Nieuws van politieke partijen in Gelderland over CDA inzichtelijk

5 documenten

Visie voor bereikbaar Gelderland

D66 D66 CDA Gelderland 11-07-2020 12:47

D66 onderkent de ontwikkelingen die ten grondslag liggen aan de visie voor bereikbaar Gelderland die op 8 juli ter besluitvorming is voorgelegd aan de Staten. Dat zijn de groei van het aantal verplaatsingen, de klimaatopgave en de verbetering van verkeersveiligheid. De gebiedsgerichte aanpak en de aandacht voor lopen en fietsen op korte afstanden sluiten naadloos aan bij de thema’s van D66.

In de beeld- en oordeelsvormende sessies heeft D66 gepleit voor een helder afwegingskader. Wij zijn dan ook verheugd dat in de visie een afwegingskader is opgenomen op basis waarvan projecten en activiteiten worden getoetst en geselecteerd. Ook aan ons pleidooi om de projecten en activiteiten op de (middel)lange termijn aan de Staten voor te leggen is gehoor gegeven. Alleen zo kan immers voorkomen worden dat kort-cyclische besluitvorming plaatsvindt over lange termijn beslissingen. Ons verzoek om het afwegingskader nader uit te werken, is helaas (nog) niet opgevolgd.

Ook hebben wij ons hart gemaakt voor meer aandacht voor de verbinding met de landelijke gebieden. Immers, elke Gelderlander heeft recht op betaalbare, veilige en duurzame mobiliteit. De motie die op initiatief van de CDA is ingebracht over een eigenstandige benadering van de landelijke gebieden was een stap in de goede richting. Deze motie was echter onvoldoende uitgewerkt en gaf een vrijbrief aan Gedeputeerde Staten. En de motie op initiatief van de CU over slimme mobiliteitsconcepten met slimme financieringsconstructies in landelijke gebieden was bijzonder inventief, maar bracht de betaalbaarheid van woningen in gevaar. De moties over spits mijden door hybride werken en verkeersveiligheid basisscholen heeft D66 wel ondersteund en zijn een nadere uitwerking van de visie voor bereikbaar Gelderland.

Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk

PvdA PvdA ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-06-2020 10:34

Door de realisatie van de Traverse Dieren en de herinrichting van de N348/Ellecomsedijk is niet alleen de hoeveelheid verkeer toegenomen, maar ook de gemiddelde snelheid die gereden wordt. Gemiddeld is dit hoger dan het toegestane maximum van 80 km/h. Van handhaving is daar op dit moment geen sprake.

Voor de bewoners van Dalstein (Ellecom) betekent dit dat zij veel te maken hebben met geluidshinder en daarmee een vermindering van hun gezonde leefomgeving. Bij de bepaling van het plangebied van de Traverse Dieren (in 2010 en 2011) is de oostzijde van Ellecom hierbuiten geplaatst en zijn er om die reden geen maatregelen tegen geluidsoverlast genomen.

Eind 2018 heeft de gemeenteraad van Rheden raadsbreed een motie opgesteld en aangenomen waarin de hinder voor de inwoners wordt erkend en het College van Burgemeester en Wethouders de opdracht krijgt om te zoeken naar eenvoudig te realiseren oplossingen voor de bewoners van Dalstein. De provincie Gelderland is de beheerder van deze weg. Om deze reden is er dus een samenwerking nodig tussen de inwoners, de gemeente en de provincie. Vanuit dit perspectief zijn de bewoners al in maart 2019 uitgenodigd door de provincie om mee te denken over de aanbesteding van de N348.

Over de huidige situatie en de zorgen van de inwoners stellen wij een aantal schriftelijke vragen, gezamenlijk met VVD, CDA, GroenLinks, ChristenUnie en SGP.

Is de gedeputeerde bekend met de huidige situatie in Ellecom zoals hierboven beschreven? Erkent de gedeputeerde dat de oostkant van Ellecom in verschillende planvormen terecht is gekomen? Wat is het effect van de uitvoering van deze twee planvormen naast elkaar? Kan de gedeputeerde aangeven of, en hoe, er rekening is gehouden met de mate van geluidsoverlast door deze splitsing van twee plannen voor het bedoelde gebied? Welke mogelijkheden heeft de gedeputeerde om een oplossing te bieden voor de inwoners van Ellecom die aangeven meer geluidshinder te ervaren?

Het bericht Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Visieontwikkeling voor uniek gebied Maasdriel

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 28-05-2020 14:47

PERSBERICHT De gemeenteraad van Maasdriel heeft woensdag 27 mei unaniem een motie aangenomen die verzoekt een visie te ontwikkelen voor een complex gebied tussen de A2 en het spoor bij Hedel. De problematiek is op deze locatie al jaren hardnekkig en dat werd nog eens bevestigd door de behandeling van het dossier van ondernemer De Schans.

