Nieuws van politieke partijen in Dordrecht over D66 inzichtelijk

3 documenten

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Dordrecht 24-04-2019 10:02

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen we af op volgend project: de #waterbus. Er is veel te beleven op ons eiland alleen kan niemand er straks meer komen. in ieder geval niet met OV. Daarom hebben we nu op initiatief van Rolin den Heijer van de Dordtse VVD raadsbreed art 40 vragen gesteld. Hopelijk zijn we er op tijd bij. Hieronder kunt u de artikel 40 vragen lezen. Antwoorden op deze vragen verwachten wij over ongeveer 6 weken. Betreffende: Artikel 40-vragen Nieuwe aanbesteding waterbus Namens de gemeenteraad van Dordrecht: Beter voor Dordt, Dordtse VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP, PVV, SP, VSP, PvdA en Gewoon Dordt Afgelopen week werd bekend dat bij de nieuwe aanbesteding van de waterbus de frequentie fors omlaag gaat voor wat betreft de routes van Dordrecht naar Rotterdam en vice versa via de andere Drechtsteden. Van een nieuwe exploitant wordt een veel lagere vervoersfrequentie verwacht dan de reizigers nu gewend zijn. Dat is funest voor een evenwichtige modal split waarbij reizigers een prima alternatief grotendeels kwijtraken. Het Drechtstedenbestuur heeft hierover vorige week een kritische brief geschreven aan de verantwoordelijk gedeputeerde, de heer Janssen. Dit leidt bij de gemeenteraad Dordrecht tot de volgende vragen aan het college: 1. Bent u het met ons eens dat in het programma van eisen tenminste het huidige niveau van dienstverlening te vragen aan een nieuwe exploitant? 2. Bent u het met ons eens dat een verlaging van het niveau van de dienstverlening van de waterbus niet strookt met de groei-ambitie van Dordrecht en de Drechtsteden en de multimodale bereikbaarheid van de Drechtsteden in het algemeen en Dordrecht in het bijzonder? Zo neen, waarom niet? 3. Bent u het daarom met ons eens dat het Dordtse eiland ook per waterbus goed verbonden hoort te zijn met de andere Drechtsteden, Kinderdijk en Rotterdam? 4. Wat is de inzet geweest van het Dordtse college bij de aanbesteding van de nieuwe waterbusconcessie zowel richting Drechtsteden als provincie? 5. Wat is de inbreng van het Dordtse college in zowel de Drechtsteden als naar de verantwoordelijk gedeputeerde Janssen geweest? Welke (harde) Dordtse eisen en wensen zijn in dit overleg op tafel gelegd en wanneer was bekend wat de inzet van de provincie zou zijn? 6. Welke stappen gaat het college nemen zowel binnen de Drechtsteden als naar de provincie nemen om te komen tot de best mogelijke dienstverlening en dienstregeling in de nieuwe concessieperiode?

D66 wil meer ambitie op Mobiliteit!

D66 D66 Dordrecht 01-02-2019 11:48

Afgelopen dinsdag is in de commissie fysieke leefomgeving gesproken over de koersnota ‘mobiliteit’. Dit document geeft de ambities weer op mobiliteit voor de komende jaren. Wat D66 betreft mag deze ambitie omhoog en mogen er scherpere keuzes gemaakt worden! Gezien de groeiambities op het eiland willen we niet dat de spreekwoordelijke motor ervan vastloopt. En dat dreigt nu wel te gebeuren!

Een goede doorstroming van het verkeer in de stad is van groot belang! Niet alleen om de genoemde economische redenen, maar zeker ook in het kader van milieu, duurzaamheid en de gezondheid van de Dordtenaren. Nu al loopt het verkeer geregeld vast. Om dit te verbeteren moet er wat D66 betreft meer worden ingezet op het openbaar vervoer en de fiets. Meer kilometers per fiets binnen de stad zorgt voor minder drukte van auto’s, gezondere lucht, minder geluidsoverlast en volgens onderzoek zelfs gelukkigere Dordtenaren! Daarmee is deze verandering wat D66 betreft DE uitdaging voor de komende jaren.

De koersnota gaat ook in op de spoorverbindingen op ons eiland. Er wordt nu ingezet op een goede intercity verbindingen richting het noorden en naar Brabant. En op een Lightrail verbinding vanuit Rotterdam tot aan Amstelwijck. Het lijkt erop dat beide niet mogelijk is. Als het spoor naar Brabant geschikt wordt gemaakt voor Lightrail-treinen, kunnen er geen Intercity’s meer overheen. Daarom willen wij graag dat er op basis van feiten de juiste keuze wordt gemaakt. Een ander punt van aandacht is het goederenvervoer over het eiland. D66 pleit ervoor om een Drechtstedelijke lobby in te zetten voor de ROBEL-lijn. Een goederenspoor tussen Rotterdam en België buiten het eiland van Dordrecht om, die ervoor zorgt dat er geen gevaarlijke (chemische) stoffen per trein door onze woonwijken gaan!

Eelco de Vos

Commissielid D66 Dordrecht

D66 Tweede Kamerlid dient voorstel Intercity Breda in

D66 D66 Dordrecht 20-02-2018 14:20

D66 wil dat mensen makkelijk van en naar Dordrecht kunnen reizen met de trein. Daarom moet de tijdelijke intercity van Dordrecht naar Breda behouden blijven. Om te beginnen in ieder geval tot en met 2019. D66 Tweede Kamerlid Rob Jetten: “D66 wil het voor mensen zo makkelijk mogelijk maken om met de trein van en naar Dordrecht te reizen. Wij laten de reizigers niet in de kou staan. Een stad als Dordrecht heeft gewoon een goede treinverbinding nodig.” Vandaag dient D66 in de Tweede Kamer een voorstel in om de intercity naar Dordrecht in ieder geval een jaar te houden. In de tussentijd wordt gewerkt aan een definitieve oplossing.”

Dordtse werkgelegenheid D66 Dordrecht gemeenteraadslid Paul Tiebosch is verheugd: “Dordrecht kan niet zonder een intercityverbinding met Breda. Voor de Dordtse economie en werkgelegenheid is een snelle treinverbinding met de Randstad en Brabant van essentieel belang.”

Intercity kwaliteit afgenomen De hoeveelheid Intercity’s van en naar Dordrecht is de afgelopen jaren behoorlijk afgenomen, de doorgaande treinen tussen de Randstad en Brabant gaan voornamelijk over het hsl-tracé. Het behouden van de Intercity tussen Dordrecht en Breda is een stap in de goede richting voor de Dordtse reizigers.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.