Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug over D66 inzichtelijk

7 documenten

De maximum snelheid verlagen op alle provinciale wegen?

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 28-01-2020 17:53

Vorig week werd er in Doorn een symposium over het verkeer in onze provincie gehouden. Een van de sprekers was Gedeputeerde Arne Schaddelee. Op de website van RTV Utrecht verscheen een artikel met een uitspraak van de Gedeputeerde die bij mij vragen oproept: “Het liefst had ik vanmiddag een prachtig masterplan gepresenteerd om in de hele provincie de snelheid te verlagen vanaf morgen”. Laat ik vooraf duidelijk zijn; ik ben niet per definitie vanuit D66 tegen een verlaging. Echter, ik meen dat wij in het coalitieakkoord in de Provincie hebben afgesproken maatwerk te willen toepassen. Bovendien vraag ik mij af wat nu nog mijn rol als Statenlid is, als de Gedeputeerde blijkbaar al zijn politieke lijn heeft bepaald.

Het is des te opmerkelijker dat de Gedeputeerde nu met deze uitspraak komt. Vorige week tijdens de Commissie Milieu & Mobiliteit hebben wij uitgebreid gesproken over het verkeer in onze provincie. In de mobiliteitsprogramma’s werden de concrete plannen voor de komende jaren toegelicht. Nergens lees ik dat de maximum snelheid voor automobilisten op alle provinciale wegen moet worden verlaagd. Opmerkelijk dat de Gedeputeerde dat een week later wel stelt, en dan nog niet eens voor de mensen die hierover mogen beslissen.

Volgens mij voelt hij zelf ook wel nattigheid dat hij mogelijk voor zijn beurt spreekt. Enkele dagen na zijn uitspraak verscheen er een column van zijn hand op de website van de Provincie waar hij het een en ander probeerde te nuanceren. Is de Gedeputeerde bevraagt door de andere Gedeputeerden of hebben ambtenaren hem gezegd dat hij dat echt niet zo stellig kan zeggen dat op alle provinciale wegen de snelheid naar 60 km per uur moet worden teruggebracht? Er zitten namelijk nogal wat haken en ogen aan. Het is maar de vraag of dit in alle situaties het beste is voor de veiligheid en de doorstroming.

In het coalitieprogramma ‘Nieuwe energie voor Utrecht’ wordt ook met geen woord gerept over een generieke maatregel om de snelheid te verlagen. Hier komt dan ook de rol van Statenleden om de hoek kijken om te controleren of Gedeputeerde Staten wel correct het vastgesteld beleid uitvoeren. Reden voor D66 om schriftelijke vragen over het onderwerp te stellen: https://www.stateninformatie.provincie-utrecht.nl/documenten/Schriftelijke-vragen-art-47/2020

Ik zal hier niet alle vragen herhalen maar als automobilisten maar 60 km per uur in de toekomst mogen, dan geldt dat ook voor het openbaar vervoer. Bussen zullen dus langzamer moeten gaan rijden. Daarnaast kunnen er onduidelijke situaties ontstaan op provinciale wegen die aansluiten op wegen in andere provincies. Gaan die ook de snelheid terugbrengen naar 60 km per uur? Ik hoor ook mensen zeggen dat zij met 80 km per uur veel geconcentreerder rijden dan met 60 km. Ze vinden zelf dat ze beter opletten. Ik ben geen verkeerskundige en laat mij dan ook graag door onderzoek en studie vertellen wat wijsheid is. De Gedeputeerde heeft dat inmiddels ook toegezegd. Hij wil nu onderzoeken wat het effect is van het verlagen van de snelheid.

Het College van B&W van de gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft voor de uitspraken van de Gedeputeerde een verzoek bij de Provincie ingediend om op het tracé tussen Doorn en Driebergen op de N225 maatwerk te leveren en de snelheid hier van 80 naar 60 km terug te brengen. Het argument is dat er nogal wat bochten in de weg zitten, er veel zijwegen zijn en er fietsers (kinderen) de weg moeten oversteken. Ik hoop dat de gemeente Utrechtse Heuvelrug niet op de studie van de Gedeputeerde hoeft te wachten op om alle provinciale wegen de snelheid naar 60 km terug te brengen. Laten we gewoon doen, wat we afgesproken hebben, en dat is maatwerk leveren. 60 km per uur waar 60 moet en 80 km per uur waar 80 kan. Intussen ben ik erg benieuwd naar de antwoorden op mijn schriftelijke vragen.

