Nieuws van politieke partijen in Leiderdorp over D66 inzichtelijk

8 documenten

Eén stem tekort voor lagere snelheid LRN | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Leiderdorp 21-04-2020 00:00

Pleidooi GroenLinks voor 50 km op Oude Spoorbaan vergeefs

Ondanks fel verzet van GroenLinks en andere oppositiepartijen wordt de Oude Spoorbaan een 70-kilometerweg. Dat was de uitkomst van de finale (digitale) gemeenteraadsvergadering over de Leidse Ring Noord (LRN). Een amendement van GroenLinks, PvdA en LPL om de maximumsnelheid tot 50 km/per uur te beperken kreeg één stem te weinig (10 tegen 11).

Argumenten speelden maandagavond nauwelijks een rol. Onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud hamerde tevergeefs op de voordelen van een lagere snelheid: beter voor mens en natuur (minder lawaai, fijnstof, stikstof, CO2), de verkeersveiligheid en de doorstroming. ,,Daarnaast is het goed voor het uitzicht en de beleving van de inwoners’’, zegt Bob. ,,Zo vormt de weg de verbintenis tussen stad en platteland.’’

Daartegenover staat slechts een minieme tijdswinst (15 à 20 seconden) die automobilisten met 70 km/per uur kunnen behalen als zij over enkele jaren op de nieuwe vierbaans ringweg van en naar de rotonde bij de Schildwacht kunnen rijden. ,,Met name de grote hoeveelheid verkeerslichten op de andere routes maken de route via de Oude Spoorbaan en de N446 aantrekkelijk’’ volgens Bob. Burgemeester en wethouders, VVD, CDA en ChristenUnie/SGP waren al langer voorstander van die hogere maximumsnelheid, de nieuwe collegepartij D66 maakte maandagavond laat de draai. Angst voor de Leidse dreigementen – voorstander van de ringweg inclusief 70 km op de Oude Spoorbaan – weegt voor de Democraten zwaarder dan eerder geuite duurzaamheidsprincipes.

,,D66 laat zich afserveren door Leiden en levert zijn geloofwaardigheid in’’, zo betoogde Bob Vastenhoud. ,,Als Leiderdorp de rug recht houdt, moet Leiden wel met ons in gesprek. Zij laten het project niet klappen.’’ De Leidse dreiging om Leiderdorp miljoenensteun te onthouden als 50 km/per uur de maximumsnelheid betitelde Bob als bluf.

Na de ‘bedroevende stemming’ (Vastenhoud) ging de GroenLinks-fractie nog wel mee in een motie van D66 om de pijn voor omwonenden wat te verzachten. Er komen plaatselijk lagere geluidsschermen langs het tracé dan gepland en ook het asfalt wordt zo ‘stil’ mogelijk. Bob Vastenhoud: ,,GroenLinks is voorstander van de LRN als noodzakelijke ontsluiting van Leiden, maar niet tegen elke prijs. Nu echter de maximumsnelheid van 70 km/per uur vaststaat, denken we graag constructief mee over hoe de weg vervolgens op de best mogelijke manier tot stand komt.’’

