De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de rol van het Havenbedrijf Rotterdam in de energietransitie die de stad wil inzetten. Aanleiding voor onze schriftelijke vragen is de doorlopende ontkenning van zowel het Havenbedrijf Rotterdam als de wethouder verantwoordelijk voor de haven dat het Havenbedrijf Rotterdam een cruciale rol speelt om de Rotterdamse doelstelling ten aanzien van terugdringing van CO2 te behalen. Want Rotterdam heeft een nog zwaardere opgave dan veel andere gemeenten in Nederland. Waar de CO2-uitstoot in het land tussen 1990 en 2016 nagenoeg gelijk is gebleven, is die in Rotterdam in deze periode flink gestegen. Die stijging leidt ertoe dat het Rotterdamse doel de CO2-uitstoot in 2030 met 49 procent terug te dringen ten opzichte van 1990, zich vertaalt in terugdringing van met liefst 65 (!) procent in 2030 ten opzichte van 2016 - de meest recente cijfers waar stad en land mee kunnen worden vergeleken. Wij hebben reeds eerder met een amendement getracht het CO2-reductiedoel van 65 procent als zodanig te verwoorden in beleidsnota's van de gemeente Rotterdam, helaas zonder het gewenste resultaat. De urgentie nu eindelijk iets te gaan doen in Rotterdam is er niet minder om. Maar de directeur van het Havenbedrijf Rotterdam lijkt die urgentie nog altijd niet in te zien. De directeur heeft gesteld dat elke Rotterdamse maatregel bovenop landelijk beleid "ongepast, ongewenst en onhaalbaar" is. En daar wringt de schoen. Want zonder aanvullende Rotterdamse maatregelen om de landelijke uitstoot terug te dringen, gaan we het Rotterdamse CO2-reductiedoel simpelweg niet halen. Wij vinden dat het Havenbedrijf Rotterdam zich moet committeren aan Rotterdams beleid, en wel onmiddellijk. Want klimaatverandering wacht niet. De wethouder verantwoordelijk voor de haven zit er primair voor de belangen van het Havenbedrijf Rotterdam en de bedrijven in de Rotterdamse haven. Dit terwijl het college van burgemeester en wethouders ook iemand heeft die verantwoordelijk is voor de energietransitie. Keer op keer blijkt dat het scheiden van de haven en de energietransitie een allesbehalve gelukkige keuze is. Om die reden hebben wij al eerder met een motie getracht de haven en de energietransitie bij een en dezelfde wethouder onder te brengen. Helaas is ook dit voorstel verworpen. Het college van burgemeester en wethouders vindt het allemaal wel best, lijkt het.
9 documenten
"Als alleen de brandweer weer komt ...
Partij voor de Dieren Nijmegen 09-06-2019 17:52
"Als alleen de brandweer weer komt met zo'n enorme kettingzaag, gaan we er met zijn allen dwars voor liggen", aldus bewoners. We snappen hun zorgen en verontwaardiging. Een telefoontje met één van de bewoners die uitkijken op deze in alle facetten prachtige kastanje, heeft helaas de zorgen niet kunnen wegnemen. We zullen al het nodige doen om de volledige gang van zaken helder te krijgen. Vragen zijn in voorbereiding. We roepen verantwoordelijk wethouder Velthuis, maar ook zijn collega wethouders, op om eerst een echte bomendeskundige te laten onderzoeken wat er is gebeurd en wat er nu nodig is om boomsparend verder onderhoud te plegen. En daarna pas, onder de supervisie van deze deskundige, de firma Zaag & Hak weer langs te sturen, als dat al nodig is. Veiligheid voor alles, wordt er vaak geroepen. Maar niet ten koste van alles! Gemeente Nijmegen #kastanje #monument #schommel #Nijmegen #schade
NIJMEGEN - Dé monumentale kastanjeboom van Nijmegen, die bij het monument De Schommel aan de Marikenstraat staat, is flink gekortwiekt. Omwonenden vrezen dat de boom daardoor het loodje zal leggen.
We maken ons zorgen over de toename ...
Partij voor de Dieren Utrecht 17-04-2019 14:45
We maken ons zorgen over de toename van het aantal boten en cruiseschepen in Utrecht. De meeste vaartuigen zijn nog steeds zeer vervuilend, en botenclubs zetten liever in op blauwe diesel dan op elektrisch varen, want dat is goedkoper voor hen. Maar het is nog steeds slecht voor het milieu en het waterleven! Wij willen weten wat het college van B&W hieraan gaat doen en daarom stelden we vandaag schriftelijke vragen: https://utrechtgemeente.partijvoordedieren.nl/vragen/schriftelijke-vragen-meer-boten-meer-drukte-meer-uitstoot. Heb jij de cruiseschepen al gesignaleerd in Utrecht?
