om een alternatieve locatie voor dit vliegverkeer te vinden. ‘. De tien Haagse partijen willen dat het stadsbestuur dit advies overneemt en uitdraagt dat het tegen verplaatsing is. Robert Barker, PvdD Den Haag: ‘Met het verplaatsen van traumahelikopters zorg je voor meer vluchten in Zuid-Holland en zorg je ervoor dat nog meer omwonenden last hebben van vliegtuigen. Dit terwijl we juist de geluidsoverlast en schade aan het milieu moeten beperken.’
8 documenten
✈️ Wist je dat 35% van alle vluchten ...
GroenLinks 's-Gravenhage 21-02-2019 11:07
✈️ Wist je dat 35% van alle vluchten vanaf Schiphol binnen 750 km alweer landt? Dat kan anders. Maak voor korte afstanden de trein de goedkoopste én makkelijkste optie. Teken hier de petitie: www.groen.li/treinen en deel dit bericht!
Geluidsnormen zijn er niet voor ...
GroenLinks 's-Gravenhage 18-02-2019 09:31
Geluidsnormen zijn er niet voor niets! Rotterdam heeft gekozen voor krimp, nu Zuid-Holland nog..
Inwoners rond Rotterdam The Hague Airport voelen zich ‘geschiphold’ door de provincie Zuid-Holland en het vliegveld. Rotterdam Airport maakt afspraken die zij niet kan of wil nakomen en beperkt de geluidshinder niet. Sterker nog zij overschrijdt alle normen en gaat toch meer vliegen. Zij trekt z...
Goed nieuws! Geen verdere ...
GroenLinks 's-Gravenhage 12-12-2018 12:28
Goed nieuws! Geen verdere uitbreiding van Rotterdam-The Heague Airport met nog meer overlast en vervuiling :D
Een nieuwe helikopterhaven buiten Rotterdam The Hague Airport (RTHA) levert te veel overlast en kosten op. Dat blijkt uit onderzoek van de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rotterdam, Lansingerland en Schiedam. Verplaatsing van de heli’s zou groei van de luchthaven mogelijk maken, maar dat bl...
Rotterdam The Hague Airport: ...
GroenLinks 's-Gravenhage 10-12-2018 14:25
Rotterdam The Hague Airport: goedkope vliegtickets ten koste van de omgeving - Berend Potjer vraagt om uitleg
GroenLinks vraagt dat samen met de SP aan de provincie Zuid-Holland. Dat de luchtvaart door de overheid wordt bevoordeeld staat wel vast, maar de belastingvoordelen op benzine en vliegtickets zijn juridisch toegestaan. De vraag is echter of het ook toegestaan is om de grond tegen een vriendenprijsje...
Yes! Na vragen van Berend Potjer ...
GroenLinks 's-Gravenhage 02-11-2018 08:30
Yes! Na vragen van Berend Potjer wordt de prijs van het dalabonnement Alphen - Schiphol niet verhoogd. Dank Dirk Koeleman voor het aankaarten!
Na vragen van GroenLinks is de afschaffing van het dalabonnement op de buslijn tussen Alphen -Schiphol van tafel. De afschaffing dreigde met name de werknemers met onregelmatige diensten en ploegendiensten op kosten te jagen. Zij zouden buiten de spits niet meer met korting kunnen reizen, waardoor h...
Het lijkt er op dat de kosten voor ...
GroenLinks 's-Gravenhage 13-10-2018 09:56
Het lijkt er op dat de kosten voor een dalabonnement op de lijn Alphen aan den Rijn - Schiphol meer dan verdubbelen. GroenLinks zet zich in om dit te voorkomen!
GroenLinks wil dat Zuid-Holland haar busforenzen zo snel en duidelijk mogelijk laat weten dat hun busreizen betaalbaar blijven. Passagiers zijn bang dat als de overgangsregeling voor het dalabonnement tussen Alphen aan den Rijn en Schiphol afloopt hun buskosten meer dan verdubbelen. Sommigen zijn da...
Luchtvaart is veel in het nieuws. ...
GroenLinks 's-Gravenhage 07-02-2018 18:50
Luchtvaart is veel in het nieuws. Uitbreiding is niet van deze tijd, ook niet voor Rotterdam-The Hague Airport! GroenLinks Zuid-Holland zet zich in voor een schone provincie.
Tijdens de Meetup van GroenLinks was Jesse Klaver helder: wij willen een land waar de natuur behouden blijft. Een land waar nog stiltegebieden bestaan. Een land waar woonplezier belangrijker is dan vliegverkeer. Geen uitbreiding van Lelystad Airport en Rotterdam Airport!✈️ Wil je ook een gezonde stad? Deel dit bericht!