Nieuws van politieke partijen in Gelderland over VVD inzichtelijk

3 documenten

SP wil toiletten in alle regionale treinen

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Gelderland 17-12-2019 08:34

De SP wil dat de provincie alsnog gaat eisen dat alle regionale treinen een toilet krijgen. Binnenkort worden de regionale spoorlijnen in Gelderland opnieuw aanbesteed. Het provinciebestuur (VVD, CDA, PvdA, GroenLinks en ChristenUnie) wil echter niet eisen dat in de nieuwe concessieperiode alle treinen worden voorzien van een toilet. Ondanks het feit dat Provinciale Staten al in 2011 een voorstel hebben aangenomen dat deze eis wordt opgenomen bij een nieuwe aanbesteding. De SP heeft daarom een voorstel ingediend om deze eis alsnog op te nemen in de Nota van Uitgangspunten Regionale treindiensten Gelderland en Overijssel.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2019/12/sp-wil-toiletten-in-alle-regionale-treinenSP Statenlid Maurits Gemmink: “Toiletten in onze treinen zijn een voorwaarde voor goed openbaar vervoer. En voor een grote groep mensen zijn toiletten geen luxe maar bittere noodzaak. Je kunt niet verwachten dat mensen onderweg uit de trein stappen om hun behoeft te doen en vervolgens een half uur moeten wachten op de volgende trein. Want dat is nu de praktijk. Er is in 2011 al afgesproken dat we dit gaan oplossen bij de nieuwe aanbesteding. Maar nu houdt de Provincie zich niet aan de afspraak die ze zelf heeft gemaakt!”

De SP wil niet alleen dat er toiletten in treinen bijkomen. Ook moeten alle treinen en perrons toegankelijk zijn voor iedereen, ook voor mindervaliden dus.

Zie ook: Openbaar vervoer

BrengFlex flopt, reizigers staan in de kou

SP SP VVD Gelderland 12-07-2019 15:00

BrengFlex, het klonk als een sprookje en dat was het dan ook. Een privé taxiservice voor slechts € 3,65 per rit. Wie zou daar niet tevreden mee zijn? De reizigers vonden het in ieder geval geweldig. Toch trekt de Provincie Gelderland de stekker uit het flexibele OV-experiment. BrengFlex kost de Provincie € 20,- subsidie per reiziger, per rit. De SP heeft vanaf het begin gewaarschuwd voor de fabelachtig lage reiskosten van deze hoogwaardige taxiservice. Welke reiziger zou daar niet blij mee zijn? Nu moet de Provincie wel het OV-netwerk weer herstellen waarvoor BrengFlex de vervanging was.

BrengFlex heeft een kaalslag veroorzaakt in het reguliere Openbaar Vervoer in de regio Arnhem-Nijmegen. Minder rendabele lijnen werden stopgezet en de reiziger kon voortaan gebruik maken van BrengFlex. Daarvoor moest via een app een rit worden aangevraagd en voor € 3,65 werd men, alleen of in een klein groepje, door een taxibusje of auto rondgereden. Dat een privé- of groepstaxi-rit niet voor dit bedrag kan, dat was bij de start al duidelijk. Toch spendeerde de provincie Gelderland de afgelopen tweeënhalf jaar ruim 2,5 miljoen per jaar aan BrengFlex. Weggegooid geld blijkt nu.

Het geld voor BrengFlex komt uit het budget voor Openbaar Vervoer. Minder rendabele vaste lijnen werden stopgezet om geld voor BrengFlex vrij te maken. Een manier van financieren waar de SP grote vraagtekens bij heeft geplaatst. Immers, het budget voor OV kan niet voor een taxiservice worden ingezet. BrengFlex voldeed niet aan de eisen, op gebied van toegankelijkheid en opleidingsniveau van de chauffeur, die aan OV worden gesteld. Al na de proefperiode van BrengFlex werd duidelijk dat de kosten torenhoog waren. Toch zette VVD gedeputeerde Bieze haar zo gewenste flexnet voor Arnhem-Nijmegen door.

