Nieuws van politieke partijen in Schagen inzichtelijk

9 documenten

Met de bus naar Den Haag op 17 september

SP SP Schagen 12-09-2022 15:07

Het zal zo langzamerhand niet echt meer nieuws zijn: op 17 september gaan we met zoveel mogelijk mensen naar Den Haag om te laten weten wat de Nederlandse bevolking van de regering verwacht aan hulp om rond te komen nu de prijzen van energie, brandstof en  dagelijkse boodschappen zo sterk gestegen zijn. Kom ook naar Den Haag en geef je hier op!

De bus naar Den Haag vertrekt om 11:00 uur vanaf het NS station Schagen. Opgeven kan nog door een mailtje te sturen naar: henkdeboer50@hotmail.com.

Tot zaterdag!

Superzaterdag in Callantsoog over het busvervoer in de regio

SP SP Schagen 09-03-2020 20:22

In verband met maatregelen tegen het verspreiden van het Corona-virus wordt Superzaterdag helaas afgelast. De online enquete blijft uiteraard wel beschikbaarvia deze link: https://tinyurl.com/sncqmfw .

Op zaterdag 14 maart organiseert de SP een superzaterdag in Callantsoog. De reden is dat wij willen weten hoe de ervaringen zijn van de dienstregelingen van Connexion. Zoals bekend is het busvervoer rond Callantsoog medio 2018 danig verslechterd.Wij gaan de meningen van de inwoners van Callantoog peilen,en zullen de uitkomsten aanbieden bij de Provincie.De dag voor de enquteurs ziet er als volgt uit:

Inloop tussen 9:30 en 10 uur bij Loet 10 (voorheen De Blokhut) te Schagen en uitleg dagprogramma. Vertrek om 10:30 uur naar Callantsoog 11:00 uur tot 14:00 uur enquetes afnemen 14:00 uur terug naar Loet 10 te Schagen 14:30 uur Broodje eten15:00 uur Nabespreken superzaterdag Indien u ook wilt meedoen met de superzaterdag kunt u zich aanmelden bijHenk de Boer; graag per mail: henkdeboer50@hotmail.com 

U kunt de enquete ook op internet invullen via de onderstaande link:

https://tinyurl.com/sncqmfw

De trein komt straks niet meer!

PvdA PvdA Schagen 25-09-2019 18:41

Op initiatief van Yvar de Nijs (PvdA) en Lars Dignum (JESS) is op 24 september in de raadsvergadering een motie ingediend. Het college wordt daarin opgeroepen te strijden voor het behoud van de kwartierdienst van de NS. De motie werd unaniem aangenomen.

Tegenwoordig gaat er in de spits nog ieder kwartier een trein van en naar Schagen. In de dienstregeling van 2022 vervalt deze trein. De motie pleit voor behoud van de kwartierdienst.

Bereikbaarheid

Het is de laatste jaren namelijk huilen met de pet op als het gaat om bereikbaarheid in de Noordkop. Eerst kregen wij hier een tijd terug al te maken met de Connexxion. Dit bedrijf wou niet meer verder gaan met de toenmalige hoeveelheid buslijnen in de Noordkop en wilde dus inkrimpen. Ook met een motie van de PvdA om een nieuw treinstation in de buurt van het Zijdewind te introduceren werd weinig gedaan. En nu wil de NS ook al minder rijden naar Schagen.

Reizigersaantallen

Vaak wordt beweerd dat tegenvallende reizigersaantallen de oorzaak zijn van deze inkrimpingen, maar het tegenovergestelde is waar. Juist door de slechte bereikbaarheid en mobiliteit in de Noordkop nemen mensen steeds meer de auto, of trekken geheel weg uit de Noordkop. Wanneer er maar eens in het uur een bus gaat richting het eigen dorp, is het gebruiken van OV juist risicovol. Ook studenten trekken eerder weg naar Amsterdam, omdat er vanuit het Noorden niet meer in een redelijke tijd naar Amsterdam te komen valt.

Opstand

De PvdA Schagen vindt daarom dat we hiertegen in opstand moeten komen. De acties van deze nationale vervoersbedrijven zorgen alleen maar voor minder leefbaarheid in de kop en zorgen er zo voor dat onze streek steeds verder krimpt. Deze motie is een eerste actie om aandacht te vragen, hopelijk kunnen wij dit alles nog veranderen.

Lees hier de motie

Het bericht De trein komt straks niet meer! verscheen eerst op PvdA Schagen.

Raad unaniem akkoord: Wethouder moet gesprekken aangaan over behoud kwartierdienst in de spits

JESS JESS Schagen 25-09-2019 06:21

De raad is het er unaniem over eens. De wethouder moet in de gesprekken met de NS blijven strijden voor behoud van de kwartierdienstregeling in de ochtend- en avondspits. JESS & PVDA hebben dit voorgesteld middels een motie, alle aanwezige raadsleden steunden die. Aanleiding van het schrappen van de kwartierdienstregeling in de concept-dienstregeling NS 2022.

