Nieuws van SP in Noord-Holland inzichtelijk

10 documenten

Honderdduizenden reizigers blijven verstoken van de buurtbus

SP SP Noord-Holland 21-08-2020 19:25

        Het openbaar vervoer heeft zwaar te lijden onder de coronacrisis. Het aantal reizigers is - ondanks (of ‘dankzij’) de mondkapjesplicht - nog lang niet op het niveau van vóór 16 maart 2020. Reguliere lijnbussen worden nu massaal voorzien van kuch-schermen, om de chauffeurs te behoeden voor besmettingsgevaar. Hierdoor kunnen passagiers weer gewoon langs de chauffeur aan de voorzijde de bus instappen en zal het aantal zwartrijders weer flink worden teruggedrongen. Maar hoe met het nu verder met de buurtbus?

Voor veel inwoners van onze provincie is de buurtbus het enige nog resterende openbaar vervoer. Met name dorpen en ook kleine steden worden binnen het almaar krimpende openbaar vervoernetwerk nog louter aangedaan door een buurtbus. En die rijden al maandenlang niet. De vrijwillige chauffeurs, vaak ouderen, behoren al snel tot een risicogroep. Ook zijn de kleine bussen niet toegerust op ‘corona-safe’ rijden.

In een statenbreed aangenomen motie van de SP *) is gedeputeerde Jeroen Olthof opgeroepen om snel en constructief met de buurtbusverenigingen en met Connexxion om tafel te gaan. Er moeten oplossingen worden gezocht en gevonden om de buurtbussen uiterlijk 1 september a.s. weer te kunnen laten rijden.  Via de media vernemen we af en toe dat er inderdaad gesprekken plaatsvinden, maar dat een oplossing nog altijd niet gevonden is.

“We hebben nog even, maar dan verwachten we toch echt daden”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst. “In de omgeving van Rotterdam rijden sommige buurtbussen alweer, met een kuch-scherm achter de chauffeur. Dat lijkt een vrij eenvoudige aanpassing te zijn. Maar mocht dat niet lukken, dan moet de provincie echt met iets anders komen. Het is onacceptabel dat onze inwoners in kleine kernen, maar ook in steden als Enkhuizen en Schagen, ook na 1 september geen gebruik kunnen maken van het OV.”

Als de buurtbus straks nog steeds niet kan rijden, blijven flinke delen van onze provincie verstoken van OV. “Daarmee krijgt het schrappen van reguliere lijndiensten – in het nabije verleden veel gebeurd – een extra zure dimensie. We nemen de vrijwilligers en de buurtbusverenigingen niets kwalijk; zij moeten kunnen rekenen op hulp van Connexxion en het provinciebestuur”, aldus Hoogervorst. “Desnoods laten ze maar weer voorlopig lijnbussen rijden op de buurtbustrajecten”.

*) Lees hier het artikel over de aangenomen SP-motie

SP-motie unaniem aangenomen, Provincie schiet buurtbussen te hulp.

SP SP GroenLinks PvdA Partij voor de Dieren Noord-Holland 30-06-2020 08:37

Provinciale Staten van Noord-Holland heeft afgelopen maandag, tijdens haar laatste Statenvergadering van dit politieke jaar, unaniem een motie van de SP gesteund. De motie riep gedeputeerde Jeroen Olthof op om zich tot het uiterste in te spannen om de buurtbusverenigingen in onze provincie te helpen zodat zij na de zomervakantie het buurtbusvervoer weer zo goed mogelijk kunnen opstarten.

Al snel na de uitbraak van het coronavirus, half maart, vielen grote delen van het openbaar vervoer in onze provincie stil. De buurtbussen bleven op stal, omdat enerzijds de bussen niet geschikt zijn om reizigers op anderhalve meter te vervoeren, maar ook omdat de vrijwillige chauffeurs in grote meerderheid deel uitmaken van een risicogroep – veel chauffeurs vallen in de leeftijdsgroep 65-plus.

Het wegvallen van de buurtbusdienst betekent dat gebruikers van deze lijnen al maanden zonder openbaar vervoer zitten. “Vooral in de kleinere kernen, maar ook in steden als Enkhuizen en Schagen, zijn veel mensen afhankelijk van de buurtbus. In feite zitten er veel mensen opgesloten in hun dorp”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst, de indiener van de motie. “Met het weer opstarten van het OV blijft de buurtbus nog in de remise. Dat is onacceptabel, ook al beseffen we goed dat buurtbusverenigingen hard werken om snel weer te kunnen beginnen”.

