Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

124 documenten

Problemen station Dieren oplossen

VVD VVD Rheden 29-01-2024 01:55

De grens is bereikt, de problemen bij station dieren moeten opgelost worden Inwoners van Dieren zijn de problemen bij het station inmiddels meer dan zat. Kapotte liften, overlast van jeugd en zelfs brandstichting hebben zich ondertussen al afgespeeld bij het station. VVD-Rheden heeft daarom het voortouw genomen om samen met andere partijen dit probleem aan te pakken.

https://rheden.vvd.nl/nieuws/54747/problemen-station-dieren-oplossen

Dit gaan we doen:

Minder vaak kapotte en sneller gerepareerde liften.Overlast op en rondom station aanpakken.

Het is een maand die in het teken moest staan van actie schreven wij aan het begin van de maand. Dit lijkt gelukt te zijn, in de raadsvergadering op 30 januari gaan wij noodzakelijke maatregelen voorstellen om de problemen op te lossen. Het is namelijk tijd dat de gemeente haar verantwoordelijkheid (nogmaals) neemt en ProRail duidelijk maakt dat de grens bereikt is en het probleem nu écht opgelost moet worden.

De huidige situatie is voor ons als raad absoluut onacceptabel. Mensen die afhankelijk zijn van de liften missen afspraken, omdat zij het station niet op kunnen komen. Daarnaast ervaart de buurt al geruime tijd overlast, waar nog geen passende oplossingen voor zijn gevonden. 

Wij hebben samen met verschillende politieke partijen een motie op gesteld om er samen voor te zorgen dat het station in Dieren goed gaat functioneren. Voor ons is duidelijk wat moet gebeuren: Voorkomen dat liften kapot gaan, snelle reparatie en een versterking van de handhaving op het station.

Dit is de motie die wij zullen gaan indienen: 

Belgen trekken stekker uit tram Maastricht-Hasselt

VVD VVD Maastricht 01-06-2022 09:22

https://maastricht.vvd.nl/nieuws/50614/belgen-trekken-stekker-uit-tram-maastricht-hasselt

© Spoorpro.nl

Samen met andere partijen hebben we een brief naar het college gestuurd om ons standpunt duidelijk te maken.
Wij zijn onze afspraken nagekomen, hebben meer dan 20 miljoen uitgegeven maar nu staat er geen tram. Die had er moeten komen zodat je op 34 minuten in Hasselt kon zijn. Voordelen waren, wij betaalden maar een klein deel van de aanleg kosten, de Belgen zouden de tram voor hun risico uitbaten, minder milieu belasting, minder druk op parkeren in Maastricht, een internationale verbinding en klandizie voor onze ondernemers.

Themamiddag seniorennetwerk

VVD VVD Rheden 11-09-2021 08:57

Waar: HUIZE VREDENBURG Klapstraat 112 Westervoort Wanneer:1 Oktober 2021 Start: 14.00 uur Eindtijd: 16.00 uur

Amendement Stationsgebied aangenomen!

VVD VVD Lelystad 15-12-2020 08:44

De Raad van Lelystad stemde op 15 december 2020 in met ons amendement op de Stationsvisie. Er komt geen knip in de verkeersaders bij het station, en woningbouw rondom het station wordt versneld. Goed nieuws voor onze inwoners!

https://lelystad.vvd.nl/nieuws/42014/amendement-stationsgebied-aangenomen

Interwijkverkeer (oost-west en noord-zuid) blijft mogelijk via een onderdoorgang bij het station, en de gemeente Lelystad gaat woningbouw rond het station versnellen!

