Nieuws van PvdA over SGP inzichtelijk

8 documenten

Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk

PvdA PvdA ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-06-2020 10:34

Door de realisatie van de Traverse Dieren en de herinrichting van de N348/Ellecomsedijk is niet alleen de hoeveelheid verkeer toegenomen, maar ook de gemiddelde snelheid die gereden wordt. Gemiddeld is dit hoger dan het toegestane maximum van 80 km/h. Van handhaving is daar op dit moment geen sprake.

Voor de bewoners van Dalstein (Ellecom) betekent dit dat zij veel te maken hebben met geluidshinder en daarmee een vermindering van hun gezonde leefomgeving. Bij de bepaling van het plangebied van de Traverse Dieren (in 2010 en 2011) is de oostzijde van Ellecom hierbuiten geplaatst en zijn er om die reden geen maatregelen tegen geluidsoverlast genomen.

Eind 2018 heeft de gemeenteraad van Rheden raadsbreed een motie opgesteld en aangenomen waarin de hinder voor de inwoners wordt erkend en het College van Burgemeester en Wethouders de opdracht krijgt om te zoeken naar eenvoudig te realiseren oplossingen voor de bewoners van Dalstein. De provincie Gelderland is de beheerder van deze weg. Om deze reden is er dus een samenwerking nodig tussen de inwoners, de gemeente en de provincie. Vanuit dit perspectief zijn de bewoners al in maart 2019 uitgenodigd door de provincie om mee te denken over de aanbesteding van de N348.

Over de huidige situatie en de zorgen van de inwoners stellen wij een aantal schriftelijke vragen, gezamenlijk met VVD, CDA, GroenLinks, ChristenUnie en SGP.

Is de gedeputeerde bekend met de huidige situatie in Ellecom zoals hierboven beschreven? Erkent de gedeputeerde dat de oostkant van Ellecom in verschillende planvormen terecht is gekomen? Wat is het effect van de uitvoering van deze twee planvormen naast elkaar? Kan de gedeputeerde aangeven of, en hoe, er rekening is gehouden met de mate van geluidsoverlast door deze splitsing van twee plannen voor het bedoelde gebied? Welke mogelijkheden heeft de gedeputeerde om een oplossing te bieden voor de inwoners van Ellecom die aangeven meer geluidshinder te ervaren?

Het bericht Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Goed werk, Peter Kerris en Fokko ...

PvdA PvdA ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Apeldoorn 28-05-2019 17:51

Goed werk, Peter Kerris en Fokko Spoelstra!!

Gefeliciteerd inwoners van Reeuwijk-Brug!

PvdA PvdA SGP CDA Bodegraven-Reeuwijk 07-02-2019 20:16

Gefeliciteerd,

Inwoners van Reeuwijk-Brug, jullie krijgen je fietspad terug. Gefeliciteerd inwoners van Bodegraven en Gouda die veelvuldig gebruik maken van de voortreffelijke fietsroute langs de Breevaart, dat kan nog steeds.

Na 5 jaar discussiëren, inwonersavonden, enquête, inloopavonden, protesten, debatten, handtekeningenactie, geelgrintveegactie, klankbordgroep, amendementen en inspraakavond is het zover: het fietspad blijft, want fietsen op de weg is daar veel te druk voor.

In oktober ging het bijna fout, een amendement van PvdA en CDA om het fietspad te behouden zou gaan sneuvelen. Geen meerderheid in de Raad. SGP redde de avond: wethouder, onderzoek nu nog eens of er echt geen weg mogelijk is met een fietspad.

Dit was de kentering: een snel doch degelijk onderzoek gaf de uitkomst die u en ik al lang “aan ons water voelden”: eerst verkeersintensiteit omlaag, dan eventueel pas een fietspad opheffen en niet andersom.

Afgelopen woensdag is een nieuw amendement van PvdA en CDA door alle partijen ondersteunt en aangenomen. En een amendement uit de Raad moet opgevolgd worden door het college!