Hoogervorst, die al snel de steun kreeg van de Partij voor de Dieren, GroenLinks en de Partij van de Arbeid, pleitte in de Staten voor extra hulp van de provincie. “Samen met de buurtbusverenigingen, die vast goede ideeën hebben, moet de gedeputeerde nu zoeken naar de best mogelijke oplossingen om de buurtbussen weer te laten rijden”, zegt de motie. “Het kan niet zo zijn dat een flink deel van onze inwoners verstoken blijft van openbaar vervoer, alleen doordat het onmogelijk is om een buurtbus te laten rijden”.

De motie werd door alle partijen in de Staten omarmd. Ook gedeputeerde Olthof was blij met de motie. Hij ziet de motie als steuntje in de rug richting Connexxion en de buurtbusverenigingen. De provincie heeft in het verzorgen van OV een verantwoordelijkheid en wil die ook nemen. Zij is al met de verenigingen in gesprek, maar met de motie in de hand kan er meer bereikt worden.

Het is de ultieme wens van Provinciale Staten dat alle buurtbussen na de zomervakantie weer volop gaan rijden.

Lees ook het artikel van het NHD, 29 juni 2020:
"Als buurtbus na de zomer niet rijdt komt er alternatief vervoer"

 

De SP-motie treft u hieronder in de bijlage (PDF)

 

SP blijft de Texelhopper volgen

SP SP Noord-Holland 29-04-2020 11:02

Sinds juli 2018 maakt de Texelhopper, als buitenbeentje in het systeem van openbaar vervoer, onderdeel uit van de concessie Noord-Holland-Noord. Connexxion, die de aanbesteding voor deze ov-concessie gegund werd, verzorgt nu de dienstverlening van de Texelhopper. Onlangs ontving de fractie de ‘eindevaluatie’ van het destijds als ‘pilot’ door Elisabeth Post gelauwerde project. Omdat de eindevaluatie dateert van juli 2018 grepen SP-statenleden Alberts en Hoogervorst de pen om schriftelijke vragen te stellen.

De SP is de afgelopen jaren zeer kritisch geweest over de Texelhopper. Deze vorm van openbaar vervoer, een soort vreemde mengvorm van taxi en belbus, werd op Texel geïntroduceerd oorspronkelijk ter vervanging van de reguliere buslijnen op het eiland. Uiteindelijk bleef er één lijn bestaan, maar konden bewoners èn toeristen een beroep doen op het kleine busje – eerst een kaartje kopen (“ergens”), bellen/reserveren en dan worden opgehaald bij één van de haltepalen die her en der op het eiland stonden. Voor de terugweg gold dezelfde procedure.

Tijdens de pilot bleken er enorme problemen te zijn met het reserveringssysteem – er moesten tonnen bij en toen was het nog maar de vraag of je reservering ‘door kwam’. “Bij het opgaan in de concessie, juli 2018, bleek Connexxion niet in staat om het systeem goed over te nemen en moest er opnieuw worden gesleuteld aan het systeem”, aldus Wim Hoogervorst. “De provincie legde Connexxion een flinke boete op, omdat het vervoer niet aan de gestelde eisen voldeed”.

Naar nu blijkt investeert de provincie deze boete nu in het bedrijf Connexxion, in de hoop bij te dragen aan de dienstverlening. Zo moet het busstation mèt informatiepunt bij de Veerhaven bemand worden en moet recht worden gedaan aan de eisen voor het OV op het Waddeneiland. “Wij zijn benieuwd of bij de invulling van het Texels OV ook de bewoners, de gemeente Texel en de mening en wensen van toeristen worden meegenomen. We blijven kritisch de ontwikkelingen volgen”.

