Nieuws van politieke partijen in Woerden inzichtelijk

20 documenten

Bomen Excercitieveld voorlopig behouden

D66 D66 Woerden 25-07-2020 09:07

Al enkele maanden wordt er in de gemeenteraad gesproken over de bomen op het Excercitieveld. Wat is er nou aan de hand?

Een paar jaar geleden is via een enquête onder alle Woerdenaren besloten dat het Excercitieveld bij een renovatie het romantische beeld, met aan beide kanten van de weg een rij bomen, moet behouden. In maart dit jaar werd de raad echter geïnformeerd dat het college van plan was voorlopig een enkele rij bomen terug te plaatsen om zo de optie voor een parkeergarage onder het veld te behouden. Dit was tegen het zere been van de raad in, en ook niet afgesproken. Er zou een dubbele rij bomen komen was de afspraak.

Dit was voor partijen reden om andere voorstellen in te dienen. Zowel voor het terug planten van een dubbele rij bomen, maar ook voor het behoud van de huidige bomen. Want bij de renovatie zouden die sneuvelen. Dit laatste had meerdere redenen; Het riool aan 1 kant van het veld moest vervangen worden, en door het graven zouden de bomen omvallen, de bomen zijn al wat ouder en sommige zijn zelfs ziek zodat ze in de komende jaren (vele over 10-15 jaar) toch echt weg zouden moeten. Daarbij kwam dat planten van nieuwe (kleinere) bomen tussen bestaande bomen niet goed zou zijn voor de nieuwe bomen omdat die niet goed kunnen groeien.

Voor onze fractie een lastig dilemma. Want het kappen van bomen vinden wij sowieso al zonde, maar zeker zulke mooie grote bomen die zo bepalend zijn voor de sfeer van het veld. Maar omdat aan 1 kant de bomen sowieso weg zouden moeten en omdat herplant van kleiner bomen tussen de bestaande bomen moeizaam zou zijn, kozen wij er toch voor dan maar alles weg te halen en het hele veld te omringen met nieuwe bomen. De voordelen hiervan wogen voor ons zwaarder: in plaats van de 43 bomen (waarvan sommige ziek) die er nu staan zouden er 75 gezonde nieuwe bomen geplant gaan worden. Bomen die jarenlang meekunnen en die in die jaren kunnen uitgroeien tot grote bomen zoals we ze nu ook kennen. Dat zou nu pijn doen, maar is voor onze toekomst de beste optie zo vonden wij. Iets dat onderstreept werd door de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit en Erfgoed, die ook de optie ‘alles in 1 keer’ adviseerde. En uiteraard met een dubbele rij, naar de wens van de inwoners. Het beste besluit zo dachten wij.

Tot de raad na de vergadering geïnformeerd werd dat bij het vervangen van het riool, de huidige riolering kan blijven liggen en dat er dus alternatieven bestaan omdat de bomen aan die ene kant dus niet allemaal weg zouden moeten. Onze informatie bleek dus niet te kloppen. En wat vonden we met deze nieuwe informatie van onze beslissing? Wat vele inwoners dachten was wel duidelijk. Een protestactie tegen de kap van de bomen op het veld kreeg veel aandacht. Het argument dat als aan 1 kant alles weg moet, dat aan de andere kant ook te doen bleek dus geen argument meer. Maar dat de bomen oud en ziek zijn is een feit. En ook dat er gaten vallen in de structuur die er nu is omdat nieuwe bomen niet goed groeien tussen de huidige is geen mooi gezicht. En dat zou alleen maar erger worden de komende jaren.

Een duivels dilemma dus. Er lag een voorstel van partijen dat aan het college vroeg om een scenario aan de raad voor te leggen waarbij de bomen behouden blijven. Dat vonden wij in principe een goed idee, maar we moeten de argumenten om toch in 1 keer alles aan te pakken ook goed kennen. Daarom deed de fractie van D66 bij monde van raadslid Tom Boersma het voorstel om het college aan meerdere scenario’s te laten werken, waarbij in ieder geval een scenario zou zitten waarbij de huidige bomen behouden blijven, maar ook scenario’s waarbij alles vervangen wordt. Dus hoe zit het met de riolering? Hoe zit het nou met het planten van nieuwe bomen tussen oude bomen? Hoe zit het met de veiligheid? Als dat alles op een rijtje staat, pas dan kan de raad de juiste beslissing nemen.

