Nieuws van ChristenUnie in Utrechtse Heuvelrug inzichtelijk

6 documenten

fietspad Traay Driebergen – Austerlitz

ChristenUnie ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 08-05-2019 09:08

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1275823/507362/dbg tunneltje verlengde traaij.jpgEr ligt een voorstel om het fietspad van Driebergen naar Austerlitz te verbreden. Dit betekent ook dat het karakter van het fietspad wijzigt van recreatief naar utilitair.

En dat betekent weer dat in herfst en winter van tijd tot tijd blad en sneeuw wordt geruimd. Voor de fietsers naar Amersfoort een hele verbetering. De realisatie gebeurt in samenwerking met de gemeente Zeist en met subsidie van de provincie Utrecht. Na enkele korte vragen werd het goedgekeurd als hamerstuk. Ook de CU fractie steunt dit project van harte.

Renovatie Amersfoortseweg Doorn

ChristenUnie ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 07-03-2019 11:52

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1272039/507362/Amerfoortseweg Doorn.JPGEen volle raadszaal luisterde op maandagavond 18 februari naar de reacties van inwoners en ondernemers op de voorstellen voor herinrichting van het bovenste deel van de Amersfoortseweg in Doorn. Thema’s waren vooral het terugdringen van de snelheid op de weg, de periode van renovatie, bereikbaarheid en goede communicatie.

Over het ontwerp van de nieuwe weg werden nauwelijks vragen gesteld. Door onze fractie is met name aandacht gevraagd voor een gedegen planning binnen een af te spreken periode en heldere omleidingsroutes. Daarbij bleek onder andere dat de Maarnse grindweg vermoedelijk niet in aanmerking komt om als omleidingsroute vanuit Maarn te dienen. Ook hebben wij aandacht gevraagd om samenloop met werken aan de Kampweg te voorkomen. Kernpunt van de discussie was: Wanneer gaat de weg op de schop, al in april 2019 of begin 2020 zoals een groot deel van de ondernemers voorstellen om zeer forse omzetdalingen zoveel mogelijk te voorkomen? Wanneer de provincie de subsidie voor de fietsvoorzieningen tot volgend jaar wil verlengen is de kans zeer groot dat de renovatie naar begin volgend jaar wordt uitgesteld.

Hoop op minder vuurwerkoverlast komende jaarwisseling

ChristenUnie ChristenUnie CDA Utrechtse Heuvelrug 05-12-2018 16:07

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1235677/507362/Vuurwerk.jpgVorig jaar november hebben BVH, CU en Open aan de gemeenteraad een uitspraak gevraagd over het verminderen van vuurwerkoverlast. Het liefst wilden deze fracties een vuurwerkvrije gemeente. Daar was (op dat moment) geen draagvlak voor. Wel heeft bijna de gehele raad (uitgezonderd het CDA) de motie gesteund om in overleg met onze inwoners voor de komende jaarwisseling (2018-2019) vuurwerkvrije zones aan te wijzen.

Onlangs heeft de burgemeester een aantal plekken aangewezen, zoals op schoolpleinen, bij kinderboerderijen en rond verzorgingshuizen in de hele gemeente. Daarvoor heeft hij overleg gehad met veel mensen, waaronder de jeugd en mensen die vorig jaar overlast ervoeren. De CU is daar blij mee. Het is in elk geval een begin van het beperken van overlast voor mensen en dieren. Het is een uitdaging om ons daar ook allemaal aan te houden en niet onze BOA’s en wijkagenten met (nog) meer werk op te zadelen.

Flyeren in alle dorpen

ChristenUnie ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 24-02-2018 15:46

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1195172/507362/Flyeren in MaarnWe gaan flyeren in Utrechtse Heuvelrug! Doet u mee? Zaterdag 10 maart 2018: Amerongen: 10.00 - 11.30 uur; Overberg en Maarsbergen: 12.00 - 13.30 uur; Maarn 14.00 - 15.30 uur. Zaterdag 17 maart 2018: Doorn 10.00 - 11.30 uur;Driebergen 12.00 - 13.30 uur;Leersum 14.00 - 15.30 uur.

U kunt zich voor een dagdeel of dorp opgeven, via lydiaplat@utrechtseheuvelrug.christenunie.nl. Als u liever niet meedoet, steek het team dan een hart onder de riem door even langs te komen, vinden we leuk!

