Nieuws van politieke partijen in Leiderdorp over CDA inzichtelijk

7 documenten

Eén stem tekort voor lagere snelheid LRN | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Leiderdorp 21-04-2020 00:00

Pleidooi GroenLinks voor 50 km op Oude Spoorbaan vergeefs

Ondanks fel verzet van GroenLinks en andere oppositiepartijen wordt de Oude Spoorbaan een 70-kilometerweg. Dat was de uitkomst van de finale (digitale) gemeenteraadsvergadering over de Leidse Ring Noord (LRN). Een amendement van GroenLinks, PvdA en LPL om de maximumsnelheid tot 50 km/per uur te beperken kreeg één stem te weinig (10 tegen 11).

Argumenten speelden maandagavond nauwelijks een rol. Onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud hamerde tevergeefs op de voordelen van een lagere snelheid: beter voor mens en natuur (minder lawaai, fijnstof, stikstof, CO2), de verkeersveiligheid en de doorstroming. ,,Daarnaast is het goed voor het uitzicht en de beleving van de inwoners’’, zegt Bob. ,,Zo vormt de weg de verbintenis tussen stad en platteland.’’

Daartegenover staat slechts een minieme tijdswinst (15 à 20 seconden) die automobilisten met 70 km/per uur kunnen behalen als zij over enkele jaren op de nieuwe vierbaans ringweg van en naar de rotonde bij de Schildwacht kunnen rijden. ,,Met name de grote hoeveelheid verkeerslichten op de andere routes maken de route via de Oude Spoorbaan en de N446 aantrekkelijk’’ volgens Bob. Burgemeester en wethouders, VVD, CDA en ChristenUnie/SGP waren al langer voorstander van die hogere maximumsnelheid, de nieuwe collegepartij D66 maakte maandagavond laat de draai. Angst voor de Leidse dreigementen – voorstander van de ringweg inclusief 70 km op de Oude Spoorbaan – weegt voor de Democraten zwaarder dan eerder geuite duurzaamheidsprincipes.

,,D66 laat zich afserveren door Leiden en levert zijn geloofwaardigheid in’’, zo betoogde Bob Vastenhoud. ,,Als Leiderdorp de rug recht houdt, moet Leiden wel met ons in gesprek. Zij laten het project niet klappen.’’ De Leidse dreiging om Leiderdorp miljoenensteun te onthouden als 50 km/per uur de maximumsnelheid betitelde Bob als bluf.

Na de ‘bedroevende stemming’ (Vastenhoud) ging de GroenLinks-fractie nog wel mee in een motie van D66 om de pijn voor omwonenden wat te verzachten. Er komen plaatselijk lagere geluidsschermen langs het tracé dan gepland en ook het asfalt wordt zo ‘stil’ mogelijk. Bob Vastenhoud: ,,GroenLinks is voorstander van de LRN als noodzakelijke ontsluiting van Leiden, maar niet tegen elke prijs. Nu echter de maximumsnelheid van 70 km/per uur vaststaat, denken we graag constructief mee over hoe de weg vervolgens op de best mogelijke manier tot stand komt.’’

Sluipverkeer Splinterlaan

CDA CDA Leiderdorp 25-02-2020 19:45

Sinds afgelopen zomer wordt het inrijverbod voor auto’s op de Splinterlaan met regelmaat overtreden. En vaak ook met de nodige snelheid, wat de verkeersveiligheid voor de mensen en kinderen die daar fietsen in gevaar brengt. Huibrecht Bos, CDA raadslid, heeft daarom vragen gesteld. In antwoord heeft het College aangegeven het stukje weg te gaan herinrichten. Lees hier de raadsvragen en het antwoord van het College. Lees hier het artikel op Unity.nu. Lees hier het artikel in het Leiderdorps Weekblad. Lees hier het artikel in het Leidsch Dagblad.

Sluipverkeer Splinterlaan

CDA CDA Leiderdorp 25-02-2020 19:45

Sinds afgelopen zomer wordt het inrijverbod voor auto’s op de Splinterlaan met regelmaat overtreden. En vaak ook met de nodige snelheid, wat de verkeersveiligheid voor de mensen en kinderen die daar fietsen in gevaar brengt. Huibrecht Bos, CDA raadslid, heeft daarom vragen gesteld. In antwoord heeft het College aangegeven het stukje weg te gaan herinrichten. Lees hier de raadsvragen en het antwoord van het College. Lees hier het artikel op Unity.nu. Lees hier het artikel in het Leiderdorps Weekblad. Lees hier het artikel in het Leidsch Dagblad.