Dit voorstel werd door alle partijen in de raad overgenomen. En zo zullen de bomen dus voorlopig blijven staan en kunnen we er nog de hele zomer van genieten. Want dat de bomen hartstikke mooi zijn, daar twijfelt niemand aan.

Ontsluiting Harmelerwaard in aantocht

CDA CDA Woerden 24-04-2020 22:29

Toen in het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw werd besloten tot de grootschalige woningbouw van de VINEX-locatie Leidsche Rijn, moesten de glastuinders in dat gebied uitwijken naar een ander gebied. Na een heftige discussie tussen de Provincie Utrecht, de gemeente Utrecht en de toenmalige gemeente Harmelen werd uiteindelijk besloten om de tuinders te verplaatsen naar het gebied in de Harmelerwaard, gemeente Harmelen. Aanvankelijk werd rekening gehouden met 125 ha voor de tuinders, maar uiteindelijk werd een gebied ingericht van 40 ha. Bij de verdere ontwikkeling van het kassengebied rond het jaar 2000 werd uitgegaan van een ontsluiting van het kassengebied, ten behoeve van het vrachtverkeer voor de glastuinbouwbedrijven, over de Dorpeldijk en door de wijk Vleuterweide. Al snel bleek echter dat die route niet voldoende was. In samenwerking met de betrokken gemeenten en de Provincie Utrecht werd gestart met de zoektocht naar een alternatief. Gedurende die zoektocht ontstond met de aanleg van de oostelijke Randweg Harmelen (Bravo 8) de mogelijkheid om een directe ontsluiting naar de A12 te realiseren, middels een nieuwe brug over de Leidsche Rijn, aansluitend op de bestaande Hugo de Vriesweg. Na stevige onderhandelingen tussen de betrokken gemeenten over de kosten hiervan werd, met instemming van de verschillende gemeenteraden en de Provincie, overeenstemming bereikt over de verdeling van de kosten. Maar zoals we weten uit de praktijk is het realiseren van een goede infrastructuur een project van vooral lange adem. Denk alleen al aan de verwerving van de benodigde gronden voor de aanleg van de brug en de planologische procedures. Gelukkig staan we nu aan de vooravond van de realisatie van de aanleg. Het voorontwerp bestemmingsplan is gereed en het tracé van de weg is bekend. Na de goedkeuring van het bestemmingsplan kan worden gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de brug. Met de aanleg van de nieuwe brug ontstaat er een directe ontsluiting van de Harmelerwaard op de snelweg A12. Dit moet in de toekomst het gebruik van het hoofd- en onderliggende wegennet door bestemmingsverkeer voor de Harmelerwaard voorkomen. Met de aanleg van de brug zal gezorgd worden voor een betere verkeersafwikkeling van het drukke vrachtverkeer van en naar de glastuinbouwbedrijven in de Harmelerwaard. De brug zorgt vooral ook voor een veilige fietsroute voor met name de schoolgaande jeugd richting Utrecht op de Harmelerwaard, en het mogelijk maken van de toekomstige aanleg van een snelle fietsroute van Woerden richting Utrecht door de Provincie. Ook zal er dan veel minder vrachtverkeer in en rond de dorpskern van Harmelen rijden. Voor het welslagen van de beoogde doelen is het wel noodzakelijk dat in het gebied een knip komt op de Dorpeldijk, zodat het vrachtverkeer gedwongen wordt de nieuwe route te volgen. Het CDA Woerden is blij dat de gemeenteraad op 23 april 2020 heeft besloten om het benodigde aanvullende krediet te voteren, zodat het project ook financieel haalbaar blijkt. Een dossier met een lange historie wordt daarmee afgerond, en er kan invulling worden gegeven aan een betere en veiligere verkeersafwikkeling in en rond Harmelen. Daar zijn vooral de inwoners van Harmelen erg blij mee.

