Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage over Partij voor de Dieren inzichtelijk

8 documenten

Ruim baan voor de fiets

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 20-10-2019 18:24

De Haagse Stadspartij is positief over de fietsstrategie ‘Ruim baan voor de fiets’. Het is hard nodig dat we met andere ogen naar de inrichting van de stad kijken, niet langer uitgaan van de auto, maar het langzaam verkeer met voetgangers en fietsers centraal zetten. Deze nota zet hierin goede stappen waar je niet tegen kunt zijn. Of dit beleid ook echt succesvol wordt, hangt echter af in hoeverre het stadsbestuur ook het lef heeft om de ruimte voor de auto in te perken. Want ‘Ruim baan voor de fiets’ betekent eenvoudigweg: minder ruimte voor de auto!

De nota kon rekenen op brede steun in de gemeenteraad. Ook werd een motie van de Haagse Stadspartij aangenomen om de fietsroute van Laakmolen tot naar het centrum te verbeteren.

In de raadsbehandeling heeft Joris Wijsmuller namens de Haagse Stadspartij aandacht gevraagd voor de standplaatsen van bomen. Fietspaden die geasfalteerd worden vlak langs bomen, gaan namelijk ten koste van de groeiplaatsen. Wethouder Van Asten zei toe dat hij zich gaat verdiepen in onderzoek naar alternatief materiaal voor verharding waarmee ook de standplaatsen van bomen kunnen worden verbeterd, en komt daar in de nieuwe bomennota op terug. Ook heeft de Stadspartij zich uitgesproken tegen een nieuw recreatief fietspad dwars door Natura2000-gebied het Oostduinpark. Het voorstel samen met de Partij voor de Dieren om dit nieuwe fietspad te schrappen, werd echter door de raad verworpen.

Wijsmuller was ongeduldig naar plannen om ruim baan voor de fiets te maken op de Gedempte Gracht als alternatieve route voor de Grote Marktstraat, nu de drukste en meest conflictrijke fietsroute door het centrum. Op de vraag wanneer wij plannen voor herinrichting van de Gedempte Gracht nu eindelijk kunnen verwachten, zei de wethouder toe om de raad hierover in het voorjaar van 2020 te informeren.

Trekfietstracé

Goede en veilige fietsroutes zijn een belangrijke basis voor het fietsbeleid. Het Trekfietstracé is een van de sterfietsroutes en zorgt voor een verbinding tussen Ypenburg en het Centrum en sluit aan op de nieuwe fietsbrug over de A4. Op dit moment wordt onderzocht hoe de oversteek van het Trekfietstracé over de Vliet aantrekkelijker en comfortabeler kan worden gemaakt als alternatief voor de Nieuwe Tolbrug (beter bekend als de Kippenbrug). Maar er is nog een missing link. De inrichting van het Trekfietstracé richting het centrum houdt op bij de brug over de Laak ter hoogte van de Laakmolen. Om deze ontbrekende schakel aan te pakken diende Wijsmuller samen met Robin Smit van de PvdD een motie in met het verzoek aan het college om de route van het Trekfietstracé richting centrum vanaf de Laakmolen tot en met het Rijswijkseplein voor de fietser aantrekkelijker en comfortabeler te maken. De motie werd aangenomen.

De aangenomen motie:

Motie: Van Laakmolen naar het centrum

Indiener: Joris Wijsmuller, Haagse Stadspartij

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 17 oktober 2019, ter bespreking van het voorstel Ruim baan voor de fiets, fietsstrategie 2040 (RIS302969).

Constaterende, dat:

• Goede en veilige fietsroutes een belangrijke basis zijn voor het fietsbeleid;

• Het Trekfietstracé een van de sterfietsroutes is en zorgt voor een verbinding tussen Ypenburg en het Centrum en aansluit op de nieuwe fietsbrug over de A4.

Overwegende, dat:

• Er op dit moment wordt gestudeerd naar een goede oplossing voor de oversteek van het Trekfietstracé over de Vliet als aantrekkelijk en comfortabel alternatief voor de Nieuwe Tolbrug (ook bekend als Kippenbrug);

• De inrichting van het Trekfietstracé richting het centrum ophoudt bij de brug over de Laak ter hoogte van de Laakmolen.

