Nieuws van politieke partijen in Nijmegen inzichtelijk

11 documenten

SP-Jongeren voeren actie voor terugkeer nachtbussen

SP SP Nijmegen 10-05-2023 14:08

De Nijmeegse SP-Jongeren zijn begonnen met een initiatief om de nachtbussen terug te laten keren. Ze zijn een petitie gestart met als doel een breed gedragen actie te organiseren. Contactpersoon Noah Vetter legt in het kort uit waarom: “De pandemie was voor de provincie en Breng reden om de nachtbussen te schrappen, het nachtleven stond immers stil. De bussen zijn echter nog altijd niet teruggekeerd terwijl het nachtleven weer is opgepakt, dat valt niet uit te leggen. Daarnaast is het openbaar vervoer een essentiële publieke voorziening voor mensen in de regio, daar moet je niet in willen snijden.”

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2023/05/sp-jongeren-voeren-actie-voor-terugkeer-nachtbussenWanneer de provincie en Breng besluiten de nachtbussen terug te laten keren is maar de vraag. Er is door beide partijen een afspraak gemaakt dat het aantal reizigers terug moet zijn op minstens 85 procent van het aantal van 2019. De verwachting is dat dit niet voor 2024 het geval zal zijn. Vetter: “Het lijkt de provincie alleen maar te gaan om het rendement in plaats van een goede dienst te leveren. Mensen die afhankelijk zijn van het OV worden op deze manier slachtoffer van beleid dat niet de mens maar de begroting centraal zet. Het rendementsdenken moet is afgelopen zijn, daarom komen wij in actie.”

ROOD: stop de overvolle treinen, schaf de eerste klas af!

SP SP Nijmegen 25-08-2020 14:10

Deze week voert ROOD, jong in de SP actie tegen het bestaan van de eerste klas in het openbaar vervoer, op het station en in de trein. Bij de actie hangen de SP-jongeren bordjes op bij lege stoelen in de eerste klas waarop staat dat iemand daar had kunnen zitten om meer afstand te houden, maar dat dat nu niet mag. Daarmee wordt aangekaart dat het systeem met de volle tweede klas en de bijna lege eerste klas niet alleen onpraktisch is, maar met de huidige COVID19-pandemie ook ronduit gevaarlijk is.

Met een pandemie waarbij afstand houden van elkaar en voldoende ventilatie van groot belang zijn, is het niet uit te leggen dat de eerste klas nu nagenoeg leeg blijft. Daarom roept ROOD de NS op om de eerste klas open te stellen voor alle reizigers.

Het tijdelijk opheffen van de eerste klas is echter niet genoeg voor ROOD. Het klassenverschil in de trein is volgens de socialisten niet meer van deze tijd en het is zelfs schadelijk voor de dynamiek in de samenleving. “Dat iemand met meer geld een betere zitplaats mag hebben geeft een totaal verkeerd signaal af en ondermijnd de solidariteit in onze maatschappij. Net nu we tijdens deze pandemie deze solidariteit zo hard nodig hebben kunnen we dit verschil niet langer accepteren.” aldus de activisten van ROOD.

ROOD wil uiteindelijk dat het openbaar vervoer compleet gedemocratiseerd wordt, en er fundamentele verandering komt in hoe wij omgaan met ons openbaar vervoer, zodat ons openbaar vervoer daadwerkelijk openbaar is.

Busabonnement voor ouderen blijft op aandringen Stadspartij DNF toch bestaan

Stadspartij De Nijmeegse Fractie (DNF) Stadspartij De Nijmeegse Fractie (DNF) Nijmegen 02-10-2019 12:26

De huidige coalitie kondigde bij hun aantreden aan dat het busabonnement voor ouderen zou verdwijnen. Alleen minima (mensen die minder dan 130% van de bijstandsnorm verdienen) zouden nog in aanmerking kunnen komen voor goedkoop busvervoer in het rijk van Nijmegen. Stadspartij DNF vindt goedkoop busvervoer voor mensen met een kleine portemonnee een goed plan. Maar ook vinden wij het niet goed dat de ouderen daardoor hun goedkope busabonnement dreigden te verliezen.

