Nieuws van politieke partijen in Rotterdam inzichtelijk

14 documenten

Nieuwe Havenvisie: meer focus op duurzaamheid dankzij GroenLinks | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 28-11-2019 00:00

Deze week stelde de raad een bijstelde versie vast van de Havenvisie uit 2011. De originele versie uit 2011 zette in op duurzame bedrijvigheid én het versterken van de fossiele industrie. Dat laatste was GroenLinks natuurlijk een doorn in het oog.

Wat is een havenvisie eigenlijk? Het havenbedrijf stelt 1 keer per 20 jaar een Havenvisie op. Hierin wordt opgeschreven wat de ontwikkelingen in de haven zijn op een strategisch niveau. Hoe ziet de Rotterdamse haven eruit over 20 jaar?

Raadslid Stephan Leewis: ‘Bij de eerste behandeling van deze Havenvisie was ik zeer kritisch. De havenindustrie is verantwoordelijk voor 18% van de landelijke CO2-uitstoot. Dat er in de havenvisie ambities staan om die uitstoot snel terug te brengen is belangrijk. Maar wij vonden dat deze ambities moeten ook concreet moeten worden gemaakt.’

Dankzij de inzet van Stephan Leewis komen er aanpassingen in de Havenvisie waarmee duurzaamheid een structureel karakter krijgt. Er komt een jaarlijkse monitoring op de uitstoot van het havenindustrie. Als uit die monitoring blijkt dat het niet goed gaat, worden er aanvullende maatregelen genomen. Misschien nog wel belangrijker: de versterking van de fossiele industrie is in de prullenbak beland.

Begroting 2020: Daadkracht op het gebied van duurzaamheid

D66 D66 Rotterdam 27-09-2019 13:40

Vandaag is de begroting van 2020 gepresenteerd. Volgens D66-fractievoorzitter Chantal Zeegers is het een begroting waarin met name op het gebied van de energietransitie concrete stappen worden genomen: “Met deze begroting maken we geld vrij voor concrete invulling van de energietransitie. Er liggen genoeg kansen en die gaan we verzilveren.”

 

Walstroom

Een van die kansen is het gebruik van walstroom, iets waar D66 zich al langere tijd voor inzet. Zeeschepen die in de haven liggen en hun motoren laten draaien produceren geluidsoverlast en stoten ook vieze rook uit. Het is mogelijk deze uitstoot te verminderen door de motoren uit te zetten en de schepen te voorzien van externe stroom.

Zeegers wil schepen die in Rotterdam aanmeren stimuleren om walstroom te gebruiken: “Momenteel is er geen infrastructuur voor walstroom. Hierdoor zijn schepen genoodzaakt om hun generatoren te laten draaien. Dit zorgt voor sterke luchtvervuiling in de stad en geluidsoverlast bij omwonenden. Hier willen we wat aan doen.”

Ondernemers

Het halen van de duurzaamheidsdoelstellingen kan de gemeente niet alleen. Daarom is Zeegers trots dat we met deze begroting ook investeren in het Rotterdams ondernemerschap: “Mooi dat we samen met heel veel Rotterdamse ondernemers aan de slag gaan voor de energietransitie. Dit doen we onder andere door het stimuleren van innovatie, het creëren van voldoende aantrekkelijke vestigingslocaties en het aantrekken van investerend vermogen. Dat is de kracht: anderen stimuleren, niet alles zelf willen doen.”

Lokale initiatieven

Naast ondernemers stimuleert het college met de begroting ook duurzame lokale initiatieven in de stad. “We willen het aantal initiatieven onder Rotterdammers en bedrijven vergroten. Dat gaan we doen door de kennis te vergroten, ondersteuning te bieden en financiën toegankelijker te maken voor de mensen die dat nodig hebben” aldus Zeegers.

Dat gebeurt onder andere door het stimuleren van energiecoöperaties, waarmee wordt ingezet op het activeren, informeren en ondersteunen van duurzame lokale (bewoners)initiatieven. Het mogelijk maken van deze bottom-up beweging is volgens Zeegers een essentieel onderdeel van de energietransitie: “We streven naar het oprichten van tenminste 10 nieuwe coöperaties rond zon, wind en warmte en ondersteunen bestaande coöperaties bij het nemen van verdere stappen. We helpen met het geven van advies en beperkte subsidies en financiering.”