Het amendement luidde, in gewone mensentaal: 1. We kiezen voor behoud huidige breedte weg en fietspad, dus de goedkoopste oplossing. 2. We brengen belijning aan op de weg aan om hem visueel te versmallen. 3. Geen parkeerplaatsen op het vrijliggende pad maar op de weg. 4. Het vrijliggende pad wordt weer ingericht als fietspad. Vervolgens: 5. Er komen aanvullende maatregelen om de verkeersintensiteit terug te brengen van 7000 naar 4700 auto’s per dag, met alle suggesties die tot nu toe gedaan zijn. 6. We gaan het effect van deze maatregelen meten. 7. Als de verkeersintensiteit is afgenomen tot maximaal 4700 auto’s per dag kunnen we overwegen het fietspad te vervangen door fietssuggestiestroken op de weg.

Maar de onderzoekers zeggen heel terecht: is dat dan nog nodig? Wat ons betreft niet, wij fietsen lekker rustig langs het water en de auto’s rijden op de weg.

PvdA Bodegraven-Reeuwijk, Lisbeth Hertogh

Het bericht Gefeliciteerd inwoners van Reeuwijk-Brug! verscheen eerst op PvdA Bodegraven-Reeuwijk.

PvdA-NOP verwacht dat advies van ...

PvdA PvdA SGP VVD CDA Noordoostpolder 11-04-2018 19:36

PvdA-NOP verwacht dat advies van informateurs aan CDA om naast SGP-CU, PU eerst de mogelijkheid met VVD te proberen wel zal slagen. Het zal dan naar verwachting het meest rechtse college worden ooit in Noordoostpolder. Met dit in gedachten krijgt de Wellerwaard een wat troosteloos gezicht vanavond.

Discussie over zondag naar climax

PvdA PvdA GroenLinks SGP CDA Goes 06-04-2018 17:44

Vijf jaar lang hebben we bij discussies in Goes en in de gemeenteraad betoogd dat er wat ons betreft een oplossing komt voor de zondagsvrijheid die recht doet aan alle stromingen onder de Goese bevolking. Donderdagavond hebben we dit opnieuw naar voren gebracht tijdens de bespreking van het voorstel van GroenLinks om alle beperkingen los te laten. Op zich steunen we dat. Maar ook nu willen we kijken of we steun kunnen krijgen voor een breder gedragen oplossing (SP, CDA en SGP/CU zien weinig in het voorstel van GroenLinks). Zodat de kwestie voor eens en altijd opgelost wordt, maar nu met heldere afspraken.

 

Het bericht Discussie over zondag naar climax verscheen eerst op PvdA Goes.

DISCUSSIE OVER ZONDAG NAAR ...

PvdA PvdA GroenLinks SGP CDA Goes 06-04-2018 13:44

DISCUSSIE OVER ZONDAG NAAR CLIMAX Vijf jaar lang hebben we bij discussies in Goes en in de gemeenteraad betoogd dat er wat ons betreft een oplossing komt voor de zondagsvrijheid die recht doet aan alle stromingen onder de Goese bevolking. Donderdagavond hebben we dit opnieuw naar voren gebracht tijdens de bespreking van het voorstel van GroenLinks om alle beperkingen los te laten. Op zich steunen we dat. Maar ook nu willen we kijken of we steun kunnen krijgen voor een breder gedragen oplossing (SP, CDA en SGP/CU zien weinig in het voorstel van GroenLinks). Zodat de kwestie voor eens en altijd opgelost wordt, maar nu met heldere afspraken.

DE GOESE SCHULD MOET OMLAAG Goes ...