Ontwikkeling Centrumzijde Station

VVD VVD Zwolle 19-05-2020 21:21

De gemeenteraad komt sinds 11 mei 2020 weer fysiek bij elkaar voor debatrondes, zij het dat alleen de woordvoerders voor de verschillende portefeuilles daadwerkelijk aanwezig zijn. Alles uiteraard met inachtneming van de Corona-maatregelen. Op 18 mei 2020 hebben de woordvoerders gedebatteerd over het Ontwikkelperspectief voor de centrumzijde van het station. De VVD is positief over het plan en heeft aandacht gevraagd voor (internationale) bereikbaarheid, een verkeersveilige situatie en een mooie plek voor het beeld van Thorbecke. De volledige bijdrage van woordvoerder Schelto Bus lees je hieronder.

 

Lelylijn belangrijk voor Opsterland!

VVD VVD Opsterland 02-03-2020 03:54

De media besteden weer volop aandacht aan de Lelylijn, in het verleden in het nieuws als HSL (Hoge Snelheids Lijn) of de Magneetspoorlijn. De voorgestelde route loopt nog steeds van Groningen, via Drachten, Heerenveen, Emmeloord en Lelystad, naar het bestaande spoornet naar Amsterdam e.o.

Het plan landde indertijd in de ijskast doordat de Randstad het belang niet zag van een supersnelle verbinding met het Noorden. Dat lijkt nu heel anders te zijn. De Randstad slibt vol met wegen, auto’s en bestaande spoorverbindingen. Zelfs de directie van Schiphol pleit openlijk voor een snelle verbinding met het Noorden, inclusief het doortrekken van de spoorlijn naar Bremen en Hamburg. Achterliggend idee: Europese reizen van minder dan 500 kilometer niet meer met het vliegtuig maar met elektrische treinen maken. Mits reistijd en kosten kunnen concurreren met het vliegen en het bovendien een flinke CO2-reductie oplevert.

Maar wat is het belang voor Opsterland om in Drachten of Heerenveen op te kunnen stappen op de snelle Lelylijn? Veel bedrijven vestigen zich in de buurt van Schiphol of de grote zeehavens van Rotterdam. Zij trekken jonge mannen en vrouwen richting het westen. Inwoners uit het Noorden en dus ook Opsterland vertrekken voor opleiding en werk naar de Randstad. Dat merken we bijvoorbeeld aan een verhoudingsgewijze versnelde vergrijzing van de bevolking, het zogenaamde ‘ontgroenings-effect’.Met een snelle treinverbinding als de Lelylijn is het mogelijk binnen een uur in de Randstad te zijn. Geen file, goed voor de stikstof- en CO2-reductie en men kan hier blijven wonen. Dat helpt bij het behoud van voorzieningen zoals goed onderwijs. Ook de middenstand en sportverenigingen plukken hun voordeel van deze nieuwe snelle spoorlijn. Onderbelicht is het belang voor de recreatieve en toeristische sector. Terwijl de snelle treinen de forenzen naar de Randstad brengen, kunnen toeristen de overvolle Randstad ontvluchten en een dagje genieten van de prachtige Opsterlandse landschappen.

Het Rijk mag van de honderden miljarden aardgasbaten uit het wingebied ’t Noorden best wel een ‘paar’ miljarden terug laten vloeien. Kortom: investeer in de aanleg van de Lelylijn. Het is een uitstekende investering voor Nederland in zijn geheel en voor Opsterland in het bijzonder.

Wanda GeertsmaHielke de VriesVVD Opsterland

VVD geeft aandachtspunten mee nieuwe dienstregeling Syntus 2021

VVD VVD Bunschoten 22-02-2020 09:52

Tijdens de Commissie Ruimte heeft de VVD het college aandachtspunten meegegeven richting vervoersbedrijf Syntus voor de nieuwe dienstregeling 2021.

De VVD vaagt aandacht voor de volgende zaken:

Aansluiting station Baarn: De VVD geeft aan dat er oog moet zijn voor een goede aansluiting op station Baarn voor treinen naar Utrecht en Amsterdam.Ontwikkeling Rengerswetering: De VVD geeft aan dat door de ontwikkeling van Rengerswetering de bus steeds sneller vol raakt en vraagt aandacht voor deze ontwikkeling. 