De Schans is een bedrijf in het buitengebied. Wat hij wil met de ontwikkeling van zijn bedrijf past eigenlijk niet binnen de onderleggers van dat gebied. Toch heeft het College van Maasdriel gemeend medewerking te willen verlenen aan zijn toekomstplannen, met als argumentatie dat dit gebied, direct naast de A2 en recht tegenover de nogal in het oog springende bedrijfslocatie van De Groot, sowieso al in de richting gaat van … ja, van wat eigenlijk? Die vraag ziet D66 graag beantwoord middels de motie. Het betreffende gebied is een lint, de voormalige provinciale weg richting de bebouwde kom van Hedel. Daaraan staan grote en kleine bedrijfjes, er wonen mensen, er zit zelfs een uitvaartonderneming. Met een lappendeken aan bestemmingen raken mensen gedwongen zich in allerlei bochten te wringen om op papier legaal te bestaan. Hier is duidelijkheid gewenst.

Unaniem aangenomen

De motie, die samen met Samen Sterk Maasdriel is ontwikkeld en mede door het CDA is ondertekend, kon rekenen op de steun van de hele raad. Die bestond op dat moment overigens verder alleen nog uit de fractie van PvdA-GroenLinks. VVD Maasdriel had de zaal bij de behandeling van dit agendapunt verlaten uit onvrede over de in hun ogen niet goed verlopen procesgang aangaande vragen die zij hadden. D66 betreurt dat de VVD-fractie op deze manier democratie wenst te bedrijven; weglopen betekent je onttrekken aan het debat. Zo vertegenwoordig je niet de mensen die op je gestemd hebben. En dat is zeker jammer aangezien de motie een impuls is voor ondernemers en economie. Daarin betrekken we bovendien in een hoger perspectief de verdere ontwikkeling van het gebied. Wij zien uit naar de oplevering van de visie waarover we dan, hopelijk ook met de VVD, in discussie kunnen gaan.

Complimenten en felicitaties voor ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 27-05-2019 20:04

Complimenten en felicitaties voor Dirk Vreugdenhil, Peter van ‘t Hoog en de fractie.

Schriftelijke vragen Programma Aanpak Stikstof (PAS)

SGP SGP CDA Gelderland 08-11-2018 00:00

Schriftelijke vragen (art. 39 Reglement van Orde)

 

Aan de voorzitter van Provinciale Staten van Gelderland

 

/r/963f921a81a84ef0c1ed7156528d6d76?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fschriftelijke-vragen-programma-aanpak-stikstof-pas%2F9822&id=46e960788c5a695ee56de2312541ef96ced6134b   Gelderland /r/963f921a81a84ef0c1ed7156528d6d76?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fschriftelijke-vragen-programma-aanpak-stikstof-pas%2F9822&id=46e960788c5a695ee56de2312541ef96ced6134b   Gelderland

 

Datum: 7 november 2018 Van: Engelina van Steenbrugge-Spiering, CDA Gelderland en Bennie Wijnne SGP GelderlandOnderwerp: Uitspraak Europees Hof van Justitie inzake Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Inleiding

Het Europees Hof van Justitie heeft vandaag, 7 november 2018, uitspraak gedaan over het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Kort samengevat gaat de PAS onderuit, omdat er geen maatregelen genomen mogen worden als de verwachte voordelen van die maatregelen niet vaststaan ten tijde van de beoordeling. Deze uitspraak heeft grote gevolgen voor de landbouw, industrie, bouwprojecten, mobiliteit en infrastructuur. De precieze impact is op dit moment nog niet in te schatten. Uit uitlatingen van het ministerie blijkt dat de vergunningverlening naar alle waarschijnlijkheid per direct moet worden stopgezet.

Naar aanleiding hiervan heeft het CDA en SGP de volgende vragen: 1. Wat is de impact van de uitspraak van het Europees Hof van Justitie voor de Gelderse landbouw? 2. En wat is de impact van deze uitspraak voor de mobiliteit? Heeft het consequenties voor Gelderse (snel) wegen zoals de A15, A1/A30 en knooppunt Hoevelaken? 3. Wat zijn de gevolgen van de uitspraak voor de recent genomen PAS-maatregelen van de inpassingsplannen Natura 2000-gebied Binnenveld, Stelkampsveld, Korenburgerveen, Willinks Weust en Lingegebied & Diefdijk Zuid? 4. Heeft de uitspraak consequenties voor lopende zaken voor de landbouw, mobiliteit en bouwprojecten. Zo ja, welke? En komt hiermee de voortgang van diverse lopende trajecten/projecten in gevaar?

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.