Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Eén stem tekort voor lagere snelheid LRN | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Leiderdorp 21-04-2020 00:00

Pleidooi GroenLinks voor 50 km op Oude Spoorbaan vergeefs

Ondanks fel verzet van GroenLinks en andere oppositiepartijen wordt de Oude Spoorbaan een 70-kilometerweg. Dat was de uitkomst van de finale (digitale) gemeenteraadsvergadering over de Leidse Ring Noord (LRN). Een amendement van GroenLinks, PvdA en LPL om de maximumsnelheid tot 50 km/per uur te beperken kreeg één stem te weinig (10 tegen 11).

Argumenten speelden maandagavond nauwelijks een rol. Onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud hamerde tevergeefs op de voordelen van een lagere snelheid: beter voor mens en natuur (minder lawaai, fijnstof, stikstof, CO2), de verkeersveiligheid en de doorstroming. ,,Daarnaast is het goed voor het uitzicht en de beleving van de inwoners’’, zegt Bob. ,,Zo vormt de weg de verbintenis tussen stad en platteland.’’

Daartegenover staat slechts een minieme tijdswinst (15 à 20 seconden) die automobilisten met 70 km/per uur kunnen behalen als zij over enkele jaren op de nieuwe vierbaans ringweg van en naar de rotonde bij de Schildwacht kunnen rijden. ,,Met name de grote hoeveelheid verkeerslichten op de andere routes maken de route via de Oude Spoorbaan en de N446 aantrekkelijk’’ volgens Bob. Burgemeester en wethouders, VVD, CDA en ChristenUnie/SGP waren al langer voorstander van die hogere maximumsnelheid, de nieuwe collegepartij D66 maakte maandagavond laat de draai. Angst voor de Leidse dreigementen – voorstander van de ringweg inclusief 70 km op de Oude Spoorbaan – weegt voor de Democraten zwaarder dan eerder geuite duurzaamheidsprincipes.

,,D66 laat zich afserveren door Leiden en levert zijn geloofwaardigheid in’’, zo betoogde Bob Vastenhoud. ,,Als Leiderdorp de rug recht houdt, moet Leiden wel met ons in gesprek. Zij laten het project niet klappen.’’ De Leidse dreiging om Leiderdorp miljoenensteun te onthouden als 50 km/per uur de maximumsnelheid betitelde Bob als bluf.

Na de ‘bedroevende stemming’ (Vastenhoud) ging de GroenLinks-fractie nog wel mee in een motie van D66 om de pijn voor omwonenden wat te verzachten. Er komen plaatselijk lagere geluidsschermen langs het tracé dan gepland en ook het asfalt wordt zo ‘stil’ mogelijk. Bob Vastenhoud: ,,GroenLinks is voorstander van de LRN als noodzakelijke ontsluiting van Leiden, maar niet tegen elke prijs. Nu echter de maximumsnelheid van 70 km/per uur vaststaat, denken we graag constructief mee over hoe de weg vervolgens op de best mogelijke manier tot stand komt.’’

‘50 is snel genoeg op Oude Spoorbaan’ | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks VVD Leiderdorp 01-10-2019 00:00

GroenLinks maant wethouder tot handhaving

Met zijn pleidooi voor een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur krijgt Bob Vastenhoud met herhaaldelijk applaus duidelijk bijval van de volle publieke tribune. Tijdens het politiek forum van 30 september zijn omwonenden van de Oude Spoorbaan het roerend eens met onze fractievoorzitter. ,,We moeten dit complexe vraagstuk terugbrengen tot de kern’’, zegt Bob onomwonden. ,,Met 50 kilometer per uur worden alle doelstellingen behaald en kunnen de omwonenden goed leven. We moeten dan wel inzetten op goede handhaving.’’

 

Volgens wethouder Willem Joosten (VVD) is dat te kort door de bocht. Als één van de weinigen in de raadzaal houdt hij bij de bespreking van het kaderbesluit Leidse Ring Noord star vast aan 70 kilometer per uur als maximumsnelheid op dat deel van de ringweg. Hoop op handhaving heeft de hoeder van de wet op voorhand opgegeven. Bovendien nodigt de beoogde vierbaansweg volgens Joosten uit om harder te rijden dan 50.

Mocht de wil van Joosten wet worden, dan zitten de omwonenden tevens opgezadeld met metershoge geluidsschermen. Dat willen zij absoluut niet, omdat zij hun vrije uitzicht op de Boterhuispolder dan kwijtraken. En het is ook niet nodig, betoogt niet alleen Bob Vastenhoud maar ook collega-raadsleden van vrijwel alle partijen. Zij buitelen over elkaar heen met voorbeelden van wegen waar handhaving van de maximumsnelheid wel werkt. ,,Op de Churchilllaan in Leiden en de Ring Amsterdam’’, weet Bob, ,,nodigt de weg uit tot harder rijden, maar wordt met effectieve handhaving de beoogde verkeerssituatie bewaakt. Moeten wij maar accepteren dat dat in Leiderdorp niet gebeurt? Stap dan naar het Openbaar Ministerie’’, zo raadt hij de wethouder aan.

Net als de woordvoerders van de omwonenden van de Oude Spoorbaan is onze GroenLinks-voorman creatief genoeg om ook zonder flitspalen en politiecontroles automobilisten af te remmen, zoals ogenschijnlijke versmallingen en suggestiestroken. Het is alleen de vraag of wethouder Joosten het gesprek hierover wil aangaan en of alle gemeenteraadsfracties de rug rechten en voor 50 kilometer per uur blijven pleiten. Dat is niet alleen beter voor hun uitzicht, besluit de woordvoerder van de omwonenden, maar ook voor de veiligheid en het milieu. Bovendien is het tijdverlies voor automobilisten ten opzichte van een hogere maximumsnelheid te verwaarlozen.