Leidse Ring Noord - CDA Standpunt

CDA CDA GroenLinks D66 Leiderdorp 28-11-2019 20:44

Op maandag 18 november zou de Leiderdorpse Gemeenteraad het aangepaste kaderbesluit voor de Leidse Ringweg Noord bespreken. Zoals bekend, brak de LPL met de coalitie bij de start van de vergadering en zagen de wethouders zich gedwongen op te stappen. Het kaderbesluit kon daarom niet inhoudelijk worden behandeld. Waarom is 70 km p/u beter dan 50km p/u? CDA Leiderdorp heeft –samen met de VVD– gezocht naar een compromis. Een compromis in het belang van alle Leiderdorpers. Een compromis met geluidsmaatregelen, zicht op de polder en één die ervoor zorgt dat de weg snel wordt gerealiseerd. We hebben daarom een amendement ingediend dat garandeert dat geluidsschermen niet hoger worden dan 1,25m langs de Dijkwacht, waarmee zicht op de polder blijft behouden. Door middel van bijv. geluidsreducerend wegdek kan worden voldaan aan de wettelijke normen. Wij denken dat 70km p/u met geluidsmaatregelen en zicht op de polder een betere oplossing is dan een 50km-weg zonder geluidsmaatregelen. Bij een 50km-variant is de kans op geluidsoverlast immers zeer groot. Er wordt nu al veel te snel gereden op de weg en met de verdubbeling van de rijbanen zal de kans hierop niet afnemen. Daarnaast wil je de weg zo aantrekkelijk mogelijk houden, zodat het verkeer niet dwars door het dorp gaat. Waarom de ringweg? CDA Leiderdorp wil –net als de andere partijen– dat het verkeer zoveel mogelijk om ons dorp heen rijdt. De Leidse Ringweg Noord is dus een goede zaak voor Leiderdorp. Het verkeer gaat anders via de Engelendaal dwars door ons dorp. De weg moet snel worden gerealiseerd. Leiden zet Leiderdorp onder druk om de overeenkomst met 70km p/u in stand te houden. Het was oorspronkelijk immers 80km p/u. Deze Leidse druk helpt niet, maar het is wel zo dat Leiden de weg grotendeels betaalt (28mio), want de bijdrage van Leiderdorp is slechts 3,5mio. We zullen dus een compromis moeten vinden wat ook in de Leidse gemeenteraad kan worden aangenomen. Wat is het tracé door Leiderdorp? Het kaderbesluit valt voor Leiderdorp in twee delen uiteen: (1) Kruising Engelendaal/Oude Spoorbaan Diverse verbeteringen bij deze kruising, o.a. een fietstunnel onder de Engelendaal, een breder fietspad en geluidsschermen voor de Driegatenbrug en Buitenhof. (2) Oude Spoorbaan tot rotonde N445/N446 Verbreding van de weg tot 2x2 rijstroken en snellere rotondes. De voorgestelde snelheid is 70km. Geen vertraging voor Driegatenbrug CDA Leiderdorp hecht grote waarde aan de snelle realisatie van de Leiderdorpse delen van de Leidse Ring Noord. Waarbij de aanpak van de aansluiting Engelendaal, met een betere aansluiting voor langzaam verkeer en geluidsbescherming voor de woningen bij de Driegatenbrug een hele hoge prioriteit hebben. Met succes heeft het CDA in de informatieavonden gepleit dat de realisatie in Leiderdorp niet het sluitstuk van het project Leidse Ring Noord zou worden. De Engelendaal staat nu zelfs voorop in de volgorde van realisatie. Wij willen niet dat dit vertraging gaat oplopen. Dat is niet in het belang van de bewoners aan de Driegatenbrug en langs de Engelendaal. Wat is belangrijk bij de Oude Spoorbaan? De meeste aandacht is uitgegaan naar de inspanning aan de Oude Spoorbaan. Waar moet de Leidse Ringweg Noord aan voldoen? · Goede doorstroming Het moet voor automobilisten aantrekkelijk zijn om voor de Leidse Ring Noord te kiezen. In ieder geval aantrekkelijker dan een route via de Engelendaal. Daarom is het van belang dat de weg sneller is en ook voorspelbaar qua tijdsduur. Automobilisten moeten zonder na te denken voor de ringweg kiezen. · Geluidsbescherming Het is van belang voor de inwoners langs de route dat er geluidsmaatregelen worden genomen. Dit kan met stil asfalt, geluidsschermen enzovoort. Als dat niet voldoende is, kunnen er ook maatregelen op maat bij de woningen worden geregeld. · Zicht op de polder Leiderdorp kent de slogan ‘Kloppend hart tussen land en stad’. We willen graag zo goed mogelijk zicht houden op de polder. In de pers en commentaren lijkt de discussie nu alleen te gaan over 50 of 70km. Bij CDA Leiderdorp gaat het erom wat nodig is om Leiderdorp te beschermen tegen meer verkeer. Wij verwachten dat de Leidse Ring Noord vanaf de Zijlbrug niet alleen betekent twee rijbanen erbij, maar eindelijk ook goede geluidsbescherming voor de bewoners rond de Driegatenbrug en dat de geluidsbescherming voor de Dijkwacht de weg en de koplampen van de auto’s uit het zicht houdt, maar tevens bijdraagt aan zicht op de polder voor bewoners, fietsers en wandelaars. En daarbij verwachten wij dat de projectgroep en ons college volledig verantwoordelijkheid nemen en dat waar nodig zelfs aanpassingen en geluidsisolatie in en aan woningen worden gerealiseerd. Samenvattend Het CDA was tegen het oorspronkelijke plan waar werd gesproken over 2m hoge schermen. Wij willen maximaal 1,25m hoge geluidsschermen langs de Dijkwacht tot het ovaal. Hierdoor garandeer je zicht op de polder. De geluidsdeskundigen hebben aangegeven dat er oplossingen mogelijk zijn om de bewoners voldoende geluidsbescherming te geven bij 1,25m. Als de wethouder dit kan garanderen, dan is de 70km p/u voor ons acceptabel en draagt dit bij aan de aantrekkelijkheid voor automobilisten om Leiderdorp heen te rijden. Dit is de inzet via ons amendement wat vraagt om maximaal 1,25m geluidsschermen langs de Dijkwacht. We denken ook dat we hier uiteindelijk ook een betere oplossing bieden dan een 50km weg. Bij deze snelheid zullen er immers geen geluidsschermen worden geplaatst en is de kans op geluidsoverlast door te snel rijdende automobilisten zeer waarschijnlijk. Hoe nu verder? Er zijn nu nieuwe coalitieonderhandelingen tussen LPL, D66, GroenLinks en PvdA. De verwachting is uitgesproken dat het nieuwe college midden december kan worden geïnstalleerd. Daarna zal de Leidse Ringweg Noord opnieuw op de agenda staan. We hopen en verwachten dat het nieuwe college zo slim is om al tijdens de onderhandelingen contact te zoeken met Leiden en indien nodig de Provincie. Alleen met goede regionale samenwerking is een oplossing mogelijk en kunnen in ieder geval de (geluids)verbeteringen aan de kruising Engelendaal/Driegatenbrug snel worden gerealiseerd.

