Nieuws van GroenLinks in Delft inzichtelijk

10 documenten

Herinrichting Abtswoude | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 23-02-2020 00:00

Afgelopen periode is de kruising van het Abtswoude met het Sint Maartregtspad aangepast. GroenLinks heeft langere tijd aandacht voor de kwaliteit van fietsroutes aan de rand van de bebouwde kom. De nieuwe inrichting past in de visie die GroenLinks heeft voor verkeersinrichting van de buitengebieden.

De snelheid op het Abtswoude is verlaagd van 60 naar 30 kilometer per uur en op de plek van de kruising is een verhoging aangebracht. GroenLinks is blij met de nieuwe inrichting van de kruising en blijft zich inzetten om fietsroutes langs de randen van de bebouwde kom te verbeteren.

Vegetarisch wordt standaard voor gemeente Delft | Delft

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA VVD CDA Delft 12-07-2019 00:00

Bij bijeenkomsten van de Delftse gemeenteraad wordt vegetarisch eten de standaard. Deelnemers die vlees of vis willen eten, kunnen dat van tevoren doorgeven. Deze motie, ingediend door GroenLinks Delft, is met 21 stemmen voor en 13 stemmen tegen op 27 juni met aangenomen in de raadsvergadering.

De motie kreeg de steun van de voltallige fracties van GroenLinks, CDA en STIP. De fracties van D66, PvdA en SP stemden verdeeld. Voltallig tegen waren de fracties van ChristenUnie, Stadsbelangen Delft, Onafhankelijk Delft en VVD.

Bij bijeenkomsten van de Delftse gemeenteraad wordt vegetarisch eten de standaard. Deelnemers die vlees of vis willen eten, kunnen dat van tevoren doorgeven. Deze motie, ingediend door GroenLinks Delft, is met 21 stemmen voor en 13 stemmen tegen op 27 juni met aangenomen in de raadsvergadering.

De motie kreeg de steun van de voltallige fracties van GroenLinks, CDA en STIP. De fracties van D66, PvdA en SP stemden verdeeld. Voltallig tegen waren de fracties van ChristenUnie, Stadsbelangen Delft, Onafhankelijk Delft en VVD.

Delft is niet de allereerste gemeente in Nederland met deze regeling: op 18 mei besloot de gemeente Amsterdam al om standaard een vegetarische maaltijd te serveren.

Geef het door

Ook andere organisaties stappen over op een standaard vegetarisch menu. Het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen deed dit eind 2018, onder  het motto ‘Carnivoor, geef het door’, bedacht door hoogleraar Henriëtte Prast. “De keuzevrijheid blijft, alleen de sociale norm wordt omgedraaid”, vertelde Past destijds aan de NOS. Ook de Erasmus Universiteit en Universiteit Utrecht serveren al enige tijd vegetarische lunches.

Lees het volledige vergaderverslag hier:

https://ris.delft.nl/internet/actueel_3173/item/gemeenteraad-stelt-kaderbrief-2019-vast_74252.html

Mobiliteitsvisie in de maak | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 12-07-2019 00:00

Duurzaam, eerlijk, veilig en efficiënt. Dat moeten de speerpunten worden voor de Delftse mobiliteitsvisie, die eind 2019 klaar moet zijn. GroenLinks-raadslid Timo Töns is op zoek naar ideeën om de grote lijnen helder neer te zetten.

Fietsvriendelijk

Delft als fietsstad staat voorop, vertelt Töns. “We moeten ons afvragen van wie de openbare ruimte eigenlijk is. Wij willen dat bij het ontwerpen van een nieuwe weg het fietspad als eerste wordt gepland, daarna pas de rijstroken voor de auto’s. We kunnen de fietspaden breder maken dan het wettelijke minimum, zodat twee fietsers naast elkaar genoeg ruimte hebben. Dat voelt prettiger en veiliger.”

Fietsstraten, zoals aan het Zuideinde, mogen vaker worden aangelegd, en de maximumsnelheid voor auto’s mag omlaag in woonwijken. “In de Ruys de Beerenbrouckstraat bijvoorbeeld is de weg versmald en mag je er nog maar 40 kilometer per uur rijden. Dit maakt een woonwijk veiliger en prettiger voor fietsers en voetgangers.”

Vernieuwing

Ook vindt Töns dat Delft nieuwe concepten moet durven uitproberen. “Zelfrijdend openbaar vervoer, of Delfthopper-belbussen als aanvulling op het bestaande OV-netwerk bijvoorbeeld. Nu we het station Delft Campus verder gaan ontwikkelen, geeft dat kansen om nieuwe dingen te doen.”      