Leidse Ring Noord - CDA Standpunt

CDA CDA GroenLinks D66 Leiderdorp 28-11-2019 20:44

Op maandag 18 november zou de Leiderdorpse Gemeenteraad het aangepaste kaderbesluit voor de Leidse Ringweg Noord bespreken. Zoals bekend, brak de LPL met de coalitie bij de start van de vergadering en zagen de wethouders zich gedwongen op te stappen. Het kaderbesluit kon daarom niet inhoudelijk worden behandeld. Waarom is 70 km p/u beter dan 50km p/u? CDA Leiderdorp heeft –samen met de VVD– gezocht naar een compromis. Een compromis in het belang van alle Leiderdorpers. Een compromis met geluidsmaatregelen, zicht op de polder en één die ervoor zorgt dat de weg snel wordt gerealiseerd. We hebben daarom een amendement ingediend dat garandeert dat geluidsschermen niet hoger worden dan 1,25m langs de Dijkwacht, waarmee zicht op de polder blijft behouden. Door middel van bijv. geluidsreducerend wegdek kan worden voldaan aan de wettelijke normen. Wij denken dat 70km p/u met geluidsmaatregelen en zicht op de polder een betere oplossing is dan een 50km-weg zonder geluidsmaatregelen. Bij een 50km-variant is de kans op geluidsoverlast immers zeer groot. Er wordt nu al veel te snel gereden op de weg en met de verdubbeling van de rijbanen zal de kans hierop niet afnemen. Daarnaast wil je de weg zo aantrekkelijk mogelijk houden, zodat het verkeer niet dwars door het dorp gaat. Waarom de ringweg? CDA Leiderdorp wil –net als de andere partijen– dat het verkeer zoveel mogelijk om ons dorp heen rijdt. De Leidse Ringweg Noord is dus een goede zaak voor Leiderdorp. Het verkeer gaat anders via de Engelendaal dwars door ons dorp. De weg moet snel worden gerealiseerd. Leiden zet Leiderdorp onder druk om de overeenkomst met 70km p/u in stand te houden. Het was oorspronkelijk immers 80km p/u. Deze Leidse druk helpt niet, maar het is wel zo dat Leiden de weg grotendeels betaalt (28mio), want de bijdrage van Leiderdorp is slechts 3,5mio. We zullen dus een compromis moeten vinden wat ook in de Leidse gemeenteraad kan worden aangenomen. Wat is het tracé door Leiderdorp? Het kaderbesluit valt voor Leiderdorp in twee delen uiteen: (1) Kruising Engelendaal/Oude Spoorbaan Diverse verbeteringen bij deze kruising, o.a. een fietstunnel onder de Engelendaal, een breder fietspad en geluidsschermen voor de Driegatenbrug en Buitenhof. (2) Oude Spoorbaan tot rotonde N445/N446 Verbreding van de weg tot 2x2 rijstroken en snellere rotondes. De voorgestelde snelheid is 70km. Geen vertraging voor Driegatenbrug CDA Leiderdorp hecht grote waarde aan de snelle realisatie van de Leiderdorpse delen van de Leidse Ring Noord. Waarbij de aanpak van de aansluiting Engelendaal, met een betere aansluiting voor langzaam verkeer en geluidsbescherming voor de woningen bij de Driegatenbrug een hele hoge prioriteit hebben. Met succes heeft het CDA in de informatieavonden gepleit dat de realisatie in Leiderdorp niet het sluitstuk van het project Leidse Ring Noord zou worden. De Engelendaal staat nu zelfs voorop in de volgorde van realisatie. Wij willen niet dat dit vertraging gaat oplopen. Dat is niet in het belang van de bewoners aan de Driegatenbrug en langs de Engelendaal. Wat is belangrijk bij de Oude Spoorbaan? De meeste aandacht is uitgegaan naar de inspanning aan de Oude Spoorbaan. Waar moet de Leidse Ringweg Noord aan voldoen? · Goede doorstroming Het moet voor automobilisten aantrekkelijk zijn om voor de Leidse Ring Noord te kiezen. In ieder geval aantrekkelijker dan een route via de Engelendaal. Daarom is het van belang dat de weg sneller is en ook voorspelbaar qua tijdsduur. Automobilisten moeten zonder na te denken voor de ringweg kiezen. · Geluidsbescherming Het is van belang voor de inwoners langs de route dat er geluidsmaatregelen worden genomen. Dit kan met stil asfalt, geluidsschermen enzovoort. Als dat niet voldoende is, kunnen er ook maatregelen op maat bij de woningen worden geregeld. · Zicht op de polder Leiderdorp kent de slogan ‘Kloppend hart tussen land en stad’. We willen graag zo goed mogelijk zicht houden op de polder. In de pers en commentaren lijkt de discussie nu alleen te gaan over 50 of 70km. Bij CDA Leiderdorp gaat het erom wat nodig is om Leiderdorp te beschermen tegen meer verkeer. Wij verwachten dat de Leidse Ring Noord vanaf de Zijlbrug niet alleen betekent twee rijbanen erbij, maar eindelijk ook goede geluidsbescherming voor de bewoners rond de Driegatenbrug en dat de geluidsbescherming voor de Dijkwacht de weg en de koplampen van de auto’s uit het zicht houdt, maar tevens bijdraagt aan zicht op de polder voor bewoners, fietsers en wandelaars. En daarbij verwachten wij dat de projectgroep en ons college volledig verantwoordelijkheid nemen en dat waar nodig zelfs aanpassingen en geluidsisolatie in en aan woningen worden gerealiseerd. Samenvattend Het CDA was tegen het oorspronkelijke plan waar werd gesproken over 2m hoge schermen. Wij willen maximaal 1,25m hoge geluidsschermen langs de Dijkwacht tot het ovaal. Hierdoor garandeer je zicht op de polder. De geluidsdeskundigen hebben aangegeven dat er oplossingen mogelijk zijn om de bewoners voldoende geluidsbescherming te geven bij 1,25m. Als de wethouder dit kan garanderen, dan is de 70km p/u voor ons acceptabel en draagt dit bij aan de aantrekkelijkheid voor automobilisten om Leiderdorp heen te rijden. Dit is de inzet via ons amendement wat vraagt om maximaal 1,25m geluidsschermen langs de Dijkwacht. We denken ook dat we hier uiteindelijk ook een betere oplossing bieden dan een 50km weg. Bij deze snelheid zullen er immers geen geluidsschermen worden geplaatst en is de kans op geluidsoverlast door te snel rijdende automobilisten zeer waarschijnlijk. Hoe nu verder? Er zijn nu nieuwe coalitieonderhandelingen tussen LPL, D66, GroenLinks en PvdA. De verwachting is uitgesproken dat het nieuwe college midden december kan worden geïnstalleerd. Daarna zal de Leidse Ringweg Noord opnieuw op de agenda staan. We hopen en verwachten dat het nieuwe college zo slim is om al tijdens de onderhandelingen contact te zoeken met Leiden en indien nodig de Provincie. Alleen met goede regionale samenwerking is een oplossing mogelijk en kunnen in ieder geval de (geluids)verbeteringen aan de kruising Engelendaal/Driegatenbrug snel worden gerealiseerd.