Hieronder leest u de vragen van de SP n.a.v. de Eindevaluatie Texelhopper

 

Tevens treft u hieronder de eindevaluatie en de brief van GS aan PS aan in de bijlagen

Zie ook: Openbaar vervoer

SP stelt (wederom) vragen over de buurtbus

SP SP Noord-Holland 28-12-2019 16:57

Op een aantal plekken in onze provincie heeft een kaalslag plaats gevonden in het OV. Verschillende reguliere lijndiensten zijn, omdat ze ‘niet rendabel’ zouden zijn, vervangen door buurtbussen. Op die plekken zijn buurtbusverenigingen opgericht. Deze verenigingen van vrijwilligers rijden in kleine, acht-persoonsbusjes door kleinere dorpen en steden, om toch een vorm van openbaar vervoer te kunnen bieden. De SP heeft respect voor al die vrijwilligers - zonder hen zou er waarschijnlijk op veel plekken helemaal geen bus meer rijden.

Met regelmaat krijgen wij berichten dat buurtbussen overvol zijn. Bussen waar dertien, veertien passagiers in zitten zijn geen uitzondering. Dit levert grote problemen op, omdat dit wettelijk helemaal niet mag en dit gevolgen heeft voor de chauffeur als zich een ongeval voordoet. De statenfractie van de SP heeft hier schriftelijke vragen over gesteld: hoe zit het met de voorlichting aan vrijwillige chauffeurs en met controle op de eisen?

Verder heeft GS een nieuwe subsidieregeling in het leven geroepen om buurtbusverenigingen te steunen bij het zoeken van vrijwilligers. Reden voor de SP om het hele subsidieplaatje eens op een rijtje te zetten. Uiteraard blijven wij zoeken naar mogelijkheden om reguliere lijndiensten weer terug te krijgen. Ook daarover stelt de SP-fractie vragen.

Een interview met Wim Hoogervorst over de buurtbussen en zijn vragen, van WF Nieuws treft u hier

Alle vragen van statenlid Hoogervorst treft u hieronder

Zie ook: Openbaar vervoer

Wim Hoogervorst voor de tweede keer Statenlid

SP SP Noord-Holland 03-04-2019 11:39

Ik ben Wim Hoogervorst, 52 jaar oud - geboren in Delft, en via Purmerend en Hoorn vijftien jaar geleden in Enkhuizen beland. Ik ben begonnen aan mijn tweede termijn als Statenlid voor onze partij. Naast alles wat ik politiek en voor de SP doe - ik ben ook afdelingsvoorzitter van Westfriesland-Oost (waar de gemeenten Enkhuizen, Hoorn, Medemblik, Stede Broec, Drechterland en Koggenland onder vallen) - ben ik leerkracht en schoolleider op een basisschool.

In de periode 2015-2019 heb ik me vooral bezig gehouden met onderwerpen rond Verkeer en Vervoer (in de provincie heet dat: mobiliteit) en Financiën. Daarbij heb ik, samen met mijn collega's, veel aandacht besteed aan contacten met inwoners. In het beleid van de provincie is er weinig oog voor de belangen van burgers. De vorige coalitie legde de nadruk op 'de auto' en op het nog meer aanleggen van wegen. Dit gaat ten koste van het openbaar vervoer, van de natuur en van de leefbaarheid in het algemeen. Veel mensen voelen zich genegeerd door de overheid - de SP doet dat niet, en investeert in onze inwoners. Waar nodig trekken we met de bewoners op in hun strijd tegen onrecht.

We moeten met elkaar beter voor elkaar zorgen. We streven naar een rechtvaardig en sociaal Noord-Holland - en daarvoor hebben we nog heel veel werk te doen. Ik zie het als een grote opdracht om veel meer mensen om ons heen ervan te overtuigen dat er maar één partij is die het kapitalistisch systeem echt wil veranderen. Dat is de SP.

Verslechtering busvervoer niet teruggedraaid: SP opent klachtenlijn

SP SP Noord-Holland 21-11-2018 10:00

De provincie is niet van plan de inkrimping van het busvervoer in Noord-Holland Noord ongedaan te maken. Dit blijkt uit antwoorden van gedeputeerde staten op schriftelijke vragen van SP-statenlid Marnix Bruggeman. Met ingang van 22 juli zijn in Noord-Holland Noord 22 buslijnen opgeheven of ingekrompen. De SP opent daarom nu een klachtenlijn. Alle ontvangen klachten worden gebundeld in een zwartboek.