Erwin Kamp

D66 Statenlid Provincie Utrecht

Vragen over (tijdelijke) maatregelen fietsveiligheid Donderbergrotonde

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 04-11-2019 18:01

Onlangs is door de provincie de eindrapportage van het onderzoek rondom de Donderbergrotonde in Leersum openbaar gemaakt. Uit dit rapport blijkt dat er wordt verwacht dat het verkeer de komende 10 jaar toe zal nemen en dat dit gevolgen zal hebben voor zowel fietsveiligheid als de verkeersdoorstroming.

Een belangrijke conclusie van het rapport is dat de bypass (zoals in 2011 ontworpen) geen oplossing is voor de huidige problematiek.  Deze oplossing is nadelig voor het fietsverkeer en zal tijdens de avondspits de wachtrijen niet kunnen oplossen. De fractie van D66 is tevreden met deze conclusie, die ook aansluit bij de wens van onze inwoners.

Er wordt nu naar drie andere varianten gekeken:

Verkeersregelinstallatie met fietsoversteken Verkeersregelinstallatie met fietstunnel Turborotonde met fietstunnel

De fractie van D66 zal in de raadsvergadering van komende donderdag een aantal vragen stellen over de drie varianten en de vervolgprocedure, waarbij voor ons de belangrijkste vraag is welke tijdelijke maatregelen er worden genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Is de Gemeente Utrechtse Heuvelrug betrokken bij het verdere onderzoek naar de verschillende varianten? Heet het College nu al voorkeur voor één van de drie varianten? Worden de inwoners van onze gemeente ook betrokken bij de keuze voor een van de drie varianten? Wanneer kan de besluitvorming over de toekomstige vormgeving van de rotonde Donderberg verwacht worden? Welke tijdelijke maatregelen worden er in de tussentijd genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren? Op welke manier worden de inwoners bij het kiezen van de tijdelijke maatregelen betrokken?

Vragen over de verkeersveiligheid in de gemeente

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 15-05-2019 16:12

D66 zet de fiets centraal. Dat betekent: goede, aantrekkelijke, maar bovenal veilige fietsroutes. Zeker om en nabij scholen. Over veilige fietsroutes van en naar scholen maken wij ons zorgen.

Van 8 tot 23 april kon iedereen een gevaarlijke verkeerssituatie melden bij het Meldpunt Onveilig Verkeer. In totaal werden er 110 meldingen gedaan van gevaarlijke situaties binnen de gemeente Utrechtse Heuvelrug, waarvan 27 binnen een straal van 500 meter van een basisschool. De gemelde situaties hebben vooral betrekking op de veiligheid van fietsers en op te hard rijdende automobilisten.

Omdat dit ons zorgen baart, stelt onze fractie onderstaande vragen op de raadsvergadering van 16 mei vragen over de verkeersveiligheid in de gemeente. We willen weten of wethouder Boonzaaijer zich in de meldingen herkent en wat hij eraan gaat doen.

1. In hoeverre beschouwt u de uitkomsten representatief voor de gemeente Utrechtse Heuvelrug? 2. Gaat u deze uitkomsten bespreken in het Verkeersberaad? 3. Welke acties gaat u uitvoeren om de verkeersonveiligheid bij scholen terug te dringen? 4. Gaat het u in gesprek met de provincie in gesprek over een mogelijke gezamenlijke aanpak? 5. Wat heeft het College van de Raad nodig om ervoor te zorgen dat de verkeersveiligheid binnen onze gemeente, en dan met name bij scholen, verbetert?

Zie ook: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1912243/

Inmiddels heeft de wethouder beantwoord en kunnen hier ingezien worden. Bij de beantwoording van de vragen heeft wethouder Boonzaaijer toegezegd:

dat het in de raad gegeven antwoord schriftelijk aan de raad wordt toegestuurd, uitgebreid met kaartje (zie bijlage) en dat de uitkomsten en de analyse van de meldingen te zijner tijd met de raad worden gedeeld

Herinrichting Amersfoortseweg opnieuw op langere baan?