Algemene beschouwingen

CDA CDA Leiderdorp 08-11-2019 18:56

Op vrijdagmiddag 8 november was de begrotingsraad. Traditioneel spreken de fractievoorzitters van de partijen aan het begin hun algemene beschouwing uit. Mirjam van der Stelt - CDA fractievoorzitter - sprak deze uit namens het CDA. Zij vroeg aandacht voor drie thema's uit de begroting, namelijk duurzaamheid, verkeer en sociaal domein. Klik hier om de volledige tekst te lezen.

Leidse Ringweg Noord in Politiek Forum

CDA CDA Leiderdorp 30-09-2019 18:26

In het politiek forum van 30 september j.l. is het kaderbesluit Leidse Ringweg Noord besproken. Met name het tracédeel Oude Spoorbaan leidde tot veel discussie in het politiek forum. In eerdere gepresenteerde varianten was sprake bij de kruising Schildwacht van een tunnel en later van een variant met verkeerslichten. Nu wordt in het kaderbesluit voorgesteld om de bestaande rotonde te handhaven en de weg te veranderen in een 2x2-baans 70km weg. Het CDA is voor een ringweg, die wegverkeer om Leiderdorp zal leiden. Ook zijn we blij met de verbeterde fietsroutes, o.a. het fietspad vanuit Oude Ade met veilige oversteek over de Oude Spoorbaan. Wel hebben we vragen gesteld bij de overgang over de Zijlbrug gezien de huidige drukte op dit stuk. Voor de Oude Spoorbaan wordt een 2x2 70km weg voorgesteld. Het CDA ziet, samen met een aantal andere partijen, geen voordeel in het verhogen van de huidige snelheid van 50km naar 70km. Met 70km is het gevolg dat geluidswering tot 2 meter hoog vereist is op het oostelijk gedeelte (richting rotonde N445/N446). Het CDA vraagt zich daarom af of we de beste variant nu op tafel hebben. Een variant die vaker wordt genoemd is de 'Dronten Passage'. In deze variant wordt een snelle weg naast de bestaande lokale Oude Spoorbaan gelegd. Deze snelle weg is te benaderen vanaf rotonde N445/N446 en vanuit Leiden is de aanluisting bij kruising Engelendaal of kruising IJsselmeeerlaan/Sumatrastraat. Het voordeel van deze variant is dat de snelle weg verder van de huizen ligt, eenvoudiger verdiept is aan te leggen en meer doorstroming geeft voor het verkeer richting de A4. In onze technische vragen is dit voorstel verder toegelicht (vraag 5). De wethouder gaf aan vast te willen houden aan het huidig voorstel en wenste niet mee te gaan met de CDA suggestie. In het politiek forum van 4 november wordt het debat vervolgd.

Gedegen begroting voor Leiderdorp!

CDA CDA Leiderdorp 09-11-2018 16:09

Op vrijdagmiddag 9 november 2018 werd de programmabegroting 2019 voor Leiderdorp behandeld in de gemeenteraad. Mirjam van der Stelt sprak de algemene beschouwing uit vanuit het CDA. Naast complimenten waren er ook aandachtspunten op gebied van duurzaamheid, sport, verkeer en sociaal domein. Lees hier de inbreng van het CDA.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.