Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

3 documenten

Motie zienswijze ontwerp-luchtvaartnota

CDA CDA VVD Teylingen 25-07-2020 10:10

In de vergadering van de gemeenteraad van donderdag 9 juli 2020 kwam opnieuw de ontwerp-Luchtvaartnota aan de orde. De gemeente Teylingen maakt onderdeel uit van het cluster Zuidwest in de omgevingsraad Schiphol. Dit cluster heeft een zienswijze op de Luchtvaartnota opgesteld, waarin stevige kritiek wordt geuit op de ontwerp nota en de inhoud ervan. Samen met andere partijen heeft het CDA zich sterk gemaakt om voor Teylingen ook een eigen zienswijze in te dienen, om daarmee recht te doen aan de veelgehoorde klachten van inwoners over geluidsoverlast en fijnstof door het vliegverkeer van Schiphol. In deze zienswijze spreken wij ons sterk uit tegen de voorgenomen groei van het aantal vluchten, tegen aanleg van de extra parallelle Kaagbaan, voor het zo snel mogelijk terugbrengen van het aantal nachtvluchten en hiermee de geplande vertrek en aankomsten van vliegtuigen in de nacht onmogelijk te maken. In de Raad was een meerderheid voor het indienen van een eigen zienswijze (alleen VVD en Trilokaal waren tegen).

De CDA-fractie heeft vragen aan ...

CDA CDA Westerveld 14-01-2019 10:44

De CDA-fractie heeft vragen aan Gedeputeerde Staten van Drenthe gesteld over het opstappen van twee commissarissen van Groningen Airport Eelde. De CDA-fractie maakt zich zorgen over.

ChristenUnie uit, samen met andere Zwolse raadsfracties, zorgen over vliegroutes Lelystad Airport en doet verbetervoorstellen aan Minister

ChristenUnie ChristenUnie D66 VVD CDA PvdA Zwolle 02-11-2017 12:43

https://zwolle.christenunie.nl/k/n38119/news/view/1136215/597681/airport-lelystadVandaag heeft Gerdien Rots een zienswijze ingediend over de vliegroutes voor Lelystad Airport. Zij deed dat mede namens de fracties van PvdA, VVD, D66, CDA en Fractie Cetin. In de zienswijze uit Rots haar zorgen over de mogelijke geluidsoverlast voor Zwolse inwoners. “Het is onbestaanbaar dat er foutieve berekeningen zijn gemaakt die de geluidsoverlast milder doen voorkomen. We roepen de minister daarom op om een nieuwe milieueffectrapportage op te stellen, zodat de besluiten over de voorlopige vliegroutes straks worden genomen op basis van juiste gegevens. Uitgangspunt bij de besluitvorming moet zijn dat overlast voor inwoners zoveel mogelijk wordt voorkomen.”

Rots vindt het belangrijk om de zorgen van Zwollenaren serieus te nemen en onder de aandacht van de Minister te brengen. Daarom nam zij het initiatief om samen met andere raadsfracties een zienswijze in te dienen. “Hoe meer zienswijzen er straks op het bureau van de Minister liggen, hoe beter” aldus Rots. In de zienswijze zijn niet alleen de zorgen geuit, ook draagt Rots verbetervoorstellen aan. De vorige staatssecretaris heeft oorspronkelijk toegezegd dat er alleen bij hoge uitzondering lager zal worden gevlogen dan 6000 voet (1800 meter). Maar in de huidige voorstellen zullen, bij oostenwind, inkomende vliegtuigen op 3000 voet (900 meter) vliegen omdat ze dan kruisen met vertrekkende vliegtuigen.

In de zienswijze roept Rots samen met de andere raadsfracties op om een zodanige planning te realiseren dat kruising van inkomende en uitgaande vliegtuigen zoveel mogelijk wordt voorkomen. Op die manier kan de Minister de toezegging nakomen dat vliegtuigen alleen bij hoge uitzondering lager dan 6000 voet mogen vliegen. Ook vindt Rots met de andere raadsfracties dat Oost-Nederland voorrang moet krijgen bij de versnelde herindeling van het luchtruim, zodat vliegtuigen na het vaststellen van de definitieve vliegroutes hoger kunnen vliegen. De ChristenUnie heeft zich vanaf het begin, ook bij monde van fractielid Jolien Elshof, hard gemaakt voor proefvluchten. “We vinden het belangrijk dat onze Zwolse inwoners goed worden geïnformeerd en betrokken bij de besluitvorming. Daarom willen we dat er proefvluchten komen, zodat inwoners een reëel beeld krijgen van de toekomstige situatie.”

Zie de bijlage voor de zienswijze.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.