Ontsluiting Harmelerwaard in aantocht

CDA CDA Woerden 24-04-2020 22:29

Toen in het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw werd besloten tot de grootschalige woningbouw van de VINEX-locatie Leidsche Rijn, moesten de glastuinders in dat gebied uitwijken naar een ander gebied. Na een heftige discussie tussen de Provincie Utrecht, de gemeente Utrecht en de toenmalige gemeente Harmelen werd uiteindelijk besloten om de tuinders te verplaatsen naar het gebied in de Harmelerwaard, gemeente Harmelen. Aanvankelijk werd rekening gehouden met 125 ha voor de tuinders, maar uiteindelijk werd een gebied ingericht van 40 ha. Bij de verdere ontwikkeling van het kassengebied rond het jaar 2000 werd uitgegaan van een ontsluiting van het kassengebied, ten behoeve van het vrachtverkeer voor de glastuinbouwbedrijven, over de Dorpeldijk en door de wijk Vleuterweide. Al snel bleek echter dat die route niet voldoende was. In samenwerking met de betrokken gemeenten en de Provincie Utrecht werd gestart met de zoektocht naar een alternatief. Gedurende die zoektocht ontstond met de aanleg van de oostelijke Randweg Harmelen (Bravo 8) de mogelijkheid om een directe ontsluiting naar de A12 te realiseren, middels een nieuwe brug over de Leidsche Rijn, aansluitend op de bestaande Hugo de Vriesweg. Na stevige onderhandelingen tussen de betrokken gemeenten over de kosten hiervan werd, met instemming van de verschillende gemeenteraden en de Provincie, overeenstemming bereikt over de verdeling van de kosten. Maar zoals we weten uit de praktijk is het realiseren van een goede infrastructuur een project van vooral lange adem. Denk alleen al aan de verwerving van de benodigde gronden voor de aanleg van de brug en de planologische procedures. Gelukkig staan we nu aan de vooravond van de realisatie van de aanleg. Het voorontwerp bestemmingsplan is gereed en het tracé van de weg is bekend. Na de goedkeuring van het bestemmingsplan kan worden gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de brug. Met de aanleg van de nieuwe brug ontstaat er een directe ontsluiting van de Harmelerwaard op de snelweg A12. Dit moet in de toekomst het gebruik van het hoofd- en onderliggende wegennet door bestemmingsverkeer voor de Harmelerwaard voorkomen. Met de aanleg van de brug zal gezorgd worden voor een betere verkeersafwikkeling van het drukke vrachtverkeer van en naar de glastuinbouwbedrijven in de Harmelerwaard. De brug zorgt vooral ook voor een veilige fietsroute voor met name de schoolgaande jeugd richting Utrecht op de Harmelerwaard, en het mogelijk maken van de toekomstige aanleg van een snelle fietsroute van Woerden richting Utrecht door de Provincie. Ook zal er dan veel minder vrachtverkeer in en rond de dorpskern van Harmelen rijden. Voor het welslagen van de beoogde doelen is het wel noodzakelijk dat in het gebied een knip komt op de Dorpeldijk, zodat het vrachtverkeer gedwongen wordt de nieuwe route te volgen. Het CDA Woerden is blij dat de gemeenteraad op 23 april 2020 heeft besloten om het benodigde aanvullende krediet te voteren, zodat het project ook financieel haalbaar blijkt. Een dossier met een lange historie wordt daarmee afgerond, en er kan invulling worden gegeven aan een betere en veiligere verkeersafwikkeling in en rond Harmelen. Daar zijn vooral de inwoners van Harmelen erg blij mee.