De Partij voor de Dieren staat voor duurzaamheid, mededogen, persoonlijke vrijheid en persoonlijke verantwoordelijkheid. Doe mee en word lid!
Stop de bomenkap in de Rotterdamse ...
Partij voor de Dieren Rotterdam 11-01-2019 07:17
Stop de bomenkap in de Rotterdamse Haven! Terwijl het college zegt zich zwaar in te willen zetten voor vergroening en verduurzaming woedt er in de haven een ware kaalslag, aldus onze fractievoorzitter Ruud in de Telegraaf. Er schijnen speciale afspraken te zijn gemaakt tussen gemeente en het Havenbedrijf. Dat lijkt ons oneerlijk en een heel slechte zaak! We hebben openbaarheid hierover gevraagd aan het college. 🌳🌳
Klimaatverandering mag niet lonen
Partij voor de Dieren Rotterdam 27-08-2018 00:00
De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de mogelijke exploitatie van de noordelijke vaarroute van zeeschepen. Deze vaarroute (officieel is de naam 'noordoostelijke doorvaart') wordt mogelijk als het ijs van de poolkappen smelt door toedoen van klimaatverandering. Wij vrezen dat het milieu en klimaat eronder lijden als de vaarroute rond de poolcirkel in gebruik wordt genomen. Onze insteek betreft de rol van het Havenbedrijf Rotterdam, dat voor zeventig procent in handen is van de gemeente Rotterdam. Wij willen dat de Rotterdamse haven schepen weigert die gebruik maken van de noordelijke vaarroute. Klimaatverandering mag nooit lonen, want in zo'n geval hebben sommigen belang bij een stijging van de mondiale temperatuur. Maar ten minste één rederij heeft aangekondigd te willen onderzoeken of de noordelijke vaarroute op termijn geschikt kan worden om de zuidelijke alternatieven te vervangen. Dit kan alleen als klimaatverandering doorzet en de ijskap op de Noordpool smelt en dus kleiner wordt, waardoor de Noordelijke IJszee (die de Atlantische Oceaan verbindt met de Grote Oceaan) voor zeeschepen begaanbaar wordt. We moeten deze ontwikkeling niet toejuichen, laat staan mogelijk maken. Bij een smeltende ijskap moeten we direct overgaan tot actie om het smelten te doen stoppen. Wij vragen het college van burgemeester en wethouders of zij het met ons eens is dat klimaatverandering nooit mag lonen. Daarnaast willen wij weten of zij zich wil inspannen schepen te weren uit de Rotterdamse haven als zij klimaatverandering exploiteren door de ingebruikname van de noordelijke vaarroute. Een mogelijk alternatief is om de havengelden voor deze schepen te verhogen, zodat het financieel onaantrekkelijk wordt om de Rotterdamse haven aan te doen. Tot slot vragen wij aan het college van burgemeester en wethouders of zij beleid wil maken ten aanzien van duurzaamheid in de Rotterdamse haven dat verder gaat dan nationale en internationale wet- en regelgeving. l
De vervuiler moet betalen
Partij voor de Dieren Rotterdam 10-08-2018 00:00
De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de nasleep van de olieramp met de Bow Jubail van afgelopen juni. De schade door de lek van zo'n 220 ton stookolie is al opgelopen tot tachtig miljoen euro en daarbovenop komen ook de kosten voor het schoonmaken van de oevers van de Nieuwe Waterweg en de Derde Petroleumhaven, waar het incident plaatsvond. Voorlopig heeft het Havenbedrijf Rotterdam - waar de gemeente Rotterdam en dus indirect alle Rotterdammers grootaandeelhouder van zijn - al dertig miljoen euro betaald aan