Bij de SP en via de media waren al veel klachten binnengekomen over de verslechtering van de busdiensten. Statenlid Bruggeman maakte een selectie uit de klachten en vroeg aan gedeputeerde staten wat zij daar van vinden. Als voorbeelden gaf hij onder meer de opheffing van lijn 150 naar Winkel en Zijdewind, slechte aansluiting op de schooltijden, hogere tarieven en volle bussen door de opheffing van lijn 152 tussen Julianadorp en Schagen, het grotendeels vervallen van lijn 164 tussen Egmond en Castricum, opheffing van veel haltes van lijn 165 in Egmond aan Zee, minder bussen in delen van Alkmaar en het opheffen van haltes van lijn 28 in Den Burg op Texel. Gedeputeerde staten zeggen op de vragen van Bruggeman alleen dat de tijden van scholierenbuslijn 653 in Winkel iets zullen worden aangepast. Aan de andere klachten willen gedeputeerde staten niet tegemoet komen

Bruggeman denkt dat de klachten die tot nu toe zijn binnengekomen slechts een topje van de ijsberg vormen: "Buspassagiers ondergaan verslechteringen vaak gelaten. Het is waar dat er op een paar routes belbussen of buurtbussen met vrijwilligers in de plaats zijn gekomen. Dat is geen verbetering. Op veel routes rijdt er nu helemaal niets meer." De provincie zegt dat de bezuinigingen nodig waren om elders verbeteringen te kunnen doorvoeren zoals tussen Heerhugowaard en Alkmaar. Bruggeman vindt dit een rare redenering. "Tussen grote kernen zijn er inderdaad meer reizigers gekomen door de bevolkingsgroei. Dan zijn daar meer bussen nodig. Maar dit mag niet ten koste gaan van andere lijnen. De provincie legt ook nieuwe wegen aan. Dit leidt tot extra kosten voor wegonderhoud. Maar wanneer de provincie een nieuwe weg aanlegt, wordt toch ook niet ergens anders een weg gesloten? Door opheffing van minder drukke buslijnen worden óók mensen ernstig gedupeerd."

Gedupeerde buspassagiers kunnen klachten, frustraties en misstanden over het busvervoer melden op:

zwartboek.sp-schagen.nl

Klachtenregen over busvervoer NH Noord – SP stelt maar weer eens vragen

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 16-10-2018 21:30

Tot het uiterste heeft de SP zich verzet tegen de opheffing van buslijnen in Noord-Holland afgelopen zomer. De SP protesteerde samen met talloze groepen gedupeerde buspassagiers. Tevergeefs, want de coalitie van PvdA, D66, VVD en CDA zette de opheffingsplannen gewoon door. Sinds de uitgeklede dienstregeling van kracht is, blijft het klachten regenen. SP-statenlid Marnix Bruggeman verzamelde al het reizigersleed en stelde maar weer eens vragen aan gedeputeerde staten.

Bruggeman noemt in zijn vragen de petitie van Eva Langendijk, Nanda Wever en Joke Biersteker voor het weer laten rijden van de opgeheven buslijn 150 (Alkmaar Station – Nieuwe Niedorp – Winkel – 't Veld – Zijdewind - Schagen Station). De petitie is inmiddels door bijna 1.200 mensen getekend. Ook haalt hij brieven aan uit het Noordhollands Dagblad van onder meer Amber Bregman uit Callantsoog, Ed van Gemst uit Julianadorp, J. Middelkoop uit Egmond aan Zee en R. van Ling uit Heerhugowaard.

Zij uiten in deze brieven hun ongenoegen over de verslechtering of opheffing van respectievelijk de buslijnen 152 (Callantsoog – Schagen), 152 (Julianadorp - Callantsoog), 164 (Egmond – Castricum), 165 in Egmond aan Zee en lijn 6 in Heerhugowaard.

De SP heeft al sinds 2015 tegen de verslechteringen geprotesteerd. Bruggeman: "En ik heb ik weet niet hoe vaak met eerdere schriftelijke vragen gewaarschuwd tegen de opheffingsplannen. Nu opnieuw blijkt hoeveel mensen er zijn gedupeerd, stel ik maar weer opnieuw vragen. Vooral omdat gedeputeerde staten hebben gezegd dat zíj heel tevreden zijn over de nieuwe dienstregeling."