Een nuttige ronde door de Buitenhof. ...

D66 D66 Leiderdorp 19-01-2019 12:01

Een nuttige ronde door de Buitenhof. Een goed gesprek gehad met bewoners op de Cor Gordijnsingel, vanwege veel sluipverkeer, maar ook de Van der Havelaan en het verkeer rond de Hobbit & ‘t Bolwerk. Volgende week staat het Oude Dorp op het programma. Ook via de e-mail worden veel suggesties doorgegeven, bedankt! 🚘 🚲🚶🏼‍♂️

Oog voor veiligheid op fietspad Zijlbrug | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks D66 Leiderdorp 18-09-2018 00:00

GroenLinks prikkelt wethouder met ‘vreemde’ motie

Als het goed is kunnen fietsers die de Zijlbrug over moeten binnenkort weer wat rustiger slapen. Met een motie in de achterzak prikkelde ons GroenLinks-raadslid Jeannette Hofman-Züter wethouder Willem Joosten maandagavond in de gemeenteraadsvergadering tot mooie beloftes. Hij zei zijn uiterste best te doen om de veiligheid van fietsers op het dubbel drukke fietspad te garanderen.

Na die toezegging van de wethouder bracht GroenLinks de ‘motie vreemd aan de orde van de dag’ – over urgente onderwerpen – uiteindelijk niet in stemming. Met slechts steun van de collega’s van D66 zou die het toch niet halen en Jeannette had haar punt gemaakt. Haar pleidooi voor passende maatregelen om fietsers veilig over de Zijlbrug te helpen kreeg veel bijval, ook van wethouder Joosten. Hij overlegt regelmatig met zijn Leidse collega Martine Leeuwis over de overvolle verbinding tussen beide gemeentes. Ook heeft Leiderdorp ter hoogte van de LOI inmiddels een bypass voor fietsers laten aanleggen. Dat was voor de meeste partijen voldoende om de GL-motie overbodig te noemen.

Helemaal gerust is onze fractie overigens nog niet, vandaar ook de druk op de ketel. ,,We willen niet wachten tot er ongelukken gebeuren’’, zo verklaart Jeannette haar initiatief. Andere gemeenteraadsleden gaven toe dat zij de gevolgen van de halvering van het aantal fietspaden over de Zijlbrug hadden onderschat. Jeannette: ,,Leiderdorpers delen mij hun zorgen over de knelpunten aan beide kanten van het fietspad mee. Wij zijn er geen voorstander van om fietsers de auto in te jagen, dus ijveren wij op veiligheid voor alle weggebruikers.’’

D66 Leiderdorp heeft vragen aan het ...

D66 D66 Leiderdorp 14-03-2018 10:24

D66 Leiderdorp heeft vragen aan het college gesteld over het nieuwe voorstel voor de Leidse Ring Noord. We maken ons zorgen over de inpassing van het gewijzigde ontwerp. D66 wil een goed ingepaste rondweg. Lees onze standpunten op https://leiderdorp.d66.nl/standpunt-over/goede-doorstroming/ Stem op 21 maart D66!

Het is #complimentendag ! D66 ...

D66 D66 Leiderdorp 01-03-2018 14:08

Het is #complimentendag ! D66 complimenteert vandaag alle vrijwilligers. Een speciale vermelding voor de vrijwilligers van Vereniging IJssport Leiderdorp, die toch maar weer mooi als eerste in de regio de ijsbaan open hadden! Goed gedaan! Wie wil jij complimenteren? Tag ze hieronder.

De Leidse Ringweg-Noord is ...

D66 D66 Leiderdorp 23-02-2018 15:40

De Leidse Ringweg-Noord is essentieel om doorgaand verkeer van en naar Leiden van de wegen in onze bebouwde kom te houden. D66 wil dat deze ringweg goed wordt ingepast, zodat overlast voor omwonenden beperkt blijft. Lees onze standpunten op https://leiderdorp.d66.nl/standpunt-over/goede-doorstroming/

Voor D66 Leiderdorp staat de auto ...

D66 D66 Leiderdorp 22-02-2018 13:12

Voor D66 Leiderdorp staat de auto niet op nummer 1. Bij de inrichting van de wegen binnen de bebouwde kom wordt vooral rekening gehouden met de kwetsbare verkeersdeelnemers, zeker in de buurt van scholen. Lees hier onze standpunten over verkeersveiligheid: https://leiderdorp.d66.nl/standpunt-over/fietsen/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.