Plan en aanbesteding straatverlichting (vervolg)

ChristenUnie ChristenUnie VVD Utrechtse Heuvelrug 30-01-2018 19:54

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1184515/507362/SpaarlampWat zijn de standpunten van de Christen Unie ten opzichte van de plannen voor de vernieuwde straatverlichting?

Het is de bedoeling dat de nieuwe palen en het stroomnetwerk eigendom van de gemeente blijven. Plaatsing, onderhoud en beheer worden voor 15 jaar uitbesteed aan een uitvoerder. Dat kan tegen dezelfde jaarlijkse kosten als op dit moment. De beslissing die nu van de gemeenteraad wordt gevraagd gaat over de vormgeving van de aanbesteding en de randvoorwaarden daarbij.Zie ook de Nota Openbare Verlichting op de gemeente site

Vanuit de visie "verlichting waar het moet en duister waar het kan" staat de Christen Unie voor:

Bijdrage aan de verkeersveiligheid en sociale veiligheid door de openbare verlichting Beperking van lichthinder voor inwoners en de natuur Vermindering van het energiegebruik Zo veel mogelijk hergebruik van materialen Passende lantarenpalen bij de historische omgeving Daar waar nodig vereenvoudiging van beheer en onderhoud Een zo goed mogelijke verlichting tegen zo laag mogelijke kosten

Een groep bewoners heeft protest aangetekent tegen het in 2016 vastgestelde basis verlichtingsniveau. Dit is door de rechter verworpen. Aan de vaststelling van de nota is een uitgebreide testperiode met diverse afstanden tussen de palen en lichtniveaus in enkele straten in Doorn Noord voorafgegaan. Daarbij heeft ook het seniorenplatform zijn adviezen gegeven. De VVD wil echter alsnog het niveau in de hele gemeente verhogen. Daarvoor moeten honderden palen extra worden neergezet, met alle kosten van dien. De Christen Unie is van mening dat, als in de praktijk blijkt dat lichtniveau bijvoorbeeld rond verzorgingshuizen en andere plekken te laag is, het niveau voldoende kan worden bijgesteld met het computer systeem, waarmee de gemeente de lichtsterkte van de palen kan regelen.

De fractie van de ChristenUnie stelt voor dat er op de nieuwe palen geen wifi antennes worden geplaatst voor een toekomstig 5G netwerk. Een groep inwoners heeft aandacht gevraagd door de nadelen van dit soort wifi, zoals sterke korte golf electro magnetische straling. Onze voorkeur gaat er naar uit om de hele gemeente toegang tot internet te geven via een glasvezelkabel. In Doorn ligt dat er al.   Voor andere functies zijn de nieuwe lantarenpalen mogelijk wel geschikt, bijvoorbeeld voor het meten van de luchtkwaliteit, verkeersintensiteit en verkeersgeluid. De verzamelde data zullen goed moeten worden beveiligd en blijven eigendom van de gemeente.

Omdat er andere bekabeling voor nodig is, heeft de Christenunie het pleidooi voor laadstations in lantarenpalen gestaakt.  We gaan voor laadpalen die zowel een auto kunnen opladen als ontladen. Dat vraagt om andere technologie. Hiervoor loopt momenteel al een proef in de stad Utrecht

Ondertunneling Maarsbergen: Zwaar teleurgesteld door besluit Provinciale Staten.

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 Partij voor de Dieren Utrechtse Heuvelrug 31-03-2017 09:14

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1109719/507362/1010870.JPGZoals bekend heeft de BosBeek variant voor de ondertunneling in Maarsbergen de sterke voorkeur van de ChristenUnie fractie in de Utrechtse Heuvelrug en die van Provinciale Staten. De CU-fractie is dan ook zwaar teleurgesteld door het besluit van Provinciale Staten Utrecht op 13 maart 2017 om te kiezen voor de Westvariant.