Het belangrijkste nadeel in die dienstregeling voor Schagen is dat de kwartierdienst in de spits komt te vervallen, waardoor er dan in elke richting twee treinen per uur rijden. In het ontwerp wordt de reistijd vanuit Den Helder naar Amsterdam CS met 7 minuten verkort. Dit lukt door ten zuiden van Alkmaar naast de stoptrein en de gewone intercity een intercityplus te introduceren. Deze intercityplus stopt ten zuiden van Alkmaar alleen nog maar in Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam CS en niet meer in Heiloo, Castricum, Uitgeest en de stations in Zaanstad. Dit vindt de raad prima maar het uitruilen tegen de kwartierdienstregeling ziet de raad niet zitten.

De motie is hier te vinden.

Foto: Treinposities.nl

Download Best WordPress Themes Free Download

Download Premium WordPress Themes Free

JESS vraagt wethouder meer te strijden voor behoud kwartierdienst in de spits NS

JESS JESS Schagen 08-09-2019 14:07

JESS wil dat het college met NS in gesprek gaat over de nieuwe dienstregeling vanaf 2022.

NS heeft aangekondigd te stoppen met de kwartierdienst vanuit Schagen. JESS ziet de kwartierdienst in de spits als iets zeer waardevol, juist voor de forens die de keuze heeft tussen auto of OV.

“Het opofferen van deze dienst vinden wij een flinke stap. We missen een overzicht van persoonlijke consequenties voor reizigers”, stelt JESS.

De partij wil van het college weten hoeveel mensen erop voor- of achteruit gaan en hoe de reizigers reageren op de nieuwe dienstregeling.

Premium WordPress Themes Download

Download Premium WordPress Themes Free

Download Best WordPress Themes Free Download

VVD Schagen vraagt onderzoek naar ‘oversteekhulp’ bij spoorwegovergangen

VVD VVD Schagen 26-03-2019 08:15

https://schagen.vvd.nl/nieuws/34714/vvd-schagen-vraagt-onderzoek-naar-oversteekhulp-bij-spoorwegovergangen

Het Schager college stelt op verzoek van de Schager VVD een onderzoek in naar de mogelijkheden voor een ‘oversteekhulp’ bij de grote spoorwegovergangen. De oversteekhulp is een informatiezuil die dichtbij een overweg wordt geplaatst en door middel van een kleursignaal aangeeft of voorbijgangers rustig kunnen oversteken of dat er binnen korte tijd een trein aankomt. De VVD deed het verzoek naar aanleiding van opmerkingen die inwoners aan hen lieten weten.

De VVD meldt dat Prorail erkent dat de spoorwegovergang in Schagen groter is dan elders en dat de kans dat een voetganger de overzijde niet haalt daardoor ook groter is dan elders. Onzekere passanten, bijvoorbeeld ouderen of minder mobiele personen, komen vaker in de problemen: als de overwegbellen rinkelen haasten zij zich naar de overkant waarbij ze het risico lopen om te vallen of opgesloten raken tussen de bomen.

Prorail deed bij een vergelijkbare spoorwegovergang in Haarlem een proef met een oversteekhulp. Deze proef duurde ruim twee maanden en de onderzoeksresultaten van TNO laten positieve resultaten zien: mensen waren minder bang, vonden het nuttig, voelden zich rustiger en waren meer ontspannen en zekerder.

 

Treinstation Waarland J/N?

CDA CDA Schagen 27-02-2019 19:42

CDA blijft voor station in Waarland Tot verbazing van veel Waarlanders heeft het CDA tegen een motie gestemd voor een haalbaarheidsonderzoek naar een treinstation in Waarland. Het CDA wil namelijk wel graag een station. Waarom dan tegen stemmen? Het was geen motie vóór of tegen een station, het was een motie voor of tegen een type onderzoek. Waar over gestemd is, is de vraag of de gemeente Schagen een haalbaarheidsonderzoek naar een station Waarland moet laten uitvoeren. Dat is een type onderzoek waarvoor veel gegevens over kosten en reizigers moet worden verzameld. De kosten van zo’n onderzoek schatten wij in tussen de €20.000 en €50.000. Nu heeft het CDA in de gemeenteraad van Harenkarspel al geprobeerd een station te laten bouwen, en ook het vorige college in Schagen. Daardoor weten wij dat de Spoorwegen, NS Reizigers en Pro Rail, strenge eisen hebben voor een nieuw station, eisen over aantallen nieuwe reizigers en inpasbaarheid in de dienstregeling, en dat een station niet snel gebouwd kan worden, zie https://www.spoorpro.nl/wp-content/uploads/2014/11/bijlage-6-toezegging-nieuwe-stations.pdf. Het college van B&W stelde voor om nog geen duur haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren, maar om eerst zwart op wit de voorwaarden van de Spoorwegen op papier te zetten en inzicht te bieden in de stand van zaken op dit moment, inclusief de relatie met busvervoer. Dat vraagt wel wat tijd, maar kost niet zo veel geld. Als dat er positief uitziet, dan is de volgende stap om een degelijk haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren. Het CDA was het eens met het college dat dit een verstandige route is. Wij steunden dus de wethouders. Natuurlijk was het makkelijker voor ons geweest om voor de motie te stemmen. Voor een station? Dus ook voor een haalbaarheidsonderzoek! Hadden we dat gedaan, dan was dit bericht niet nodig geweest. Maar dan zouden we enkele tienduizenden euro’s aan belastinggeld uitgegeven hebben voor een onderzoek dat – vermoeden wij – overbodig is. En dat doet CDA Schagen niet. Laten we stapje voor stapje werken aan beter openbaar vervoer in Waarland. Laten we pas geld uitgeven, als we weten dat het nuttig en zinnig is. Een treinstation in Waarland? Het CDA blijft er voorstander van. CDA-fractie Sander Lensink