Daarnaast gaat het college met het Energietransitiefonds inzetten op revolverende middelen. Het idee van een dit fonds is dat opbrengsten – zoals rente, afgeloste leningen, dividend en bijvoorbeeld geld uit de verkoop van aandelen – terugvloeien naar het fonds, waardoor het geld nog een keer ingezet kan worden voor het financieren van andere projecten. “Met dit fonds gaan we flink inzetten op het financieel ondersteunen van lokale bottom-up initiatieven en innovatie in de stad, zowel van burgers als bedrijven” aldus Zeegers.

Het bericht Begroting 2020: Daadkracht op het gebied van duurzaamheid verscheen eerst op Rotterdam.

Initiatiefnotitie: Schone havens in Europa | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 13-09-2019 00:00

GroenLinks staat voor een groene en schone haven. Om dat te bereiken en om milieumaatregelen strenger toe te passen heeft GroenLinks de handen ineen geslagen met de Duitse politieke partijen Die Grünen en SPD.

Wij hebben samen een voorstel gemaakt waarmee de havens kunnen samenwerken. Dit voorstel is in het Hamburgse parlement zonder tegenstem aangenomen. Gisteren presenteerde raadslid Stephan Leewis het plan aan de gemeenteraad.

De Rotterdamse haven en die van Hamburg handelen samen bijna 50% van de containervaart in Noord-west Europa af. Zij zijn ook elkaars concurrenten, maar door gelijktijdig strengere regels af te spreken wordt concurrentievervalsing tussen de havens voorkomen. Deze afspraken bieden voor bedrijven in de haven ook de mogelijkheid om te investeren in schonere technieken. 

De belangrijkste reden om samen te werken is omdat de zeevaart voor een belangrijk deel verantwoordelijk is voor klimaatverandering. Stephan Leewis: “Het is ook hard nodig om te werken aan schonere lucht. Bij de helft van de Nederlandse stadskinderen met astma is de ziekte veroorzaakt door uitlaatgassen. Met deze samenwerking hoeft het havenbedrijf niet meer te wachten tot andere havens overgaan tot een beter milieubeleid, maar kan Rotterdam samen met Hamburg de toon zetten. Op deze manier kunnen we gezamenlijk de stap zetten naar succesvolle, schone en groene havens.”

 

Schone havens in Europa | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 13-09-2019 00:00

GroenLinks staat voor een groene en schone haven. Om dat te bereiken en om milieumaatregelen strenger toe te passen heeft GroenLinks de handen ineen geslagen met de Duitse politieke partijen Die Grünen en SPD.

Wij hebben samen een voorstel gemaakt waarmee de havens kunnen samenwerken. Dit voorstel is in het Hamburgse parlement zonder tegenstem aangenomen. Gisteren presenteerde raadslid Stephan Leewis het plan aan de gemeenteraad.

De Rotterdamse haven en die van Hamburg handelen samen bijna 50% van de containervaart in Noord-west Europa af. Zij zijn ook elkaars concurrenten, maar door gelijktijdig strengere regels af te spreken wordt concurrentievervalsing tussen de havens voorkomen. Deze afspraken bieden voor bedrijven in de haven ook de mogelijkheid om te investeren in schonere technieken. 

De belangrijkste reden om samen te werken is omdat de zeevaart voor een belangrijk deel verantwoordelijk is voor klimaatverandering. Stephan Leewis: “Het is ook hard nodig om te werken aan schonere lucht. Bij de helft van de Nederlandse stadskinderen met astma is de ziekte veroorzaakt door uitlaatgassen. Met deze samenwerking hoeft het havenbedrijf niet meer te wachten tot andere havens overgaan tot een beter milieubeleid, maar kan Rotterdam samen met Hamburg de toon zetten. Op deze manier kunnen we gezamenlijk de stap zetten naar succesvolle, schone en groene havens.”