Bruggeman vermoedt dat de klachten slechts het topje van de ijsberg zijn. Hij heeft zelf geen rijbewijs, en moet als statenlid voor werkbezoeken in Noord-Holland Noord nu nog vaker lange stukken lopen omdat de bus is wegbezuinigd. "Maar daardoor weet ik uit eigen ervaring dat een ov-gebruiker lang niet altijd klaagt en verslechteringen gelaten ondergaat." Toch wil hij met zijn nieuwe vragen van gedeputeerde staten weten wat zij gaan doen om het reizigersleed te verzachten. "Dit doet namelijk het imago van de provincie geen goed.  Mensen verwachten dat de overheid voor hun zorgt. Dat geldt ook voor mensen die zijn aangewezen op het openbaar vervoer."

Initiatiefvoorstel: Busstations moeten comfortabeler, te beginnen in Alkmaar

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 29-09-2018 08:00

De meeste busstations in Noord-Holland bieden nauwelijks beschutting tegen regen, wind en kou. SP-statenlid Marnix Bruggeman heeft daarom een initiatiefvoorstel ingediend om de kwaliteit van de busstations drastisch te verbeteren. De provincie is verantwoordelijk voor het busvervoer, maar schuift verbetering van de busstations af op de gemeenten. Tegelijk hield de provincie 50 miljoen over voor verbetering van ov-infrastructuur. De coalitie van PvdA, D66, VVD en CDA hevelde dit geld over naar andere projecten, zoals de aanleg van de omstreden Duinpolderweg.

Een dieptepunt is het busstation van Alkmaar. Daar gaf de provincie anderhalf miljoen voor het asfalteren van de rijbanen voor de bussen. Maar voor de passagiers kwamen er alleen een paar abri's, waar je in wegtocht en bevriest. Ooit was er wel een grote wachtkamer. Maar die zit om onduidelijke redenen al jaren op slot en is in vervallen toestand. Buspassagiers klagen daarover steen en been.

Over het gebrek aan wachtcomfort in Alkmaar stelde SP-statenlid Marnix Bruggeman dit jaar twee keer schriftelijke vragen aan gedeputeerde staten. Daarbij liet hij foto's zien van mooie busstations in Noord-Engeland. Daar worden ze door de provincie worden betaald. De busstations en de looproute naar het treinstation zijn volledig overdekt en voorzien van glazen wanden. De bussen stoppen pal naast de wachtruimte. Passagiers

stappen in en uit de bus door glazen schuifdeuren die alleen open gaan als er een bus staat. Overal is duidelijke bewegwijzering. Er is warme verlichting en vaak een buffet waar je iets te eten of drinken kunt halen. Bruggeman: "Als je ze vergelijkt met de busstations van Alkmaar of Hoorn, dan is het hier gewoon een naargeestige, depressief makende gribus. Bij slecht weer stap je hier verkleumd en kletsnat de bus in." De antwoorden van gedeputeerde staten boden enige hoop op verbetering: "Daarom heb ik nu dit initiatiefvoorstel ingediend."

De provincie geeft wel subsidies aan gemeenten voor wegen en fietspaden. Het initiatiefvoorstel bepleit via dezelfde subsidieregeling óók geld beschikbaar te gaan stellen voor het comfortabel maken van busstations. De provincie is bovendien begonnen met een beleid voor OV-knooppunten. De bedoeling is dat er bij stations meer woningen en kantoren komen om zo het gebruik van het openbaar vervoer aan te moedigen. In de plannen voor OV-knooppunten erkent de provincie dat de (ruimtelijke) kwaliteit van stations­omgevingen vaak te wensen over laat. De SP pleit er daarom voor in elk knooppunt-plan óók een comfortabel busstation op te nemen. In de nu bekende plannen lijkt dit niet het geval.

Zie ook: Openbaar vervoer

SP geeft Connexxion haltepalen de zak

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 28-06-2018 21:10

Over ruim drie weken – op 22 juli – worden in Noord-Holland Noord veel buslijnen opgeheven of ingekort. Andere lijnen gaan minder vaak rijden. De SP heeft daartegen al anderhalf jaar geprotesteerd, samen met gedupeerde buspassagiers. Tot nog toe grotendeels vergeefs – omdat PvdA, D66, VVD en CDA de opheffingen blijven steunen. De SP blijft doorgaan met actie voeren. Bushaltes waar straks minder - of helemaal geen bussen meer stoppen voorziet de SP op dit moment van protestzakken (gemaakt van biologisch afbreekbaar plastic).