Volgende stap in aanleg extra brug Woerden West

CDA CDA Woerden 24-01-2020 14:00

De gemeenteraad van Woerden heeft in de raadsvergadering van donderdag 23 januari 2020 een volgende stap gezet naar de realisatie van een extra brug in Woerden West. In de voorafgaande maanden werden de brugvarianten Gildenbrug, Rietveldbrug en Rietveldbrug-west onderzocht. Uit de participatie door inwoners kwam echter nog een nieuwe variant naar voren: de Rembrandtbrugvariant. De gemeenteraad heeft nu besloten om ook deze keuzemogelijkheid verder uit te werken, en nog voor de zomer een definitief besluit te nemen over waar de brug moet komen. Al enige tijd is het niet langer de vraag òf er een extra brug moet komen in Woerden West, maar wáár deze brug moet komen te liggen. Dat de verkeersproblematiek in Woerden West een extra brug nodig heeft om het verkeer meer om de stad heen te leiden en het netwerk robuuster te maken is voor een grote meerderheid in de raad geen discussie meer. De afweging waar deze extra brug moet komen gaat met het raadsbesluit van donderdag 23 januari een nieuwe fase in. De Rembrandtbrugvariant wordt nu ook gedegen onderzocht en als deze kansrijk blijkt op een vergelijkbare manier uitgewerkt als de andere varianten. De raad hoopt dan nog voor de zomer alle argumenten op een rij te hebben om de knoop te kunnen doorhakken. CDA-raadslid en fractievoorzitter Job van Meijeren: "Na 30 jaar willen we een definitieve knoop doorhakken in deze discussie. Dat moeten we snel maar wel zorgvuldig doen. De variant Rembrandtbrug heeft de nodige kansen, en met name de afname van het verkeer op Boerendijk en Rembrandtlaan is bij deze brugvariant een sterk argument. Wij zien echter ook nog wel wat knelpunten bij deze variant: de kosten lijken bijvoorbeeld hoger dan bij de andere varianten, en er zullen de nodige aankopen gedaan moeten worden. Het is goed dat dit nu allemaal op een rijtje wordt gezet, zodat we daarna een besluit kunnen nemen". Van de 31 raadsleden in de gemeenteraad stemden er 22 vóór het voorstel van het College van B & W voor nadere uitwerking van de Rembrandtbrugvariant. De inbreng van het CDA in het debat in eerste termijn is hier (KLIK HIER) terug te lezen of inclusief interrupties door andere raadsleden hier terug te kijken (scroll iets naar beneden naar het videoframe bij agendapunt 7 en klik op het startpijltje linksonder daarin).

A12 moet naar 100 km/uur

D66 D66 SGP ChristenUnie Woerden 10-10-2019 21:49

Op initiatief van D66 Woerden heeft de gemeenteraad vanavond een motie aangenomen die het College van B&W oproept in Den Haag te pleiten voor een verlaging van de maximumsnelheid op de A12 tot 100 kilometer per uur.

Snelheid op de A12 moet omlaag naar 100 km/uur

Op de Dag van de Duurzaamheid heeft de gemeenteraad van Woerden besloten dat naar haar mening de geluidsoverlast en fijnstofproblematiek rondom de A12 moet leiden tot een reductie van de maximumsnelheid tot 100 km/uur. D66 Woerden fractievoorzitter Saskia van Altena: ‘We roepen niet op tot iets nieuws, maar willen graag volop doorgaan op de ingeslagen weg. In 2015 én in 2018 geeft de gemeenteraad zich ook al negatief uitgelaten over de snelheidsverhoging naar 130 km/uur. Nu is het moment om dit besluit weer om te keren, want er wordt in de landelijke politiek weer gesproken over het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen. Het is dus superbelangrijk om de A12 rondom Woerden weer bij de discussie te betrekken.’

Aanleiding was het initiatief van collega raadsleden uit de gemeente Gouda. Daar werd vorige week woensdag een motie van gelijke strekking aangenomen. Door samen op te trekken zal een krachtiger signaal naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat uitgaan. Van Altena: ‘Als positief mens praat ik graag over voordelen, maar het enige voordeel van 130 km/uur is dat je drie minuten sneller van Utrecht naar Gouda kunt rijden. Maar het leidt bij verkeersongevallen vaker tot dodelijke slachtoffers, er is meer schadelijke uitstoot van fijn- en stikstof, meer geluidsoverlast én de doorstroming van het verkeer neemt af als gevolg van aanzienlijke snelheidsverschillen.’