 

De ener­gie­tran­sitie gebeurt in de haven

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 29-07-2019 00:00

De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de rol van het Havenbedrijf Rotterdam in de energietransitie die de stad wil inzetten. Aanleiding voor onze schriftelijke vragen is de doorlopende ontkenning van zowel het Havenbedrijf Rotterdam als de wethouder verantwoordelijk voor de haven dat het Havenbedrijf Rotterdam een cruciale rol speelt om de Rotterdamse doelstelling ten aanzien van terugdringing van CO2 te behalen. Want Rotterdam heeft een nog zwaardere opgave dan veel andere gemeenten in Nederland. Waar de CO2-uitstoot in het land tussen 1990 en 2016 nagenoeg gelijk is gebleven, is die in Rotterdam in deze periode flink gestegen. Die stijging leidt ertoe dat het Rotterdamse doel de CO2-uitstoot in 2030 met 49 procent terug te dringen ten opzichte van 1990, zich vertaalt in terugdringing van met liefst 65 (!) procent in 2030 ten opzichte van 2016 - de meest recente cijfers waar stad en land mee kunnen worden vergeleken. Wij hebben reeds eerder met een amendement getracht het CO2-reductiedoel van 65 procent als zodanig te verwoorden in beleidsnota's van de gemeente Rotterdam, helaas zonder het gewenste resultaat. De urgentie nu eindelijk iets te gaan doen in Rotterdam is er niet minder om. Maar de directeur van het Havenbedrijf Rotterdam lijkt die urgentie nog altijd niet in te zien. De directeur heeft gesteld dat elke Rotterdamse maatregel bovenop landelijk beleid "ongepast, ongewenst en onhaalbaar" is. En daar wringt de schoen. Want zonder aanvullende Rotterdamse maatregelen om de landelijke uitstoot terug te dringen, gaan we het Rotterdamse CO2-reductiedoel simpelweg niet halen. Wij vinden dat het Havenbedrijf Rotterdam zich moet committeren aan Rotterdams beleid, en wel onmiddellijk. Want klimaatverandering wacht niet. De wethouder verantwoordelijk voor de haven zit er primair voor de belangen van het Havenbedrijf Rotterdam en de bedrijven in de Rotterdamse haven. Dit terwijl het college van burgemeester en wethouders ook iemand heeft die verantwoordelijk is voor de energietransitie. Keer op keer blijkt dat het scheiden van de haven en de energietransitie een allesbehalve gelukkige keuze is. Om die reden hebben wij al eerder met een motie getracht de haven en de energietransitie bij een en dezelfde wethouder onder te brengen. Helaas is ook dit voorstel verworpen. Het college van burgemeester en wethouders vindt het allemaal wel best, lijkt het.

Voorjaarsnota 2019: “Ambitieuze plannen. Geen betutteling.”

D66 D66 Rotterdam 09-07-2019 13:11

Vandaag, 9 juli 2019, werd de Voorjaarsnota 2019 besproken in de gemeenteraad. Fractievoorzitter Chantal Zeegers sprak daarbij de volgende bijdrage uit:

Bijdrage D66 Voorjaarsnota

Voorzitter,

D66 is trots en blij met deze voorjaarsnota. Het college laat zien dat het durft in te zetten op ambitieuze plannen, gericht op de toekomst. Te kiezen voor kansen voor Rotterdammers, duurzaamheid en het wonen in een wereldstad.

Het afgelopen jaar hebben we beleid gemaakt, we weten wat we willen. De plannen staan in de steigers.

Nu komt er een tijd van doen. Van plannen uitvoeren.

Daar wil ik het over hebben. Over de uitvoering. Over het hoe.

Een tijdje terug publiceerde het Parool, een Amsterdamse krant notabene, een artikel over Stop de vertrutting! Dat is D66 uit het hart gegrepen. Dat is waar wij voor staan. En waar we ons hard voor gaan maken. D66 gelooft niet in een top down aanpak. In een aanpak die voornamelijk bestaat uit regels en verboden. D66 wil geen uitdijende APV met verboden op lachgas, roken en blowen. Of alcoholverboden in parken.

De Rotterdammer laat zich namelijk niks vertellen. En terecht.

Iedereen heeft het recht om zichzelf te zijn. Om keuzes te maken die voor hem of haar goed zijn. Zij hebben geen gemeente nodig die hen betuttelt. Die vertelt wat goed voor hen is. Rotterdammers lossen het zelf wel op. Alleen of met elkaar. De Rotterdamse aanpak: laten we daarop vertrouwen.

D66 staat voor vrijheid voor het individu zolang het de vrijheid van de ander niet schaadt. Vrijheid komt met de verantwoordelijkheid om rekening te houden met de ander. Maar wat ons betreft gaat het verder dan dat. Juist de vrijheid om jezelf te kunnen zijn en jezelf te kunnen ontplooien, komt tot uiting binnen sociale verbanden. Zo komt de Rotterdamse identiteit tot stand. Een veelzijdige diverse identiteit, in wisselwerking met al die verschillende Rotterdammers die de stad rijk is. Wij zien het als de verantwoordelijkheid van ons allen dat iedereen mee kan doen. En zodra iemand op eigen benen kan staan, vertrouwen we op de kracht en blijven we niet bemoederen. Daarmee houden we de ander klein.