D66 D66 VVD Utrechtse Heuvelrug 20-03-2019 06:30

De verkeersproblematiek en daaraan gerelateerde herinrichting van de Amersfoortseweg is een langlopende kwestie. Metingen in het voorjaar van 2016 bevestigden een flinke toename van met name het vrachtverkeer op deze weg. Dat was aanleiding voor de fracties van D66 en VVD het college te verzoeken de renovatie, die gepland stond voor 2018, te vervroegen en vóór de oplevering van de nieuwe Kameleon (in 2017) te laten plaats vinden. Een motie hierover kreeg destijds voldoende steun.

Toch heeft het nog 2,5 jaar geduurd voor de gemeenteraad van, inmiddels een nieuwe, wethouder een raadsvoorstel toegestuurd kreeg. De fractie van D66 heeft de afgelopen jaren veel gesproken met de aanwonenden van de weg en diverse malen aandacht gevraagd voor de voortgang van de herinrichting, de overlast van het vracht- en hardrijdend verkeer  en een veilige oversteek en fietspad richting basisschool de Kameleon. We zijn er  blij mee dat op de raadsvergadering van 4 april nu eindelijk wordt besloten over de renovatie en kunnen volmondig instemmen met de voorgestelde uitvoering en financiering. We betreuren het echter dat het allemaal zo lang heeft geduurd en kunnen ons goed voorstellen dat de vertraging van de afgelopen jaren voor veel frustratie en verlies aan vertrouwen bij  de inwoners heeft gezorgd.

Wanneer wordt er gestart?

Dat is aan het college. In de toelichting bij het raadsvoorstel is een vervolgtraject genoemd: eind april 2019 starten, zodat het project voor de bouwvak afgerond zou moeten zijn. Wethouder Boonzaaijer gaf echter tijdens de oordeelvormende vergadering van 14 maart al aan dat in het voorstel weliswaar deze planning genoemd staat, maar dat deze niet haalbaar is. Onzorgvuldig en lastig te begrijpen waarom deze planning in eerste instantie wel in het voorstel is opgenomen. Teleurstellend ook. Vooral omdat in dezelfde vergadering werd gezegd dat het meest realistische scenario nu “na de winter” is, dus pas in 2020.

De D66 fractie zou graag zien dat de wethouder nog eens met aanwonenden, basisschool, Doornse ondernemers en andere belanghebbenden om de tafel gaat om de bekijken wat er voor nodig/mogelijk is om toch dit jaar nog te starten met dit lang verwachte project dat essentieel is voor de leefbaarheid voor omwonenden en de verkeersveiligheid van de basisschoolleerlingen.

D66 ondersteunt petitie voor aanleg fietstunnel bij Donderbergrotonde in Leersum

D66 D66 CDA Utrechtse Heuvelrug 01-04-2018 18:55

Op 26 maart jl. zijn inwoners van Leersum, onder andere verenigd in het Dorpsnetwerk Leersum, de lokale scholen, de Fietsersbond en regionale fietsclubs, een petitie gestart voor de aanleg van een fietstunnel en tegen de aanleg van een bypass (extra autorijbaan) bij de Donderberg rotonde. D66 ondersteunt deze petitie van harte en verschillende raadsleden van onze afdeling tekenden al voor dit initiatief. De opstellers van de petitie willen geen bypass omdat dit de oversteek van fietsers over de N226 (waaronder veel schooljeugd) veel gevaarlijker maakt doordat zij drie rijbanen moeten oversteken.

Fietsers hebben in de toekomst bij de aanleg van een bypass geen voorrang meer. Bovendien zijn zij van mening dat een bypass de doorstroming van het verkeer niet oplost, een fietstunnel wel. Een ongelijkvloerse kruising voor de Donderbergrotonde wordt aanbevolen door CROW, een onafhankelijk kenniscentrum voor o.a. infrastructuur, verkeer. De petitie sluit met het verzoek aan de Provincie Utrecht om een eenvoudige tunnel aan te leggen voor fietsers en voetgangers. Eerder werd al een door D66 ingediende motie voor een onderzoek naar de aanleg van de fietstunnel door de gemeenteraad in februari dit jaar aangenomen. Wethouder Henk Veldhuizen (CDA) zegde daarbij toe de gemeenteraad voor 2 april 2018 te informeren over de uitkomsten van het overleg met de Provincie. U zult begrijpen dat D66 net zoals de opstellers van de petitie benieuwd zijn naar de uitkomsten ervan. Wij roepen iedereen op die nog niet heeft getekend en voor de aanleg van een fietstunnel te zijn de petitie op deze link te ondertekenen: https://petities.nl/petitions/donderbergrotonde-leersum-geen-bypass-maar-een-fietstunnel?locale=nl

Ondertekenen kan nog tot 30 april 2018!