Er zal een reactie uit Den Haag moeten komen

Tegenstanders van de motie willen vooral afwachten totdat het kabinet met een totaalpakket van maatregelen komt. Naar aanleiding van het advies van de commissie Remkes zal er een reactie uit Den Haag moeten komen voor het nemen van noodmaatregelen om het stikstofprobleem aan te pakken. Van Altena: ‘Door de recente uitspraak van de Raad van State liggen duizenden bouwprojecten stil. Daar zijn ook inwoners en ondernemers van Woerden de dupe van. Zonder het verlagen van de snelheid op de A12, zal bijvoorbeeld het realiseren van Voortuin I (het bedrijventerrein onder aan de afrit Woerden van de A12) nog meer vertraging oplopen.’

Uiteindelijk is de motie met steun van de SP, LijstvanderDoes, Progressief Woerden, Christenunie/SGP, STERK Woerden en Inwonersbelangen aangenomen. Het college gaat nu verdere steun zoeken bij andere gemeentes om gezamenlijk voor 1 december 2019 een brief te sturen naar het ministerie.

De motie verlagen maximumsnelheid A12 (aangenomen op 10 oktober 2019)

Bruggen slaan

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Woerden 07-10-2019 10:01

Door Simon Brouwer op 7 oktober 2019 om 12:00

In de afgelopen twee weken bezocht de fracties verschillende locaties in Woerden, waar een brug over de Rijn zou kunnen komen. Na deze fietstocht, lieten woordvoerders Simon en Eric zich informeren door enkele deskundigen.

Rondom verkeer heeft vrijwel iedereen een mening. We willen zo snel mogelijk van A naar B, en liefst op een comfortabele manier. Recent hebben Eric en Simon (als woordvoerders verkeer) zich laten voorlichten door de deskundigen van de werkgroep die ook aan de verkeersvisie hebben meegewerkt. Het was een zeer nuttige bijeenkomst, waarin we – voor het conceptrapport over de brug Woerden-West uitkomt – al konden voorbereiden. Onze visie sluit erg aan bij hoe de deskundigen hier ook naar kijken: een verbinding over de Rijn is wenselijk, maar laten we daarbij het doel niet uit het oog verliezen. Dat doel is wat ons betreft niet per sé een Westelijke Randweg, maar een oplossing van de verkeersproblematiek in Woerden (met name Rembrandtlaan, Boerendijk en Jozef Israëlslaan). Wat ons vooral aansprak is de aanpak om van groot naar klein te werken, dus:

- Eerst bepalen waar Woerden naar toe gaat ontwikkelen (een gemeente die doorgroeit naar 60.000 inwoners of een veel grotere ambitie naar wellicht 100.000 inwoners);

- Daarna kijken waar de benodigde functies dienen te komen (denk aan de broodnodige schuifruimte voor Woerdense bedrijven);

- Pas dan kijken naar de infrastructuur.

Concreet voorbeeld van één van de aanwezigen; een weg voorbij de waterzuivering zonder een Westelijke Randweg is een weg naar niets en dus weggegooid geld.

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het kruispunt bij het Vinkje, dit zorgt best voor overlast, maar is in onze ogen ook een opmaat naar een robuuster netwerk. De opening van de Zuidelijke Randweg in 2018 lijkt al voor een betere doorstroming te zorgen en met deze maatregelen rondom de Waardsebaan is de verwachting dat dit nog verder verbeterd.

Bruggen slaan

ChristenUnie ChristenUnie Woerden 07-10-2019 10:01

In de afgelopen twee weken bezocht de fracties verschillende locaties in Woerden, waar een brug over de Rijn zou kunnen komen. Na deze fietstocht, lieten woordvoerders Simon en Eric zich informeren door enkele deskundigen.