Voorzitter,

Het college spreekt van doorbraakdossiers. Dat klinkt stoer en ambitieus. D66 gelooft dat echte doorbraken alleen door mensen zelf worden bereikt. En zo kijkt D66 dan ook naar het beleid van het college: vertrouwen op de eigen kracht van Rotterdammers, het stimuleren van keuzevrijheid en een duwtje in de rug daar waar nodig. Geen vertrutting, geen aangeharkte stad en de vrijheid om jezelf te zijn.

Goed, nu die doorbraakdossiers.

De eerste: kansengelijkheid, topprioriteit

Als het gaat om gelijke kansen voor alle Rotterdammers, dan denkt D66 allereerst aan onderwijs. Goed onderwijs zorgt ervoor dat je het optimale uit jezelf kan halen. Het moet niet uitmaken wat je achtergrond is of waar je woont. Rotterdammers moeten hun leven kunnen vormgeven op de manier die zij zelf willen.

Daarom zijn we blij met de inzet van dit college op onderwijs. De onverminderde inzet voor de herstructurering op Zuid, het verkleinen van kwaliteitsverschillen tussen scholen en de aanpak van onderwijsachterstanden. Bovendien is er nu extra geld om meer schoolgebouwen op te knappen, te verduurzamen en waar nodig bij te bouwen.

De volgende grote verandering: de energietransitie

D66 wil de grote veranderingen samen met de Rotterdammers doen. Sterker nog: D66 wil de Rotterdammers zelf aan de bal laten zijn. Wij vertrouwen op de kracht van de samenleving. Met de klimaattafels geven we de sleutel voor veranderingen ook aan onze partners. Als voorbeeld: de haven. Hierbij doen we het samen met het havenbedrijf, Deltalinqs en bedrijven zoals Van Oord, Heerema, Nourion, Eneco, Stedin, BP en Shell. Landelijke en Rotterdamse kaders zijn gesteld. Nu zetten we in op samenwerken in de stad.

Een mooi voorbeeld daarvan is walstroom. Met walstroom hoeft de zee- en binnenvaart geen diesel meer te gebruiken terwijl zij aan de kade liggen. Met de komst van de Green Deal Maritieme sector wordt deze stroom vrijgesteld van belasting. Een langgekoesterde wens van D66. Gelukt! Daarmee creëren we een gelijk speelveld. Immers voor diesel betaalt men ook geen energiebelasting. Zo wordt het aantrekkelijk om schonere energie te gebruiken. Zo zorgen we dat de stad het zelf kan gaan doen. Op hun eigen manier.

Als laatste: wonen in een wereldstad

Rotterdam is booming. Er wordt volop gebouwd. Dat is goed nieuws. Het huidige en vorige college heeft veel in gang gezet. Echter: een stad bestaat niet uit stenen maar uit mensen. D66 wil dat Rotterdam een bakermat is en blijft van vrijheid, diversiteit en rechtvaardigheid. Waar individuele vrijheden en de rechten van mensen worden gerespecteerd.

D66 is dan ook tegenstander van de recentelijk voorgestelde nieuwe vorm van preventief fouilleren. Iemand is onschuldig totdat het tegendeel bewezen is. Preventief fouilleren is een aantasting van de individuele vrijheid. D66 ziet de huidige mogelijkheid al als noodgreep. Echter, een aanpak waarbij op basis van onduidelijke signalen personen zomaar ‘preventief gefouilleerd’ kunnen worden, dat gaat D66 te ver. Het schaadt het vertrouwen in de politie. We zullen hier dan ook de komende tijd het debat over gaan voeren.

D66 staat voor een levendige bruisende stad. Horeca en evenementen zijn daar een onmisbare factor in. Dit moeten we koesteren en de komst van meer appartementen hoeft daar niks aan te veranderen. Geen verkramping maar juist maatwerk en flexibilisering. Het is niet van deze tijd dat alle horeca of om 2 uur dicht moet of 24 uur open mag. Laten we Rotterdammers de vrijheid geven om te genieten. Om die reden dienen wij een motie in voor meer maatwerk in horecavergunningen en eentje om regeldruk rond evenementen te verminderen.