Zie voor eerder nieuws over de acties van de SP:

Opheffing buslijnen Noord-Holland Noord - helaas – zoals SP voorspelde; acties gaan door

SP komt met statenvoorstel voor behoud buslijnen Noord-Holland Noord

Negentig boze buspassagiers naar Provinciehuis tegen afbraak OV

Actiebereidheid tegen opheffing buslijn 5 Alkmaar De Hoef

Leugenachtig persbericht busvervoer Noord-Holland Noord

SP blijft knokken voor behoud openbaar vervoer in Noord-Holland Noord

SP als enige partij in statencommissie voor behoud van álle buslijnen

Alweer 100 handtekeningen tegen busopheffing Nieuwe Niedorp

SP'ers demonstreren tegen opheffing buslijnen Noord-Holland Noord

Steun de strijd voor behoud openbaar vervoer Noord-Holland Noord! De SP blijft zich inzetten voor behoud van reguliere buslijnen in Noord-Holland Noord. Steunt u ons? Teken de petitie voor behoud van de buslijnen hier.

Schriftelijke vragen over omleiding buslijn 2 Haarlem

SP SP Noord-Holland 25-06-2018 21:30

SP-statenlid Marnix Bruggeman heeft samen met Olga de Meij van 50PLUS schriftelijke vragen gesteld aan gedeputeerde staten over de omleidingsroute van buslijn 2 in Haarlem. Door de omleiding vervallen vijf haltes in de Slachthuisbuurt en de Amsterdamse Buurten. In de gedupeerde wijken wonen veel ouderen en mensen met een klein inkomen. Zij zijn van de bus afhankelijk. De meeste bewoners wisten niet dat buslijn 2 op 14 juni ineens omreed.

De omleidingsroute is vanwege wegwerkzaamheden aan de kruising Teding van Berkhoutstraat en Nagtzaamstraat en duurt tenminste tot 14 oktober. Bruggeman en De Meij willen dat de provincie samen met de gemeente

Haarlem, Connexxion en de wijkraden met spoed een voorziening treft om de ongemakken van de omleidingsroute weg te nemen. In de Haarlemse gemeenteraad is de kwestie al aangekaart door de fractie van 'Jouw Haarlem'. Veel busgebruikers lopen met een rollator of zijn moeilijk ter been. Een mogelijke oplossing is de inzet van een kleine pendelbus die wel bij de opgeheven haltes kan komen. Connexxion wil dit niet. Bruggeman en De Meij wijzen er op dat bij de wegwerkzaamheden aan de N208 (Herenweg Haarlem – Heemstede) wel een extra pendeldienst met een kleine bus werd ingezet als aanvulling op de omgeleide buslijn 50. Zij willen weten waarom zoiets in dit geval niet zou kunnen.

De verantwoordelijkheid voor het busvervoer in Haarlem ligt bij de provincie. De provincie heeft de concessie voor het busvervoer aan Connexxion verleend. De provincie betaalt Connexxion daar ook voor. Bruggeman en De Meij willen daarom weten wat de provincie met Connexxion heeft afgesproken voor het garanderen van een goede dienstverlening bij wegwerkzaamheden en omleidingen.

Vandaag waren Marcella van Vloten, Irene Helmond en Elly Aafjes van de Wijkraad Amsterdamse Buurten samen met andere gedupeerde buspassagiers voor tv-opnamen van NHNieuws op de opgeheven halte Nagtzaamplein. Tot ieders verbazing kwam daar ineens toch een verdwaalde bus van lijn 2 aanrijden. De buschauffeur was duidelijk niet op de hoogte van de omleiding. Pas bij het Nagtzaamplein ontdekte hij dat hij niet verder kon. Met grote vakbekwaamheid wist hij uiteindelijk op de krappe kruising zijn bus

in omgekeerde richting te draaien. Behalve de reizigers waren dus ook de buschauffeurs door Connexxion slecht geïnformeerd over de omleiding.
Zie ook: Openbaar vervoer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.