Onderzoek naar verbetering veiligheid wielerparkoers Sportpark Cromwijck

CDA CDA SGP VVD Woerden 28-06-2019 19:00

ONDERZOEK NAAR VERBETERING VEILIGHEID WIELERPARKOERS SPORTPARK CROMWIJCK (foto Marnix Schmidt / Algemeen Dagblad) In de aanloop naar de begroting 2020 gaat het College van B&W in Woerden de onveilige situatie bij de oversteek van het wielerparkoers op sportpark Cromwijck vanaf de Waardsebaan onderzoeken. Met een motie op initiatief van CDA Woerden, VVD en CU-SGP is het college opgeroepen met onder andere de wielervereniging WTC Woerden te zoeken naar oplossingen en deze voor te leggen aan de gemeenteraad. Meerdere malen per week gebruikt de wielervereniging het parkoers voor trainingen en wedstrijden. De oversteek vanaf de Waardsebaan wordt op die momenten door vrijwilligers beveiligd, maar de ervaring heeft geleerd dat dit risicovol is. Om grote problemen in de toekomst te voorkomen heeft WTC Woerden oplossingen aangedragen, bijvoorbeeld in de vorm van een brug. De CDA Woerden fractie hecht grote waarde aan verkeersveiligheid, en heeft daarom samen met CU-SGP en VVD een motie opgesteld waarin het college werd verzocht oplossingen te onderzoeken, uit te werken en met voorstellen richting de begroting te komen. De motie is met steun van bijna de gehele raad aangenomen. CDA Woerden raadslid Marco Hollemans, zelf een enthousiast wielrenner : "Op deze manier kunnen WTC Woerden, andere betrokkenen en de gemeente Woerden samen werken aan goede en haalbare oplossingen om Woerden verkeersveiliger te maken". Het college gaat nu uitvoering geven aan de motie, en gaf aan deze uit te zullen werken in een keuze bij de begroting. Bijgaand een link (KLIK HIER) naar een screenshot van het volledige artikel.

Windturbines Utrecht op de grens van Woerden

Inwonersbelangen Inwonersbelangen Woerden 07-04-2019 18:55

Gemeente Utrecht heeft plannen bekend gemaakt om windturbines in Reijerscop te plaatsen. Dit is op de grens van Woerden (Harmelen). Gemeente Woerden heeft tegen het Algemeen Dagblad gezegd er blij mee te zijn. Inwonersbelangen zet bij zowel het plan van gemeente Utrecht als de reactie van gemeente Woerden grote vraagtekens.

Windturbines zorgen voor stroboscoopeffect van oktober tot en met maart en veel geluidsoverlast.

In het Algemeen Dagblad van afgelopen week werd er aangekondigd dat gemeente Utrecht elf windturbines wil plaatsen op grens van Woerden (Harmelen). Hierin geeft gemeente Woerden aan dat ze juist blij zijn met de plannen. Het wordt vervolgd met dat de inwoners in het voortraject op de hoogte zijn gehouden. Mochten ze het gemist hebben, bijvoorbeeld in Harmelen, kunnen ze nog steeds reageren. Verderop in het artikel spreekt de wethouder van Utrecht dit laatste tegen. Wethouder van Hooijdonk spreekt van een conceptvoorstel waarover omliggende gemeenten, omwonenden en belanghebbenden nog worden geraadpleegd.

Hoe zijn inwoners geïnformeerd over windturbines?

Gemeente Woerden geeft aan dat de inwoners op de hoogte zijn gehouden van het voortraject. Inwonersbelangen is dan ook benieuwd hoe ze geïnformeerd zijn. De wethouder van Utrecht heeft het er namelijk over dat dit nog moet gebeuren. Tot slot is het aan de gemeenteraad van Woerden om te bepalen of ze blij zijn met de plannen van Utrecht of afkeuren. Dit mede met het raadsbesluit uit 2005 dat er binnen een straal van 2.000 meter van woonwijken geen windmolens geplaatst mogen worden.

Het gebied van Woerden (Hamelen) die getroffen worden door windturbines die op de grens van Utrecht met Woerden worden geplaatst.