Töns benadrukt dat mobiliteit niet alleen gaat over het inrichten van wegen, maar dat mobiliteit ook een sociaal thema is. “Mensen met lage inkomens wonen vaak het verst van hun werk. Dit kost ze dus geld, maar ook vrije tijd. We moeten in onze visie ook kijken naar oplossingen hiervoor.”

Input

Töns spreekt nu al met veel belangengroeperingen, zoals de Fietsersbond en  reizigersvereniging ROVER. Hij zoekt ook input van leden en sympathisanten. Heb jij een goed idee voor de Delftse mobiliteit? Of ken je goede voorbeelden uit andere steden? Neem contact op met Timo Töns via: t.tons@groenlinksdelft.nl

 

GroenLinks verheugd met geluidscherm ...

GroenLinks GroenLinks Delft 20-02-2019 16:43

GroenLinks blijft bezorgd om locatie ...

GroenLinks GroenLinks Delft 05-12-2018 15:02

Een nieuwe visie op ...

GroenLinks GroenLinks Delft 01-10-2018 00:16

Een nieuwe visie op parkeren! | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 01-10-2018 00:00

GroenLinks heeft donderdag een motie ingediend waarin wordt gevraagd om een nieuwe visie op parkeren vanuit het perspectief van leefbaarheid en klimaat. De motie kreeg steun van bijna de hele gemeenteraad.

Aanleiding voor de motie was de nieuwe nota parkeernormen. In parkeernormen wordt vastgelegd hoeveel parkeerplaatsen er aangelegd moeten worden bij een nieuwbouwproject of bij een grootschalige verbouwing. De nieuwe parkeernormen zijn lager dan voorheen en ook flexibeler. Dat is een goede zaak want we moeten toe naar minder auto’s en dus ook naar minder parkeerplaatsen. Daarmee werken we aan een beter milieu en aan een gezondere leefomgeving.

GroenLinks constateert dat er naast nieuwe normen ook een nieuwe visie op parkeren nodig is. We hebben dat de afgelopen tijd bijvoorbeeld gezien bij de plannen voor de Kruisstraat, waar volgens de regels midden in de stad parkeerplaatsen voor bezoekers moesten worden aangelegd, terwijl in de visie van GroenLinks bezoekers juist in de parkeergarages aan de rand van de stad moeten worden ontvangen. Een ander voorbeeld is de situatie rond de Prinsenhofgarage: deze garage staat nagenoeg leeg terwijl in Hof van Delft de auto’s op de stoepen staan geparkeerd. Dit vraagt om een nieuwe visie die uitgaat van leefbaarheid in de wijken!

Een ander probleem is dat bij bouwplannen de parkeernormen strak zijn geregeld terwijl er voor leefkwaliteit en klimaatadaptatie alleen maar wensen zijn beschreven. Dat leidt ertoe dat parkeerplaatsen in de praktijk belangrijker zijn dan bijvoorbeeld bomen. Bij het bouwproject aan de Bagijnesteeg is dat ook gebleken. GroenLinks wil dat in alle gevallen een integrale afweging wordt gemaakt.

Deze nieuwe visie en de vereiste integrale afweging gaan er nu komen door de aangenomen motie.

Ten slotte heeft GroenLinks het idee gelanceerd voor een Mobiliteitsfonds, waaraan projectontwikkelaars verplicht geld moeten afdragen bij nieuwe projecten. Immers, we nemen als gemeente genoegen met minder parkeerplaatsen, maar daarmee ontstaat er nog meer noodzaak om goede fiets- en OV-voorzieningen aan te leggen. Dat zou gedeeltelijk gefinancierd kunnen worden met het geld dat ontwikkelaars uitsparen met de aanleg van minder parkeerplaatsen. Om dat te regelen pleit GroenLinks voor een Mobiliteitsfonds.

Terugkijkend op de raadsvergadering is het fantastisch om te zien dat er, zelfs bij een gevoelig onderwerp als parkeren, bijna alle partijen vragen om meer aandacht voor leefbaarheid en klimaat!

GroenLinks steunt bezetting hefbrug ...

GroenLinks GroenLinks Delft 19-07-2018 21:07

Minder zwaar vrachtverkeer in het centrum | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 14-03-2018 00:00

Dankzij de inzet van GroenLinks wordt vervuilende vrachtwagens geweerd uit onze mooie binnenstad. Zo werken we samen aan een duurzame en schone stad waar het fijn vertoeven is #Veranderingbeginthier !