Het is voor ouderen belangrijk dat zij mobiel blijven. Ook ouderen die net iets meer dan een minimum inkomen hebben moeite om rond te komen. Eenzaamheid en isolement ligt dan snel op de loer. Daarom hebben wij ons als oppositiepartij verzet tegen het afschaffen van het busabonnement voor ouderen. Omdat de coalitie al heeft beslist dat het busabonnement voor minima er zal komen, opperden wij een voorstel om het busabonnement voor ouderen betaalbaar te houden. Ouderen die meer verdienen dan het minimuminkomen, gaan dan weliswaar meer per jaar betalen voor het busabonnement maar houden toch de mogelijkheid goedkoper met de bus te reizen.

Het College B&W heeft ons voorstel onderzocht en heeft bekend gemaakt dat dit financieel haalbaar is, als minima € 15,- per jaar voor een busabonnement gaan betalen. Ouderen betalen dan voortaan € 49,- per jaar voor een heel jaar busreizen. (Let op, daarbij komen nog wel kosten voor het aanschaffen van een OV-jaarkaart, indien u die nog niet bezit).

We betreuren het uiteraard dat ouderen toch behoorlijk meer moeten gaan betalen. In ons verkiezingsprogramma hebben wij beloofd dat het goedkoop busvervoer voor ouderen behouden zou blijven. Omdat wij helaas geen deel meer uitmaken van de coalitie, konden wij ons daar niet hard voor maken. Maar wij zijn toch vooral blij dat onze hartenkreet om hart voor ouderen te tonen ter harte is genomen door wethouder Renske Helmer en dit College. Het is mooi dat in deze tijden van flinke bezuinigingen op de gemeentebegroting er toch aandacht blijft voor goedkoop openbaar vervoer voor ouderen.

Wilt u in aanmerking komen voor een goedkoop busabonnement omdat u een minimum inkomen hebt of omdat u 65 jaar of ouder bent?

De voordelige abonnementen gaan in per 1 januari 2020. Het abonnement kan aangevraagd worden vanaf 18 november via nijmegen.nl. Aanvragen kan het hele jaar door. Voor het opladen van het busabonnement moeten inwoners beschikken over een eigen persoonlijke ov-chipkaart. Opladen kan op het centraal station. Daarnaast worden tussen 18 november en 13 december extra laadpalen geplaatst bij de stadswinkel en het steunpunt stadswinkel Dukenburg.

Zowel 65+’ers als inwoners met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm (die bekend zijn bij de gemeente omdat zij al vaker een beroep hebben gedaan op regelingen voor minima) worden in november per brief op de hoogte gesteld van de nieuwe regeling. Bent u niet bekend, dan leest u straks in huis-aan-huis-bladen over de nieuwe regeling.

Het abonnement is geldig op alle stads- en streekbussen in de gemeente Nijmegen en in de dorpen: Alverna, Berg en Dal, Beuningen, Elst, Erlecom, Ewijk, Groesbeek, Heumen, Kekerdom, Leuth, Malden, Molenhoek, Mook, Nederasselt, Ooij, Overasselt, Weurt, Wijchen, Winssen.

Wanneer kom ik in aanmerking voor het voordelige minima-abonnement? Als u minder verdient dan 130% van de bijstandsnorm (incl. vakantiegeld) dan kunt u per 1 januari 2020 gebruik maken van deze regeling. Hieronder een tabel met de bedragen in euro’s per 1 juli 2019.

Alleenstaande of alleenstaande ouder

Studenten met een 130% minimuminkomen kunnen geen gebruik maken van de regeling, omdat zij al een ov-studentenkaart hebben.

Mag ik de hele dag door reizen met dit voordelige busabonnement? Nee, dit mag alleen tijdens daluren. Dat is doordeweeks na 9.00 uur en in het weekend de hele dag.

Zijn er nog bijkomende kosten voor een voordelig busabonnement? Ja, als je nog geen OV-kaart hebt zul je die moeten aanschaffen en vervolgens eens in de 5 jaar moeten vernieuwen. Dat kost € 7,50. Je moet daarvoor een pasfoto aanleveren. Tip: een zelfgemaakte pasfoto mag ook, en die kost niks! Een OV-kaart kopen kan via https://www.ov-chipkaart.nl of bij het Breng Loket op het Centraal Station in Nijmegen.