Slechts 8 leden van ChristenUnie, SGP, Partij voor de Dieren en een lid van D66 stemden voor de BosBeek-variant. 41 Statenleden kozen voor de West variant met gesloten Tuindorpweg.  Ondanks alle inspanningen om de sterke punten van de BosBeek variant onder de aandacht te brengen, heeft het niet mogen baten. De Staten kozen voor de variant die op het oog de goodkoopste variant lijkt. Daarmee kiezen zij ook voor een open tunnelbak, die ruim baan geef aan het (zware) vrachtverkeer met tenminste vier rijstroken en opsluiting van de bewoners van de Engweg, die mogelijk ook nog een benzinestation voor hun deur krijgen.  Dick Karssen: "Een dag van diepe treurnis dat economie ver boven leefbaarheid wordt gesteld."

Op de site van de provinciale staten staat het verdere proces vermeld:

De volgende stap is het opstellen van een Provinciaal inpassingsplan (PIP). Dit is nodig om de variant uiteindelijk aan te kunnen leggen. Het proces om tot een PIP te komen ziet er grofweg als volgt uit:

Stap 1: voorontwerp Provinciaal inpassingsplan (PiP)

De eerste stap is gericht op een voorlopig ontwerp (VO) van de variant. Daarvoor worden onderzoeken verricht naar onder andere de ecologie, waterhuishouding, de opbouw van de bodem, de archeologie, de cultuurhistorie. Een VO is een detaillering van de voorkeursvariant en dat detailniveau is nodig om via de onderzoeken goed inzicht te krijgen in de gevolgen en de effecten van de variant. Die effecten worden doorgerekend aan de hand van de verfijnde ontwerpen. Met de resultaten van de onderzoeken wordt opnieuw bekeken of het VO verder aangepast moet worden om gevolgen te verzachten. Daarna kan het voorontwerp PIP afgerond worden. De onderzoeksperiode van de monitoring van de natuur bedraagt ten minste een volledig jaar, zodat alle seizoenen zijn gevolgd. De meeste onderzoeken kunnen parallel hieraan worden uitgevoerd. De totale doorlooptijd van alle onderzoeken bedraagt ca 1,5 jaar.

De gemeenteraad van Utrechtse Heuvelrug en ProRail worden in de gelegenheid gesteld een reactie uit te brengen op het VO. In deze periode kan een ieder via de inspraak reageren op het plan. Om iedereen in de gelegenheid te stellen zo goed mogelijk kennis te nemen van het plan, wordt aan het begin van de inspraakperiode een informatieavond georganiseerd.

Stap 2: ontwerp Provinciaal inpassingsplan (PIP)

De reacties worden betrokken bij het opstellen van het ontwerp-PIP. Daarna volgt een hoorzitting waarbij Provinciale Staten de gemeenteraad van Utrechtse Heuvelrug hoort. Vervolgens wordt het ontwerp-PIP ter inzage gelegd, waarbij de mogelijkheid bestaat voor eenieder om zienswijzen in te dienen.

Stap 3: vaststelling Provinciaal inpassingsplan (PIP)

De zienswijzen worden betrokken bij het opstellen van het vast te stellen Provinciaal inpassingsplan (PIP). Iedereen kan over het voorgenomen besluit inspreken bij de Provinciale Staten vergadering.

De provincie Utrecht heeft de regie over het ruimtelijk planvormingsproces. Dat neemt niet weg dat de voorgaande stappen in het PIP proces worden voorbereid via een intensieve samenwerking op ambtelijk en bestuurlijk niveau door de projectpartners. De projectgroep bereidt het ambtelijk voor, waarna de stuurgroep (bestaande uit bestuurders van de provincie, ProRail en de gemeente) een besluit neemt over de te nemen stappen. Na instemming door de stuurgroep, nemen Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten besluiten over de te nemen stappen. Naar verwachting zal deze hele procedure ca 2 jaar duren.

Vervolgstappen tot en met uitvoering

Na het vaststellen van het Provinciaal inpassingsplan worden kabels en leidingen verlegd en de vergunningsprocedures doorlopen. Als de gronden zijn verworven en de procedures doorlopen, kan de aanbesteding starten. De gecontracteerde aannemer kan daarna starten met de bouw van de variant.

Informatie en inspraak

Gedurende het hele traject van voorbereiding zijn er diverse wettelijke inspraakmomenten. Omwonenden en belanghebbenden worden hierover rechtstreeks geïnformeerd. Daarnaast organiseren de Provinciale Staten op daarvoor geschikte momenten bijeenkomsten om inwoners en andere belangstellenden te informeren over het project.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.