Verzoekt het college uitwerking te geven aan het aantrekkelijker en comfortabeler voor de fietser maken van de route van het Trekfietstracé richting centrum vanaf de Laakmolen tot en met het Rijswijkseplein als onderdeel van de planuitwerking voor het Waterfrontpark, en de raad hierover te informeren.

En gaat over tot de orde van de dag

Joris Wijsmuller, Haagse Stadspartij

Robin Smit, PvdD

Er zijn 1000 handtekeningen nodig, ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 25-06-2019 07:48

Er zijn 1000 handtekeningen nodig, dus teken en deel!📝 Een tijdje terug werd er weer een hondje doodgereden op Scheveningen. De Partij voor de Dieren wil een maximumsnelheid op het strand invoeren voor mensen die daar met een vergunning rijden.

Verbetering verkeersveiligheid in binnenstad Den Haag

D66 D66 Partij voor de Dieren PvdA 's-Gravenhage 09-05-2019 09:22

D66, PvdA en PvdD zijn verheugd dat het stadsbestuur de veiligheid in voetgangersgebied van het Haagse Hofkwartier wil aanpakken. Het college zegt in beantwoording op schriftelijke vragen van de drie partijen dat het bereid is met een plan te komen. Het streven is om een overzichtelijkere situatie te maken die veilig en bereikbaar is. “Het is goed nieuws dat het stadsbestuur aan de slag gaat met de verkeersveiligheid in de Haagse binnenstad”, aldus raadslid  Marieke van Doorn (D66).
 
Autoverkeer
Het Noordeinde in het Haagse Hofkwartier heeft recent een grondige herinrichting ondergaan en dit heeft niet op alle fronten goed uitgepakt. De nieuwe inrichting heeft als gevolg dat er wel eens auto’s zijn die het winkelgebied binnenrijden. “In de praktijk blijkt dat de nieuwe situatie voor gevaar zorgt en dat is in het bijzonder voor winkelend publiek riskant”, legt Janneke Holman (PvdA) uit. Het stadsbestuur heeft besloten extra bebording te plaatsen die duidelijk maakt waar het voetgangersgebied begint en binnen welke venstertijden bestemmingsverkeer wél mag binnenrijden.
 
Overleg
Fietsers kiezen tegenwoordig ook vaker de route over het Noordeinde, dan voor de herinrichting. Het college erkent dat de huidige situatie met winkelend publiek en fietsers tot problemen kan leiden. Daarom is het college bereid het geldende verkeersregime op het Noordeinde als geheel ter verbetering te herzien. Voor de mogelijke herziening gaat het stadsbestuur dit voorjaar nog in overleg met bewoners, ondernemers en belangenorganisaties. “Als de verkeerssituatie in de binnenstad verbetert, dan wordt het voor iedereen fijner om in het Haagse centrum te zijn”, aldus Robin Smit (PvdD).

The post Verbetering verkeersveiligheid in binnenstad Den Haag appeared first on Onze stad.

Vind jij ook dat de gemeente de ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 03-05-2019 07:35

Vind jij ook dat de gemeente de maximumsnelheid op het strand beter moet gaan handhaven? Teken de petitie! https://petities.nl/petitions/maximumsnelheid-op-het-strand

Verbeter veiligheid voetgangers Hofkwartier

D66 D66 Partij voor de Dieren PvdA 's-Gravenhage 16-03-2019 07:35

De fracties van D66, PvdA en PvdD willen dat de veiligheid voor voetgangers in het Hofkwartier wordt verbeterd. De drie partijen horen van ondernemers en bewoners dat de verkeersveiligheid voor voetgangers sinds de herinrichting van het Noordeinde is verslechterd. De hoeveelheid auto’s, scooters, brommers en hardrijdende fietsers is aanmerkelijk toegenomen. De hardrijdende verkeersdeelnemers vormen een gevaar voor wandelaars. Dit terwijl fietsers te gast zijn in het voetgangersgebied en niet harder mogen dan vijftien kilometer per uur. “Helaas zijn er al verschillende ongelukken en bijna-ongelukken gebeurd en dat willen we uiteraard voorkomen in de toekomst”, aldus raadslid Marieke van Doorn (D66).