Busreizigers Aldenhof komen zelf met adviesrapport voor eerlijk OV in Nijmegen Dukenburg

SP SP Nijmegen 10-05-2019 10:04

Onder het motto van “Eerlijk zullen we alles delen”, presenteert Comité Bus Aldenhof zelf een adviesrapport voor een betere en eerlijkere verdeling van de buslijnen in hun stadsdeel Dukenburg. Deze overhandigen ze komende zaterdag aan de politieke partijen die in Gelderland bezig zijn een nieuw provinciebestuur te vormen, en later ook aan de gemeente Nijmegen en de vervoerder Breng. Het comité wil met dit adviesrapport een einde maken aan het “rondjesdraaien, doorsturen en kastje-muurpolitiek” van deze drie betrokken instanties. Met een andere verdeling van de buslijnen in stadsdeel Dukenburg, heeft straks iedere wijk weer een verbinding met het stadscentrum en/of winkelcentrum Hatert of het ziekenhuis CWZ.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/05/busreizigers-aldenhof-komen-zelf-met-adviesrapport-voor-eerlijk-ov-in-nijmegen
Robertjan van Putten, een van de mensen van het actiecomité: “Als we iets willen veranderen, dan moeten we het zelf opeisen. Wij grijpen ieder moment aan om te gaan voor goed openbaar vervoer in ons stadsdeel Dukenburg en onze wijk Aldenhof. Met onze alternatieven willen we weer een voet tussen de deur zetten.”

Van Putten maakt zich zorgen over de glijdende schaal naar beneden van het OV in Nijmegen; “Vervoerder Breng krijgt van de meerderheid van de Nijmeegse gemeenteraad vrij spel om buslijnen te laten verdwijnen uit de wijken. Met BrengFlex als duurbetaald alternatief, met een hoge ritprijs voor de reiziger, zo’n €25,- subsidie per rit en gebruiksongemak voor senioren. De Nijmeegse raad, die ons vorig jaar nog vrijwel unaniem steunden voor een betere bus voor Aldenhof, maakten een draai en laten onze wijk barsten. OV is voor ons nog altijd in eerste instantie van sociaal belang, dan van milieu belang en als laatste van economisch belang. De meerderheid van de Nijmeegse raad ziet nog maar amper het sociale belang van OV.”

Komende zaterdag bezoekt het comité het Gelderse Provinciehuis waar de onderhandelende partijen bewoners ontvangen en vragen mee te denken over Gelderland. Van Putten en andere bewoners uit Dukenburg gaan de politieke partijen vragen om hun verkiezingsbeloften ook in te lossen. Die hebben tijdens verkiezingsdebatten allemaal beloofd dat er meer geld naar OV zou gaan.

De bewoners van Aldenhof strijden al sinds december 2017 voor een betere busverbinding, en zijn daarbij vanaf het begin gesteund door de Nijmeegse SP.

Iedere wijk een busverbinding naar het centrum

SP SP VVD Nijmegen 06-05-2019 14:37

Wat de SP betreft krijgt iedere wijk een busverbinding naar het centrum. Dat bepleit fractievoorzitter Hans van Hooft komende woensdag in de gemeenteraad, bij de bespreking van de regionale ov-visie. “Een goede busverbinding is van groot belang tegen vereenzaming van ouderen en om mensen te verleiden de auto thuis te laten”, aldus Van Hooft.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/05/sp-iedere-wijk-een-busverbinding-naar-het-centrum
In de regionale ov-visie leggen Nijmegen en Arnhem hun wensen neer voor het openbaar vervoer. De provincie, die over het openbaar vervoer gaat, neemt die mee in het uiteindelijke besluit over hoe ons ov er de komende jaren uitziet. Voor de SP is vooral de bereikbaarheid van de wijken belangrijk. Van Hooft: “Iedere wijk hoort een directe busverbinding naar het centrum te hebben, en naar belangrijke voorzieningen als het ziekenhuis en het centraal station. Nu zegt de gemeente in de concept-visie nog: ‘bij een klein aantal reizigers is overstappen acceptabel’. Maar daar hebben bijvoorbeeld de inwoners van Aldenhof in Dukenburg helemaal niets aan. Die strijden al anderhalf jaar voor een goede busverbinding, maar de VVD-coalitie in de provincie geeft ze telkens nul op hun rekest. Wat ons betreft staat Nijmegen pal voor de mensen in Aldenhof, en andere wijken zonder goede busverbinding. Openbaar vervoer is een basisvoorziening die ervoor zorgt dat ouderen niet thuis vereenzamen achter de geraniums, en dat mensen wat vaker de auto thuis laten staan. Heel sociaal en heel groen dus.”