reparatiekosten. De veroorzaker van de olieramp is het Noorse bedrijf Odfjell Management AS. Dit bedrijf heeft aangegeven niet voor alle schade te willen opdraaien maar zich te houden aan internationale afspraken die over dit soort zaken zijn gemaakt. Mocht Odfjell Management AS succesvol zijn in het verwijzen naar internationale afspraken, dan betekent dit dat zij niet volledig aansprakelijk kan worden gesteld voor de geleden schade en dat het Havenbedrijf Rotterdam deels financieel verantwoordelijk is voor afhandeling van de olieramp. Wij vinden dit een zeer slechte zaak. Immers, de vervuiler moet betalen. In onze schriftelijke vragen roepen wij het college van burgemeester en wethouders op om nauwkeurig na te gaan wat de schade is van het incident met de Bow Jubail en of zij net als wij vindt dat de vervuiler moet betalen. Ook willen wij dat zij het Havenbedrijf Rotterdam bijstaat om alles op alles te zetten de volledige schade te verhalen op Odfjell Management AS. Elke euro aan gemeenschapsgeld die wordt besteed aan het opruimen van andermans vervuiling is er namelijk eentje te veel. Foto: De Bow Jubail in de haven van Santos, Brazilië
Amsterdamse Haven betrokken bij verdwijnen Amazoneregenwoud
Partij voor de Dieren Amsterdam 25-04-2018 00:00
In De Groene Amsterdammer werd op 24 april 2018 een uitgebreid onderzoeksartikel gepubliceerd over de Nederlandse betrokkenheid bij de aanleg van de ‘Corredor Norte’. Ook de Amsterdamse haven blijkt betrokken bij projecten in de Braziliaanse Amazone. Het Havenbedrijf Amsterdam verkent de mogelijkheid om de Braziliaanse deelstaat Tocantins te helpen een nieuwe vaarroute te ontwikkelen, waarvoor een 43 kilometer lange rotspartij moet verdwijnen. De PvdD wil weten hoe dit zich verhoudt tot alle duurzame doelstellingen van de haven en stelde schriftelijke vragen . De Corredor Norte is een infrastructuurproject dat duizenden kilometers amazonewoud zal doorkruisen om soja efficiënter te vervoeren. De Nederlandse betrokkenheid moet zorgen voor meer export en meer omzet voor het Nederlandse bedrijfsleven. Het platform voor onderzoeksjournalistiek Investico onderzocht de duurzame beloftes die door het ministerie van Buitenlandse Zaken waren gedaan ten aanzien van de projecten waar Nederland aan bijdraagt. Hierbij werd ontdekt dat de projecten ontbossing, gewapend conflict en landroof in de hand werken. Ook de Amsterdamse haven is betrokken bij projecten in de Braziliaanse Amazone. Zo werden er strategische plannen voor de Braziliaanse binnenvaart geschreven door de promo-organisatie van de Amsterdamse haven met behulp van subsidies. Het Havenbedrijf Amsterdam verkent de mogelijkheid om de Braziliaanse deelstaat Tocantins te helpen een nieuwe vaarroute te ontwikkelen, waarvoor een 43 kilometer lange rotspartij moet verdwijnen. Deze ingrijpende operatie heeft ook veel invloed op het onderwaterleven, aangezien de rotspartij een belangrijke paaiplaats is voor de vissen. De internationaal projectmanager van het Havenbedrijf Amsterdam Mark Hoolwerf zegt dat de haven zich meer op agribulk zoals soja gaat richten om duurzaamheidsredenen, vanwege het terugdringen van kolen. Agribulk als soja is in de Havenvisie 2030 een belangrijke pijler voor de biobased, circulaire economie. Lees de vragen hier .
Morgen is de klimaatmars voor een ...