#UHkiest #stemD66

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 19-03-2018 09:03

Voorwoord lijsttrekker  In 1996 ben ik lid geworden van D66 om een actieve bijdrage te leveren aan de lokale politiek. Waarom D66? Met name vanwege het belang dat D66 hecht aan een duurzame samenleving en vanwege het vertrouwen op de eigen kracht van mensen. Net als D66 wil ik de wereld om mij heen tegemoet treden met respect en mededogen. Dat geldt voor de mensen om ons heen en voor onze omgeving. De aarde is niet van ons en dus geen gebruiksartikel.

Onze inwoners hebben veel kracht. Iedere inwoner heeft kennis en ervaring die van grote waarde is. Voorbeelden als De Binder, De Twee Marken en de Cultuurhoek laten zien dat inwoners zelf graag verantwoordelijkheid nemen. Hiervan moeten we nog veel meer gebruik gaan maken. De gemeente moet veel meer loslaten. Veel minder gedoe voor inwoners om iets voor elkaar te krijgen. Veel minder regelen vanuit Doorn, meer in de dorpen.

D66 zet klimaat op 1. Er zijn al veel duurzaamheidsinitiatieven opgestart. Dat is mooi om te zien en helpt ons op weg naar een klimaatneutrale gemeente in 2030. Er gebeurt veel en daarvoor alle lof. Maar het gaat te langzaam. We moeten echt versnellen. Versnellen in bijvoorbeeld veel meer nul-op-de-meter woningen, versnellen in het uitvoeren van alle geplande fietsprojecten (inclusief het fietspad van de toekomst), versnellen in het opwekken van energie op alle gemeentelijke gebouwen (inclusief scholen en sportaccommodaties), versnellen in het verder stappen zetten in afvalscheiding, versnellen in het neerzetten van meer laadpalen in de openbare ruimte. En nog veel meer, samen met inwoners, woningcorporaties, ondernemers en maatschappelijke organisaties.

D66 heeft zich in de afgelopen jaren enorm ingezet voor het onderwijs. Samen met alle betrokkenen hebben we veel bereikt: bijvoorbeeld de nieuwbouw van het Revius en de Kameleon in Doorn. En we blijven investeren, bijvoorbeeld in de Zonheuvel in Driebergen en de twee scholen in Maarn. En er is nog veel te doen. Alle kinderen 3 uur per week gym en alle scholen een fris binnenklimaat. Op alle scholen een conciërge. En elk kind moet ook in de komende jaren met de fiets veilig naar een school in de buurt kunnen. D66 blijft ook in de komende jaren uw onderwijspartij.

Mijn droom is om van onze gemeente de mooiste gemeente van Nederland te maken. Dat is mijn ambitie. En de gemeente kan veel, maar in mijn ogen is de gemeente geen geluksfabriek. We kunnen niet alles blijven doen wat we altijd hebben gedaan. We vertrouwen op uw kennis, initiatief en kracht.

Hugo Prakke – Lijsttrekker D66 Utrechtse Heuvelrug

 

Ondertunneling Maarsbergen: Zwaar teleurgesteld door besluit Provinciale Staten.

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 Partij voor de Dieren Utrechtse Heuvelrug 31-03-2017 09:14

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1109719/507362/1010870.JPGZoals bekend heeft de BosBeek variant voor de ondertunneling in Maarsbergen de sterke voorkeur van de ChristenUnie fractie in de Utrechtse Heuvelrug en die van Provinciale Staten. De CU-fractie is dan ook zwaar teleurgesteld door het besluit van Provinciale Staten Utrecht op 13 maart 2017 om te kiezen voor de Westvariant.