De gemeenteraad stemt op 8 mei over het voorstel van de SP.

Klachten van busreizigers Dukenburg over “rammelbak”

SP SP Nijmegen 25-01-2019 16:24

De Nijmeegse SP stelt vragen aan het stadsbestuur over de toegankelijkheid van de bussen die door Breng worden ingezet om lijn 4 te rijden. Reizigers uit de wijk Aldenhof hebben zich bij de SP gemeld met hun zorgen en klachten over het materiaal dat Breng op deze lijn inzet. Met regelmaat rijdt er een bus die niet goed toegankelijk is met een kinderwagen, rolstoel of rollator. Reizigers noemen het de “rammelbak”, omdat in- en uitstappen lastig gaat en vaak gepaard gaat met struikelen en stoten. De SP wil dat Breng zich aan de afspraak houdt dat alle bussen in Nijmegen goed toegankelijk zijn voor alle reizigers.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/01/klachten-van-busreizigers-dukenburg-over-rammelbakTijdens de kerstvakantie was de Breng bus twee weken uit de running. Ter vervanging liet Breng een taxibus rijden tussen Aldenhof, station Dukenburg en Lindenholt-Oost. Matthias van Hunnik, gemeenteraadslid namens de SP: “Reizigers trekken terecht aan de bel. Het is een harde eis dat alle bussen in het openbaar vervoer in Nijmegen goed toegankelijk zijn voor iedereen. Over deze vervangende bus, die best vaak ingezet moet worden, zijn bij de SP klachten binnengekomen. Mensen met een rolstoel of kinderwagen kunnen niet of lastig mee. De chauffeur moet de bus uit om de achterdeuren te openen, en een oprijplank uit te leggen. De achterste passagiersstoelen moeten eruit en de passagiers ook. Kinderwagens worden langs de passagiersstoel naast de ingang gewurmd.”

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/01/klachten-van-busreizigers-dukenburg-over-rammelbakYurre Wieken, kandidaat-Statenlid van de SP en woonachtig in Aldenhof, ziet nog een probleem met de vervangende bus: “De vervangende bus heeft geen vaste OV-scanner, maar een los apparaat, lastig te bedienen en in te stellen door de chauffeur. Een gratis ritje is leuk, maar hierdoor wordt er geen goede registratie van het aantal reizigers bijgehouden, wat voor de provincie weer reden is om te zeggen dat bijna niemand gebruik maakt van lijn 4.”

Bewoners Aldenhof: onze buslijn de dupe van onvolledige cijfers

SP SP VVD D66 CDA Nijmegen 10-12-2018 16:11

Een afgeplakte ov-chipkaartlezer die buiten gebruik is. Reizigers die gratis in kunnen stappen. Een aardige chauffeur die een oogje toeknijpt en meer dan de toegestane 8 passagiers mee laat gaan. Het actiecomité voor buslijn 4 in Aldenhof presenteert een eigen onderzoek naar de reizigersaantallen van de bus, waarmee ze de officiële reizigersaantallen van de Provincie betwisten. Uit dit onderzoek blijkt dat reizigers geregeld niet kunnen inchecken, waardoor de officiële reizigersaantallen lager zijn dan de realiteit. Hiermee hoopt de wijk, samen met de SP, het Gelders provinciebestuur te overtuigen alsnog in het OV in Aldenhof te investeren.

Robertjan van Putten, wijkbewoner en actief in het comité: “Volgens de provincie, die zich weer baseert op cijfers van Breng, reizen er dagelijks maar twaalf mensen met lijn 4. Daarom werd ons voorstel om lijn 4 naar Hatert en het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis te verlengen afgewezen. Terwijl de cijfers van Breng niet kloppen!” De provincie heeft vorige maand een onafhankelijk onderzoek aangekondigd, waarvan de bevindingen pas in het voorjaar verschijnen. Van Putten: “Uit onze eigen steekproef blijkt al hoe onbetrouwbaar de cijfers van Breng zijn. Aldenhof snakt naar een goede busverbinding. Al meer dan een jaar strijden wij, samen met de SP, voor een goede bus in onze buurt. Meer dan 1500 mensen steunen ons. Wanneer gaat de provincie eens luisteren en krijgen we weer een fatsoenlijke busverbinding in de wijk?”

