Nieuws van SP over D66 inzichtelijk

3 documenten

Stevig debat zorgt voor verbeteringen op het spoor

SP SP D66 CDA Venlo 24-10-2019 10:21

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoor
SP, EENLokaal, D66 en CDA hebben een interpellatiedebat aangevraagd over de situatie op het rangeerterrein, spooremplacement en de toename van vervoer van gevaarlijke stoffen door Venlo. Dat raadsdebat vond plaats op woensdag 23 oktober. Uitkomst is onder meer dat de raad en het publiek voortaan elk jaar bijgepraat worden over spoorveiligheid.

 

Met een interpellatie kan een raadslid inlichtingen van het college of de burgemeester vragen over een onderwerp dat niet op de agenda staat. Eventueel kan via een motie een uitspraak van de raad worden verkregen. (Een interpellatie gaat dus verder dan het stellen van bijvoorbeeld vragen.)

  https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoorSP-raadslid Ton Heerschop: “De SP heeft dit debat gevraagd omdat wij niet tevreden waren met de beantwoording van de vragen die wij stelden over het spooremplacement. Ook wilden we de bevindingen uit ons onderzoeksrapport concreet maken.”

 

“Daarnaast is de raad uitvoerig geïnformeerd op 10 oktober, tijdens de informatieavond over het spoorwegemplacement. Deskundigen van Prorail, Veiligheidsregio en gemeente gaven een toelichting. Echter, wat we toen hoorden is dat volgens ProRail er geen overschrijdingen zijn op het ‘basisnet spoor’. Maar gelijktijdig horen we ook dat het ministerie overweegt om de plafonds op te rekken omdat basisnet spoor de zaak te veel zou belemmeren. En dan stelt het college dat zij bekend is met de overschrijdingen aangaande basisnet.”

“Kortom, deze wetgeving helpt ons niet direct met wat nu wel en wat nu niet toegestaan is maar uit de beantwoording van onze eerdere vragen weten we dat betreffende basisnet de gemeente daar niet over gaat. Dat vraagt om een andere aanpak.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoor

 

Heerschop: “Waarom rijden treinen met gevaarlijke stoffen nu door Venlo? Was het niet de Betuwelijn die juist vermindering van vervoer gevaarlijke stoffen door steden in het zuiden zou moeten bewerkstelligen? Was het niet het ‘convenant afbouw ammoniaktransporten’ dat zou moeten regelen dat in 2015 DSM het vervoer tot 0 zou terugbrengen? Maar hoe is de realiteit? De Betuwelijn wacht mogelijk nog tot 2030 op aansluiting op het spoor in Duitsland. En de inspanningsverplichting heeft DSM noch haar rechtsopvolger ooit ingevuld.”

 

“De mensen die in Venlo rondom het spoor wonen hebben net als de rest van Nederland meebetaald aan de Betuwelijn en de compensatie van DSM. Maar tot op de dag van vandaag rijden de treinen met gevaarlijke stoffen door onze gemeente. En dat zien die mensen ook.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoor

 

Ton Heerschop: “De SP vroeg tijdens het interpellatiedebat om een integrale aanpak van dit dossier. En ook om nog eens naar het risicoprofiel voor Venlo te kijken. De burgemeester zit in het bestuur van de veiligheidsregio en kan dat zodoende regelen.”

“Ook vroeg ik wederom dat de calamiteitenplannen voor het emplacement gedeeld zouden worden met de gemeenteraad. Daarover kreeg ik eerder een toezegging maar tot op heden nog niets gezien.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoor

 

Heerschop: “Ten aanzien van de transporten over de Maaslijn vanuit Geleen vroeg de SP of het gemeentebestuur wil optrekken met de beide veiligheidsregio’s en betrokken gemeentes om richting Den Haag aan te geven dat Venlo erop rekent dat de resultaat- en/of inspanningsverplichting zoals gedaan in het ‘convenant afbouw ammoniaktransporten’ alsnog worden ingevuld.”

 

“Wat betreft de transporten over de Brabantroute zou eenzelfde initiatief met de Brabantse gemeenten en veiligheidsregio’s kunnen worden genomen. Hierbij zou bijvoorbeeld de suggestie richting het ministerie kunnen zijn om de transporten met gevaarlijke stoffen duurder te maken op de Brabantroute dan op de Betuwelijn.”

 

  https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoorBurgemeester Scholten reageerde positief en zei in overleg te gaan met andere gemeenten en veiligheidsregio’s en ook richting ministerie druk te zetten om de situatie voor Venlo te verbeteren.

 

Ook zei hij dit debat belangrijk te vinden en in een behoefte voldoet en daarom voortaan jaarlijks een informatieavond over spoorveiligheid te gaan organiseren waarbij dan ook inzicht wordt gegeven in de rapportages die naar aanleiding van incidenten op het spoor worden opgesteld. “Iedereen heeft belang bij dat onderzoek. Dat geldt voor zowel ProRail als NS en dus ook voor raadsleden en bewoners.”, zo zei de burgemeester.

 

Ton Heerschop: “Die ferme uitspraken doen ons goed, geeft aan dat onze zorgen serieus worden opgepakt. Ook goed dat de burgermeester de minister op de verantwoordelijkheid gaat aanspreken. We houden het in de gaten.”

 

Bekijk ook:
23-10-2019, Omroep Venlo: Jaarlijkse informatieavond over spoorveiligheid 10-10-2019, Omroep Venlo: 'Slecht gevoel' over bijeenkomst ProRail 26-09-2019, SP-Venlo: Onderzoeksrapport naar risico’s en kansen op de spoorwegen rond Venlo 27-06-2019, SP-Venlo: Zes keer zoveel giftreinen als toegestaan?!?