Autoverkeer

Het Noordeinde in het Haagse Hofkwartier heeft recent een grondige herinrichting ondergaan. In de praktijk blijkt dat de verkeersstromen in de nieuwe situatie voor overlast en gevaar zorgen. Het autoverkeer is toegenomen en dat is te herleiden naar het verwijderen van zogenoemde pollers ter hoogte van de Heulstraat. De drie partijen willen van het college weten welke maatregelen het bereid is te nemen om de veiligheid te verbeteren en het autoverkeer te reduceren.

Snelfietsroute

Het is onduidelijk dat fietsers te gast zijn in het gebied door slechte bebording. Ook de bewegwijzering van de gewenste rijroute voor fietsers via de Heulstraat richting het centrum, laat te wensen over. Door deze onduidelijkheid kiezen weggebruikers vaak alsnog de route over het Noordeinde, via de Hoogstraat richting het Buitenhof. Daarbij wordt de maximaal toegestane snelheid van vijftien kilometer per uur regelmatig genegeerd. De partijen juichen het weliswaar toe dat mensen de fiets pakken, maar willen wel zorgen dat fietsers niet langer massaal de route over het Noordeinde kiezen. “Er zijn genoeg veiligere en snelle alternatieven”, stelt Van Doorn.

The post Verbeter veiligheid voetgangers Hofkwartier appeared first on Onze stad.

Gevaar neemt toe in Haags ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 02-02-2019 11:00

Gevaar neemt toe in Haags verkeer!🏍🚲🛵🚗 Hoog tijd voor betere, veiligere fietspaden en meer 30km zones! De automobilist niet langer koning van het verkeer! #PlanB #houvastaanjeidealen

CDA en PvdD: Geen nieuwe school naast de A12

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 24-09-2018 08:21

Op 300m van de A12 bij Leidschenveen wil de Britse school een nieuwe middelbare school bouwen. Aangezien op deze plek de luchtkwaliteit erg slecht is wilden verschillende partijen, waaronder het CDA en de Partij voor de Dieren, deze bouw niet toestaan. Echter, collegepartijen Groep de Mos, VVD, D66 en GroenLinks steunden dit besluit waardoor de bouw van de school mogelijk wordt. Na de bouw van de nieuwe Britse School zullen 550 extra middelbare scholieren les krijgen langs de A12. Dit terwijl de landelijke GGD adviseert om geen schoolgebouwen te bouwen binnen 300m van een snelweg. De reden dat de GGD tegen een dergelijke locatie adviseert, is vanwege de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxiden wat kan leiden tot astma, chronische bronchitis en hart- en vaatziekten. Blootstelling is met name schadelijk voor kwetsbare groepen, zoals kinderen. Het Haagse stadsbestuur kiest er toch voor om de bouw van de school toe te staan en neemt maatregelen om de luchtkwaliteit binnen de school goed te houden. Zo mogen ramen niet te veel open staan en moet de school alle kieren dichten en luchtfilters plaatsen. Kavish Partiman, gemeenteraadslid CDA Den Haag: “Dit voorkomt niet dat leerlingen tijdens het buitenspelen en fietsen jarenlang slechte lucht inademen. Er komen sportvelden naast de snelweg; op deze manier is sporten zelfs niet meer gezond.” Vanwege de gevaren voor de gezondheid heeft de Partij voor de Dieren samen met verschillende partijen, waaronder het CDA en de Haagse Stadspartij, moties ingediend om de bouw van de school nu niet toe te staan en in te zetten op het verbeteren van de luchtkwaliteit in Leidschenveen. Deze moties haalden geen meerderheid aangezien coalitiepartijen zoals GroenLinks en D66 ze niet steunden. Robert Barker, gemeenteraadslid Partij voor de Dieren: “Het is onverantwoord dat de coalitie instemt met de bouw van een nieuw schoolgebouw naast de snelweg. Het belang van kinderen die snakken naar schone lucht zou voorop moeten staan.”

De Britse School in Leidschenveen ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 20-09-2018 12:28

De Britse School in Leidschenveen gaat uitbreiden met een middelbare school. Leerlingen gaan dan van hun derde levensjaar tot hun achttiende elke dag naar school naast een snelweg. Onverantwoord, vinden Robert Barker en Leonie Gerritsen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.