Eerste stap in aanscherpen regels 'logistieke zone'

Ontheffing zware voertuigen in binnenstad niet meer gratis

 

Bedrijven die met zware voertuigen de logistieke zone van de binnenstad in willen, gaan met ingang van 1 mei  € 85  leges betalen per ontheffing. De ontheffing is nodig voor elke vrachtwagen die meer weegt dan 3.500 kilo.

 

Sinds 3 april 2017 geldt in de Delftse binnenstad al een inrijverbod voor deze zwaardere vrachtwagens. Bedrijven die met zo'n voertuig toch het gebied in willen, mogen dat alleen met een (jaar)ontheffing, die geldt tijdens venstertijden. Deze ontheffing is tot en met 30 april nog gratis, maar kost vanaf 1 mei € 85.

 

In stappen

De regels die gelden voor zwaarder verkeer in de binnenstad kunnen elk jaar worden aangescherpt. Hiervoor heeft de gemeente eind vorig jaar een stappenplan opgesteld, samen met een brede groep belanghebbenden: bewoners, bedrijven en brancheorganisaties die samenwerken in de Commissie Bevoorrading Delft. Het stappenplan beschrijft welke maatregelen per jaar genomen kunnen worden, zodat belanghebbenden zich hierop op tijd kunnen voorbereiden. Het in rekening brengen van leges is de eerste stap.

 

Het stappenplan is een uitwerking van het 'Protocol Logistiek' dat de gemeente in 2016 heeft vastgesteld, met het doel leefbaarheid, luchtkwaliteit en verkeersveiligheid te verbeteren en het karakter van de binnenstad te beschermen. Dat gebeurt door het vrachtverkeer terug te dringen en te stimuleren dat bevoorrading gebeurt met schonere voertuigen.

 

Effecten meten

De gemeente meet elk jaar wat de effecten zijn van de maatregelen. Afhankelijk van de resultaten kunnen de regels voor de logistieke zone verder worden aangescherpt. Het stappenplan dat hiervoor is opgesteld, geeft inzicht welke aanscherpingen tot en met 2025 kunnen worden genomen om te bereiken dat de binnenstad ook echt aantrekkelijker wordt.

 

Het invoeren van gelijke leges voor alle ontheffingen is de eerste stap. Om te zorgen voor minder zwaar verkeer en meer fijnmazige stadslogistiek is volgens het stappenplan een jaarlijkse verhoging van de leges mogelijk. De leges worden hoger voor voertuigen die het meest vervuilen, om te komen tot een duurzame aanpak van de logistiek. Als maatregelen méér blijken op te leveren, dan is het ook mogelijk om een aanscherping uit te stellen of aan te passen.

 

Zelf bijdragen

Met de maatregelen voor het vrachtverkeer werken betrokken partijen in Delft samen stap voor stap aan een aantrekkelijkere binnenstad. Ondernemers kunnen daaraan ook zelf bijdragen, bijvoorbeeld door te bezien of een levering daadwerkelijk met een groot voertuig moet plaatsvinden, met andere ondernemers afspraken te maken over gezamenlijke bevoorrading of het houden van meer voorraad ineens. Leveranciers kunnen ook gebruik maken van Stadslogistiek Delft, fietskoeriers met vrachtfietsen of een andere vervoerder die zich richt op duurzame stadslogistiek.

Groene groei

De aandacht voor het vrachtverkeer in de binnenstad past in de 'Green Deal ZES'. Green deals zijn afspraken die de rijksoverheid en andere partijen samen maken. Het biedt bedrijven, bewoners en organisaties een mogelijkheid om samen te werken aan groene groei, bijvoorbeeld voor energie, klimaat, water, grondstoffen, biodiversiteit, mobiliteit, bouw en voedsel.

Meer informatie

Kijk voor het volledige stappenplan of voor andere vragen over de logistieke zone in de binnenstad van Delft op www.delft.nl/zwaarverkeer.Ontheffinghouders ontvangen hierover binnenkort persoonlijk bericht. 

GroenLinks Delft wil voorrang geven ...

GroenLinks GroenLinks Delft 10-03-2018 18:30

GroenLinks Delft wil voorrang geven aan voetganger en fietser: meer en veiligere voet- en fietsverbindingen en voldoende fietsenstallingen. Delft wordt weer Fietsstad van Nederland. Dat vraagt investeringen in fietspaden, fietsbruggen en fietstunnels. De ontsluiting van Delft per auto is goed. Daarom wil GroenLinks de autoluwe binnenstad verder uitbreiden en autoparkeerplaatsen omvormen in fietsparkeerplekken. Want één auto minder levert plek op voor twaalf fietsers! Meer over onze standpunten op https://delft.groenlinks.nl/standpunten/voetganger-en-fietser

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.