Gouda: het perfecte laboratorium voor de mobiliteit van de toekomst

VVD VVD Gouda 11-02-2020 05:57

De manier waarop we ons verplaatsen verandert voortdurend. De mens is altijd op zoek naar vervoer dat sneller, veiliger en efficiënter is, en dat bovendien past bij de andere ontwikkelingen van de toekomst. Maar die nieuwe manieren van vervoer moeten natuurlijk wel eerst uitgeprobeerd worden.

https://gouda.vvd.nl/nieuws/38307/gouda-het-perfecte-laboratorium-voor-de-mobiliteit-van-de-toekomst

Als het aan de VVD in Zuid-Holland ligt, wordt Gouda samen met zijn directe omgeving het ‘mobility lab’ van de provincie. Fractievoorzitter Erwin Hoogland: “Als we een serieuze stap naar de toekomst willen maken, moeten we durven experimenteren. En dan niet op te kleine schaal, maar meteen goed. De regio Gouda is het perfecte laboratorium voor nieuwe vormen en toepassingen van bereikbaarheid.”

Gouda en de omliggende gemeenten (Bodegraven-Reeuwijk, Zuidplas, Waddinxveen en Krimpenerwaard) zijn volgens Hoogland namelijk Zuid-Holland (of zelfs Nederland) in het klein: “Een grote stad met een historische stadskern, omringd door kleinere kernen in een omgeving vol landbouw en natuur. Allemaal met hun eigen uitdagingen op het gebied van bereikbaarheid.”

De VVD-fractie sprak onlangs over de mobiliteit van de toekomst met TNO, de Fietsersbond, VNO-NCW, het Groene Hart Ziekenhuis, Rover, Arriva en de Regionale Ambulancevoorziening. Op de agenda stonden onder meer verkeersluwe centra, de ontsluiting van woonwijken, betrouwbaar openbaar vervoer en de bereikbaarheid van zorg. 

Hoogland: “Het was een uitstekende discussie. Iedereen was het erover eens dat het tijd is om serieus met nieuwe concepten aan de slag te gaan. Want mobiliteit is cruciaal voor wonen, werken en welzijn.”

VVD Bloemendaal steunt investeringen in het spoor tussen Haarlem en Zandvoort

VVD VVD Bloemendaal 03-11-2019 03:53

De overlast voor aanwonenden mag niet of nauwelijks toenemen. De VVD Bloemendaal staat achter de upgrade van het spoor. Een goede spoorverbinding is essentieel om de kust bereikbaar te houden en de verkeersoverlast in Overveen enigszins te kanaliseren. Zij heeft voor de bijdrage gestemd omdat de wethouder Wijkhuizen tevens kon aangeven dat de overlast voor omwonenden niet of nauwelijks gaat toenemen. Daarom komt er een gedegen onderzoek en nadat de resultaten bekend zijn zal onder regie van de regio met de aanwonenden in overleg worden getreden over mitigerende maatregelen die effectief en efficiënt zijn. Dit staat los van de normen van ProRail. Voor de financiering is hulp uit de regio, uit het gemeenschappelijke fonds, toegezegd. Dit is voor de VVD heel belangrijk.

De bereikbaarheid naar de kust laat al decennia te wensen over. Het autoverkeer zoekt zijn weg door de kernen van Overveen (en Aerdenhout). Een by-pass ten zuiden van de kern Overveen zit er niet in. Bij de begroting vragen wij daarom aandacht voor de route Julianalaan – Militairenweg – Zeeweg.

Het betekent dat wij moeten inzetten op andere manieren om het verkeer door Overveen te beteugelen: De VVD is van mening dat alleen door in te zetten op alle vervoersmiddelen: auto, fiets, bus en trein, de overlast van verkeer enigszins kan worden beteugeld. Om een goede verkeersafwikkeling te krijgen bij evenementen geldt dit principe ook: alle middelen inzetten en de pijn verdelen over de dorpen.