Partij voor de Dieren Rotterdam 08-03-2018 10:50
Morgen is de klimaatmars voor een kolenvrij Rotterdam en de Partij voor de Dieren loopt natuurlijk mee! Zeg nee tegen nog 25 jaar kolen in de haven! Zeg nee tegen deze klimaatramp! 🚫 Loop mee op 9 maart van 13:00 tot 15:00 van het Stadhuis naar het Havenbedrijf en eis de zeggenschap over onze haven terug! 💪
(English below) Nog 25 jaar lang steenkool in de Rotterdamse haven? Dat mag niet gebeuren! Loop op 9 maart van 13:00 tot 15:00 mee van het Stadhuis naar het Havenbedrijf en eis de zeggenschap over onze haven terug! 23% van de Nederlandse CO2 uitstoot wordt geproduceerd door de Rotterdamse haven. Rotterdam is bovendien de belangrijkste kolenhaven van Europa, en kan dus een belangrijke rol spelen in het beëindigen van het kolentijdperk in Europa. Wij roepen de stad en de haven op om die verantwoordelijkheid te nemen! In november nam een ruime meerderheid in de Rotterdamse gemeenteraad al een motie aan die vraagt om het afbouwen van de overslag van kolen in lijn met het klimaatakkoord van Parijs. Toch beweren het Havenbedrijf en havenwethouder Adriaan Visser nu dat het onmogelijk is om iets aan de contractverlenging te doen. Dat is niet waar! De Raad van Commissarissen kan door de aandeelhouders (in dit geval de gemeente, vertegenwoordigd door de wethouder) benoemd of ontslagen worden. Via deze route kan de wethouder dus indirect invloed uitoefenen op de besluiten van het bestuur. Bovendien kan de wethouder, die grootaandeelhouder van het havenbedrijf is, politieke druk uitoefenen. Er staat nog geen definitieve handtekening onder het huurcontract van de EMO, de Rotterdamse kolenoverslag. Dit is het moment om in actie te komen om de wethouder en het havenbedrijf te laten zien dat wij een kolenvrij Rotterdam willen! Daarom organiseert het Rotterdams Klimaat Initiatief een klimaatmars van het stadhuis naar het Havenbedrijf. Loop mee op vrijdag 9 maart, voor een kolenvrij en duurzaam Rotterdam. We starten om 13:00 bij het stadhuis op de Coolsingel. Daar zullen we havenwethouder Adriaan Visser voor de zoveelste keer op zijn verantwoordelijkheid wijzen. Hij kan deze klimaatramp stoppen, maar wil de grootste kolenoverslag van Europa geen strobreed in de weg leggen. Vervolgens lopen we in optocht over de Erasmusbrug naar het Havenbedrijf op de Kop van Zuid, want het Havenbedrijf zet uiteindelijk de handtekening onder het huurcontract van de EMO en kan voorwaarden aan het contract stellen. Met deze mars eisen we als aandeelhouders (Rotterdammers en alle Nederlanders) de zeggenschap over onze haven terug. We gaan niet akkoord met een wethouder die zegt 'Daar ga ik niet over' of een Havenbedrijf dat zegt 'Het is een voldongen feit'. Wij willen een kolenvrij Rotterdam! Lees hier meer over de contractverlening van de EMO: https://www.ftm.nl/artikelen/hoog-tijd-rotterdam-visie-op-steenkool?share=1 https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waarom-steenkolen-nog-een-kwart-eeuw-in-rotterdam-blijven/ ****************************************************** ENGLISH Coal in the port of Rotterdam for another 25 years? That shouldn't be allowed to happen! Join us on the 9th of March in our march from the Town Hall to the Port of Rotterdam Authority and demand back the control over our port! 23% of Dutch CO2 emissions are produced in the port of Rotterdam. Besides, Rotterdam is the most important coal port in Europe, and can therefore play an important role in ending the era of coal in Europe. We're asking the city and the port to take this responsibility! In November, a big majority in the municipality of Rotterdam accepted a motion that asks for the reduction of the trans-shipment of coal, in line with the Paris climate agreement. Still, the Port of Rotterdam Authority and port alderman Adriaan Visser are saying that it is impossible to do anything about the extension of the contract. This is not true! The stakeholders, in this case the municipality (represented by the alderman), can exert influence on the decisions made by the board. Moreover, the alderman can put political pressure on the Port of Rotterdam Authority. There is no final signature under the lease contract of the Rotterdam coal terminal. This is the moment to come into action and show the port and the alderman that we want a coalfree Rotterdam! That's why the Rotterdam Climate Initiative is organising a climate march from the town hall to the Port of Rotterdam Authority. Join us on Friday the 9th of March for a coalfree and sustainable Rotterdam. We'll start at 13:00 at the Town Hall on the Coolsingel. There, we will remind port alderman Adriaan Visser of his responsibilities. He is capable of stopping this climate disaster, but does not want to obstruct the biggest coal terminal in Europe in any way. Next, we will walk over the Erasmus bridge to the Port of Rotterdam Authority at the Kop van Zuid, because the Port of Rotterdam Authority is the one finally signing the lease agreement of the EMO, and they can attach conditions to the contract. With this march we are demanding back the control over our port. We want a coal free Rotterdam!
Het is weliswaar geen Gouda, maar in ...
Partij voor de Dieren Gouda 06-03-2018 11:55
Het is weliswaar geen Gouda, maar in Rotterdam wordt gestreden voor een kolenvrije stad! Loop jij vrijdag ook mee?
