Nieuws van politieke partijen in Leiderdorp over CDA inzichtelijk

5 documenten

Eén stem tekort voor lagere snelheid LRN | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Leiderdorp 21-04-2020 00:00

Pleidooi GroenLinks voor 50 km op Oude Spoorbaan vergeefs

Ondanks fel verzet van GroenLinks en andere oppositiepartijen wordt de Oude Spoorbaan een 70-kilometerweg. Dat was de uitkomst van de finale (digitale) gemeenteraadsvergadering over de Leidse Ring Noord (LRN). Een amendement van GroenLinks, PvdA en LPL om de maximumsnelheid tot 50 km/per uur te beperken kreeg één stem te weinig (10 tegen 11).

Argumenten speelden maandagavond nauwelijks een rol. Onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud hamerde tevergeefs op de voordelen van een lagere snelheid: beter voor mens en natuur (minder lawaai, fijnstof, stikstof, CO2), de verkeersveiligheid en de doorstroming. ,,Daarnaast is het goed voor het uitzicht en de beleving van de inwoners’’, zegt Bob. ,,Zo vormt de weg de verbintenis tussen stad en platteland.’’

Daartegenover staat slechts een minieme tijdswinst (15 à 20 seconden) die automobilisten met 70 km/per uur kunnen behalen als zij over enkele jaren op de nieuwe vierbaans ringweg van en naar de rotonde bij de Schildwacht kunnen rijden. ,,Met name de grote hoeveelheid verkeerslichten op de andere routes maken de route via de Oude Spoorbaan en de N446 aantrekkelijk’’ volgens Bob. Burgemeester en wethouders, VVD, CDA en ChristenUnie/SGP waren al langer voorstander van die hogere maximumsnelheid, de nieuwe collegepartij D66 maakte maandagavond laat de draai. Angst voor de Leidse dreigementen – voorstander van de ringweg inclusief 70 km op de Oude Spoorbaan – weegt voor de Democraten zwaarder dan eerder geuite duurzaamheidsprincipes.

,,D66 laat zich afserveren door Leiden en levert zijn geloofwaardigheid in’’, zo betoogde Bob Vastenhoud. ,,Als Leiderdorp de rug recht houdt, moet Leiden wel met ons in gesprek. Zij laten het project niet klappen.’’ De Leidse dreiging om Leiderdorp miljoenensteun te onthouden als 50 km/per uur de maximumsnelheid betitelde Bob als bluf.

Na de ‘bedroevende stemming’ (Vastenhoud) ging de GroenLinks-fractie nog wel mee in een motie van D66 om de pijn voor omwonenden wat te verzachten. Er komen plaatselijk lagere geluidsschermen langs het tracé dan gepland en ook het asfalt wordt zo ‘stil’ mogelijk. Bob Vastenhoud: ,,GroenLinks is voorstander van de LRN als noodzakelijke ontsluiting van Leiden, maar niet tegen elke prijs. Nu echter de maximumsnelheid van 70 km/per uur vaststaat, denken we graag constructief mee over hoe de weg vervolgens op de best mogelijke manier tot stand komt.’’

Sluipverkeer Splinterlaan

CDA CDA Leiderdorp 25-02-2020 19:45

Sinds afgelopen zomer wordt het inrijverbod voor auto’s op de Splinterlaan met regelmaat overtreden. En vaak ook met de nodige snelheid, wat de verkeersveiligheid voor de mensen en kinderen die daar fietsen in gevaar brengt. Huibrecht Bos, CDA raadslid, heeft daarom vragen gesteld. In antwoord heeft het College aangegeven het stukje weg te gaan herinrichten. Lees hier de raadsvragen en het antwoord van het College. Lees hier het artikel op Unity.nu. Lees hier het artikel in het Leiderdorps Weekblad. Lees hier het artikel in het Leidsch Dagblad.

Sluipverkeer Splinterlaan

CDA CDA Leiderdorp 25-02-2020 19:45

Sinds afgelopen zomer wordt het inrijverbod voor auto’s op de Splinterlaan met regelmaat overtreden. En vaak ook met de nodige snelheid, wat de verkeersveiligheid voor de mensen en kinderen die daar fietsen in gevaar brengt. Huibrecht Bos, CDA raadslid, heeft daarom vragen gesteld. In antwoord heeft het College aangegeven het stukje weg te gaan herinrichten. Lees hier de raadsvragen en het antwoord van het College. Lees hier het artikel op Unity.nu. Lees hier het artikel in het Leiderdorps Weekblad. Lees hier het artikel in het Leidsch Dagblad.

Algemene beschouwingen

CDA CDA Leiderdorp 08-11-2019 18:56

Op vrijdagmiddag 8 november was de begrotingsraad. Traditioneel spreken de fractievoorzitters van de partijen aan het begin hun algemene beschouwing uit. Mirjam van der Stelt - CDA fractievoorzitter - sprak deze uit namens het CDA. Zij vroeg aandacht voor drie thema's uit de begroting, namelijk duurzaamheid, verkeer en sociaal domein. Klik hier om de volledige tekst te lezen.

Leidse Ringweg Noord in Politiek Forum

CDA CDA Leiderdorp 30-09-2019 18:26

In het politiek forum van 30 september j.l. is het kaderbesluit Leidse Ringweg Noord besproken. Met name het tracédeel Oude Spoorbaan leidde tot veel discussie in het politiek forum. In eerdere gepresenteerde varianten was sprake bij de kruising Schildwacht van een tunnel en later van een variant met verkeerslichten. Nu wordt in het kaderbesluit voorgesteld om de bestaande rotonde te handhaven en de weg te veranderen in een 2x2-baans 70km weg. Het CDA is voor een ringweg, die wegverkeer om Leiderdorp zal leiden. Ook zijn we blij met de verbeterde fietsroutes, o.a. het fietspad vanuit Oude Ade met veilige oversteek over de Oude Spoorbaan. Wel hebben we vragen gesteld bij de overgang over de Zijlbrug gezien de huidige drukte op dit stuk. Voor de Oude Spoorbaan wordt een 2x2 70km weg voorgesteld. Het CDA ziet, samen met een aantal andere partijen, geen voordeel in het verhogen van de huidige snelheid van 50km naar 70km. Met 70km is het gevolg dat geluidswering tot 2 meter hoog vereist is op het oostelijk gedeelte (richting rotonde N445/N446). Het CDA vraagt zich daarom af of we de beste variant nu op tafel hebben. Een variant die vaker wordt genoemd is de 'Dronten Passage'. In deze variant wordt een snelle weg naast de bestaande lokale Oude Spoorbaan gelegd. Deze snelle weg is te benaderen vanaf rotonde N445/N446 en vanuit Leiden is de aanluisting bij kruising Engelendaal of kruising IJsselmeeerlaan/Sumatrastraat. Het voordeel van deze variant is dat de snelle weg verder van de huizen ligt, eenvoudiger verdiept is aan te leggen en meer doorstroming geeft voor het verkeer richting de A4. In onze technische vragen is dit voorstel verder toegelicht (vraag 5). De wethouder gaf aan vast te willen houden aan het huidig voorstel en wenste niet mee te gaan met de CDA suggestie. In het politiek forum van 4 november wordt het debat vervolgd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.