Inwonersbelangen wil graag duidelijkheid over wie van de gemeente gezegd heeft blij te zijn over het plaatsen van windturbines op de grens van gemeente Woerden door Utrecht. Daarom hebben wij de volgende vragen gesteld:

Is het college bekend met de algemeen aanvaarde motie uit 2005 dat erin en rondom Woerden geen windturbines mogen komen bij woonwijken? Dat er minimaal 2 kilometer afstand bewaakt moet worden?

Is het college bekend dat er in straal van 2 kilometer 25-30 woningen zijn die overlast gaan krijgen als de windturbines geplaatst gaan worden (zie bijlage 2)?

Wie van gemeente Woerden heeft aangegeven blij te zijn met de plannen voor het plaatsen van windturbines op de grens van gemeente Woerden? Zijn dit woordvoerders geweest, management of een wethouder namens het college?

Is het college met Inwonersbelangen eens dat het standpunt van de gemeente pas bepaald (in dit geval “blij zijn met de plannen”) wordt na een besluit door de gemeenteraad? En dat er daarna pas naar buiten gecommuniceerd wordt over standpunten?

Is het college eens met Inwonersbelangen dat deze uitspraak (blij zijn met de plannen) gerectificeerd moet worden met een mededeling dat dit eerst door de gemeenteraad bepaald had moeten worden?

Hoe zijn de inwoners van gemeente Woerden, specifiek de bewoners aan de Reijerscop en Utrechtsestraatweg in Harmelen op de hoogte gehouden van deze ontwikkelingen? En hoe worden ze uitgenodigd om nog te steeds te reageren?

Hoe denkt het college draagvlak te krijgen voor het plaatsen van deze windturbines bij de bewoners? Wordt de reguliere planschade toegekend van 14% aan eigenaren van woningen die binnen de 2 kilometer staan in verband met de slagschaduw (permanente stroboscoopeffect van oktober tot en met maart in de woningen) en de geluidsoverlast.

Hoe kan het college verklaren dat volgende gemeente Woerden de inwoners van gemeente Woerden al op de hoogte zijn en reeds hebben kunnen reageren (zo niet alsnog kunnen doen) en de wethouder van Utrecht aangeeft dat dit nog gaat gebeuren?

Project westelijke ontsluiting Woerden van start

CDA CDA Woerden 04-04-2019 21:54

PROJECT WESTELIJKE ONTSLUITING WOERDEN VAN START De Woerdense gemeenteraad heeft in de vergadering van donderdag 4 april 2019 in meerderheid ingestemd met het raadsvoorstel ‘Startnotitie project Westelijke ontsluiting Woerden’ (KLIK HIER). Na 30 jaar praten is daarmee een belangrijke stap gezet om te komen tot een extra brug over de Oude Rijn, aan de westkant van Woerden. Met dit belangrijke besluit start het traject waarbij niet langer het ‘of’ maar het ‘waar’ centraal staat. Op basis van feiten zal uiteindelijk de beste keuze voor Woerden gaan worden gemaakt, tussen een Gildebrug of een meer westelijke variant. Een extra brug over de Rijn zal het Woerdens verkeerssysteem robuuster en minder kwetsbaar maken bij calamiteiten. De leefbaarheid langs de route door Woerden Noord zal verbeteren door minder doorgaand en zwaar verkeer en de fietsveiligheid hier wordt ermee vergroot. De verdere uitwerking zal meer duidelijkheid geven over de effecten. Het CDA Woerden realiseert zich dat er geen eenvoudige keuzes zijn. Fractievoorzitter Job van Meijeren geeft aan: “In de komende maanden is de participatie van omwonenden van groot belang. Zij delen straks de lusten en lasten. Wij zijn dan ook blij dat daar op verschillende manieren aandacht voor is, en vragen de gemeente om dit proces zorgvuldig te bewandelen”. De startnotitie die op 4 april 2019 is aangenomen vormt de aftrap om een brug over de Oude Rijn verder uit te werken in twee varianten, zodat de Woerdense gemeenteraad later dit jaar een gefundeerd besluit kan nemen. Ook een nu al door inwoners aangedragen variant wordt daarbij onderzocht, zodat deze raadsperiode een jarenlang slepend onderwerp tot een oplossing kan komen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.