31 oktober jl. heeft de raad van Bloemendaal besloten om te investeren in het verbeteren van het spoor. Wij steunen van harte de investeringen die nodig zijn om de trein in de zomermaanden vaker te laten rijden tussen Haarlem en Zandvoort. Een dienstregeling van 2 x 6 treinen is een volwaardig treinproduct. Meer mensen hebben dan een echt alternatief voor de auto.

Voor onze inwoners langs het spoor in Overveen is dit niet per se leuk. Juist in de zomermaanden zitten onze inwoners graag in hun tuin. Op de informatieavond, de maandag voorafgaand aan de raad heeft ProRail aangegeven dat de hinder binnen de wettelijke normen blijft. Er werd duidelijk dat er daarmee een groot gat zou ontstaan tussen wat nodig is volgens de Nederlandse wetgeving en de door de inwoners ervaren hinder. Dat gegeven maakte de VVD zeer ongerust.

De VVD is daarom nu verheugd dat er los van de normen van ProRail, een geluidonderzoek zal worden opgestart door de Omgevingsdienst IJmond in opdracht van de Stuurgroep Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland. Er zal eerst een nulmeting worden gedaan en daarna nog metingen tijdens het F1 weekend en tijdens de zomerdienstregeling van 2x6 treinen om goed in beeld te krijgen wat de situatie is. Onder regie van de regionale stuurgroep zal er met de bewoners worden gesproken over de resultaten. Uitgaande van de raadsbrede motie van 5 september jl wordt in overleg getreden met de aanwonenden aan het spoor over het onderzoek en wordt op basis van de uitkomsten bepaald welke maatregelen het meest effectief en efficiënt zijn.

Financiering

Dezelfde regionale stuurgroep heeft uitgesproken deze maatregelen dan mede te financieren uit het Regionale Mobiliteitsfonds. Dat laatste is voor de VVD essentieel. De gemeente Bloemendaal heeft de F1 zelf niet in haar begroting staan. We hebben de OZB vorig jaar al verhoogd en dat deed pijn.

Ook de gedeputeerde leefbaarheid van de provincie heeft zijn hulp aangeboden. En last but not least heeft ook Zandvoort in een brief aan het college van Bloemendaal haar betrokkenheid bij het belang van Bloemendaal duidelijk gemaakt en haar medewerking toegezegd om via het regiofonds geld vrij te maken voor mitigerende maatregelen voor de overlast binnen de gemeente Bloemendaal.

 

Extra treinen voor de F1 en mobiliteitsplan

Bovenop dit besluit voor de upgrade van het spoor die de extra treinen in de zomermaanden mogelijk maakt, speelt de inzet van extra treinen ten behoeve van grote evenementen. Actueel is de Formule 1 race begin mei 2020.

Dit evenement wordt een uitdaging en vraagt om een mobiliteitsplan voor alle modaliteiten: auto, openbaar vervoer, fiets, veiligheid. De NS heeft aangeboden dan drie dagen lang met 20 treinen te gaan rijden: 10 heen en 10 terug. Het is in ons aller belang dat de verkeersstromen beheersbaar blijven. De inzet van die extra treinen is daarom essentieel.

Dit mobiliteitsplan hebben we nog niet gezien, daar moet snel helderheid over komen. Zodra dat voorhanden is zullen we het als fractie bestuderen en toetsen aan onze belangen. We kunnen nu alvast aangeven dat we ook hier op begrip rekenen van de regio om ook de overlast van de verkeersstromen en andere effecten voor Bloemendaal, Overveen en Aerdenhout zo draaglijk mogelijk te maken.

Overveen is een prachtig dorp met een kleine schaal waar het goed en rustig wonen is, en dat moet vooral zo blijven.

Albertine Zoetmulder

Fractievoorzitter VVD

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.