Zie ook onze standpunten met betrekking tot het versterken en in stand houden van een groene en prettige leefomgeving.

GroenLinks wurmt zich door Van der Marckstraat | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks Leiderdorp 20-05-2019 00:00

Partij peilt meningen over verkeer en ruimt rommel op

GroenLinks strijkt zaterdag 25 mei neer in de Van der Marckstraat. De nauwe doorgang is al jaren een knelpunt waarvoor de gemeente geen passende oplossing heeft gevonden. Tijdens haar maandelijkse wijkactie peilt GroenLinks vanaf 11.15 uur de meningen van omwonenden en vissen de ‘groene hesjes’ en passant wat rommel uit de struiken en van de straat.

Vooral op de hoek met de Vronkenlaan komen verkeersdeelnemers regelmatig in de knoop. Sinds de Van der Marckstraat weer van beide kanten toegankelijk is voor auto’s heeft vooral het langzaamverkeer het nakijken. ,,Je kon erop wachten’’, stelt onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud. ,,Politiek betekent keuzes maken. Dit college heeft gekozen voor openstelling van deze sluiproute naar bedrijven op de Baanderij. Zo drukken auto’s fietsers weg. Ik vind dat geen geslaagde oplossing en denk niet dat omwonenden hierop zitten te wachten. Vanwege de drukte, de herrie en de uitlaatgassen.’’

GroenLinks, dat mag duidelijk zijn, legt andere accenten. De partij staat pal voor juist de ‘zwakkere’ verkeersdeelnemers en daarmee ook voor omwonenden, de schoolgaande jeugd en ouderen. Zij hebben er baat bij als smalle doorgangen als de Van der Marckstraat niet dichtslibben of verkeer aantrekken dat daar in wezen niet past.

Bob heeft ideeën genoeg voor de nieuwe Leiderdorpse mobiliteitsnota om bijvoorbeeld vrachtwagens uit woonwijken te weren of milieubewuste voertuigen voorrang te verlenen. ,,Wij bedenken echt niet alles zelf, maar halen onze informatie uit de wijken. Moeizaam verkregen verkeersoplossingen in de Vronkenlaan bijvoorbeeld kunnen dienen om het elders in een keer goed aan te pakken.’’

Ook de situatie rond de scholen heeft de aandacht van GroenLinks. De partij hielp eerder al om uitdagende maar levensgevaarlijke balken op het schoolplein van de Leeuwerik te laten weghalen.  Het verzamelpunt van de wijkactie is nabij het schoolplein langs de Vronkenlaan.

Wie een woonwijk wil voordragen voor een volgende wijkactie kan contact opnemen met fractie-assistent Tim Brouwer de Koning (e-mail tim.ank.bdk@ziggo.nl of telefoon 06-38030152).

Lijst van pijnpunten rond ...

GroenLinks GroenLinks Leiderdorp 10-03-2019 21:17

Lijst van pijnpunten rond Kwikstaartplein Buurt wijst GroenLinks op peuken, boomwortels en plat gras Flatbewoners hebben een delegatie van GroenLinks een reeks onvolkomenheden rond het Kwikstaartplein laten zien. Fractievoorzitter Bob Vastenhoud beloofde hun zaterdag werk te maken van hun zorgen over sigarettenpeuken, boomwortels, een platgereden grasstrook en fietsers op het voetpad. Van allerlei kanten kregen de raadsleden van GroenLinks tijdens hun wijkactie uitleg over de dagelijkse ergernissen. Zo wees bewoonster Miranda Sjouke de politici op een ongewenste rookhoek onder haar flat in de buurt van het schoolplein. Verder zou de gemeente iets moeten bedenken om oneigenlijk gebruik van plantsoen en voetpad te verhinderen, drukken buurtbewoners de GroenLinks-fractie op het hart. Zo zouden hekken fietsers kunnen ontmoedigen om het voetpad langs de Van Poelgeestlaan te berijden. Een platgereden grasstrook nabij basisschool Prins Willem-Alexander is volgens de flatbewoners ontstaan door een gemakzuchtig muziekgezelschap, dat met de auto de kortste weg naar de oefenruimte in school zoekt.

Leiderdorp laat laadpaal staan als ...

GroenLinks GroenLinks Leiderdorp 21-02-2019 08:17

Leiderdorp laat laadpaal staan als sta-in-de-weg Bob Vastenhoud stelt raadsvragen over versperde stoep GroenLinks zet zelden vraagtekens bij laadpalen. Zij maken steeds vaker deel uit van het straatbeeld en dienen een hoger doel: een schoner milieu door voorzieningen voor duurzame vervoersmiddelen zoals elektrische auto’s. Maar dan moet een laadpaal natuurlijk geen lelijke sta-in-de-weg worden, zoals blijkt uit bijgaande foto. Die schoot fractievoorzitter Bob Vastenhoud zo in het verkeerde keelgat, dat hij er meteen raadsvragen over stelde. Is voor plaatsing van een laadpaal een vergunning vereist, zo wil hij weten? En hoe garandeert de gemeente vervolgens dat de stoep ook toegankelijk blijft voor mensen in een rolstoel? Daarvan is nu geen sprake meer. Kennelijk voelt de gemeente zich niet geroepen om in te grijpen, bijvoorbeeld door de verkeersborden te verplaatsen en zo ruimte te maken op de stoep. GroenLinks wil weten waarom niet.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.