Last but not least: een levendige stad kan niet zonder cultuur. Wij zijn om die reden ook blij met de investeringen in cultuur. Met die investering hopen wij op meer vrijheid en creativiteit in de culturele sector. Zodat een nieuwe generatie creatieven ook de kans krijgt zich te laten zien. Met het laatste cultuurplan creëren we ruimte voor nieuwe makers en met de extra investeringen gaan er meer cultuurcoaches de wijken in om lokale initiatieven te ondersteunen. Plus maken we het Kunstenpand op Zuid mogelijk.

Rotterdam is een stad van durven en doen. Een proeftuin. En daar is D66 trots op!

Voorzitter,

Ik vat het even samen.

Gelijke kansen voor Rotterdamse kinderen, een ambitieuze omslag in het denken over klimaat, respect voor individuele vrijheden en ruimte voor horeca en cultuur. Geen vertrutting, maar ruimte aan onze inwoners en ondernemers. Dit maakt Rotterdam. Dit maakt een stad waarin iedereen zichzelf kan zijn.

 

 

 

Het bericht Voorjaarsnota 2019: “Ambitieuze plannen. Geen betutteling.” verscheen eerst op Rotterdam.

Tussen wal en schip

D66 D66 VVD CDA PvdA Rotterdam 06-06-2019 08:59

Al voor langere tijd zet D66 Rotterdam zich in voor walstroom in de haven van Rotterdam. Het is belangrijk dat zeeschepen die in Rotterdam aanmeren, worden gestimuleerd om walstroom te gebruiken. “Momenteel is er geen infrastructuur voor walstroom en wordt de stroom zelf oneerlijk belast. Hierdoor zijn schepen genoodzaakt om hun generatoren te laten draaien en dit zorgt voor sterke luchtvervuiling in de stad en geluidsoverlast bij omwonenden”, aldus fractievoorzitter Chantal Zeegers.

Daarom heeft D66 Rotterdam, in samenwerking met de PvdA, VVD, DENK en CDA, schriftelijke vragen ingediend onder de titel ‘Van wal naar schip’. Aanleiding voor de schriftelijke vragen is de eindrapportage Haalbaarheidsstudie Walstroom Calandkanaal die in april 2019 door Eneco, Heerema en de Port of Rotterdam is gepubliceerd. Het doel van het Walstroom Calandkanaal project is om de vloot van Heerema te elektrificeren en om deze aan walstroom aan te leggen wanneer aangemeerd in het Calandkanaal.

Een dergelijke walstroom aansluiting zou uniek zijn voor de offshore industrie. De haalbaarheidsstudie bood voldoende inzichten om vragen te stellen. Op dit moment is de levering van brandstof aan schepen niet energiebelasting plichtig, maar is de levering van elektriciteit aan schepen dat wel. Er is sprake van een ongelijk speelveld. Businesscases voor walstroom staan onder druk waardoor grootschalige uitrol wordt tegengehouden. Tevens is er een belangrijke rol weggelegd voor Stedin. De termijn waarop Stedin een netaansluiting aanlegt heeft gevolgen voor de planning en investeringen.

Tijdens het opstellen van de schriftelijke vragen werd Chantal de mogelijkheid geboden om op werkbezoek te gaan bij de Aegir, het diepwaterconstructieschip van Heerema. Op het werkbezoek leerde Chantal meer over de voortgang van het walstroom-project en de werking van het schip. Gelukkig hebben we ook de foto’s nog. De schriftelijke vragen ‘Tussen wal en schip’ liggen momenteel ter beantwoording bij het college van B&W.

Het bericht Tussen wal en schip verscheen eerst op Rotterdam.

Stop de bomenkap in de Rotterdamse ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 11-01-2019 07:17

Stop de bomenkap in de Rotterdamse Haven! Terwijl het college zegt zich zwaar in te willen zetten voor vergroening en verduurzaming woedt er in de haven een ware kaalslag, aldus onze fractievoorzitter Ruud in de Telegraaf. Er schijnen speciale afspraken te zijn gemaakt tussen gemeente en het Havenbedrijf. Dat lijkt ons oneerlijk en een heel slechte zaak! We hebben openbaarheid hierover gevraagd aan het college. 🌳🌳

Bouwen op de groene trots van Rozenburg?