Westelijke Rondweg het volgende Eemhuis debacle?

SP SP GroenLinks VVD D66 Amersfoort 11-12-2018 06:47

Amersfoort staat op het punt om opnieuw in een project te stappen waarvan bij voorbaat al bekend is dat het tot enorme kostenoverschrijdingen gaat leiden. Na jaren van plannen is het college eindelijk met een definitieve financiele doorrekening voor de Westelijke Rondweg gekomen, en deze rammelt aan alle kanten.

Als de raad instemt met deze financiele doorrekening gaat nog deze maand de massale bomenkap in Amersfoort West beginnen. Maar dat is niet de enige prijs die Amersfoort moet betalen voor dit zinloze project, de financiele afrekening volgt later, en die zal een stuk hoger zijn dan nu door het college wordt voorgesteld.

Uit de eerste concept berekeningen die door Arcadis zijn uitgevoerd bleek al dat de totale kosten ver boven het beschikbare budget van de gemeente liggen. Het officiele verhaal is dat het om 10 miljoen Euro extra ging, maar uit later vrijgegeven stukken die het college eerst geheim wou houden blijkt nu dat de oorspronkelijke raming van Arcadis nog veel hoger lag dan die 10 miljoen Euro!

Het college had hierover onmiddelijk de raad moeten informeren, maar besloot te zwijgen en is zelf gaan schrappen in de berekening om de plannen toch binnen het budget te kunnen krijgen. Hierbij kreeg het college hulp van ProRail, dat zelf geen enkel financieel risico loopt omdat de gemeente vooraf al beloofd heeft alle kostenoverschrijdingen op zich te nemen. ProRail heeft er een groot belang bij dat de aanleg van de tunnel onder het spoor doorgaat. ProRail is dus een slager die zijn eigen vlees keurt, maar niet de rekening hoeft te betalen als de keuring uiteindelijk toch niet blijkt te kloppen!

Arcadis is het niet eens met de aanpassingen die zijn gedaan aan de berekeningen. Dit zou een enorme alarmbel moeten zijn, maar het college veegt dit achteloos van tafel. Nog vreemder is dat zelfs een risicoreservering die ProRail nodig acht ook uit de doorrekening is gehaald door de gemeente. Zowel adviezen van Arcadis als van ProRail worden door het college in de wind geslagen!

Het is niet moelijk om te raden wat hier gebeurt. Het college, en dan vooral VVD wethouder Buijtelaar, wil kostte wat het kost dit project er door heen drukken. Het enige doel dat nu telt is om de raad zover te krijgen om ja te blijven zeggen tegen dit project. Dat dit later forse kostenoverschrijdingen gaat opleveren maakt hierbij niet uit, als de helft van de weg er eenmaal ligt, en de bomen al gekapt zijn, zal de raad toch niet snel meer nee zeggen tegen verdere uitbreiding van het budget.

Deze VVD wethouder is dezelfde die eerder al mede verantwoordelijk was voor de enorme kostenoverschrijdingen bij het Eemhuis, en die er mede verantwoordelijk voor was dat Amersfoort onder financieel toezicht werd gesteld. Diezelfde wethouder krijgt nu weer alle ruimte om Amersfoort in een nieuw onzeker financieel avontuur te storen. De andere college partijen D66, CU en GroenLinks mogen dit niet laten gebeuren! Want elke partij die nu instemt met deze fragiele financiele onderbouwing heeft straks wat uit te leggen als later toch blijkt dat de kosten gierend uit de hand lopen.

Als SP zullen we blijven vechten om dit onzalige plan tegen te houden. Zo willen we onder andere weten hoe hoog de oorspronkelijke schatting van Arcadis was, want zelfs dit bedrag houdt het college vooralsnog achter voor de raad. Daarnaast willen we weten waarom het college het niet nodig vond om begin september de raad te informeren over het nieuws dat de berekening van Arcadis ver boven het budget uitkwam. De inwoners van Amersfoort hebben immers al vaak genoeg de rekening moeten betalen voor foute financiele keuzes van het gemeentebestuur!

Zie ook: Fractienieuws

De laatste Beneluxtrein vanuit Roosendaal

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Roosendaal 09-04-2018 11:51

Op zondag 8 april reed de Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel voor het laatst via Roosendaal. Hij rijdt vanaf vandaag grotendeels over de hogesnelheidslijn vanuit Antwerpen naar Nederland. Daardoor komen de stations Noorderkempen en Breda op de route te liggen in plaats van Roosendaal en Dordrecht. De SP zwaaide de laatste trein uit, maar niet van harte. Wij willen een snelle treinverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen behouden. Een alternatief moet er komen, zo snel als mogelijk!

Sinds 1957 rijdt de Beneluxtrein, de intercity tussen Brussel en Amsterdam. Deze stopte altijd in Roosendaal, maar daar komt dus vanaf vandaag verandering in. De laatste trein vertrok op zondag 8 april om 22.49 uur vanuit het station van Roosendaal. Reizigers uit Roosendaal en omgeving hebben voortaan veel meer reistijd richting België. Er rijdt nog wel een ‘boemeltreintje’ tussen Roosendaal en Antwerpen, maar dan ben je al zeker vijftig minuten onderweg. En als je via Breda zou willen reizen, om de stoptrein te vermijden, heb je een slechte aansluiting. Daarom heeft de SP samen met andere politieke partijen (PvDA, Roosendaalse Lijst, VLP, VVD, GroenLinks, CDA, CU en D66) een petitie aangeboden aan de NS op initiatief van de PvdA, om ervoor te zorgen dat er zo snel mogelijk een versnelde verbinding komt tussen Roosendaal en Antwerpen. Het staat nu gepland voor 2020, maar dit moet veel sneller!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.