Je zou zeggen dat iedereen nu wel doorheeft dat een flexibele taxiservice, naast het bestaande OV, niet te betalen is. Maar de provincie Gelderland gaat nu, na het BrengFlex debacle, opnieuw onderzoek doen naar het opzetten van een fijnmazig flexibel vervoersnet, naast het bestaande OV. De SP heeft inmiddels schriftelijk vragen gesteld over hoe de Provincie dat binnen budget denkt te gaan doen.

De SP pleit nu voor het herstellen van de, door de invoer van BrengFelx, verdwenen buslijnen. De reiziger is hun vaste buslijn afgenomen. Met BrengFlex is hen een zeer dure worst voorgehouden en nu BrengFlex geflopt is blijft er geen Openbaar Vervoer voor hen over. Dat kan niet, zeker niet nu iedere verstandige vervoersexpert zegt dat het OV de oplossing is voor problemen met het milieu en verstopte binnensteden.

Er ligt zo’n 2,5 miljoen euro klaar om het OV in Arnhem en Nijmegen te herstellen. De gemiddelde busreiziger kost de Provincie € 1,15 per rit. Er kunnen dus ruim zeventien reizigers met een reguliere bus worden vervoerd tegen één reiziger met BrengFlex. Hier liggen kansen voor de provincie Gelderland om het OV in Arnhem en Nijmegen efficiënter en beter te maken voor méér reizigers.

 

Zie ook: Openbaar vervoer

Belangrijke stap op weg naar emissieloos OV in Oost-Nederland

D66 D66 VVD Gelderland 04-02-2019 12:41

Op woensdag 30 januari stemde Provinciale Staten in Gelderland in met een voorstel om emissieloos busvervoer in Oost-Nederland dichterbij te brengen. Statenlid Rita Braam – Van Valkengoed is blij met die instemming, maar vooral met de aangenomen motie die zij mede indiende. Die maakt vijf miljoen euro extra vrij voor schoner openbaar vervoer in de hele regio.

Het voorstel was het vervolg op een motie die oproep tot versnelling van emissieloos openbaar vervoer. Die motie, ook mede ingediend door Braam – Van Valkengoed, werd eerder al aangenomen bij de behandeling van de concessie voor regionaal bus- en spoorvervoer. D66 vond het vervolgvoorstel dat 30 januari op tafel lag te beperkt. Braam – Van Valkengoed: ‘Wij vonden het een goed voorstel, maar het is niet genoeg. Het is alleen gericht op busvervoer en dat is slechts de helft van het regionaal openbaar vervoer. In de versnelling van emissieloos openbaar vervoer zijn voor ons het spoor, de trolley en de tram net zo belangrijk als de bus.’

Extra stappen

Versnelling is essentieel benadrukt Braam – Van Valkengoed: ‘We hebben het allemaal gehoord, er is fors meer emissiereductie nodig in 2020. Dat noodzaakt tot extra stappen. Mogelijkheden daarvoor zijn er volop. Denk aan hybride treinen of voertuigen die tijdelijk zonder bovenleiding kunnen rijden, waarmee met beperkte infrastructuurwijzigingen veel mogelijk is. Het elektrificeren van het baanvak kan bijvoorbeeld worden overgeslagen door nieuwe technieken, denk bijvoorbeeld aan de Duitse waterstoftrein. Samenwerking met omliggende (grens)regio’s is wat wij voor ons zien.’

Extra geld

D66 wil graag extra investeren in deze (toekomstige) mogelijkheden voor emissieloos openbaar vervoer. Daarom namen we samen met VVD het initiatief voor de motie die opriep om “een tweede innovatiefonds van vijf miljoen euro in te stellen ten behoeve een innovaties in emissieloos tram- en treinvervoer in de aankomende concessies en initiatieven op het gebied van duurzame lokale en regionale mobiliteit”. Die werd breed gesteund en met grote meerderheid van stemmen aangenomen. ‘Een mooie nieuwe stap op weg naar schoner openbaar vervoer in onze provincie en daarbuiten’, concludeert een tevreden Braam – Van Valkengoed.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.