Slechts 8 leden van ChristenUnie, SGP, Partij voor de Dieren en een lid van D66 stemden voor de BosBeek-variant. 41 Statenleden kozen voor de West variant met gesloten Tuindorpweg.  Ondanks alle inspanningen om de sterke punten van de BosBeek variant onder de aandacht te brengen, heeft het niet mogen baten. De Staten kozen voor de variant die op het oog de goodkoopste variant lijkt. Daarmee kiezen zij ook voor een open tunnelbak, die ruim baan geef aan het (zware) vrachtverkeer met tenminste vier rijstroken en opsluiting van de bewoners van de Engweg, die mogelijk ook nog een benzinestation voor hun deur krijgen.  Dick Karssen: "Een dag van diepe treurnis dat economie ver boven leefbaarheid wordt gesteld."

Op de site van de provinciale staten staat het verdere proces vermeld:

De volgende stap is het opstellen van een Provinciaal inpassingsplan (PIP). Dit is nodig om de variant uiteindelijk aan te kunnen leggen. Het proces om tot een PIP te komen ziet er grofweg als volgt uit:

Stap 1: voorontwerp Provinciaal inpassingsplan (PiP)

De eerste stap is gericht op een voorlopig ontwerp (VO) van de variant. Daarvoor worden onderzoeken verricht naar onder andere de ecologie, waterhuishouding, de opbouw van de bodem, de archeologie, de cultuurhistorie. Een VO is een detaillering van de voorkeursvariant en dat detailniveau is nodig om via de onderzoeken goed inzicht te krijgen in de gevolgen en de effecten van de variant. Die effecten worden doorgerekend aan de hand van de verfijnde ontwerpen. Met de resultaten van de onderzoeken wordt opnieuw bekeken of het VO verder aangepast moet worden om gevolgen te verzachten. Daarna kan het voorontwerp PIP afgerond worden. De onderzoeksperiode van de monitoring van de natuur bedraagt ten minste een volledig jaar, zodat alle seizoenen zijn gevolgd. De meeste onderzoeken kunnen parallel hieraan worden uitgevoerd. De totale doorlooptijd van alle onderzoeken bedraagt ca 1,5 jaar.

De gemeenteraad van Utrechtse Heuvelrug en ProRail worden in de gelegenheid gesteld een reactie uit te brengen op het VO. In deze periode kan een ieder via de inspraak reageren op het plan. Om iedereen in de gelegenheid te stellen zo goed mogelijk kennis te nemen van het plan, wordt aan het begin van de inspraakperiode een informatieavond georganiseerd.

Stap 2: ontwerp Provinciaal inpassingsplan (PIP)

De reacties worden betrokken bij het opstellen van het ontwerp-PIP. Daarna volgt een hoorzitting waarbij Provinciale Staten de gemeenteraad van Utrechtse Heuvelrug hoort. Vervolgens wordt het ontwerp-PIP ter inzage gelegd, waarbij de mogelijkheid bestaat voor eenieder om zienswijzen in te dienen.

Stap 3: vaststelling Provinciaal inpassingsplan (PIP)

De zienswijzen worden betrokken bij het opstellen van het vast te stellen Provinciaal inpassingsplan (PIP). Iedereen kan over het voorgenomen besluit inspreken bij de Provinciale Staten vergadering.

De provincie Utrecht heeft de regie over het ruimtelijk planvormingsproces. Dat neemt niet weg dat de voorgaande stappen in het PIP proces worden voorbereid via een intensieve samenwerking op ambtelijk en bestuurlijk niveau door de projectpartners. De projectgroep bereidt het ambtelijk voor, waarna de stuurgroep (bestaande uit bestuurders van de provincie, ProRail en de gemeente) een besluit neemt over de te nemen stappen. Na instemming door de stuurgroep, nemen Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten besluiten over de te nemen stappen. Naar verwachting zal deze hele procedure ca 2 jaar duren.

Vervolgstappen tot en met uitvoering

Na het vaststellen van het Provinciaal inpassingsplan worden kabels en leidingen verlegd en de vergunningsprocedures doorlopen. Als de gronden zijn verworven en de procedures doorlopen, kan de aanbesteding starten. De gecontracteerde aannemer kan daarna starten met de bouw van de variant.

Informatie en inspraak

Gedurende het hele traject van voorbereiding zijn er diverse wettelijke inspraakmomenten. Omwonenden en belanghebbenden worden hierover rechtstreeks geïnformeerd. Daarnaast organiseren de Provinciale Staten op daarvoor geschikte momenten bijeenkomsten om inwoners en andere belangstellenden te informeren over het project.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.