Tussen 15 november en 10 december hebben wijkbewoners uit het comité zelf gepolst in de bus. Geregeld kwam het voor dat de ov-chipkaartlezer niet werkte, waardoor reizigers gratis konden reizen en niet geregistreerd werden. Ook kwam het voor dat er meer dan 8 reizigers waren, waardoor de bus mensen liet staan, of ze juist gratis mee liet reizen. Van Putten: “Soms knijpt de chauffeur dan een oogje toe en mogen er meer dan 8 mensen mee. Dat is heel aardig, maar de ‘boventalligen’ worden dan ook niet geregistreerd. Hierdoor wordt er een papieren werkelijkheid in stand gehouden waarin er maar weinig behoefte is aan lijn 4. Terwijl dat niet de realiteit is. En dan hebben we het nog niet eens over de mensen die lijn 4 links laten liggen sinds hij zo verslechterd is. Die zitten nu thuis of nemen vaker de auto.”

Op 20 maart zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten, waarna er een nieuw provinciebestuur gevormd wordt. De bewoners van Aldenhof hopen daar meer te bereiken dan bij de huidige coalitie van VVD, CDA, D66 en PvdA.

Bewoners Aldenhof gaan door voor een betere bus

SP SP GroenLinks Partij voor de Dieren Nijmegen 15-11-2018 11:49

Tijdens de provinciale begrotingsbehandeling heeft een meerderheid van de Statenleden tegen het verlengen van buslijn 4 gestemd. De SP diende een voorstel in om lijn 4 door te trekken naar Hatert en het Canisius Wilhelminaziekenhuis. Zo konden bewoners van Aldenhof het CWZ bezoeken en gebruik maken van de winkelvoorzieningen in Hatert. De Provinciale Staten stemden echter in meerderheid tegen het voorstel, en kreeg alleen steun van SP, GroenLinks, 50 plus en Partij voor de Dieren. De bewoners van Aldenhof blijven echter strijdbaar, en zien de komende tijd nog genoeg kansen voor beter openbaar vervoer in hun buurt.

Voorafgaand aan de stemming deelden de bewoners van Aldenhof schoenen uit, gevuld met wortel, snoepgoed en met Sinterklaaswens. ‘Vol verwachting’ keken zij uit naar het voorstel van de SP. Buurtbewoner Robertjan van Putten: “Kennelijk gaat het bij Breng en de provincie vooral om rendement in plaats van sociaalmaatschappelijk belang en een gezond milieu. De reiziger staat duidelijk niet op nummer 1 en het openbaar vervoer lijkt een economische lastpost. Maar we blijven gewoon doorgaan – bij de verkiezingen worden de kaarten opnieuw geschud en ook volgend jaar komt er weer een dienstregeling. Door in actie te komen hebben we al veel bereikt. Lijn 4 zou dit jaar oorspronkelijk ’s avonds en ‘s weekends niet meer rijden, wat op het laatste moment is teruggedraaid. En zonder verzet uit de buurt was lijn 4 in de komende dienstregeling waarschijnlijk al helemaal  verdwenen. Actievoeren werkt dus en daar gaan we gewoon mee door, zodat we in 2020 wel een goede bus hebben. Breng en de provincie zijn nog niet van ons af.”

#WistJeDat... 65% van de ...

GroenLinks GroenLinks Nijmegen 06-11-2018 08:51

#WistJeDat... 65% van de Nijmegenaren met de fiets naar het werk gaat? En dat de tevredenheid over de bereikbaarheid in de stad groeit? GroenLinks vindt het belangrijk dat de bereikbaarheid van de stad goed is. Daarom blijven wij de komende jaren investeren in het meest duurzame en gezonde vervoersmiddel: de fiets! 🚲 (Oranje: fiets, blauw: auto, rood: OV)

Harriët Tiemens was al de nummer 5 ...

GroenLinks GroenLinks Nijmegen 20-03-2018 09:29

Harriët Tiemens was al de nummer 5 van de Trouw Duurzame Top 100, én onze wethouder financiën, duurzaamheid en mobiliteit... Gelukkig wil ze nog een termijn door! Ze vindt het belangrijk dat we zo snel mogelijk een alternatief vinden voor aardgas, en gaat vol inzetten op het vervoer van de toekomst: lopen, fietsen, OV en electrisch vervoer. Meer weten? https://nijmegen.groenlinks.nl/mensen/harri%C3%ABt-tiemens

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.