PvdA PvdA SGP VVD CDA Goes 09-03-2018 06:00

DE GOESE SCHULD MOET OMLAAG Goes heeft haar zaken aardig op orde. We hebben met de nieuwe afslag van de A58 en de geplande tunnel onder het spoor een uitbundige auto-infrastructuur, goede sportvoorzieningen, het culturele aanbod is op peil en we hebben (per inwoner) het duurste stadskantoor van Nederland. Veel van dat moois is gerealiseerd met geleend geld. En dat knelt. In 2018 verwacht Goes 121 miljoen uit te geven. Aan het einde van dat jaar is de schuld van de gemeente 127 miljoen. Daarover betalen we 5 miljoen euro rente. Per jaar. Per dag is het bijna 14.000 euro. Dat is veel geld, waarmee leukere dingen te doen zijn dan het naar de bank brengen. Daarbij is Goes kwetsbaar als de rente gaat stijgen. • Goes gaat haar schuld versneld aflossen. Dat doen we met een systematiek waarbij de gemeenteraad de vinger aan de pols houdt. In 2018 lossen we 250.000 euro extra af. In de jaren daarna verdubbelen we dat bedrag. Totdat de gemeenteraad besluit dat deze aflossingsverdubbelaar op een maatschappelijk acceptabel niveau is gekomen; • In 2016 besloot de gemeenteraad een aantal belastingen te verhogen. De inkomsten waren lager dan de uitgaven en dan is het leggen van de rekening bij de burgers een makkelijke weg. De PvdA stemde tegen deze maatregelen. Er is een groep inwoners die extra gepakt wordt: de hondenbezitters. We schaffen de hondenbelasting af; • Het huidige college van CDA, VVD en SGP/CU beloofde aan het begin van de rit de belastingen niet met meer dan de inflatie te verhogen. Toch gingen, om gaten in de hun begroting te dekken, de lasten voor de burgers met bijna 15% omhoog. De PvdA wil de komende vier jaar de lastenstijging voor de burgers opnieuw beperken tot de inflatie.

De Goese schuld moet omlaag

PvdA PvdA SGP VVD CDA Goes 08-03-2018 08:05

Goes heeft haar zaken aardig op orde. We hebben met de nieuwe afslag van de A58 en de geplande tunnel onder het spoor een uitbundige auto-infrastructuur, goede sportvoorzieningen, het culturele aanbod is op peil en we hebben (per inwoner) het duurste stadskantoor van Nederland. Veel van dat moois is gerealiseerd met geleend geld. En dat knelt. In 2018 verwacht Goes 121 miljoen uit te geven. Aan het einde van dat jaar is de schuld van de gemeente 127 miljoen. Daarover betalen we 5 miljoen euro rente. Per jaar. Per dag is het bijna 14.000 euro. Dat is veel geld, waarmee leukere dingen te doen zijn dan het naar de bank brengen. Daarbij is Goes kwetsbaar als de rente gaat stijgen.

• Goes gaat haar schuld versneld aflossen. Dat doen we met een systematiek waarbij de gemeenteraad de vinger aan de pols houdt. In 2018 lossen we 250.000 euro extra af. In de jaren daarna verdubbelen we dat bedrag. Totdat de gemeenteraad besluit dat deze aflossingsverdubbelaar op een maatschappelijk acceptabel niveau is gekomen; • In 2016 besloot de gemeenteraad een aantal belastingen te verhogen. De inkomsten waren lager dan de uitgaven en dan is het leggen van de rekening bij de burgers een makkelijke weg. De PvdA stemde tegen deze maatregelen. Er is een groep inwoners die extra gepakt wordt: de hondenbezitters. We schaffen de hondenbelasting af; • Het huidige college van CDA, VVD en SGP/CU beloofde aan het begin van de rit de belastingen niet met meer dan de inflatie te verhogen. Toch gingen, om gaten in de hun begroting te dekken, de lasten voor de burgers met bijna 15% omhoog. De PvdA wil de komende vier jaar de lastenstijging voor de burgers opnieuw beperken tot de inflatie.

Het bericht De Goese schuld moet omlaag verscheen eerst op PvdA Goes.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.