(English below) Nog 25 jaar lang steenkool in de Rotterdamse haven? Dat mag niet gebeuren! Loop op 9 maart van 13:00 tot 15:00 mee van het Stadhuis naar het Havenbedrijf en eis de zeggenschap over onze haven terug! 23% van de Nederlandse CO2 uitstoot wordt geproduceerd door de Rotterdamse haven. Rotterdam is bovendien de belangrijkste kolenhaven van Europa, en kan dus een belangrijke rol spelen in het beëindigen van het kolentijdperk in Europa. Wij roepen de stad en de haven op om die verantwoordelijkheid te nemen! In november nam een ruime meerderheid in de Rotterdamse gemeenteraad al een motie aan die vraagt om het afbouwen van de overslag van kolen in lijn met het klimaatakkoord van Parijs. Toch beweren het Havenbedrijf en havenwethouder Adriaan Visser nu dat het onmogelijk is om iets aan de contractverlenging te doen. Dat is niet waar! De Raad van Commissarissen kan door de aandeelhouders (in dit geval de gemeente, vertegenwoordigd door de wethouder) benoemd of ontslagen worden. Via deze route kan de wethouder dus indirect invloed uitoefenen op de besluiten van het bestuur. Bovendien kan de wethouder, die grootaandeelhouder van het havenbedrijf is, politieke druk uitoefenen. Er staat nog geen definitieve handtekening onder het huurcontract van de EMO, de Rotterdamse kolenoverslag. Dit is het moment om in actie te komen om de wethouder en het havenbedrijf te laten zien dat wij een kolenvrij Rotterdam willen! Daarom organiseert het Rotterdams Klimaat Initiatief een klimaatmars van het stadhuis naar het Havenbedrijf. Loop mee op vrijdag 9 maart, voor een kolenvrij en duurzaam Rotterdam. We starten om 13:00 bij het stadhuis op de Coolsingel. Daar zullen we havenwethouder Adriaan Visser voor de zoveelste keer op zijn verantwoordelijkheid wijzen. Hij kan deze klimaatramp stoppen, maar wil de grootste kolenoverslag van Europa geen strobreed in de weg leggen. Vervolgens lopen we in optocht over de Erasmusbrug naar het Havenbedrijf op de Kop van Zuid, want het Havenbedrijf zet uiteindelijk de handtekening onder het huurcontract van de EMO en kan voorwaarden aan het contract stellen. Met deze mars eisen we als aandeelhouders (Rotterdammers en alle Nederlanders) de zeggenschap over onze haven terug. We gaan niet akkoord met een wethouder die zegt 'Daar ga ik niet over' of een Havenbedrijf dat zegt 'Het is een voldongen feit'. Wij willen een kolenvrij Rotterdam! Lees hier meer over de contractverlening van de EMO: https://www.ftm.nl/artikelen/hoog-tijd-rotterdam-visie-op-steenkool?share=1 https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waarom-steenkolen-nog-een-kwart-eeuw-in-rotterdam-blijven/ ****************************************************** ENGLISH Coal in the port of Rotterdam for another 25 years? That shouldn't be allowed to happen! Join us on the 9th of March in our march from the Town Hall to the Port of Rotterdam Authority and demand back the control over our port! 23% of Dutch CO2 emissions are produced in the port of Rotterdam. Besides, Rotterdam is the most important coal port in Europe, and can therefore play an important role in ending the era of coal in Europe. We're asking the city and the port to take this responsibility! In November, a big majority in the municipality of Rotterdam accepted a motion that asks for the reduction of the trans-shipment of coal, in line with the Paris climate agreement. Still, the Port of Rotterdam Authority and port alderman Adriaan Visser are saying that it is impossible to do anything about the extension of the contract. This is not true! The stakeholders, in this case the municipality (represented by the alderman), can exert influence on the decisions made by the board. Moreover, the alderman can put political pressure on the Port of Rotterdam Authority. There is no final signature under the lease contract of the Rotterdam coal terminal. This is the moment to come into action and show the port and the alderman that we want a coalfree Rotterdam! That's why the Rotterdam Climate Initiative is organising a climate march from the town hall to the Port of Rotterdam Authority. Join us on Friday the 9th of March for a coalfree and sustainable Rotterdam. We'll start at 13:00 at the Town Hall on the Coolsingel. There, we will remind port alderman Adriaan Visser of his responsibilities. He is capable of stopping this climate disaster, but does not want to obstruct the biggest coal terminal in Europe in any way. Next, we will walk over the Erasmus bridge to the Port of Rotterdam Authority at the Kop van Zuid, because the Port of Rotterdam Authority is the one finally signing the lease agreement of the EMO, and they can attach conditions to the contract. With this march we are demanding back the control over our port. We want a coal free Rotterdam!