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Rotterdam 31-10-2018 17:04

Eerder deze maand sprak de gemeenteraad op initiatief van D66 over de mogelijke komst van een distributiecentrum op de groene trots van Rozenburg: de landtong. Bewoners waren niet op de hoogte van deze ontwikkeling en waren verbaasd over het gebrek aan informatie en participatie.

Ingrid van Wifferen vroeg daarom met steun van 50Plus, GroenLinks, CDA en PvdA hierover een debat aan met wethouder Kathmann.

Tijdens het debat kwam van Wifferen op voor de Rozenburgers:

“Rozenburgers kijken niet op van havens of fabrieken, maar wel van niet fatsoenlijk geïnformeerd worden over ontwikkelingen van hun enige groene plek”, citeerde D66 Rotterdam op twitter tijdens het debat.

Het feit dat zowel de bewoners als de gebiedscommissie zijn overvallen, getuigt volgens van Wifferen van weinig transparantie: “Op een piepkleine onduidelijke advertentie na is niets bekendgemaakt. Wij missen transparantie”.

Wethouder Barbara Kathmann reageerde door te zeggen dat de gemeenteraad de hand in eigen boezem moet steken wat betreft de komst van een distributiecentrum op de landtong bij Rozenburg: “Wij hebben in het bestemmingsplan afgesproken dat er industrie mag komen op dit deel van de landtong.” Het Havenbedrijf, dat grondeigenaar is van de landtong, ziet volgens de wethouder weinig andere plaatsen voor de komst van het bedrijf. “De ruimte is schaars.”

Rozenburgers zijn boos over het plan: ze vrezen dat de komst van het centrum het recreatiegebied ernstig zal aantasten.

Wethouder Kathmann beloofde de raad dat de Rozenburgers wel betrokken worden bij de verdere invulling van de plannen. Het Havenbedrijf belooft op zijn beurt ervoor te zorgen dat de vogels die nu in het gebied leven er kunnen blijven.

D66 zal de ontwikkelingen hiervan uiteraard in de gaten houden.

Het bericht Bouwen op de groene trots van Rozenburg? verscheen eerst op Rotterdam.

Klimaatverandering mag niet lonen

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 27-08-2018 00:00

De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de mogelijke exploitatie van de noordelijke vaarroute van zeeschepen. Deze vaarroute (officieel is de naam 'noordoostelijke doorvaart') wordt mogelijk als het ijs van de poolkappen smelt door toedoen van klimaatverandering. Wij vrezen dat het milieu en klimaat eronder lijden als de vaarroute rond de poolcirkel in gebruik wordt genomen. Onze insteek betreft de rol van het Havenbedrijf Rotterdam, dat voor zeventig procent in handen is van de gemeente Rotterdam. Wij willen dat de Rotterdamse haven schepen weigert die gebruik maken van de noordelijke vaarroute.  Klimaatverandering mag nooit lonen, want in zo'n geval hebben sommigen belang bij een stijging van de mondiale temperatuur. Maar ten minste één rederij heeft aangekondigd te willen onderzoeken of de noordelijke vaarroute op termijn geschikt kan worden om de zuidelijke alternatieven te vervangen. Dit kan alleen als klimaatverandering doorzet en de ijskap op de Noordpool smelt en dus kleiner wordt, waardoor de Noordelijke IJszee (die de Atlantische Oceaan verbindt met de Grote Oceaan) voor zeeschepen begaanbaar wordt. We moeten deze ontwikkeling niet toejuichen, laat staan mogelijk maken. Bij een smeltende ijskap moeten we direct overgaan tot actie om het smelten te doen stoppen. Wij vragen het college van burgemeester en wethouders of zij het met ons eens is dat klimaatverandering nooit mag lonen. Daarnaast willen wij weten of zij zich wil inspannen schepen te weren uit de Rotterdamse haven als zij klimaatverandering exploiteren door de ingebruikname van de noordelijke vaarroute. Een mogelijk alternatief is om de havengelden voor deze schepen te verhogen, zodat het financieel onaantrekkelijk wordt om de Rotterdamse haven aan te doen. Tot slot vragen wij aan het college van burgemeester en wethouders of zij beleid wil maken ten aanzien van duurzaamheid in de Rotterdamse haven dat verder gaat dan nationale en internationale wet- en regelgeving.  l  

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.