Station Waarland: Ei van Colombus of waanzin?

JESS JESS D66 VVD PvdA Schagen 23-02-2019 17:18

Een oud idee kwam deze winter weer bovendrijven. Wouter Snik, student in Tilburg maar opgegroeid in Winkel / Niedorp klopte bij de lokale politiek aan om te pleiten voor een haalbaarheidsstudie naar Station Waarland / ‘T Veld. Hij heeft alle raadsleden aangeschreven van gemeentes Hollands Kroon, Langedijk en Schagen met dit voorstel. Ons raadslid Lars heeft het verzoek ook met Wouter uitgebreid gesproken. Bereikbaarheid is de motivatie voor dit station. De nieuwe OV-regeling die deze zomer is ingegaan, heeft gezorgd voor een kaalslag op de buslijnen in onder meer regio Waarland, Winkel / Niedorp. Wouter is bang dat de verslechtering van de bereikbaarheid ervoor zorgt dat jongeren eerder wegtrekken en niet meer zullen terugkeren. Onderliggend probleem is dus op demografisch vlak en de daarmee gepaard gaande leefbaarheid. We delen dezelfde zorgen maar zien andere oplossingen. Woningbouw aan de rand van de dorpen en blijvend aandacht vragen voor busvervoer zien wij als kansrijker dan een station Waarland. Een station moet altijd (grotendeels) gedekt worden door het nieuwe stationsgebied. We hebben het dan over minimaal duizenden woningen. De VVD had berekend, dat een meter station al 20 miljoen euro kost.

De PVDA zette haar tanden in een haalbaarheidsonderzoek naar een station. Zowel PVDA Hollands Kroon als de PvdA fractie in de provincie waren eveneens positief.De PvdA vond steun bij Wens4U, D66, SP, Groenlinks & Seniorenpartij. JESS stond aanvankelijk in dubio, maar in verband met de zeer geringe kans op succes stemde JESS uiteindelijk tegen een haalbaarheidsonderzoek. Een onderzoek naar een station kost per definitie geld, moet je het dan doen?

Aan de andere kant zal alles wat je aandacht geeft gaan groeien. Aandacht geven betekent meer aandacht voor de bereikbaarheid van dit gebied. Daarin is deze motie goed, want de achterliggende roep om betere bereikbaarheid steunen we ten zeerste.

Wethouder Heddes heeft toegezegd een klein onderzoek te doen naar de haalbaarheid van een station. Hij gaat in gesprek met Hollands Kroon, provincie & Prorail. JESS steunt deze tussenstap.

Foto: www.treinposities.nl

Download Best WordPress Themes Free Download

Motie treinstation startpunt voor overleg

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Schagen 20-02-2019 21:48

De motie voor een haalbaarheidsonderzoek naar een extra treinstation bij Waarland is door PvdA Schagen en PvdA Hollands Kroon opgesteld vanwege de verschraling van het openbaar-vervoersnetwerk. De hartekreet van ervaringsdeskundige student Wouter Snik vormde de aanleiding voor de indiening van de motie.

Een extra station tussen Schagen en Heerhugowaard zal volgens PvdA van betekenis zijn voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid van de Kop van Noord Holland. Er is nooit echt onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van zo’n station. De (mede)indieners* van de motie waren uit op een principe uitspraak van de raad. Helaas stemde CDA (twee Waarlandse raadsleden ten spijt), VVD (had zelf al onderzoek gedaan) en in tweede instantie JESS tegen. De stemmen staakten. Wethouder Heddes zegde toe om met NS, Prorail, Provincie en Hollands Kroon om tafel te gaan. Hij heeft daar tot het zomerreces de tijd voor. De resultaten koppelt hij terug. Al is het geen aangenomen motie, als ‘second best’ was deze toezegging het meest haalbare.

Op 28 februari vergadert Hollands Kroon over dezelfde motie. Benieuwd!

*Indieners van de motie: PvdA, SP, Seniorenpartij, GroenLinks, D66, Wens4U

Het bericht Motie treinstation startpunt voor overleg verscheen eerst op PvdA Schagen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.